The French Lieutenant's woman": assie rond Victoriaanse vrouw ID Making Love" - Arthur Hiller en de mannenliefde STous etions un seul homme" atste film in Filmhuis Deutschland im Herbst" - oeiende schets van de ondsrepubliek Commissies en werk groepen op de helling FILMERS-PROTEST TEGEN SUBSIDIE-VERMINDERING VRIJDAG DE 13E, TWEEDE DEEL BERT VOS) DONDERDAG 17 JUNI 1982 kijk op de film french lieutenant's woman", Engeland. Regie Karei Reisz. rio: Harold Pinter naar het gelijk- e boek van John Fowles, camera ie Francis, muziek Carl Davis; ige: John Bloom; produktie Leon Genre romantisch-kritische ver- Lengle: 127 minuten; Keuring: eftijden; Met: Meryl Streep, Jere- ns, Hilton McRae, Emily Morgan, itte Mitchel e v.a Theater. Grand mersfoort t liefje van de luitenant" is de anale Nederlandse titel van de nlng van John Fowles' roman French Lieutenant's woman" eglsseur Karei Reisz. Want ba- s deze film allerminst en wie deze titel een typische „Love -achtlge film verwacht komt Meryl Streep als Sarah Woodruff als de mysterieuze vrouw in de zwarte cape in de film van Karei Reisz: ,,The French Lieutenant's woman'' wellicht een tikkeltje bedrogen uit. Regisseur Reisz en scenarioschrij ver Harold Pinter hebben wat dat be treft aanzienlijk méér pretenties. Zij doen daarmee overigens voldoende recht aan Fowles' roman, die naast de onmiskenbaar aanwezige negen- tiende-eeuwse romantiek ook de no dige kritiek verwerkte op het Victo riaanse tijdperk vol hypocrisie en maatschappelijke misstanden. Fow les koos in zijn roman voor vergelij kingen met de twintigste eeuw als verteller en voor twee verschillende afsluitingen. Harold Pinter heeft dit vrijwel onverfilmbare gegeven slim verwerkt en twee verhalen door el kaar laten lopen: de negentlende- eeuwse raamvertelling, met daar tus sen door verweven een verhaal uit deze tijd, met dezelfde hoofdrolspe lers. Soms storend en voor een op pervlakkige kijker wellicht verwar rend, maar het biedt toch uitstekend vergelijkingsmateriaal tussen het Engeland van toen en nu. ,,The French Lieutenant's Woman" speelt zich af in het Victoriaanse Enge land van de 19e eeuw. Hoofdpersoon is de fossielenverzamelende bioloog Charles Smithson (gespeeld door Jere my Irons), die verloofd is met de dochter van een groothandelaar, Ernestina (Lynsey Baxter). Tijdens een wandeling langs de ha- ve/i van het plaatsje waar het verloofde stel woont, ziet Charles aan het eind van de pier een mysterieuze vrouw in een zwarte cape. Hij raakt door haar geobsedeerd. De vrouw in kwestie is Sarah Woodruff (voortreffelijk vertolkt door Meryl Streep), een vrouw die aan de zelfkant van de maatschappij leeft door een ..misstap" Als gouvernante heeft zij ooit een Franse luitenant ont moet die haar heeft verlaten. Nu doolt ze rond in het overigens fraaie Engelse landschap in afwachting van zijn terug keer, die overigens nooit zal plaatsvin den zoals ze zelf ook heel goed weet. Charles en Sarah ontmoeten elkaar in het geheim, waarbij Charles op een ge passioneerde wijze verliefd wordt op deze knappe, maar geheimzinnige vrouw en hij besluit zijn verloving te ver breken Als de man die stap heeft ge- Meryl Streep als Sarah inThe French Lieutenant's Woman" (links) met haar tegenspeler Jeremy Irons als Charles. daan blijkt Sarah spoorloos te zijn ver dwenen. Pas na drie jaar vindt hij haar terug als een schilderes, die zich volle dig heeft bevrijd van het verleden èn van de strakke maatschappelijke ban den. Regisseur Karei Reisz is er in ge slaagd om - gebaseerd op het scenario van Pinter - van dit gegeven een zeei fraaie film te maken Met name het ca mera-werk van Freddie Francis vertolkl de schoonheid van landschap en ver haal, waarbij tevens de mystiek van Sa rah in boeiende beelden wordt geac centueerd. Pinter's scenario legt de hy pocrisie van het Engeland uit de 19e eeuw volledig bloot, evenals de aan merkelijke verschillen in maatschappe lijke standen Dat kontrast met de maat schappij van vandaag wordt nog eens extra onderstreept door het moderne verhaal, dat Pinter er tussendoor vlecht: het verhaal van de acteur en actrice die bezig zijn met de verfilming van ,,The French Lieutenants's Woman" en een verhouding met elkaar hebben, maar beiden zijn getrouwd De twintigste eeuw laat toe wat in de tijd van Sarah niet kon. Of het beter is? „The French Lieutenant's Wo man" Is een schitterende film, maar het feit, dat twee verhalen door el kaar heenlopen is eigenlijk eerder storend dan echt verhelderend. Meryl Streep als Sarah laat nog eens ten overvloede zien hoe goed zij als actrice is. V. ng Love", USA 1982. Regie: Ar- ller. Scenario Barry Sandler, ca- David M. Walsh; montage: Wil- Reynolds; muziek Leonard Ro- n, produktie Allen Adler& DanieJ k Met: Michael Ontkean, Kate in. Harry Hamlin, Wendy Hiller, Hill e.a. Genre: love story; keu- ile leeftijden. Theater: Cinema 1 ersfoort Bert Vos) Isseur Arthur Hiller werd voor end als de regisseur van het fels befaamde „Love Story", I MacGraw en Ryan O'Neal In ifdrollen. Je zou veronderstel- 3t „Making Love" iets derge- >u opleveren en eigenlijk is dat zij het, dat het in dit geval niet n heterofiele, als wel om een Iele liefde gaat. (ing Love" is het verhaal van rtichael Ontkean). die al acht jaar juwd met Claire (Kate Jackson, kend als één van Charlie's An- Hij blijkt homofiele neigingen te n en als hij heimelijke ontmoetin gen heeft met de vrijgevochten schrijver Bart (Harry Hamlin) komt dat eindelijk ook in de openbaarheid tot grote schrik en ellende van Claire, die als televisie- medewerkster wat dat betreft beter had kunnen weten. Arthur Hiller heeft zijn best gedaan om het - zeker voor Amerikaanse be grippen nogal - controversiële onder werp op een redelijke manier uit te werken, maar het blijft desondanks ta melijk oppervlakkig en voor de hand lig gend allemaal. Op het spel van Kate Jackson, Michael Ontkean en Harry Hamlin is eigenlijk niets op te merken, maar het is het ontbreken van echte spanningen en emoties die „Making Love" tot een tamelijk onaandoenlijke film maken. Dat is voor het grootste deel te wijten aan het scenario, gebaseerd op een verhaal van A. Scott Berg. De gekozen karakters leveren te weinig boeiende momenten op en dat zou wellicht wél het geval zijn geweest, indien voor een ander milieu was gekozen Het feit dat een arts en een hoog geplaatste televi sie-medewerkster pas na acht jaar tot de ontdekking komen dat er toch iets mis is met de sexuele geaardheid van één van hen, komt tamelijk ongeloof waardig over Hiller en zijn scenario schrijver missen bovendien voldoende subtiliteit om het verhaal méér diep gang te geven. Wat overblijft is een ge routineerd gemaakte film. waar je zon der veel emoties naar kijkt. Je kunt be grip hebben voor de man of voor de vrouw of voor beiden, maar daar blijft het bij. „Making Love" hoeft daarom nog geen slechte film te zijn. Regisseur Hil ler is vakman genoeg om zijn film vol doende kwaliteit mee te geven. Het is verder ook best mogelijk, dat anderen veel meer aan deze film hebben dan ik. Mensen bijvoorbeeld, die ook met deze problematiek te maken hebben (of heb ben gehad). Wat dat betreft heeft Jogchem's Theater „Making Love" op een uitge kiend moment in haar Amersfoortse programma opgenomen: tegelijk met de Roze Week, de Nationale ma nifestatie van homosexuele mannen en vrouwen In Amersfoort. Of Is dat toeval? Michael Ontkean als Zack en Kate Jackson als Claire zwaar in de huwelijksproble men in Making Love van regisseur Arthur Hiller. Filmagenda Amersfoort 17 juni t/m 23 juni GRAND, Snouckaertlaan 4, 033- 14632 MY NAME IS NOBODY 12 Do. vr. ma. di. wo 1 30-6.45-9.15. Za 1 30-6 45-9 30. Zo 1 45-4 15-6 45- 9.30 LE PROFESSIONNEL 12 Do vr ma di wo 1 30-6.45-9 15 Za 1 30 - 6.45 - 9.30. Zo. 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.30 VRIJDAG DE 13e. Deel 2 16 Do vr. ma.di.wo 1.30 - 6.45 - 9.15. Za 1 30 - 7.00 - 9 45 Zo 2 00 - 4.30 - 7 00 - 9.45 LESUNSETLESAUTRES al. Do. vr ma wo 8 00 Za zo 1 30-8.00 Di geen voorstelling THE FRENCH LIEUTENANT'S WO MAN 16 Do. vr ma di. wo 1 30 - 6 45 - 9.15. Za 1,30 - 6.30 - 9.15. Zo 1 30 - 4 00 - 6.30 - 9.15. MOVIE-CYCLUS OP DINSDAG DEUTSCHLANDIM HERBST a l Di 1 30 - 7.00 - 9 30 CINEMA. Stadsring, 033-18900 MAKING LOVE aJ. Do vr ma.di.wo 1.30-6.45-9.15.Za. 1.30-6 45-9 30. Zo 1 30-4 00-6.45- 930 THEBIGREDONE 12 Dag 1 30 - 6.45 - 9 15. Zo tevens 4.00 EURO, Stadsring 32, 033-33655 BEN HUR a.l. Do. vr za. ma. di 7.30. Zo 1 30 - 7 30 DUO, Westsingel MIJN NACHT MET 13 BRUIDJES 18 Dag 2 15 - 8.15 MESSALINA, KEIZERIN EN HOER 16 Dag 2.00 - 8 00 LATE NIGHT SHOW DUO, zaterdag Ik voel nattigheid 18 10.45 uur. The enforcer 16 10.30 uur KINDERVOORSTELLINGEN EURO, tel. 33655 DE NIEUWE AVONTUREN PIETJE BELL Ned gesproken. Wo. za. 1 45. VAN a.l. de filmredaktie) etions un seul homme". (rijk 1979. Regie en produktie: Phi- Valois; camera Francois About; (k: Jean Jacque Ruhlmann. Met. Avedikian, Pitr Stanislas en Ca- Albin. Lengte: 90 minuten •er: Filmhuis Amersfoort zondag met dinsdag 22 juni. Laatste film telling van het seizoen. eerste lange speelfilm van Phi- Valols ging in Parijs in première r kleine bioskopen tegelijk. Va- rtelt In deze door hem zelf ge monteerde en geschreven film de re latie tussen Guy, een alleen wonen de, halfverwllderde harsverzamelaar en Rolf, een jonge Duitse soldaat die door Guy bewusteloos wordt aange troffen In de bossen van Lot-et-Ga- ronne In de herfst van 1943 en die door hem mee naar huls wordt geno men en verzorgd. Tussen Rolf en Guy, die op allerlei manieren het vertrek van Rolf tegen houdt. ontstaat een relatie die eerst ge kenmerkt wordt door mannelijke stoer heid en konkurrentie. maar gaandeweg steeds meer bepaald wordt door weder zijdse aantrekking en tederheid Hun relatie wordt gadegeslagen door Janine, de vriendin van Guy uit het dorp. Na verloop van tijd komt Rolf er achter hoe anderen met Guy's „wilde" natuur zijn omgegaan hij blijkt ver pleegd te zijn geweest in een krankzin nigengesticht en daaruit weggelopen te zijn toen het verplegend personeel vluchtte voor de Duitsers. Guy als „gestoorde" en Rolf als Duit ser zijn in feite uitgestotenen in een vij andige omgeving en zijn daardoor op elkaar aangewezen. Als de omgeving ontdekt dat Guy een Duitser herbergt weet hij zijn straf te ontlopen omdat hij als ontoerekeningsvatbaar beschouwd wordt. Guy vindt een eigen „oplossing" voor Rolf's situatie (van eén onze medewerkers) LEUSDEN - Als het aan de ambtenarentop in de gemeente Leusden ligt komt er een discus sie op gang over het nut van het flinke aantal commissies en werkgroepen dat nu in Leusden functioneert. Volgens het Leus- dense management team kan de gemeente het beste met wat min der adviesorganen stellen. Bur gemeester mr. J. W. M. Hadema ker drukte zich tijdens de verga dering van de commissie Alge mene bestuurszaken, die maan dagavond gehouden werd, wat voorzichtiger uit. Hij was van mening-dat het aantal commis sies en werkgroepen „misschien zou kunnen worden vermin derd", waarbij de nadruk gelegd moest worden op het woordje „misschien". Horst Mahler geïnterviewd over zijn vi sie omtrent het Duitse gebeuren. Dan volgt opeens de staatsbegrafenis van de in de oorlog vergiftigde veldmaar schalk Rommel, met als contrast de staatsbegrafenis van de door de terro risten vermoorde Schleyer. Vervolgens momentopnamen uit de eerste en twee de wereldoorlog en indrukken van de sfeer van de partijdag van de nieuwe SPD in de herfst van 1977 en een dis cussie bij de TV-leiding over de uitzen ding van het klassieke stuk Antigone van Sophocles, waarin een geweigerde begrafenis een van de belangrijkste on derwerpen is. Men schrapt dit stuk van het programma omdat men het te actu eel vindt voor de huidige Duitse jeugd, die betrokken is bij de omstreden be grafenis van de terroristen, die in de Stammheim-gevangenis zelfmoord hebben gepleegd. Hierbij worden beel den vertoond, die nog nooit op de televi sie of in een film te zien zijn geweest. Het muzikale leidmotief in de film komt steeds terug op het Duitslandlied, hetgeen het vertoonde op vaak schrille wijze accentueert. Een vertoning vol spanning, vanuit welk politiek stand punt men deze film ook beziet. Deze is de ene keer meer „rechts", de andere keer meer „links", de ene keer meer „democratisch", de andere keer meer „fascistisch". Het is alsof de regisseurs het niet meer weten en geen partij meer kiezen en dit zal ook wel zo zijn. want net als in Amerika na Vietnam zijn in Duitsland de oude wonden nog niet ge heeld en blijft men langzaam, tastend, maar op een voor de geïnteresseerde buitenstaander boeiende wijze zoeken naar een weg die het land uiteindelijk uit zijn nachtmerrie zal kunnen voeren. Een rake. goed gemaakte en eerlijke schets van de voor buitenlanders vaak zo moeilijk begrijpbare sfeer in het Duitsland van heden, het Duitsland in de herfst van 1977, toen deze film werd gemaakt. AMERSFOORT - Vrijdag de dertiende is altijd al beschouwd als een ongeluks dag Zelf heb ik daar nooit zoveel van gemerkt, maar wie regelmatig naar horror films kijkt, weet wel beter. „Vrijdag de dertiende, deel I" werd door de echte liefhebbers beschouwd als een redelijk goed gemaakte horror-film van het meest bloedige soort, ook al had het verhaal weinig of niets te betekenen en ging het voornamelijk over de hoeveelheid bloed die per minuut film werd vergoten Regis seur Steve Miner had bedacht dat een vervolg op dit bloederige spektakel wellicht nog wat geld in het laadje zou brengen en toog dus aan de arbeid om „Vrijdag de dertiende, deel 2" te maken. Afgezien van het feit, dat het al even krakkemikkerig verhaal onmogelijk als een vervolg kan gelden op het eerste deel (teveel tegenstrij digheden). is deel 2 wellicht nog walgelijker, maar tevens ook oninteressant door dat het een herhaling is van het voorafgaande Als „horror sickie". zoals de Amerikanen dit soort films plegen te noemen, is „Vrijdag de dertiende deel 2" dan ook te beschouwen als een slap aftreksel van eerdere, betere films in dit genre Niet aanbevolen AMSTERDAM - Een „Verenigd Ne derlands Filmfront" heeft zijn verbij stering en afkeuring uitgesproken over extra bezuinigingen van een miljoen gulden binnen de sector film door het ministerie van cultuur, re creatie en maatschappelijk werk. Het front, waarin vertegenwoordigers zitten van de audio-visuele beroeps vereniging NBF, het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers en de Nederlandse Bioscoopbond, heeft in een brief aan de vaste com missie van CRM in de Tweede Kamer gevraagd om tegen die extra be snoeiing te pleiten. Volgens het filmfront betekent de ex tra bezuiniging, dat er een miljoen gul den extra weg gaat op een cultuurgoed, dat relatief toch al het minst bedeeld wordt met overheidssteun „Een bio scoopstoel kost aan subsidie drie cent, vergelijk dat eens met andere kunsten", aldus het filmfront. De bezuiniging zal volgens het front voor de helft van de vrije CRM-produk- ties treffen en voor de andere helft het Produktiefonds. Daarmee worden enerzijds de bakermat van de Neder landse filmproduktie en anderzijds die filmproduktie zelf (het Produktiefonds staat in veel gevallen garant voor de financiering van de distributie) aange tast. aldus het filmfront Volgens een woordvoerder van het ministerie staat het bedrag van een miljoen gulden inderdaad op het lijstje van voorgenomen extra bezui nigingen. „Of het helemaal definitief is, valt niet te zeggen. Dat hangt af van de behandeling van de voor jaarsnota", aldus de woordvoerder. De gemeenteraad die in haar nieuwe samenstelling voor het eerst in september zal aantreden zal moeten beslissen wat er met de diverse werkgroepen en commis sies zal moeten gebeuren „Op de ze wijze kan de nieuwe raad haar eigen werkwijze bepalen", zo meent de burgervader. De heer Rademaker wees de commissiele den er op dat het nu zo is dat elke portefeuillehouder in B. en W. voor zitter is van een commissie. „Deze situatie hoeft echter niet persé zo te blijven", aldus de burgemeester. Op dit moment zijn er in de ge meente Leusden vier raadscom missies en een vijftal werkgroepen. Het gaat om de commissie Alge mene Bestuurszaken, waarvan burgemeester Rademaker de voor zitter is, om de commissie Welzijn en Onderwijs onder voorzitter schap van wethouder G. van Wou denberg, de commissie Openbare Werken en Ruimtelijke Ordening onder leiding van wethouder J. Wa genaar en de werkgroep Financiële en Economische Zaken die onder voorzitterschap staat van wethou der J Mandemaker. Door de raad zijn in het verleden de werkgroepen Verkeersaangelegenheden, Agra rische aangelegenheden, Naam geving wegen, Midden- en Kleinbe drijf en Onderwijs ingesteld. Mede op verzoek van enkele raadsleden hebben ambtenaren al drie maanden geleden een voorstel bij B. en W. ingediend dat handelde over de financiële vergoeding die leden van werk groepen zouden moeten krijgen voor hun werk. Dit voorstel is door B. en W. niet overgenomen omdat men liever wilde wachten op de nieuwe gemeenteraad die als één van haar eerste taken krijgt zich uit te spreken over de wenselijkheid van commissies en werkgroepen en de daarmee gepaard gaande presentiegeld- regeling. 4PW£f AAAJ - 4A4/VDE THl/lSKOnsr /WfVL

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11