unie" - John Hyston's eerbetoon
.an klassieke Hollywood-musical
BALANS O OPRUIMING
K-1
'arcH/vci\horsf-
Robert de Niro in sterke rol in
„Taxidriver" van Scorsese
0p a«e niet-afgepriisde art»
even wij vanaf 13 januan
2e 500 gram
halve prijs
1.55
VANAVOND IN CINEMACLUB DE KORF
NYLON SPORTTAS
Koop nu uw meubels •v|oeAede^n9
slaaokamer - linnenuitzet ee
JÏÏT tafelkleed - gordden
t
998
UOfc*9-
HU®9,
MACHINESCHRIJVEN
liPIl
■%Ëmm
T/m zaterdag a.s.
ALLE KARBONADEN NU NOG
GEVULDE VARKENSLENDE 100 gram 1.60
SCHOUDERHAM 150 gram1.98
ZUURKOOLSTEAK
KEURSLAGER
VELE LEDERWAREN
KOOPJES IN ONZE
OPRUIMING.
ZIE ONZE ETALAGE
SCHOENMAKERIJ
„DE BIEZENKAMP
EVEN NAAR LEUSDEN-ZUID
MET UW OUDE STOFZUIGER
WANT DIE IS NU
GELD WAARD
ERRES SLEDEMODEL MET
ALLE HULPSTUKKEN EN
700 WATT MOTOR
ADVIESPRIJS249.
BIJ ONS199,
NU: AF OUDE
STOFZUIGER30,
U BETAALT
169.-
ONDERDAG 13 JANUARI 1983
kijk op de film
11
USA, 1982. Regie. John Huston, choreografie: Arlene Philips, gebaseerd
jstrips van Harold Gray; met. Alleen Quinn, Caroll Burnett, Albert Finney. Tim
If Bernaaotte Peters. Ann Reinking e.v.a. Genre: musical, keuring alle leettlj-
h eater Grand te Amersfoort.
76-jarlge Holly wood-veteraan John Huston heeftal ver
lende filmgenre's op zijn naam staan, maar eigenlijk zou
and gedacht hebben dat uitgerekend Huston nog eens
n oude dag een musical zou maken. Toch is die gedachte
ider inzien niet zo vreemd, als men bedenkt dat Huston in
één van de weinige Hollywood-veteranen is, die nog
f met film bezig is én het glorie-tijdperk van de musical
tabij heeft meegemaakt. Bovendien is Huston een regls-
jr, die vrijwel moeiteloos alle genre's beheerst, zij het dan
visselend succes. Een musical ontbrak nog aan zijn
■toire, maar dat gemis is met de gigantische produktie
nie" in één keer goed gemaakt. En dat niet alleen. Deze
enenkostende produktie blijkt meteen overal een door-
hd succes te zijn. In Nederland, waar gelijktijdig met de
itdagen Annie" én „De boezemvriend" van André van
i werden uitgebracht, wist het kleine weesmeisje, dat het
iteende zakenhart van een multimiljonair laat smelten,
ederlandse topattractie Van Duin qua bezoekersaantal-
te verslaan en dat is toch echt niet niks.
gezegd worden - heeft er een gran
dioos spektakel van weten te maken,
waarbij niets is nagelaten om het effect
van de vroegere succes-filmmusicals te
evenaren. Het klassieke Hollywood
herleeft met gigantische decors,
schitterend uitgevoerde choreogra
fieën, veel melodrama, humor en een
tikkeltje spanning Een lach en een
traan dus, in het algemeen redelijk ge
doseerd
Annie (een spontane rol van Alleen
Quinn) is een weesmeisje en brengt
haar dagen met haar kameraden door
in het weeshuis van de dellerige, dron
ken Miss Hannigan (een schitterend
overtrokken rol van Caroll Burnett). De
meisjes hebben het er niet zo fijn, want
ze missen eigenlijk alles wat een nor
maal kind toekomt. Miss Hannigan
heeft geen aandacht voor de kinderen
zo lang ze de rotzooi maar schoon hou
den en niet teveel capsones hebben
Het ,,mens" denkt eigenlijk alleen maar
:ich is het succes van „Annie" in
minder verwonderlijk, want
Annie" al veel langer bekend
succesvolle stripfiguur van teke-
larold Gray, die het tot miljonair
dankzij dit succes. Bovendien -
was belangrijker - was van het
irhaal een Broadway-musical
kt, die jarenlang volle zalen trok.
de musical ook buiten Amerika
jn Londen) werd uitgebracht, gin-
fs New Yorkers, die in eigen stad
geen toegangkaartjes konden verove
ren. met hun gezin per vliegtuig naar
Londen om dóar de voorstelling te gaan
zien Dat soort wonderlijke verhalen
maken je erg nieuwsgierig naar de uit
straling die „Annie" blijkbaar op miljoe
nen mensen had en heeft. Is deze ver
filmde musical, die nu ook in Amersfoort
te zien zal zijn, zo goed als de volle
zalen in het buitenland en ook in Ne
derland doen vermoeden''
Regisseur John Huston - en dat moet
éSiSi.
aan drank en aan mannen, die haar
eigenlijk niet moeten. Die gefrustreerd
heid reageert ze af op de kinderen door
allerlei pesterijen. Kortom het cliché
beeld van een ouderwets particulier
weeshuis uit de dertiger jaren. Dat er
desondanks veel wordt gezongen in het
weeshuis, ligt niet zozeer aan het
strenge regime van miss Hannigan als
wel aan het feit, dat het een musical-
verhaal is.
Alles verandert, als een stinkend rij
ke zakenman Oliver Warbucks (Albert
Finney met een kale kop) in één van zijn
onvoorspelbare miljonairs-grillen vast
stelt, dat hij één van de weeskinderen
wel een weekje in huis wil hebben Zijn
secretaresse Grace Farrell (een wat in
getogen rol van Ann Reinking. vooral
bekend als de formidabele danseres uit
„All that Jazz), brengt een bezoek aan
.miss Hannigan's weeshuis en de keus
valt tenslotte op Annie, die het nodige
heeft gedaan om die keus te beïnvloe
den Annie komt naar het „paleis" van
„daddy" Warbuck om een weekje diens
gast te zijn. En zoals was te voorspellen
ontdooit de keiharde zakenman voor de
grappige charmes van het tienjarige
weeskind en ziet het er naar uit, dat
Annie mag blijven.
Maar Annie verlangt naar haar echte
ouders en Daddy Warbuck ziet in, dat
hij zijn uiterste best moet doen om An
nie gelukkig te maken. Hij doet een op
roep in de kranten en voor de radio (wat
een kostelijke scène in de studio ople
vert) en het grote huis aan de Fifth
Avenue wordt overstroomd met ad-
spirant „ouders" van Annie Miss
Hannigan en haar verdorven broer
Rooster (Tim Curry) en dienst vriendin
Lily (Bernadette Peters) hebben echter
andere plannen Doordat ze kunnen
„bewijzen" dat Rooster en diens
vriendin de echte ouders van Annie zijn,
proberen ze de zaak te beduvelen en
een fikse hap van Warbucks onmetelij
ke rijkdom in de wacht te slepen Dat
loopt uit op een voor een musical tame
lijk spannende achtervolging, compleet
met reddingsoperaties via een heli
copter. waarna alles uiteraard toch
goed komt en het gelukkige einde op
grootse wijze wordt gevierd met een gi
gantisch vuurwerk in de tuin van Daddy
Warbuck. Het publiek kan de laatste
traan wegpinken en met een tevreden
gevoel het bioscooptheater verlaten
En dat is exact de opzet van elke musi
cal, zo ook van „Annie".
John Huston is er in geslaagd om ook
dit genre film te beoefenen, zonder dat
hij is uitgegleden Hij maakte een film
musical naar de aloude Hollywood-re-
gels, vol cliché's, vol soms sprankelen
de muziek en zang (met name de top
per „Tomorrow") vol schitterende de
cors en groots aangepakte dans
partijen, verpakt in fraaie choreografie
Hoewel ik persoonlijk het eerste halfuur
van „Annie" tamelijk ongeïnspireerd
vond. te weinig afwisselend om echt te
boeien, weet Huston daarna de vaart er
in te brengen. En er in te houden
Toch had ik na afloop niet het ge
voel, dat ik iets écht bijzonders had
gezien. Goed, het was duidelijk een
miljoenenproduktie, waarin niet op
een dubbeltje was gekeken, het pu
bliek krijgt waar voor z'n dure
bioscooj>geld, maar echt overdon
deren doet „Annie" wat mij betreft
niet. Het is in feite een film zonder
echte verrassingen Dat ligt natuur
lijk aan mij, de meeste met name
jeugdige bezoekers en hun ouders
zullen zich kostelijk vermaken met
de avonturen van 't weesmeisje An
nie. Zij zullen zich vast niet storen
aan de Hollywood-cliché's en de
voorspelbaarheid van het verhaal.
Ze komen voor de traditie van de ou
de Hollywood-musical, die door
John Huston in al haar glorie is her
steld. Vanuit dit gezichtspunt beke
ken is „Annie" een schat van een
film, zoals ook „The Sound of Music"
tientallen jaren achtereen als een
„schat" van een musical Is be
schouwd. Bert Vos
Taxidriver, USA, 1976. Regie Martin
Scorcese. Scenario. Paul Schrader;
Muziek: Bernard Herrmann. Met: Ro
bert de Niro, Cybill Shepherd, Peter
Boyle. Jodie Foster. Albert Brooks, Leo
nard Harris, Harvey Keitel en Martin
Scorcese. Keuring 16 jaar; lengte: 113
minuten. Genre moralistisch portret
van en man in New York; theater Cine
maclub De Korf. donderdag 20 januari
1983, aktiviteitencentrum De Korf. 20
uur Zaal open. 19 30 uur. Voorverkoop
kaarten kantoor Leusder Krant op
werkdagen van 09 00 tot 12.00 uur, en
van 13.30 u. tot 17.00 uur, aktiviteiten
centrum De Korf, dagelijks vanaf 14
uur. Leden 2,50 pp, met-leden 7,50
p.p. (inclusief tijdelijk lidmaatschap).
Regisseur Martin Scorcese Is een
Amerikaanse regisseur, die In veel
van zijn films een tamelijk moralisti
sche toon stopt, daarbij veelal terzij
de gestaan door scenarioschrijver
Paul Schrader, die nog niet zo lang
geleden zelf Is begonnen met regis
seren en ongeveer op dezelfde lijn
als Scorcese zit. Samen tekenen zijn
voor de tamelijk gewelddadige film
„Taxidriver", die in 1976 de Gouden
Palm van het Filmfestival van Can
nes won. Robert de Nlro is In „Taxi
driver" een eenzame taxichauffeur
die dag In dag uit wordt gekonfron-
teerd met de zelfkant van de miljoe
nenstad en dat geestelijk - eigenlijk
mede door zijn eenzaamheid - niet
kan verwerken. Als hij op een dag
een meisje ontmoet, waar hij op slag
voor valt (Betsy, gespeeld door Sy-
blll Shepherd) blijft hij haar hinderlijk
volgen, totdat hij kontakt heeft. Maar
hij verspeelt zijn kansen meteen
door haar mee te nemen naar een
pornofilm. Voor hem een gewone
zaak, voor haar gelijk aan een oneer
baar voorstel. De taxichauffeur Tra
vis Blckle toert korte tijd later weer
alleen door de stad.
Hij kan zijn eenzaamheid niet langer
aan en koopt in de stad een hele serie
wapens. Hij ontmoet Betsy weer, die
veel werk verricht voor de verkiezings
campagne van een presidentskandi
daat. Travis luistert naar de toespraken
Met kaalgeschoren haar, tot de tanden
bewapend Hij biedt zich zelfs aan als
body guard, wat aarzelend wordt afge
wezen Tenslotte zakt Travis Bickle
weg in een geestelijk moeras, veroor
zaakt door zijn kontaktarmoede en
schuift alles af op de misstanden in de
stad, die hij elke dag met verbitterde
ogen aanschouwt. De ex-Vietnam-sol-
daat, die voordien al voortdurend bezig
was zich te trainen voor een stadsgue-
rilla, gaat de schijnbare oorzaak van zijn
eigen ellende tenslotte te lijf
„Taxidriver" eindigt in een ietwat gro
tesk en naar mijn mening zwaar over
trokken bloedbad als Travis in een bor
deel een jonge prostituê, gespeeld door
de toen nog erg jeugdige Jodie Foster,
uit handen van een pooier (Harvey Kei
tel) probeert te rukken en daar niet in
slaagt. Zijn opgekropte woede en
agressie ontlaadt zich in een bloederig
inferno, waarna hij tenslotte, zelf zwaar
gewond, door het publiek wordt gevierd
als een held, die de beestenstal heeft
uitgemest Hoewel „Taxidriver" op zich
een uitstekende film is. waarbij de zelf
kant van New York op schitterende wij
ze in beeld is gebracht, is Scorcese er
naar mijn mening onvoldoende in ge
slaagd om de hoofdfiguur voldoende re
lief te geven, waardoor het tamelijk on
verwachte bloedbad aan het slot meer
gerechtvaardigd zou zijn in de ogen van
de toeschouwer. Nu blijft men ietwat
verbluft door de snelle gebeurtenissen
aan het slot achter met een tamelijk on
bevredigend gevoeld, vermengd met
een tikkeltje ongeloof in de afloop.
Dat neemt echter niet weg, dat Ro
bert de Niro als de taxidriver die krank-
zinning wordt een erg sterke rol neer
zet. waardoor Scorcese's film boven de
middelmaat wordt uitgetild en de tekort
komingen in het scenario al snel niet
meer worden opgemerkt. De Gouden
Palm van Cannes is wat dat betreft ze
ker verdiend, ook al wordt de soms mo
ralistische toon van Scorcese en Schra
der niet altijd door iedereen op prijs ge
steld.
V.
..vwo M 9902
ian «A
Met
kunt u altijd beginnen.
Geef u nu op voor de nieuwe kursus.
Machine krijgt u mee naar huis 1 keer
per week les in:
Leusden op maandagavond,
Achterveld op dinsdagavond.
In zwart -t- blauw
van 19.95 nu
jP.feJI
Deze goederen
kunnen desgewenst
later geleverd
worden.
Hessenweg 72, Stoutenburg, tel. 033-940844.
Woensdagmiddag gesloten.
IS EEN VOORDEELTJE MOOI MEEGENOMEN,
ZEKER WANNEER DE KWALITEIT NIETS TE
WENSEN OVERLAAT
100 GRAM
DE BIEZENKAMP NO. 21-23
LEUSDEN-C. - Tel. 033-941455.
Telefoon 033-946919
Leusden-Zuid - Pr. Irenelaan 17
Tel. 033-944236 - Vrijdag koopavond.
Amersfoort - Leusderweg 214 - Tel. 033-13512