„Uilenkerel" leidt opvangcentrum voor roofvogels
„Het zélf dansen vind ik
nog altijd het leukste"
De vrouw en haar beroep (6)
ELS LOOT, BALLETLERARES
[TON BRUYN VERZORGT ZO'N 150 VOGELS PER JAAR
ir~lk'gTfl'ïT-1 SMSSgO6* te,e,o°n
Leusder Krant
Prijswinnaars
Rabobank
FOTO-KOPIE
NODIG?
3
door
Anco Mali
mok
atno*
.Uilenkerel" Anton Bruyn.
Anton op een rustige maar wel
duidelijk zeer betrokken manier
GEK
.Voordat ik hier kwam wonen
was ik veel te vinden, vooral
's nachts, in deze omgeving om
het leven van de uilen te bestude
ren. De boeren leerden mij lang
zamerhand kennen alsde uilen-
kerel" Zij vonden wel dat ik gek
was maar hadden ook wel re-
spekt voor mij, omdat ik nachten
op was om naar de uilen te luiste
ren en hun bewegingen gade te
slaan Toen ik eenmaal hier
woonde en er bijvoorbeeld een
jonge uil tegen het prikkeldraad
opgevlogen was, brachten de
boeren zo'n vogel naar ,,die ui-
lenkerel". Je begint met zo'n eer
ste vogel en langzamerhand
groeit dat uit."
Omdat roofvogels niet in ge
vangenschap gehouden mogen
worden, heeft Anton op een ge
geven moment een vergunning
aangevraagd en gekregen Nu
worden er per jaar zo'n 150 roof
vogels bij hem gebracht vanuit
het hele land. In die tien jaar
heeft de bekendheid als een
sneeuwbaleffekt gewerkt. Met
het gevolg dat hij andere vogels
dan roofvogels ook aanneemt,
maar meestal doorgeeft aan an
dere opvangcentra. Dit kan niet
anders omdat Anton het opvang
centrum naast zijn gewone werk
doet.
Roofvogels houden," aldus
Anton, ,,kun je niet alleen goed
doen wanneer je houdt van de
natuur. Er komen hier vogels bin
nen die mensen al een poosje in
huis hebben gehad omdat ze het
zo zielig vonden Zo'n vogel is
eigenlijk al verpest. Een roofvo
gel mag zich niet instellen op
mensen, hoogstens vertrouwen
op één mens. Wanneer hier ie
dereen kan gaan staan fluiten om
de dieren te voeren worden het
geen roofvogels die zich in de
natuur kunnen redden Een ge
wonde of zieke vogel helpen is
niet voldoende De nazorg is heel
belangrijk. Er zijn heel wat asiels
in Nederland maar vrij weinig
asiels hebben de faciliteiten zo
als wij. Je kunt wel liefde voor de
beesten opbrengen maar mid
denin een dorp moeten die bees
ten allemaal in hokjes en kunnen
niet geleidelijk aan de natuur
wennen. Wanneer wij een vogel
vrijlaten zitten mijn vrouw en ik
elkaar met zorgen aan te kijken
of het wel goed gaat."
In de huiskamer zit een jonge
bosuil in een hokje. De vogel
blijkt flink gehavend te zijn. Of hij
de natuur ooit in zal kunnen is
nog een open vraag. Roofvogels
kunnen tegen een stootje en
vaak genezen zij heel goed na
verloop van tijd maar deze bosuil
is al een poosje in huis en her
steld maar heel langzaam. In de
keuken zit een vogel in een doos
Deze is 's middags gebracht. Er
wordt wat tegen hem gepraat en
een grotere doos voor gezocht
zodat hij zich wat beter op zijn
gemak kan voelen.
Tijdens het gesprek komt dui
delijk tot uitdrukking dat alle fa
cetten van het buitenleven sa
men één geheel vormen voor
Anton Bruyn en zijn gezin. De
liefde voor de uilen waardoor dit
huisje gevonden is. De liefde
voor de natuur waardoor de om
geving zo mooi aangelegd is en
de bekendheid als uilenkerel"
waardoor het opvangcentrum is
ontstaan. De verhalen over de
uilen, de natuur, het landschap in
de omgeving en de weinig echte
natuurgebieden in Nederland
geven duidelijk weer wat Anton
al in het telefoongesprek tijdens
het maken van de afspraak zei
„We kunnen eigenlijk over alles
praten wat met de natuur te ma-,
ken heeft."
Tea Middelkoop
ren nog op zijn kop, heeft een
blessure aan zijn pootje.
Anton. „Veel vogels kunnen na
een poosje de natuur weer in,
maar ongeveer de helft moet na
de observatieperiode toch afge
maakt worden. Dat zijn dan de
vogels die anders door de natuur
zelf waren uitgestoten. Opzich is
50% een heel mooi resultaat."
Aan de buitenkant van de
schuur staat een grote ren waar
in de vogels vast wat kunnen
oefenen nadat zij genezen zijn.
Weer teruglopend naar het huis
vertelt Anton, dat wanneer vo
gels losgelaten worden zij in het
begin terugkomen om gevoerd te
worden.
Hij fluit plotseling en vanuit de
bomen krijgt hij antwoord van
een uil Hij probeert de uil te
lokken met voedsel hetgeen na
wat ,,heen-en-terug-gefluit" lukt.
De uil pakt het voedsel en vliegt
daarmee de bomen weer in
Anton: „Wanneer de vogels die
ik vrijlaat zelf genoeg levend
voedsel, zoals muizen, kunnen
vangen dan komen zij niet meer
terug. Ik geef ze namelijk alleen
dood voedsel; dat is lang niet zo
lekker. Zo nu en dan komt hier
nog een tweede uil voedsel halen
maar die is al wat langer vrij, die
zie ik steeds minder. Laatst
kwam er nog een uil op mijn
gefluit af die ik 41/2 jaar geleden
losgelaten had. Dat kon ik aan
het ringetje om zijn poot zien. Hij
herkende het fluitje dat allang
niet meer voor hem bestemd
was."
STEENUIL
We lopen door naar de voor
kant van het nuis waar een
prachtige vijver, wilde planten,
struiken en bomen te zien zijn.
Het blijkt, en dat is voor een leek
niet te zien, dat dit stukje wilde
natuur, jaren gelegen, zelf aan
gelegd is.
„Alles wat hier staat groeit ook in
de Vallei. De ene plant is wat
zeldzamer dan de ander", en An
ton wijst naar een gagelstruik die
achter de vijver een prachtige
doorkijk naar de weilanden
geeft.
„Doordat dit kleinschalige land
schap een grote variatie aan
plantengroei heeft is dit uitste
kende plaats voor roofvogels De
verscheidenheid aan zaden trek
ken insekten en muizen aan,
waardoor deze weer roofvogels
aantrekken."
In de nok van het huis heeft
een steenuil, het kleinste uiltje
van Nederland, voor het vierde
jaar haar nest gemaakt De jon
gen zijn geboren en Anton Bruyn
heeft er een jonge steenuil uit de
Watergraafsmeer bijgezet. Het
hele gezin van Anton, twee van
de vijf kinderen wonen nog thuis,
is zeer benieuwd of het jonkie
geadopteerd wordt. Anton zelf is
daar heel optimistisch over.
„Het leven van dieren bestaat
uit Instinktlef gedrag. Of er nu
vier of vijf bekjes opengesperd
worden. Wanneer je maar laat
horen dat je honger hebt wordt er
vanzelf iets ingestopt".
We gaan naar binnen om verder
te praten over het opvangcen
trum voor roofvogels. Dat je zo'n
opvangcentrum niet zomaar
kunt beginnen maar dat zoiets,
zeker in dit geval groeit, vertelt
afhankelijk nieuwsblad
r de gemeente Leusden.
£chijnt elke dinsdag en
derdag.
erantwoordelijke
daktie:
Irt Vos
arnix Kreijns (pi. verv.)
edaktie:
Jrtien Engelkens
öspar van Loo.
Ilevering kopij en ad-
-tenties;
por het dinsdagnum-
tot uiterlijk maan-
Jgmiddag 12.00 uur,
lor het donderdag
nummer tot uiterlijk
fcensdagmiddag 12.00
uur.
ftedaktetie en admini-
Itratie: Kantoor Leusder
Bant, Rozendaallaan 9,
Lfiusden-Centrum. Op
Werkdagen geopend van
09.00 tot 12 00 uur en
van 13.30 tot 17.00 uur.
Abonnementsgeld:
>54,20 per jaar; 27,60
per half jaar; 14,05 per
Kwartaal.
Klachten bezorging:
Als abonnee dient u de
krant voor dinsdag- of
donderdagavond 18.00
uur te hebben ontvan
gen Is dat niet het geval,
neem dan kontakt op
met onze hoofdagent be
zorging (dinsdag en don
derdag tussen 18.30 en
19.30 uur), tel. 033-
940691. Bij geen gehoor
kunt u kontakt op nemen
met onze inspekteur be-
ïorging, overdag 03420-
16141, toestel 44.
labestellen foto's:
De meeste in de Leusder
Krant gepubliceerde fo
to's kunt u nabestellen
(met uitzondering van
archief- en historische
foto's), bij vooruitbeta
ling van 5,- per exem
plaar (formaat 13 x 18
cm) op giro: 871441
t.n.v. BDU b.v. te Barne-
veld, met duidelijke ver
melding van gewenste
foto, aantal, nummer
van krant, pagina waar-
Op de foto werd ge-
filaatst. U kunt ook kon-
tpnt betalen op ons kan
toor, Rozendaallaan 9,
jeusden/Centrum.
ngeveer drie tot vier
eken na betaling ont
vangt u de gewenste fo
to's thuis.
LEUSDER KRANT is een
fave van de BDU-kranten-
nbinatle te Barneveld.
LEUSDEN-CENTRUM
R.K. KERK:
Zaterdag 19.00 uur: H. Mis met dames
koor
Zondag 9.00 uur Gelezen H. Mis; 11.00
uur H. Mis met volkszang.
Alle diensten voorganger A. Goes, pre
dikant F. OVerbeek.
HERV./GEREF. MARCUSKERK:
Zondag 9.00 uur: GerefVHerv. woord
dienst, dhr. P. B. Bouwman uit Veenen-
daal; 19.00 uur: Geref./Herv. woord
dienst, ds J. Weernekers
GEREF. KERK (VRIJGEM):
Zondag 9.30 uur: leesdienst; 16.45 uur.
leesdienst
LEUSDEN-ZUID
DORPSKERK:
Zondag 10.30 uur: Geref./Herv. woord
dienst, ds. J. Weernekers; 18.30 uur
Hervormde woorddienst (G B.), ds. J.
Westland uit Ede.
ACHTERVELD
R.K. KERK:
Zaterdag 31 juli 19.00 uur: H. Mis met
volkszang
Zondag 1 augustus 8.30 uur: Gelezen
H. Mis; 10.30 uur: H. Mis met volkszang
Alle diensten voorganger en predikant
B. ter Bekke
GER. KERK DE GLIND,
JEUGDDORP:
Zondag 1 augustus 10 00 uur ds. J. E.
Breederveld uit Soest; 19.00 uur- geen
dienst
NED. HERV. KERK:
Zondag 1 augustus 9.00 uur: ds. Kee-
kens uit Bruinisse
I
Rozendaallaan 9
Leusden-C.
i hier vogels binnen die mensen al een poosje in huis hebben gehad, omdat ze het zo zielig
Zo'n vogel is eigenlijk ai verpest".
LEUSDEN - Els Loot is balletlerares. Ze leidt de Ballet
school Leusden. Begon daar in september 1971 mee, toen ze
de school, die veertig leerlingen telde, kon overnemen van
Ton Wakelkamp.
Via haar zus kwam Els in de danswereld terecht. Haar zus
was degene in de familie, die danste. Als kind had Els balletles
gehad, maar ze had het dansen niet zo intensief beoefend als
haar zuster en had eigenlijk niet zo zeer ambities in die rich
ting. Haar zus had de klassieke balletopleiding gevolgd en Els
ging later bij héar op balletles.
Al spoedig ging Els meer de
jazzkant uit. In Den Haag volgde
ze bij Leoneff en Nasta jazzbal-
let. Vóór haar trouwen gaf ze ook
wel es les bij haar zuster In Den
Haag.
Ton Wakelkamp wist dat, en
daarom vroeg ze Els Loot of die
haar Leusdense groep wilde
overnemen, toen het Ton alle
maal wat te veel werd.
Aanvankelijk gal Els Loot alleen
op woensdag les in klassiek ballet
Na een jaar of twee ging ze héél
voorzichtig met jazzballet beginnen
om te zien of daar in Leusden be
langstelling voor bestond. Van de
vier uur les in het begin zat ze na
drie, vier jaar op twaalt uur les per
week. 't Klassieke ballet hield ze
erbij, lesgevend aan kinderen van
af zes jaar.
Les in jazzballet geeft ze aan kin
deren vanaf tien jaar. Ze heeft
groepen in allerlei leeftijden Ook
veel volwassenen komen bij haar
dansen.
ZÉLF DANSEN
Wat ze het leukste vindt? Ze
lacht: „Het zélf dansen vind ik nog
altijd het leukste, maar daar is niet
zo veel gelegenheid voor helaas.
Het is óók leuk, dat ik de laatste
jaren groepen heb van mensen, die
al langer bij mij op les zitten. Daar
kan ik vérder mee gaan. Ik hoef dan
niet altijd alleen él die beginoefe-
ningen te doen (je hebt natuurlijk
elk jaar weer nieuwe beginners, en
dat is maar goed óók natuurlijk!).
Ik geel uitvoeringen éénmaal in
de twee jaar. Met een klein groepje
treed ik ook wel op, bijvoorbeeld op
open dagen. Dat vindt iedereen
leuk om te doen. We hebben in
maart in Birkhoven gedanst. Je zou
dat veel méér willen doen, maar die
meisjes zitten allemaal op school,
moeten huiswerk maken. Vooral
tegen het einde van het seizoen
wordt het dansen duidelijk min
der".
EEN UITDAGING
„Wat betekent dansen voor
jou?"
„Het dansen zélf vind ik zalig om
te doen. Het bezig zijn met dans:
een uitdaging is het toch wel. Véél
kursussen volgen ook! Ja, ik ben
nog steeds aan het kursussen vol
gen!
De afgelopen twee jaar heb ik bij
de Arnhemse Dansakademie de
applikatiekursus voor danspeda-
goge gedaan. Klassiek én jazzbal
let. At en toe ga ik een weekje naar
Brugge Daar zijn internationale
dansstages Met Pasen ben ik er
ook weer geweest Je kunt er vier,
de laatste keer zelfs vijf richtingen
volgen: Klassiek, jazz, modern bal
let, tapdansen en Israëlisch volks
dansen. In augustus ga ik wéér
zo'n dag of acht.
Tapdansen, dat doe ik nu een
jaar of drie, vier. Daar heb ik me
met hart en ziel ingestort. In Brugge
hebben we een Engelse lerares,
die doet dat heel leuk en goed
TAPDANSEN
Tapdansen is ten eerste al leuk
om te zien. en het is ook héél leuk
om het zelf te doen.
Er bestaat veel drempelvrees om
het zeil te doen Mensen denken,
dat het érg moeilijk is. Dèt valt wel
mee. Je hebt er meteen resultaat
mee. 't Wordt wél steeds moeilijker
als je vérder komt. In Brugge, met
die lessen, is het zo dat je vier gelui
den kunt laten horen, maar ook
zestien in dezèlfde tijd! Leerlingen
die ik nu heb, vinden het ook steeds
leuker worden!''
KLEINKUNSTAKADEMIE
„Kun je er wat mee, met dat tap
dansen?"
„Op het ogenblik heb ik een
meisjes op les, die naar de klein-
kunstakademie wil En tapdansen
wordt steeds meer in shows opge
nomen. Jos Brink doet het bijvoor
beeld. Ik heb ook een jongen op
les, die die kant uil wil. Als je de
„lichte" kant uitgaat, heb je best
een streepie voor als je kunt tap
dansen. Alle énderen doen het
voor hun plezier."
Vertel eens Iels over hel lap-
dansen".
„Je hebt een stuk of twintig ba-
sispassen. De combinaties en de
snelheid daarvan maken het inte
ressant. Je kunt tot in het onéindige
kombineren
Wat voor muziek je hebt? Ja, mu
ziek is moeilijk. Je moet oude mu
ziek hebben, leuke oude jazznum
mers, allemaal instrumentaal. De
muziek wordt door iedereen van ie
dereen overgenomen Er bestaan
wel jazzplaten voor tapdansen.
SDEN Aan de
ilerdijk, die de grens
tussen Leusden en
lenberg, heeft Anton
een opvangcentrum
roofvogels. Samen
zijn gezin woont hij bij
;entrum in een boerde-
Daar wordt meestal bij gezegd wal
je moet doen. ledereen heeft zijn
eigen opvatting dus dét gebruik ik
niet.
Ik heb twee groepen met varië
rende leeftijden. Als ik echt alleen
met kinderen zou beginnen, zou
den de leeftijden gelijk moeten zijn.
Die jongen, van wie ik je vertelde, is
twaalf Zijn moeder doet óók mee
Maar met jongere kinderen moet
je echt een aparte groep hebben Ik
heb het met mijn eigen kind ook
geprobeerd maar op een gegeven
moment géét dat niet meer Dan
gaat het te snel. Jongere kinderen
moeten hun eigen tempo hebben."
THUIS OEFENEN
,,'f Komt snel en Ingewikkeld
over, dal tapdansen"
„Het Is een kwestie van opbouw.
Je begint al die basispassen lang
zaam te leren. Later komen daar de
kombinaties van. Het is ook een
kwestie van thuis oefenen. Met één
keer in de week les red je het niet
Iedere week heb je weer iets er bij
te leren. Je moet de oude dingen
thuis repeteren, en het nieuwe er bij
oefenen. Je moet ook elke week op
les komeni
Je danst op schoenen met hak
jes en een bandje Vóór en achter
zitten taps. Die metalen plaatjes
koop je los, en die schroef je er op
Om te oetenen zijn een maillot en
een balletpak goed.
De laatste uitvoering hadden we
een tapdans met meisjes en jon
gens Ze hadden een strohoedje
op. Dèt hóórt erbij, de meisjes had
den netkousen en een glitterpakje
aan. De jongens hadden een zwar
te broek aan, met een wit over
hemd en een zwart strikdasje.
Het is niet persé noodzakelijk,
dat je ballet gedaan hebt, om te
leren tapdansen 't Is wél een voor
deel. omdat er veel gedraaid wordt.
In Brugge heb je drie nivo's, en de
meisjes, die ballet hebben gedaan,
pikken het tapdansen sneller óp"
FRED ASTAIRE
GINGER ROGERS
„Zijn er moderne tapidolen?"
„Er zijn wél oudere tapidolen. le
dereen kent Fred Astaire en Ginger
Rogers. Nu zijn er geen mensen,
die op de voorgrond treden. Je hebt
wel de nieuwe musical „Broad
way". waarin veel getapt wordt. In
Amerika en Engeland kan iedereen
tappen. Bij de balletopleiding daar
hóórt het er bij. ('t Komt er hiér óók
steeds meer in gelukkig!).
EIGEN ZAAL
Ik heb nog steeds geen eigen
zaal in Leusden. Ik ben al blij, dal Ik
's zaterdags van 10.00 tot 12.00 uur
in „De Til" mag tappen! Een oplos
sing is nog steeds niet in zicht. Met
al die bezuinigingen van tegen
woordig wordt het steeds moeilij
ker. Als je een eigen zaal zou heb
ben, zou je lekker kunnen afwisse
len: een uurtje klassiek, een uurtje
jazz een uurtje tappen."
„Hoe kom je aan je kostuums bij
uitvoeringen Heb je hulp van moe
ders?"
„Mijn zus en ik doen èlle uitvoe
ringen samen de grotere meisjes
hebben vorig jaar zélf hun Spaanse
jurken gemaakt. (Ik vraag eigenlijk
weinig hulp. als ik het zou vragen
zouden ze best wel komen.) Ook
hebben we een aantal kostuums in
voorraad.
't Is een héle klus, zo'n uitvoe
ring! Gelukkig kunnen we nu In
Leusden terecht. De Flint ts zó
duur! In De Korf Is een toneelzaal
met 400 plaatsen en die zaal is
betaalbaar tenminste."
ACHTERVELD -Tijdens de ge
houden braderie was ook de Ra
bobank aanwezig met een stand.
Hier kon worden geraden bij
welk land een aantal uitgestalde
vlaggen behoorde. Ook kon wor
den geraden naar het bedrag dat
In een glazen pot aanwezig was.
De uitslag van deze raadwed-
strijden Is inimiddels bekend ge
worden.
Bij de vlaggenraadwedstrijd zijn
dit: 1e prijs Tineke van Zwetselaar,
Hoevelakenseweg 123, Terschuur,
2e prijs Eric van Marwijk, Verjaag
de Ruiterweg 50, Achterveld en 3e
prijs de heer Wittenbol, Herten
straat 1Amersfoort.
Raamwedstrijd geldpot:
1 e prijs: Ariën Egge, Sweelinckiaan
40, Boxtel; 2e prijs Paul Hilhorst,
St. Therisiastraat 6, Soest en 3e
prijs mevr F van Reenen-van Loe-
nen. Postweg 10, De Glind.
rijtje dat verscholen ligt
achter de bossen en wei
landen.
die mét een gebroken vleugel
binnengebracht Is, hoor je bij
onze binnenkomst fladderen.
Zijn ene vleugel Is gespalkt. In
een van de hoeken zit een jonge
zieke havik die uit angst zijn vleu
gels uitspreidt wanneer wij wat
dichterbij komen. Een andere
jonge roofvogel met de nestve-
Als Ik daar aankom, stelt Anton
voor eerst In de schuren en de
tuin te kijken voordat wij binnen
verder praten. In diverse hokken,
In een van de schuren, zitten
roofvogels ter observatie. Een uil