Befaamde western met Yul Brynner, Steve McQueen, Charles Bronson e.a. EEN ZWOELE ZOMERAVOND" chitterend georganiseerde :haos van het Werktheater Body Heat", hartstochtelijk noodlotsdrama de traditie van de „film noir" „THE MAGNIFICENT SEVEN" IN CINEMACLUB DE KORF ALLEGRI BARBARO kijk op de film JoNDERDAG 11 MAART 1982 zwoele zomeravond". 1982. Frans Weisz en Shireen Stroo- roduktie Hans Man in 't Velt; Scè- Mana Kok; Camera: Robbie Mül- wnlage: Ton Ruys; Muziek: De isoezen. Met: Marja Kok, Helmert jnberg, Joop Admiraal, Frank Cas Enklaar, Olga rhoek, Gerard Thoolen e a. Leng- minuten. Keuring: alle leeftijden, Grand 3, Amersfoort, première land. R BERT VOS) i nieuwe Nederlandse film. Ge- tdoor Frans Welsz (Charlotte), n met Shireen Strooker (Werk er). Uitgevoerd door leden van het Werktheater. Titel: Een zwoele zomeravond. Een eigenlijk nietszeg gende, wat zoete titel, waarachter zich van alles kan verbergen. En dat la dan ook Inderdaad het geval. Hoewel de film Is gebaseerd op een (gelijknamige) theatervoorstelling van de eerdergenoemde toneel groep In de zomers van '78 en '79 In een kleine circustent, lijkt de film vol gens hen die het kunnen weten, toch niet meer zo erg op de theatervoor stelling. De film Is dus een geheel eigen leven gaan lelden. In ,,Een zwoele zomeravond" wordt heel wat overhoop gehaald, niet alleen om het hooggeachte publiek te verma ken met hoogst dubieus varieté-thea- ter, maar ook om in de film een totaal- htreden van „mevrouw Emanuels", een schitterende vertolking in travestie Ierard Tholen Een scène uit: „Een zwoele zomeravond" van Frans Weisz en n Strooker. beeld te (kunnen) geven van hetgeen zich achter de schermen van het variété afspeelt. Het is natuurlijk de vraag of het een realistisch beeld is, geloofwaardig is het echter wel, ondanks de wat over trokken uitbeelding van het totaal. ,,Een zwoele zomeravond" zou je kunnen omschrijven als een door het Werkthea ter georganiseerde chaos, die boven dien nog leuk is ook. Want een chaos is het in het gezel schap van de Nellico's (een samenvoe ging van Nel en Koos, gespeeld door Marja Kok en Helmert Woudenberg) Wat een perfekt georganiseerde voor stelling zou moeten worden voor een eerbiedwaardig gezelschap van dorps notabelen ter gelegenheid van het 500- jarig bestaan van hun dorp, ontaardt in een zeer chaotische show, waarin ook de notabelen zélf zich niet onbetuigd laten en - ieder op z'n eigen wijze - een voorstelling geven. ,,Een zwoele zomeravond" zou je der- halvekunnen beschouwen als een kari katurale spiegel van een gemeen schap, een dorpsgemeenschap, een gemeenschap van auteurs, van arties ten. Wat een bruisende, gereglementeer de slotmanifestatie had moeten worden krijgt ongekende hoogtepunten, die al les overtreffen van wat op het program ma stond. Afgezien nog van het.tries te" feit, dat Nel en Koos ernstige huwe lijksproblemen hebben, doordat Koos vlak voor de voorstelling aan Nel be kent, dat hij ,,een ander" heeft, zijn er nog andere zaken die tijdens die zwoele avond al dan niet tot een uitbarsting komen, of al dan niet tot een oplossing worden gebracht. Zo is er de vrouw van de organiserende ambtenaar van het feest, mevrouw Wiegman, die dronken het podium op komt en van het interna tionale hondennummer een zéér spe ciaal spektakel weet te maken Of Opa, wiens nummer eerder berust op (uit eerbied) in stand qehouden ver gane glorie Om maar niet te spreken van de Belg, die als gast van het ge meentebestuur aanwezig is op het slot feest om uit de mond van Koos een eindeloze stroom Belgenmoppen aan te moeten horen. Voeg daarbij de spirituele mevrouw Emanuels, een struise Surinaamse, die ,,op bestelling" haar 150 Sateh'tjes komt verkopen en daarbij en passant een grandiose show opvoert en het re sultaat is een uiterst maffe, dolle film, waarin niks goed gaat. Een grandioos georganiseerde chaos, die van het be gin tot het eind blijft boeien, ook al moet ik er wel bij zeggen, dat je wel van het genre moet houden „Een zwoele zomeravond" is in ver schillende opzichten een geslaagde film. Want natuurlijk is het niet alléén dolle pret rond dat in sommige opzichten on geloofwaardig groots uit de hand gelo pen feest. Wie de uitgangspunten van het Werktheater kent zal dat ook niet verwachten. De zorgvuldig samenge voegde elementen vormen weliswaar een uiterst kleurig mozaiek van uit het leven gegrepen stijlbloempjes, maar prikken tevens door het „decor" heen, door de opgetrokken facade, die eigen lijk ieder mens in stand houdt. Voor de buitenwereld, voor zichzelf Het feno meen Belgenmoppen, door Koos als een voor hem altijd geslaagd „gieren- lachen-brullen"-nummer achteloos de tent ingeslingerd, krijgt een opwindend vervolg, als er een Belg in de zaal blijkt te zitten, die dat allesbehalve op prijs stelt. En dóér had Koos duidelijk niet op gerekendDiskriminatie, vooroorde len, het zit er allemaal in. En er wordt tevens mee afgerekend, voor de goede verstaander Dat blijkt het duidelijkst uit het grandioze optreden van Gerard Tholen in travestie als „mevrouw Ema nuels", zoals gezegd een struise Suri naamse, die op haar goedlachse ma nier lak heeft aan iedereen en dat dui delijk laat blijken ook. Opa, een hard nekkige tegenstander van alles wat een kleurtje heeft, probeert mevrouw Ema nuels op alle mogelijke manieren te be ledigen, maar ze veegt in feite achte loos de vloer met hem aan en haar „domme" optreden wordt besloten op het podium zélf, waar ze voor een stom verbaasd publiek enkele schitterende acts opvoert via liedjes, die uiterst pro fessioneel overkomen. Voor de één een dissonant, voor de ander een extraatje, is het optreden van volwassen acteurs als peuter en schooljongetjes. Natuurlijk behoren er ook kinderen tot het varieté-gezelschap van de Nellico's en die gaan 's avonds bepaald met zoet na het jeugdjournaal naar bed. Dat levert - tussen alle ellen de door - nog extra problemen op en zo kan het gebeuren, dat je een volwassen man met een speen in z'n mond en gekleed in een trappelzak over de vloer ziet kruipen, krom pratend als een nau welijks de babytijd ontgroeide peuter Of een volwassen man in korte broek, zich aanstellend als een schooljongen, vol kattekwaad. Het geeft aan de ene kant een vervreemdend effect, maar anderzijds ben je er eigenlijk al snel aan gewend en ben je verbaasd over het feit, dat je je zo snel aanpast aan de veranderde omstandigheden. „Een zwoele zomeravond", heeft als filmisch kijkspel veel te bieden, óók In de details. Een kleurrijk, erg geschakeerd geheel, waarbinnen zo wel Werktheater-acteurs en actrices als de talrijke figuranten een homo geen geheel vormen. Zonder de an deren tekort te willen doen (het spel Is In vrijwel alle opzichten voortreffe lijk) zetten Marja Kok als Nel en Hel mert Woudenberg (met toupet) twee levensechte zangers van het levens lied neer, waarbij de muziek van de Roomsoezen het geheel niet onaan zienlijk accentueert en nadrukkelijk onderstreept zonder dat het verve- rHeat", USA, 1981. Regie: Law- fKasdan. Produktie: FredT Gallo. no Lawrence Kasdan Camera, jrd H. Kline. Muziek: John Barry ge Carol Littleton. Genre eroti- [Ihnller in de traditie van de film engte 113 minuten. Keuring- alle ben (niet geschikt voor al te jeug- pjkers) Met William Hurt, Kath- jturner, Richard Crenna, Ted Dan- U A. Preston, Mickey Rourke en timmer Theater: Euro Cinema te Bfoort. «BERT VOS) de trailer van „Body Heat" gezien, zal het met me eens tna de film zélf gezien te hebben, "ïtraller eigenlijk geheel letsan- suggereert dan de film In Rijkheid te bieden heeft. Wie op afgaat verwacht hoogst- chljnlijk een erotisch, in sof- opgenomen, soft-porno-pro- t In de stijl van Just Jeackln. Laat •t verlakken, want „Body Heat" llukklg wel wat méér dan zo'n ■llgefllm In een volkomen afge- ^rde stijl. Zonder nou dlrekt de buut-film van wonderboy Law- 1 Kasdan hoog de hemel In te willen prijzen, kan „Body Heat" een uitstekende film genoemd worden in de traditie van de Amerikaanse film nolr uit de veertiger jaren (in moder ne verpakking), waarbij regisseur Kasdan kon putten uit zijn rijke én vooral succesvolle ervaring als sce nario-schrijver (Continental Divide, The Empire strikes back en Raiders of the Lost Ark). Kasdan behoort tot de categorie jonge Amerikaanse filmers, die zo van de „ene op de andere dag" naar voren treden en dan ook meteen succes hebben na een tamelijk oninteressante aan loopperiode. Was Kasdan al veel ge vraagd als succesvol scenarioschrij ver, als regisseur heeft hij bewezen ook nog prima te kunnen regisseren. „Body Heat" is een hartstochtelijke film met veel erotische hoogtepunten, die - mede dankzij het voortreffelijke spel van hoofdrolspelers William Hurt en debutante Kathleen Turner - een uitstraling hebben van een bijzonder ni veau. Dat is óók een gevolg van de sfeer, die Kasdan in zijn film vanaf het begin kreèert. Een hete, erotische sfeer, niet alleen veroorzaakt door de hittegolf, die op dat moment in de stad woedt, maar ook door de wijze, waarop Kasdan het verhaal in voortreffelijke dialogen opbouwt. Het verhaal op zich bestaat uit ele- JEAD AND BURIED": HORROR il and burled", gebaseerd op de gelijknamige horror-roman van Chelsea parbro, is een rdelijk goed gemaakte horror-film met (uiteraard) veel bloederi- ptien (tot stand gebracht door specialist Stan Winston), maar James Farenti- jelody Anderson, Jack Albertson en anderen slagen er toch niet in om die impakt van het boek over te brengen in deze film-editie. Dan O'Bannion io-schnjver van „Alien") heeft aan deze film meegewerkt, maar in tegen- 9 tot het boek, waarop dit trots wordt aangekondigd, zwijgt de distributeur in pen. Op de verstrekte informatie staat zélfs geen regisseur vermeld En dat "te denken Voor de liefhebbers menten, die al eerder voor films en ver halen zijn gebruikt, maar die in de kon tekst van Kasdan een geheel nieuwe vorm krijgen, waardoor het toch tamelijk clichématige (man wordt minnaar van getrouwde vrouw, samen besluiten ze echtgenoot te vermoorden) op de ach tergrond verdwijnt. We zijn getuige van de eerste ontmoetingen, de afwijzingen en dan de plotseling in alle hevigheid losbarstende lust. Die scènes, doen - vooral in het begin - sterk denken aan „The postman always rings twice", waarin Nicholson en Jessica Lange door eenzelfde onbedwingbaregolf van lust worden overvallen waarna het noodlot onverbiddelijk toeslaat. Ook in „Body Heat" is dat de kern van het ver haal: lust en hartstocht, die via moord uitmonden in puur drama Zonder de sfeer, de karakterteke ning en de voortreffelijke dialogen van Kasdan, én zonder de uitstraling en vertolkingen van William Hurt en Kathleen Turner, zou „Body Heat" een snel te vergeten doorsnee B-film zijn geworden. Nu Is het een film met „body", in velerlei opzichten. V. •.Dead and buried" met Melody Anderson (door Bert Vos) LEUSDEN - Op donderdag 18 maart a.s. vertoont de Cinema club De Korf de uit 1960 dateren de western van John Sturges: „The Magnificent Seven". De voorstelling wordt - zoals inmid dels traditie is geworden - gege ven in de korfzaal van het activi teitencentrum De Korf. De voor verkoop is inmiddels van start gegaan. U kunt voor toegangs bewijzen 3,50 per stuk - intro- duktieprijs) terecht op het kan toor van de Leusder Krant, Ro- zendaallaan 9, Leusden-centrum op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Verder elke avond tussen 20.00 en 22.00 uur in het activiteiten centrum De Korf aan de Smidse (winkelcentrum De Hamershof). Wacht hiermee niet te lang om teleurstelling te voorkomen. „The magnificent seven", USA, 1960. Regie John Sturges Produktie Walter Minsch. Scenario: William Ro berts (bewerkt naar de film „The seven Samuarai" van Akira Kurosawa - 1954) Camera: Charles Lang jr. Mu ziek Elmer Bernstein. Met Vul Bryn ner, Eli Wallach, Steve McQueen. Charles Bronson, Robert Vaughn, Horst Buchholz e z Lengte 117 minu ten. Genre: western Nederlandse titel „Zeven mannen zonder vrees". Thea ter: Cinemaclub De Korf. Activiteiten centrum De Korf, donderdag 18 maart, 20 00 uur Het verhaal van „The Magnificent Seven" zouden wij een epos van moed en angst kunnen noemen. Angst bij de eenvoudige boeren uit het kleine Mexicaanse grensdorpje Ixcatlan, die op geregelde tijden hun oogst geplunderd zien door een stel meedogenloze bandieten. Moed bij de zeven mannen, die de strijd met hen opnemen. John Sturges (bekend o.m. van „Gunflght at the O.K. Cor ral", „The old man and the sea", „Bad day at Black Rock" en „Last train from Gun Hill") regisseerde de ze actievolle film, die geheel werd opgenomen in de grensstreek van Mexico. „The Magnificent Seven" is het ver haal van Chris Adams (Vul Brynner) die probeert zes anderen te vinden om sa men een aktie op touw te zetten. Hij komt in kontakt met Vin (Steve McQueen), een ridder zonder vrees, maar niet geheel zonder blaam: een kil ler van beroep. Chico (Horst Buchholz), een weinig ervaren jonge Mexicaanse avonturier sluit zich bij hen aan, zo ook Britt (James Coburn, die sneller met zijn mes werpt, dan vele mannen hun revol ver gebruiken. Het groepje groeit, met Brad Dexter, die Harry speelt, een vechter, die niet kan geloven, dat Chris Adams de taak voor zo'n klein bedrag op zich heeft genomen. Ook Lee (Ro bert Vaughn), een ruige misdadiger, sluit zich bij hen aan. Hij is volgens de annalen reeds overleden Charles Bronson vertolkt tenslotte de half Mexi caan, half Ier Bernardo O'Reilly, die lie ver zou doden voor twintig dollar dan leven om hout te hakken. De tegenstander van dit illustere groepje mannen is Calvera (Eli Wal lach), leider van een stel bandieten, dat jaarlijks in het dorpje Ixcatlan „de pre mie" op komt halen. Maar deze keer loopt het een tikkeltje minder ge smeerd, dan Calvera had verwacht. Dit is het begin van een boeiende wes tern, inmiddels door kenners tot een klassieker bestempeld. Scenario schrijver William Roberts baseerde zich op de befaamde Japanse film „The Se ven Samurai" van de ook in Nederland erg bekende regisseur Akiro Kurosawa, die in 1980 met „Kagemusha" de Gou den Palm van het Filmfestival van Can nes verwierf. Wat overigens niet betekent, dat belde films echt vergelijkbaar zijn. John Sturges is nu eenmaal Kurosa wa niet en bovendien verschilt de Amerikaanse mentaliteit nogal wat van die van de Japunners. Niettemin is duidelijk, dat „The Magnificent Se ven" In zijn genre een film van een behoorlijk niveau is. Vandaar ook, dat de Cinemaclub De Korf deze film uitkoos voor één van haar vier Intro- duktle-voorstelllngen. Steve McQueen in ..The Magnificent Seven" van John Sturges. Scène uit: „Een zwoele zomeravond" met van links naar rechts Helmert Wouden berg (als Koos), Marja Kok (als Nel) en bandleider Flip Jansen van de Roomsoezen (als Flip). lend wordt. En Gerard Tholen steelt subliem de show! Melodrama? Een klucht? Een tragedie? Variété? Het is een uitgebalanceerde mengeling ge worden. Vervat in een knap decor, ondergebracht In een grote fabrieks hal, In beeld gebracht door een kun dige cameraman (Robbie Müller) en geregisseerd door een man, Frans Welsz, die er samen met Werkthea ter-regisseuse Shireen Strooker in Is geslaagd om een Nederlandse film te maken, die aanspreekt ondanks of juist door de vervreemdende effek- ten van een soms Fellinl-achtlg spektakelstuk, gebaseerd op puur Nederlandse begrippen en fenome nen, In een puur Nederlandse sa menleving. Bert Vos (Van de filmredaktie) Deze week in het Amersfoorts Filmhuis Appelmarkt het vervolg opHongaarse Rhapsodie "van Miklós Jancso, te zien van zaterdag tot en met dinsdag, 20 15 uur Op de foto: een scène uit de film.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 15