eu de boules-
ompetitie De Hakhorst
»E AZIATISCHE SAGE VAN „NOBLE HOUSE"
De wereld van Hollywood
Interlandvolleybal
Nederland-Japan
Leusden krijgt ponyclub
Haaien op NK zwemmen
13 augustus in De Korf:
O
UI 1e Grote Internationale
LU Profronde van Ede
ZATERDAG 17 JULI
Uitslagen
postduiven
Grootste sportevenement van de Veluwezoom.
Op zaterdag 17 juli a.s.
O Om 19.00 uur. Afstand 100 km.
Parcours Arnhemseweg.
DEELNAME: ROY SCHUITEN, AAD V.D.
HOEK, CEES PRIEM, FRITS PIRIARD,
LUCIEN V. IMPE, HENNIE
STAMSNIJDER, MICHAEL POLLENTIER,
STEVAN ROOKS EN VELE ANDERE.
Entree 6.- (inclusief programma).
Programma:
14.30 uur: trimmers
a 16.00 uur: nieuwelingen
17.00 uur: junioren
18.30 uur: reclame show
H" 18.50 uur: huldiging kampioenen
plm. 19.00 uur: profs
LEUSDEN/CENTRUM Het
achterzaaltje van „de Meent"
was verleden week donderdag
evenals trouwens ook vorig jaar
veel te klein voor de grote
opkomst bij de jaarvergadering
van de volleybalvereniging Leos.
ook al vond de bijeenkomst
plaats in de schaduw van de
WK-voetbalwedstrijd Frankrljk-
Duitsland in Sevilla, waar onze
oosterburen van 1-3 tot 3-3 te
rugkwamen en via 5-4 met straf
schoppen nog In de finale kwa
men. Die „pingels" konden de
geïnteresseerde volleyballers
nog via de buis volgen. Een leuke
service van het Leos-bestuur om
de vergadering tijdig te beëindi
gen.
Voorzitter J. Seton kwam al
direct na de opening met een
belangrijke mededeling de vol-
lybalbond heeft Leos gevraagd
om de landenontmoeting Neder
land-Japan (heren) op 13 augus
tus in de Leusdense sporthal te
organiseren. Officieel is de Korf
op die datum vanwege de vakan
tie gesloten, maar het Leos-be
stuur heeft desondanks de sport
hal weten open te krijgen. Dank
zij onder meer het begrip van de
desbetreffende gemeentelijke
instanties. Op dit treffen komen
wij nog uitgebreid terug.
De praatavond zelf had een vlot
verloop, ook de bestuurs(her)
verkiezing ontmoette geen pro
blemen Secretaresse J. Küh en
LEUSDEN/CENTRUM De
PV Leusden was in concours met
138 duiven bij de wedvlucht van
uit Ruffec (bij Lyon). Afstand 780
km. De duiven werden vrijdag om
penningmeester Th. Voeten, af
tredend en herkiesbaar, kregen
een nieuw tweejarig mandaat. De
heer J. Kluit (voorzitter TC) stel
de zich voorlopig niet herkies
baar en kreeg de heer W. Swin-
kels als opvolger a.i. De heer J.
Vernooi kreeg definitief de func
tie (die hij reeds enige tijd waar
nam) van voorzitter algemene
LEUSDEN/CENTRUM Af
gelopen weekeinde is het eerste
deel van de Nederlandse zomer-
zwemkampioenschappen 1982
in Amersfoort verzwommen. Met
enkele Haaien onder de deelne
mers. Vrijdag behaalde Juliëtte
Baars op de 400 m. wisselslag
een 2e plaats en dus een zilveren
medaille. In 5.18.61 en die tijd
was goed voor een nieuw Haai-
enrecord meisje 0/16 en dames.
Zaterdag werd Juliëtte Baars 6e
op de 100 m. vlinderslag in de
meisjesjaargang 1966 (1.08.02).
Ronny Baars finishte zaterdag
op de 200 m. wisselslag-heren
als 14e (19 deelnemers). De esta
fette meisjes 0/16 (met Juliëtte
15.30 uur gelost. Aankomst eer
ste duif zaterdagmorgen
06.05.37 uur.
Uitslag B. Peters 1-13-17, H v.d.
Haar 2-21, H. v.d Hoek 3-26-33,
B Kuiter 4, combinatie Vrij/Bra
5, J. Voorburg 6, R. Tijmensen 7.
G Dieters 8-9-10-29-31, J. Pouw
11, A. Bomers 12-27 en G Lam-
brechts 14 Vervolgens T van
Valkengoed 15-19-28, A F. Die
ters 16, W. Vrijhoef 18, H. Lam-
brechts 20, C. van Valkengoed
22-25, P. Lambrechts 23-30-34,
commissie. De recreatieve leden
zijn nu in een zelfstandige afde
ling ondergebracht met de heer
D. v.d. Zee als voorzitter en afge
vaardigde in het bestuur. De
gaande en komende dames en
heren werden in de bloemetjes
gezet
Op 6 september a.s. bestaat
Leos vijf jaar als zelfstandige ver
eniging voorheen was het een
afdeling van Impala en dat
eerste lustrum wordt gezellig
herdacht, met een mini-speldag
voor de jongste jeugd en twee
zeskampen (voor de oudere
jeugd en de senioren) op zater
dag 18 september. Een feesta
vond sluit het geheel af. Na het
gerezen probleem omtrent de
uniformiteit van de clubkleding
te hebben behandeld sloot voor
zitter Seton de avond af met nog
net genoeg tijd voor het eerder
genoemde voetbalrestantje.
Baars, Judith van de Loosdrecht,
Lonneke kat en Arlet den Ouden)
zwom naar een 12e plaats (16
deelnemers). De tijd van 4.17.0
was desondanks goed voor een
nieuw clubrecord Zondag be
haalde Juliëtte Baars een bron-
sen medaille op de 200 m. wissel
slag voor meisjes 0/16 (2.30.17).
Op de 200 m. vrij (meisjesjaar
gang 1966) werd zij 4e. Ronny
Baars tenslotte werd 7e op de
400 m vrije slag.
Komend weekeinde worden de
nationale kampioenschappen
voortgezet. Met van Haaien-zijde
opnieuw Ronny en Juliëtte Baars
en de herenploeg op de estafette
4 x 100 m. vrij.
N. Blom 24 en M. Louw 32.
Met jonge duiven was de PVL in
concours op zaterdag. Wegens
het slechte weer vond de lossing
niet plaats in Duffel maar Zun-
dert (90 km) om 13 45 uur. Aan
komst eerste duif 17 02 54. Uit
slagen: W. Vrijhoef 1-12, C van
Valkengoed 2-5-6-30-38-39-43-
46-47, B Peters 3-4-9-27-28-33,
G. Dieters 7-10-29-41T. van Val
kengoed 8-17-22, A F. Dieters
11-16-20-23-24-31, R Tijmensen
13. H Lambrechts 14-18-25-40-
LEUSDEN/CENTRUM - Vrij
dag werd door de oprichtings
commissie van ponyclub Cen
trum in Krakhorst een kennisma
kingsavond gehouden. Ruim
honderd paardesportliefheb-
bers, waaronder heel wat kinde
ren, kwamen kijken naar een
film, die Clnélub Leusden over
de manege aan de Asschatter-
weg (net over de brug links) heeft
gemaakt en luisteren naar wat de
heer P. Rijswijk over de op te
richten vereniging had te vertel
len.
Een 35-tal aanwezigen heeft
zich inmiddels als kandidaatlid
opgegeven en wie nog belang
stelling heeft kan terecht bij de
familie J.L v.d. Salm, Asschat-
terweg 201 (telf. 03425-1251)
Het ligt vooralsnog in de bedoe
ling om op 24 september tot de
difinitieve oprichting van de po
nyclub over te gaan. Omtrent de
plaats waar en het tijdstip van
aanvang wordt u nog nader ge
ïnformeerd.
42-44 en de comb. Vrij/Bra 15-34.
Voorts H v.d Hoek 19, G. Lam
brechts 21, B. Kuiter 26, P. Lam
brechts 32-25, J. Pouw 36-37-48
en J. Voorburg 45.
■U
USDEN/CENTRUM De
rlinge competitie van de
der jeu de boulesclub „de
iorst" is al een flink eind
rderd. Ruim een derde van
antal te spelen partijen zit er
>e ranglijst geeft momenteel
rertekend beeld, omdat het
il gespeelde wedstrijden erg
lijk is. Het duo Henk en
;e Bokhorst staat alleen op
maar het duo Jacobs als
ner 2 heeft twee verliespun-
linder. Verrassend is de der-
laats van Mleke en Kees
lorst.
hter de koplopers staan be
lde duo's en nieuwe koppels
ngen om een betere positie,
uo's Buys/Scheerhoorn en
an/De Ridder staan voor
loen laaggeklasseerd, maar
zullen ongetwijfeld nog heel wat
omhoog komen na het inhalen
van hun achterstellige partijen.
Na 10 juli ligt de competitie van
wege de vakantie anderhalve
maand stil. Die tijd kan worden
gebruikt om de achterstand zo
veel mogelijk weg te werken. De
stand in de competitie (met ach
ter de namen tussen haakjes het
aantal gespeelde partijen en de
daarin behaalde punten) is op dit
moment: t-
1. Henk/Bouke Bokhorst (15-
25), 2. Jacobs (13-23), 3. Mieke/
Kees Bokhorst (13-19), 4. Vos-
sebeld (13-17), 5 Stuiver/De
Winter (15-17), 6. Vossebeld jr.
(11-15), 7. Bouwer/Nieveen (10-
14), 8. Van Leeuwen (12-14),9 en
10. Eskenazi/Jonkman en Ma-
nuel./Van der Werve (10-13).
11. Dam (14-13), 12en 13. Noom
en Stienen (12-12), 14 Bou-
wer/Kersseboom (10-11), 15. v.d.
Bremer/v. Dorp (11-11), 16. Bud-
denberg/Heuberger (8-10), 17.
Schoonderwald (13-10), 18.
Buys/Scheerhoorn (6-9), 19.
Jansen/De Ridder (7-9) en 20.
Van Olmen/v.d. Brug (8-9)
21. Boermans/Van der Laaken
(10-9), 22. Beemsterboer (12-9),
23. Bisschops (10-8), 24. Houkes
(13-7), 25. Groos/Kersseboom
(7-5), 26. Snoek (9-5), 27. Spie
ring (13-5), 28. Van Asten/Verel
(6-4), 29. dames Eskenazi/Jonk
man (8-4), 30 en 31 Alberda en
Duffels (9-2), 32. Kuyk/Vrolijk (2-
1) en 33. Van Leeuwen/Bis-
schops (7-1).
DINSDAG 13 JULI 1982
ohonn noc 'om
Britse kroonkolonie Hong
I vormt de opwindende achter-
d van het meer dan elfhonderd
ïa's tellende boek „Noble Hou-
dat werd geschreven door Ja-
Clavell. Het boek verscheen bij
/ler/ECI In Nederlandse verta-
James Clavell heeft het bloed
een overwinnaar. In menig op-
lljkt hij dan ook op de helden
zijn boeken. Titels, die elkaar
Is weer In omzetcijfers overtrof-
Fllm- en televlslekontrakten
eten van James Clavell de best
»lde auteur ter wereld en thans
multl-mlljonair.
het lijkt wel alsof zijn boeken
Is dikker worden. Na „King Rat",
Pan" en „Shogun" (ook al geen
e jongens) zorgde hij met „Noble
e" voor meer dan elfhonderd blad-
1 spanning en avontuur dat zich in
edendaagse Hong Kong afspeelt,
es 6 dagen na de eerste publikatie
lei 1981) bezette „Noble House"
jrste plaats op de ranglijst van de
York Times. Eind 1981 stond het
daar nog. Maar ook zijn vorige
fden nog steeds goed verkocht,
dan 120 miljoen Amerikanen aan-
jwden de 12 uur durende televi-
rie Shogun, die Clavell zelf- tegen
lonorarium van een miljoen dollar
Juceerde. In Europa (en dus ook in
ind) werd de serie tot bioscoopfilm
gesneden en ging ongemerkt
lij. Dat zal zeker niet het geval zijn
eer de échte Shogun-serie over
levisiescherm zal rollen. En temid-
'an deze dollartekens en giganti-
omzetten staat de man die zélf de
van zijn boeken zou kunnen zijn.
iritse accent leverde hem in Ameri-
bljnaam „Sir James" op Reputa-
i rijkdom verschenen pas laat in
ill's leven Hij groeide op in het
van een Engelse militaire familie
weinig geld. De wieg van James
I in Australië, waar zijn vader als
ie-officier en torpedo-expert tijde-
JStationeerd was.
ITELSELS
rug in Engeland lag hij tijdens zijn
I aan de voeten van zijn vader die
vertelde over zin avonturen als
lan in het Verre Oosten. „Hij ver-
I aan mij en mijn zusters hoe hij
de Yangtze voer en d^t hij van een
I af dook om een Chinese prinses te
l in," weet Clavell zich te herinne-
I Jn werkelijkheid diende hij in Chi-
J leen kleine, roestige mijnenveger
I zijn vertelsels waren wonderbaar-
r De oriëntale droomwereld werd
b ilvare he'toen de Tweede Wereld-
■"•9 uitbrak. De 18-jarige Clavell te-
"0 vrijwillig en toog als tweede luite-
met de Engelse artillerie naar Java
Ie oprukkende Japanners te be-
James Clavell, auteur van Noble Housb
il
vechten. Hij was nog maar net aange
komen toen de Britse troepen totaal on
der de voet werden gelopen. Clavell
werd met duizenden andere mannen
krijgsgevangenen gemaakt en naar de
beruchte Changi-gevangenis in Singa
pore getransporteerd. Slechts een op
de vijftien gevangenen overleefde deze
ellende, die Clavell als achtergrond ge
bruikte voor zijn eerste boek „De Rat
tenkoning". Clavell behoorde dus bij de
gelukkigen, maar de 31/2 jaar in Changi
lieten onuitwisbare sporen na „Je bent
voor altijd een ander mens wanneer je
beseft dat je als één op de vijftien zo'n
hel hebt overleefd," zegt hij „Dan heb
je het gevoel dat niets je meer kan over
komen."
FILMINDUSTRIE
Een ernstig motorongeluk bezorgde
hem een mank been. Nadat Clavell in
1946 het leger verliet ging hij in de En
gelse filmindustrie werken Daar ont
moette hij een jonge starlet - April Stri
de - met wie hij uiteindelijk trouwde In
1953 emigreerde het echtpaar naar de
Verenigde Staten In Hollywood mocht
Clavell tegen dump-tarieven scenario's
schrijven voor films als „The Fly" en de
oorlogsfilm „Five Gates to Hell", die hij
ook mocht regisseren onder de voor
waarde dat hij de hele film in dertien
dagen zou realiseren. Het duurde één
dag langer; de film kostte slechts
260.000 en bracht de studio 2 miljoen
winst. Toen in 1960 de scenaristen in
staking gingen zette Clavell zijn pen op
papier voor zijn eerste boek
„Toen ik eenmaal was begonnen,
stroomde het allemaal naar boven," al
dus Clavell Binnen 12 weken con
strueerde hij het verhaal over mannen
die proberen het wrede en onmenselij
ke systeem van Changi te overleven
De lezers ontdekten Clavelf en zowel
het boek als de verkoop van de film
rechten brachten voor hem persoonlijk
een bescheiden som op. „Plotseling
kreeg ik baantjes aangeboden, waar ik
vroeger een moord voor had gedaan,"
weet Clavell zich te herinneren. „Maar
ik zei. bekijk het maar, ik doe het niet Ik
had - in elk geval voor een tijdje - geld
genoeg om ze dood te laten vallen
Clavell trok, met z'n vrouw en twee
jonge dochters, naar Hong Kong. In
1963 begon hij met de voorbereidingen
voor een volgend en ambitieuzer werk.
Uit de eerste hand onderzocht hij het
leven en werken van de Chinezen, die
voor het overgrote deel de bevolking
van de kroonkolonie uitmaken. Ook wist
hij door te dringen in de geheime dos
siers van de plaatselijke rechtbanken,
maar het zou nog 20 jaar duren voordat
Clavell zijn ervaringen van die tijd in
„Noble House" te boek stelde. Eind
1963 trok Clavell zich in Vancouver te
rug en begon aan een drie jaar durende
schrijf-marathon. Hij bepaalde zich op
de tijd van het ontstaan van Hong Kong
als kolonie, in het begin van de veertiger
jaren van de 19de eeuw, toen tijdens de
Opium Oorlogen een konfrontatie
plaatsvond tussen bikkelharde Engelse
smokkelaars en de falende macht van
het keizerlijke China
Clavell schreef het verhaal rond twee
elkaar bestrijdende syndicaten, die elk
door een „grote leider", een tai-pan,
werden aangevoerd. „Toen ik 500 pagi
na's had geschreven belde ik m'n uitge
ver om te zeggen dat ik pas vier dagen
had beschreven en dat er nog 128 jaar
voor me lagen. Hij vond dat geen pro
bleem. In plaats van het eerste deel van
een trilogie werd Tai-Pan op die manier
één boek. Opnieuw een bestseller en
groter dan de vorige. Op dit moment zijn
er van de paperback alleen al meer dan
3 miljoen exemplaren over de toonbank
gegaan.
Ondanks het succes van Tai-Pan
werd Clavell geen overnight-miljonair
Hij ontving minder dan 80.000 dollar
aan voorschotten, en ondanks de ver
koop van de filmrechten - die overigens
pas na 1982 loskomen - heeft Clavell
het gevoel „gepakt" te zijn. Hij heeft
dan ook een uitgesproken mening over
uitgevers. „Uitgevers gehoorzamen
niemand, geen mens, geen God en
zelfs de Duivel niet Ik kan niet zeggen
dat ik uitgekleed werd, maar ik weet wel
dat ik geen goede agent had en dat de
anderen de beste deals voor zichzelf
hebben gemaakt."
Terwijl hij Tai-Pan schreef oogstte hij
in Hollywood succes met zijn scenario
voor „The Great Escape", een verhaal
dat zich in de oorlog afspeelt met Steve
McQueen in de belangrijkste rol. Drie
jaar later schreef, produceerde en re
gisseerde hij „To Sir With Love", met
Sidney Poitier. Zijn volgende boek
„Shogun" stond maar liefst 32 weken
op de bestsellerlijst van de New York
Times. Van de gebonden versie werden
er in recordtijd meer dan een miljoen
exemplaren verkocht, terwijl de paper
back een oplage van meer dan 6 mil
joen behaalde!
Het werd de basis voor een tv-serie
die in alle landen waar hij werd uitge
zonden alle rekords tot dusver sloeg.
Alleen de NBC betaalde hem al een
miljoen dollar voordat er nog maar een
meter film door de kamera liep. Maar
dat was niet genoeg voor Clavell. Hij
eiste dat hij „executive producer" was
en dat betekende de eerste keer dat
een auteur de controle had over het
maken van een tv-film die uiteindelijk 12
uur zou gaan duren en de lieve som van
22 miljoen dollar zou gaan kosten. Lang
voordat Shogun de harten van het Ame
rikaanse publiek stal, was Clavell al
weer aan het werk voor zijn vierde en
nieuwste boek „Noble House". Voor
jaar 1981 verscheen het in Amerika:
dikker en duurder dan ooit. Ondanks de
ook voor Amerikaanse maatstaven ho
ge pnjs van het gebonden boek werden
er binnen een maand 400.000 exem
plaren verkocht. In het verhaal van „No
ble House", dat zich in het Hong Kong
anno 1963 afspeelt, gebruikte Clavell
alle omstandigheden die in die plaats
kunnen voorkomen.
Er gebeuren dodelijke aardver
schuivingen, er wordt een typhoon,
en een sensationele brand. Alles
vindt plaats In 8 dagen en ondanks
de complexiteit van het boek - Inclu
sief de spionage, moorden, hart
stochten, en mlljoenenzaken, zegt
Clavell dat het nooit de bedoeling is
geweest om de gebeurtenissen uur
voor uur vast te leggen. „Het enige
dat Ik van te voren heb gepland."
zegt hij, „is de stamboom van de
Struans." De Schotse handelsfirma
die door de oorspronkelijke Tai-Pan
werd gegrondvest. Daarna ging het
zoals zo vaak bij schrijven, het ene
leidde tot het andere.
„NOBLE HOUSE":
TE DIK, MAAR
BOEIEND
Wie de nieuwste bestseller
van de Amerikaanse auteur Ja
mes Clavell, „Noble House" In
handen neemt, schrikt even.
Want het is niet niks, dat meer
dan elfhonderd pagina's tellen
de boek en je moet er natuurlijk
heel wat tijd voor uittrekken om
het verhaal tot je te kunnen ne
men. Zoiets „in één adem uitle
zen" moet je ongetwijfeld met
de dood bekopen, want ook al Is
het best een spannend geschre
ven en boeiend boek, zó lang op
één ademteug houdt geen enkel
mens vol.
Het nadeel van een boek met
een toch tamelijk ingewikkelde
struktuur als „Noble House" met
zijn tientallen hoofdfiguren, hoofd
en zijlijnen, zich afspelend in nau
welijks één week, is dat Je - wan
neer je zo nu en dan een gedeelte
tot je neemt - elke keer weer ge
noodzaakt bent om terug te blade
ren om de grote lijnen niet uit het
oog te verliezen. Clavell schrijft
overtuigend, bedient zich van au
thentieke inside-gegevens en
weet een voortreffelijke sfeer op te
roepen, waardoor je steeds meer
geboeid raakt door dat merkwaar
dige Hongkong, waar alles moge
lijk schijnt te zijn bij de gratie van de
Chinezen en de Engelsen, die de
kolonie koesteren als een kostbaar
kleinnood, het beschermend te
gen elke ongewenste invloed van
buitenaf.
Natuurlijk, ook hier weer de veel
gebruikte (en misbruikte) bestsel
ler-elementen, waar met name de
Amenkanen zo sterk in zijn: rijk
dom. macht, sex en geweld, ver
mengd met elementen van een de
tective-roman, thriller en spiona-
ge-roman. Clavell voert de lezer
naar een onwaarschijnlijk Hong
kong, dat toch echt zo schijnt te
bestaan. Een Hongkong, waar bot
te, zakelijke Amerikanen het niet
ver zullen brengen, omdat het le
ven schijnt te bestaan uit ogen
schijnlijk onbelangrijke gesprek
ken, uitmuntend in subtiliteit. Een
Hongkong met daarnaast de
macht van verschillende geheime
genootschappen, die een niet on
belangrijke rol spelen in het inge
wikkelde spel om geld, macht en
aanzien. Clavell kent Hongkong,
kent haar bewoners en weet wat er
gebeurt achter de facade van een
miljoenenstad, waar rijkdom en ar
moede in elkaar overgaan en de
schaduw van de wolkenkrabbers
over de krioelende haven valt,
waar het „gepeupel" een graantje
meepikt van de grote geldruif.
„Noble House" is een bestsel
ler met niveau en dat kan lang
niet van alle bestsellers worden
gezegd. Maar je moet er de tijd
voor nemen. Wie „Noble Hou
se" koopt, zal zich een paar we
ken televisie moeten ontzeg
gen. Wie handig is neemt dit
boek mee op vakantie.
V.
(door Bert Vos)
Door de jaren heen heeft de naam
„Hollywood" een magische klank.
Het is het mekka van de film, de
woonplaats van tientallen sterren,
die het tot hun gewoonte hebben ge
maakt regelmatig van bedgenoot te
verwisselen. Hollywood Is het syno
niem voor roem en geld, maar ook
voor Intriges. Hollywood kortom is
de meest pikante plaats ter wereld In
de ogen van miljoenen. Die mythe -
want dat is het - wordt zorgvuldig in
stand gehouden door de bewoners
zelf, want een beetje van die ondoor
zichtige geheimzinnigheid, die roem,
straalt over op haar bewoners en dan
met name op hen, die zich verdien
stelijk trachten te maken op het ge
bied van de speelfilm. Wie een rede
lijk goede Indruk wil hebben van Hol
lywood en „hoe het daar werkt", zou
naar de meest recente film van Blake
Edwards moeten gaan: „SOB", Stan
dard Operational Bullshit. Maar ook
het lezen van romans, geschreven
door Insiders kan u een beetje op
weg helpen.
Zo'n roman is Moviola"van Garson
Kanin. Kanin Is romanschrijver, bio
graaf en toneel- en filmregisseur en
met „Moviola" zet hij de geschiedenis
van hét Hollywood neer op bijzonder
kleurrijke manier. Een Hollywood vanaf
de peuterjaren van de film tot heden.
Het is dan ook geen wonder, dat van dit
boek een televisieserie is gemaakt, die
we te zijner tijd wellicht ook op onze
schermen tegemoet kunnen zien. Het
boek leent zich daar bij uitstek voor.
want Moviola is niet alleen goed ge
schreven, vol inside-informatie, het be
vat tevens alle (Amerikaanse) ingre
diënten van succes, roenj en nederlaag
die een televisieserie uit de USA door
gaans tot een doorslaand succes ple
gen te maken.
„Moviola" draait om de filmgigant B
J. Faber, die onder meer dank zij zijn
samenwerking met mensen als Mack
Sennett en D W. Griffith zich ontwor
stelt aan het pionierstijdperk van de mo
vie en een eigen maatschappij sticht ter
meerdere ere en glorie van zichzelf.
Een door film gedreven man, die zich in
alles laat leiden door het succes, dat
een film zou kunnen hebben. Zijn filrr
rjifjis.
Het levensverhaal van B. J. Faber is het
geboorteverhaal van Hollywood en
vanuit dit standpunt gezien bijzonder
boeiend en interessant.
Hoewel Moviola goed is geschreven
en een geheel tijdperk omvat, vind ik het
door William Goldman geschreven
boek „Klatergoud" toch aanmerkelijk
beter van kwaliteit. Dit boek leent zich
met zozeer voor een televisieserie als
voor een prima film, maar Goldman is
dan ook een van de meest bekende
scenarioschrijvers van Hollywood, on
der meer de auteur van „The Marathon
Man", „Butch Cassidy and the Sundan
ce Kid", „All the president's men" en „A
Bridge too far". Niet de eerste de beste
dus en dat blijkt ook uit „Klatergoud",
waarin Goldman de verwoede pogin
gen van een filmproducent schetst om
een biografische film rond Marylin Mon
roe van de grond te krijgen. Geen gewo
ne biografische film ovengens maar
eentje in het soft porno genre en dan
specifiek gericht op de laatste dagen
van de befaamde filmster
Goldman kent zijn Hollywoodse pap
penheimers door en door Door zijn da-
gelijksel omgantj met producers, regis
seurs, filmsterren en financiers in de
filmstad heeft hij in de loop der jaren een
tamelijk cynisch blik ontwikkeld op al
les wat Hollywood en de film betreft.
Een cynisme, dat uitstekend werkt in
„Klatergoud", en van deze roman nét
Iets meer maakt dan wat gemiddeld
over dit onderwerp op de boekenplank
pleegt te staan. Natuurlijk, ook hier ont
breken de bestsellerselementen niet,
zoals macht en seks. maar het is tame
lijk intelligent geschreven en „Klater
goud" prikt meedogenloos door alle
Hollywoodse luchtballonnen. Humor en
zelfspot, cynisme en onbarmhartige
ontluistering naast de onafwendbare
tragiek die de filmmaker op een kwade
dag schijnt te moeten treffen in de eeu
wige drang naar roem, succes en vooral
wereldwijde erkenning
„Klatergoud" Is wat mij betreft een
Intelligent geschreven inkijkje, waar
bij je tenslotte de vraag kunt stellen
in hoeverre je die merkwaardige in
woners van het Amerikaanse fllm-
mekka nog wel serieus moet nemen.
Films zijn dromen, bedrog, illusies.
Diezelfde elementen blijven de men
sen, die de films maken, beheersen.
frfflftP .Df* boekhoud/na _cnr>ni;;l tina. Zwartewpn