ivester Stallone als bokser in goede doen
[ramer versus Kramer":
fvoudige Oscarwinnaar
Cinemaclub De Korf
4
De nacht van de film
T
ICKY III: „EYE OF THE TIGER"
,Le pont du Nord' in Filmhuis
Dinsdag-Movie-Cyclus:
Aangrijpende „Sybil"
Chuck Norris in „Silent Rage"
UDERDAG 23 SEPTEMBER 1982
kijk op de film
[(The Eye of the tiger), USA,
K en scenario: Sylvester
^duktie: Robert Chartoff en
ir. Camera. Bill Butler; mu-
-onti met titelsong van de
Ivor Genre: boksfilm; leng-
Iten; keuring 12 jaar. Met:
lallone, Talia Shire, Burgess
Ert Young en Carl Wea-
her Euro Cina, Amersfoort.
(Vos)
■ambitie van de
Isseur-scenarloschrljver
[Stallone Is groot, zeker
arste film naar zijn Idee,
Jver een bokser die zich
■kampioen, verschillende
living. Hoewel Stallone's
atles tamelijk beperkt
lij toch een bepaalde im-
lanspreekt bij een breed
[t was dan ook één van de
ien om het niet te laten
[maar een vervolg te ma
ls het zelfde basls-con-
er met capaciteiten heeft
imet zichzelf, maar weet
chade en schande opge-
evancheren". „Rocky II"
nlg Ingenieuze titel van dit
ear de aanhanger van Syl-
Bone en de bokssport heb-
deze film met graagte tot
nen. Zij het met minder
ide eersteling,
waren de resultaten goed
f een vervolg. En die is er
III", met als ondertitel „The
liger". waarvoor de groep
©n knallende titelsong
nadreunt als de slagen van
Zoals gezegd, Stallone is
i nam dus het scenario èn
jor zijn rekening in deze
ikler-produktie. Talia Shire
speelt opnieuw Rocky's vrouw, terwijl
Burgess Meredith eveneens van de
partij is als de oude, integere manager
Micky. Nieuw is de figuur „Mr. T." die de
rol speelt van Rocky's nieuwe rivaal,
Clubber Lang, een gigantische, bloed
dorstige neger, die gehoord zijn gelui
den, zo uit het oerwoud weggelopen
kon zijn.
Ingrediënten genoeg voor een lekke
re boksfilm, waarin het voornamelijk
draait om de show van het boksen, ge
sublimeerd door de weer uitstekende
cameravoering van Bill Butler die ook
voor de vorige Rocky-films als camera
man optrad. Maar een boksfilm sec is
niet interessant voor een breder publiek
dan dat van de boksliefhebbers, zodat
enkele dramatische extra's werden in
gevoegd, zoals de dood van Micky (ook
Burgess Meredith sterft erg mooi en
ontroerenden de totale verplette
ring van Rocky door de gigantische
„bosneger", die hem in een paar fikse
halen knock out slaat. Die nederlaag
bezorgt hem een angstcomplex, zodat
hij besluit om te stoppen met boksen,
waarbij ook de dood van zijn manager
van belang is. Micky was de man, die
Rocky steeds had beschermd tegen ne
derlagen, zoals de laatste. Zonder Mic
ky voelt Rocky zich incompetent en bo
vendien is hij inmiddels in goede doen
gekomen door zijn talrijke overwinnin
gen, heeft een prima villa met zwem
bad, een fijn gezin (liefhebbende vrouw
en aardig zoontje), verdient genoeg met
het maken van reclame-spots voor de tv
en als fotomodel voor advertenties en
aanplakbiljetten. Kortom: allemaal re
denen om de nederlaag en de pijnlijke
martelingen door een sterkere tegen
stander te ontlopen. Rocky heeft het
gemaakt, Rocky heeft zelfs een stand
beeld gekregen van de dankbare bevol
king van Philadelphia. Rocky wil het ge
makshalve graag zo houden.
Het is zijn voormalige tegenstander
Apollo (Carl Weathers), die hem terug
brengt op het „juiste pad", bijgestaan
door zijn vrouw, die weet dat haar man
toch niet kan leven zonder de smaak
van de overwinning. Apollo slaagt er in
- zij het na nogal wat aandringen - om
Rocky weer op zijn oude peil te krijgen
en - wat belangrijker is - hem aan te
passen aan de stijl van Clubber, zodat
de kans op een overwinning redelijk
groot is. Hoogtepunt van de film is -
naast een uitstekend opgenomen wor-
stelshow - de titelstrijd van Ricky Bilbao
(Van de filmredaktle)
„Le Pont du Nord", 1981 Frankrijk.
Regie: Jacques Rivette. Scenario: Jac
ques Rivette, Suzanne Schiffmann,
Bulle Ogier en Pascale Ogier. Camera:
William Lubtschansky e.a., montage
Nicole Lubtchansky en Catherine Que-
semand; met: Bulle Ogier, Pascale
Ogier, Pierre Clémenti e.a. Lengte: 127
minuten; theater: Filmhuis, Amersfoort,
zaterdag tot en met dinsdag, 20.15 uur
Het meisje Baptiste rijdt op haar
bromfiets door Parijs. Ze legt een bij
zondere belangstelling aan de dag voor
de talloze gebeeldhouwde leeuwen van
de stad en voor een paar mannen, die
nogal omzichtig met een motorfiets om
gaan. Marie Lafóe loopt door de stad en
vermijdt angstvallig gesloten ruimtes.
Krampachtig houdt ze de deur van een
telefooncel open als ze moet bellen en
bij de deur van een bakkerij bestelt ze
croissants. Ze slaapt in de buitenlucht.
Nadat Baptiste en Marie elkaar op één
dag voor de derde keer treffen, weten
ze dat geen toeval kan zijn. Baptiste,
getraind in Oosterse vechtsporten voelt
dat ze Marie moet beschermen; be
schermen tegen een bepaald soort
mannen, die zij „Max" noemt. Vooral de
Super Max moet in de gaten gehouden
worden Marie heeft af en toe op straat
een afspraak met een vriend, Julien, die
ze nog maar nauwelijks kent. Hij loopt
permanent met een aktetas, die door
Baptiste op slinkse wijze geruild wordt.
Wanneer de twee vrouwen de inhoud
bekijken, blijken er tientallen krante
knipsels in te zitten over terroristische
aanslagen. In een van de knipsels staat
ook een foto van Marie, die onlangs uit
de gevangenis blijkt te zijn ontslagen.
Verder bevat de tas een kaart van Pa
rijs, waarop met een viltstift allerlei vak
ken zijn aangegeven, alsof het om een
ganzenbordspel gaat Voor Marie en
Baptiste wordt het een ganzenbordspel
en ze bezoeken een aantal punten op
de kaart, terwijl blijkt dat de vriend in
grote problemen is gekomen nu hij de
tas kwijt is. Hoewel de dreiging van al
lerlei kanten toeneemt, weten de vrou
wen dat ze niet meer uit het spel kunnen
stappen. Ze bevinden zich in een web,
een labyrint, dat Parijs heet. Baptiste
vindt tenslotte haar tegenstander in een
vurige draak en er vallen doden
Scène uit: „Le pont de Nord Te zien in het Filmhuis.
'S tlII
•ard.
kramer versus Kramer".
«IS Kramer", USA, 1980.
Benion Produklie: Stan-
inario Robert Benton,
óe roman van Avery Cor-
Nestor Almendros, mon-
mberg; geluid" Sanford
ek Henry Purcell. Vival-
HoHman, Meryl Streep,
Justin Henry, Howard
'e echtscheidmgsproble-
belicht. Keuring 12 jaar.
ttaclub De Korf, donder-
ember 1982, aanvang
gangsprijs leden; 2,50
ttijdelijke lidmaatschaps-
len halt uur vóór aanvang
'«sus Kramer" werd
ten met vijf Oscars,
voor de beste film,
Hifrolspelers Dustin
teeryl streep als bes
liste actrice (bijrol),
°n kreeg er één als
éur en één voor het
"o. Dat Is niet niks,
igen de maatstaven
goede film Is In de
Verenigde Staten misschien wat
anders dan bij ons, het Is toch
een indikatie van kwaliteit. En
kwaliteit heeft „Kramer versus
Kramer" ongetwijfeld. De film
werd ook in Nederland bij de va
derlandse première in maart
1980 In alle toonaarden bejubeld
als een Integere film, die op ge
voelige wijze de echtscheldlngs-
problematiek belicht. Twee jaar
later heeft de film nog niets aan
waarde ingeboet.
„Kramer versus Kramer" is een
eigentijds verhaal over relaties,
waarden en keuzes. De hoofdrol
wordt gespeeld door Dustin Hof
man als Ted Kramer, een
jachtende, hardwerkende adver
tentieman, die is geobsedeerd door
succes. Als zijn vrouw hem plotse
ling verlaat en hij voor de taak wordt
gesteld voor zijn zes jaar oude
zoontje te zorgen, verliest hij de
greep op zijn plaats in de maat
schappij en wordt steeds meer „de
huismoeder". Ted is altijd van me
ning geweest dat hij een goede
echtgenoot en vader is geweest,
dat alles wat hij doet voor het gezin
wordt gedaan. De waarheid is ech
ter, dat hij zijn gezin heeft opgeof
ferd aan zijn carrière. Hij heeft het
enorm druk gehad met het aantrek
ken van nieuwe opdrachten, pro
motie maken, kortom indruk te
wekken bij zijn superieuren. Het
zijn die zaken, die voorrang hebben
gekregen boven zijn gezin.
Dustin Hoffman: „Zijn relatie met
zijn gezin is een abstraktie. Hij zet
hun foto's op zijn bureau en dat is in
feite de kortste afstand tussen hem
en zijn gezin."
Alleen gelaten met zijn zoon Billy,
in feite een vreemdeling voor hem,
wordt Ted gedwongen om moeilij
ke keuzen te doen. Wat echter be
gint als een zware verplichting,
wordt echter een bron van verba
zing en plezier. Voor het eerst in
zijn leven beseft hij wat werkelijk
waarde voor hem heeft, wat
werkelijk de moeite waard is om
voor te vechten.
Zijn vrouw Joanna (een uitste
kende vertolking van Meryl
Streep), heeft haar gezin verlaten
om zichzelf terug te vinden. Na een
heel leven, zoals ze zegt „voor ie
mands dochter, vrouw of moeder te
hebben gespeeld." Op haar manier
is het verlaten van haar gezin een
teken van liefde, want zij is van me
ning, dat haar gezin beter af is zon
der haar. Het duurt anderhalf jaar
voordat Joanna haar zelfvertrou
wen heeft herwonnen en haar
schuldgevoelens opzij heeft kun
nen zetten. Dan neemt zij een be-
langrijkse beslissing: ze wil haar
zoon terug. Ze wil de voogdij over
Billy.
Ted Kramer is dan inmiddels een
bijna volleerde opvoeder van zijn
kind geworden. Zijn werk heeft hij
verwaarloosd en op een gegeven
moment komt het tot ontslag. Het
kan hem eigenlijk weinig schelen.
Hij heeft de rol van werkende moe
der met plezier op zich genomen,
maar wil het nog beter doen. Zoals
Joanne (intussen van hem ge
scheiden) een bijzonder goed be
taalde baan heeft gekregen en
vindt, dat ze recht heeft op haar
zoon. Het kernpunt is dan, als de
zaak „Kramer versus Kramer" zijn
hoogtepunt heeft bereikt, de vraag,
die Ted stelt: „Zegt de wet, dat een
vrouw een betere opvoeder is om
dat ze een vrouw is?"
Regisseur Robert Benton is er in
geslaagd om rond dit eigentijdse
gegeven een volkomen geloof
waardige film op te bouwen Een
film, die een grote mate van her
kenning in zich heeft met voortref
felijk uitgediepte karakters. In „Kra
mer versus Kramer" geeft Benton
zowel de man als de vrouw de ei
gen waarde die hen toekomt. Hij
kiest geen partij, maar probeert
soms in ontroerende scènes zowel
de motivering van Ted als van
Joanna over te brengen op het pu
bliek. Het is dan geen kwestie meer
van kiezen tussen de man of de
vrouw met de zoon als inzet, maar
het wordt een identifikatie met het
probleem zelf. Met de warmbloedi
ge mensen die verward raken door
de gevoelens die het probleem op
roept.
In feite legt hij met „Kramer ver
sus Kramer" het sociale falen van
onze (meer ook: Amerikaanse) he
dendaagse maatschappij bloot. In
ragfijne beelden tekent hij de ont
reddering van levens, die in de
maalstroom van de keiharde
werkelijkheid terecht komen en
zich ternauwernood kunnen hand
haven. Mensen, die elk op hun ei
gen wijze voordien in een soort
droomwereld hebben geleefd zon
der zich te realiseren waar ze mee
bezig waren. Het moment van ont
waken, van het ontdekken van die
andere realiteit, is ruw en vooral
ook definitief.
Regisseur Benton heeft daar
geen loodzwaar drama van ge
maakt. Integendeel. Op een even
wichtige wijze bouwt hij zijn verhaal
op, natuurgetrouw schildert hij de
eerste, vertwijfelde pogingen van
Ted om zijn taak als „werkende
huisman" op zich te nemen. De
eerste, aarzelende kennismaking
met zijn zoon, die hij voordien al
leen aan de ontbijttafel en 's
avonds voor het naar bed gaan had
ontmoet, maar niet werkelijk ken
de.
Vol vertederende humor door de
onbeholpenheid, waarmee dat al
les plaats vindt. Een groot deel van
die film draait om Ted en zoon Billy.
Pas in het laatste deel komt zijn
ex-vrouw terug en ondanks de
langdurige afwezigheid van de
vrouw, slaagt regisseur Benton er
in om in korte tijd ook héér motive
ringen over te brengen op zijn pu
bliek en de sympathie, die je als
toeschouwer had voor Ted en zijn
zoon, wordt daarna gedeeld met
Joanna.
„Kramer versus Kramer" Is
een Indrukwekkende film. Met In
drukwekkende vertolkingen van
Hoffman en Streep. Een film zon
der vals sentiment en dat is voor
een Amerikaanse filmmaker
toch al een hele toer.
Als er één film Is, die thuis
hoort op het programma van de
Cinemaclub De Korf, dan is het
wel deze. Het Is een film, die een
zo groot mogelijk publiek ver
dient!
Bert Vos
tegen Clubber Lang, dat is duidelijk
Rocky III" is niet slecht gemaakt,
zeker niet gezien het leit, dal het al weer
de derde film in de reeks is. Sylvester
Stallone is op z'n beste tijdens de
boksscènes, maar etaleert wat al teveel
Italiaanse emoties in de als dramatisch
bedoelde gedeelten. Dat gaat hem op
merkelijk slechter af en het zijn juist die
sequenses, die deze film een waas van
vals sentiment meegeven De toe
schouwers zijn gekomen om het bok
sen. Ze willen bloed zien Als Rocky wil
huilen of zo, dan mag dat. maar hij moet
het wel kort en leuk houdenNa het
zien van Rocky III" denk ik, dat er nog
best een vervolg in zit. Zeker gezien het
feit, dat Rocky een nieuwe manager
heeft gekregen in de figuur van Apollo
en de aan het slot uitgewrongen tegen
stander natuurlijk op wraak zint
Rocky III" is prima entertainment,
ondanks de genoemde tekortkomin
gen, de wat overheroïsche tenden-
zen en valse sentimenten. Dat Is met
name te danken aan het werk van
cameraman Bill Buter, die van de
boks- en worstelwedstrijden Iets
groots weet te maken. Sylvester Stal
lone blijft Sylvester Stallone: een rui
ge bolster met een blanke pit. In goe
de doen, dat wel.
V.
FILMAGENDA
Amersfoort 23 september t/m 29 sep
tember.
033-14632
GRAND, Snouckaertlaat 4
SILENT RAGE (de kille wraak)
Do. vr. ma. di. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15. Za.
1.30 - 6.45 - 9.30. Zo. 1.45 - 4 15 - 6.45 -
9.30
12 jaar
EASY RIDER
Do vr. ma. di. wo 1 30 - 6.45 - 9.15. Za.
1.30-6.45-9 30.Zo. 1.45-4.15-6 45-
9.30
16 jaar
THE SOLDIER
Do. vr. ma. di. wo. 1 30 - 645 - 9 15. Za.
1.30 - 7.00 - 9.45. Zo. 2 00 - 4.30 - 7.00 -
9.45
12 jaar
ROSEMARY'S KILLER
Do. vr. ma. wo. 1.30 - 6.45 - 9 15 Za
1.30 - 6.30 - 9.15. Zo 1.30 - 4.00 - 6.30 -
9.15. Di. geen voorst.
16 jaar
MISSING
Do. vr. ma. di. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15. Za.
1.30 - 6.30 -9.15. Zo. 1.30 - 4.00 - 6.30 -
9.15
16 jaar
MOVIE CYCLUS OP DINSDAG
SYBIL
Dinsdag 1.30 - 7.00 - 9.30
033-18900
CINEMA, Stadsring 30
PORKY S PIKANTE PRETPARK
Do. vr. ma. di. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15. za.
1 30-6.45-9.15. Zo 1 30-400-645-
9.15
THE BORDER
Dag. 1.30 - 6 45 - 9.15 Zo tevens 4.00
16 jaar
033-33655
EURO, Stadsring 32
EYE OF THE TIGER (Rocky III)
Do. vr. ma. di 1.30 - 6.45 - 9.15 Wo. za.
6 45-9 15. Zo. 1.30-400-645-9 15
12 jaar
DUO, Westsingel 7
HUIS AAN HUIS SEX
Ma t/m vr 2.15 - 8 15. Za. zo 2.15 -
7.15 - 9.30
18 jaar
DE KLEINE DIKKE MET DE SUPER
SLAG
Ma t/m vr. 2.00 - 8 00 Za zo. 2 00 -
7 00 - 9 15
16 jaar
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO, zaterdag
Intiem dagboek 24.00
18 jaar
Mountain of the cannibal god 23.45
16 jaar
KINDERVOORSTELLINGEN
Nieuw
Een middag vol filmplezier met
MARTIJN
Wo. za. 1.30
alle leeftijden
(Van de filmredaktle)
AMERSFOORT - De fans van
Chuck Norris, de Inmiddels legenda
rische zesvoudige wereldkampioen
karate In de middengewichtklasse,
kunnen hun hart weer ophalen. In
Grand 1 draaft In het nieuwe week-
programma „Sllent Rage" (De kille
wraak) van regisseur Michael Miller.
In deze horror-aktlefilm draait het om
een neurotische killer (Brian Libby),
die door genetische experimenten
eigenlijk onverslaanbaar zou moe
ten zijn, ware het niet, dat men buiten
waard Norris had gerekend. Het kost
natuurlijk enige moeite (anders zou
deze film niet gemaakt zijn), maar
Norris krijgt de moordenaar tenslot
te - met gebruik van al zijn karate- en
andere vechttrucs - klein.
Scène uit „Silent Rage", waarin Chuck Norris het moet opnemen tegen een
genetisch gemanipuleerde, geestelijk gestoorde moordenaar. Het gaat hard toe in
deze film.
(Van de filmredaktle)
„Sybil", USA 1976. Regie. Daniel Pe
ine. Produktie: Jacqueline Rabin; sce
nario. Stewart Stern, naar het gelijkna
mige boek van Flora Rheta Schreiber.
Camera: Mario Tosi; montage: Michael
McLean en Rita Roland. Met' Sally
Field, Joanne Woodward, Brad Davis
e.a Genre psychisch drama; lengte:
135 minuten; keuring: 16 jaar. Theater:
Grand, Amersfoort, dinsdag-movie-cy-
clus.
Sybil Is een spannende, meesle
pende en dramatische verfilming
van de ervaringen van een meisje,
dat lijdt onder haar gespleten per
soonlijkheid. De film is gebaseerd op
Flora Rheta Schreiber's gelijknami
ge bestseller, waarin de 11-jarige be
handeling van een veelvoudige per
soonsverwisseling beschreven
wordt.
Sybil Dorset's gespleten persoonlijk
heid was het resultaat van het trauma
waaronder zij als kind leed, toen ze li
chamelijk en geestelijk door haar schi
zofrene moeder gekweld werd. De
agressie die Sybil niet durfde te tonen
aan haar moeder werd zo in haarzelf
teruggevoerd via de agressieve kleine
Peggy
Sybil's creativiteit, die door haar moe
der onderdrukt werd kwam in Vanessa
tot uitdrukking.
Marsha was zelf-vernietigend, terwijl
Vicky beheerst en evenwichtig was en
alles wist over Sybil's andere ego's. Ze
openbaren zich in totaal 16 verschillen
de persoonlijkheden.
Toen er verteld werd dat Sally Field
Sybil, het meisje met de 16 persoonlijk
heden, zou spelen, merkte een vriend
op: „Dat is fantastisch vooral als je
van Sally Field weet dat ze zelf niet één
persoonlijkheid heeft".
Zij speelt haar rol dan ook overtui
gend en aangrijpend. De rol van dr. Wil
bur (Joanne Woodward) is een zeldza
me prestatie. Een vrouwelijke arts met
verstand en mededogen, een bekwaam
geneesheer detective, die de lappende
ken van Sybil's verleden tot een geheel
maakt.
Aan Joanne Woodward heeft de film
een actrice die geknipt is voor haar rol.
Op de achtergrond is Sybil's moeder
de schurk. Sybil is de heldin en dr. Wil
bur de heldhaftige figuur die haar be
hoedt- een steunend en zorgzaam eer
baar persoon Niet een supervrouw
maar een menselijk wezen van diepte
en begrip - de bondgenoot die Sybil zo
ontzettend hard nodig heeft.
Sybil is een hedendaags feit, ver
werkt in een film die een diepe indruk
achterlaat
AMERSFOORT - De tijd gaat snel. Het Is al weer bijna een jaar geleden, dat In het Amersfoortse Grand Theater een
groots opgezette film-marathon werd gehouden met SF- en horrorfilms. In de nacht van vrijdag 15 op zaterdag 16
oktober van 00.00 tot 12.15 uur kunnen liefhebbers van verschillende genre films weer voor de nacht terecht In de
Amersfoortse bioscopen. Zoals bekend kan men In het Grand Theater kijken naar science fiction, films van Sergio
Leone (westerns) en Arthouse-films. In de theaters Cinema 1 en 2 kan gekeken worden naar respectievelijk films van
Clint Eastwood en Bud Spencer Terence Hllle. Wie van een gulle schaterlach houdt moet beslist de twaalf uur vol
maken In Euro Cinema, waar de lachfilms aan bod komen en In Duo 1 en 2 (het kan bijna niet missen) Is het Bruce Lee
die de dienst uitmaakt.
Deze tweede Amersfoortse film-marathon mag zich in een gezonde belangstelling verheugen, maar er zijn voor verschillen
de programma's nog kaarten verkrijgbaar Zoals voor de western-serie in Grand 3, waar films van Sergio Leone zullen worden
vertoond. Eén van de meest bekende en befaamde is natuurlijk „Once upon a time in the west" met de onlangs overleden
Henry Fonda in één van de hoofdrollen naast Charles Bronson, maar ook de andere films mogen er zijn The good, the bad
and the ugly", „For a few dollars more" en „A fistful of dollars". In de komende weken komen we uitgebreider terug op deze
Hel gebeurde noghee^vaakdal"aar mijn biSiTD^boekho^ino ^nVhei7wofd^^'d^nten j 9419247n6.Sa' 'e'e'°