itstekende, erotische thriller-variant op iet veelbeproefde Weerwolf-principe Armand Assante als Mike Hammer „Chiedo Asilo" van Ferreri in het Filmhuis Appelmarkt „Le dernier metro" AUL SCHRADER'S „CAT PEOPLE" n keiharde thriller: „I, the jury" Een kattebelletje of een fijn gedrukt kaartje? DE LEUSDER KRANT DONDERDAG 28 OKTOBER 1982 kijk op de film FILMAGENDA Amersfoort, 28 t/m 3 november GRAND, Snouckaertlaan 4, 033- 14632 I, THE JURY 16 Do. vr. ma.di. wo. 1.30-6 45-9.15 uur. Za. 1.30 - 6.45 - 9.30 uur. Zo. 1.45 - 4.15 - 6.45 - 9.30 uur. CAT PEOPLE 16 Do. vr ma. di wo. 1.30 - 6.45 - 9.15 uur. Za. 1.30 - 6.45 - 9.30 uur. Zo. 1 45 - 4 15 - 6 45 - 9.30 uur. THE ROAD WARRIOR 16 Do. vr. ma. di. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15 uur. Za. 1 30 - 7.00 - 9.45 uur. Zo. 2.00 - 4.30 - 7.00 - 9.45 uur. THE EYE OF THE TIGER (Rocky 111)12 Do vr. ma. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15 uur. Za 1.30-6.30-9 15 uur Zo 1.30-4,00 - 6.30 - 9 15 uur. Di. geen voorst. THE WALL a.l. Do. vr. ma. di. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15 uur. Za. 1.30 - 6.30 - 9.15 uur Zo 1.30 - 4.00 - 6.30 - 9.15 uur. MOVIE CYCLUS OP DINSDAG LE DERNIER METRO Dinsdag 1.30 - 6.45 - 9.15 Uur. CINEMA, Stadsrlng 30, 033-10900 VAN DE KOELE MEREN DES DOODS 16 Do. vr ma. di. wo. 1.30 - 6 45 - 9 15 uur. Za. 1.30 - 6.45 - 9 30 uur. Zo. 1.30- 4.00 - 6.45 - 9.30 uur. GREASE II a.l. Dagelijks 1 30 - 6.45 - 9 15 uur. Zondag tevens 4.00 uur. EURO, Stadsrlng 32, 033-633655 PORKY'S PIKANTE PRETPARK Do vr. ma di. 1.30 - 6 45 -9.15 uur. Wo. za 6 45 - 9 15 uur. Zo. 1.30 - 4.00 - 6 45 - 9 15 uur. DUO, Westsingel 7 EENONDEUGENDEZOMER 18 Ma. t/m vr. 2.15 - 8 15 uur. Za. zo. 2.15 - 7.15 - 9.30 uur. DE BERMUDA DRIEHOEK 12 Ma. t/m vr. 2.00 - 8.00 uur. Za. zo. 2.00 - 7 00 - 9.15 uur. NACHTVOORSTELLINGEN Duo, zaterdag: LAAT ME GENIETEN 18 24.00 uur. DE IJZERVRETER 16 23.45 uur. KINDERVOORSTELLINGEN EURO, 033-633655 HIERBIEISDE PISANG Wo. za. 1.45 uur. Sommigen schrijven vlug even een briefje om te melden, dat er gezinsuitbreiding heeft plaats gevonden. Dat is natuurlijk óók een manier. Toch gaat er niets boven een fijn gedrukt kaartje, uitgezocht naar uw smaak. Uit de grote collectie 1982 hebt u enorm veel keuze En wat de tekst betreft: wij zorgen snel en accuraat, dat er op komt te staan wat u wenst. In hand- of machineletter. Vandaag besteld, morgen klaar. het om snelheid èn kwaliteit qaat. Rozendaallaan 9 te Leusden-Centrum. Op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.3C tot 17.00 uur. Telefoon. U33-941495. „Chiedo Asilo", It./Fr./Tahiti, 1979, re gie Marco Ferreri Met Roberto Benig- ni, Dominique Laffin, Girolamo Marza- no Lengte: 112 minuten. Theater: Film huis Appelmarkt, van zaterdag tot en met dinsdag. 20.15 uur. In CHIEDO ASILO begint onderwlj- zer Roberto, In de woestenij van een buitenwijk van Bologna met een kleuterschooltje. Hij houdt er zeer vrije opvattingen op na en zijn nieu we methodes werken zeer stimule rend op de kinderen. Maar zijn non- conformisme en bewust vermijden van routine provoceren de conven tioneel denkende volwassenen en vertegenwoordigers van het gezag. Zijn besluit om met de kinderen de fabriek te bezoeken, waar hun va ders werken, wordt bepaald niet met algemene instemming begroet. Hij wordt verliefd op Isabella, de moe der van een van de kinderen. Ze wordt zwanger en gaat naar haar geboorte dorp om zich op de blijde gebeurtenis voor te bereiden. Met de groep kinderen reist hij haar na. Een jongetje dat niet spreekt en eet, blijkt na de geboorte opeens wel te kunnen spreken. Aan het strand stelt hij Roberto een vraag. Deze stemt toe en begeleidt hem naar de zee terug naar de grote moeder „In het algemeen is een kleuter school een verschrikkelijke plaats," zegt Ferreri naar aanleiding van zijn film. „Een gevangenis, een concentra tiekamp Waarom kleuterscholen? Om dat de kleuterschool en de fabriek van hetzelfde beton gemaakt zijn en in bei de dezelfde onverdraaglijke herrie te horen is. Hebt u de herrie in een kleuter school wel eens gehoord? De geluids man van de film kon er niet tegen en ik geloof ook niet dat de kinderen er tegen kunnen. Wanneer je 's morgens bij een kleuterschool staat en de gezichten van de kinderen ziet, dan zie je wan hoop. Natuurlijk, later vergeten de kinderen dat moment - ze rennen en masturberen. Ze hebben niet de ge ringste belangstelling voor schilde ren, maar ze moeten het doen, ze worden gedwongen. Ik ben wel be nieuwd wat tweehonderd vrouwen, die opelkaar gepakt zitten, zouden doen - zeven, acht uur lang zonder Iets te doen te hebben. Ik hoop dat het mij gelukt Is te laten zien wat kin deren zijn: een oneindige rijkdom aan fantasie, Intelligentie, kracht en beweging." Armand Assante als Mike Hammer in the jury' (van de fllmredaktle) In de movie-cyclus op dinsdag draait dit keer de Franse film „Le dernier me tro". Deze film van de bekende regis seur Francois Truffaut was begin vorig jaar ook al eens te zien in Amersfoort. „Le dernier metro" was na een im- produktieve periode van Truffaut, een aangename verrassing. Het is een uit stekende film, een tragi-komedie over het theater in bezettingstijd. In Frankrijk ging - ondanks de bezet ting - het theater - en filmleven gewoon door. Talrijke nieuwe toneelprodukties werden met veel succes op de planken gebracht en ook in de film-industrie werd niet veel aangetrokken van de be zetting. Het werk ging gewoon door, zij het natuurlijk niet altijd zonder hobbels. Er bleven natuurlijk tal van extra proble men. Truffaut heeft de sfeer tijdens die be zettingstijd uitstekend weten te treffen. Hij doet dat genuanceerd en goed ge- dokumenteerd, waarbij hij zich baseer de op talrijke ervaringen van acteurs, actrices, regisseurs en theaterdirecteu ren. Het resultaat is een boeiende tragi komedie met Catharine Deneuve en Gérard Depardieu in de hoofdrollen. Manon Steiner (Deneuve) is directrice van Theater Montmartre. Ze heeft de leiding op zich genomen nadat haar joodse echtenoot (Heinz Bennent) zo genaamd is gevlucht. Hij zit in de kelder van het theater en dirigeert vandaar uit zjn theaterprodukties. Daarnaast is er ene Bernard Granger (Depardieu) die graag de taak van theaterdirecteur Lu cas Steiner wil overnemen. Inclusief de fraaie Marion (Deneuve), dat spreekt. Liefde en theater temidden van Duitse bezetters. Klassieker kan het niet. Truf faut weet dat echter sfeervol in beeld te brengen, het geheel gelardeerd met een lichte ironie, waardoor melodrama tische ondertonen werden vermeden. „Le dernier metro" (de laatste trein van de metro vóórdat het spertijd werd) is stijlvol gemaakt, zoals de meeste films van Truffaut stijlvol en elegant zijn. Met uitstekende acteursprestaties van Deneuve, Depardieu en anderen. Een film, die in Nederland gold het credo: wie in de oorlog doorwerkte, zat fout. In Frankrijk lag dat toch duidelijk anders zoals deze nieuwste film van Francois Truffaut laat zien. Scène uit ,,Cat People". sen", die In hun religie het offeren van hun kinderen aan zwarte panters kende. Afstammelingen van dit mys terieuze mensenras leven voort, bij na onopgemerkt binnen de moderne samenleving. Maar zo nu en dan gaat er iets verkeerd en komen de oude Instincten en genen weer tot leven met gruwelijke gevolgen. Deze afstammelingen ondergaan dan een metamorfose, zoals een mens kan veranderen In een weer wolf. „Cat People" ademt van het be gin tot het einde een onontkoombare sfeer van dreiging, mystiek en ero tiek uit. Want dat laatste vooral is een belangrijke element In Paul Schra- ders film. Juist dat sexuele element, soms gruwelijk, soms prachtig in beeld gebracht, vormt de kern van het verhaal. Want zonder de niet afla tende koorts van de sexuele driften zou er niets aan de hang zijn... Schrader: „Tot nu toe maakte Ik films over dagdromen. Dit is mijn eerste film over nachtelijke dromen. Het handelt om wat er gebeurt als de lich ten uitgaan In de onbewuste wereld, bevolkt door erotische fantasieën en, wat Cocteau noemde, „de heilige monsters". In feite kan deze fantastische thril ler dan ook als een metafoor worden gezien van het jonge meisje, dat op \and Assante en Barbara Carrera in „I the jury". he jury", 1982, Verenigde Staten, i. Richard T. heffron; produktie: iert Solo: camera: Andrew Laszlo, nario Larry Cohen, gebaseerd op jelijknamige roman van Mickey Spil- met Armand Assante, Barbara Carrera, Geoffrey Lewis, Laurene Lan- don, Judson Scott en Paul Sorvino. Keuring- 16 jaar; genre: thriller Thea ter: Grand 1. DOOR BERT VOS In 1946 debuteerde ene Mickey Spillane met de thriller „I, the jury" (Ik, de jury). Het werd meteen een groot succes, evenals de daarna ver schenen romans van deze thriller auteur, van wie in de loop der jaren inmiddels miljoenen exemplaren zijn verkocht. Ook In Nederland heeft Spillane zich een geheel eigen pu bliek verworven, dat zijn boeken gre tig afneemt. Spillane's beroemdste kreatie is de hord-bolled detective Mike Hammer, een keiharde privé- detectlve die zich In feite van niets en niemand iets aantrekt. Het belang rijkste In de boeken van Spillane Is echter wel, dat op elke pagina wel een dode of een leuke dame wordt gesignaleerd. Harde aktie en openlij ke sex, die in de veertiger jaren nu niet bepaald gebruikelijk was. Door de critici dan ook zonder meer ge kraakt, maar door de lezers hoog ge waardeerd. Tijden en normen veran deren, zodat Spillane nu ook In een veel bredere kring wordt gelezen. Van „I, the jury" werd In 1953 een speelfilm gemaakt door regisseur Harry Essex met In de hoofdrollen Biff Elliot en Peggie Castle. Een nog al afgezwakte versie, want de keu ringsnormen waren in die tijd In Amerika nogal streng. Regisseur Richard T. Heffron had die beperkingen duidelijk niet en het resul taat is een nieuwe filmversie van „I the jury", die dezelfde keiharde, sensuele sfeer uitademt als het boek. Armand Assante speelt de hoofdrol als privè- detective Mike Hammer, bijgestaan door Laurene Landon als diens privé- secretaresse Velda Eén van zijn groot ste tegenspeelster is Barbara Varrera als dr. Charlotte Benner, eigenaresse van een sex-therapeutisch instituut. Het gaat allemaal om de moord op een vriend van Mike Hammer. Hammer zweert dat hij de dader te pakken zal krijgen om de dood van zijn beste vriend te wreken Hij treedt letterlijk op als de jury, maar achter de schermen vindt véél meer plaats dan Hammer ver moedt. Uiteraard is het boek behoorlijk geak- tualiseerd. Er is sprake van de oorlog in Vietnam, inplaats van de Tweede We reldoorlog, terwijl het Watergate-schan- daal (de CIA is nauw betrokken in deze zaak) ook wordt aangehaald. Een sex- instituut speelt een belangnjke rol (altijd goed voor een extra portie onverbloem de sex) en die hadden ze in 1946 nog niet (nodig). Regisseur Heffron is er in geslaagd om een met vaart in elkaar gezette thril ler in elkaar te zetten Aktie en sex wis selen elkaar voortdurend af en de lief hebbers van dit onverwoestbare genre hebben dan ook niet te klagen De aktie is hard Mike Hammer is geen doetje en dat blijkt uit elke scène. Armand Assan te weet de privó-detective op een be paalde manier karakter te geven, on danks het geweld dat hij toepast om zijn doel te bereiken. De vrouwen zijn aan trekkelijk en evenmin voor een kleintje vervaard Kortom: een aktie-thriller die net even boven het gemiddelde uit steekt. Laurene Landon als de charmante assistente van Mike Hammer, Velda. Scène uit- „I the jury". ge Is deze remake van „Cat People" een echte Paul Schrader-fllm, ook al heeft hij het script dit keer niet zelf geschreven. Schrader, van oor sprong scenario-schrijver (en een hele goede), begon zjn carrière als filmregisseur met „Bllie Collar" (met Elchard Pryor, Harvey Keitel en Ya- phet Kotto), gevolgd door „Hardco re" (met George C Scott) en „Ameri can Gigolo" (met Richard Gere). Daarvoor en tussendoor schreef hij scenario's voor films als „Taxi Dri ver", „The Yakuza", „Obsession", „Rolling Thunder" en „Raging Buil". De tamelijk harde kijk op de Ameri kaanse samenleving uit „Taxldrl- ver", en de thriller-mystiek uit „Ob sessions" zijn beide In de nieuwste film van Schrader terug te vinden. Want „Cat People" speelt zich af In het Amerika van nu, vol aggressleve scènes en „symbolische" erotiek èn mystiek en fantasie, samengevoegd tot een erg knap gemaakte, boelende film, waarin het alom beproefde weerwolf-principe tamelijk orlglnaal Is overgebracht op zwarte panters. Natuurlijk, je moet van dit specifieke genre houden, maar Schrader heeft - samen met scenarioschrijver Alan Ormsby - voldoende óndere elemen ten In de film gestopt om ook de nlet- fantasle-llefhebbers rulmscoots aan zijn trekken te laten komen. Opmerkelijk hierbij Is de casting. Wie Malcolm McDowell vaker heeft gezien in tamelijk negatieve, soms agressieve rollen, zal In de vertol king als Paul Gallier gemakkelijk de agressieve zwarte panter ontdekken, die klaar staat toe te grijpen In één machtige, klauwende sprong. Het gracieuze, sensuele lichaam van Na- stassla Klnskl met haar schitteren de, soms vlammende ogen en ge zicht vormen een katachtige schoon heid, die zich dan ook In alle facetten manifesteert In „Cat People". Twee uitstekende vertolkingen, aarbij ook de acteursprestaties van John Heard (Heartbeat) en die van Annette O'Toole (Smlle) genoemd kunnen worden. Het verhaal op zich zou tamelijk banaal zijn, indien het niet zo'n goe de uitwerking zou hebben gekregen. In een verre, verre oudheid leefde er een oud volk op aarde, de „katmen- People", USA, 1982. Regie Paul 'der. Produktie Charles Fries ado Alan Ormsby, gebaseerd op erhaal van DeWitt Bodeen. Came- >dn Bailey; montage Bud Smith/ ®!ine Cambas; muziek; Gieorgio der Titelsong gezongen door Da- kwie, speciale effecten: Albert dek (visuele effecten). Tom Bur- (make up-effecten), Robert Bla- optische effecten): Jack Maning dseffecten). Verdere speciale ef- 1 Tom del Genio. Pat Domenico Miller; met: Nastassia Kinski, 'm McDowell, John Heard; Annet- 'oole, Ruby Dee e.v.a. Lengte: ^nutenkeuring. 16 jaar. Genre "op het weerwolf-principe. Thea- *and 2 ^2 bracht de toen befaamde jj^chapplj R.K.O. de thriller People", gebaseerd op het ver ton DeWitt Bodeen. Het Is dan ardlg om aan het begin van •traders remake van deze rol- naam RKO nog eens weer 19 komen. Het geeft deze film van die oude glans van het van toen. Voor het overl- Malcolm McDowell als Paul Gallier in Paul Schraders „Cat People". de rand tussen jeugd en volwassen heid de liefde ontdekt en gekonfron- teerd wordt met de onzekerheden, de angsten en geestelijke agressie die dit proces kunnen begeleiden. „Cat People" Is qua vormgeving een juweeltje. Door de speciale ef fecten en de fraaie fotografie (o.m. New Orleans). Maar ook de uitste kende acteursprestaties van Nastas sia Klnskl en Malcolm McDowell ma ken „Cat People" tot een film, waar je bijna twee uur lang geboeid naar blijft kijken. Aanbevolen. Bert Vos issia Kinski als Irena Gallier in Paul Schraders „Cal People".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 11