Orlow Seunke en de „Smaak van water" Opnieuw prima jeugdfilm van Karst van der Meulen I leu sd e r kra n Is Polanski's „Chinatown" i £9 „Aquirre, der Zorn Gottes" van Werner Herzog in Filmhuis Appelmarkt „KNOKKEN VOOR TWEE" „Züri Brannt" WINNAAR GOUDEN LEEUW VENETIË DINSDAG-MOVIE CYCLUS Een kattebelletje of een fijn gedrukt kaartje? DE LEUSDER KRANT FILMS IN HET KORT kijk op de film DONDERDAG 6 JANUARI 1983 (Van de filmredaklie) „De smaak van water", Nederland, 1902 Regie Orlow Seunke; scenario Orlow Seunke. D A. Kooiman, M Koopman en J R Achterberg; camera Albert van der Wildt; muziek Maarten Koopman, motage Orlow Seunke en Tom Ensman, Genre zedenschets, met Gerard Thoolen. Dorijn Curvers, Joop Admiraal, Hans van Tongeren, Ol- ga Zuiderhoek, Moniek Toebosch e a. Keuring: 16 jaar, lengte: 100 minuten. Theater Grand - Amersfoort. Orlow Seunke over de film en zijn film „Liefst wil Ik films maken naar mijn eigen Ideeën Ik las ergens Iets wat Ik goed vond: „Er zijn 2 soorten speelfilms. De ene soort is de film die de toeschouwer toestaat onze dage lijkse werkelijkheid te vergeten. De andere soort wijst telkens weer op de werkelijkheid terug". Dat betekent niet dat je alleen maar realistisch moet filmen. Neem bijvoorbeeld Fel- llnl, die juist afwijkt van het realis tisch filmen om onze dagelijkse werkelijkheid te kunnen benadruk ken. De eerste soort is de droomfilm. Ze gaan over moeilijkheden die een held heeft om zijn doel te bereiken. Zodra hij het doel bereikt, valt het doek. Maar voor mij begint de film dan juist. Op dat moment vraag Ik me af: is die held er gelukkig mee? Ik hou niet van films waarbij de ene scene te logisch voortvloeit uit de voorgaande. Een karakter Is niet zo. Een mens heeft allerlei beweegrede nen om nooit logisch te handelen: er is je trots, je ijdelheid, je jaloezie noem maar op. En dèt Is het leven. Juist de twijfel waar demensen mee leven is Interessant, maar als ik daar over wil filmen, zeggen ze: „dat wordt een artistieke film, dat Is niet interessant voor een groot publiek". Ik kan en wil het niet geloven. De eerste aanzet voor De smaak van water was dat Ik een film wilde maken over iemand die zich machte loos voelde. Later zijn er allerlei the ma's en lijnen bijgekomen, waardoor er, hoop Ik, een „echt" karakter kon ontstaan met al zijn nuances: van hard tot verlegen, in de war, verne derd, vertederden fanatiek. Ik pro beer mijn belangrijkste personages herkenbaar te maken. Via stijlmiddelen, zoals koude en warme kleuren met elkaar te laten con trasteren en een levendige montage, met veel shots, tegen de rustige lange instellingen van het einde te zetten, kan ik het proces dat de hoofdpersoon door maakt helpen duidelijker te maken, maar het blijft bij mij de akteur die dit voor het leeuwendeel zal moeten over dragen Ik wil dat een film je „pakt", dat je „meegaat". De techniek mag dan niet overheersend zijn. het is een mid del om het verhaal en de emotie over te dragen. Ik probeer in mijn films bij de mensen een emotie los te maken, ik wil de mensen beroeren, een ontroering die dieper gaat dan alleen maar een vereenzelviging met de hoofdpersoon. De techniek van het filmmaken is niet afhankelijk van mooie beeldjes. Het eni ge criterium voor de techniek, hoe knul lig ook, is komt er een ontroering over? Is er een emotie die opgewekt wordt?" aldus de regisseur van ..De Smaak van Water", die op het Filmfestival van Ve netië een Gouden Leeuw won als de beste debuutfilm. In „De smaak van water" gaat het om de veertigjarige Hes. een ambtenaar sociale dienst op een overheidsbureau waar hij routineus sociaal moeilijke ge vallen volgens de formulieren-spelregel afwerkt Een discussie met een stagiaire over zijn beroepsuitoefening, een ongeluk dat voor zijn ogen plaats vindt en de confrontatie met het veertienjarige meisje Anna (Dorijn Curvers) doen hem in een crisis geraken Het meisje Anna isoleert zich vervuild in een kast van de buitenwerpld en hij besluit zijn huis en Gerard Thoolen en Dorijn Curvers in een scène uit,.De smaak van water'' van Orlow Seunke geïnspireerd door de roman ..De bezoeker" van Gyöng Konréd bureau te verlaten en bij het meisje in te trekken in een poging haar te helpen in contact te treden met anderen De adoptie van haar mislukt tenslotte: de formulierenspelregels zijn niet veran derd en dwingen hem het kind af te staan. „De smaak van water" is een subtiel geschilderde schets van een absurde wereld, waarbij met name ook de came ravoering een belangrijke rol speelt in het geheel, naast de vervreemdende elementen, die het onmogelijk maken plaats en tijd van deze film te bepalen. Met Gerard Thoolen in een sterke rol als de ambtenaar Hes naast Dorijn Curvers als het meisje Anna Een film, die ontroert en aanspreekt en terecht internationaal werd geprezen Sommigen schrijven vlug even een briefje om te melden, dat er gezinsuitbreiding heefi plaats gevonden. Dat is natuurlijk óók een manier. Toch gaat er niets boven een fijn gedrukt kaartje, uitgezocht naar uw smaak. Uit de grote collectie 1982 hebt u enorm veel keuze. En wat de tekst betreft: wij zorgen snel en accuraat, dat er op komt te staan wat u wenst In hand- of machineletter. Vandaag besteld, morgen klaar. -als het om snelheid èn kwaliteit gaat. Rozendaallaan 9 te Leusden-Centrum. Op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13 3C tot 17 00 uur. Telefoon: 033-941495. „Chinatown", USA. 1975. Regie Roman Polanski. Produktie: Robert Evans. Scenario: Robert Towne; met. Jack Nicholson; Faye Dunaway, John Huston, Perry Lopez en John Hiller- man. Keuring 16 jaar. Lengte: 131 mi nuten Theater Grand - Amersfoort, dinsdag-movie-cyclus. (door Bert Vos) Scenarioschrijver Robert Town las veel detective-romans en met name alle boeken van Raymond Chandler, alvorens hij begon aan het schrijven van het scenario voor „Chinatown" voor regisseur Roman Polanskl. Die Invloed van Chandler is onmisken baar In „Chinatown", waarin Jack Ni cholson de prlvé-detective J. J. Gites speelt. Maar de psychologische ka raktertekening Is onmiskenbaar van Polanski. „Chinatown" is aan de ene kant spannend als een thriller, maar heeft aan de andere kant psychologische as- pekten, die de film net even boven het detective-genre uittillen en dat is vooral ook nog eens geaccentueerd door het uitstekende spel van Jack Nicholson en Faye Dunaway. De film kreeg twee Os cars, die voor het beste verhaal en voor het beste scenario. De privé-detective Gites houdt zich normaal gesproken bezig met overspe lige echtparen. Dat biedt weliswaar niet zoveel afwisseling, maar Gittes is daar tevreden mee na een nogal turbulent en gevaarlijk leven als politieagent in de beruchte wijk Chinatown in Los Ange los. Toch biedt dergelijk werk niet altijd de garantie voor rust, want als Gittes een echtscheidingszaak aanneemt die op het oog routine moet zijn, komt hij in de problemen Een vrouw komt bij hem en vraagt hem Inlichtingen te verzame len over de ontmoetingen van Hollis Mulwray met een jong meisje. De vrouw zegt de echtgenote van Mulwray te zijn De man is hoofd van de dienst waterlei dingen in de stad. Wanneer de zaak een publiek schandaal wordt en Mulw- ray's lichaam later in het waterreservoir wordt gevonden, blijft Gittes doorgaan met de zaak. Hij is er intussen achter gekomen, dat Mulwray kortgeleden ge weigerd heeft een nieuwe dam te bou wen om het tekort aan water in de stad op te heffen, terwijl grote voorraden wa ter uit het reservoir verdwijnen. „Chinatown" is het portret van een man, die ondanks zijn cynisme, zijn charme en doortastendheid, een gebo ren verliezer is. De zaak die hij behan delt is duidelijk te groot voorhem, al wil hij dat niet toegeven. De titel van de film is dan ook dubbelzinnig bedoeld „Chi natown" staat voor „dreiging, het afge sloten ghetto, het isolement, het onaan tastbare" De zaak, waar Gittes mee bezig is, dreigt voor hem een nog groter Chinatown te worden dan dit werkelijke stadsdeel ooit voor hem was toen hij er als politieman dagelijks mee werd ge- konfronteerd Als de zaak tenslotte noodlottig af loopt en eindigt in Chinatown, moet Git tes machteloos toezien. Eén van zijn medewerkers neemt hem dan bij hand met de woorden „Jake, mee, dit is Chinatown" Faye Dunaway is in deze boeiervi film de vrouw van hoofdingemej Mulwray Een vrouw die gefrustreerdl labiel door het leven gaat, worstelel met allerlei psychische problemen, a nog eens worden geëscaleerd door 1 dood van haar man en de daarmee M menhangende ontwikkelingen I Die twee karakters worden dofl Polanski uitstekend gekarakujjl seerd, waarbij het voortreffelijk spel van Nicholson en Dunaway teraard bepalend is geweest voor fJ welslagen van de film. Eigenlijk kl er weinig mis gaan door het ster! scenario, dat ten grondslag lag a£j deze film en regisseur Polanski niet voor niets een vakman. 0$ „Chinatown" ademt die Europe® sfeer uit. Een sfeer, die Amerikanef; hoe ze ook hun best doen, zeldi hebben kunnen benaderen. Scène uil: ,.De 101 Dalmatiërs" van Wall Disney Big Bomber. Eigenlijk is het zinloos om over een nieuwe film met Bud Spen cer in de hoofdrol te schrijven. Zo ook dus over z'n nieuwste „Big Bomber", waarin Bud als voormalig zeekapitein de kost aan wal probeert te verdienen met boksen en dat is hem best toever trouwd. Regisseur Michele Lupo heeft wel eens betere films gemaakt met Spencer Hill, maar niettemin zal „Big Bomber" de liefhebbers van fikse knok partijen voor prima vertier zorgen Te zien in het Grand Theater in Amers foort, vanaf donderdag 6 januari. Alle leeftijden, dat spreekt! (Van de filmredaktie) „Knokken voor twee", Nederland 1982, Regie. Karts van der Meulen; pro duktie Simon Jansen; scenario Karst van der Meulen en Piet Geelhoed; mu ziek: Tonny Eyk, camera Fred Tam- mes; met Peter Bos. Hein Boele, Diana Dobbelman, Bram van der Vlugt, Ann- Will Blankers. Ferd Hugas, Marlous Fluitsma, Michael Walma van de Mo len, Inge Sliggers en vele anderen. Genre jeugd/familie-film; keuring alle leeftijden; theater, matineevoorstellin gen van Euro Cinema te Amersfoort Regisseur Kart van der Meulen is op zich eigenlijk een fenomeen. Hij behoort tot de uiterst kleine groep regisseurs, die louter films voor de jeugd maakt. Bovendien is Van der Meulen hiervan zonder twijfel de beste en dat bewees hij meerdere malen, zoals met „Peter en de vliegende autobus", „Martijn en de Magiër", „De bende van hiernaast" en hij bewijst dat opnieuw met „Knokken voor twee". Daarnaast Is Van der Meulen nogal intensief bezig met verschillende televisieprogram ma's zoals kortgeleden als regisseur van de serie „De zevensprong". Dat zijn films niet alleen in Nederland succesvol zijn en worden gewaar deerd, blijkt wel uit het feit, dat hij ook Internationaal grote bekendheid heeft verworven, mede dankzij prij zen op buitenlandse festivals (Mos kou, Bombay). Kortom: een regls- Scène uit Knokken voor twee met Peter Bos als Walter en Michael Walma van de Molen als Freddie. seur, waar we zuinig op moeten zijn. „Lieve pappa en mamma, omdat jul lie altijd ruzie om mij maken, kan ik maar beter weggaan", schrijft Freddie op een avond als hij de konflikten tussen zijn ouders niet langer kan verdragen. Hij pakt wat spulletjes in een tas en loopt de donkere nacht in Waar moet een jongetje van twaalf 's avonds naar toe? Freddie weet maar één adres dat van zijn vroegere buur meisje Saskia, die - sinds de scheiding van haar ouders - met haar vader en haar oudere broer Joris in een andere plaats woont Een avontuurlike tocht voert Freddie tenslotte naar Saskia. Zij staat voor een moeilijk probleem; zij kan Freddie geen onderdak bieden, want haar vader kent Freddie's ouders en zal hen natuurlijk direkt opbellen. Derhalve brengt zij Freddie voorlopig naar het klubhuis, de verzamelplaats van kinderen van ge scheiden ouders. Een bouwvallige keet, gesitueerd bij een oud landhuis, dat ieder moment kan worden afgebro ken Zo wordt Freddie lid van de klub. Voorlopig weliswaar, want zijn ouders zijn (nog) niet gescheiden Maar hij heeft tenminste een dak boven zijn hoofd. Saskia's broer Joris vindt alleen wél, dat Freddie naar huis moet bellen Hij hoeft niet te vertellen waar hij is, maar Joris vindt het niet eerlijk als hij zijn ouders in angst laat zitten Alles lijkt geregeld Freddie kan in het klubhuis slapen en ieder klublid neemt hem een avond mee naar huis voor een warme maaltijd. Maar dan wordt er roet in het eten gegooid: de kinderen krijgen te horen, dat ze de volgende dag hun klubhuis moeten verlaten, juist nu zij het zo hard nodig hebben' Met de hulp van hun vriend en ver trouwensman, de poppenspeler Walter, zoeken de kinderen een nieuw onder komen. Geen eenvoudige zaak; na een aantal mislukkingen besluiten de kinde ren een sloophuis te „kraken" Walter wil daar niet van horen, want het huis staat op instorten Hij biedt hen éls alter natief de benedenverdieping van een leegstaande villa aan zijn ouderlijk huis. De klub verkeert in juichstemming; nu kunnen zij hun ouders uitnodigen in hun eigen omgeving, zonder elk weekend heen en weer geslingerd te worden En waarom dit niet te vieren met een groot openingsfeest met alle ouders? Maar voor het zover komt, treden er nog vele komplikaties op, want Walter had niet zo maar het huis mogen aan bieden, omdat hij daarvoor eerst zijn nurkse oom Theodoor om toestemming had moeten vragen En één ding is ze ker. als oom Theodoor zich ergens mee bemoeit, zijn de moeilijkheden niet van de lucht. Tijdens alle verwikkelingen krijgt Fred die de gelegenheid bij de kinderen thuis te zien hoe zij, alleen met hun vader of hun moeder, leven Hij ontdekt, dat je zelf, als kind. kan voorkomen dat een scheiding de zon niet uit je leven haalt Walter en vooral Joris leren hem dat een kind niet het onderwerp Is van echtelijke ruzies. En dat, als het tot een scheiding zou komen, hij niet behoeft te kiezen, als hij van belden evenveel houdt. Beeld uit ,,Mon Oncle d'Amérique" van Alain Resnais Knokken voor twee is de titel van de nieuwste familiefilm van de Nederland se jeugdfilmregisseur Karst van der Meulen. Vanaf donderdag te zien in de matineevoorstellingen van Euro op donderdag, vrijdag, zaterdag en woensdag, kwart voor twee Een film, die met name de jeugd zal aanspreken door de herkenbaarheid van de hoofd personen en de bijzonder plezierige uit werking van het filmgegeven door een man, die kan worden beschouwd als de beste jeugdfilm-regisseur van Neder land (zie ook elders in deze filmrubriek) De 101 Dalmatiërs, uit de droomfa- briek van filmgigant Walt Disney is kort geleden in een nagesynchroniseerde. Nederlandse versie uitgebracht en be gint in Grand aan de vierde week Een vrolijke en vooral spannende film rond de ontvoering van vijftien puppies van de Dalmatiërs Pongo en Perdita Een prima kinderfilm, dat is duidelijk Mon Oncle d'Amérique. De Franse regisseur Alain Resnais is een bijzon dere filmer. Dat bewees hij eerder met films als „Stavisky" (1974) en „Provi dence" (1976) en dat bewijst hij op nieuw met „Mon Oncle d'Amérique een film, die vanaf donderdag in Grand te Amersfoort te zien zal zijn. In „Mon Oncle d'Amérique vertelt Resnais het verhaal van drie mensen van verschil lende ouderdom en afkomst, twee man nen en een vrouw De laatste zal meti twee mannen iets te maken hebbe maar de twee mannen zullen elka nooit ontmoeten Daarnaast geeft Re nais het expogé weer van de biola Henri Laborit, zodat in feite het verha in de film aan de hand van dit wele schappelijk expogé wordt verklaai Een merkwaardige filmische aanpa die echter uitstekend werkt en v< „Mon Oncle d'Amerique een bijzond re film maakt, die niet voor niets op k filmfestival van Cannes vorig jaar i speciale prijs van de jury èn de prijs v; de Internationale kritiek verwierf Voor de liefhebbers van een thril® met horror-achtige elementen dra vanaf donderdag in Duo de film stranger Is watching" van regissel Sean S Cunningham. Met Kate M| grew en Rip Torn inde hoofdrollen I verhaaltje is tamelijk simpel en draj om een ontvoering en een lustmocn Cunningham, die eerder „Friday I 13th" regisseerde, bakt er niet veel v en met deze film blijkt, wat zijn ecffl talenten zijn Met holle spanning <K schokeffecten probeert hij het filmvJs haal overeind te houden, maar slaatX daar niet in ..A stranger is watching K op alle fronten voorspelbaar en hetfji niets nieuws aan het genre toe te gen Voor de liefhebbers zal dat oveig gens. denk ik, geen enkel bezwaX! zijn. 1.2 'O .-8! (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Het Amersfoorts Filmhuis Appelmarkt start het nieu we jaar met o.m. de nachtfilm van regisseur Werner Herzorg: „Aquirre, der Zorn Gottes" uit 1971/72. Met o.m. Klaus Kinski, Helena Rojo en Del Negri In de hoofdrollen. Aguirre, der Zorn Gottes is de verfil ming van het dagboek van een Spaan se priester die in de 16e eeuw (1560/ '61met de conquestadores meetrok in het Amazonegebied, op zoek naar het legendarische goudland El Dorado, on der leiding van de edelman Pizarro. De film volgt de belevenissen van een vooruitgeschoven groep, die via moeilijk begaanbare bergpaden en op vlotten het oerwoud intrekt Onder hen Scène uit: Knokken voor twee" van Karst van der Meulen. te zien in Euro. matineevoorstellingen. (Van de filmredaktie). AMERSFOORT - Op het eerste weekprogramma van het jaar plaat ste het Filmhuls Appelmarkt de Zwit serse dokumentalre „Züri Brannt". Videoladen Zürich maakte een docu mentaire over de jongerenbeweging in deze stad. waarvan de acties hun hoog tepunt bereikten in de zomer van 1980 De film is dus al weer wat gedateerd, zeker omdat ook het autonome jonge rencentrum. waarvoor toen zo fel gede monstreerd werd. inmiddels al weer is afgebroken. Maar wie nog steeds geïn teresseerd is in de nieuwe bewegingen van de jaren '80. in hun strijdmethoden, humor en leed, is Züri Brannt nog zon der meer de moeite waard Die neemt ook de soms slechte beeldkwaliteit - de beelden werden op video gedraaid - voor lief en geniet volop mee van de spontaniteit en inventiviteit van deze jongerenbeweging en van de makers van de film Met name de quasi-afstan- delijke, maar humorvolle commentaar stem bij deze film maakt veel goed „Het duurde lang voordat Zürich brand de en toen het eindelijk vlam gevat had. vond het geen voedingsbodem, want beton klinkt hol en wil niet branden." Jongeren in verweer tegen een maat schappij, waarin alles netjes moet zijn, waarin de winst verdiend wordt in be tonnen bunkers, die door asfalt met el kaar verbonden zijn en waarin grijze bu reaucraten en ambtenaren de dienst uitmaken Filmhuis Appelmarkt, za tot en met di 20.15 uur Scène uit Werner Herzog s film „Aquirre. Der Zorn Gottes. bevindt zich de ambitieuze en meeop genloze Don Lope de Aguirre. Hun vM kenning is uitzichtloos en de leider lil sua besluit om naar de hoofdtroep terg te keren Aguirre verzet zich hierteglr en laat Ursua afmaken Hij zweert jjr Spaanse koning af en laat de even ke als domme Guzman uitroepen „Keizer van El Dorado" In feit blijft® zelf de nieuwe leider, hopend op e(i£ nog grotere goudvondst dan de lege», darische Cortez voor hem Op e$| groot vlot zakken ze de rivier af. diej trager wordt. De levensmiddelenvi raden raken op en de groep wordlg kleiner ten gevolge van gifpijlen door onzichtbare Indianen op hen worden geschoten. De mannen wordj doodsbang voor de stilte van het woud. Aguirre wil van geen terugki weten. Koorts en hallucinaties maki iedereen gek. Tenslotte blijft er nj mand meer over. Aguirre's dochter, wie hij een „zuivere dynastie" had len vestigen sterft in zijn armen Op laatst zien we Aguirre nog als enige het met lijken overladen vlot in gezj schap van honderden doodskopaapj De bizarre beelden uit Aguirre streren in hoge mate de moeilijkhi van de opnameploeg die naar het Ai zone gebied was gereisd. Het afdriji van de vlotten en het afbranden van f| dorp vonden ook in werkelijkheid pla|ff en zijn eigenlijk uit overmacht in de H terecht gekomen g Klaus Kinski is een acteur die merg 1971 niet zo snel in een film van Herrij] zou verwachten In Duitsland wasjB voordien vooral bekend geworden m. zijn rollen in avonturenfilms Dat wel de reden van Herzog om hemH hoofdrol te geven in een poging van tjr kwaliteitsfilm ook een commercieel s m ces te maken B ig- Filmhuis Appelmarkt, za. 8 jan B uur. I

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 10