Derde SF- en horrormarathon op 11 februari in Grand jMwHÉWÉf iac) hensen ALLE FILMS OP 'N RIJTJE f v /se. Ti m/un mcfCü broeker* f r \rJ *- NE1 rioo% mme (Van de filmredaktie) AMERSFOORT- In de nacht van vrijdag op zaterdag 11/12 februari a.s. wordt in het Grand Theater de derde filmmarathon gehou den. In tegenstelling met de vorige keer, toen in alle Amers- foortse bioscopen filmpro gramma's van twaalf uur wer den vertoond, nu een iets rusti ger opzet met alleen in het Grand Theater twee verschil lende programma's, science fiction en horror Twee genres, waarmee ook de eerste mara thon zeer succesvol werd ge start. Met name het science fic- tionprogramma ziet er veelbe lovend uit. „The final count down" (een vliegdekschip uit 1982 keert terug in de tijd) „Star Trek" (de verfilming van de befaamde TV-serie) van Robert Wise, „Outland", de sterke SF-thriller met Sean Connery in de hoofdrol, „Esca pe from New York" (de verpau pering van een wereldstad tot gevangenisghetto), „De apen grijpen de macht" (uit de reeks Apenplaneetfilms) en tenslotte de zeer bijzondere film van Ken Russell „Altered States", waarin een geleerde via be wustzijnsverruiming terug keert naar de oerkern van het bestaan „Altered States" is trouwens nog niet eerder in Amersfoort te zien geweest en vrij recent. In het horrorprogramma steekt „An American werewolf in London" van regisseur John Landis samen met John Car penter's „The fog" ver uit bo ven de rest van het programma films, die niet bepaald tot de betere horrorfilms behoren, maar niettemin toch het genre redelijk representeren. Het tweede deel van „Vnjdag de dertiende", „Rosemary's Kil ler" (in bloed en slachtpartijen bijna de „Vrijdag-serie" over treffend), „Dead and Buried", en ten slotte het laatste deel van de „Omen"-reeks. Het laatste Omen (The final con- Kurt Russell (rechts) in ..Escape from New York Scène uit: De apen grijpen de macht. Beeld uit: ..Star Trek the Movie", van Robert Wise (door Bert Vos) AMERSFOORT - Ter Oriëntatie voor hen, die graag meer willen we ten over de films, die te zien zijn tij dens de komende fllmmarathon op vrijdagavond 11 februari a.s. (aan vang 24 uur) volgen hier korte be schrijvingen en recensies: (verklaring sterren: uitstekend. goed, boven de middelmaat, rede lijk onderhoudend, niet zo best). SCIENE FICTION-PRO- GRAMMA The final countdown. Regie Don Taylor. 105 minuten. USA 1981. Hel verhaal van het atoomvliegdekschip de Nimitz, dat in een ongewoon zware storm terecht komt en daarna in de buurt van Pearl Harbour uit de mist op doemt. Maar wel vlak voordat de Japan ners in december 1941 de aanval op Pearl Harbour zouden openen Kapitein Yelland (Kirk Douglas) van de Nimitz staat dan voor de vraag, de aanval voorkomen of niet? Qua onderwerp ori gineel, de uitwerking is redelijk te noe men, zonder dat de makers verward raakten in de tijdparadox (wat op zich al knap is). Boven de middelmaat Star Trek, the movle. Regie: Ro bert Wise, 132 minuten. 1979. Schitte rend technisch in beeld gebracht SF- verhaal, gebaseerd op de oorspronke lijke (in Amerika erg succesvolle) TV- serie. maar niettemin vrij traag van op bouw, zonder enige noemenswaardige karaktertekening, met alsnog een ener verend slot. De avonturen van captain Kirk en zijn vaste bemanning door Ro bert Wise in beeld gebracht Voor de fans. De apen grijpen de macht. (Con quest of the planet of the apes) Regie: Lee J Thompson, 87 minuten, USA, 1972. De vierde Apenplaneet-film, waarin het verhaal wordt verteld van de opstand der apen en hun overwinning op de mensheid, wat uiteindelijk zou resulteren in hetgeen Piprre Boulle ooit in zijn boek „De Apenplaneet" neer schreef. Redelijk geacteerd, soms wat oubollig, maar niettemin redelijk onder houdend. Outland. Regie Peter Hyams. 109 minuten, USA 1981 Sean Connery in een sterke hoofdrol in een science fiction-film, die het midden houdt tussen thriller, avontuur en echte toekomstfilm. Sommigen zien in deze film een SF- western en dat kan ook niet helemaal ontkend worden gezien de rol van Con nery als marshall op een maan van Ju piter, die de orde moet handhaven in een keiharde mijnkolonie. Niettemin als science fiction-film (en vanuit dit stand punt benader ik deze film) is „Outland" tuig daar is neergestort en een belang rijke missie moet vervullen om de we reldvrede te redden. Carpenter weet een uiterst sfeervol verpauperd New York neer te zetten. De film is tamelijk meedogenloos en ook al had het ver haal beter gekund, „Escape from New York" behoort wat mij betreft tot de SF- films, die boven de middelmaat uitste ken door het toekomstbeeld wat Car penter voor ons neerzet. ""1/2 Altered States. Regie Ken Russell. 102 minuten USA, 1980 „Alte red States" (zie ook elders in deze ru briek) behoort wat mij betreft tot de be tere SF-films, ook al zou je hier ook het etiket „fantasy" deels op kunnen plak ken. „Altered States" vertelt het fasci nerende verhaal van de jonge geleerde Eddie Jessup (William Hurt), die via geestverruimende technieken zowel in de geest als in realiteit terug tracht te keren naar de oerkern van het bestaan, naar het allereerste begin. De film van Russell is gebaseerd op de gelijknami ge roman van Paddy Chayefski, die ook het scenario schreef. Een film, die slechts twee soorten reakties op kan roepen: voortreffelijk of oninteressant en bombastische flauwe kul. Als SF- gegeven is „Altered States" echter voortreffelijk zowel in beeld als verhaal uitgewerkt, waarbij Russell zich redelijk in toom heeft weten te houden...Een uitschieter HORROR-PROGRAMMA Voor de horror-films zou je ver schillende maatstaven aan kunnen leggen. Het Is een genre met nogal wat verschillende opvattingen. Met name de laatste jaren hebben lugu bere spanningen (en de daarbij be horende illusie) plaats gemaakt voor de lugubere slachtpartijen zonder enige illusie. Het Is allemaal recht een geslaagd voorbeeld te noemen van het doortrekken van de huidige ontwik kelingen naar de toekomst. De sfeerte kening op de ver buiten de aardse aan trekkingskracht gelegen maan van de planeet Jupiter (lo) is uitstekend, zon der dat je de indruk krijgt door allerlei technische fratsen, dat je met een SF- sprookje te doen hebt. Realiteit in de toekomst en dan nemen we de elemen ten van politiefilms en westerns graag op de koop toe. ***1/2 Escape form New York. (New York 1997). Regie: John Carpen ter, USA, 1981. 99 minuten Regisseur John Carpenter is vooral bekend van zijn uitstekende horrorfilms, zoals „Hal loween" en in mindere mate „The fog" (zie onder horror). „Escape from New York" is net even iets anders, ook al zitten hier redelijk veel horror-elemen ten in. zeker als je een volkomen afge sloten en verpauperd New York als zo danig wilt zien. Manhattan Island is in de toekomst van Carpenter omgezet tot de enige, optimaal beveiligde gevange nis van Amerika en dat betekent, dat de gewone burger dit New Yorkse stads deel heeft verlaten om gebouwen en andere bezittingen in handen te geven van gangsters, moordenaars, verkrach ters en ander gespuis. Die mensen heb ben in de loop der jaren geheel andere normen en tradities ontwikkeld en zo is een nieuwe samenleving ontstaan, ge baseerd op de wet van de sterkste. In deze uiterst gevaarlijke jungle moet Kurt Russell de president van de VS redden, die per ongeluk met z'n vlieg- Scène uit: „The Fog". il<ll| IIHI 4* Ir flict), een tamelijk teleurstel lende afsluiting. Voor de lief hebbers, die geen al te hoge eisen stellen aan het begrip „horror" en een fiks portie bloed en slachtpartijen „op prijs stellen", zal dit horrorpro gramma echter wellicht best voldoen. In onze voorbeschouwing gaan we niet uitgebreid op alle films in. Ze zullen in het kort worden besproken, met uit zondering van „Altered Sta tes" die nieuw is in Amersfoort en bovendien zeer apart ge noemd kan worden binnen het genre van de SF. Een bespre king van deze film volgt vol gende week. Beoordeling: veel bloed en snij werk, we hebben wel eens mindere gezien, redelijk bloedeng, wel bloederig, maar voor de rest volkomen oninteressant, niet zo erg bloederig, maar niettemin oninteressant. voor zijn raap geworden, met heel veel bloed, waarbij de camera zoveel mogelijk close wordt gehouden om de toeschouwer toch maar niets te laten missen van het heerlijke bloed bad. Er zijn mensen, die zich daar echt bij schijnen te ontspannen. In de Verenigde Staten noemen ze dit soort films heel suggestief „splatter- movles". Films voor de hele sterke zenuwen of voor hen, die dit stadium reeds zijn gepasseerd en gestaald genieten. In het marathon-horror programma enkele voorbeelden van dit uiterst „frisse" genre: „Rosema ry's Killer", „Dead Burrled" en In veel mindere mate en veel slechter: „Vrijdag de dertiende deel II". „An American werewolf in London".... Rosemary's Killer. Regie: Jo seph Zito. 91 minuten. USA 1981Uit dit programma ongetwijfeld de beste „splatter movie" of horror-sickie, zoals de genre's worden aangeduid. Veel bloed, veel slacht- en snijwerk, volstrek te afwezigheid van motieven maar - en dat is belangrijk - zeer knappe make- up-effecten van de meester op dit ge bied: Tom Savini. Een topper in zijn genre. Het verhaal draait om een „her haling" van gruwelijke moorden uit 1945, die in 1981 nog eens „dunnetjes" over worden gedaan. Een killer met een hooivork en bajonet „verstoort" een aardig feestje op wel zeer lugubere wij ze. De toeschouwer komt adem te kort om alles bij te houden.. Dead Burled. Regie: Gary A. Sherman. 95 minuten. USA 1981. „Dead Buried" is gebaseerd op,een scenario van Dan O'Bannion en Ronald Shusett en op grond daarvan is het een teleurstellende film geworden. O'Ban nion is niet de eerste de beste en wie het boek leest, gemaakt naar het sce nario, om daarna de film gaan zien, weet niet wat ie ziet. Want het boek is eigenlijk uitstekend. En zoals ik in een boekrecensie schreef: als daar een goede regisseur aan wordt gezet, krijg je een dijk van een film. Maar helaas, het werd de tamelijk onbekende Gary A. Sherman, die er wel een vakkundig bloedbad van maakte, maar volkomen naliet enig karakter in de hoofdperso nen te brengen, terwijl dat juist zo be langrijk zou zijn geweest. Maar goed, het is een moordzuchtige bende in het kustplaatsje Potters Bluff en sheriff Dan Gillis stelt een grondig onderzoek in... Friday the 13th, part two. Regie Steve Miner, 87 minuten. USA 1981De film „Vrijdag de dertiende", deel 1 oogstte nogal wat succes in Nederland. Vraag me niet waarom, maar voor de Hollywoodse filmmakers was dat in ie der geval mede een reden om met een tweede deel op de proppen te komen omdat ook in eigen land „Vrijdag de dertiende" aansloeg. Regisseur Steve Miner mocht zich daar mee bezighou den op basis van een scenario van Ron Kurz. En die laatste hadden ze beter auto's kunnen laten wassen of zo, want van enige logica heeft deze man wel licht nog nooit gehoord. Niet dat dit in dit soort horror-films heel erg is, maar wie het eerste deel heeft gezien raakt vol slagen de kluts kwijt, omdat eerder ver moorde personen toch weer blijken te leven, etc. etc. etc. Het is dan ook geen vervolg, maar een nogal gammel in el kaar zittende remake, alle bloedspet- ters ten spijt. The last omen. Regie Graham Baker. 108 minuten. USA 1981In 1976 maakte regisseur Richard Donner een uitstekende „Bijbelse" horror/thriller „The Omen" (het teken van het beest) met Gregory Peck in de hoofdrol. Een sterk begin van wat uit zou groeien tot een trilogie. De twee vervolgen hadden echter niets nieuws te bieden. Ergo, ze waren aanmerkelijk minder van kwali teit, waarbij het derde deel. „The Final Conflict (Omen III) de kroon spant. De horror-effecten halen het niet bij het eerste deel, bovendien ontbreekt een duidelijke logika in het verhaal, waarbij de in het eerste deel naar voren ge brachte regels met de voeten worden getreden (anders werd het wellicht te Blair Brown en William Hurt in Altered States". moeilijk voor scenario-schrijver Andrew Birkin en regisseur Graham Baker. Kortom: een erg zwakke film, die ook als horror ver beneden de maat blijft. xxxx An American werewolf In Londen. Regie John Landis. U hebt het gezien: geen sterretjes, maar kruis jes ter beoordeling. Dit ter onderscheid. Want in feite heeft „An American were wolf in London" niets met splatter-mo vies of horror-sickies te maken, ook al bevat de film onmiskenbare horror-ele menten, maar dan voornamelijk in de ouderwetse zin van het woord Boven dien - en dat is een ander opmerkelijk element, is „An American werewolf in London" op tal van momenten nog grappig ook, al zou ik niet direkt van een komedie willen spreken. Regisseur John Landis (vooral befaamd door de Elke vrijdag- en zaterdagmorgen keuze uit plm. 40 soorten vis. VOLOP WARM GEBAKKEN KIBBELING Deze week' VERSE WIJTING 3 pond voor5.00 Vrijdagmorgen in Leusden-Zuid, Vrijdagmiddag en zaterdagmorgen in De Hamershof Vrijdag de gehele dag op de Biezenkamp. Uw specialist voor visschotels voor bruiloften en party's. ZEEVISHANDEL LAMMERT Tel 03499-1449 Spakenburg. van DIERMEN en Zn super-komedie „The Blues Bi heeft op basis van zijn in 191 geschreven eigen scenario e treffelijke uitgebalanceerde I maakt rond een Amerikaan, di akelig avontuur op een Engelsi weerwolf is geworden, maar dl lijk maar liever niet wil gelov moordlustige weerwolf ook nq schept konsekwenties... Een p maakte film vol verrassing» waarbij de transformatie van r weerwolf een hoogtepunt vani mag worden genoemd, uitgevo specialist Rick Baker. Deze filn der meer een bezoek aan de r, waard. xxxx The Fog. Regie John ter. Engeland 1979. 91 minuf een bezoek waard (en een waardering) is de film „The I John Carpenter. Het is het ve' de wraak van omgekomen z die honderd jaar geleden j« verdronken omdat de kustb weigerden de reddende handl Honderd jaar na die tragische g nis komt de zware mist opmeu ten, waaruit zich een zestal z met sabels, boot- en enterhak pende gestalten losmaakt John Carpenter's scenano Debra Hill) niet een analyse va ca kan verdragen, zijn de cme< fische hoogstandjes in deze f menaal en derhalve zij hem zij punten vergeven Bovendien horror-film qua logica nog hei leken bij de eerder genoemd; ten als „Rosemary's Killer' en de dertiende deel 2". Voor (fc bers van echte horror is John de betere regisseur, dat is tx Sam Neill als Damien in The final conflict" (The Omen III).

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 12