r Amersfoorters maakten het Wapen van Leusden „We wilden er geen verzameling dode stenen van maken" Helaas slordige tekst in fraai fotoboek leusder krant eusdenaren Brigitte Eberwein en Cees an Leeuwen stelden fotoboek over mersfoortse binnenstad samen "I DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1982 plaatselijk nieuws 5 ren ging uitvoeren In metaal werden deze omgevormd tot fleurons. Stoutenburg voerde in zijn wapen een burcht. De Hoge Raad van Adel achtte deze voorstelling van twijfelach tige herkomst. En zo werd de burcht in het nieuwe wapen van Leusden van 1969 vervangen door de zes rode lelies (in het tweede kwartier), afkomstig van het wapen van het middeleeuwse ge slacht van Amersfoort, de heren van Stoutenburg De plompebladeren van het eerste kwartier zijn afkomstig van het wapen van de vroege heerlijkheid Leusden. Het zilveren kruis van het der de kwartier herinnert aan de schenking Karei de Grote aan de Sint Maartens kerk in Utrecht. Het sabelzwarte kruis van het vierde kwartier is afkomstig van het wapen, dat gevoerd werd door het geslacht Van Lockhorst, dat in Leusden de ridderhofstad Lockhorst in bezit had. Het zou aardig zijn om verder uit te diep en waar de plompebladeren vandaan komen. Waarom het geslacht Van Lockhorst het geschulpte kruis voerde. En wat er met die burcht in het wapen van de heren van Stoutenburg mis was. Maar hoe het ook zij, Leusden een bijzonder mooi uitgevoerd wapen boven de Ingang van het nieuwe ge meentehuls. .MERSFOORT/LEUSDEN - wolven de ingang van het nieuwe iig ge neentehuis van Leusden zal ;espe |in december 1982, „wanneer iKLEfdaar gaan proef draalen", het ulst In Amersfoort gereed ge- bel^ „en wap n van Leusden wor- aangebracht. Tie het wapen nu al en van dichtbij bekijken kan het gaan zien in het jsgijAghhuis, Grote Spui 13 in Amers- L Het Ploeghhuis is open van nsdag tot en met vrijdag van 10.30 £n 16.00 uur, op donderdag van 18.00 1100 uur, op zaterdag van 13.00 tot !0uur. Het Leusdense wapen hangt ij oot rop de tentoonstelling van werk van LRTJi ulleur Jan de Valk en keramist Joop lervaart. et gemeentewapen van Leusden is faardigd door de twee Amersfoor- so: toelea k en 03 1EID les, 2559 ters: Everard van Daatselaar, edelsmid (opleiding goud- en zilversmid in Schoonhoven) en Jan de Valk, email- leur, en tekenleraar aan het Eemland- college. Het nieuwe gemeentehuis van Leus den werd ontworpen door Leo Heyden- rijk, architekt bij Environment Design, Langegracht 36 in Amersfoort. Leo Heijdenrijk kende het werk van Jan de Valk en omdat de gemeente Leusden als zovele gemeenten (Amersfoort, Woudenberg bijvoorbeeld) het ge meentewapen als entreestuk op zijn raadhuis wil hebben, ging Leo op een dag naar Jan de Valk met de vraag of deze kans zag het wapen te maken Jan de Valk zei ja, omdat er voor hem een stuk techniek om de hoek kwam kijken, dat hij als uitdaging wilde aanvaarden. Leo Heijdenrijk wilde graag het wapen in email uitgevoerd zien Email is een duurzaam materiaal, dat tegen weers invloeden is bestand denk er maar aan hoe schitterend de oude Egyptische emaillen sieraden en voorwerpen be waard zijn gebleven. Uiteraard moest het wapen voldoen aan de heraldische kleuren en de juiste vorm. Alhoewel, juiste vorm, daar bleek het laatste woord nog niet over te zijn gezegd. MOEILIJK Nu werkt Jan de Valk heel vaak sa men met Everard van Daatselaar, die altijd oplossingen weet voor diverse technische problematieken, die zich voordoen. Het Leusdens gemeentewa pen was een technische klus. moeilijk om uit te dokteren, omdat maten en kleuren hartstikke vastliggen. Ook Eve rard voelde de uitdaging. Voor Jan was de kleur rood de topper van moeilijk heid. Rood is bij het emailleren de moei lijkste kleur en al het in het wapen toe gepaste rood moest dezelfde kleurin- tensiteit hebben. Een andere moeilijk heid was bijvoorbeeld, dat bij de half ronde parels van de kroon het email, blootgesteld aan hoge temperaturen, er niet af mocht lopen. De moeilijkheid voor Everard berustte vooral op de spanningen, die optreden tijdens het soldeerwerk. Het frame van het wapen werd namelijk vervaardigd van plat staf messing, waar in alle omtrekken een lijst moest worden gesoldeerd om de kwartieren te kunnen bevatten. Het sol deerwerk moet ..nagericht" of bijge steld worden, maar het geheel van email is dermate kwetsbaar, dat Eve rard er zéér voorzichtig mee om moest gaan. AUBERGINE Het wapen moet boven de ingang van het gemeentehuis komen die openslaande deuren heeft met een be tonnen luifel daarboven Het geheel is afgedekt met aluminium plaatwerk in aubergine, de huiskleur van het Leus dense raadhuis. In de beplating boven de ingang zit een knik. Boven het wa pen wordt een bloembak aangebracht. De konstruktie achter het wapen moest stevig en degelijk bevestigd worden, want die moet het gewicht van het hele wapen dragen. Everard kwam op het idee om het wapen dusdanig ten op zichte van de ophang te plaatsen, dat de konstruktie niet was te zien en men er nooit meer bij behoefde te komen. Everards oplossing heeft te maken met het ophangen van de platen. De bepla ting is te zwak om de kroon te dragen. Zonder dat de aubergine-beplating be schadigd wordt zal de kroon op afstand van deze beplating, naar voren hellend, worden gemonteerd. KONINKLIJK Het model van het Leusdense wa pen. dat Jan de Valk en Everard van Daatselaar maakten, is vastgelegd bij Koninklijk Besluit van 12 november 1969 nummer 29 Het schild bestaat uit vier delen Linksboven, drie groene ge- steelde plompbladeren in een gouden veld. Rechtsboven: zes rode lelies in een zilveren veld. Linksonder: een zil veren kruis in een rood veld. Rechtson der: een breed uitgeschulpt Andreas kruis van sabelzwart in een gouden veld. Het schild heeft van onderen een accoladevorm. Het schild wordt gedekt met een kroon van drie bladeren en twee parelpunten. De kroon is een stan- daardkroon, die op vele Nederlandse waens vóórkomt Het rood, dat dan de binnenzijde van de kroon zichtbaar is, stelt het fluweel voor. De kroon bevat rode en groene edelstenen (ook vaak toegepast). De crèmekleurige stenen stellen parels voor AFMETINGEN Het gemeentewapen van Jan en Everard is 85 centimeter hoog, en 52 centimeter breed, inklusief de kroon Het email komt er verdiept in te ligen. Daar het email een zeer kwetsbaar ma teriaal is, wordt het gesteund door een gesmeerd bronzen frame, waar de kwartieren in vervat zijn. Om meer per- spektief in de tekening van de kwartie ren te verkrijgen, is het email aldaar gevat in een lijstje, opgebouwd uit vier kant stafmessing. Deze lijstjes zijn weer gemonteerd op de koperen onder grond. De kroon is gedreven uit (rood-) koper, dat voorzien is van bladgoud. Om het bladgoud op te kunnen brengen moest een etsende grondverf worden opgebracht. Al het verder gebruikte ma teriaal als schroefjes en staal is roest en onderhoudsvrij Voor de uitvoering van de kroon maakte Everard een halve tekening van de kroon. Waarna hij twee halve teke ningen links en rechts naast elkaar leg de om de kroon zuiver symmetrisch te knjgen. De tekening werd overgebracht op een blad uitgegloeid koper. Daarna werd de tekening met de schrooipons in het koper geslagen. Om de dieptes te verkrijgen moest de plaat voortdurend gekeerd worden, om voor- en achter kant te kunnen bewerken. AFWIJKINGEN In de loop van de tijd heeft het wapen van Leusden met afwijkingen te kam pen gekregen Zo voldoet het (in de vloerbedekking van de hal van het hui dige gemeentehuis in Leusden-Cen trum aangebrachte) wapen bij voor beeld niet aan de juiste verhoudingen. Op diverse in omloop zijnde tekeningen van het wapen komen eveneens afwij kingen voor. Zo zijn od één der tekenin gen, de nerven van de plompebladeren bij alledrie de bladeren verschillend ge tekend. Volgens de streng vastgelegde disciplines der heraldiek kan dat met. er kan maar een vast gegeven zijn. Op 10 mei 1951 was aan de gemeen te Leusden een wapen verleend met linksboven en rechtsonder een kruis van zilver in een rood veld. Rechtsbo ven: een Andreaskruis in zwart in gou den veld. Linksonder: de drie plompe bladeren in groen in een gouden veld. Toen in 1969 Leusden en Stoutenburg als één gemeente verder gingen werd op 12 november 1969 een nieuw wapen vastgesteld bij Koninklijk Besluit, goed gekeurd door de Hoge Raad van Adel. De officiële beschrijving van dat wapen is: Gevierendeeld. I: in goud drie gesteelde plompebla deren van Sinopel (groen) II: in zilver zes lelies van keel (rood), geplaats 3, 2 en 1. Ill: in keel een kruis van zilver. IVin goud een breed uitgeschulpt schuin kruis van sabel (zwart). Het schild gedekt met een gouden kroon van drie bladeren en twee paar- len. GRAVENKROON Bij nadere Informatie blijkt de Kroon een gravenkroon te zijn van puur orna- mentieke strekking. Deze gravenkroon werd aan de gemeente Leusden toege staan bij Koninklijk Besluit van 4 mei 1899. Op dat tijdstip mochten alle Ne derlandse gemeente, die dat wilden, deze gravenkroon boven hun wapen schild plaatsen. Met uitzondering van de gemeenten, die op dèt moment al een kroon voerden, zoals bij voorbeeld Amsterdam met z'n Keizerskroon. De bloembladen van de toegepas te gravenkroon zijn de zogenaamde fleurons. De kroon Is oorspronkelijk ontstaan vanuit de Romeinse lau- Het Wapen van Leusden zoals dat boven de ingang van het nieuwe gemeentehuis komt te hangen. Twe 943 iedini ol, 30 rd. 1 roek, n-C, *n b? EN 2 orgd 0: lijk zi vele .m2.E Lies imei 's au een onzer verslaggevers) iUSDEN - „Een vriend van de journalist Peter Noor had ons er een keer op ge- tn, dat zoiets dergelijks over ^•rsfoort niet bestond. Het ons wel wat om zo'n boek te m en toen zijn we begonnen liet verzamelen van het ma- "JÊfl- Daar zijn we zo'n ander- a twee jaar mee bezig ge- tei.um, Onze bedoeling was ei- ik om het boek zelf, In sa- werking met een drukkerij in Amersfoort, uit te geven. Maar dat stuitte op te veel problemen: de indeling van zo'n boek, de produktle en dan later de distri butie. Dat lukte niet en toen zijn we op zoek gegaan naar een uit gever. Dat heeft ook nogal wat moeite gekost, maar uiteindelijk zag Bosch en Keuning er wel wat In. Daar is het boek drie weken geleden In een oplage van 7000 exemplaren uitgekomen." Brigitte Eberwein vertelt het verhaal in een tongval, die onmiskenbaar een Duitse afkomst verraadt. Dat klopt: de fotografe, die samen met haar man Cees van Leeuwen het fotoboek .Amersfoort" samenstelde, woont pas sedert ruim drie jaar in Nederland. Het grootste deel van haar leven bracht zij door in Duitsland, waar zij vele jaren lang in de fotografie werkzaam was. Na haar vakopleiding trad ze in dienst bij Kodak in Stuttgart, waar zij op verschil lende afdelingen van het bedrijf werk zaam was. Persoonlijke omstandighe den voerden haar in 1979 naar Leus den. ,,Hier ben ik langzaam aan voor mij zelf begonnen. Eerst heb ik de taal moeten leren en het valt ook helemaal JT-STl ht fabc ire boi 2,5 lex bergrï 1. Afa cm. 1 raad 19. Ac Muziekschool aan de Muurhuizen maakte Brigitte Eberwein deze opnamen van een vioolles. niet mee om klanten te vinden. Eigenlijk ben ik voortdurend op zoek om meer werk binnen te krijgen PADDESTOELEN Brigitte Eberwein is op verschillende terreinen binnen haar vak aktief. Ze heeft ervaring in reclame- en studio werk, architectuur- en natuurfotografie. Zo bouwde zij in de loop der jaren een vermoedelijk uniek archief van padde stoelenfoto's op. Ook vervaardigde zij voor het blad „Klik" fotoseries bij hand leidingen voor amateurs over donkere kamerwerk, portretfotografie, het ge bruik van flitslicht, enzovoort. Graag houdt mevrouw Eberwein zich bezig met technische fotografie En onlangs leverde zij met veel plezier een aantal bijdrages aan een tentoonstelling over burgerluchtvaart „Zo dicht als ik toen bij vliegtuigen kon komen; dat was echt heel interessant" Het werk voor het fotoboek „Amers foort" bracht haar de afgelopen jaren zeer vaak in de Amersfoortse binnen stad. „Het ging ons er om", aldus Brigit te Eberwein, „om een beeld te geven van Amersfoort tussen de muren én van de mensen die er wonen en werken. We wilden er geen verzameling dode ste nen van maken Kijk, Amersfoort is een leuk stadje om door heen te lopen en om te kijken naar mooie oude gebou wen. Maar in die mooie gebouwen zijn ook mensen aktief. In de Koppelpoort zit een poppentheater, in de Kamper binnenpoort een tinnengieterij, Nou, als er zoiets is, dan moet je ook naar binnen gaan Brigitte Eberwein en Cees van Leeu wen gingen naar binnen. Niet alleen in beide genoemde poorten, ook bij de Mariënhof, waar de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek is gevestigd; in de kerk op de hoek van de Kromme Elleboogsteeg, waar tegen- woordiger het architectenburo ED is ge vestigd; in het prachtige pand aan de Muurhuizen, waar de regionale muziek school is gehuisvest; en in verschillen- Brigitte Eberwein: „Vaak lang wachten op het goede moment." de particuliere huizen, waar onder meer een kuiper, een weefster, een vioolbou wer en een diamantzetter op de gevoe lige plaat werden vastgelegd. ZONDAGEN Natuurlijk werd daarbij het maken van buitenopnamen niet verwaarloosd. Maar ook daarin spelen mensen vaak een rol. Op de foto van de gerestaureer de stadsmuur achter de Kamp geeft een passerende heer met aktentas en in regenjas net dat accent aan de opna me, waardoor ze van een meer dan ge middeld nivo wordt. Brigitte Eberwein: „Vaak hebben we lang moeten wach ten op zo'n moment. Ik herinner me een zondagochtend bij de Koppelpoort, dat we een hele tijd hebben staan wachten In de hoop dat er eens iemand langs zou komen. Maar er kwam gewoon nie mand." „Heel veel opnamen hebben we op zondagen gemaakt Dat moest wel, om dat op andere dagen de binnenstad vol staat met geparkeerde auto's. Ook op zondagen hadden we daar nog wel pro blemen mee. Op een zondagmorgen wilden we het gebouw van het Leger des Heils op het Havik fotograferen en toen bleek daar pal voor de deur een knalgele auto te staan. Ja, dat kan na tuurlijk niet. Gelukkig was de eigenaar bereid om zijn auto een eindje verderop te zetten." „We hebben op een aantal plaatsen ook verschillende keren moeten terug komen. Ik heb erg veel op het licht gelet. Bij dit soort werk moeten de gebouwen goed in het licht komen te staan. Maar als je er dan bent is het licht juist niet goed en dan moet je een andere keer terugkomen." „In die anderhalf, twee jaar zijn we er natuurlijk niet dagelijks meê bezig ge weest. Maar inclusief het schrijven van de teksten heeft het ons zeker negen maanden werk gekost." Alle opnamen voor het boek „Amers foort" zijn door Brigitte Eberwein op groot formaat negatief en dia gemaakt. Veel Hasselblad (6x6) en verder Linhof Technika (4x5 inch), „omdat.' aldus Brigitte Eberwein, „kleinbeeld niet echt goede kwaliteit oplevert." Haar man. die p.r.-medewerker is bij Kodak Neder land in Odijk, verzorgde de verklarende tekst bij de foto's. Of het leuk werk was? „Zeker," zegt Brigitte Eberwein, „ik heb de stad heel goed leren kennen en daar ook een aantal mensen ontmoet, ledereen bleek erg bereid om medewerking te verlenen. De torenwachter bijvoor beeld, die heeft ons werkelijk alle hoe ken en gaten van de toren laten zien: dat was heel leuk." De eerste verkoopresultaten van het boek lijken bevredigend. Boekhandel Veenendaal, die nogal wat reclame voor „Amersfoort" maakte, raakte in iets meer dan een week 250 exempla ren kwijt. Maar de aandacht wordt niet alleen gericht op individuele kopers via de boekhandel Ook zijn Amersfoortse bedrijven aangeschreven om hen te at tenderen op het boek, dat wellicht een aardig relatiegeschenk zou kunnen zijn. Vooral met het oog daarop is de tekst in het boek ook in het Engels vertaald. Op de vraag of ze zin in nog zo'n projekt heeft, antwoordt mevrouw Eber wein: „We hebben het momenteel niet In gedachte, maar het zou best weer eens kunnen. Als we nog eens een leuk stadje tegenkomen. En als daar dan nog geen fotoboek van bestaat. Ja, want er moet natuurlijk wel behoefte aan zo'n boek bestaan, anders heeft het geen zin." AMERSFOORT - Amers foortZo heet - kortaf - het nieu we fotoboek over C'j stad, dat is uitgekomen bij Bosch Keunig nu te Baarn, werd samengesteld door Brigitte Eberwein en Cees van Leeuwen. Door die titel wordt ei genlijk een boek over heel Amers foort verwacht, terwijl het zich be perkt tot de binnenstad. Maar van die binnenstad slaan er dan ook heel wat prachtige foto's - ruim 100 - In. En aktueel, maar toch weer achterhaalt, een foto van de Langestraat met de peperbus. Men heeft niet geprobeerd alleen maar schone" foto's te maken, vandaar dat we op heel wat foto's specimen van het enorme ver keersbordenwoud zien, dat men van de binnenstad gemaakt heeft. De foto 's - waarvan veel in kleur - zijn veelal bijzonder goed. Het is jammer, dat in de teksten soms fouten geslopen zijn of onjuiste in terpretaties. Een enkel voorbeeld: de Amersfoortse stadstrompetters komen beslist niet alleen bij Kei feesten in actie. Trouwens het zijn geen Kei-, maar Keistadfeesten. De direkteur van museum Flehite, drs. B. G. J. Ekas, geeft in een vooraf een kort overzicht van de Amersfoortse historie. Evenals van de teksten bij de foto's is daar een Engelse vertaling van gege ven, op twee stukjes na. Die stuk jes zijneen komisch intermezzo dat gaat over het keitrekken in 1661, en „de wereldoorlogenWe hebben aar wat problemen mee. Het weglaten van de vertaling bvan „een komisch intermezzo" doet vermoeden dat men zich ook nu nog schaamt over dat keitrek ken, terwijl het weglaten van het stukje overwereldoorlogen '-de Belgische vluchtelingen in de eer ste en het Polizuliches Durchgang- slager in de tweede wereldoorlog zonder meer een storende omissie is. Bij een herdruk, die wij dit foto boek - de prijs is f 24,50 - zeker toewensen, zou deze hersteld moeten worden. Misschien kunnen dan ook taal fouten als de O.L. Vrouwetoren die boven de stad uit „toornt"gecorri geerd worden, evenals onjuisthe den in de teksten bij de foto's. Zo kwamen de vissers die hun vis ver kochten wel uit Spakenburg, niet uit Bunscoten, is de naam van het verzorgingstehuis voor bejaarden het St. Paters- en Bloklands - niet Blocklandts - gasthuis. De bewe ring, dat Timenburg verschillende gilden heeft geherbergd, wordt nergens gestaafd Het verhaal over de Amersfoortse kei en Eve rard Meyster, wiens naam overi gens niet wordt genoemd, is hele maal onjuist. De weddenschap is niet gesloten vanwege het gereed komen van Nimmerdor, er zijn bij het keitransport geen kanonkogels gebruikt. De teksten bij de foto's zijn historisch vaak onjuist. Zo is de stichting Armen de Poth niet ont staan uit een laat- maar juist uit een vroeg-middeleeuwse instel ling, was het doel van de Poth broe ders niet in de eerste plaats het verplegen van lijders aan de pest. En wat te denken van de laatste foto van de vervallen Oude Stads muur aan de St. Annastraat met het bijschrift:Zo lagen zij erbij aan het einde van de vorige eeuw". Dat stuk stadsmuur ligt er nu nog zo bij. Een boek, dat prachtige foto's van de binnenstad bevat, daarom waard is het te bezitten, dat echter - jammer - wat de teksten betreft nogal wat steken laat vallen. Het lijkt of de samenstellers er een haast-klusvan hebben ge maakt. Die mening wordt beves tigd door het feit, dat dezelfde tekst over de Koppelpoort er op twee plaatsen in staat Henk Poots vasie Klantenkring wel. Dfe per- a^soon/ijkheid worc^toprd^^nten uuicau vuuinun- ting. Zwarteweg 16a, telefoon 94124^toe^£l 116.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 5