tafelkl
Q2
Registratie van een huwelijk in problemen
oplegen Hnmiinen «ss*nrt
IKS .11-- ss2&
Japanse film
in Filmhuis
Spanning en horror
in „Poltergeist"
ADEMLOOS" - HET REGIE-DEBUUT VAN MADY SAKS:
K0inu«£ can,emöert
liOlltllVMHI HXMIKSIIOI
Speciale „E.T."-busbij Grand van 12.30-14 uur
„DE BIEZENKAMP"
Adviesprijs 245.
VOORDEELPRIJS
Uw
Schoenmaker
DONDERDAG 18 NOV.
VOOR WIE VAN AFWISSELING HOUDT...
mm --■—«« - =-—w-
ONZE September^ piKant en lekker
LEUKE
ATEENEIE
Holland Kaascentrum
In kaas de baas
DONDERDAG 18 NOVEMBER 1982
kijk op de film
FILMAGENDA
SCHOENMAKERIJ
Telefoon 033-946919
Een zwaar handweeftafelkleed
waarvan u jarenlang plezier kunt
hebben!
Voor de prijs hoeft u het niet te laten.
Te verkrijgen in diverse winter/warme
kleurstellingen!
Door gezamenlijke inkoop hebben wij
de normale prijs van 99,- teruggebracht
naar de ongelooflijke prijs van
140 x 170 cm.
Voor extra lange
tafels hebben wij ook
de maat 140 x 220 cm
Hamersveldseweg 22, Leusden-C Tel 033-941331
Tussen „Hamershof" en „Biezenkamp".
Vrijdag koopavond. Maandag gesloten.
(Van de filmredaktie)
„Poltergeist" wordt In het algemeen gezien als een film van de Inmiddels befaamde regisseur
Steven Spielberg, maar werd toch geregisseerd door Tobe Hooper, verantwoordelijk voor één
van de meest gruwelijke films van de laatste jaren: „The Texas Chalnsaw Massacre waarin een
gek geworden slachter mensen met een motorzaag te lijf gaat en dat bepaald niet zachtzinnig
doet. Reden genoeg om „Poltergeist" met enig wantrouwen te bezien. Maar dan blijkt, dat
Spielberg een vrij grote vinger In de pap heeft gehad. Hij schreef en produceerde de film en gezien
het resultaat zal hij ook de nodige aanwijzingen hebben gegeven aan regisseur Hooper. Derhalve
Is „Poltergeist" een goed gemaakte horror-thriller, waarin sprake Is van het angstaanjagende
optreden van een „poltergeist" zoals men dat ook in het Amerikaans noemt. Een kwade geest, die
zich manifesteert via een gewoon TV-toestelEn dat Is bepaald niet niks! Op de foto een scene
uit de film met Steve Freellng (Craig T. Nelson) en zijn vrouw Diane (Jobeth Williams) en hun
dochtertje (gespeeld door Heather O'Rourke).
van de gemiddelde Nederlander en het
huwelijk. Wat dat betreft biedt de film
geen enkele verrassing en wordt daar
door tamelijk voorspelbaar Natuurlijk,
wat Mady Saks in haar film laat zien zal
best een stuk realiteit zijn, maar het ligt
er wel wat al te dik boven op. De afloop
van de film is tamelijk abrupt, ook al is
de bedoeling duidelijk.
Kortom: „Ademloos" zal wellicht
heel veel vrouwen aanspreken en dat
zal ook de bedoeling van de maak
ster zijn geweest. Ze heeft duidelijk
niet gestreefd naar een boeiend ver
haal met een verrassende aanpak,
Do ma. wo. 1.30 - 6.45 - 9.15. Vr. 1 .yu -
9 15 Za 1 30 - 6.30 - 9 15. Zo. 1.30 -
4.00 - 6.30 - 9.15 Dinsdag geen voor
stelling.
PORKYS PIKANTE PRETPARK
Do. ma. di. wo. 1.30 - 6 45 - 9.15. Vr
1.30 - 6.45 Za 1.30 - 6.30 - 9 15. Zo.
1.30 - 4.00 - 6.30 - 9 15.
MOVIE CYCLUS OP DINSDAG
SATYRICON
Dinsdag 1.30 - 6 45. - 9.15
maar naar een pure registratie van
wat volgens haar de grootste geme
ne deler In een doorsnee jong huwe
lijk is. Waarbij natuurlijk het bestaan
van post-natale discussie in de film
een belangrijke rol speelt. Temeer
omdat dit ziektebeeld van vrouwen
na een bevalling tot voor kort vrijwel
onbekend was gebleven, als een
soort taboe werd behandeld. Vanuit
dit gezichtspunt gezien is „Adem
loos" zonder meer voor veel vrou
wen (èn mannen) belangrijk genoeg
om te gaan zien.
V.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - De Ameri
kaanse filmregisseur Steven
Spielberg is bijzonder aktief Naast
zijn medewerking aan „Polter
geist (deze week in Cinema te
zien) regisseerde hij ook zelf een
film, die met name in Amerika een
groot succes werd. ,,E.T." (Extra
Terrestial). Deze film zal met de
Kerst ook in Nederlandse première
qaan en onder meer in Amersfoort
op het programma worden gezet.
„E T is het verhaal van een bui
tenaards jongetje dat op aarde al
lerlei avonturen beleeft Op don
derdag 18 november staat de spe
ciale „E.T.-promotiebus" voor het
Grand Theater tussen 12.30 en 14
uur en dat betekent, dat iedereen
die iets meer wil weten over deze
film, in die bus terecht kan. „E T"
belooft ook in Nederland een film
hit te worden
CINEMA - Stadsrlng 30 - 033-18900
POLTERGEIST 16
Do vr. ma. di wo 1 30-6.45 - 9 15. Za.
1 30 - 6.45 - 9.30 Zo. 1.30 - 4.00 - 6 45 -
930
VEEL LIEFS UIT MOSKOU (from Rus
sia with love) 12
Dagelijks. 1.30 - 6.45 - 9.15 Zondag
tevens 4.00
EURO - Stadsrlng 32 - 033-633655
VAN DE KOELE MEREN DES DOODS
18
Do. vr. ma. di. 1.30 - 6.45 - 9.30 Wo. za
6.45 - 9.30 Zo. 1.30 - 4 00 - 6.45 - 9 30 I
DUO - Westsingel
MEISJES VOOR HET BETERE WERK
18
Ma t/m vr 2.15 - 8 15. Za. zo. 2.15 -
7.15 - 9.30.
TERROR EYES 16
Ma. t/m vr. 2.00 - 8 00 Za. zo. 2.00 - 7 00
- 9.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
DUO zaterdag
Het wilde bloed 18
24 00 uur.
Violent streets (James Caan) 16
23.45 uur.
KINDERVOORSTELLINGEN
EURO 033-633655
DIK TROM IN HET CIRCUS a l.
Ned. gesproken.
-Zacht - Belegen
Dinsdagmorgen °P morkl in Leusdcn-Centmm.
muist de verkoopwagen von dc Poelier en
zaterdag in Amersfoort op de markt.
A
demloos", Nederland, 1982 Regie:
ijy Saks. Produktie: Roeland Ker-
ich. Scenario Mady Saks, camera:
5SSamson; montage Hans van Don-
I, muziek- Lodewijk de Boer. Met.
riique van de Ven, Linda van Dijk,
terGrounier, Theu Boermans, Marie
ise Stheins, Ursul de Geer en Olga
Verhoek. Genre: scenes uit een hu-
Sk, lengte 90 minuten. Keuring,
iter.
or Bert Vos)
Ademloos" Is een film over een
jrsnee huwelijk. Een film over An
ke (Monique van de Ven) en Leo
sier Groenier) en Anneke's vrlen-
iMartha (Linda van Dljck). Anneke
schoonheidsspecialiste In Am-
rdam, maar als ze in verwachting
kt moet ze haar baan opzeggen,
een moeilijke bevalling wordt ze
konfronteerd met het feit, dat ze
eten verhuizen: Leo heeft een
in In de Flevopolder gekregen.
Iwordt dus Almere, de nieuwe sa-
■etstad van Amsterdam. Dat
rdt dus: wonen in een steriele
owbouwwijk inplaats van In het
endige, sfeervolle Amsterdam,
iwordt dus: thuisiztten met baby
bby In plaats van werken in de
«onheidssalon. Dat wordt dus:
veling, waarbij manlief Theo nu
bepaald z'n best doet om haar te
grijpen en op te vangen. Anneke
[gt last van post-natale depressie
aanvallen van hyperventilatie,
ir vriendin Martha, die hetzelfde
sft doorgemaakt, probeert haar te
Ipen, maar Anneke laat zich niet
Hoofdrolspeelster Monique van de Ven als Anneke (links) met Peter Groenier (Leo)
en regisseuse Mady Saks in gesprek tijdens de opqamen voor de film, die groten
deels in Almere plaatsvond op 16 mm-materiaal, dat tot het 35 mm bioscoopmate-
riaal werd opgeblazen".
helpen. Ze blijft alleen met het pro
bleem zitten en besluit tenslotte
zichzelf van het leven te beroven. Dat
mislukt en ze komt terecht In een
psychiatrisch ziekenhuis, waar ze
uiteindelijk wordt gekonfronteerd
met Leo en haar huwelijk. Het kon-
takt tussen haar en Leo zal nog moe
ten beginnen, zo blijkt.
Dat is in het kort het verhaal. Niet
meer en niet minder Het resultaat is
een film, die - met alle respekt voor de
uitstekende acteurs-prestaties - niets
anders doet dan registreren Het zijn
Nederlandse scènes uit een huwelijk
geworden Stuk voor stuk erg herken
bare scènes - zowel voor man als
vrouw - maar er worden geen oplossin
gen aangedragen. Voor veel vrouwen
zal deze debuutfilm van Mady Saks een
enorm stuk herkenbaarheid in zich heb
ben, een stuk identifikatie met Anneke
Dat bleek ook wel uit de reakties van het
(overwegend vrouwelijk) publiek tijdens
de (pers-) première in Amsterdam na
dat de film tijdens de Nederlandse Film
dagen in Utrecht al werd geroemd.
„Ademloos" is geen slecht gemaakte
film, zeker niet als debuut
Zowel Monique van de Ven als Anne
ke en Peter Groenier als Leo komen
bijzonder geloofwaardig, natuurlijk,
over Mady Saks heeft niet de fout ge
maakt van de man een karikatuur te
maken, op een tweede plan te zetten
Want hoewel „Ademloos" het verhaal
van Anneke is, blijft Leo een bepalende
plaats innemen. Toch is het jammer, dat
Mady Saks wat al te veel met vaststaan
de cliché's heeft gewerkt. Anneke leest
de Boetiek-reeks en Libelle als ze zich
(voortdurend) verveelt, Leo valt voor de
televisie in slaap. Anneke zorgt 's -
nachts voor de huilende baby, waar
voor Leo haar wakker maakt. Het cliché
AMERSFOORT 18 november t/m 24
november
GRAND - Snouckaertlaan 4 - 033-
14632
ADEMLOOS 16
Do. vr ma di wo 1 30-6.45-9.T5. Za.
1.30-6 45-9 30. Zo 1 45-4.15-6.45-
9 30.
YOUNG DOCTORS IN LOVE a l
Do. vr ma di. wo 1.30-6.45-9.15. Za
1 30-6 45-9.30.Zo. 1.45-4 15-645-
9.30
CLASS OF 1984 16
Do. Vr ma di. wo 1.30-6.45-9.15. Za.
1.30 - 7.00 - 9.45. Zo. 2 00 - 4 30 - 7.00 -
9.30.
THE ROAD WARRIOR 16
De absolute filmkraker in heel Europa
twee jaar wachten, is verkocht en nu als
prostituée haar brood verdient in Edo.
het huidige Tokio. Genji vertrekt naar
Edo om haar op te zoeken en komt te
recht in het district Oost Ryogoku. het
uitgaanscentrum. Oost Ryogoku biedt
de aanblik van een mierenhoop: wor
stelaars, prostituée's, zakkenrollers,
kermisklanten, kunstenaars en bede
laars krioelen door elkaar heen, Genji
vindt Iné op de kermis, zittend op een
verhoging, waar iedereen haar met een
stok tussen haar benen mag proberen
te kietelen. Hun liefde bestaat echter
nog en hij probeert haar over te halen
met hem mee te gaan naar Amerika.
Maar Iné voelt er helemaal niets voor
om boerin te worden aan de andere
kant van de grote plas.
Dwars door dit verhaal spelen de in
triges van de heersers die elk op hun
eigen manier gewin proberen te halen
uit het veranderde maatschappelijke
klimaat. Gewone mensen worden inge
zet bij hun machtsspelletjes als pionnen
op een schaakbord zonder dat ze be
seffen voor welke doeleinden ze wor
den gebruikt. Hun leven is onverander
baar en ze zijn schijnbaar overgeleverd
aan het lot. Maar daarachter zitten de
grillige handen van de machthebbers,
die elkaar met hun lagen en listen be
stoken. Schitterende scènes wisselen
elkaar in een hoog tempo af.
In de apotheose van de film komt het
tot een confrontatie tussen het volk en
de wapenknechten van de autoriteiten
Daarbij nemen de vrouwen, zoals ge
bruikelijk bij Imamura, het voortouw en
even lijkt het volk op een grootse over
winning af te stevenen. Maar dan wordt
er toch geschoten en Genji is één van
de eerste slachtoffers. In een doodse
stilte, die sterk contrasteert met het
opzwepende gezang aan het begin van
de scène, keert het volk terug naar waar
het hoort: de armoede van Oost Ryogo
ku De machtsverhoudingen zijn weer
duidelijk. Een nieuw tijdperk breekt aan
voor het land van de Rijzende Zon.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - De Japanse re
gisseur Shohel Imamura is geen on
bekende In Nederland. Al eerder wer
den films van hem In Nederland ver
toond, zoals „The pornographers,
The Insect Woman, Vengeance is mi
me en The profound desire of the
gods". Imamura behoort tot de be
langrijkste hedendaagse filmers van
Japan. In zijn films kiest hij duidelijk
voor het „echte" Japan en niet voor
het officiële Japan zoals wij dat ken
nen. Imamura laat ons het Japan
zien, waar de hartstochten opbloeien
en de omgangsvormen „ruw" zijn en
de vitaliteit hoogtij viert.
Ook in Eijanaika - wat letterlijk ver
taalt zoiets betekent als Waarom niet7-
trekt hij die lijn door. De film speelt zich
af tegen de achtergrond van turbulente
maatschappelijke veranderingen in het
Japan van 1866. Het tijdperk van de
heerschappij van de shogoen, een
soort hofmeier en de feitelijke heerser
over het land, loopt ten einde; de jonge
keizer Moetsoehito neemt in 1868 zelf
de touwtjes in handen. Daarnaast dwin
gen de Amerikanen met hun „open-
door-policy" de Japanners hun eeu
wenoude isolement op te geven.
De Japanse heersende kaste, onder
ling zeer verdeeld, verzet zich in eerste
instantie tegen deze veranderingen die
haar machtsposities dreigen te onder
graven. Als ze ziet dat ze het tij niet kan
keren, probeert ze de veranderingen op
de voor haar voordeligste manier uit te
buiten.
Hoofdrolspeler in de film is de boer
Genji, die na een schipbreuk door een
Amerikaans schip wordt opgepikt en
zes jaar in de Verenigde Staten woont.
Na die zes jaar keert hij terug naar zijn
vaderland, belandt in de gevangenis,
ontsnapt en keert terug naar zijn dorp.
Daar hoort hij dat zijn vrouw Iné, na