e wonderlijke wereld van de
ranse filmpionier Georges Méliès
Wise Blood", eigenzinnige film van
oily wood-veteraan John Huston
„Dimenticare Venezia":
om Venetië te vergeten
rhe Howling":
e weerwolven slaan toe
^NDERDAG 4 FEBRUARI IN HET GRAND THEATER
De „uitvinder" van de speelfilm
maakte méér dan 4000 filmpjes
Once upon
a time
in the West
I
-
kijk op de film
-.NDERDAG 4 FEBRUARI 1982
ilmredaktie)
DORT - Natuurlijk is een
nma over de Franse film-
orges Méliès nergens be-
I plaats dan in een bioscoop.
i kan worden beschouwd
nder van de speelfilm en
Is nog steeds de plaats,
eperfektioneerde produk-
l eens door de vlndlngrlj-
I als het nieuwe amusement
troduceerd, worden ver-
nderdagavond 4 februari
i in het Grand Theater ken-
i met een deel van de gigan-
buktle (meer dan 4000 film-
1 Méliès In een programma
ance Franpaise, samenge-
de kleindochter van de
npionier, Madeleine Mal-
Het programma, onder
,Les Burlesques de Méliès"
omvat In totaal 18 filmpjes, gemaakt
tussen 1898 en 1908. met een totale
lengte van 80 minuten Een projektor
van het theater moest speciaal voor
deze gelegenheid worden omge
bouwd om de films met een snelheid
van 18 beeldjes per seconde in
plaats van de nu gebruikelijke 24
beelden te kunnen vertonen.
DE „UITVINDER" VAN DE
SPEELFILM
De gebroeders Auguste en Louis Lu-
mière waren er de oorzaak van. dat Mé
liès als een echte filmpionier in de ge
schiedenis van de cinematografie te
recht is gekomen. Op 28 december
1895 brachten de gebroeders Lumière
hun eerste openbare voorstelling met
de cinematograaf Een gedenkwaardi-
e a travers
Bfc'. 1904
ge dag daar in het zaaltje van het Grand
Café aan de Boulevard des Capucines
14. de Salon Indien Vooraf aan de
openbare voorstelling werd een soort
generale repetitie gehouden, waarvoor
de gebroeders Lumière onder meer
verschillende direkteuren van Parijse
theaters hadden uitgenodigd Georges
Méliès. direkteur van hetTheatre Ro
bert Houdin" was eén van hen
Uit het boek ..Film' van Emile Brum-
steede ontlenen wij het volgende over
deze historische bijeenkomst
..Mélies gaf een verslag van deze his
torische generale ,,Wij. andere geno
digden en ik, zaten tegenover een pro
jectiescherm dat leek op een doek voor
de vertoningen van Moltoni, en na en
kele ogenblikken zagen we een stil
staande foto van de Place Bellecour in
Lyon Verbaasd zei ik tot mijn buurman
Laten ze ons voor zo iets hierheen ko
men9 Dat lever ik m al tien jaar' Maar ik
was nog niet uitgesproken toen een
paard en wagen, gevolgd door andere
voertuigen, op ons af reden, en daarna
voetgangers, in één woord een volledig
straatbeeld
Bij deze aanblik bleef ik met open mond
toekijken, verbijsterd, in de hoogste ma
te verbaasd'
Tijdens de generale werden nog ver
toond ..Le Mur" (een muur die werd ge
sloopt en in wolken van stof in elkaar
zakte). „L'arrivee d'un train", ..Bébé
mangeant sa soupe", ..Sortie des Usi-
nes Lumière". en de eerste film met een
speelhandeling ..L'arroseur arrosé
Na de voorstelling wendde Méliès
zich onmiddellijk tot Antoine Lumiere
met een bod van 10.000 francs op zijn
cinematograaf De directeur van het
Musèe Grevin ging tot 20.000 en die
van de Foliesbergère tot 50.000 francs.
De ene bron vermeldt dat Antoine Lu
mière verklaarde dat de werking van het
toestel geheim was en niet te koop. om
dat hij de exploitatie zelf ter hand wilde
nemen De andere laat hem Méliès
waarschuwen ..Wees dankbaar, jon
geman, dat mijn uitvinding niet te koop
is. want'hij zou je te gronde richten.
Misschien is het mogelijk de cinemato
graaf een tijdje als curiositeit te exploite
ren. maar commercieel heeft hij geen
toekomst Hoewel beide verklaringen
niet in directe tegenspraak met elkaar
zijn. is de mening gewettigd dat ze niet
woordelijk uit de mond van Lumiere sr
zijn opgetekend."
Maar Méliès had geproefd van deze
nieuwe technische vinding en liet zich
niet afschepen Er waren meer mensen
in de wereld, die zich met de ontwikke
ling van de filmtechniek bezighielden,
zoals de gebroèders Skladanowski in
Duitsland. William Friese-Greene in En
geland en niet te vergeten Edison in de
Verenigde Staten Méliès komt tenslot
te terecht bij William Paul, die ook een
projektie- en opname-apparaat had ge-
konstrueerd Van hem koopt hij een
projektor met films Een opname-appa
raat kon Mélies niet krijgen en daarom
ging hij zelf aan het knutselen Een half
jaar later - in oktober 1896 - vroeg en
kreeg hij patent op zijn kinetograaf
DOE-HET-ZELVER
De wens om zelf films te gaan maken
l'Opera in Parijs Opeens weigerde het
apparaat Reparatie duurde een mi
nuut. toen kon de opname voortgang
vinden Het resultaat op de filmband
was een openbaring Méliès schrijft .Ik
zag plotseling een bus Madeleine-
Bastille in een lijkkoets, en dames in
heren veranderen'
Méliès was verrukt over de mogelijkhe
den die de.stop crank" - officiële bena
ming voor de kunstgreep - hem bood.
en nog geen twee dagen later - vertelt
hij - liet hij dank zij de ..truc par substi-
tion mensen van geslacht veranderen
en helemaal verdwijnen Zo werden de
goocheltrucs die hij aanvankelijk op het
toneel uitvoerde en zonder meer per
camera vastlegde, trucs die bestonden
bij gratie van diezelfde camera Zijn pro-
dukten van de volgende maanden en
jaren zouden bewijzen waartoe de fan-
Scène uit Le melomane - collection Mallhele-Méhès.
proberen De opnamen slaagden bo
ven verwachting en Paulus oogstte veel
succes met een nummer dat begon met
zijn filmbeeld terwijl hij - achter de cou
lissen - meezong, totdat als klap op de
vuurpijl de zanger in levende lijve op het
toneel verscheen' Mélies zag de zaken
werd onbedwingbaar en hij kocht in
Londen filmmateriaal Maar helaas, het
materiaal was niet geperforeerd en
daarom ging Méliès aan het werk om
eigenhandig de film van perforaties te
voorzien Toen kon hij eindelijk echt aan
de slag en Méliès eerste produkt. in mei
1896 opgenomen in de tuin van zijn bui
tenhuis in Montreuil, was ..Jeu de Car
tes" één lange instelling van drie heren
aan een tafel, kaarten schuddend en
delend, terwijl een dienstmeisje voor de
versnaperingen zorgt. De inspiratie bij
Méliès moest nog komen Voorlopig
maakte hij dezelfde fantasieloze pro-
dukten als Mulière en Edison.
TOEVAL
Emile Brumsteede in zijn boek „Film"
..Dat Mélies een ereplaats inneemt in
de geschiedenis van de cinematografie
dankt hij aan een toeval Het moet okto
ber 1896 geweest zijn. toen hij met zijn
camera bezig was op de Plape de
tasie en vindingrijkheid van Méliès in
staat waren
Uit een filmpje ,.Une nuit terrible" kan
men afleiden dat Melies al in 1896 profijt
trok van de mogelijkheid tot versnelling
of vertraging van de handeling door -
tijdens de opname - de slinger ver
traagd. respectievelijk versneld in het
rond te bewegen. In dit verhaal sloeg de
hoofdpersoon een half dozi|n rovers in
recordtijd en recordtempo tegen de
grond
In 1897 maakte Melies zijn eerste film
bij kunstlicht, en ook dit maal kwam het
toeval hem te hulp bij de ontdekking van
alweer een nieuwe mogelijkheid Een
beroemde operazanger. Monsieur Pau
lus. wilde graag in een van zijn glansrol
len op de film. maar hij was bang dat het
zonlicht onbarmhartig zijn rimpels en
leeftijd zou verraden De koolspitslamp
was nog lang niet betrouwbaar, maar
voor een opname van niet meer dan
een minuut wilde Méliès het wel op het
toneel van zijn Theatre Robert Houdin
groot en stichtte een produktiemaat-
schappij. de ..Manufacture de Films
pour cinématographes Zijn fabrieks
merk was een ster Boven de ster zijn
naam. Géo Méliès, en onder de ster
..Star Film"
Tot de meest bekende van Méliès'
scheppingen behoort waarschijnlijk
.Voyage dans la Lune" in 1957 op
nieuw onder de aandacht van het pu
bliek gebracht door Mike Todd, pro
ducer van Around the World in 80
days", die hij Méliès film als intro
ductie meegaf. „Voyage dans la Lu
ne" heeft uitsluitend de titel gemeen
met Jules Verne's avonturenverhaal,
v/ant de wederwaardigheden van
Melies' maanreizigers liggen op het
terrein van de spannende klucht."
VERGETELHEID
Maar het laatste deel van zijn leven
verliep voor Méliès niet zoals men van i
een filmpionier van faam zou verwach-
ten. De eerste wereldoorlog werd voor
Méliès een catastrofe, doordat de mili
taire autoriteiten de studio's voor ondui
delijke militaire bezigheden in beslag
nam. Het aanwezige ijzer kreeg een be
stemming en de films werden fijnge
stampt voor gebruik in de schoenfabrie
ken Een bitter staaltje van cultuur-ver-
metiging. ook al zijn desondanks veel
films van Melies bewaard gebleven.
Mélies zelf verdween tenslotte van het
(film-) toneel en volgens Emile Brum
steede in ..Film werd Méliès in 1928
door een journalist teruggevonden bij
de uitgang van Gare Montparnasse in
Parijs, waar hij achter een kraampje
snoep- en speelgoed stond Vrienden
brachten geld bijeen om deze Franse
filmpionier tot aan zijn dood in 1938 een
onbezorgde oude dag te verzekeren
Donderdag 4 februari herleeft de we
reld van Méliès in het Grand Theater
Dan worden 18 van zijn films vertoond
in een overzichtsprogramma Eén daar
van is in kleur, gemaakt in 1904. Verba
zingwekkend. dat wel. Want kleur was
in die tijd als procédé nog volslagen
onbekend Melies kleurde beeldje voor
beeldie zélf in
Het waren de technische vondsten
én de fantasievolle toepassing daar
van, die George Melies zeer zeker het
recht geeft op een eervolle plaats in
de geschiedenis van de cinemato
grafie. De illusionist van het Robert
Houdin-theater wist een nieuwe illu
sie te scheppen, die tot op de dag
van vandaag nog steeds bestaat,
verder is geperfektioneerd en miljoe
nen mensen in de wereld dagelijks
weet te amuseren, te verrassen en te
ontroeren.
V.
Bronnen: Emile Brumsteede ..Film -
Querido Amsterdam. 1958. Ulrich Gre-
gor Enno Patalas Geschichte des
Films (1895-1939) Rowohlt-1978
USA. 1979 Regie
Scenario Benedict Fitz-
tr het eerste boek van Flanne-
Camera Gerald Fisher.
Pourif, Ned Beatty, Harry
i. Amy Wright eva Leng-
jjten Theater Filmhuis Ap-
"ichtvoorstelling zaterdag 6
J uur
"9 voegde de Hollywood-ve-
Hohn Huston een elgenzinni-
oe aan zijn omvangrijke oeu-
naast klassiekers als „The
I Falcon", Asphalt Jungle" en
irgo een al even grote hoe-
i I min of meer mislukte „vlug-
In de B-klasse" omvat.
to do some things I never
ie before", zijn de woorden van
Hazel Motes (Brad Dourif) in het begin
van de film WISE BLOOD Vlak daar
voor hebben we gezien hoe hij als mili
tair terugkwam bij zijn ouderlijk huis
Dat is tijdens zijn afwezigheid behoorlijk
in verval geraakt en grafstenen wijzen
op het overlijden van zijn familie Hazel
steekt zichzelf in een nieuw pak en
neemt de trein naar Taulkinham. waar
hij zijn eerste nacht doorbrengt bij een
dikke dame. die haar adres en kwalitei
ten aanprijst op de muren van herentoi
letten
De volgende dag loopt hij als een wat
onwennige boerenpummel door de
drukke straten van de stad Hij maakt
kennis met Enoch Emery (Daniel Shor),
de bezitter van het „wijze bloed" en
hulpje in de dierentuin, die zich beklaagt
over het onvriendelijke gedrag van de
stadsbewoners en in Hazel mogelijkhe
den ziet om vriendschap mee aan te
knopen
Ook maakt hij voor het eerst kennis
met Asa Hawks (Harry Dean Stanton),
een blinde prediker, die met hulp van
zijn lonkende dochter de mensen op
straat oproept tot bekering tot Jezus
Deze ontmoeting laat Hazel niet los
Hij walgt echter van het Jezus-gedoe en
besluit ook prediker te worden, maar
dan van de Kerk van Christus zonder
Christus, een kerk die geen zondaars
kent en die de mensen ook geen geld uit
de zak klopt
Dit besluit zet een reeks gebeurtenis
sen in gang, die Hazel beslist niet ge
wenst heefl Enoch Emery vindt in de
vorm van een in lengte geslonken mum
mie „de nieuwe Jeus" voor hem. doch
ter Sabbath Lilly (Amy Wright) verleidt
hem en trekt bij hem in, een zakelijk
ingestelde prediker (Ned Beatty) vindt
zijn vinding van Kerk zonder Christus
uniek en wil deze financieel uitbuiten en
zijn noodzakelijke vervoermiddel wordt
hem tenslotte door de sherrif op origine
le wijze afhandig gemaakt Dit laatste
brengt een kentering teweeg in Hazels
denken. Om te laten zien dat hij min
stens zo groot is als zijn tegenstrever
van tweeduizend jaar geleden verblindt
hij zichzelf, stopt kiezels in zijn schoe
nen en omwindt zich met prikkeldraad.
Nadat zijn hospita zich uit financiële en
seksuele motieven al meer om hem
gaat bekommeren is het einde van Ha
zel Moles spoedig in zicht.
Een bijzondere Amerikaanse film. die
met allerlei komische en gruwelelemen
ten een bittere karikatuur is van een
stukje Amerika, waar negers hooguit
getolereerd worden omdat ze er nu
eenmaal zijn en alles wat van buiten
komt taboe is
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Zo langzamer^
hand zijn we de tel kwijt geraakt, maar
sinds 1969 - het jaar van produktie -
moet de inmiddels befaamde Italiaanse
western „Once upon a time in the
west" van regisseur Sergio Leone al op
z'n minst zon vijf tot tien keer in Amers
foort te zien zijn geweest Ik zal het nog
eens natrekken Hoe het ook zij: hij is er
weer
Deze week gaat „Once Upon A Time in
The West" opnieuw in Amersfoort in
roulatie en het moet al gek lopen, wil de
film daar niet enkele weken blijven
draaien Want deze film blijft een enor
me aantrekkingskracht op het publiek
uitoefenen als één van de fraaiste wes
terns ooit gemaakt Een gigantisch
epos van 165 minuten met sterren als
Henry Fonda. Claudia Cardmale, Jason
Robards, Charles Bronson en anderen
Een film, die gegarandeerd succesvol
inzetbaar is in rustiger tijden Zoals blijk
baar nu weer het geval is
V
POLYGOON JOURNAAL
owllng", USA-1980 Regie Joe
Bröduktie Daniel H Blatt Sce-
fohn Sayles Terence H.
ïs (naar een roman van Gary
f); Camera: John Hora, Muziek:
gnaggio: montage Mark Gold-
fel: Dee Wallace. Patrick Mac-
ennis Dugan, Christopher Sto-
linda Balaski. John Carradine
Ekens e a. Genre horrorfilm.
16 jaar. lengte 91 minuten
f: Duo 2, Amersfoort, weekpro-
IERT VOS)
wie het nog niet wist: we le-
ïmenteel In het tijdperk van de
iropus de weerwolf. Het is
eerste keer, dat Hollywood en
nmakers zich op dit fenomeen
n gestort. Sinds 1913, toen de
net „The Werewolf" werd ge-
hebben we tal van goede en
slechte werkjes kunnen aanschou
wen. waarin de gruwelijke weerwolf,
de kombinatie mens-wolf, een
hoofdrol speelde.
Nu de zombie-golf voor het grootste
deel voorbij is. is het eigenlijk vanzelf
sprekend. dat de weerwolf weer in het
middelpunt van de belangstelling komt
te staan bij onze zeer inventieve filmma
kers. Nu klinkt dit misschien wat cynisch
en zo is het ook bedoeld, maar éen en
ander neemt echter niet weg. dat het
geen we tot nu toe aan moderne weer
wolf-films hebben gezien, redelijk tot
goed van kwaliteit is geweest. „An
American werewolf in London" is mo
menteel nog steeds in Amersfoort te
zien en deze week gaat „The Howling"
van start, die eerder werd gemaakt,
maar om onverklaarbare redenen pas
medio 1981 in Nederland in roulatie ging
en weinig indruk maakte. Toch is „The
Howling geen slechte film in z'n genre
Het draait om de televisiepresentatrice
Karin White, gespeeld door Dee Walla
ce. die een shock overhoudt aan een
aanval op haar door een woeste jonge
man Haar psychiater dr George
Waggner (Patrick MacNee) adviseert
haar en haar man wat vakantie te ne
men in zijn kolonie voor speciale geval
len. Hoe speciaal die gevallen zijn, blijkt
al spoedig, als Chris White verleid wordt
door een vrouwelijke weerwolf De
vakantiekolonie van psychiater Wagg
ner blijk een kweekcentrum voor weer
wolven te zijn
De trucages in „The Howling" zijn
gaaf. waarbij we kunnen aantekenen,
dat de metamorfose van mens tot
weerwolf weliswaar niet zo indruk
wekkend is verfilmd als „An Ameri
can werewolf in London", maar toch
overtuigend is. Regisseur Joe Dante
heeft met „The Howling" een goede
horrorfilm weten te maken, die van
het begin tot het einde blijft boelen
doordat de spanning steeds gehand
haafd blijft. De spelprestaties staan
op een redelijk niveau en dat hebben
we in dit soort films wel eens anders
meegemaakt.
„Dimenticare Venezia Italië 1979
Regie Franco Brusah Scenario Fran
co Brusati en Jaja Fiastri Mei Erland
Josephson. Mariangela Melato, Eleo-
nora Giroqi e a Theater Filmhuis Ap
pelmarkt. zaterdag 6 tot en met dinsdag
9 februari 20.15 uur
„Dimenticare Venezia (Om Venetie te
vergeten) is het verhaal van mensen in
een oud landhuis waar vier vrouwen
wonen. Een van hen is een vroegere
operazangeres ze is vrolijk, openhartig
en door iedereen op handen gedragen
„Tante Marta". een weduwe nu.
heeft geen kinderen van zichzelf on
danks haar twee huwelijken Daarom
heeft ze het nichtje geadopteerd van
haar eerste man. Anna. die nu even in
de dertig is Anna, die in het huis heeft
gewoond sinds haar jeugd, is een
mooie vrouw vol energie, maar soms
wat bruusk in haar manieren. Ze werkt
van de vroege ochtend tot de late avond
om met de opbrengst van het land het
huishouden gaande te houden Een
tweede jonge vrouw. Claudia, woont al
jarenlang in het huis: ze is lief van ka
rakter. een beetje kinderlijk zelfs, en le
vert haar bijdrage tot het huishouden
door les te geven aan de plaatselijke
dorpsschool De vierde vrouw is een
oude huishoudster Caterine. die de ba
ker is geweest van tante Martha De vier
vrouwen krijgen bezoek van Martha's
jongere broer Nicky, een man die veel
heeft gereisd en nu in Milaan werkt
Maar hij heeft zijn jeugd in het huis door
gebracht. zijn herinneringen liggen op
deze plek en daarom keert hij er altijd
met plezier terug. Deze keer is hij in
gezelschap van zijn veel jongere part
ner Picchio; samen hebben ze een ga
rage voor auto's uit de veteranen-klas
se In de loop van de gebeurtenissen
die nu gaan plaatsgrijpen, een feestelijk
diner in het bos en allerlei herinneringen
aan vroeger, worden al deze verschil
lende karakters voor de toeschouwers
ontvouwd We begrijpen dat Anna. die
vroeger haar ouders haatte, in feite af
stand heeft gedaan van de wereld der
volwassenen en een toevlucht heeft ge
zocht in het landhuis, en dat ook Nicky
in emotioneel opzicht zich nooit van de
ze omgeving heeft los kunnen maken
En we beginnen te begrijpen dat Anna
en Claudia evenals Nicky en Picchio,
een homosexuele relatie hebben
De belangrijke rol van Nicky, de man
die uiteindelijk als enige in het huis
overblijft, wordt gespeeld door de be
kende Zweedse acteur Eralnd Joseph
son Frank Zaagsma „Niet alleen door
de keuze van Josephson. acteur uit
..Scenes uit een huwelijk heeft de Ita
liaanse regisseur Franco Brusati een
soort ode willen brengen aan het werk
van de Zweedse meester in dromen en
herinneringen. Ingmar Bergman Ook
de atmosfeer van „Dimenticare Vene
zia wasemt een nostalgisch verlangen
naar rust uit, een ontduiken van de reali
teit dat op den duur dreigend begint te
worden."
Scène uit Dimenticare Venezia
In de Amersfoortse bioscopen toont
het Polygoon Journaal van deze week
beelden van duinbeplanting met helm
In de herfst en winter wordt de duinbe
planting, waar nodig, vernieuwd. Vroe
ger werden bossen helm met vrachtau
to s naar de duinen vervoerd tegen
woordig gebeurt dit met behulp van een
helicopter Uit het buitenland beelden
van de zestigste verjaardag van de re-
gêri'hg van'konirig Sobhuza II in Swazi
land.
Tenslotte beelden van de Nederland
se kampioenschappen dames judo
Een filmportret van de huidige wereld
kampioene judo Anita Staps
Filmagenda
Amersfoort
Grand, 033-14632
„De vier vuisten hebben de tropen
kolder", al
Let op Do 1.30. Vr 1.30-7 00-9 45 Za
2 00-7 00-9 45 Zo 2.00-4 30-7 00-
9 45 Ma Di Wo 1.30-6 45-9.15
Grand
„History of the World" (part I) a l
Do. Ma Di. Wo 1.30-6.45-9 15. Vr
1 30-7 00-9 45. Za 2 00-7 00-9.45. Zo
2 00-4.30-7 00-9.45
Grand
„Ik ben Joep Meloen", a l
Dagelijks 1.30 Zondag tevens 4.00.
Grand
.Once upon a time In the west", 12 jr
Dagelijks 8.00 uur
Grand
„An American werewolf in London",
16 jr
Do Ma. Di. Wo. 1.30-6 45-9.15. Vr
1 30-6 45-9 30 Za. 1 45-6 45-9.30. Zo
1 45-4 15-6 45-9.30 uur
Grand
„Midnight cowboy", 16 jr
Do Ma. Di Wo 1.30-6 45-9.15. Vr
1.30-6 45-9.30 Za. 1 45-6.45-9 30 Zo
1 45-4 15-9 30 uur
Cinema. 033-18900
„Goldfinger", 12 jr
Dag 1 30-6 45-9.30 Zo 1 45-4.15-
6 45-9.30 uur.
Cinema
„Clockwork orange", 16 jr
Do Vr Ma Di 1 30-8 00. Za. Zo Wo
8 00 uur.
Cinema
„Frank en Frey", a I
Wo. Za 1 30 Zo. 1 30-4 00 uur
Euro, 033-33655
..Sabine", 12 jr.
Do Vr. Ma Di 1 30-6.45-9.15 Wo. Za
6 45-9 15. Zo 1 30-4 15-6.45-9 15
Duo
„Kom, kus en geniet", 18 jr
Dag 2 15-7 15-9 30 Zo 2 15-4.30-
7.15-9.30 uur.
Duo
„The howling". 16 jr.
Dag. 2.00-7 00-9 15 Zo 2 00-4 15-
7 00-9 15
KINDERVOORSTELLINGEN
Euro
„Blauwbaard s verborgen schat",
a I.
Za. en wo middag 1 45
NACHTVOORSTELLINGEN
Duo
„Zo vader, zo zoon", 18 jr 23 45
„Hi-riders", 16 jr 24.00
RESERVEREN EN KASSAOPE
NINGSTIJDEN
Euro. Cinema
Dag 1.00-2 30 en 6 00-10.00 Zo. 1.00
10.00
Grand
Do Ma Di Wo. 1.00-2 30 en 6 15-9 45
Vr enZa. 1.00-2 30 en 6 00-10.00. Zo
1 00-10 00 uur
FILMINFORMATIE
24 uur per dag. Bel 033-622411