Ichitterende satire op de
waanzin van vandaag en morgen
)e terugkeer van de
ïchte James Bond
■„The Thing" - bloedstollend
7
srry Lewis in „Slapstick"
rHE MAN WITH THE DEADLY LENS"
EAN CONNERY
-
kijk op de film
FILMAGENDA
i/ooelr
K£R=,TOM«AU
l/oca' r
HOOFD
DONDERDAG 23 DECEMBER 1982 |0||g|||l|l fclMMI
ids vorige week draait in het
d-theater „Slapstick" (Tweeling
elten). Maker van deze film is Ste-
'aul. Voor „Slapstick" baseerde hij
op de gelijknamige bestseller van
Kurt Vonnegut over een tweeling van
enorme afmetingen, die hun direkte
omgeving van de ene chaos in de ande
re stort.
Hoofdrolspelers zijn Jerry Lewis en
Madeline Kahn en Marty Feldman De
eerste twee spelen de tweeling (in een
dubbelrol) en de laatste speelt een zeer
merkwaardige butler. Het is overigens
een van de laatste rollen van Marty
hlSSCM/EM KOHT HU EPS AVO
TOE - HU HE&TT r peuc
A/AAB ACHl/AAK U/kX r
OCfc KJEL HU DOEr fn EEST
j^k3
'iZAOK -WAT Y AllkS 0£
KRH(i IK. I KJtUAT T WVJ
i/AAj oou, DE keesr-
het fceeirryY A7-AAJ/dus
Bert Vos)
ie man with the deadly lens"
ig is right), USA, 1982. Regie,
irio en produktie: Richard Brooks,
ira: Fred J. Koenekamp; muziek.
Kane. Gebaseerd op de roman
Better Angels" van Charles
rry. Met- Sean Connery, Katheri-
iss, George Grizzard. Robert Con-
lohan Saxon, Henry Silva, Leslie
;n, Robert Webber. Hardy Kruger,
Stockwell en Ron Moody. Lengte:
ninuten. Keuring: 16 jaar. Genre
iche avonturenfilm. Theater
I 3
rierlca might not always be
but It's never wrong". Goed of
t, goed Is slecht. Slecht Is goed.
het credo in de nieuwste film
egisseur Richard Brooks: „The
with the deadly lens" (Wrong Is
met Sean Connery In een
itlge hoofdrol als super-TV-ver-
jever Patrick Hale van „World
Islon Network". Brooks maakte
leze film een schitterende satire
e waanzin van de wereld van
aag en morgen. Zij het dan in
ioort James Bond-achtlg avon-
waarln Sean Connery weer he
al terug Is op z'n oude vertrouw-
rreln, al Is het dan niet met een
Iver, maar met een al even ge
lijke televisie-camera In zijn ro-
;te knulsten. „Amerika mag dan
i de fllmredaktle)
MERSFOORT - „The man with
deadly lens" van regisseur Rl-
rd Brooks met Sean Connery In
ioofrol als Patrick Hale, super-
;laggever van „World Television
vork", kan worden beschouwd
»en voorproefje (nou jaop de
die Connery binnen afzienbare
weer gaat vervullen: die van Ja-
Bond. Want het karakter van Pa-
c Hale benadert In vele opzichten
van James Bond, agent 007. En
James Bond kreeg Connery ooit
endheid en werd hij de befaamde
acteur die hij nu is.
in ster begon te rijzen toen hij ne-
len jaar geleden de eerste Bond
,,Dr No" maakte Connery was op
een ster, en hij zou nooit meer van
007-image afkomen, alhoewel hij
op allerlei manieren heeft gepro-
d. Zes jaar na „Dr. No" kondigde hij
dat „Diamonds Are Forever" zijn
«te James Bond was geweest. Hij
laarde definitief een punt achter zijn
ere als meester-spion te hebben
it. Iets waarop hij pas veel later te-
ou komen. Als je aan Sean Conne-
inkt, dan denk je automatisch aan
9s Bond. dat is een feit. en dat ter-
iij na zijn 007 periode tientallen in-
wekkende rollen speelde.
de lange lijst van films waarin hij
terde staan onder meer „Marnie,"
idsom," „Murder On The Orient
ess," en „Outland." Nu, na dertien
komt Connery op zijn besluit, om
meer de rol van James Bond te
ilken terug. Hij vindt het nu weer
Waar onrust is, waar gevaar dreigt, déér is Patrick Hale (Sean Connery).
Scène uit: ,,The man with the deadly lens".
niet altijd gelijk hebben, het heeft
nooit ongelijk" ligt ten grondslag
aan deze film, waarin Internationale
politieke Intriges, spionage, corrup
tie èn de macht van de televisie cen
traal staan in een wereld, die niet ver
van vandaag af ligt. Een wereld, die
wordt beheerst door wereldomspan-
een uitdaging om gestalte te geven aan
deze charmante spion. Dat hij inmid
dels 52 jaar oud is vind de acteur geen
enkel probleem Hij zegt „Roger Moore
is ook niet bepaald een van de jongsten
en hij heeft nog altijd veel succes als
Bond. Zelfs een man als James Bond
wordt een dagje ouder, dat is toch juist
goed!" Voor zijn nieuwe film schreef
Connery, samen met Len Deighton
het script De oude James Bond is dus
weer terug. Roger Moore is overigens
niet van plan om zich nu terug te trekken
en dat betekent dus dat er binnenkort
twee onverslaanbare spionnen in film
land rond wandelen
In „The Man With The Deadly Lens"
laat Connery zien dat hij nog niets van
zijn kracht als acteur heeft verloren. Zijn
charme en natuurlijk manier van spelen
zijn met de jaren niet veranderd
Eigenlijk is „The Man With The Dead
ly Lens" een voorproefje voor de toe
komstige Connery-Bond films; een
spannende film vol aktie die beslist
geen moment verveelt.
nende televisle-kommunlkatle, ge
sublimeerd In de machtigste om
roep: World Television Network. Het
nieuwste wordt gemaakt door WTN,
door Patrick Hale als haar belangrijk
ste exponent. Waar Patrick Hale op
duikt, déér wordt politiek gemaakt,
déér wordt het lot van de wereld be
paald. Regeringsleiders weigeren te
spreken zonder de camera's van
WTN's Patrick Hale In de nabijheid.
Want dat zou tijdverspilling zijn.
Woorden worden pas belangrijk als
de televisie ze registreert...
De wereld die Richard Brooks schetst
wordt gekenmerkt door spionage- en
kommunikatie-satellieten, machtswel
lustelingen, levensgevaarlijke terroris
ten, politieke intriganten en incompe
tente regeringsleiders
De man met de dodelijke lens dringt
door tot in de meest geheime plaatsen
Rücksichtslos maakt hij gebruik van de
mensen, met wie hij in kontakt komt.
Neutraal als een verslaggever maar zijn
kan. Het interesseert hem niet dat men
sen worden gemanipuleerd, hij let niet
op de doden die rond hem vallen. Hij
doet zijn werk. Snel, goed en boeiend.
Zijn wereld van het nieuws beheerst zijn
hele denken en doen, ook al kan enig
cynisme hem niet worden ontzegd. Zijn
leven krijgt echter een ander aanzien
als hij wordt betrokken bij een levensge
vaarlijke zaak, waarbij het voortbestaan
van de wereld in het geding is.
Patrick Hale slaagt er in om een gi
gantische complot bloot te leggen,
maar in feite is het slechts schijn. Na
tuurlijk, hij maakt schitterende reporta
ges van een wereldvreemde oliesjeik
die plotseling rijk is geworden door de
vondst van olie in zijn gigantische zand
bak, hij volgt de dubieuse handelingen
van een wapenhandelaar (Hardy Kru
ger) op de voet, staat oog in oog met
twee uiterst gevaarlijke terroristen
(Henry Silva en Chery Michan) die twee
atoombommen zouden hebben om de
wereld hun wil op te leggen, dringt door
tot in het hart van de CIA, zet de presi
dent van de Verenigde Staten onder
druk. maar als puntje bij paaltje komt
blijft Patrick Hale de cynische buiten
staander die hij altijd is geweest, goed
voor steeds hogere kijkcijfers, die zijn
baas Harvey Nahar (Robert Webber)
tot extase weten te brengen. De wereld
van vandaag in een context van mor
gen Een waanzinnige wereld, waarin
het verkeerde goed is en het goede ver
keerd. Een wereld, beheerst door pla-
neer-overspannende kommunikatie en
bijbehorende kijkcijfers. Een wereld, die
bestaat uit „show" Keiharde show. dat
wel, maar zo lang het geld in het laatje
brengt doet dat er niet toe.
„The man with the deadly lens" is
beslist geen serieus drama, dat zal ie
dereen duidelijk zijn. Richard Brooks is
er in geslaagd om een juist evenwicht te
vinden tussen het snelle avontuur en
trefzekere satire De James Bond van
de televisie op kruistocht tegen alles
wat verkeerd is, omdat het goed is.
Goed voor World Television Network,
voor hemzelf en zijn medewerkers. Een
man met maar één hartstocht en dat is
de journalistiek van de realiteit, via zijn
onmisbare camera die hij op elk mo
ment - gevaarlijk of niet - richt op de
plaats waar alles gebeurt
„The man with the deadly lens" stemt
- ondanks de spanning en de zwarte
humor, ondanks het gigantische avon
tuur- tot nadenken. Het laat het gevaar
zien, waarin onnadenkende wereldlei
ders met incompetente adviseurs, ge
katalyseerd door steeds overmoediger
akties van machtswaanzinnige terroris
ten, ons kunnen brengen. Hij laat zien,
waar de macht van de kijkcijfers naar
toe kan leiden: een waanzinnige we
reld, waarin men steeds meer hongert
naar méér sensatie, waarin niets meer
te dol is als het maar geld opbrengt. Een
wereld, waarin mensen voor en met
medewerking van de televisie in staat
worden gesteld hun onberedeneerde
haatgevoelens bot te vieren. Een we
reld, die bijna de onze is.
Brooks' film is op verschillende ma
nieren een geslaagde film. Als puur
avontuur la James Bond, als zwarte
satire èn als toekomstfilm. De cynische
humor werkt aanstekelijk, relativeert
ogenschijnlijk de al te serieuze elemen
ten in de film, maar accentueert in
werkelijkheid nog eens extra de gruwe
lijke waanzin van een dolgeworden we
reld.
Verkeerd is goed, goed Is ver
keerd. Beide uitgangspunten leve
ren prima televisie-reportages op.
Hogere kijkcijfers en verkiezings
winst. Afgewisseld met tonnen kos
tende commercials. Zo bekeken zit
onze wereld toch wel erg simpel In
elkaar...
Star-reporter Patrick Hale van WTN in een gevaarlijke scène uit: The man with the deadly lens".
Sean Connery in een zwarte satire van Richard Brooks.
Bert Vos $ean Connery en Kathenne Ross in een scène uit ,,The man with the deadly lens".
Sean Connery, hier in een scène uit The man with the deadly lens" komt terug als
James Bond.
ward Hawks. Deze baseerde zich op de
roman „Who goes there" van John W
Campbell uit 1938 Het begin van de
film heeft ook wel wat weg van „The
Thing" uit 1951, maar John Carpenter
ontwikkelt gaandeweg in zijn remake
toch een geheel andere visie
Het verhaal gaat over een poolexpe
ditie, die bij het vinden van een ruimte
vaartuig te maken krijgt met een buiten
aards wezen. Het wezen heeft de ei
genschap als het een slachtoffer heeft
gevonden, de vorm van zijn „gastheer"
aan te nemen. Deze transformatie
wordt door de speciale eftekten van
Rob Bottin bijzonder angstaanjagend
gebracht, levende wezens worden bin
nenste buiten gekeerd, vangarmen van
zeemonsters springen eruit, een bar
stend hoofd met uitpuilende hersens,
enfin, je moet er maar van houden
Resumerend kan worden gesteld dat
John Carpenter zijn reputatie geen eer
aan doet. Zijn gevoel voor humor en
stilering hebben hem dit keer behoorlijk
in de steek gelaten, waardoor „The
Thing" naar een middelmatig nivo te
rugzakt Voor de echte horror-liefheb
ber.
„The Thing", 1982. Regie: John Car
penter. Produktie: David Foster. Sce
nario: Bill Lancaster. Muziek: Ennlo
Morricone. Met: Kurt Russell, A. Wll-
ford Brlmley, T. K. Carter. (Euro,
Amersfoort, 109 minuten).
o
c=> o
„Het laatste nieuws!
De pyromaan
is weer aan het werk
(van de filmredaktie)
AMERSFOORT, 23 december t/m 29
december
Grand, Snouckaertlaan 4, tel. 033-
14632.
„101 dalmatiers". a I. Do. vr 1 30-6.45.
Za. t/m wo 1 45-4.15-6.45.
„Blade Runner", 12 jr. Do. vr. 9.15. Za.
t/m wo. 9.30.
„De man met het dodelijke oog" (the
man with the deadly lens), 16 jr Do vr
6 45-9 15. Za t/m wo. 6 45-9 30
„ET The Extra Terrestial" a.l. Do. vr
1.30-6 45-9.15. Za. t/m wo 2.00-4 30-
700-9.45
„Porky's Pikante Pretpark" Do. vr
1.30-6.45-9.15. Za. t/m wo 1 30-4 00-
6 30-9 15
„Tweeling op stelten" (slapstick) a.l.
Do vr 1 30-6.45-9 15 Za t/mwo. 1 30-
4 00-6 30-9 15
Als maker van science fiction- en hor
rorfilms heeft John Carpenter in betrek
kelijk korte tijd een te respekteren repu
tatie opgebouwd. Films als „Hallo-
ween" en „The Fog" zijn daarvan spre-
kende voorbeelden
In „The Thing" heeft Carpenter ech-
I ter duidelijk een andere richting ingesla- I
I gen. Kenmerkten zijn eerdere films zich
door het ontbreken van het onzichtbare,
in „The Thing" wordt het verschrikkelij
ke monster in volle glorie getoond en
derhalve wordt er met liters bloed ge- j
smeten.
Hij wijkt wat dat betreft duidelijk af van
de eerste versie van de film. Deze da
teert uit 1951 en is gemaakt door Ho-
Feldman.
„Slapstick" is beslist geen onaardige
komedie geworden, al is het verhaal
soms moeilijk te rijmen. Voor de goede
orde geven we hieronder een zo volle- J
dig mogelijk inhoud van de film, zodat u i
ongetwijfeld met nog meer plezier
„Slapstick" kunt gaan zien
De rijke Caleb en Letitia Swam (Jerry
Lewis en Madeline Kahn) hebben het
leven geschonken aan een tweeling
van enorme afmetingen en met het ui
terlijk van Neanderthalers. Op advies
van de huisarts, dokter Frankenstein,
groeit de tweeling, Wilbur en Eliza, gei-
soleerd op in een buitenhuis De huis- j
houding wordt geleid door de butler Syl- I
vester (Marty Feldman) en een nogal j
losgeslagen stelletje bedienden Wilbur
en Eliza doen alsof ze idioot zijn, praten
onzin en gooien met eten. Maar 's
nachts, als ze samen alleen zijn, weten
ze met hun beide hoofden één genie te
creëren Ze bekritiseren de evolutie
theorie en proberen de zwaartekracht
te beheersen
De Chinezen hebben veel belang
stelling voor hun kennis. Oud ambassa
deur Ah Fong wil graag meer informatie
over de beheersing van de zwaarte
kracht en vertelt meneer en mevrouw
Swain van het verborgen talent van hun
kinderen Nu het geheim prijsgegeven
is, wordt de tweeling uiteen gehaald
Maar apart kunnen ze niets presteren
Wilbur wordt cadet op een militaire aca
demie en Eliza blijft thuis. Terwijl Wil
burs instructeur probeert alle intelligen
tie in hem te doden, raakt Eliza in een
depressie.
Maar dan komt Ah Fong te hulp. Hij
wijst Eliza de weg naar haar broer Sa
men vluchten ze en verbarricaderen
zich achter een stalen deur in hun bui- j
ten Chinezen en Amerikanen vechten
nu om de tweeling. Maar plotseling ver
schijnt er een ruimteschip met wezens,
even vreemd als de tweeling, om Wilbur
en Eliza te halen. Eindelijk kunnen ze
naar huis.
Cinema, Stadsrlng 30, tel. 033-18900
„De Boezemvnend" a I Do. vr 1.45-
6 45-9 30. Za. t/m wo. 1 45-4 15-6.45-
9.30
„De'hot bubblegum'maagd" 12jr Do.
vr 1.30-6.30-9 15 Za. t/m wo 1.30-
4.00-6 30-9 15
Euro, Stadsrlng 32, tel. 033-633655
„The Thing". 16 jr. Do vr. 1 30-6.45-
9 15. Za en wo 4 00-6 45-9.15. Zo.
ma., di. 1.30-4.00-6 45-9.15.
Duo, Westsingel 7
„Dartele nichten in Tirol". 16 jr Ma. t/m
vr. 2.15-8.15 Za., zo 2.15-4 30-7.15-
9.30.
„Forced vengeance" 12 jr. Ma. t/m vr
2 00-8 00 Za zo 2 00-4 15-7.00-9.15
KINDERVOORSTELLINGEN
Euro, tel. 633655
Wo^za ^45 60 de Vier Dallons a l' Kurt Rusell als MacReady in ,,The Thing" ontdekt een afschuwelijk iets.
Af f ETC. /TEAlZ>/ HEV
l/AAJ f/A^TH £AAT
V