a de derde wereldoorlog et gruwelijke barbarisme ROAD WARRIOR" „Brubaker" Jack Nickolson in spannende „Chinatown" van Polanski CINEMACLUB DE KORF - 21 OKTOBER A.S. kijk op de film „Brubaker", 1980, USA. Regie Stuart Rosenberg; produktie Ron Silverman. Scenario: W. D. Richter, naar een ver haal van W. D. Richter en Arthur Ross. Muziek: Lao Schifrin. Met: Robert Red- ford, Jane Alexander, Vaphet Kotto, Murray Hamilton, David Keith en Tim Mclntre. Genre: gevangenisfilm; keu ring: 16 jaar; lengte 125 minuten. Thea ter Grand 4 - Dinsdag movie-cyclus. Wie Robert Redford nog eens In een uitstekende rol wil zien als ge- vangenlsdlrekteur die de bezem pakt om de voortwoekerende „rotzooi" op te ruimen, kan terecht In Grand 4 op dinsdag, waar „Brubaker" van re gisseur Stuart Rosenberg dan draalt In de speciale movle-cyclus. Brubaker (Robert Redford) is be noemd tot direkteur van de „model"- gevangenis Wakefield. Hij besluit zijn intrede op een ongebruikelijke wijze te laten plaatsvinden, in overleg met de gouverneur Hij vermomd zich als ge vangene, compleet met criminele ach tergrond, en draait op die manier een bepaalde tijd mee in het gevangenis systeem. Al snel komt Brubaker tot de ontdekking, dat er behoorlijk iets mis is met de „model-gevangenisboerderij" Hij maakt zich bekend als de nieuwe direkteur en begint al snel aan het ver anderen van het systeem, maar dat niet alleen: hij zoekt uit, wèt er in de afgelo pen periode allemaal binnen de gevan genis is misgegaan. En dat is niet niks. Corruptie, moord, martelingen, geweld Een deel van het gevangenisbestuur verrijkt zich ten koste van de gevange nis, waaronder een senator en de voor- FILMAGENDA Grand, Snouckaertlaan 4. 033-14632 VAN DE KOELE MEREN DES DOODS 16 Do. vr ma. di. wo. 1.30-6.45-9.15. Za. 2.30-6.45-9.30. Zo. 1 30-4.15-7,00- 945. ROAD WARRIOR 16 Do. vr. ma. di. wo. 1.45-7.00-9.30 Za. 2.30-7.00-9.45. Zo. 2.00-4 30-6.45- 9.30. THE WALL a.l. Do. vr. ma. wo. 1.30-6.45-9.15. Za. 2 30-630-9.15. Zo. 1 30-4.00-6.45- 9.15 Voorprogramma: Twilight Zone met Golden Earring. Dinsdag geen voorstelling. GEZINSVERZORGING: EN BEJAARDENHULP Leusden-Centrum: Groot Krakhorst, Bolderikhof 18, telefoon 945618. Maatschappelijke Dienstverlening Eemland (MDE): maandag 14 tot 15 uur. Gezamenlijke kruisverenigingen (AIMD): dinsdag van 14 tot 15 uur Protestants Sociaal Centrum (PSC): donderdag van 9 tot 10 uur. Leusden-Zuid: Kruisgebouw Roo van Aldewereltlaan 13, telefoon 940818. Algemene Instelling voor Maat schappelijke Dienstverlening „Het Groene Kruis": donderdag van 11.00 tot 12.00 uur. Protestants Sociaal Centrum (PSC): vrijdag van 14 tot 15 uur Achterveld: Kruisgebouw Walter van Amersfoortstraat 30. tel. 03425-1333. Maatschappelijke Dienstverlening Eemland (MDE): vrijdag 9 tot 10 uur. PASTORALE HULP (RK) Spreekuren, waarop men aan de pasto rieën een pastor kan bereiken: Leusden: maandag en woensdag van 17 tot 18 uur en vrijdag van 9 tot 10 uur, tel. 941261. Achterveld: maandag en woensdag van 16.30 uur tot 17 30 uur en vrijdag van 19 tot 20 uur, tel. 03425-1420. HULPDIENST DIAKONAAT (PROT) Hulpdienst van het gemeentediakonaat Dorpskerk: Voor Groenhouten, Akkerhoeve, Noordwijck en Langenbeek. mevr. Langbroek, Weesboom 13, telefoon 940130 en mevrouw Lawalata, Wan molen 20, tel. 944237. Voor Leusden-zuld: Mevr. Abbrlng, pr Christinalaan 7, tel. 942047 en me vrouw Schwencke, Van Diepenheim Scheltuslaan 44, tel. 940635. Hulpdienst voor het Gemeentediako naat Marcuskerk: Het gebied ten noorden van de Noor derinslag-Middenweg: mevr. A. Brandsema, Acschatterweg 35, tele foon 941350. ANONIEME ALCOHOLICI (AA) A.A. Amersfoort: telefoon 944392 en 941102. ZUID EN I 14 oktober 20.00 uur: Schoolraad, gemeente- 14 oktober 20.00 uur: ^OW/RO, begrotingsbehan- xtpositieruimte Zwarteweg jg 14 oktober 20.00 uur: ver- jgdraad, Blijhof, Ansfridus- 14 oktober 20.00 uur: öering Onderlinge Brand ei], De Roskam |oktober 20.15 uur: Dorps- iskerk Leusden zuid 118 oktober: Vergadering |financiën, raadszaal 19 oktober 20.15 uur: Jaar- ig Rooie Vrouwen, De Til 19 oktober 20.00 uur: Ned. ■Plattelandsvrouwen |20 oktober 20.00 uur: Le- iBond, Jeugdgebouw, Ooie- vieg 21 oktober 14.00 uur: bibliotheek Hamersveld- HAPPELIJK WERK 14 OKTOBER 1982 gezamenlijke dienstverle ner! in Leusden en Achter- len-Centrum: Boerderij torst, Bolderikhof 18. tel. 'Pelljke dienstverlening ^DE) maandag van 9 tot 10 Sociaal Centrum voor n omgeving (PSC): dins- 10 uur; Gemeente Leus- 39 van 9 tot 10 uur; PSC: in 9 tot 10 uur; MDE: vnj- 10 uur. 155®u,dKruisgebouw, Roo van ^aan 13, tel. 940818. Neusden: maandag 10 tot vrijdag van 14 tot 15 uur. Kruisgebouw Walter van straat 30. tel. 03425-1333. tousden: vrijdag van 9 tot dinsdag van 14 tot 15 uur. 'weekeinde kan men zich in !®vallen dag en nacht wen- fr'elomsche Hulpdienst voor t- Gooi en Eemland. tele- 5555). Mel Gibson als Max in The Road Warrior" van de Australische regisseur George Miller. Hier in beeld met de Feral Kid (Emil Minty). net niet goed genoeg om boven die grauwe middelmaat uit te stijgen. Ooi al werd „Mad Max" een Interna tionaal succes. Regisseur Miller komt nu met een vervolg, „Mad Max II", in Nederland on der de titel „The Road Warrior". Nu hebben vervolg-films in de meeste ge vallen niet zoveel te betekenen. Ze zijn meestal aanmerkelijk slechter dan de eersteling, doen alles nog eens dun netjes over in de hoop nog een extra graantje van het eerste succes mee te pikken. „Mad Max I" was een low-bud- get-film. Snel gemaakt, met een mini mum aan middelen. Voor Amerikaanse begrippen is „The Road Warrior" dat ook, maar daar denken ze in Australië even iets anders over. De film behoort tot één der duurste in dat land ooit ge maakt En dat zie je er aan af. En het vervolg-principe geldt niet voor „The Road Warrior". Want deze film is aan merkelijk beter dan de eersteling. Geen zachtzinnige film, maar struktureel veel sterker opgebouwd. Een film, die een goed beeld geeft van het gruwelijke bar barisme dat na een derde wereldoorlog zou kunnen ontstaan. De film begint met een kort exposé van „Mad Max" en situeert het verhaal dan drie jaar later. Drie jaar, waarin de wereld nog verder in het moeras van de ondergang is gezonken. Waarin naast de eenlingen groepen georganiseerde benden zijn ontstaan. De nieuwe stam men van het post-nucleaire tijdperk, meedogenloos vechtend voor een be staan, om te kunnen overleven. De af val van de maatschappij, verenigd on- IN DE GEMEENTE zitter (Murray Hamilton). Binnen dat be stuur krijgt Brubaker steun van de enige vrouw (Jane Alexander) „Brubaker" is een uitermate boeien de film, die een nogal ontluisterend beeld geeft van het Amerikaanse ge vangeniswezen, waarbinnen corruptie heel gemakkelijk kan ontstaan, eigenlijk zonder voldoende contróle van buiten af. Robert Redford speelt zijn rol als gevangenisdirekteur voortreffelijk. Ook al zal hij tenslotte zijn baan op moeten geven, hij weet dat hij een begin heeft gemaakt aan de verbetering van het ge vangenissysteem van Wakefield. „Brubaker" Is gebaseerd op histo rische feiten betreflende de Cum- minsgevangenlsboerderlj, waar be gin 1968 skeletten van doodgemar telde gevangenen werden opgegra ven, een feit, dat in de film tot één van de hoogtepunten behoort. THE SOLDIER 12 Do vr. ma. di. wo. 1.30-6.45-9.15. Za. 2.30-6.30-9.15. Zo. 1.30-4.00-6.30- 9.15. MOVIE-CYCLUS OP DINSDAG BRUBAKER Dinsdag 1.30-7.00-9.30 uur. Cinema, Stadsrlng 30 033-18900 PORKY'S PIKANTE PRETPARK Do. vr. ma. di. wo. 1.30-6.45-9 15. Za. 2.30-6.45-9.30. Zo. 1.30-4.00-6.45- 9.15. THE EYE OF THE TIGER (Rocky III) 12 Ma. di. wo do vr. 1.30-6.45-9 15 Za. 2.30-6.45-9.15. Zo 1.30-4.00-6.45- 9.15. Euro, Stadsrlng 32 033-633655 GREASE II a.l. Do. vr. ma. di. 1.30-6.45-9.15. Wo. za 6.45-9.15 Zo. 1.30-4.00-6.45-9 15. Duo, Westsingel OPEN EN BLOOT 18 Ma t/m vr. 2.15-8.15. Za. zo 2.15-7.15 -9.30. THE NEW YORK RIPPER Ma. t/m vr. 2.00-8.00. Za. zo. 2.00-7.00- 9.15. NACHTVOORSTELLINGEN Duo, zaterdag Jong, groen en toch rijp 18 24.00 Hana'emhiqh 16 23.45 KINDERVOORSTELLINGEN Euro HERBIE IS DE PISANG Wo 1.45. Za. 2.45. Al-Anon: Amersfoort, Postbus 946 Amersfoort, tel. 944392 en 753373. Al-Non Werkgroep Leusden: (zelf- werkgroep van familie en vrienden van mensen met alcoholproblemen). Groepsavonden, iedere dinsdagavond om 20 uur in Huize Groot Schutterhoef, Arnhemseweg 10 te Leusden-Zuid. Te lefoon 033-943722 b.g.g. 940182. WELZIJN WOL (Vereniging voor Welzijn Oude ren). Spreekuur Leusden-centrum: ie dere woensdagmiddag van 16 tot 17 uur, Wijkgebouw Rozengaarde 33, Te lefoon 947210. Achterveld: De eerste en derde woensdag van de maand van 15 tot 15.30 uur Wijkgebouw Walter van Amersfoortsestraat, tel. 03425-1333. DIVERSEN: Rutgershuls Amersfoort (bureaus voor geboorteregeling en sexualiteits- vragen) Zonnehof 10 (in het GG en GD gebouw) tel. 033-18931. Spreekuren volgens afspraak. Werkgroep „Laat Leven", afd Leus den. Hulp voor moeder en kind bij niet gewenste zwangerschap, tel 033- 942291 en 940541Bureau Amersfoort 620244. Oppascentrale (algemeen): van maandag tot en met zaterdag tussen 16 en 18 uur: tel. 943489, Waterhoen 23, Leusden. Oppascentrale voor gehandicapten Amersfoort e.o. Kontaktpersoon voor Leusden: Nel van Lippevelde, Bretagne 22, telefoon 942485. Kraamcentrum: spreekuur elke twee de woensdag van de maand van 11 tot 11.30 uur in het wijkgebouw Krooneend 26. POLITIE: Algemeen alarmnummer: 03404- 24824 Polltie-groepsbureau Leusden-Zuid 033-944444. Sociaal Pedagogische Dienst (maat schappelijk werk t.b.v. verstandelijk ge handicapten), 't Zand 25, 3811 GB Amersfoort, telefonisch bereikbaar van 09.00-17.00 uur, tel nr 033-720624. Nieuwe opgaven, aanvullingen en wijzi gingen uitsluitend schriftelijk naar de redaktie van de Leusder Krant, Post bus 11 3830 AA Leusden. Plaatsing van nieuwe opgaven uitsluitend ter beoordeling van de redaktie „Chinatown", USA. 1975 Regie Roman Polanski Produktie Robert Evans. Scenario' Roberl Towne, met. Jack Nicholson; Faye Dunaway. John Huston. Perry Lopez en John Hiller- man Keuring; 16 jaar. Lengte 131 mi nuten. Theater Cinemaclub De Korf, donderdag 21 oktober 1982 Aanvang: 20.00 uur Zaal open: 19 30 uur. Toe gangsprijs leden* 2,50. niet-leden 7,50. Scenarioschrijver Robert Town las veel detective-romans en met name alle boeken van Raymond Chandler, alvorens hij begon aan het schrijven van het scenario voor „Chinatown" voor regisseur Roman Polanski. Die Invloed van Chandler Is onmis kenbaar In „Chinatown", waarin Jack Nicholson de privé-detecti- ve J. J. Gittes speelt. Maar de psychologische karakterteke ning Is onmiskenbaar van Po lanski. „Chinatown" is aan de ene kant spannend als een thriller, maar heeft aan de andere kant psychologische aspekten, die de film net even boven het detec tive-genre uittillen en dat is voor al ook nog eens geaccentueerd door het uitstekende spel van Jack Nicholson en Faye Duna way. De film kreeg twee Oscars, die voor het beste verhaal en voor het beste scenario. De privé-detective Gittes houdt zich normaal gesproken bezig met overspelige echtparen. Dat biedt weliswaar niet zoveel afwisseling, maar Gittes is daar tevreden mee en na een nogal turbulent en ge vaarlijk leven als politie-agent in de beruchte wijk Chinatown in Los An gelos. Toch biedt dergelijk werk niet altijd de garantie voor rust, want als Gittes een echtschei dingszaak aanneemt die op het oog routine moet zijn, komt hij in de problemen. Een vrouw komt bij hem en vraagt hem inlichtingen te verzamelen over de ontmoetingen van Hollis Mulwray met een jong meisje. De vrouw zegt de echtge note van Mulwray te zijn. De man is hoofd van de dienst waterleidingen van de stad. Wanneer de zaak en publiek schandaal wordt en Mulw- ray's lichaam later in het waterre servoir wordt gevonden, blijft Gittes doorgaan met de zaak. Hij is er in tussen achter gekomen, dat Mulw ray kortgeleden geweigerd heeft een nieuwe dam te bouwen om het tekort aan water in de stad op te heffen, terwijl grote voorraden wa ter uit het reservoir verdwijnen. „Chinatown" is het portret van een man, die ondanks zijn cynis me, zijn charme en doortastend heid, een geboren verliezer is. De zaak die hij behandelt is duidelijk te groot voor hem, al wil hij dat niet toegeven. De titel van de film is dan ook dubbelzinnig bedoeld. „China town" staat voor „dreiging, het af gesloten ghetto, het isolement, het onaantastbare". De zaak, waar Git tes mee bezig is, dreigt voor hem een nog groter Chinatown te wor den dan dit werkelijke stadsdeel ooit voor hem was toen hij er als politieman dagelijks mee werd ge- konfronteerd. Als de zaak tenslotte noodlottig afloopt en eindigt in Chinatown, moet Gittes machteloos toezien. Eén van zijn medewerkers neemt hem dan bij de hand met de woor den: „Jake, kom mee, dit is China town" Faye Dunaway is in deze boeien de film de vrouw van hoofdinge nieur Mulwray. Ëen vrouw die gé- frustreerd en labiel door het leven gaat, worstelend met allerlei psy chische problemen, die nog eens worden geëscaleerd door de dood van haar man en de daarmee sa menhangende ontwikkelingen Die twee karakters worden door Polanski uitstekend geka rakteriseerd, waarbij het voor treffelijke spel van Nicholson en Dunaway uiteraard bepalend is geweest voor het welslagen van de film. Eigenlijk kon er weinig mis gaan door het sterke scena rio, dat ten grondslag lag aan de ze film en regisseur Polanski Is niet voor niets een vakman. Ook „Chinatown" ademt die Europe se sfeer uit. Een sfeer, die Ameri kanen, hoe ze ook hun best doen, zelden hebben kunnen be naderen, Bert Vos. Warrior", Australië, 1981. ge Miller; produktie- Byron scenario: Terry Hayes, Geor- en Brian Hannant, Camera: ler; montage: David Stiven, rn en Michael Chirgwin. Mu- May; speciale make-up ef- McCarron, supervisie spe- Jeffrey Clifford Genre: lengte. 94 minuten; Keuring: let: Mel Gibson, Bruce Spen- un Wells, Emil Minty, Mike (jell Nillson, Virginia Hey, Sid Moira Claux. IT VOS eur George Miller maakte gut met de futuristische film nwaarin een beeld wordt tvan de wereld na de derde irlog: het belangrijkste wat gebleven was benzine om de niet vernietigde motorvoertuigen aan het rijden te houden. Max, een keiharde politieman die met een ge selecteerde polltiegroep collega's moet trachten de orde te handhaven, verliest In die eerste film zijn familie, maar ook zijn medestrijders. Aan het eind van de film blijft hij alleen over: in het desolate landschap vol met lit tekens van een voor Iedereen verlo ren oorlog. Mijn oordeel over dit de buut met Miller was niet onverdeeld gunstig. De film paste In de toen sterk opkomende horror-cultus en de getoonde gruwelijkheden hadden hetzelfde karakter als de bloederig heden die In Amerikaanse produkten van dit genre werden getoond, met een overvloed aan misselijkmaken de details. Een vakkundig gemaakte film, dat wel, maar voor het overige der een nieuwe leider, de Lord Humun gus. „warrior of the wasteland, ayatol lah of Rock And Rollah". De erfgena men van het kwaad zaaien dood en ver derf in het gevecht om het enige, wat nog waarde heeft benzine. Benzine om de overgebleven, vaak wrakkige motor voertuigen rijdende te houden Benzine om te kunnen heersen over het gebla kerde land, over de tot armoedige no maden teruggebrachte restjes van de beschaving die eens was Een land met maar één wet: die van de sterkste, de meest meedogenloze. In die vervreem dende wereld staat Max als eenling. Als een man, die niets meer te verliezen heeft dan zichzelf. Een man, gehard door het leven, door de dood die zijn gezin heeft getroffen Onverschillig ten opzichte van anderen. Het enige waar het Max om gaat is benzine om zijn snelle, gepantserde en ondermijnde voertuig over de verlaten wegen te kun nen jagen. Op zoek naar méér benzi ne. Hij heeft geen enkele boodschap aan zijn medemens. Doodt alleen om zelf te overleven, maar als dat niet no dig is, is het ook goed. Toch zal ook hij bij anderen worden betrokken. Bij hun leven, hun hoop. Door een toeval komt hij in kontakt met een piloot van een eenmanshelicopter, die zelf jacht maakt op benzine om zijn toestel weer de lucht in te krijgen. De strijd verloopt zoals het betaamt. Max wint het gevecht en de piloot tracht zijn leven te redden door Max te vertellen over een plaats, waar benzine volop aanwezig is. Het blijkt een provisorisch in elkaar gezette olie-Installatie te zijn met raffinaderij Bevolkt door een groep mensen, die zich nog niet hebben over gegeven aan de gedachte, dat ook voor hen het paradijs is veranderd in de hel van een verdwenen beschaving De groep wil naar de kust trekken om daar een nieuw leven te beginnen. Om een geciviliseerde samenleving op te bou wen, ver weg van het barbarisme van Een groep van de Lord Humungus, de „warrior of the wasteland" Scène uit The Road Warrior" de nieuwe stammen. Hun enige pro bleem is hoe met een grote hoeveelheid benzine het doel te bereiken De raffina derij is als een fort versterkt Met daar om heen de- Lord Humungus en zijn bende Klaar om gebruik te maken van de eerste bres die in de muren worden geslagen. Het is het klassieke beeld uit de talrij ke westerns: op buit beluste indianen rond gewapende kolonisten. Aanval en verdediging. Met dit verschil, dat het nu gemotoriseerde afstammelingen van de civilisatie betreffen die een bres pro beren te slaan in de laatste resten van de beschaving Max raakt betrokken in dit gevecht en moet tenslotte (heel even maar) afstand nemen van het individua lisme dat zijn leven tot dan had be heerst. Maar uiteindelijk, als alles voor bij is, zal hij eenzamer dan ooit achter blijven in het desolate, verwoeste land schap Als een soort legende zal hij voort blijven leven in de gedachten van de „nieuwe kolonisten", als de man, die hen redde van de ondergang. Niet meer en niet minder. En de vraag die over blijft is of dat werkelijk nog enige bete kenis heeft in een wereld, die elke bete kenis heeft verloren. Regisseur George Miller Is er in ge slaagd om van „The Road Warrior" een Indrukwekkende fllmgebeurte- nis te maken, waarbij aan de ene kant de overvloedige aktle voor een groot publiek zal zorgen, maar anderzijds die aktle doeltreffend wordt gebruikt om een zeer pessimistisch tijds beeld te schetsen. Door de uitste kende fotografie en de auteurspres taties van onder meer Mel Gibson als Max, Bruce Spence als de karikatuur van een eerste wereldoorlog-piloot met zijn James Coburn-grljns en Ver non Wells als de wrede Wez, steekt „The Road Warrior" ver uit boven de gemiddelde „exploltation-movle". De gruwelijkheden van het nieuwe barbarisme worden niet getoond om de gruwelen zelf. Het zijn details, die het beeld van een totaal verworden wereld compleet maken. Het maakt „The Road Warrior" tot een tamelijk pessimistische film, ondanks de cy nische humor, die als een enigszins relativerende saus over dit verhaal over de kannibalen van de nieuwe tijd Is gegoten. Een film over goed en kwaad, waarbij het uiteindelijk nog de vraag zal zijn of het goede Inder daad zal overwinnen. Bert Vos. The Road Warrior".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11