-en nieuw komisch duo van allure sprankelende Franse komedie „Megaforce", het elektronische spelletje van Hal Needham ,Twee pechvogels in de rimboe': pret ie cocoanuts" - eerste van drie Brothers-films RICHARD EN GERARD DEPARDIEU 4SDAG-MOVIE-CYCLUS kijk op de film filmagenda 15 juli t/m 21 juli 033-14632 GRAND, Snouckaertlaan 4 THE SOUND OF MUSIC Dagelijks 1 30 - 7.30 A.I. IK BEN JOEP MELOEN Do vr.ma.di.wo. 1 30 - 6 45 - 9.15. Za 1 30-6.45-9.30. Zo 1.45-4.15-6 45 -9.30 Al. MEGAFORCE (Supertroepen) Do.vr.ma.di.wo 1 30-6.45-9 15 Za. 1.30 - 7 00 - 9 45 Zo 2.00 - 4 30 - 7.00-9.45 A.l VRIJDAG DE 13e DEEL 2 Do vr, ma. wo. 1.30 - 6.45 - 9 15. Za 1.30 - 6 30 - 9.15 Zo 1.30 - 4 00 - 6.30 - 9.15. Di. geen voorstelling. 16 jaar THE BLUES BROTHERS Do.vr.ma.di.wo 1.30-6.45-9.15. Za 1.30 - 630- 9 15 Zo 1.30- 4.00 - 6 30-9.15 A.l. THE COCOANUTS Di. 1.30- 7.00- 9.30 A.l. 033-18900 CINEMA, Stadsring 30 TWEE PECHVOGELS IN DE RIMBOE (La Chèvre) Do.vr.ma.di.wo. 1.30-6.45-9.15. Za. 1.30 - 6.45 - 9.30. Zo. 1.30 - 4 00 - 6.45- 9 30 A.l. AN EYE FOR AN EYE Dag. 1.30-6 45-9.15. Zo. tevens4.00 16 jaar 033-33655 EURO, Stadsring 32 POUR LA PEAU D'UN FLIC (In de huid van een killer) Do vr.ma.di. 1.30-6.45-9.15. Wo. za 6.45 - 9.15. Zo 1.30 - 4 00 - 6.45 - 9.15 16 jaar DUO, Westsingel KOSTSCHOOLMEISJES KLAPPEN UIT DE SCHOOL Dag. 2.15-8.15 18 jaar ENTER THE DRAGON Dag 2 00- 8.00 LATE NIGHT SHOW DUO zaterdag Bedcarrière voor een fotomodel 18 jaar. 10 45 Recht voorz'n raap 16 jaar. 10.30 KINDERVOORSTELLINGEN EURO. tel. 33655 HEKSEN EN BEZEMSTELEN Wo. za. 1.45 a.l. NDERDA015 JULI 1982 I na, de concern-detective (Gerard De- pardieu) een oogje op de man houden. De filosofie is eenvoudiq: door eenzelf de soort pechvogel naar de verdwenen pechvogel te laten zoeken, is de kans op succes groter Campana vindt dit onzin, maar hii schikt zich en samen met boekhouder Perrin (Pierre Richard) vertrekt hij naar Mexico om de speurtocht te beginnen Het navertellen van het verhaal zou zonde zijn Ik kan volstaan met de me dedeling, dat pech het tweetal voortdu rend blijft achtervolgen, maar dat zij dankzij die pech uiteindelijk succes hebben De bedrijfs-psycholoog^ had gelijk. „La chèvre" is één van de betere Franse komedies, enerzijds subtiel en zeer visueel, terwijl aan de andere kant de liefhebbers van rake klappen en de keiharde aanpak (voor zover dat mogelijk is) ook aan hun trekken komen. Zoals gezegd een uitgeba lanceerde komedie, waarbij de glim lach voortdurend aanwezig blijft, zo nu en dan afgewisseld met een uit bundige schaterlach. Kostelijk amu sement voor de zomerdagen. Bert Vos. Kortom: een film, die ongetwijfeld weer een succes zal worden. Dankzij de aantrekkingskracht van bordkar tonnen helden in een één-dlmenslo- naal elektronisch spel zonder echte verliezers. Persis Khambatta als de knappe dochterZara van de Sourdounse president. Scène uit Mega force" van Hall Need ham. Depardieu, die vooral bekendheid kreeg door zijn talrijke karakterrollen in films van Bernardo Bertolucci (1900), Marco Ferreri (La derniére femme en Rêve de singe), Francois Truffaut (Le dernier Metro), Alain Resnais (Stavis- ky) en anderen. Depardieu vormt een prima tegenwicht als de „serieuze" fi guur in het verhaal, die Richard pro beert af te remmen en diens fouten voortdurend probeert te herstellen. De tamelijk harde jongen, die duidelijk méér van het leven heeft gezien dan de wereldvreemde figuur die Pierre Ri chard speelt. Voor een komische duo een uitgebalanceerd recept, waarbij het scenario zélf ook belangrijk bijdraagt aan de geloofwaardigheid van deze ko medie. Het verhaal is eenvoudig van opzet, maar het is vooral de visuele uitwerking, gekombineerd met de tamelijk spaarza me, maar doeltreffende dialogen, die „La Chèvre" tot een zeer amusante film maken. Het draait allemaal om een speurtocht naar een spoorloos verdwe nen dochter van een directeur van een groot Frans bedrijf, Marie Bens. De huisdetective van het concern moest onverrichterzake terugkeren uit Mexico waar het meisje voor het laatst werd gezien en de direkteur heeft eigenlijk reeds alle hoop opgegeven wanneer de bedrijfspsycholoog op een lumineus idee komt. Marie Bens (Corynne Char- bit) heeft een slechte naam omdat ze, waar ze ook komt, wordt achtervolgd door pech. Bedrijfspsycholoog Meyer (André Valardy) stelt zijn baas dan ook voor om de grootste pechvogel van het bedrijf, een onbetekende boekhouder van de administratie, op het spoor te zetten van Marie. Om de zaak een beetje in de hand te kunnen houden, moet Campa- wlsbaar zijn vastgelegd voor enthou siaste volgende generaties filmkij kers, die er evenveel plezier aan zul len kunnen beleven als de bioscoop bezoekers van de dertiger jaren. V. OPNIEUW TERUG VAN WEGGEWEEST. (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Het kan vriezen of dooien, en - gezien de tempera tuur deze week - dooit het behoor lijk. Ook In de Amersfoortse biosco pen, waar drie nieuwe films kunnen worden genoteerd en drie reprises. De nieuwe films worden elders in de rubriek besproken Terug van wegge weest: „Ik ben Joep Meloen" met André van Duin. Voor de liefhebbers, die deze film vorig jaar hebben gemist. Het is ook lachen geblazen met „The Blues Brothers", die eveneens van de plank is gehaald om het publiek in deze luchtige tijden te kunnen vermaken Een schitterende film met (wijlen) John Belushi en Dan Akroyd in de hoofdrol len Tenslotte de onverwoestbare (maar wel wijlen) Bruce Lee in „Enter the Dra gon". Al met al een redelijk vakantie-pro gramma, waarbij met name aandacht gevraagd wordt voor de uitstekende Franse lachfilm „Twee pechvogels in de rimboe" met Pierre Richard en Gé- rard Depardieu. Prima amusement voor een luchtige vakantiedag- of avond. Geprolongeerd werden „The sound of music", „Vrijdag de dertiende deel II", „An eye for an eye".en de Walt Disney jeugdfilm „Heksen en bezem stelen". Filmnostalgie is te zien tijdens de dinsdag-movie-cyclus van Grand, met the Marx Brothers in „The Cocoanuts." Barry Bostwick als commandant Hunter stralen iets proberen te raken. De hel den van „Megaforce" missen zelden, dat moet gezegd worden, het vuurwerk ziet er overtuigend uit en ook het knop- jeswerk is overeenkomstig de normen van een futuristische film vastgesteld. Maar het grote euvel is, dat het niet weet te overtuigen. De spanning - een onmisbaar element, ook in spektakel- en stuntfilms, ontbreekt vrijwel geheel. De dialogen zijn slappe aftreksels van wat te horen was in „Smokey and the Bandit". Het verhaal zelf is eigenlijk stu pide. ongeloofwaardig en slecht uitge werkt. Je hebt steeds het gevoel, dat het Needham en de zijnen dit keer lou ter ging om het grote vuurwerk, het spe len met de knopjes. En dat gevoel wordt dan nog eens versterkt als je Needham zelf mee ziet spelen in de film als een soort coördinator in een commandowa gen, een regisseur dus. En daarmee heb je de hele essentie: „Megaforce" als speelgoed van Hal Needham, het elektronische spelletje van de regis seur. De vertolkingen van Barry Bostwick, Michael Beck (The Warriors) en Persis Khambatta (Startrek-the Movie) zijn na venant slecht. Waarbij gezegd moet worden, dat het verhaal natuurlijk ook niet veel gelegenheid bood om goed spel te kunnen leveren. van Megaforce in aktie „Megaforce" is een super-geheime leger-eenheid van de gezamenlijke vrije wereld, die ingezet wordt wanneer de vrijheid en de vrede wordt bedreigd Megaforce beschikt over de meest mo derne wapens (waaronder laserkanon nen) geavanceerde apparatuur voor kommunikatie en vernietiging en uiterst gestroomlijnd vervoer. Op een dag wordt Megaforce ingezet tegen het huurlingenleger van Guerera (Henry Silva), dat het landje Sardoun bedreigd. De commandant van het Sardounse le ger en de dochter van de Sardounse president (resp. gespeeld door Edward Mulhare en Persis Khambatta) roepen de hulp van Megaforce in. Comman dant Hunter (Barry Bostwick, Danny Zu- ko in de Broadway musical Grease) is een moderne jonge held vol idealen (en flauwe grapjes) en wil best helpen, te meer omdat hij op slag verkikkerd is geraakt op de temperamentvolle Zara (Persis Khambatta). Dus wordt de slag gestreden en dat gaat bijna zo gladjes alsof het voorgeprogrammeerd is. Je verwacht op dat moment al niet anders meer na wat je voordien hebt moeten verwerken Veel gelaser, veel vuur werk, weinig stuntwerk, weinig span ning. En vooral geen logica gebracht in één film en nog wel als duo: „La Chèvre", met als Neder landse titel: „Twee pechvogels In de rimboe", waarmee een wat ongeluk kige link wordt gelegd met een ander bekend duo: Terence Hill en Bud Spencer. Ongelukkig, want wat re gisseur Veber als komedie presen teert Is een échte komedie (op z'n Frans), zonder de van dlk-hout- zaagt-men-planken-methode van Spencer en Hill, ook al worden er In „La Chèvre" net zo goed rake klap pen uitgedeeld. Persoonlijk prefe reer Ik de methode-Veber, want het resultaat van Richard en Depardieu In één film Is een uitstekend uitgeba lanceerd geheel, zónder dat alles er te dik en dus ongeloofwaardig op wordt gelegd. In het verleden is wel eens een link gelegd tussen Pierre Richard en Louis de Funès. Richard zou de opvolger zijn van de te oud geworden Louis de Fu nès, die, sukkelend met een hartkwaal, het erg kalm aan moet doen, terwijl de opgewonden rondrennerij en bekken- trekkerij juist zijn sterkste zijde is. Pierre Richard deed wat dat betreft niet voor hem onder en dat leverde enkele koste lijke komedies als „La Carapate", „Le coup de parapluie" en „La course a l'Echelotte" op. Maar toch was Pierre Richard wat mij betreft nét iets te uitbun dig, lag het er wat te dik bovenop. Te veel een soort imitatie van zijn illustere landgenoot De Funès, dus Dat aspekt is in „Twee pechvogels in de rimboe" aanmerkelijk afgezwakt, zodat een uit stekend evenwicht wordt gevonden tus sen Richard en Depardieu in hun optre den als twee detectives, die, door pech achtervolgd, tóch hun doel weten te be reiken. Pierre Richard won daardoor aan zeggingskracht met deze veel sub tielere benadering, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de ontegenzeggelij ke slapstick-talenten van deze begaaf de komediant. Opmerkelijk in dit concept is Gerard Pierre Richard en Gerard Depardieu in de jungle op zoek naar een spoorloos verdwenen dochter van een Franse industrieel, in ,,La Chèvre (Twee pechvogels inde jungle) Silva e.a. Genre: getruceerde oorlogs film; keuring alle leeftijden, Lengte: 95 minuten; theater: Grand 3 te Amers foort, (door BERT VOS) Eén van de meest succesvolle spektakel-komedle-regisseurs Is de voormalige top-stuntman Hal Need ham, die met „Smokey and the Ban dit" een enorm succes boekte, later gevolgd door „Hooper", „Smokey and the Bandit II" en „The Cannon- ball Run". Needham wist het spekta- kulaire stunt- en racewerk op aanste kelijke manier te kombineren met fllt- cowboyfilm. Het superheldendom als hoogste goed Dat zou op zich nog niet eens zo erg zijn geweest, als het ver haal en de dialogen tenminste goed zouden zijn geweest. Het heeft niet zo mogen zijn. „Megaforce" is niet meer en niet minder dan een afgeleide van de huidige cultus der elektronische spel letjes. Knopjes drukken en met laser- it ,,La Chèvre" (Twee pechvogels in de jungle) Pierre Richard (links) samen met Gerard Depardieu in een lekkere Franse komedie: „Twee pechvogels in de jungle" lllmredaktie) juts", USA, 1929. Regie Ro len Joseph Stanley. Produktie scenario: George S Kauf- Ruskind, Camera George Frank Teurs Met: The Mam ret Dumont, Mary Eaton, Os- ij Kay Francis, Cyril Ring en Basil 96 minuten Theater i de befaamde Marx Bro- j In Amersfoort al verschll- i te zien geweest, met na- Amersfoorts Filmhuis, reeks van deze films vol- "dltle werden vertoond In het igramma van dit alternatief ilt. Voor hen, die om welke reden dan ook er nooit aan toe zijn gekomen de gang naar het Filmhuis te maken, draalen nu drie van de gro te hoeveelheid Marx Brothers-fllms In het Grand Theater In het kader van de Movle Cyclus op dinsdag. Niet In kerstsfeer dus, maar volledig als vakantie-amusement opgediend. Gestart wordt met „The Cocoanuts" uit 1929. De film wordt o.a. dinsdag gedraaid. Daarna volgen „Duck Soup" (1933) en „A night at the Ope ra" (1935) resp. op dinsdag 27 juli en dinsdag 3 augustus. Mocht u dan nog In de buurt zijn is een bezoek aan één van deze films (of aan alle drie) aan te bevelen. De films van de Marx Brothers wor den gekenmerkt door vaak volkomen uit de hand gelopen dialogen en toe standen, waarbij de drie broers zich vaak op onvoorstelbare wijze al impro viserend uitleven. „The Cocoanuts" werd verfilmd in de lente van 1929 tus sen de nep-palmen van de Astona stu dio's. Het was de eerste film van de Marx Brothers en tevens één van de eerste geluidsfilms. Na de opnamen stonden ze 's avonds weer op de plan ken om hun Broadway-hit „Animal Crackers" op te voeren. „Soms was ik zo doorgedraaid, dat ik de dialoog van „Animal Crackers" in „The Cocoanuts" gebruikte en omgekeerd", weet Grou- cho Marx zich nog te herinneren. „The Cocoanuts" was één van de gelukkige samenvallen van omstandig heden, waarin de filmindustrie op de juiste tijd het geluid en ook de Marx Brothers ontdekte, En zo Groucho's uit spraken, Chico's ijzige stem en Harpo's mimiek tot hun volste recht konden laten komen. Het verhaal begint als Bob Adams, een jonge architect die in een hotel werkt, op het lumineuze idee komt naar de hand te dingen van Polly Potter, de dochter van de rijke mrs. Potter (ge speeld door Margaret Dumont in haar eerste, maar niet de laatste rol in een Marx Brother-film). Maar er zijn kapers op de kust, zo als Harvey Yates van de Boston Ya tes, die niet alleen geïnteresseerd is In Polly, maar ook in het geld van Polly's moeder. Aangezien hij het ene niet kan krijgen, besluit hij het andere te stelenThe Marx Bro thers maken er een complete, dolle show van en weten al Improviserend In dialogen en handelingen er een goed einde aan te breien. The Marx Brothers-films behoren tot de ge schiedenis van Hollywood, die onult- sende dialogen, waardoor het kijken naar „Smokey and the Bandit" een waar genoegen was. Ondanks het zeer onwaarschijnlijke gegeven. „Hooper" was al Iets minder van kwaliteit, maar niettemin erg aardig, de daarna volgende films van Need ham gleden allemaal een trapje lager op de humoristische ladder. De klad kwam er duidelijk In te zitten. De grapjes waren al eerder meerdere malen gedebiteerd, terwijl de stunts misschien wel knap, maar niet erg opzienbarend meer waren. Je raakte er op uitgekeken. Desondanks ga je toch met enige verwachting kijken naar een nieuwe film van Needham en dat was In dit geval „Megaforce". Helaas. Men kan vaststellen, dat Needham definitief verzeild is ge raakt in het genre, waarmee 'n man als Roger Corman beroemd werd: de B-fllm. Het zou best eens kunnen zijn, dat zijn samenwerking met de karakte-fllmkoning Raymond Chow daaraan ook deels debet is geweest. „Megaforce" is een veredelde televi sie-film, een soort mixing van de „Thun- derbirds", „Battlestar Gallactica" (hui dige serie) en een doorsnee oorloos- en USA. 1982. Regie. Hal Raymond Chow Ruddy. Scenario: James S. Ruddy. Hal Need- Morgan; camera: Mi- Patrick Roark; Met: Barry Bost- Beck, Persis Khambatta, George Furth, Henry (door Bert Vos) „La Chèvre" (Twee pechvogels in de rimboe), Fr/Mex. 1982 Regie Francis Veber. Produktie: Alain Poiré; scenario. Colette Crochot en Francois Veber; ca mera' Alex Phillips; montage. Albert Jurgenson; speciale effecten: Jacques Martin, muziek' Vladimir Cosma, met: Pierre Richard. Gérard Depardieu, Co rynne Charbit, Michel Robin, André Va lardy en Michel Fortin. Première Neder land; Grand theater- Amersfoort, alle leeftijden. Genre' komedie; lengte' 93 minuten. In eerste Instantie denk je niet zo gauw aan een kombinatie tussen de Franse komiek Pierre Richard en zijn landgenoot, de vertolker van hoofd zakelijk karakterrollen, Gerard De pardieu. Pas In tweede Instantie be denk je, dat ook Gerard Depardieu verschillende uitstekende komedies op zijn naam heeft staan, zoals „Pre- parez vos moucholrs" van Bertrand Blier. Hoewel: er ligt toch een aan merkelijke afstand tussen de kome dies van Pierre Richard en die van Depardieu Niettemin heeft regis seur Francis Veber die twee bijeen

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11