,De stilte rond Christine M.". Jitstekend debuut van Marleen Gorris ,No Nukes"- eken van de popmanifestatie in het anti-kernbeweging Protest-films in het Filmhuis „Jour de fête" van Tati in het Filmhuis Scène uit. Het Beest, met Willem Ruis. Filmagenda Amersfoort FILMPROGRAMMA AMERSFOORT 22 APRIL T/M 28 APRIL. GRAND Tel. 033-14632 Snouckaertlaan 4. No Nukes, a.l Premiere Nederland. Do ma. di. wo.: 1.30 - 6.45 - 9 15 Vr za 1.30- 7 00-9.45. Zo. 2 00 - 4.30 - 7.00 - 9 45 Op de snelweg breekt de hel los. a.l Do ma. di. wo.: 1.30 - 6.45 - 9.15. Vr za 1 30 - 7 00 - 9 45 Zo 2 00 - 4 30 - 7 00 - 9 45. Les uns et les autres. 12 jr. Dagelijks: 1.30 - 8.00. Das Boot. 12 jr Do. ma. wo 1 30 - 6.45 - 9.15. Vr. za 130- 6 45- 9.30 Zo 1 45- 4 15- 6.45- 9.30. Dinsdag geen voorstelling De stilte rond Christine M12 jr. Do ma di wo 1 30- 645- 9 15. Vr. za 1.30-6.45- 9.30. DONDERDAG 22 APRIL 1982 kijk op de film De drie verdachten in de beklaagdenbank. Sleutelscène uit ..De stilte rond Christine M" Jour de téte", 1949, Frankrijk. Regie. Jacques Tati. Scenario Jacques Tati en Henri Marquet m.m.v. Renée Whee ler en de crew Camera. Jacques Mer- canton. Montage: Marcel Moreau. Met. Jacques Tati, Paul Frankeur. Guv De an de filmredaktie) je stilte rond Christine M." Ned. igi/82. Regie- Marleen Gorris Pro file: Matthijs van Heyningen Came- Frans Bromet; Montage. Hans van cngen, Muziek: Lodewijk de Boer. cenario: Marleen Gorris met adviezen inBen Verbong. Met Cox Habbema, juu Frijda. Henriëtte Tol. Edda Ba nds. Eddy Brugman, Dolf de Vries, ad van der Plas, Cees Coolen, Onno o!enkamp. Bramd van der Vlugt. Dia- Dobbelman, Hans Croiset, Erik ooyer, Frederik de Groot e v.a. Gen- Ihnller/vrouwenfilm Lengte: 109 mi jlen Keuring alle leeftijden. Theater iand 5, Amersfoort De film „De stilte rond Christine gaat over drie vrouwen die »nman hebben vermoord. Een van ivrouwen, Christine, Is huisvrouw, misgetrouwd en heeft drie kinderen aarvan de jongste één jaar is. Ze oont in Nleuw-West in Amsterdam leeft het leven van veel vrouwen enlet buitenshuis werken; tamelijk isoleerd, weinig contact met de ilterwereld. De tweede vrouw, An- loopt tegen de vijftig. Ze werkt time In een koffiehuis. Ze is ge en heeft een dochter die ze meer ziet. Ze werkt hard en zich goed staande in het kof door op een half joviale, half manier om te gaan met de die er komen. Buiten haar leidt ze een eenzaam bestaan. Terwijl de jongens en meisjes van hel dorp zich op de jaarlijkse kermis verma ken komt deze postbode op een lumi neus idee hij heeft een filmpje over het Amerikaanse postwezen gezien en vindt, dat ook in zi|n dorp een snelle en efficiënte bestelling mogelijk moet zijn. direct bij de première in 1949 werd het unieke karakter van de komiek Tati erkend. Voor het eerst sinds de slap stick van de Amerikaanse komieken uit de jaren '20 was er op het scherm weer iets te zien, dat zonder rechtstreeks na te volgen, iets van de geest van die films ademde in een nieuwe en oorspronke lijke opzet. Zo schreef de Engelse criti cus Philip Hope-Wallace. ..Dit is precies wat „Jour de Féte" zo ongebruikelijk maakt. Want als deze film in laatste in stantie de wilde hilariteit en het razende tempo van de oudste en stomste Mack Sennett ontwikkelt, hij heeft ook het wakkere, scherp-ziende oog van het mooiste Franse realisme van het he dendaags Parijs. Hier gaan op een ma nier die in de herinnering geen gelijke heeft, visuele poëzie en slapstick sa men; het „ballet" van de cinema, de grote traditie van slapstick capriolen die op zichzelf duizenden jaren terugreikt naar het circus, wordt hier gecombi neerd met een gevoel voor sfeer, zo tastbaar dat je ze met een mes zou kunnen snijden „Van het moment dat we onze held tegenover een groepje dorpelingen zien beschrijven (het is een long shot) hoe hij de tentpaal overeind wist te hou den, weten we dat we in het gezelschap van een briljante komiek zijn Terwijl de Zo 1 45- 4.15-6.45-9 30. MOVIE CYCLUS Scene uit ..Jour de fète (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Van zaterdag 24 tot en met vrijdag 30 april brengt hel Filmhuis Appelmarkt een programma van zogenaamde protest-films Op 24 april: „Omdat mijn fiets daar stond" en „Een koninkrijk voor een huis op 25 april: „Een koninkrijk voor een huis en „Doe ik wat ik wil"; op 26 april: „Omdat mi|n Fiets daar stond" en „In een tank kun je niet wonen", op 27 april: „Omdat mijn fiets daar stond' en „In een tank kun je niet wonen' en op 30 april: „Doe ik wat ik wilElke voorstelling begint om 20 15 uur GRAND Lolita. Dinsdag 1.30 - 6.45 - 9.30 CINEMA Tel.: 033-18900. Stadsring 30. DR. NO. a I Dagelijks: 1 30 - 6 45 - 9.15. Zondag tevens 4.00. Banana Joe. a.l. Dagelijks. 1 30 - 6 45 -9.15. Zondag tevens 4.00. EURO Tel.: 033-33655. Stadsring 32. Stripes, a.l Do vr ma. di 1.30 - 6.45 - 9 15 Wo. za.: 6.45-9.15. Zo 1 30- 400- 6.45-9 15 DUO Westsingel. Sexamen deel II. 18 jr Dag. 2.15 - 7 15- 9 30. Zo tevens 4.30. Way of the Black Dragon. 16 jr, Dag 2.00- 7 00-9 15. Zo. tevens 4.15. NACHTVOORSTELLINGEN DUO: Heet van de naald. 18 jr. 24.00. Zaterdag: Piranha. 16 jr. 23.45 KINDERVOORSTELLINGEN EURO Tel. 03^-33655. Ze woont alleen. De derde vrouw, An drea, is directiesecretaresse. Ze is de rechterhand van haar baas en naar zijn eigen zeggen de meest be trouwbare kracht die hij ooit gehad heeft. Toch behandelt men haar als een ondergeschikte; haar capacitei ten worden ten volle benut, maar zij krijgt er de waardering niet voor. Deze drie vrouwen, die elkaar niet kennen, lopen onafhankelijk van elkaar een boetiek binnen waar ze kleren wil len kopen. De manager van de zaak betrapt de huisvrouw op het stelen van een junk. Als we in de loop van het verhaal terugkeren naar de boetiek blijkt dat de huisvrouw zich stilzwijgend tegen hem verzet Deze rebellie tegen de man wordt overgenomen door de andere twee vrouwen en gezamelijk vermoorden zij de man. In de boetiek zijn nog vier andere vrouwen aanwezig die niets ondernemen om de moord te voorkomen; ze slaan de vrouwen gade maar grijpen niet in. De drie vrouwen worden gearres teerd: de huisvrouw thuis, de koffiejuf frouw op haar werk en de secretaresse bij haar baas op kantoor. Ze worden verhoord door een politie inspecteur die zijn oren niet geloofd als de koffiejuf frouw zegt dat zij elkaar helemaal niet kennen. De vrouwen zitten in voorarrest in de Bijlmer bajes. Een vrouwelijk psychiater, Janine, heeft de opdracht gekregen een rappor tage op te stellen over de geestelijke toestand van de vrouwen. Ze is 37, een rustige, vriendelijke persoonlijkheid met gevoel voor humor Ze is getrouwd met een advocaat, Ruud. Hun leven is pret tig geregeld, ze hebben een goed inko men en het huwelijk verloopt zonder veel hindernissen. Marleen Gorris debuteerde met „De Stilte rond Christine M'en het moet gezegd worden: het is een uitstekend debuut. Vooral vrouwen zullen deze film ervaren als een goed gekon- strueerd verhaal, waarbij nu eens niet vanuit het gezichtspunt van de man, maar van de vrouw is gewerkt. „De stilte rond Christine M" is niet - zoals de titel zou doen vermoeden het verhaal van de huisvrouw Christine, één van de verdachten maar het ver haal van de psychiater Janine, die ge durende haar gesprekken met de drie verdachte vrouwen méér en méér relief krijgt. Het is de psychiater die gaat twij felen, die van inzicht verandert, iuist Scène uit: ..De stilte rond Christine M. door het gedrag van de verdachten. Het leven van deze psychiater krijgt de meeste aandacht, zonder dat de ande ren echter bijzaak worden. Integendeel De drie vrouwen werken als een soort katalysator op hel leven van Janine, die tot het besef komt, dat haar leven an ders ingericht kan worden. De drie hoofdrollen worden uitste kend vertolkt door Cox Habbema als de psychiater Janine, Nelly Frijda als de koffiejuffrouw, Henriëtte Tol als de secretaresse en Edda Barends als de huisvrouw Christine. Over de mannen In deze film hoeven we het niet te hebben: het blijven wazige bij figuren, meer versierselen en daar mee heeft Marleen Gorris op een niet mis te verstane wijze de rollen omge draaid. ren van het post rondbrengen worden verveelvoudigd door een achtervolgen de wesp. wiens taktiek we kunnen afle zen aan hel wilde zig-zaggen van de fietser Dan komt de dorpsharmonie in zicht. Als de blazers ook met de wesp kennismaken gaat de muziek in chaos ten onder terwijl de cymbalist zich laat gaan in een rondje a-ritmisch wespen vangen: pure slapstick, visueel en oraal. „De draaimolens draaien; kinde ren met plechtige gezichten gieche lende volwassenen draaien mee. Het café doet uitstekende zaken. Onze postbode doelwit van alle grappen, wordt ertoe verleid liters sterke drank te drinken. Waarna hij een film ziet - de filmcabine is het „piéce de résistance" van de kermis - die zijn fantasie aan het werk zet. In de vroe ge ochtend (na een nacht van dron ken vergissingen en blunders) zien we hem op pad gaan voor een bestel ling die alle records zal breken. rosby, Stills and Nash weer samen in ,,No Nukes". het festival, de concerten en de film zijn ten goede gekomen aan de MUSE Foundation, een organisatie die de gel den weer verdeelt onder de anti-kern- energie-organisaties in Amerika De film-in-de-film werd geïnspireerd door de wens van de filmmakers om de politieke redenen van de concerten aan te geven zonder afbreuk te doen aan de gebeurtenis in de Madison Square Gar den In de Garden werd tijdens het wis selen van de decors een film getoond aan het publiek en er zijn opnamen van James Taylor die die film aankondigt. Schlossberg en Goldberg wisten dat de toen getoonde film niet bruikbaar was om opgenomen te worden in de „No Nukes" film, maar zij gebruikten James Taylor's aankondiging daarvan als een onderdeel in de film-in-de-film die ze toen vormden na uitgebreid onderzoek „We waren vastbesloten dat we niet zomaar een concertfilm wilden maken", zegt Goldberg, die de oorspronkelijke suggestie deed de concerten te verfil men, „toen we meer betrokken raakten bij de musici, wisten we dat het onze taak was om hun individuele reakties op het onderwerp weer te geven Het pro bleem als je te maken hebt met een onderwerp van leven en dood in de con text van een „rock 'n rol" film wordt opgelost gedeeltelijk door de persoon lijke betrokkenheid van de artiesten. De film tracht het onderwerp door hun ogen te bezien". „Wij voelden vanaf het begin dat een film het beste medium zou zijn voor de boodschap achter de con certen", zegt Schlossberg, „en de ar tiesten gaven ons ongelimiteerde toegang tot hun hulzen, achter de coulissen en, eigenlijk, hun leven. De moeilijkheid was dat we eindigden met meer dan 125 uur aan opnamen, wetende dat tijd de belangrijkste fac tor was bij het monteren van de film. Het idee was de boodschap over te brengen op een amusements-ma- nier, een manier die de grootst mo gelijk invloed zou hebben". James Taylor en zijn vrouw Carly Simon in „No Nukes POLYGOON NAAL JOUR- „Het Polygoon Journaal, dat deze week in de Amersfoortse bioscopen in roulatie gaat, begint met een onderwerp over de industriële robots, die tal van handelingen geheel zelfstandig kunnen uitvoeren Sedert eniqe tijd worden in Arnhem de schillen en de voedselresten, maar ook andere afval-produkten, weer opge haald door een milieu-bewuste schillen boer Het Polygoon Journaal besluit met een kleurenonderwerp over de Nederland se ontwikkelingssamenwerking in Sri Lanka. In dit onderwerp wordt aandacht besteed aan een windmolen-energie project en aan de verbetering van de irrigatie." The Aristocats. a l Wo. Za. 1.45. Geheel Nederlands ge sproken bijzondere van de manifestatie was dat een keur aan wereldberoemde ar tiesten pro deo aan het gebeuren hun medewerking verleenden en bo vendien deel uitmaakten van de or ganisatie van No Nukes. De regisseurs Julian Schlossberg en Danny Goldberg hebben in een lange documentaire over het festival en de concerten de sfeer van het gebeuren op film vastgelegd. Het resultaat is een film vol uitstekende muziek, opnamen van toespraken en de chaotische opwinding achter de schermen De politieke bood schap is in geen geval een bijkomstig heid Een tien minuten durende film-in- de-film is geheel gewijd aan wat de film makers beschouwen als duidelijke en aanwezige gevaren verbonden aan kernenergie 's Wereld grootste rock sterren verleenden aan deze unieke combinatie van muziek en protest hun medewerking. Ondermeer zijn in de film te horen en te zien James Taylor. Bon- me Raitt, John Hall, The Dooby Bro thers, Crosby, Stills and Nash, Carly Simon, Bruce Springsteen en natuurlijk Jackson Browne zelf De opbrenast van '<t: ,,No Nukes" met o.m. Graham Nash, James Taylor, Jackson Bonnie Raitt en Carly Simon comble en de inwoners van Sainte-Sé vère. Theater Filmhuis Appelmarkt te Amersfoort, zaterdagavond 23.00 uur Deze klassieke eersteling van Jac ques Tati bevat momenten van pure poëzie, maar vooral veel, puur lach- werk. Vanaf het moment dat de kermis het stille Franse dorp binnenrijdt, tot aan de mislukking van de „Amerikaanse" post bode zit de film boordevol zuiver visuele grappen, zoals altijd bij Tati speelt de dialoog geen, of een zeer onderge schikte rol Meneer Hulot was in dit vroege stadium nog niet uitgevonden. Tati speelt de postbode van het dorp (Sainte-Sévère heeft hiervoor model gestaan, vele cinefielen hebben inmid dels het beroemde marktpleintje daar bezocht). kermis wordt opgezet, komen bezoe kers in boerenwagens het dorp binnen rijden; de mooie meisjes paraderen, in de cafés wordt het steeds drukker. Van tijd tot tijd rijdt de postbode pardoes een café binnen, een procedure die de kastelein ertoe brengt de fiets met ge weld te verwijderen Niet altijd de goede fiets Op een gegeven moment wordt de fiets van een onschuldige oude man er uit gegooid. Ja de fiets is een permanente bron van ergernis. Ze is een juggernaut die de boeren uiteen jaagt ze komt tussen de bomen van een wagen en het paard dat wordt aangespannen; en de qeva- fan de filmredaktie) No Nukes", USA. 1982. Regie Julian Dtilossberg, Danny Goldberg en An- ony Potenza. Regie dokumentaire inames- Haskell Wexler; Produktie uten Schlossberg en Danny Gold- B'g, camera. Haskell Wexler. Montage sn de muziekgedeelten Ed Rothko- üz. Genre popfilm met dokumentaire ui-kerngedeelten. Lengte: 103 minu- i; keuring: alle leeftijden; theater 'and 1 te Amersfoort, première Ne erland. „Het was de grootste meest in- rukwekkende verzameling musici oit bijeengekomen voor een non- rofit evenement en het was een fan- stlsch bewijs van de diepte van het ezamenlijk geloof der generatie die pgroeide in de jaren zestig". Deze oorden van Rolling Stone-publicist tnn Wenner omvatten heel goed de ird van de vijf concerten en een fcnluchtfestival, die in 1979 In New ork werden gehouden als protest gen het gebruik en de ontwikkeling an kernenergie en kernwapens. Het

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11