Nacht van de film" in tien bioscopen unk-films in het ilmhuis Appelmarkt M Grand Theater start met Movie Cyclus" op dinsdag P15/16 OKTOBER A.S. Toegangsbewijs óók via spaarzegels u 'm „Tendres Cousines" - de soft-focus plaatjes van David Hamilton ARTHOUSE IN 4 DONDERDAG 25 MAART 1982 kijk op de film len in maar liefst tien bioscopen, die eik een eigen programma te bieden hebben. Organisator Henk Blieken- daal van Jogchem's Theaters, de ex ploitant van de Amersfoortse thea ters, heeft voor dit unieke gebeuren een heel systeem uitgedacht voor het verkrijgen van een toegangsbe wijs. Natuurlijk kunt u nu naar één van de bioscopen van uw keus stap pen en een kaart a 36 (Inclusief ont bijt) kopen, maar het kan ook in etap pes van 3,- per keer. Voor elke drie gulden die u neertelt krijgt u een ze gel, die u op uw persoonlijke film- spaarkaart plakt. Is de kaart op één zegel na vol, dan moet u die laatste zegel beslist kopen in de bioscoop van uw keuze, want daér krijgt u dan meteen uw plaatsbewijs (stoelnum- mer). De filmliefhebbers die wel een nachtje willen meemaken kunnen kiezen uit tien verschillende pro gramma's. In Grand 1 en 2 worden science-fiction-fllms gedraaid, in Grand 3 en 5 film van de Italiaanse regisseur Sergio Leone, In Grand 4 kunnen de liefhebbers van goede Arthouse-films aan hun trekken ko men. In Cinema 1 wisselen Clint Eastwood en Bud Spencer/Terence Hill elkaar af, terwijl er gegriezeld kan worden in Cinema 2. Euro Cinema presenteert het luchtige werk: de ko medies. In Duo 1 en 2 tenslotte een programma bijna geheel gewijd aan Bruce Lee. ïde Funes in „Samen-mi, samen (huis" Ie zien in hel komedie-program- nn „De nacht van de film". SCIENCE FICTION In Grand 1 en 2 worden, zoals ge zegd, science fiction-films gedraaid In totaal zes films zin op het programma gezet, met ..Capricorne One'' van regis seur Peter Hyams als opening De be faamde film „Rollerball" van Norman Jewison is de volgende met daarna Stanley Kubrick's ,.A Clockwork Oran ge", „Escape from the planet of the Apes", David Cronenberg's „Scan ners" en „Battle beyond the stars". SERGIO LEONE In Grand 3 en 5 staan vier films van de Italiaanse western-regisseur Sergio Leone geprogrammeerd. Te beginnen met (uiteraard) „Once upon a time in the west", daarna „The good, the bad and the Ugly". „For a few dollars more" en „Voor een handvol dollars", de laat ste drie met Clint Eastwood in de hoofd rollen. Films met vanzelfsprekend de muziek van Ennio Morricone (14 jaar) ARTHOUSE De liefhebbers van zogenaamde Art- house-films krijgen een voortreffelijk programma voorgeschoteld. Te begin nen met Woody Allen's „Annie Hall", gevolgd door „One flew over the Cuc koo's nest", „Die Blechtrommel". het regie-debuut van Robert Reford „Ordi nary People„Une semaine de vacan- ces" van Bedrand Tavernier en Fass- binder's „Lili Marleen" Voor de ken ners om van te smullen..(16 jaar) EASTWOOD/SPENCER/HILL In Cinema 1 nogmaals Clint East wood, maar dan in andere vedolkingen dan onder regie van Sergio Leone. Twee Didy Harry-films („The enforcer" en „Magnum Force") en de voortreffe lijke ontsnappingsfilm „Escape from Al- catraz". Na de spanning en aktie drie films van Terence Hill en Bud Spencer „Watch out we are mad", „Rechter en linkerhand van de duivel" en „Ace High" Een gemixd programma voor mensen, die aan de ene kant van aktie en spanning houden, maar een lacht op _z'n tijd ook best op prijs stellen (14 jaar) HORROR Voor de horror kan men in Cinema 2 terecht, waar horror-films van geva rieerde kwaliteit draaien Naast Ku brick's „The Shining" en Brian de Pal ma's „Blow Out" kan men kijken naar „When a stranger calls", „It lives again", „Omen II" en „In de greep van de zombies" (toegang 16 jaar) KOMEDIES De humor moet je tijdens de „Nacht van de film" hoofdzakelijk in Euro Cine ma zoeken, want daar draaien de ko medies twaalf uur lang, te beginnen met de klassieke „Samen uit, samen thuis" met Louis de Funes. gevolgd door „History of the world part one' (Mel Brooks), „1941" (Steven Spielberg), „High Anxiety" (Mel Brooks), „Life of Brian" (Monty Python) en „Flyingh High" (persiflage op de luchthaven- rampenfilms). (Toegang 14 jaar). BRUCE LEE EN ANDEREN Hoewel het wel in de bedoeling lag, zijn de organisatoren er helaas niet in geslaagd om een volledig Bruce Lee- programma samen te stellen, maar de fans van Bruce Lee zullen toch wel vol ledig aan hun trekken komen met „The Big Boss", „Game of Death". „Fist of Fury", „The way of the dragon" en „En ter the Dragon" Géén Bruce Lee-film, maar niettemin geheel in dezelfde stijl „Enter the Ninja" (Toegang 16 jaar). MARATHON SPAARKAART Zoals we reeds schreven kan men een kaart direkt voor 36,- voor één van de tien marathons kopen, maar men kan ook zegels sparen als men nu direkt 36.- beschikbaar heeft Dat sparen is heel simpel Men haalt een spaarkaart bij de bioscoop van keuze Dat betekent, dat éérst gekozen moet worden voor één van de tien program ma's. Als u de kaart haalt betaalt u voor de eerste zegel van 3,- daarna kunt u voor zegels in elke bioscoop terecht be halve voor de laatste zegel Die moet weer gehaald worden in de bioscoop waar uw gekozen programma draait Als die laatste zegel geplakt is krijgt u uw stoelnummer Hoe eerder de kaart vol is. hoe beter de plaats Overigens geeft de Broektiek aan de Varkens- markt voor elke vijftig gulden die daar VAANTJE Ook dit jaar wordt aan ledereen, die de twaalf uur hebben uitgezeten een vaantje uitgereikt. Het is zaak die vaantjes goed te bewaren. Verder Worden tijdens de voorstellingen In de nacht van de film twee honderd passepartouts verloot, waarmee de gelukkige winnaars gratis twee maanden lang film kunnen gaan kij ken In de Amersfoortse bioscoop theaters, zo vaak men maar wil. Scène uit „Capricorne One'tezien m het science fiction-programma van „De nacht van de film Diana Keaton in Woody Allen 's Annie Hall", te zien in het Arthouse-program- ma van „De nacht van de film' gekocht wordt recht op een zegel van drie gulden voor de marathon Overi gens wordt aangeraden niet te lang te wachten met het halen van zo'n spaar kaart of het kopen van een toegangsbe wijs gezien de overweldigende belang stelling vorig jaar voor de SF- en horror marathon Er zijn in totaal ruim 1500 plaatsen beschikbaar, verdeeld over de tien bioscopen TOURNEE Het is de bedoeling - indien de nacht van de film" in Amersfoort een succes is. ook in andere plaatsen, waar Jogchem's Theaters bioscopen heb ben, een dergelijk filmfestijn te organi seren De „filmnacht" gaat dan - met hetzelfde programma - „op tournee Scene uit Die Blechtrommelvan VolkerSchlondorff. te zien in het Arthouse- program ma Filmagenda Amersfoort Grand, Snouckaertlaan 4, tel. 033- 14632: Op de snelweg breekt de hel los. alle leeftijden Do. ma. di wo 1 30-6 45 en 9 15 uur Vrij, zat 1 30- 7 00-9 45 uur Zondag 2 00. 4.30. 7.00 en 9.45 uur Grand. De duivel hale je, alle leeftijden Do. ma di en wo 1.30. 6.45 en 9.15 uur Vrij en zat 1 30. 7 00 en 9 45 uur Zondag 2 00, 4.30. 7.00 en 9.45 uur Grand: Les uns et les autres. 12 jaar Dagelijks 1 30 en 8 00 uur Grand: Een zwoele zomeravond, alle leeftijden Do, ma., di wo 1.30.6 45. 9 15 uur Vrij en zat 1.30. 6 45. 9 30 uur Zondag 1 45. 4.15. 6 45 en 9.30 uur Grand Tendres cousines, 16 jaar Do. ma di. en wo 1 30. 6 45 en 9 15 Vrij en zat. 1 30. 6 45. 9.30 uur Zondag 1 45. 4 15. 6 45 en 9 30 uur Cinema, Stadsring 30, tel. 033-18900: Dr Zhivago, 12 jaar Dagelijks 1 30 en 8.00 uur Cinema Southern comfort. 16 jaar. Do., ma., di. en vrij 1.30, 6.45. 9.15. za. zo en woensdag 6.45 en 9.15 uur Cinema Frank en Frey. alle leeftijden. Geheel Nederlands gesproken Wo. en zat. 1.30, zondag 1 30 en 4 00 uur Euro, Stadsring 32. 033-33655: Stri pes. alle leeftijden. Do, vrij, ma en dinsdag 1 30, 6 45 en 9.15 uur. Wo en zat. 6 45. 9 15 uur. Zondag tevens 4.00 uur Duo, Westsingel: Hogeschool voor minnaressen, 18 jaar Dag 2.15,7.15, 9.30 uur. Zondag tevens 4 30 uur Duo De doodsgreep van Shao Lin. 16 jaar Dag. 2.00. 7 00 en 9.15 uur. Zon dag tevens om 4.15 uur Kindervoorstellingen Billy Turf. geheel Ned gesproken, alle leeftijden. Wo en zat 1 45 uur Nachtvoorstellingen Duo zat Gerijpte vruchten, 18 jaar. 24 00 uur. Fire Power. 16 jaar, 23.45 uur. de fllmredaktie) IERSFOORT - Vanaf zaterdag en In het Filmhuis Appelmarkt zogenaamde „Punk "-films ge- Op zaterdag, maandag en lag Is dat de film van Johan v.d. len „Beeldenstorm", zich afspe- 'in het Amsterdamse jongeren- De Melkwegterwijl zon- Je Amerikaanse speelfilm „Per ent Vacation" (Punker in New van Jim Jarmusch wordt ge ld. Alle voorstellingen beginnen wart over acht. In de nachtvoor- ng van het Filmhuis kan men za- gavond om elf uur kijken naar 'van Claude Feraldo. LDENSTORM als zoveel instellingen, die ont- ten uit de roerige jaren zestig en matheid der jaren zeventig n te doorstaan, vierde ook de *eg een paar jaar geleden haar ng bestaan. Een bestaan als wat9 pngerencentrum. podium voor ■garde kunst, opvangcentrum overjarige hippies, internationale oetingsplek of als ondersteunings voor radikaal maatschappelijk Enen handelen9 Hesselink van de Melkweg over m „Binnen de Melkweg denken tl zo in dit soort termen Waarom We zijn „multi-funktioneel". bie- podium voor iedereen die nieu wen weet te verbinden met kwa- of oude vormen weet aan te wen- wr een nieuwe inhoud We staan de sociaal politieke realiteit afidaag. maar we zijn het elan van of tien geleden niet vergeten, Weel. we doen met mee met al fien die de jaren zestig zonder °Pde vuilnisbelt der geschiedenis ^len Wie over ons wil oorde- een etiketje wil opplakken. Cal maar doen. daar zitten we niet Ee We gaan door. ook in de jaren g en wie wil zien waarmee, moet In het kader van de festiviteiten ^genheid van dat tienjarige kwam *l idee op om een film te laten Niet een film waarin we eens uitleggen „wat we nu allemaal 151 doen zijn", maar meer een film een relatieve buitenstaander w de wereld waarin wij opereren, ^egel voor zou houden en de he9 zou neerzetten binnen het ^appelijk kader van deze tijd steun van Frans Rasker, die de «lie op zich nam. en CRM. de co de gemeente Amsterdam, die idee interessant genoeg von- er financieel in te participeren, Pfiojekt van start gegaan ^fivan der Keuken over de film Melkweg, een haard van tegen in uit de geest van de jaren 60 en gevestigd in het oude ge bouw van een Amsterdamse melkfa briek, tovert week na week aan een in ternationaal gekleurd publiek een ver bijsterende hoeveelheid beeld en ge luid voor Het is een soort vrijplaats, waar de slogan over de Nederlandse tolerantie nog enige waarheid bevat De sfeer is er soms passief, soms opwin dend. Er treden nogal wat muziek- en theatergroepen op. die pas veel later in de officiële of commerciële circuits naam maken Ik wilde geen documentaire maken (dat wil ik zelden), maar een Melkweg- in-film, een fiktieve ruimte waar de we reld doorheen rolt en een aantal levens samenkomen. Een konstante bewe ging van buiten naar binnen, van binnen naar buiten Er zijn vijf personages (het vijfde per sonage is eigenlijk uit twee personen samengesteld Karin en Angela), die ons een blik in hun leven gunnen, iets uit hun leven ten tonele brengen. Sa men geven ze een tijdsbeeld, een gene ratieportret met verschillende achter gronden en opvattingen, met niet zo zachte toekomstverwachtingen, leven ze terzijde van de hoofdstroom van de maatschappij of roeien er tegenin In 1968 maakte ik ook een generatiepor tret de Tijd Geest De mensen in De Beeldenstorm geven aan wat er sinds dien in het beeld gebleven en wat er verschoven is. wat nu nieuw is en wat ik toen nog niet zag PERMANENT VACATION „Permanent Vacationis de eerste speelfilm van de in 1954 geboren Jim Jamusch. Hij draaide zijn film in de meest vervallen wijken van Manhattan, ten oosten van de Bowery en ten noor den van Houston Street, waar planten de huizen overwoekeren en de politie zich nog maar zelden laat zien Het is een gebied waar drop-outs en kunste naars wonen, die zich de dure apparte menten van de stad niet kunnen permit teren Hier leerde Jarmusch ook Chris Parker kennen, die als veertienjarige graffiti-kunstenaar door het leven ging Hij is gefascineerd door de Beatnikpe riode, ziet er uit als iemand uit de vroege jaren vijftig en is een hartstochtelijke fan van de jazz-musicus Charlie Parker. Op grond van diens en zijn eigen ervarin gen schreef Jarmusch het scenario voor zijn eerste speelfilm, waarvan ove rigens tijdens de opnamen door sponta ne invallen nogal eens afgeweken werd Aloysious Parker heeft een vage filo sofie Mensen lijken op kamers, waarin ze wonen Na een bepaalde tijd vult iedere kamer zich met de eigen, bijzon dere angstgevoelens De oplossing is dat steeds voor te zijn. steeds verder te trekken Allie is dan ook permanent on derweg en ontmoet ook allerlei men sen. Bij een vriendin danst hij op een be-bopplaat, terwijl zij wezenloos uit het raam staart en geen zin heeft om te praten Allie wil zijn moeder bezoeken, die in het ziekenhuis ligt. maar eerst moet hij nog naar het stadsdeel waarin hij geboren is een gebied dat door bommen in een denkbeeldige oorlog verwoest is. Hier hoort hij in de verte bommen exploderen Hij schrikt als een oorlogsveteraan hem plotseling tegen de grond drukt. Met zijn moeder kan hij nauwelijks pra ten, omdat haar buurvrouw in het zie kenhuis een lachstuip heeft. Verder ont moet hij een meisje dat een Spaans kinderliedje zingt, een popcornmeisje bij een bioscoop en een junkie die hem een „grap" vertelt over zwarte jazz-mu- sici, die in Europa gestrand zijn en daar probeerden zelfmoord te plegen Allie kan er niet om lachen, maar probeert een relatie met zijn eigen bestaan te ontdekken Een saxofonist speelt voor hem op straat een hypnotiserende im provisatie De volgende dag steelt hij bij een brievenbus een auto van een meis je Hij verkoopt de auto voor achthon derd dollar Dat is niet veel. maar nu heeft hij geld genoeg om naar een an dere stad te gaan. of zelfs naar een ander land In het huis van zijn vriendin, die er niet is. pakt hij zijn koffer in en zijn pas steekt hij ook maar bij zich De volgende mor gen staat hij in de haven Hij ontmoet een jongen die er precies zo als hijzelf uitziet De jongen is net uit Parijs geko men, om te zien of een andere plaats een geneesmiddel voor ziin rusteloos- Nicht Julia luchtig te paard Scène uit vrouwenfilmer David Hamilton. „Tendres cousines," regie David Ha milton. Gebaseerd op de roman van Pascal Lainé. Met onder meer Elisa Cervier, Pierre Chantepie, Jean-Yves Chatelais. Evelyne Dandry en Laure Dechasnel Genre erotiek 16 jaar 90 minuten, Grand 5. Amersfoort David Hamilton Is van origine een fotograaf, die befaamd werd door zijn foto's van mooie, jonge vrouwen en meisjes in gehele of halfnaakte .Tendres Cousines" van de modieuze toestand, opgenomen in soft focus. De laatste jaren heeft hij zich toege legd op het maken van bewegende foto's en noemt dat film Soms slaagt hij er in om een redelijke hoeveelheid van die bewegende plaatjes tot een niet onaardig verhaal te compone ren, ook al blijft het accent toch voor namelijk op het etaleren van vrouwe lijk schoon liggen (o.a. Bilitis). Zijn nieuwste speelfilm is gebaseerd op de roman „Tendres Cousines" van de Franse auteur Pascal Lainé, wiens „La Dentellière" (De kantwerkster) zo uitstekend werd verfilmd door de Zwit serse regisseur Claude Goretta „Te dere nichten" is echter van een geheel ander genre humorvolle erotiek, een luchtig niemendalletje eigenlijk, die al leen door de stilistisch perfekte stijl van Lainé op hoger niveau wordt getild. David Hamilton heeft het echter al leen maar gezocht in de mooie plaatjes van jonge vrouwen en meisjes, die be zig zijn de wereld te ontdekken en reeds volwassen lijnen beginnen te krijgen. Pascal Lainé's boek leende zich daar uitstekend voor. Immers, de roman draait om een jeugdige landjonker, die alleen op het kasteel achterblijft met de dan al aanwezige vrouwen (moeder, tantes, nichten, huursters, keukenhul pen) omdat de mannen zich verdienste lijk moeten maken in het winnen van de Tweede Wereldoorlog. Hoofdpersoon Julien is hopeloos verliefd op zijn nicht Julia Hamilton schetst niet onaardig de sfeer op het landhuis, bevolkt door de meest vreemde, verknipte figuren, zo als de professor, die zich ernstig ver diept in het vangen van geesten, wat resulteert in een konstant „luchthap- pen" Maar toch blijft het accent op het vrouwenlichaam gericht Daar concen treert Hamilton zich met overgave op. daarbij rijkelijk gebruik makend van zijn befaamde „soft focus' -effekten, waar door alle beelden worden terugge bracht tot zachte pasteltinten En meer is „Tendres Cousines" ei genlijk ook niet erotisch gestoei (tame lijk vrijmoedig) als op een schilderij. Een luchtig zomerverhaal over de puberale moeilijkheden van een landjonkertje heid kan zijn Als Allie hem vraagt of hij denkt dat Parijs hem zal bevallen, ant woordt hij bevestigend Dan gaan hun wegen uiteen Aan boord van een schip, dat de stad achter zich laat. denkt Allie na over zijn afscheid, het meisje en de behoefte van alles weg te vluchten Ik denk dal ik een tourist ben een tourist die permanent op vakantie is BOF De nachtfilm „Bof" van de Franse re gisseur Claude Feraldo gaat over een jongen van ongeveer twintig jaar, die flessen wijn bezorgt met een klein be- stelwagentje De film werd reeds eerder in het Filmhuis getoond Scène uit Beeldenstormvan Johan v d Keuken AMERSFOORT - Met Ingang van dinsdag 22 april start het Amersfoortse' Grand Theater met een zogenaamde „moviecy- clus", waarin films worden ge draaid die de moeite waard zijn om nog eens terug te zien of films, die nog niet In het normale programma te zien zijn geweest en waarschijnlijk ook niet in die normale programma's zullen worden opgenomen. Films, die in veel gevallen thuishoren in het genre van de Arthousefilm. Elke dinsdagavond kan men voor zo'n film in Grand 4 terecht. JHet doel van deze „movie-cy- clus is velerlei Enerzijds biedt een dergelijke cyclus de mogelijk heid om klassieke films nog eens een keer terug te halen naar Amersfoort, maar aan de andere kant krijgen ook films, die normaal gesproken niet voor programme ring in aanmerking komen omdat ze een te klein publiek trekken, een kans Dat kunnen oude. maar ook recente films zijn De direktie van Jogchems Thea ters ziet na de start van deze cy clus mogelijkerwijs ook een ande re aktiviteit ontstaan als daar vol doende belangstelling voor is. een Amersfoortse Filmliga, die in sa menwerking met Jogchem's Thea ters een dergelijk filmprogramma op zou kunnen zetten Hierover zijn de gedachten echter nog niet zo uitgekristalliseerd Wie echter nu reeds iets ziet in de oprichting van een dergelijke Filmliga kan voor informatie kontakt opnemen met Wil van Dommelen, telefoon 03499-4884 Het programma van de .Movie Cyclus" tot en met juni 1982 ziet er als volgt uit Speelweek en Filmtitel 22 april. Lolita 29 april: Silent Movie 6 mei Passione d'Amore 13 mei: Top Hat 20 mei: Jules et Jim 27 mei: De Witte van Sichem 3 juni: Raging Buil. 10 juni Heaven s Gate 17 juni Deutschland im Herbst 24 juni One Trick Pony

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 19