Mensetende vissen... „Prostitute" Kleuretsen, pré-Columbiaanse keramiek en droogboeketten ouwenkafé sprak er alcoholmisbruik „An unmarried woman" van Paul Mazursky. DINSDAG MOVIE CYCLUS: „Cet obscur objet du désir" in Filmhuis-nacht. FILMHUIS APPELMARKT: Verzorgde tentoonstelling in Galerie Leusden DONDERDAG 25 NOVEMBER 1982 kijk op de film 13 an de filmredaktie) In Euro draait de komende week „Piranha 2 flying killers", een film voor liefhebbers van vliegende vissen op jacht ■ar menselijk vlees. Aan Piranha 2 is natuurlijk een eerste deel voorafgegaan. Kon er toen gesproken worden van een heel aardige ■rror-film, de tweede versie over mensetende vissen is zondermeer teleurstellend te noemen Het scenario rommelt aan alle kanten, er zit weinig verrassing in de film en het ontbreekt ook aan een relativerende dertoon. Als dekor is dit keer een vakantiekamp gekozen. Nadat de eerste kaalgevreten lijken zijn gevonden, beginnen de kantiegangers de eerste tekenen van angst te vertonen. Hoe het afloopt9 De liefhebbers van dit genre weten er getwijfeld alles van. (Euro, 16 jaar), (Van de filmredaktie) Er zijn eigenlijk maar weinig goede films gemaakt over vrouwen door mannen. De Amerikaanse regisseur Paul Mazursky Is één van de weini gen, die daar wél in is geslaagd met zijn „An unmarried woman" uit 1978 met Jill Clayburgh in de hoofdrol als Erica en Alan Bates als Saul. Deze film vertelt het verhaal van Eri ca, een mooie vrouw, die na zeventien jaar huwelijk door haar man verlaten wordt, als deze vrij plotseling verliefd wordt op een andere, jongere vrouw Het verhaal toont de gevolgen van deze breuk, zowel voor de man als voor Erica en ook voor hun vijftienjarige dochter, waarbij de film vooral uitgaat van het standpunt van de verlaten vrouw; Eri ca's verdriet en eenzaamheid, plotse linge onthouding van sex, haar veran derde instelling tegenover haar doch tertje Haar troost zoeken in gesprek ken met andere vriendinnen - meestal lotgenoten - haar bezoeken aan een eveneens gescheiden psychothera peute, die Erica weer de weg naar het leven wijst. Een heel ander leven nu, een leven waarvan Erica vroeger nooit heeft gedroomd; meer ongebonden, met sexuele omgang met diverse man nen. maar toch een leven waarin Erica zichzelf weer terugvindt en wel in die mate, dat zij. als haar man ongeveer een jaar later weer bij haar terug wil komen, besluit haar eigen weg alleen verder te gaan. Dinsdagavond te zien in de Dinsdag- Movie-Cyclus van Grand. Scène uit: Cet obscur objet du désire van Bunuel. 632 D, Snouckaertlaan 4. .OOS. ma. di. wo. 1.30-6.45-9 15. Za 45-9 30 Zo. 1 45-4.15-6 45- DOCTORS IN LOVE ma di wo. 1.30-6.45-9.15. Za. (45-9.30. Zo. 1.45-4 15-6 45- OF 1984. ma. di wo. 1.30-6.45-9.15. Za. ÜO-9.45. Zo. 2.00-4.30-7.00- OE KOELE MEREN DES ma wo 1.30-6.45-9.15. Za JO-9 15 Zo 1.30-4.00-6 30- 9.15. Dinsdag geen voorstelling. PORKY'S PIKANTE PRETPARK. Do. vr. ma. di. wo. 1.30-6.45-9.15. Za. 1 30-6.30-9.15. Zo. 1 30-4.00-6.30- 9.15. MOVIE-CYCLUS OP DINSDAG AN UNMARRIED WOMAN (Een vrije vrouw) 16 jr Dinsdag 1 30-6 45-9 15. 033-18900. CINEMA, Stadsring 30 POLTERGEIST 16 jr Do. vr. ma. di. wo. 1.30-6.45-9.15. Za 1.30-6.45-9.30. Zo. 1.30-4.00-6 45- 9.30 VEEL LIEFS UIT MOSKOU (from Rus sia with love). 12 jr. Dagelijks: 1.30-6 45-9.15. Zondag te vens 4.00. 033-633655. EURO, Stadsring 32. PIRANHA 2. THE FLYING KILLERS 16 jr Do. vr ma di. 1,30:6 45-9.30. w. 6 45-9 30 Zo. 1 30-4 00-6.45-9.30. DUO, Westsingel. LUST 18 jr. Ma. t/%1/. 2 15-8.15 Za zo 2 15-7 1 930. FIST OF FURY 16 jr. Ma t/mvr. 2.00-8.00. Za zo 2 00-7,0 9.15. NACHTVOORSTELLINGEN DUO, zaterdag BLUE MAGIC. 18 jr 24.00. DE PRIJSVECHTER 16 jr. 23.45. KINDERVOORSTELLINGEN. EURO. 033-633655. DONALD DUCK'S ZOMERFEEST a.l. Wo. za 1 45 (Van de filmredaktie) In de serie nachtfilm op zaterdag van het Filmhuis Appelmarkt kan men deze week een film gaan zien van Luis Bunuel: „Cet Obscur Objet du Désir". „Cet obscur objet du désir" is geba seerd op een roman van Pierre Louys „La femme et Ie pantin" die voordien reeds driemaal filmers van stof voor zag. Jacques de Baroncelli, Julien Du- vivier en Joseph Von Sternberg verre weg de bekendste is von Sternberg's versie „The Devil is a woman" waarin Mariene Dietrich de hoofdrol speelde Een andere bekende femme fatale. Brigitte Bardot vertolkte met de welbe kende pruilende mond deze rol in Duvi- viers versie. In de film van Bunuel zou Maria Schneider de hoofdrol spelen, maar de samenwerking liep op niets uit en Bu nuel zag zich genoodzaakt een andere actrice te zoeken. Bunuel vond hiervoor een typisch Bunuelse oplossing: hij liet de rol van het meisje Conchita door twee onbekende actrice's vertolken die al eerder bij hem op een auditie voor deze film waren geweest en pas samen die spanning van een magische per soonlijkheid op het witte doek konden uitbeelden. Hieruit blijkt weer hoe Bunuel op ach- tenzeventigjarige leeftijd zijn surrealisti sche streken nog steeds perfekt weet te praktiseren. De rol van Conchita, de Spaanse flamencodanseres waaraan Mathieu een man van een jaar of zestig (Fernando Rey) zijn hart verliest, wordt nu vertolkt door de jonge actrices Caro le Bouquet en Angela Molina die niet op elkaar lijken maar de rol voortdurend van elkaar overnemen. Als Conchita (Molina) een nachthemd aandoet komt Conchita (Bouquet) er de deur mee bin nen. Het merkwaardige is dat dit geheel niet verwarrend werkt maar dat de rol len geheel in elkaar overvloeien, men merkt het wisselen van de een naar de ander na korte tijd nauwelijks meer op Het is ook duidelijk dat het niet in Bu- nuel's bedoelingen heeft gelegen de verschillende kanten die een persoon nu eenmaal in zich hebben door middel van verschillende manieren van doen en praten zit in alle mensen en heeft veel meer te maken met het verschil in stemming dan met fundamentele ka rakterverschillen. Scene uit ..Prostitute", te zien in het Filmhuis. „Prostitute", Engeland 1980. Regie en scenario: Tony Garnett. Camera: Charles Stewart en Diana Tammes; Montage: Bill Shapter; muziek: The Gangsters; met o.a. Eleanor Forsy- the, Kate Crutchley, Kim Lockett, Nancy Samuels, Richard Mangan en Phyllis Hlckson. Lengte: 97 minuten. Theater: Filmhuis Appelmarkt van zaterdag tot en met dinsdag, 20.15 uur. Sandra, straatprostituee, woont sa men met Winston en hun zoon Michael. Een kamer is verhuurd aan Louise, so ciaal werkster met een speciale interes se in prostitutie en bevriend met San dra. De aanhouding van een andere prostituee. Rose Wilson, wegens tippe len, is voor Louise aanleiding een lobby te organiseren teneinde de wetgeving betreffende prostitutie te veranderen Sandra echter, staat hier zeer sceptisch tegenover en vertrekt naar Londen om vast werk in een massage-salon te zoe ken. Ondertussen wordt de groep ster ker, wint meer en meer aan overtui gingskracht en slaagt er in parlements leden voor hun zaak te interesseren. Tijdens een conferentie inzake wetswij ziging ontmoet Louise een socioloog met wie ze een (onhandige) nacht door brengt. Sandra werkt inmiddels via het bureau van Mrs. T als massage-call- girl maar gaat er met ruzie weg. In Bir mingham, haar woonplaats, bereidt de groep een petitie voor, Louise wordt door haar collega's bekritiseerd vanwe ge haar betrokkenheid bij de prosti- tuee's, haar „niet professionele" hou ding. Nadat ze bezoek heeft qehad van twee politiemensen die op een raamad vertentie afkwamen, krijgt Sandra ge noeg van Londen. Haar terugkeer in Birmingham valt samen met de vrijla ting van Rose Wilson. De aktiviteiten van de groep prostituee's heeft de aan dacht getrokken, de BBC-t.v. denkt een programma over prostitutie te maken. „Prostitute" is een speelfilm met een sterk dokumentaristische benadering. Garnett, de maker, heeft de werkelijk heid zo neutraal mogelijk gefilmd, zon der sensatiebelustheid. Alle aspekten van prostitutie komen min of meer sys tematisch aan de orde: massage-sa lons. het op straat oppikken, het verhu ren van diensten aan zakenmensen, al lerlei perversiteiten. Duidelijk worden de commerciële verhoudingen tussen een prostituee (van arbeidersafkomst) die vergeefse moeite doet zelfstandig te werken en onafhankelijk te worden en allerlei tussenpersonen Daarnaast speelt het gegeven in de film dat de maatschappij prostitutie zowel voort brengt als afstraft. Juist in de prostitutie komt de tweeslachtigheid in deze naar buiten. Via het beroep van Louise - dat van sociaal werkster - bekritiseert de film de paternalistische, ambivalente benade ring van het „fenomeen prostitutie" door allerlei „gogen". Niet door de per soon van Louise; tussen Sandra en Louise zijn de grenzen tussen het „nor male", het „fatsoenlijke" van de een en de-prostitutie van de ander vaag. Belden trachten bewegingsvrij heid te krijgen, zinnige relaties op te bouwen. Ze proberen hun verschil, als dat er al is, te begrijpen. Nieuwe Bloemgroqp. dinsdag 30 november 20.00 uur in de Kori. '-na/ 5.-zijn te verkrijgen bij de diverse vrouwenverenigingen en op w)d van de voorstelling aan de zaal. ISDEN - Het geregistreer- ital alcohol-verslaafden In land is 400.000. Dat getal ^stig verdubbeld worden fer je gaat praten over het aantal alcoholverslaafden. r aanleiding van de experi- (le toneelgroep De Nieuwe •groep, die aanstaande ag 30 november op uitno- van de Vrouwenraad het Wat drink ik nu eenmaal", Korf gaat spelen, hield het "enkafé afgelopen maan- en avond over alcoholmls- rouwen, van wie twee zelf »afd waren geweest, en vrouwen een verslaafde rhebben gehad, vertelden •grijpende wijze over hun •gen en hoe zij tenslotte •en zijn. 'ergang van sociaal drinken •wenning en tenslotte naar ing blijkt een sluimerend ge- zijn. Ontkenning van excu- Bken om te drinken bleek ie- «r in de verhalen een voor- verschijnsel te zijn. el vrouwen eerder ver- jnnen raken met dezelfde •Iheid alcohol dan mannen is eiende probleem van werk loosheid, met name jeugdwerk loosheid een verschijnsel dat alco holverslaving meer en meer doet toenemen. De stichting SOHA, waar deze vier vrouwen bij aange sloten zijn, wil op zo kort mogelijke termijn trachten te komen tot de realisering van een crisisopvang centrum, met 24-uurs opneemmo- gelijkheid voor een doelgerichte opvang van alcohol-verslaafden. Naast dit organisatorische ge deelte verleent de stichting ambu lante hulp aan personen en hun naaste omgeving, die in een crisis situatie verkeren ten gevolge van alcoholmisbruik. SOHA (Stichting Opvang en Herstel van Alcoholici) is 21/z jaar geleden in Leusden op gericht en bestaat momenteel uit een werkgroep van ex-verslaafden, die niet alleen de cliënt willen hel pen maar ook zijn naaste omge ving. De vragen die er gesteld wer den gingen hoofdzakelijk over de vraag hoe je nu weet, wanneer je verslaafd bent? „Zelf weet je dat heel goed", was het antwoord. „Maar je kunt het testen. Hoe ga je je voelen en wanneer er helemaal geen drank in huis is, of wanneer je enkele weken niet gedronken hebt?" LEUSDEN - Weer een zeer ver zorgde tentoonstelling in de, de ze maand drie jaar bestaande Galerie Leusden, Ardennen 11. Het is een kombinatie dit maal van drie elementen: kleuretsen van Sam Parabirsingh (die vele reizen maakte vooral ook naar Midden- en Zuid-Amerika), pre- Columbiaanse keramiek uit een Bredase kollektie, en droogboe ketten. Heel mooi in kleur bij el kaar gezocht. En ik moet zeggen: het wit van de galerie als achter-, onder- en bovengrond blijft het goed doen. De sfeer is aange naam en objecten worden met veel liefde bijeengebracht en tentoongesteld. De kleuretsen van Sam Parabir singh brengen een eigen visie op, een zeer samengesteld verwerkt fantasiebeeld over de oude kunst wereld, de oude beschaving, die Sam Parabirsingh op zijn reizen in Zuid- en Midden-Amertka, Nepal en India aantrof. In tegenstelling tot de vele ver nielers die door het Indiaanse we relddeel trokken, erkent de huidige mens de schoonheid van de leef wereld der Indianen Is er gevoelig voor. Sam Parabirsingh wordt er immens door geboeid, en laat er zich graag door inspireren. Uit die bevruchting komen via de gevoels- en gedachtenwereld van Sam Parabirsingh heel archaïsch getinte prenten voorl Die doen denken aan eeuwenoude muren, waar de tijd de schilderingen wat heeft weggevaagd, en beeld zowel als kleur rijper heeft gemaakt. Erg knap om zulke effekten te bereiken. Erg boeiend ook om met paarden, vlinders Inka-tekens, plant- en dier- motieven een geheel eigen sfeer te kreëren Die als ondertoon het mystieke heeft behouden van een zeer oude religieuze kuituur. Soms klinkt er iets heel vrolijks, zonnigs, ongekompliceerds door, herinnerend aan de tijd, dat de ou de volkeren nog niet werden uitge roeid. Dan onstaat er een prent geïnspireerd door een roos, met een fantasievol verbeeldingskader in opgewekte kleuren om de bloem heen. Stijlvol worden de kleuretsen ge- kombineerd met pré-Columbiaan se keramiek. Keramiek uit de tijd „voor de ontdekking van Amerika door Columbus", of ruimer gezien voor de komst van de blanken. De studie van de Pré-Columbiaanse kunst werd pas in het begin van de 20 ste eeuw op wetenschappelijke basis aangevat Vele gebieden zijn nog steeds niet systematisch on derzocht. Tegenwoordig neemt men aan, dat de Inianen na de Beringstraat uit Azië naar Amerika trokken tus sen 40 000 en 25 000 jaar vóór Christus. Tegen 10.000 jaar vóór Christus was de migratie voltrok ken. In Zuid-Amerika heeft men vondsten op 12 000 jaar vóór Christus kunnen dateren De beschaving in Mexico en Centraal Amerika vertoont de rijks te en meest ontwikkelde vormen. Er was een bevolking, die van de landbouw leefde, en die politieke en religieuze leefregels had Zij schiepen een indrukwekkende kui tuur Twee gebieden ontwikkelden zich in zekere mate los van elkaar. In het noorden de Mexicaanse hoogvlakte, die herhaaldelijk inva sies van nomadenstammen onder ging mét de grote vallei van Mexi co, de Golf kust met de staten Vera cruz en Tobasco en tenslotten Oa- xaca. In het zuiden het schiereiland Yucatan. Chiapas en Guatemala. Het zou te ver voeren om een volledig overzicht van alle kuituren te geven: de pré-klassieke kuituren van Mexico de beschaving der Ol meken, de beschaving van de Stille Oceaankust, de bescherming van Teotihuacan, de beschaving van de Zapoteken, die van de Mixte ken, de Huasteken, Totopaken van El Tajin, de beschaving der Tolte ken, die van de Maja's in Chiapas, Guatemala, Honduras en El Salva dor, die van de Azteken in de vallei van Mexico, Puebla en Verascruz enzovoorts. Van de keramiek, die in Galerie Leusden is te zien zou je de relatie moeten kennen met de religieuze achtergronden Elk detail van elk objekt had voor de ambachtsman, die het had gemaakt, een funktie, want hoewel de Indiaanse am bachtslieden grote kreatieve gaven hadden, waren ze in het vervaardi gen van hun objekten door traditie aan strenge regels qebonden Alle afzonderlijke subkuituren onderscheiden zich door verschil lende kuituurpatronen en eigen stij len. In de beeldentaal vond vaak een opeenstapeling van symboli sche elementen plaats In al deze kuituren ontwikkelde zich een veel zijdige architektuur, en aardewerk met een vaak veelkleurige versie ring. Voor de hoogstaande begrafeniskKultus werden kleifi- guurtjes vervaardigd. Allerlei on derwerpen uit het dagelijks leven werden uitgebeeld. Op de tentoonstelling in Galerie Leusden ziet u vrouwenfiguren uit Colima (200 jaar vóór Christus), majakrijgers (750 na Christus), bijl- godjes, staande langneus vrouwen en -mannen, opperhoofden uit Co lima. gifpotjes, vruchtbaarheidsfi guren. Allemaal keramische beeld jes en objekten. afkomstig uit gra ven, die getuigen van deze heel gevarieerde en hoogstaande be schavingen. Kleuretsen en pré-Columbiaans aardewerk in Galerie Leusden wor den luisterrijk omgeven door scha len en vazen, opgemaakt met droogbloemen in een grote diversi teit van bloemsoorten, distels, zaaddozen, lichtblauwe horten sia's, riddersporen en korenbloe men vormen de basis van een sym fonie in blue. Soms zijn de bloem stukken uitsluitend in witte tinten opgemaakt, soms in van licht naar donker variërende rosen en roden Erg mooi zijn ook de stukken waar in judaspenning, vergane bladeren en andere door de natuur toegele verde fenomenen zijn verwerkt. Naast de vele fraaie ruigere droog bloemkomposities in veelal mo nochrome kleurstellingen zijn er de traditionele vrolijke biedermeier boeketjes te bewonderen. Een heel mooie tentoonstel ling, die tot zondag 12 december is te zien. Op woensdag tot zon dag van 13.00 tot 18.00 uur. Anco Mali DEZE WEEK IN DE GEMEENTE Donderdag 25 november 19.30 uur: Raadsvergadering, raadszaal Donderdag 25 november 20.00 uur: Ledenvergadering ULG, De Til Zaterdag 27 november 10.30- 12.30 uur: Sinterklaasfeest Blijhof, Ansfriduslaan Zaterdag 27 november 14.00- 16.00 uur: Sinterklaasfeest Blijhof, Ansfirduslaan Maandag 29 november 20.00 uur: Commissie Welzijn en Onder wijs, raadszaal Maandag 29 november 20.00 uur: Werkgroep RO van het CML, expositieruimte. Zwarteweg 16a Dinsdag 30 november 20.00 uur: Commissie OW/RO, expositie ruimte. Zwartweg 16a Dinsdag 30 november 20.00 uur: Toneelvoorstelling Nieuwe Bloem- groep, De Korf Woensdag 1 december 20.15 uur: PvdA-jaarvergadering, schuur Hakhorst Donderdag 2 december 14.00 uur: Opening UW senioren socië teit, De Korf Donderdag 2 december 19.30 uur: Begrotingsbehandeling ge meenteraad. raadszaal ACHTERVELD Zaterdag 27 november 10.00 uur: opening Solidariteitswinkel, RK pastorie Zaterdag 27 november 13.30 uur: Intocht St. Nicolaas Zaterdag 27 november 20.00 uur: Dia-avond Achterveld 600, De Moespot Maandag 29 november 20.00 uur: ledenvergadering Kruisver eniging, Kruisgebouw Dinsdag 30 november 9.00 uur: Welfareclub Zonnebloem, Ons Ge bouw Woensdag 1 december 9.00 uur: handwerkhobbyclub. De Moespot Woensdag 1 december 20.00 uur: Ledenvergadering ABTB, D' Ouwe Peerdestal Donderdag 2 december 13.30 uur: bejaardensoos

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1982 | | pagina 13