,,Ik denk dat feministische theologie en vredesbeweging nauw samenhangen' 0 A.B.T.B. vierde 50-jarig bestaan :i >ute carnavalsoptocl Achterveld bekend i Geslaagde uit voering Culdoto Rc in Sienie Strikwerda spreekt in Marcuskerk A'veld 600 interview I DINSDAG 16 FEBRUARI 1982 lOfStlBf kPTPlfc opend door de voorzitter met een inleidend woord. Daarna volgde er tweemaal een optreden van een zangkoor gevormd uit eigen leden Er werd een toneelstuk opgevoerd met de titel „De erfe nis", er was een diavertoning over Argrarisch Achterveld en er werd een revue opgevoerd LEKKER DIER Bij de dia vertoning werden dia's vertoond waarop men kon zien hoe het vroeger op het be drijf aan toeging en hoe het in de tegenwoordige tijd gaat. Het ge heel werd ook van commentaar voorzien Een en ander werd aan elkaar gebreid door boer Gart van de Achterveldse weg De re vue bestond uit het voorlezen van het 50-jarig gebeuren afge wisseld met een aantal gespeel de toneel stukjes. Zo zag men het begin van de oprichting, hoe vroeger op een bedrijf werd ge werkt en gemolken, de tijd van de bezetting, de actie „Lekker Dier" en hoe in de toekomst een door Sienie „Het vredeswerk is voor mij heel bewust begonnen, toen ik in 1975 de vredeskonferentie in Finland meemaakte. Het jaar daar op werd ik uitgestuurd naar Rus land- Het comité voor vrede en vei ligheid daar zocht zes vrouwen om met hen over vredesvraagstukken te spreken Ons verblijf in Rusland werkte zeer verhelderend. We hebben alle sectoren daar gezien. Ook het on derwijs. Daarna heb ik een konfe- rentie bijgewoond in Vancouver. Ik heb een lezing in Hongarije gehou den. Ik ben er hoe langer hoe ver der ingedoken FEMINISTISCHE THEO LOGIE EN VREDESBEWE GING Ik denk dal voor jou feminisme en vredesdenken parallel liepen. „Ja. Ik denk dat feministische theologie en vredesbeweging nauw samenhangen. Je kunt niet een flardje als een los rafeltje laten hangen. In 1979 startte Sonja van der Gaast in Utrecht met Vrouwen tegen Kernwapens. En daar kwam ik al heel snel bij. Wat doen we?, vroegen we ons af Heffen we ons na de eerste vredesdemonstratie op, of blijven we bestaan? „Vrouwen tegen kernwapens" werd een werkgroep. Wij organise ren studiedagen, maken brochu res Sindsdien houd ik lezingen over de vredesproblematiek, schrijf ik erover. Ik heb de vrouwen-vre- deskonferentie in Amsterdam mee georganiseerd." GESCHIEDENIS VROUWENVREDESBEWE GING Wat ga je in Leusden vertellen over vrouw en vrede „Ik krijg een kwartier tijd om de vrouwen-vredesbeweging voor te stellen. Wat kun je in een kwartier belichten? Ik ben zelf ontzettend geboeid door de geschiedenis. Wat hebben vrouwen vóór ons gedaan, en waarom lukte het nooit? Dat de vrouwenvredesbeweging nu zo breed is geworden komt om dat de vrouwen door de emancipa tiebeweging zijn gaan nadenken over vrede. Oud of jong, welbe spraakt of niet, ze doen allemaal mee Vrouwen zijn zich bewust ge worden van hun macht en hun kracht. Eigenlijk is de vredesgeschiede- nis met de vrouwen begonnen. Eerst hielden de vrouwen zich met vrede bezig zonder naam. Later als een soort vredesengelen. Nog weer later was het de elite, die over vrede ging nadenken. En nu heb je die gekleurde brede vrouwen-vre desbeweging. Ons denken gaat met emotione le geraaktheid gepaard, doordat net om kernwapens qaat Vro«_ gaan terugdenken, hebben wjl ze kinderen misschien toch f logszuchtig opgevoed? Wet die oorlog toe We hebben veL lang gedacht: die knappe kopp^ de Tweede Kamer zoeken he", uit. Het heeft ook te maken ma rollenpatroon van man en vidI Daar moeten ze over naderil De mensen reageren heftig, or ze denken: we hebben geer, meer. Wat hangt ons binnei>_ boven het hoofd? De nieuwe vrouwen-vredej weging heeft veel geleerd vel geschiedenis. Ziet in, dat zee moet zijn waar de beslissingen, len. Ze moet zich bewust zijr IUSC dat wat zich in de samenlevirrto »l speelt, en zelf strategieën onyatle kelen." »«n Audi AGRESSIE 3J0I de r Het zou een studie waard zf t en na Ie gaan waarom vooral ,erve mannen zo 'n enorme agressie jnoc wikkelen. n bi ,,'t Heeft te maken, denk ik,i*dct het gegeven dat mannen de do»"1®' angst niet goed hebben weier1™' integreren. Mannen proberen)e. te overevinnen door de dood irr den te krijgen. Mannen woij*jL daarbij aangevuurd door het'. jn dendom. In „Opzij" heb ik daa|w|ei over gesproken. jeip Tot het midden van de va-ten eeuw hebben mensen gedactillllk. Hoort erbij, oorlog. Maar is heli een noodlot, dat erbij hoort, oli oorzaken we die oorlog met elkr"!. zijn ze toen gaan denken.Waa<® trekken mensen ten oorlog'? 1823 schreef een vrouw daafhn over. ;chil Pas nu eigenlijk gaan mense)rke ernstig over nadenken, hoe i:<je I het, hoe ontstaat het. En hetfcat. we al die instituten, die zich einder zijn bezig gaan houden. nen Oorlog maken steunt op vijarr var beelden. De taal, die Haig uits'-fld alles wat slecht is zit in de vijr Net als bij de man-vrouw-rol. irm wat slecht is, zit in de ander Ne,™ bij het christendom: we nemen zondebok, we leggen er onze den op, en we sturen hem de tijn in. Op school gebruikten we een boekje „Vrede, een weg hindernissen". Dat begon ms| vooroordelen, die mensen tl elkaar hebben. In elk geval zijn we nu zi dat In Europa het besef begli leven om te weigeren Amerll gehoorzamen, en Rusland tt hoorzamen." Slenle Strlt In de Marcuskerk op zondajl februari over een mensell|kei| menlevlng In vrede, en de pl van de vrouwen daarin. Ancol Een fragment van een van de toneelstukjes. ACHTERVELD - Vorige week woensdag werd het 50-jarlg be staan van de Aarts Dlocesame Boeren en Tuinders Bond ge vierd. De feestelijkheden werden begonnen met een Eucharistie viering In de R.K. kerk te Achter veld. De mis werd opgedragen door de geestelijk adviseur, pas toor Ter Bekke, geassisteerd door twee priesters. Jan Burg steden en Anton van den Hengel. Na deze kerkdienst werd er een zeer druk bezochte receptie ge houden In Ons Gebouw. Onder de aanwezigen behoorden een groot aantal vertegenwoordigers van diverse Instanties, de burge meesters van Leusden en Barne- veld en wethouder Van Wouden berg. De voorzitter van de plaatselij ke jubilerende A B.T B.-afdellng opende deze bijeenkomst en ver welkomde alle aanwezigen. „Vijftig jaar bestaan is het berei ken van een mijlpaal Het is goed hier wel even bij stil te staan Hoe is het begonnen, waar zijn we mee bezig en waar willen we naar toe. Laten we even stilstaan bij de werkers van het eerste uur. Zij hebben zeker een goede vooruit ziende blik gehad", aldus de voorzitter. Van de oprichters zijn er momenteel nog drie in leven Hermanus van Bekkum, Hendrik Voskuilen en Jan van den Hen gel. De laatste is 24 jaar be stuurslid geweest en is nu ere lid. Uit de bewaard gebleven notulen en verslagen blijkt dat vooral in de eerste jaren met een grote inzet, geweldige bezieling en vastberadenheid is gewerkt De doelstelling van de A.B.T.B is volgens de statuten het beharti gen van de godsdienstige, zede lijke. maatschappelijke en stoffe lijke belangen van de leden. „Dit komt bij ons in 1982 mogelijk wat ouderwets over. Anno 1982 zou den wij kunnen spreken van het behartigen van welvaart en wel zijn Veel zaken komen onge vraagd op ons af. Het lijkt er soms op dat boer en tuinder, van oudsher de beheerder en onder houder van de natuur en land schap nu alleen nog maar verderf en vernieling aanricht We moe ten er echter voor zorgen dat men niets op of aan te merken kan en zal hebben over onze verzorging van dieren, natuur en landschap. Onze bedrijven zijn groteren doelmatigergeworden. Maar de geestelijke belasting van de ondernemer is ook veel zwaarder geworden. Moeten we doorgaan met ons streven naar nog groter en nog meer, of moe ten we pas op de plaats maken zodat er ook nog wat tijd over blijft voor andere zaken Welzijn is tevreden zijn. Wat de toekomst betreft kan Ik geen voorspellin gen doen. maar wel zullen wij er ons beleid naar moeten richten," aldus de A B.T B.-voorzitter. Hierna werd nog door een aantal van genoemde afgevaardigden het woord gevoerd. Als laatste spreker kwam Henry Schouten naar voren. „Als bak ker voel ik me zeer met jullie verbonden. Daarom ben ik aan het experimenteren gegaan en heb een nieuw soort brood ge maakt dat ik de naam Eeuwfeest brood heb gegeven. Hierna over handigde hij aan elk bestuurslid een brood. In de avond werd het feest voortgezet. De avond werd qe- nlU gen te houden Tevergeefs Dell fer wordt gepakt en Wim verf Echter niet voor lang zoals vadi had voorspeld ter geruststel!) Binnen een half uur is Wim »i 2(j teruggekeerd. Spelers waren: Henk Smlt,^ der; Riek van den Hengel, der; Greet Wessels, grootm der; Jan Wunderlnk, Wim; Jacobs, Anne Marle; Margj van Druten, Rlta; Tlmo Burg»_ vriend Wim; Evelien Hak, M=U De regie was In handen van J9' Bakkenes en souffleuse Mien van Dalen. De verllchtrj werd verzorgd door Martin; F Jong. De aanwezige leden r* Achterveld 600 boden, gestot™ In historische kledij, de bloem aan. EU Ie straat, linksaf D. van Wek straat, rechtsaf Walter Amerstoortstraat, linksaf P®1 Stormstraat, linksaf Hessen*» naar het „100 gram geboitk waar de optocht zal worden t I bonden. De route Is vastgei»» met het voorbehoud dat, alt zich onverwachte situaties» doen er wijzigingen kunnen' treden. Iedere deelnemer met w of groep, die zich nog niet opgegeven voor deelname de optocht, kan dit nog doen de secretaris van de camev vereniging, tel. 03495-72291 bij boekhandel Vos. Voor het carnavalsprogre In Achterveld zie de Krant van donderdag 111 De Vriendenschaar won vorig jaar tijdens de optocht voor oe rweew maal de wisselbeker. Versieringen en verlicnting zullen zeker niet achterwege blij ven. Hoewel er per inwoner een gulden zal worden toegekend, is dit niet toereikend Daarom zal er van de Stoutenburgers ook nog een vrijwillige bijdrage worden gevraagd. Formulieren worden hiervoor huis aan huis in Stou- tenburg bezorgd LEUSDEN - Op zondag 21 februari komt Sienie Strikwerda naar Leusden om in de Marcuskerk te spreken over de rol van de vrouw in het vredeswerk. Het onderwerp staat centraal in de themabijeenkomst van die middag die om 16.00 uur begint. Leden van de Hervormde en Gereformeerde kerk in Leusden, die niet meer overweg konden met de traditionele kerkdiensten, bereiden deze the mabijeenkomsten, die met liturgie doorweven zijn, voor. De samenkomst in de Marcuskerk vangt aan met de diase rie „Wie niet bang is, is blind". Het geheel zal omlijst worden door zang, gebed en fluitspel. De aanwezigen zullen met Sie nie Strikwerda kunnen diskussiëren over de vredesproblema tiek. Voor de kinderen is er een aangepast programma. In de hal zullen „Vrouwen voor Vrede" en „Vrouwen tegen Kern wapens" informatie geven en ma teriaal aanbieden. Er zullen foto's te bezichtigen zijn, die deelnemers uit Leusden tijdens de 21-novem- berdemonstratie in Amsterdam hebben genomen GEREFORMEERD LE RAARSGEZIN We zochten Sinie Strikwerda in Amsterdam op, en vroegen haar hoe zij tot het vredeswerk is geko men. Dat blijkt een langzaam groeiend bewustwordingsproces te zijn geweest. Ze werd geboren in een Gereformeerd leraarsgezin in Groningen. „Gepokt en-gemazeld met het onderwijsgebeuren,zegt ze er zelf van „Mijn vader begon met de Normaal-school zoals de pedago gische akademie toen nog heette. Hij gaf later les aan de Friese Aka demie, en promoveerde. Ik heb mijn jeugd vanaf mijn tien de jaar in Leeuwarden doorge bracht. Daar deed ik de kweek school, en ik bracht een paar jaar in het onderwijs door. Ze zetten, het was krisistijd. de werkloze onder wijzeres als kwekeling met akte in. Zo kwam ik op een eenmans- schooltje, en gaf voor 500,- per jaar les aan drie bijeengezette klas sen. Met handwerkles aan de meis jes, en gymnastiek op hel dorps plein, er was geen gymlokaal." LEERLINGVERPLEEGSTER Tijdens de oorlog ging Sienie Strikwerda naar Amsterdam, waar ze twee jaar leerlingverpleegster werd. Ze trouwde, kreeg vrij snel vier kinderen en kwam in het vrou- wenbondswerk. Dat werk kende ze uit haar jeugd. Haar moeder had de oprichting van de vrouwenbond in 1919 meegemaakt. En Sienie zag haar moeder jaarlijks naar de bondsdag van de Nederlandse Christen Vrouwen Bond gaan. Jarenlang werkte ze voor de NCVB in Amsterdam, in het ge west, en van 1971 tot 1976 als lan- delijk voorzitster, Terwijl ze druk doende was bij de bond, viel ze af en toe bij het onder wijs in. Ze ging ook studeren, en werd catecheet bij de Nederlandse Hervormde Kerk. Catecheet is een soort middelbare godsdienstoplei ding, die bevoegdheid geeft om les te geven aan middelbaren scholen. Sienie Strikwerda gaf tien jaar les op een Nijverheidsschool, en later aan een MAVO. Daar werd ze tenslotte dekaan-mentrix. VREDESWERK „Zo'n bond," zegt ze, „laat je konferenties bijwonen. Zoekt on derwerpen om ermee aan de gang te gaan. Zo kwam ik in het vredes werk. En van 1975 tot 1981 was ik iid van de emancipatiecommissie, een adviesorgaan van de regering, Sienie Strikwerda de voorloper van de Emancipatie- raad. Op een gegeven moment kwam het verzoek om Kroonlid te worden van de Nederlandse Omroep Stich ting. Buiten de veertien vertegen woordigers van de zendgemachtig den kent de Nederlandse Omroep Stichting acht zetels voor kulturele organisaties, en acht Kroonleden, die rechtstreeks door de minister van CRM worden benoemd „Ik gaf toen het onderwijs op. Ik doe het NOS-werk, en houd lezin gen Voor VOS-groepen tot en met militairen. Hoe langer hoe meer dook ik in het feminisme en ver diepte ik me in de teministische theologie. Daar heb ik met anderen een boek over geschreven, „Leer mij de vrouwen kennen" Het is een werkboek voor feminisme en Chris tendom. Ik schrijf wel es wat, maar ik ben eigenlijk niet zo'n grote schrijfster Ik praat liever. Ik heb zo'n column bij de IKON. Komende zondag, heb ik het over porno VREDESKONFERENTIE FIN LAND Wanneer ben jij bewust begon nen met het vredeswerk? Werkprojecten van Achterveldse scholen. een computer bestuurd bedrijf er uit zal gaan zien. Een en ander werd op een zeer leuke en over tuigende wijze gebracht. Ook nu waren de toneelspelers en speel sters allen leden uit de vereni ging Tot slot bleef men tot in de kleine uurtjes gezellig bij elkaar Men kon nog een dansje doen op de muziek van het Rijnstad Trio PROJECT In verband met het jubileum was er door de scholen In Ach terveld In samenwerking met de A.B.T.B. een werkproject op touw gezet. Elke school had een eigen tak van een bedrijf. De St.-Jozefschool had een werk stuk over de rundveehouderij. Duidelijk was hier zowel door modellen als door schriftelijke werkstukken de veehouderij tot In de puntjes uitgewerkt en uit gebeeld. Dit was ook zo met de Regenboogschool die het loon- werkersbedrljf had gekozen. Al les was hier met modellen uitge beeld vanaf het begin van de werkzaamheden tot aan de oogst. „Onze wereld" had de var- kensfokkerlj en -mesterlj voor zijn rekening genomen. Hierbij werden twee Achterveldse be drijven geheel natuurgetrouw nagebouwd. „Het Startblok" had de klppenhouderlj gekozen en had een fraaie legbatterij ge bouwd. „Hummeltjes Honk" had van elk bedrijf wat gemaakt. ACHTERVELD - Een daverend applaus en bloemen op beide avonden was de beloning die to neelvereniging Culdoto in ont vangst mocht nemen na het op voeren van het toneelstuk „De geboren leugenaar". Het stuk waarin humor en ernst elkaar uit stekend afwisselden, ging over het gezin Visser bestaande uit vader, moeder, grootmoeder en zoon Wim die de heleboel tiranl- seert. De spelers brachten het stuk met veel enthousiasme op de planken. Wim, die bij een begrafenison derneming werkt, bedient zichzelf van leugens en ook zijn fantasie speelt hem parten Bovendien is hij met twee meisjes. Anne Marie en Rita, tegelijk verloofd. En dat kan mt goed gaan. Alssss de meisjes elkaar bij Wim thuis ontmoeten en de een ziet dat de ander een ring aan heeft die zij eerst van Wim had gekregen, gaan de dames op de vuist. De grootmoeder die ziekelijk is, wordt tijdens een ruzie onwel en overlijdt niet lange tijd erna. Wim vertelt dan dat hij naar Brussel De receptie van de ABTB werd druk bezocht. gaat, omdat hij daar als tekstschrij ver aan het werk kan. Uit het to neelstuk blijkt dat Wim weg wil om dat hij gefraudeerd heefl op zijn werk. Zijn vader wil hem het vertrek beletten, omdat hij heeft gehoord dat de werkgever van Wim geen werk zal maken van de fraudes. Ook moeder probeert haar zoon te- ACHTERVELD STOUTEN- BURG Vorige week zijn de bewoners van Stoutenburg bij elkaar geweest In verband met de viering van het feest Achterveld 600. Tijdens deze bijeenkomst werd besloten om als heel goede buur ook deel te nemen aan de te organiseren feestelijkheden. Er zullen twee erepoorten worden gebouwd en ook zal worden deelgenomen aan de optocht. ACHTERVELD De route van de Inmiddels traditioneel gewor den carnavalsoptocht In Achter veld Is bekend. Vanaf 13.00 uur komende zondag kunnen de car- navallsten onder het motto „Achterveld groeit naar historie" de volgende route lopen: het Kerstenssportpark, Hessenweg, voor huize St.-Joseph langs Hes senweg, Jan van Arkelweg, Ver jaagde Rulterweg, linksaf Hes senweg, linksaf Pater Storm straat, 2e kruising linksaf van Oldenbarneveltstraat, rechtsaf Verjaagde Rulterweg, rechtsaf Bisschop van Dleststraat, linksaf Pater Stormstraat, rechtsaf Jan van Arkelweg, bij Rabobank .rechtsaf W. van Amerstoortstraat rechtsaf van Oldenbarnevelt-

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 6