„DE NACHT VAN DE FILM" (2) Van Clint Eastwood tot Bruce Lee de legendarische DONDERDAG 7 OKTOBER 1982 kijk op de film De chaos overheerst in Steven Spielberg's ,,1941". de dag dat Hol lywood op z'n kop stond Angst en terreur in When a stranger calls" wordt gedropt, Bourvil als de huis schilder Augustin Bouvet en Louis de Funès als Stanislas Lefort, een be roemde dirigent, de Engelsman pro beren te verbergen voor de Duitsers, die ijverig jacht maken op de Britse spionnen. Een sterkverhaal met sterke hoofdrolspelers Van de befaamde Amerikaanse ko miek Mel Brooks zijn twee films te zien in het Euro-programma. Dat is terecht, want Mel Brooks kan er wat van, ook al met je wel van zijn humor houden „High Anxiety" (uit 1977) vertelt het verhaal van een man, die hoogtevrees heeft. Brooks heeft er een soort thriller la Hitchcock van gemaakt en daf niet alleen, tal van scènes worden recht streeks gerelateerd aan beroemde Hitchcock-films. compleet met douche scène (uit Psycho) agressieve vo gels (uit The Birds), scènes uit Vertigo en anderen. „The history of the world part One" (Brooks allernieuwste) is een schitterende collage van historische items, door Brooks in héél apart kader gestoken, vol ironische, bijtende èn platvloerse humor. Een groots opge zette film, waarbij de afzonderlijke on derdelen toch wéér één geheel vormen. Mel Brooks speelt zelf talrijke hoofd rollen, daarbij bijgestaan door speci fieke Mei Brooks-filmacteurs als Dom De Luise, Madeline Kahn, Harvey Kor- rrïan en Cloris Leachman. „History of the world part one" is een uiterst oneer biedig verhaal over onze evolutie, van de eerste mens tot aan de Franse re volutie Een episch heldendicht van 's mensen zelfopoffering en toewijding. Om niet te spreken van de hebzucht, wreedheid, wellust en waanzin We zien de oude stamgebruiken van de eerste mens op een ongewone wijze in beeld gebracht, we leven mee met de woede van Mozes en ontdekken de waarheid over de Tien Geboden. Het Laatste Avondmaal wordt gezien door de ogen van een wanhopige kelner en het Romeinse Rijk is verdorvener dan Cecyl C. Mille ooit had durven dromen. De Spaanse inquisitie wordt opgevoerd als een Amerikaanse musical, de Frpn- se revolutie als een maalstroom van onbekende oorzaken en gevolg Kort om. een waanzinnige film van een ge niale gek. Ik heb het altijd merkwaardig gevon den, dat zo'n superkolderfilm als „1941" (de dag dat Hollywood op z'n kop stond) van de befaamde regisseur Steven Spielberg noch in de Verenigde Staten noch in ons land een opmerkelijk succes boekte Toegegeven. Spielberg heeft alles misschien een beetje te goed willen doen met als gevolg een ongekende hoeveelheid grappen, gags en chaos, maar dal neemt niet weg. dat „1941" zonder meer een topper is in het genre van de moderne slapstick- film Op een onvoorstelbare wijze laat Spielberg de (Amerikaanse) wereld van 1941 op zijn kop staan, als geruchten de ronde gaan doen, dat de Jappen van plan zijn om een invasie te plegen op de westkust van Californië. De films is een complete chaos, barstensvol gestopt met mogelijke en onmogelijke woord en vooral beeldgrappen Flitsend, chaotisch gemonteerd in een tempo, waar je als toeschouwer moe van kunt worden (door het lachen). Wat er alle maal ook van ,.1941" gezegd is, per soonlijk blijf ik het één van de beste slapstick-komedies van de laatte jaren vinden. „Flying High", van Jim Abrahams. David Zucker en Jerry Zucker, behoort tot de meest grappige komedies van de laatste jaren. Vooral als je de talrijke rampenfilms rond vliegtuigen (zoals de Airport-serie) hebt gezien,zul je veel herkennen in „Flying High", waarin het vliegen een ware ramp is. Een schitterende parodie, met kleine en grote grappen, sterke en flauwe grap pen, maar in totaal een film vormend die uitsteekt boven het gemiddelde. Tenslotte in deze komedie-reeks van Euro Cinema de specifieke humor van het fameuse Monty Python-team in „Life of Brian". Wie reeds eerder heeft kennisgemaakt met de humor en vorm geving van John Cleese, Terry Jones. Graham Chapman, Michael Palin, Eric Idle en Terry Gilliam (via film en de TV- reeks) weet wat ..Life of Brian" te bie den heeft absurde humor, ijzersterk in beeld gebracht In godsdienstige krin gen veroordeeld als een godslasterlijke parodie op het leven van Christus, maar wie Monty Python kent, weet, dat het véél meer is dan dat. KARATE Tenslotte aandacht voor de films van Bruce Lee, de held van de Chinese karatefilms. De acteur-ka- ratespecialist, die in feite er voor zorgde, dat de Chinese vechtfilms doorbraken en als nieuw filmgenre erkenning kregen, overleed (onder tamelijk geheimzinnige omstan digheden) en dat maakte-zij het niet onmiddellijk - een einde aan de triomftocht van de karatefilms. De door Bert Vos) AMERSFOORT - In de „Nacht van de film" biedt Cinema 1 een Iprogramma met Clint Eastwood-films en komedies met Bud Spencer en Terence Hill. Niet helemaal vergelijkbaar (Spencer en Hill bieden sigenlijk veel meer geweldloos geweld dan Eastwood doet in bij- «oorbeeld zijn Dirty Harry-films), maar een kniesoor die daar over 5,f»alt. In Cinema 2 viert de horror hoogtij en de bloedspetters in dit irogramma zijn nogal wisselend van kwaliteit: van zombie-film tot iet excellente griezelen in „The Shining" van Stanley Kubrick, van ,0men II" tot „Blow out" van Brian de Palma. Euro Cinema daaren- egen biedt de liefhebbers van het genre een redelijk goede door snee van de lachfilm, de komedie, de slapstick. Niet alleen met een losgedraaide Louis de Funès (Samen uit, samen thuis), maar óók net films van Mel Brooks, Steven Spielberg en Monty Python. Kwa- iteit overheerst, ook al zit er een verschil tussen de humor van Monty >ython en Louis de Funès. De legendarische Bruce Lee tenslotte leemt de grootste hap van het Duo-marathonprogramma voor zijn ekening, aangevuld met de nieuwste film op dit gebied: „Enter the ilinja". Met uitzondering van het horror-programma zijn voor de rogramma's van Cinema 1, Euro en Duo nog kaarten verkrijgbaar. Clint Eastwood als Dirty Harry in ,,The Enforcer" CLINT EASTWOOD Clint Eastwood - we schreven dit reeds in de eerste aflevering over de filmmarathon - werd vooral bekend nadat hij de hoofdrollen speelde in de films van Sergio Leone. De cow boy uit Rawhide kreeg internationale bekendheid daardoor en werd ook daarna veel gevraagd in andere films door andere regisseurs. Het was de Amerikaanse regisseur Don Siegel die de kwaliteit van Clint Eastwood eveneens herkende en hem vroeg voor de hoofdrol in „Dirty Harry" (1971Wat Eastwood als de man met de poncho en de peuk sigaar was in de films van Leone, werd hij als de onconventionele politieman in de Derty Harry-reek. Een fenomeen. Don Siegels introduktie van Dirty Harry sloeg in als een bom. De film had een enorme impakt, Eastwood overtuigde als de keiharde poli tieman, die lak had aan regels als dat zo uitkwam. Op het marathonprogramma van Ci nema 1 noteren we twee Dirty Harry- films, die het succesvolle „Dirty Harry" van Siegel opvolgden Dat is in de eerste plaats „Magnum Force" uit 1973 van regisseur Ted Post, waarin inspecteur Harry Calahan (Clint Eastwood) gekonfronteerd met een reeks van moorden op onderwereld figuren, gedood met een enorme Mag num (kaliber 44) Het is een politie-re- volver en Harry gaat op onderzoek uit. Het resultaat van die speurtocht is ver taald in uitstekende aktie, waarin Harry op zijn eigen, onnavolgbare wijze, ie dereen te slim af is In „The Enforcer", de derde Dirty Harry-film, ditmaal geregisseerd door James Fargo, moest Eastwood het op nemen tegen een groep terroristen, waarbij hij wordt bijgestaan door een jonge (vrouwelijke) politie-inspekteur (Tyne Daly) Harry voelt zich geremd door deze nog onervaren aanhang, maar in de loop van de gebeurtenissen verandert zijn mening Het avontuur van de onconventionele politieman eindigt dit keer met fikse gevechten op het voormalige gevangenis-eiland Al- catraz. Het is opnieuw Don Siecjel die Clint Eastwood een hoofdrol geeft En wel in de film „Escape from Alcatraz", waar Eastwood als Dirty Harry zo'n held haftige rol had gespeeld in „The En forcer". In Siegel s film wordt het „wa re" verhaal verteld van Frank Morris, de enige van wie wordt verondersteld ooit van het gevangeniseiland Alcatraz te zijn ontsnapt We zien Eastwood in een héél andere vertolking dan we van hem gewend zijn- als gevangene, maar wel als een koel redenerende, harde ge vangene, die alles op alles zet om te ontsnappen. Mocht dat nog niet duide lijk zijn geworden, dan blijkt uit deze film overduidelijk de acteertalenten van Eastwood „Escape from Alcatraz" Is een film met een grote impakt geworden, waarin de dreiging van Alcatraz op sublieme wijze in beelden is omge zet. Vol met onderhuidse spannin gen, Ingehouden agressiviteit en ak tie, die in niets vergelijkbaar is met andere films waarin Eastwood een hoofdrol speelde. Desondanks een zeer sterke film. Geheel anders van aard zijn de films met het befaamde aktie-slapstickduo Bud Spencer en Terence Hill. Voortge komen uit de grote stroom Spaghetti- westerns uit oe zestiger en begin ze ventigerjaren, ontwikkelde het duo zich tot een ijzersterke gimmick, door ver schillende (hoofdzakelijk Italiaanse) re gisseurs gebruikt voor een toch wel nieuw genre: de aktie-slapstick Films, die worden gekenmerkt door een gi gantische hoeveelheid, niet altijd even logische aktie, die inplaats van span ning hoofdzakelijk een fikse bulderlach oproepen. Tegenwoordig betekent een film met Bud Spencer en Terence Hill „knokken met een lach", ook al kunnen we eveneens vaststellen, dat de kwali teit van de recente films van dit duo aanzienlijk minder is dan de vaak nzer- sterke voorgangers. Gebrek aan origi naliteit en een goed verhaal begint zich te wreken. Uit die beginperiode van Spencer en Hill stamt de uit 1969 daterende komi sche western „Ace High" van de Ita liaanse regisseur Giuseppi Colizzi. Spencer en Hill spelen in deze film de rollen van Cat Stevens (Hill) en Hutch Bessy (Spencer), twee aardige outlaws, die het moeilijk krijgen als er jacht op hun geld wordt gemaakt door ene Cacopoulos (Eli Wallach) In „Ace zonder echt geweld, dat komt pas in latere films van het duo, maar deze western is zonder meer amusanter, dan de doorsnee in dit genre Dacr staan Spencer en Hill borg voor „They Call me Trinity" uit 1972 en geregisseerd door E. B. Clucher (pseudoniem van de Italiaan Enzio Barboni), die later vaak met het duo zou gaan werken, is een film, waarin de lach of ik schiet-formule van Spencer en Hill al grotendeels de definitieve vorm heeft gekregen. Veel aktie, veel knokken, maar geen echte bloedspetters. Zoals de film toendertijd werd aangekondigd: de eerste super-aktie-western voor de hele familie „They call me Trinity" (De Rechter en de linkerhand van de duivel) gaat over twee broers (Spencer en Hill) die in een dorpje de boel op stelten zetten, de één als onrechtmati ge sheriff, de andere als een uitermate luie knaap, die altijd honger heeft, maar zéér snel met de revolver is. Een film, die door critici werd afgedaan met een schouderophalen, maar door het pu bliek bijzonder werd gewaardeerd. De Spencer en Hill-films volgden el kaar daarna in snel tempo op. De Italia nen roken succes. De western werd verlaten en het duo zwierf - al knokkend - door oude en nieuwe tijd. In Watch out we're mad" (één van de betere films van het duo) behoren Spencer en Hill tot gerenommeerde stock-car- coureurs, die het aan de stok krijgen met ganggsterkoning Atilla, die een pas door het tweetal gewonnen rode buggy heeft opgeblazen Ze eisen ge noegdoening en als Atilla hen uitlacht, komen de twee in aktie. En niet zo zuinig ook Watch out we're mad" is een feestelijke slapstick-knok-kome- die, waarin Bud Spencer en Terence Hill - dankzij ook het betere verhaal - het best uit de verf komen. HORROR Het horror-programma van Cinema 2 (uitverkocht) levert een nogal merk waardige mengeling van kwaliteit op Uitgesproken bloederig en soms zelfs onsmakelijk zijn films als „It lives again" „Zombies". Een redelijke mid delmoot vormen de films „The Omen II" (de bekende filmserie over de op komst van het Beest uit Openbaringen) en „When a stranger calls", waarin een jonge vrouw wordt bedreigd door een telefonerende onbekende Uitge sproken kwaliteit is te vinden in „The Shining" van Stanley Kubrick, die op zijn zo eigen, virtuoze wijze de klas sieke horror en mystery-film in ere her stelt. Met een formidabele hoofdrol van Jack Nicholson „Blow Out" van regis seur Brian de Palma past eigenlijk niet helemaal in het rijtje, omdat eerder sprake is van een sterke thriller, dan van echte horror, ondanks de bloederi ge moorden, die een sexmaniak op commando pleegt Niettemin een kwa- liteits-film, zoals we van Brian de Palma zo langzamerhand gewend zijn. KOMEDIES Euro Cinema staat tijdens „De nacht van de film" in het teken van de lach en de glimlach. Filmkomedie dus. Een tamelijk moeilijk genre om te maken, maar de Fransen, Engel sen en Amerikanen hebben toch in de loop der jaren verschillende uit stekende lachfilms geproduceerd, zodat het niet moeilijk was een keus te maken. De lachfilm is hoofdzake lijk afhankelijk van een sterk scena rio, veel beeld- en woordgrappen en goede hoofdvertolkers. Het is ge makkelijker Iemand aan het huilen dan aan het lachen te brengen, ook al wordt dat vaak onderschat. In Euro Cinema komen verschillende soor ten lachfilms aan bod. Dat is aan de ene kant een gok, want iemand die Louis de Funès leuk vindt hoeft he lemaal niet te houden an de absurde humor van Monty Python. Toch staan van beiden een film op het programma. Het is verstandig geweest om van Louis de Funés niet teveel films te programmeren De meeste succesfilms van deze Franse komiek zijn intussen grijsgedraaid en al die anderen zijn niet om te pruimen, door gebrek aan origi naliteit of een slecht verhaal, wat zich met name vooral de laatste jaren in het bijzonder wreekt „Samen uit, samen thuis" (La Grande Vadrouille) behoort tot één van de beste uit het oeuvre van Louis de Funès, maar is echt grijs- gedraaid. het verhaal speelt zich af in de tweede wereldoorlog, waar Terry Scène uit:Enter the dragon", één van de befaamde films met Bruce Lee. Mel Brooks in „High Anxiety" (Mel Brooks in hoge nood), een persiflage op de Hitchcock-films. Beeld uitDamienthe Omen II". huce Lee in „First of fury" hing High", een schitterende parodie op de luchtvaart-rampenfilms. Scène uit de nieuwste film van Brooks: „The History of the world, part produkten, die daarna verschenen konden niet tippen aan de schitte rende akties van Lee, die van de Chinese vechtsporten een echte kunst winst te maken, nog gesubli meerd door de wijze, waarop de hoogstandjes In beeld werden ge bracht. Zachtzinnig waren de films met Bruce Lee bepaald niet, maar er straalde iets vanaf, wat andere films in dit genre misten en het maakte dat de toeschouwers, in de ban van Bru ce Lee, de film bijna als een boven natuurlijke belevenis gingen be schouwen. In het programma van Duo 1 en 2 wordt ruime aandacht geschonken aan de films van Bruce Lee met The Big Boss, Fis of Fury, Enter the Dragon, Way of the dragon en zijn laatste Ga me of Death. Het is aardig - zeker ter vergelijking - dat aan dit Bruce Leeprogramma een nieuw genre in de categorie vecht-films is toegevoegd: „de Ninja-film". Ninja's zijn Japanse vecht-magiers, ontstaan uit de Samoerai, maar met een nog grotere impakt. Het zijn ware duivels kunstenaars, die met behulp van on gelooflijke concentratie èn magie hun vecht-technieken weten te sublimeren. Er zijn goede en boosaardige Ninja%s en het hele begrip Ninja is gehuld in een waas van geheimzinnigheid en ondoor zichtige mystiek. Het resultaat van het optreden van deze Ninja's in een speel film is echter in sommige opzichten op zienbarend en vaak duizelingekkend snel. Het geeft de Ninja-film een aparte dimensie. „Enter the Ninja" van regis seur Menahem Golan met Franco Nero als de Ninja Cole, is niet de slechtste in dit genre, maar er zijn betere Wat dat betreft geldt, wat ook voor de Chinese vechtfilms geldt, als ze gemaakt zijn door Japanners en Chinezen zelf lijken ze authentieker, echter. Niettemin is „Enter the Ninja" een aardige film om te vergelijken met het toomloze geweld van Bruce Lee Wie al deze vecht- technieken wil bewonderen, kan daar voor in de „Nacht van de film" terecht in Duo 1 en 2. Er zijn nog kaarten verkrijg baar. Science fiction, westerns, arthou- se-films, komedie s, horror, knok- films, al deze genre s zijn in „De nacht van de Film" op vrijdag 15 en zaterdag 16 oktober te zien in Amersfoortse bioscopen. Een unieke gebeurtenis voor de ware film-liefhebber. odelijke baby zaait angst en verderf in ,,lt lives Larry Cohen. Japanse vechtkunst gesublimeerd in een nieuw genre vechtfilms: de pnse Ninja-films. Hier een scène uit „Enter the Ninja". p los Terence Hill maken er een dolle boel van in „Pas op of (Watch out, we're mad") Bruce Lee in scène uit „Way of the Dragon".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11