,Roar", dolle beestenboel
b lekkere familiefilm
Dolle pret in ,,'n Soepzootje"
k
non
Is
EEUWEN, TIJGERS, PANTERS
A day at
the races'
lis de Funès en het glaasje teveel
Als u gaat trouwen,
wilt u dat natuurlijk
weten ook.
TROUWKAARTEN
DONDERDAG 29 JULI 1982
kijk op de film
bovenstaande zit er niet in Het is der
halve een aaneenschakeling geworden
van de meest groteske en zotte scènes
met de grote katten, die uitgelaten aan
het „spelen" slaan met die domme
Anders zou u wel een andere
samenlevingsvorm hebben gekozen.
Ja toch? Al uw familieleden,
vrienden en kennissen
kunnen snel op de hoogte zijn van het
heuglijke feit met één van de fraaie
uit de selectie 1982 van de LEUSDER KRANT
Kantoor Leusder Krant, Rozendaallaan 9, Leusden-centrum.
Kantoor geopend, op werkdagen van 9 tot 12 en van 13.30 tot 17.00 uur. Desgewenst kunt
u de modellenboeken thuis bekijken als u ons even van tevoren een seintje geeft.
Dan reserveren we de boeken voor u.
1 *m*- C^boekhwgB j Zwarteweg^Sa. telefoon
Een tijger op de tank Scène uitRoar' met Noel Marshall (in auto) en Kyalo Motivo.
Ook grote katten zijn nieuwsgierig. Afwassen doe je dus met de ramen gesloten.
Vergeet je dat, dan. Scène uit „Roar" met Tippi Hedren
De totale indruk van „Roar" is een
complete chaos. Er wordt voortdurend
gesold, gedold en gerend. Cameraman
Jan de Bont kan wat dat betrSft erg te
vreden terugzien op deze produktie,
want het hele gezin zal zich kostelijk
kunnen vermaken bij het kijken naar
„Roar" Wie zelf poezen heeft ontdekt
bovendien talrijke zaken, die helemaal
niet onbekend zullen zijn, want leeu
wen, tijgers en panters zijn per slot van
rekening uit de kluiten gewassen jx>e-
zen, nietwaar? De Bont heeft het came
rawerk in deze opvallende filmproduktie
naar hij zegt met erg veel plezier ge
daan, ook al zou hij er niet aan denken
het nog eens een keer over te doen.
Want wat er ook allemaal onduidelijk is,
één ding is zeker ondanks een keurig
scenario waren het de Big Cats die de
dienst uitmaakten. Er werd gedraald
wanneer zij dat wilden En dat vereiste
enorm veel improvisatie talent, waarbij
snel reageren belangrijker was dan het
maken van een „mooi" plaatje. Die
mooie plaatjes zijn er desondanks toch
wel gekomen want de grote katten zijn
uitermate fotogeniek en met name de
kinderen zullen zich al gauw gewonnen
geven bij de aanblik van zoveel fraais.
Vanuit de behaaglijke en veilige bio
scoopstoel zijn zelfs leeuwen, tijgers en
panters op deze manier erg schattig
„Roar" Is een opmerkelijke film
voor jong en oud. Gemaakt met dui
delijk plezier. Plezier, dat overkomt
op de toeschouwer en daar gaat het
uiteindelijk om.
V.
Die ervaringen met „big cats" vor
men de basis van de film „Roar", waar
in eveneens sprake is van een verwaar
loosd huis vol leeuwen, tijgers en pan
ters.
Het draait om Hank (Noel Marshall),
een Amerikaanse onderzoeker, die al
drie jaar in Afrika leeft temidden van
leeuwen, tijgers en andere katachtige
roofdieren uit het oerwoud. Omdat zijn
vrouw Madeline na drie jaar met haar
drie kinderen in het verre Californie het
wel voor gezien houdt en wel eens wil
weten wat haar man in Afrika nou be
weegt om zich zo af te zonderen, besluit
ze naar Afrika te vertrekken om met haar
kinderen te proberen weer samen met
Hank verder te leven Een laatste po
ging om een echtscheiding te voorko
men Hank is verrukt van het idee, dat
hij met z'n gezin wordt verenigd en hij
geniet al bij het vooruitzicht, dat ook zijn
vrouw en kinderen blij zullen zijn met die
Rondom je die grote katten. Waar moet je dan heen Roeien met de riemen die je
(nog) hebt. Scène uit: „Roar".
DE AMERSFOORTSE
EN FLEHITE
Vorige week kreeg de dlrekteur van
Flehlte officieel een exemplaar van
het Jaarverslag 1981 van de Amers-
foortse Verzekeringen aangeboden.
Want wat was het geval? In dit
jaarverslag wordt namelijk zeer uit
voerig aandacht besteed aan de ge
schiedenis van Amersfoort aan de
hand van allerlei voorwerpen uit het
museum. Een prachtige propaganda
voor stad en museum.
Bij die gelegenheid overhandigde dl
rekteur Chr. Karelse van de Amers-
foortse ook een cheque van ƒ2500,-
voor het Restauratiefonds Flehlte als
dank voor de hulp van het museum
bij de totstandkoming van het
jaarverslag. Ook een zeer welkome
bijdrage, juist nu de derde en laatste
restauratiefase op het punt van be
ginnen staat.
HULPGROEP VERMEERKWARTIER
De Hulpgroep Vermeerkwartier zal
In verband met de vakanties van
maandag 2 augustus tot maandag 30
augustus niet bereikbaar en be
schikbaar zijn. Voor eventuele hulp
vragen kunt u In die periode een be
roep doen op de Hulpdienst Amers
foort, Groenmarkt 18, telefoon
13000. Vanaf 30 augustus zullen de
vrijwilligers weer op het (telefoni
sche) spreekuur In De Vriendenkring
van 9.30 tot 11.30 uur aanwezig zijn.
Telefoon 31083.
FAREL COLLEGE
VIERT 10-JARIG BE
STAAN
In september 1982 bestaat het Fa-
rel College In Amersfoort tien jaar.
Aan dit tweede lustrum zal op groot
scheepse wijze aandacht worden ge
schonken. Er wordt daarbij zowel ge
dacht aan het organiseren van spor
tieve en culturele activiteiten als aan
het inzamelen van gelden voor enke
le zorgvuldig uitgekozen goede doe
len.
Verschillende van de te organise
ren activiteiten zijn speciaal be
stemd voor oud-leerlingen en oud
leraren. Degenen die In het verleden
het Farel College bevolkten, wordt
verzocht bij hun planning er reke
ning mee te houden dat er op zater
dag 25 september op het Farel Colle
ge juist voor hen iets georganiseerd
gaat worden.
Nadere berichten over de festivi
teiten zullen begin september in de
plaatselijke pers bekend worden ge
maakt. Voor de tijdens de lustrum
viering op te voeren toneelstukken Is
nog veel kleding nodig. Wie voor dit
doel (tijdelijk of definitief) kleding wil
afstaan, kan hierover contact met
school opnemen, tel. 033-750354. In
principe zijn alle soorten kleding
bruikbaar. Voor afhalen en terugbe
zorgen wordt gezorgd.
ZEEPKISTENRACE TIJDENS
KEISTADFEESTEN
Op zaterdag 11 september zal In
het kader van de Kelstadfeesten
1982 op een circuit in de Rubens
straat een zeepkistenrace worden
gehouden. De ^anvang is gesteld op
10.00 uur. Deelne
mers dienen zich per koppel op te
geven (een In de zeepkist en een er
achter als duwer) en moeten be
schikken over een zelfgebouwde
kar/zeepkist. De enige els, die ge
steld wordt aan de zeepkist is, dat de
wielen niet groter mogen zijn dan
wielen die normaal gebruikt worden
voor autosteps en kinderwagens.
Aan deelname zijn geen kosten ver
bonden. Deelnemers kunnen zich
opgeven bij Cees van Duyn, Stouten-
burgerlaan 48, 3871 JB Hoevelaken,
tel. 03495-34056.
De uit 1937 daterende film „A day
at the races" was de eerste film van
de Marx Brothers die door MGM werd
uitgebracht onder leiding van de pro
ducent Irving Thalberg, die de film
geschiedenis zou Ingaan als een
echte filmreus, door Scott Fitzgerald
beschreven In zijn roman „The last
tycoon".
Thalberg was niet zo tevreden over
de eerdere films van de Marx Brothers
en besloot om een andere aanpak te
kiezen. Thalberg was van mening, dat
het verhaal wat minder verward moest
zijn en dat de toeschouwers zeker in de
gelegenheid moesten worden gesteld
om bij te komen. Hij voegde dus rustige
gedeelten toe aan de zoals gebruikelijk
nogal enerverende scènes die de Marx
Brothers al improviserend tot stand
brachten.
„A day at the races" is een film, die
zich afspeelt rond paarden. Groucho is
paardendokter aan het hoofd van een
kwijnend sanatorium. Harpo en Grou
cho helpen de boeven pakken en Mar
garet Dumont krijgt de klappen (en een
prijs voor haar rol van de Screen Actors
Guild, 1937).
En voor de liefhebbers, er is al weer
een nieuw Funès-film im de maak, geti
teld „Le Gendarme et les Gendarmet-
tes" waarmee de Franse komiek, sa
men met regisseur Jean Girault, terug
keert naar zijn grootste sukses de gen
darme Naar verwachtig gaat deze vol
gend jaar in première.
fiit: ,,'n Soepzootje", met Louis de Funès en Jacques Villeret.
USA. 1901 Regie Noel
Hproduktie: Noel Marshall en
^pen Scenario: Noel Marshall;
r. Jan de Bont, montage. Jerry
ill Jan de Bont; muziek. Teren-
linogue en Roger Hawk (met het
heme van Dominic Frontière).
>el Marshall, Tippi Hedren, John
illAJerry Marshall, Noel Marshall,
riffith, Kyalo Mativo, Frank
a Miller e.a Lengte. 101 mi
nuten. genre: wilde dierenfilm; ALLE
leeftijden Theater. Euro.
Op een paar uitzonderingen na is
„Roar" gemaakt door de familie
Marshall. Noel Is de producer en re
gisseur, de montage Is deels in han
den van Jerry Marshall en de hoofd
rollen worden gespeeld door Tlppl
Hedren (de echtgenote van Noel),
John en Jerry Marshall (de zoons) en
dochter Melanle Griffith. Belangrijke
uitzondering is Jan de Bont, de Ne
derlandse cineast en cameraman
(echtgenoot van Monique van der
Ven), die naast het turbulente came
rawerk ook een deel van de montage
voor zijn rekening nam.
De familie Marshall is stapelgek op
leeuwen. Dat begon eigenlijk zo'n
twaalf jaar geleden, toen Tippi op loka-
tie was in Afrika, waar haar man aan het
pro
filmen was. Daar ontdekten ze ergens
in de wildernis een sterk verwaarloosd
huis, dat door leeuwen was bezet. Tippi
Hedren: „We waren verrukt over de wij
ze, waarop deze grote katten in dat huis
leefden En ze waren zo grappig, dat we
opdat moment een idee kregen voor
een film." In Californie begonnen ze via
dierentuinen, circussen en dergelijke,
leeuwen, tijgers en andere grote „kat
ten" op te kopen, die ze los lieten lopen
op het enorme terrein bij hun landhuis,
angzaam maar zeker leerde het gezin
Noel, Tippi en de kinderen Melanie,
John en Jerry hoe ze om moesten gaan
met de dieren, zónder gewond te raken.
„In het begin wisten we niet precies hoe
we met deze grote katten om moesten
gaan en we werden stuk voor stuk ge
wond. Het was in de meeste gevallen
„liefde bij de eerste beet"," aldus Tippi,
„en je kunt dan ook zeggen dat we
daardoor erg snel hebben geleerd hoe
het wèl moest
aardige katten. Het loopt echter alle
maal even iets anders Terwijl Hank en
zijn vriend Mativo naar het vliegveld
gaan om het gezin op te halen, zijn Ma
deline en de kinderen eerder gearri
veerd en hebben besloten op eigen ge
legenheid naar het huis in de jungle te
vertrekken. Als zij daar aankomen
breekt „de hel" los. Niet wetend dat de
leeuwen, tijgers en panters tamelijk
mak zijn en gewend om in en rond het
huis rond te banjeren, veroorzaakt het
gezin een ware chaos. Het wordt een
dolle beestenboel, letterlijk. Buiten dit
hebben jagers het gemunt op de dieren,
zodat „Roar" voldoende amusement
en spanning te bieden heeft voor een
genoeglijke avond of middag.
Er gebeurt in „Roar" eigenlijk van al
les en ook niets. Veel méér verhaal dan
zon, pen wat ongemakkelijke positie voor John Marshall in deze ton met water.
iten?pye te kunnen verbergen, krijgt zo'n beest net dorst Scène uit: „Roar".
zijn r
Ookl;
innen!
rijst" is ze geen zestig, de leeftijd waarop
ze stierf, maar twintig. Dat leidt tot ver
warrende ontwikkelingen, die in nog ho-
iipe aux choux" ('n Soep-
i. Regie: Jean Girault. Produk-
irl Brlchettl. Kamera: Domini-
Strat. Muziek: Raymon Lefe-
!t: Louis de Funès, Jean Car-
cques Villeret, Christine De-
id, Amersfoort, Euro-Cinema,
»m)
(door Dick van Rheenen)
isoupe aux choux", in Nederland
ld ,,'n Soepzootje", nummer 134
lange reeks Luis de Funès-films.
t geen einde aan te komen.
Ihoeft ook niet, al lijken de Funès-
vel een verzadigingsgrens te heb-
ereikt. In „L'Avare" (De vrek) werd
enigszins duidelijk en ook in ,,'n
er9jsdotje" kom je niet los van die ge
en
HeS me niettemin best vermaakt,
Jjlrt akteren, waarvan de kenmer-
^immer zijn geëvenaard, van Louis
er mès blijft een lust voor het oog.
90baren' z'Jn onweerstaan-
1 jjTl0k-deFrarise komiek blijft on-
leibaar. Het zwakke scenario
°/edan maarop de koop toe nemen.
a rw de Funès waagt zich in „La
aux choux" min of meer weer
in een ruimteavontuur. Hij speelt
"1 de twee boeren, Glaude Rati-
tals oude mannetjes een terug-
in leven leiden in de nabijheid
jehucht Les Gourdiflots Dean-
boer, Francis Chérasse, bijge-
d de bochel, wordt gespeeld door
Jean Carmet. Ze slijten hun dagen in
een vrolijke levensstijl met een zwak
voor een goed glas wijn! Van 's mor
gens vroeg tot 's avonds laat en dan
mag het niet vreemd klinken dat er wel
eens rare dingen kunnen gebeuren.
Als de twee oudjes op een mooie zo
meravond in de buitenlucht winden la
ten, volgt een schrikwekkend onweer.
Maar met hun winden lokken ze ook
buitenaardse wezens naar zich toe,
want als Glaude net in bed ligt, landt
een vliegende schotel voor z'n deur. En
er stapt zomaar een figuur uit, een rol
van Jacgues Villeret, door Glaude
Hansworst genaamd
De twee kunnen het goed met elkaar
vinden, niet in de laatste plaats om de
zelfgemaakte koolsoep van Glaude. De
Hansworst blijkt van de planeet Oxo te
komen, waar iedereen tweehonderd
jaar oud wordt
Ook zijn vriend de Bochel heeft de
vliegende schotel gezien, maar Glaude
verzwijgt het voorval en laat hem den
ken dat hij te diep in het glaasje heeft
gekeken
gere sferen belanden als Hansworst
voorstelt Glaude en zijn vriend mee te
nemen naar Oxo
Het verhaal zit vol dwaasheden,
maar kent ook melancholieke momen
ten, waarop Louis de Funès meer dan
eens terugvalt en dan is hij toch weer op
z'n best De hoogdravendheid mag er
dan een beetje af zijn in de Louis de
Funès-film, de bijzondere komische ga
ven blijven het aanzien ten volle
waard.
Hansworst komt regelmatig op be
zoek bij Glaude en heeft zich inmiddels
de mensentaal eigen gemaakt. Zelfs
een goed glas wijn slaat hij niet over.
Het avontuur krijgt echter een andere
wending als Hansworst de overleden
vrouw van Glaude, Francine (een rol
van Christine Dejoux) tot leven wekt.
Om Glaude een plezier te doen zoge
zegd, echter wanneer Francine her-