laapverwekkende prentjes
„Lady Chatterley's Lover"
mmor op de snelweg
„The Magnificent
Ambersons":
onbekende
Orson Welles-film
ontamara" - de armoede en het
ascisme in Italiaans bergdorp
y
kijk op de film
Filmagenda
Amersfoort
033-14632, Grand Snouckaertlaan 4.
ONCE UPON A TIME IN THE WEST 12
Do.,vr.,ma..di. 1.30-8.00 Wo za.zo
1 00 uur.
IK BEN JOEP MELOEN
Wo za 1 30 uur Zo 1 30-4.30 uur. a.l.
HISTORY OF THE WORLD (part I)
Do., ma diwo 1 30-6 45-9.15 Vr
za 1.30-7.00-9 45. Zo 2.00-4.30-7.00-
9.45 uur. a.l.
OP DE SNELWEG BREEKT DE HEL
LOS
(The cannonball run). Do., ma., di.. wo
1.30-6 45-9 15 Vrza 1 30-6 30-9 15
Zo 1.30-4 00-6 30-9 15 a l
DE VIER VUISTEN HEBBEN DE TRO
PENKOLDER
Do., ma dlwo. 1.30-6.45-9 15 Vr.,
za. 1 30-6.45-9 30. Zo 1.45-4 15-6.45-
9.30. a.l.
AN AMERICAN WEREWOLF IN LON
DON
Do ma., di.. wo 1.30-6.45-9.15 Vr..
za. 1 30-6 45-9 30. Zo. 1 45-4 15-6.45-
9.30.
033-18900 CINEMA, Stadsrlng 30
LADY CHATTERLEY'S LOVER
Dag. 1 30-6 45-9 15. Zo. tevens 4.00.
SABINE 12
Do., vr.. ma. di 1.30-6.45-9.15. wo..
za zo 6 45-9 15
FRANK EN FREY
Za.. wo 1 30. Zo. 1.30-4 00. a l.
033-33655. EURO, Stadsrlng 32
GOLDFINGER
do vr.. ma., di. 1.30-6.30-9.15. Wo..
za. 6 30-9 15. Zo. 1.30-4.00-6 30-9.15.
12 jaar.
DUO. Westsingel 7.
MEISJES VOOR DE BETERE STAND
Dag. 2 15-7.15-9 30 Zo 2.15-4.30-
7.15-9.30. 18 jaar
DE WRAAK VAN DE SHAOLIN MON
NIK 16jaar
Dag 2.00-7.00-9.15 Zo. 2 00-4.15-
7.00-9 15
KINDERVOORSTELLINGEN
DE NIEUWE AVONTUREN VAN DIK
TROM
Za. en wo.-middag 1.45 uur, a.l.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUBBELLEVEN VAN EEN MAITRES-
SE 18.
DE DRIE DAGEN VAN DE CONDOR
16,
vr en za. 23 45 en 24 00 uur
RESERVEREN EN KASSAOPE
NINGSTIJDEN
Dag 1 00-2.30 en 6.00-10.00, zondag
1 00-10 00 uur Do., ma., di., wo. 1.00-
2 30 en 6.15-9.45. Vr., za. 1.00-2 30-
6.00-10.00. Zo. 1.00-10 00 uur.
FILMINFORMATIE
24 uur per dag. bel 033-622411.
„The Magnificent Ambersons", USA,
1942 Regie Orson Welles, (van nage-
draaide scènes Freddie Fleck en Ro
bert Wise)
Scenario Orson Welles naar de roman
van Booth Tarkington Camera Stanley
Cortez (van de nagedraaide scènes
Russel Metty en Harry J Wild). Monta
ge: Robert Wise. Mark Robson en Jack
Moss Muziek Bernhard Hermann en
Roy Webb. Met: Tim Holt. Joseph Cot
ton, Dolores Costello, Anne Baxter en
Agnes Moorehead. Lengte 88 minuten,
zwart-wit Theater Filmhuis Amers
foort. zaterdagavond 23.00 uur
(Van de fllmredaktie)
Eigenlijk is het jammer, dat „The
Magnificent Ambersons" van Orson
Welles, gemaakt In 1942, maar voor
één avond In het Filmhuis Amers
foort te zien zal zijn. Want deze film
van de maker „Citizen Kane" is even
eens van grote allure en behoort nu
tot de klassiekers, ook al Is de film
nauwelijks echt opgemerkt In de tijd,
dat hij in première ging: 1942. Ameri
ka had wel andere zorgen aan haar
hoofd. „The magnificent Amber
sons" beleefde de Nederlandse pre
mière pas In oktober van het vorig
jaar.
Het Is In velerlei opzichten een cu
rieuze film.
Hoewel Welles het grootste deel zelf
heeft geregisseerd, had hij zoveel an
dere verplichtingen, dat hij tijd te kort
kwam en twee andere cameramannen
inhuurde om een beetje tempo te krij
gen Door zijn drukke werk moest hij het
voorbereiden van de laatste scènes
aan anderen overlaten (onder meer aan
Robert Wise) en was hij ook nit meer
aanwezig bi) de opnamen van die scè
nes. De montage heeft hij aanvankelijk
wel zelf gedaan, maar de film wed door
de RKO-bazen te lang gevonden 131
minuten Terwijl Welles in Brazilië ver
toefde voor de produktie van de doku-
mentaire film „lt s all True", werd op zijn
aanwijzingen (maar tegen zijn zin) via
telegrammen de film door Wise en an
deren ingekort. Maar Wise had moeite
om de telegrammen van Welles, soms
wel 46 kantjes lang, te ontcijferen, zodat
Welles later zou verklaren, dat ,,het to
tale hart" uit zijn film zou zijn gesneden.
Desondanks is ..The Magnificent
Ambersons" een film, die wat kwaliteit
betreft niet onderdoet voor Welles' re
giedebuut Citizen Kane.
„The Magnificent Ambersons", naar
de roman van Booth Tarkington, is een
familiedrama, dat zich afspeelt in het
zuiden van de Verenigde Staten tegen
de achtergrond van tonemende indus
trialisatie aan het eind van de vorige
eeuw. De familie Amberson is de trots
van een klein provinciestadje. De doch
ter Isabel weigert om prestige-redenen
te trouwen met de uitvinder Eugene
Morgan, van wie ze eigenlijk houdt. In
plaats daarvan huwt ze met de saaie,
maar degelijke Wilbur Minafer. Hun
zoontje. George, wordt de schrik van de
stad en iedereen wacht op het moment,
waarop hij eens op zijn nummer gezet
zal worden Na een aantal jaren keert hij
terug van de universiteit, ter gelegen
heid waarvan een groot feest plaats
vindt waarvoor de inmiddels welvaren
de autofabrikant Morgan en zijn dochter
Lucy ook uitgenodigd worden Zowel
George en Lucy als Isabel en Morgan
vinden (weer) toenadering tot elkaar
Als niet lang daarna Isabels echtgenoot
overlijdt hoort George van de jaloerse
tante Fanny over de vroegere verhou
ding tussen Isabel en de door hem ge
hate Morgan.
Verloien en gevonden
VERLOREN
Zwarte herenporlemonnee met i
AAN KOMEN LOPEN
Zwartwit poesje, jonge bouvier;
jonge zwarte hond (labrador?);
POLITIE CENTRUM
VERLOREN
houd; gouden armband met plaatje Leren portemonnee met inhoud.
mei inscriptie
GEVONDEN
Herenhorloge
sleutelbos: pantoffelsok; tasje met
inhoud.
GEVONDEN
Groene dameshandschoen; jong
poesje
t de fllmredaktie)
Filmhuls Appelmarkt de Italiaanse
het weekprogramma van het speelfilm „Fontamara" van regis-
ne uit Fontamara te zien in Filmhuis Appelmarkt
seur Carlo Llzzanl, van wie in Neder
land betrekkelijk weinig films te zien
zijn geweest. „Fontamara" speelt
zich af in 1927 rond de bewoners van
het gelijknamige bergdorpje in de
Abruzzen en Is gebaseerd op een ro
man van Ignazio Sllone uit 1930.
„Fontamara" laat de schrijnende ar
moede zien van de boeren in deze
Italiaanse streek. Ze bezitten slechts
harde, onvruchtbare rotsgrond om
hun gewassen op te verbouwen.
Oorzaak van hun armoede zijn in de
eerste plaats het bestuur van de
streek en natuurlijk de rijke grondbe
zitters van het vruchtbare dal.
Regisseur Lizzani schetst in het eer
ste deel van zijn film de armoede, de
vadsige decadentie van de grootgrond
bezitters en de machthebbers (de facis-
ten van Mussolini), vertelt bij een bijna
toeristisch melo-drama door het opper
vlakkige mooifilmen dat hij beoefent
rustieke beelden van pittoreske hoek
jes. close ups van stoere boeren Dat
beeld verandert pas in het tweede deel,
wanneer de film echt zeggenschap
krijgt door de figuur van Bernardo, die
als boerenjongen via de werkloosheid
in Rome is geëvolueerd tot strijder te
gen de fascisten. Het is het verhaal van
iemand, die weet dat hij gaat verliezen,
maar die tegelijkertijd overtuigd is van
de zin van zijn offer Lizzani's mooi-
filmerij heeft dan plaat gemaakt voor
een manier van filmen, die bewijst, dat
Lizzani niet voor niets is opgegroeid in
de bloeiperiode van de Italiaanse cine
ma, de periode van het neo-realisme
als anti-fascistische stroming Dezelfde
stroming, waaruit regisseurs als Vis
conti. Antonioni en anderen naar voren
zijn gekomen Het is die stijl, die het
tweede deel van „Fontamara" beheerst
en deze film ondanks het wat tamelijk
karakterloze eerste gedeelte tot de
moeite van het bekijken waard maakt
POLYGOON
JOURNAAL
In de Amersfoortse bioscopen toont
het Polygoon Journaal deze week beel
den van de demonstratieve tocht van
ca. 20 000 motorrijders, die protesteer
den tegen het voornemen van de rege
ring om een bijzondere verbruiksbelas
ting op motorfietsen te willen heffen.
Voorts uit Oostenrijk een onderwerp
van een bijzondere glastechniek neon-
lichtreklames en neon-objekten
Uit Zuid Afrika een korte impressie
van het pas in gebruikgenomen amuse
mentscentrum „Sun City
Tenslotte een kleurenreportage over
het zeewater-aquarium van Artis, dat dit
jaar zijn eerste eeuwfeest viert
DONDERDAG 11 FEBRUARI 1982
vooe. oe uecdeee lei/eaj 7 j
hatterley's Lover", 1981
pust Jaeckin. Scenario:
er topher Wicking en Just Jaec-
in«baseerd op de roman van D.
wrence „The first lady Chat-
Kamera Robert Fraisse.
Sylvia Kristel. Shane Briant,
—Jas Clay (Cinema 1. Amers-
(door Dick van Rheenen)
Eigenlijk gebeurt er zo weinig in
„Lady Chatterley's lover", dat je de
flim niet eens slecht kunt vinden.
Niettemin leent de verfilming van
de gelijknamige roman van D. H.
Lawrence zich maar voor één uit
leg: geldverspilling.
Van het oorspronkelijke verhaal,
zo n vijftig jaar geleden nogal qe-
ruchtmaken, hebben de makers, of
liever gezegd regisseur Just Jaec
kin - de Franse Max Koot - niet
veel begrepen Maar wat kun je ook
meer verwachten van een regis
seur, die met „Emmanuelle" er ooit
eens achter is gekomen dat men
sen bloot worden geboren. Van die
ontdekking was Sylvia Kristel toen
tertijd blijkbaar nogal onderstebo-
ristel en Shane Briant in ,,Lady Chatterley's lover'
ven, want ze ontdeed zich pardoes
van elk bedekkend bovenlaagje.
Blijkbaar geldt het voor haar nog
steeds als een ontdekking, want in
„Lady Chatterley's lover" doet ze
opnieuw niets anders, alleen heet
het nu akteren. Zegt ze zelf.
Ze heeft daar inmiddels zoveel
ervaring in gekregen, op het pad
naar Hollywoodroem, dat ze „uit"
haar kleren inderdaad het predi
kaat aktrice verdient, maar dan wel
in een reklamespot voor bakmeel.
Om over het verhaal zelf maar te
zwijgen, maar dat mag ze verwijten
aan regisseur en scenarist Just
Jaeckin, die er geen moment in is
geslaagd „Lady Chatterley's lover"
iets pakkend mee te geven. Het
tijdsbeeld, het belangrijkste van de
hele roman van D. H. Lawrence wil
de intrige van het verhaal overeind
blijven, is geheel weggemoffeld in
mooie-plaatjes-fotografie. Soms
echt wel mooi, maar gaandeweg
toch slaapverwekkend.
Van de overige akteurs haalt al
leen Shane Briant als Clifford Chat-
terley een voldoende, maar hij
speelt uitgerekend een persoon die
je gaandeweg de film geacht wordt
vervelend te vinden. En Nicholas
Clay als de robuuste minnaar, heeft
net iets te weinig tekst gekregen
om een boterham te kunnen sme
ren.
Gedrieën, met Sylvia Kristel als
lady Constance Chatterley, spelen
ze een verhaaltje voor het slapen
gaan Het verhaal vertelt over de
Sylvia Kristel en Nicholas Clay dansend in de regen in,. Lady Chatterley 's
lover
tegenspoed van een rijke familie.
Clifford Chatterley komt verlamd
terug uit de Eerste Wereldoorlog en
blijkt ook zijn mannelijkheid te heb
ben verloren.
Voor Sylvia Kristel begint dan het
jachtseizoen, waarbij als enige ver
rassing kan worden aangestipt, dat
het nog wel even duurt voordat al
les „uit" is
Welke tijd niet wordt aangegre
pen iets aan karaktertekening te
doen, laat staan dat Just Jaeckin er
in slaagt het beeld van de jaren
dertig op te roepen. Geen film om
wakker van te liggen.
f) Ctnnonball Run", 1981, regie
'^Needham Produktie Raymond
en Albert S Ruddy. Scenario
Yates Muziek: Al Capps Met
lolds, Roger Moore, Farrah
Dom DeLuise, Dean Martin,
•avis Jr. Jackie Chan. Peter
Irienne Barbeau. Jamie Farr
lière Nederland Genre ach-
;-comedie; Keuring alle leef-
igte 90 minuten. Theater:
Amersfoort
Bert Vos)
len is het geen aanbeveling
L'defllm, maar eigenlijk is het slot
i:,The Cannonball Run" het leuk-
vftofllsseur Hal Needham heeft -
Kit hij de status van top-stuntman
ulsselde voor die van regisseur -
chlllende films op zijn naam
'n, die hem befaamd hebben ge
ilet bij een vrij breed publiek.
UOtoy and the Bandit" Is daar wel
rtèiangrijkste van, met Burt Rey-
s, Sally Field en Jackie Gleason
In de hoofdrollen. „Smokey" was
een perfekte achtervolglngskome-
dle, met razendsnelle aktle en een
spitse, Intelligente dialoog ondanks
het tamelijk afgezaagde onderwerp.
Het Is eigenlijk jammer, dat Needham
steeds vast wil blijven houden aan
dat succesvolle recept. Want ook al
Is duidelijk, dat Needham als regis
seur zeker talenten heeft, (met name
op het gebied van de aktie-kome-
dles) door steeds een bijna gelijk
verhaal als basis te nemen, wordt de
kwaliteit steeds minder, zeker ten
aanzien van de dialogen, en de ak-
tles afgezaagd.
„The Cannonball Run" is een heden
daagse versie van „Deathrace 2000",
om maar iets te noemen, maar lijkt niet
temin ook op „Smokey" en andere ver
gelijkbare achtervolgingsfilms. Waar
het om gaat is in feite erg simpel: een
race door de Verenigde Staten van kust
tot kust zonder limieten of regels. Het
gaat er om wie het snelst de afstand
overbrugt. De kunst is om je teqenstan-
'er Moore bedreigt als spionerende filmster zijn moeder in ,,The Cannonball
ders èn de alerte politie te slim af te zijn,
want zoals bekend is de maximum snel
heid in de VS nog lager dan in Neder
land.
f Needham heeft het deze keer nog
beter willen doen dan in al zijn vorige
films en begon met het zoeken naar
zoveel mogelijk sterren Burt Reynolds
is natuurlijk een voor de hand liggende
keus. maar daarnaast viel het oog op
Roger Moore, die zichzelf speelt, Far
rah Fawcett, ooit één van Charlie's An
gels en ooit getrouwd geweest met de
man van tien miljoen en Dom DeLuisie,
als komisch talent meerdere malen te
zien geweest in films van Mel Brooks
En wie treffen we plotseling óók aan?
Dean Martin en Sammy Davis Jr. Het is
al weer heel wat jaartjes geleden, dat ik
Dean Martin voor het laatste in een film
heb zien optreden en ik moet zeggen,
dat hij er niet beter op is geworden
Maar dat terzijde Want het arsenaal
van Needham is nog niet uitgeput. Om
het voor de liefhebbers van karate en
aanverwante artikelen óók aantrekke
lijk te maken, werden Jackie Chan en
Michael Hui ingehuurd en dat kwam
mooi uit, want je hebt die twee toch al bij
de hand met Raymond Chow als produ
cer Verder werd Peter Fonda op z'n
motor gezet en het totaal werd gelar
deerd met verschillende mooie meiden,
die al dan niet dienden als afleidings
manoeuvre of als daadwerkelijke ra
cers.
En het verhaal? We zouden het bijna
vergeten een race van kust tot kust
dus. de in de VS blijkbaar befaamde
illegale Cannonball Run Dat betekent
dus snelle achtervolgingen,
vliegensvlugge ingrepen, slimme aflei
dingsmanoeuvres, afgewisseld met an
dersoortige akties onder het motto:
„Niets is te dol en alles is leuk" Met een
overjarige provo die zich opwerpt als
milieufreak en zich als doel stelt alle
deelnemers aan de race op te laten
pakken. De vraag is: is het leuk?
Laat Ik het zo stellen. Ik heb geno
ten van „Smokey and the Bandit",
Burl Reynolds en Dom DeLuise in The Cannonball RunDom DeLuise is hier te zien in de outfit van Captain Chaos",
zijn alter-ego, waarmee hij het team meer dan eens uit beklemmende situaties redt Batman als wetsovertreder
I2AAK, e>P SCHOOL fCUAj oe TOCJ-f JE
TALEAjrHvM CVMrPcOO'EAT?
„Hooper" vond ik redelijk geslaagd
amusement, terwijl „Smokey and the
Bandit" nummertje twee, al weer een
trapje lager op de amusements-lad
der terecht was gekomen. Na al die
films Is eigenlijk alles al gezegd, al
les al getoond wat in dit soort films
leuk en amusant Is om te laten zien.
„The Cannonball Run" Is er zelden In
geslaagd om me een lach te ontlok
ken, terwijl Ik toch echt niet als een
zuurpruim bekend sta.
Natuurlijk: de echte liefhebbers
van vliegende auto's en rijdende
vliegtuigen, van mooie vrouwen en
stoere knapen, komen wellicht best
aan hun trekken. Maar „The Cannon
ball Run" mist de flitsende, Intelli
gente dialoog, die „Smokey I" ken
merkte. Wat over Is gebleven is een
nogal slap aftreksel met teveel au-
bolligheden, die geen of onvoldoen
de effect sorteren om deze met te
veel pretenties gemaakte film te red
den. Zoals gezegd: het slot Is het aar
digste onderdeel van de hele film.
Dean Martin en Sammy Davis Jr als komische paters in „The Cannonball Run'
Het Is een aftiteling, zoals die ook scènes, die misgingen. In die laatste
werd gebruikt bij „Smokey and the minuten heb ik gelachen. En dat Is
bandit II", met de hoofdrolspelers in tóch sneu voor de makers.
m