vonturen van botersmokkelaars in de vijftiger jaren '.ZWARTE RUITER" VAN WIM VERSTAPPEN Rich and famous" in dinsdag-movie-cyclus in het Filmhuis Elf nominaties voor „Ghandhi", tien voor „Tootsie" lEiisdei* krant" Nieuwe serie films STRIJD OM DE JAARLIJKSE OSCARS kijk op de film li DONDERDAG 24 FEBRUARI 1983 »'warte ruiter", 1983. Regie: Wim ferstappen Produktie Joop van den énde Scenario: Gerard Cox met advie zen van Kees Holierhoek en Wim Ver lappen; camera. Eduard van der En- in muziek Cluis van Mechelen. Met Metsers, Rijk de Gooijer, Bmi Touw. Christel Braak, les Hamel, Rudi Falkenhagen e.v a Lre romantische avonturenfilm; hqie 100 minuten, keuring 12 jaar jeater: Grand, Amersfoort; première jderland r Bert Vos loewel de meesten onder ons het rschljnlljk alweer hebben verge- of het nooit hebben geweten, it onze recente geschiedenis een lelijk roemruchte periode van kei lde botersmokkel tussen Neder- jd en België. Dat was in de vijftiger in, toen - zo vlak na het einde van [oorlog - de boter In Nederland In lelljking met de prijs van de boter ielgie zo goedkoop was, dat er vla ikkel een behoorlijke winst ge- ikt kon worden. Met name In het ilsch-Nederlands grensgebied Zeeuws-Vlaanderen leverde dat bijzonder levendige smokkel- idel op. waarbij het er vaak hard toe ging. Bijzonder vindingrijke okkelaars wisten steeds nieuwe dmethodes te verzinnen om de srgde douaniers te slim af te zijn, iwel met wisselend succes. Wie met mensen uit die streek praat, jt kleurrijke verhalen te horen r hoe het toen was. Romantische lalen soms, waarbij de smokke- s vaak als helden naar voren ko- i. De acteur Hugo Metsers is in iuws-Vlaanderen geboren, kende Ie verhalen en vond, dat er wel- Hugo Metsers en Christel Braak in Zwarte Ruiter". licht een film In zou zitten. Producer Joop van der Ende dacht er net zo over en zette Gerard Cox aan het werk voor het schrijven van een sce nario. Het resultaat is „Zwarte Rui ter" met Hugo Metsers zelf in de hoofdrol, geregisseerd door Wim Verstappen. Het verhaal van de Zwarte Ruiter (Hugo Metsers) begint in de tweede we reldoorlog. Fons Ruiter, bijgenaamd de Zwarte Ruiter, zit in het verzet, samen met Rinus IJzerman (Rijk de Gooijer). Ze hadden, samen met andere verzets mensen een goed funktionerende vluchtroute opgezet voor Engelse pilo ten Daarnaast werd - met name tegen het eind van de oorlog - het grotere sabotagewerk niet geschuwd. Na de oorlog begint Zwarte Ruiter een lukratieve botersmokkel, terwijl Ri nus na een periode als militair in Indië tot z'n verrassing wordt benoemd tot chef van de douane in het Zeeus- Vlaamse gebied. En daarmee begint het gedonder in de glazen, want de twee voormalige verzetsgabbers ko men tegenover elkaar te staan Onder druk gezet door Belgische collega's wordt douanier Rinus IJzerman ge dwongen om een felle jacht op Zwarte Ruiter te openen Er zijn de nodige com plicaties die het er allemaal niet ge makkelijker op maken De vrouw van Zwarte Ruiter, Milou (Pleini Touw) drijft een bordeel en brengt haar man in kon- takt met wapenhandelaars voor het be tere (smokkel) werk. maar Zwarte Rui ter weigert daar aan mee te doen. De dochter van Rinus IJzerman, Liza, (Christel Braak) is verliefd geworden op Zwarte Ruiter en die liefde is weder zijds Terwijl Zwarte Ruiter zijn winstge Rijk de Gooijer in een scène uit „Zwarte Ruiter" van Wim Verstappen. Johan Hobo speelt de Duitse officier. vende botersmokkel voortzet, proberen de Antwerpse wapenhandelaars Schel- lekens (Carol van Herwiinen en Jules Hamel) hem dwars te zitten door hem een aanslag tot doodslag op een doua nier in de schoenen te schuiven, zodat Zwarte Ruiter moet onderduiken Allen elementen voor een drama zijn dus vol op aanwezig. Het moet me van het hart. dat scena rioschrijver Gerard Cox ondanks de ad viezen van Kees Holierhoek en regis seur Wim Verstappen zelf. er niet in is geslaagd om de dialogen op natuurlijke wijze te schrijven. Ook al omdat ver schillende acteurs en actrices (waar schijnlijk bij gebrek aan een goede spel- regie) zich nogal te buiten gaan aan overacting (men name in dramatische scènes) wordt dat nog eens extra geac centueerd. Je hebt op zo'n moment het gevoel naar een toneelstuk te kijken, waarbij de spelers alle moeite doen el kaar te overschreeuwen. En dat is ei genlijk jammer, want met name de laat ste jaren leek het erop, dat de Neder landse speelfilm deze jeugdzonde ont groeid was. Rijk de Gooijer als Rinus IJzerman en Hugo Metsers als Zwarte Ruiter zijn ei genlijk de enigen, die zich zelden aan dit soort overacting schuldig maken, waarbij met name duidelijk wordt, dat de Gooijer een echte filmacteur is. De avonturen van Zwarte Ruiter zijn kleurrijk in beeld gebracht, ook al krijg je wel eens de indruk dat de smokkelaars de kiene jongens zijn en de douaniers de domme sullen, die net steeds te laat tot de ontdekking komen, dat ze er weer ingeluisd zijn De sfeer is redelijk authentiek als ik afga op de verhalen die ik over deze periode heb gehoord. Verschillende Scène uitZwarte Ruiter", met links Pleini Touw als Milou grappen (zoals dat oude vrouwtje bela den met boter bij de gloeiende potka chel) zijn eigenlijk overbekend, maar doen het nog steeds goed. „Zwarte Ruiter" is een aardige, on derhoudende film geworden over helden-in-de-notedop contra het onverbiddelijke gezag. De dramati sche aspecten worden echter wat te zwaar aangezet, waardoor de humor in de film zo nu en dan enigzins on- Horcnooniv» Ie larnmer Juist omdat het Hollandse drama blijkbaar nog steeds wordt uitgevoerd In zwa re accenten, krijgt „Zwarte Ruiter" een melodramatische ondertoon, die de totale film niet ten goede is geko men. Regisseur Wim Verstappen heeft geen slecht werk afgeleverd, maar dat blijft eigenlijk min of meer een „B-film" voor een publiek, dat niet al te hoge eisen stelt aan de dramati sche vormgeving. &MERSFOORT - Tien jaar nadat rry Noel (Candice Bergen) er van Dr is gegaan met Doug Blake (David by) eens de minnaar van haar beste jndin Liz Hamilton (Jacqueline Bis- ontmoeten de vrouwen elkaar weer lerry thuis in haar luxueuze villa in libu Liz is een beroemd schrijfster intellectuele romans geworden, die tijdelijk is uitgeblust, Merry reikt niet der dan een goede gastvrouw, echt- lote en moeder van een dochter, ir Merry heeft toch iets meer in haar •s dan op het eerste gezicht lijkt: ze •ft zelf een verhaal geschreven en moet toegeven, dat er best eens een tseller in zou kunnen zitten terry grijpt haar kans en wordt op een veelgekochte auteur en rt zich met overgave in het New kse kunstenaarswereldje. En rmee begint voor Merry de grote nde. )e 83-jarlge Amerikaanse regis- ir George Cukor wordt vaak een typische vrouwen-regisseur ge noemd en deze veteraan bewijst met „Rich and famous", dat hij nog steeds zijn affiniteit met het vak niet kwijt is geraakt. Ook nu weer regis seert hij twee vrouwen op een voor treffelijke wijze, hoewel Candice Ber- gen duidelijk beneden haar kunnen acteert, in tegenstelling tot Jacqueli- ne Bisset, die na hoofdzakelijk in spektakel- en avonturenfilms te heb- ben gespeeld, nu eindelijk kon bewij zen, dat zij uitstekend kan acteren. „Rich and famous" is zonder twijfel een boeiende film. Jacqueline Bisset en Candice Bergen in ..Rich and Famous" van reqisseur Georoe Cukor. AMERSFOORT - Jogchem's Thea ters heeft voor de Dinsdag Movie Cy clus in hjet Grand Theater een nieuw programma vastgesteld van a.s. dinsdag tot en met dinsdag 3 mei 1983. Een gevarieerd programma, waarin aandacht wordt besteed aan vrij recente films, die nog niet in Amersfoort te zien zijn geweest of klassiekers, die best een herhaling waard zijn. Het programma ziet er als volgt uit: dinsdag 1 maart Rich and famous (regie George Cukor) dinsdag 8 maart: American Grafitti (George Lucas) dinsdag 15 maart. The Four Seasons (regie: Alan Alda) dinsdag 22 maart: Canterbury Tales (Pasolini) dinsdag 29 maart Shoot the moon (Alan Parker) dinsdag 5 aprilSingin' in the rain (met Gene Kelly) dinsdag 12 april Tales of ordinary mad ness (Marco Ferreri) dinsdag 19 april: On Golden Pound (re gie Mark Rydell) dinsdag 26 april De stilte rond Christi ne M. (Marleen Gorris) dinsdaq 3 mei Satyncon (Frederico Fellini) gramma van zaterdag tot en met dins dag kijken naar de in Cannes bekroon de film „Yol" van Serif Gören, geba seerd op een scenario van de Turkse cineast Yilmaz Güney. Na ruim zeven jaar gevangen geze ten te hebben, ontsnapte vorig jaar no vember de cineast Yilmaz Güney uit Turkije. In die zeven jaar schreef hij romans, gedichten en drie scenario's, die door Zeki Okten en Serif Gören met gedetailleerde aanwijzingen van Güney verfilmd werden. Sürü en Düsman wer den in de afgelopen jaren al uitge bracht. Voor Yol waren op het moment van ontsnapping net de opnamen ach ter de rug De montage en eindafwer- king van deze film kon Güney eindelijk weer zelf ter hand nemen Tot mei vorig jaar bleef hij ondergedoken en kwam toen naar Cannes voor de presentatie van Yol als „verrassingsfilm" in het hoofdprogramma. Tien dagen later was hij met Costa-Gravas de trotse winnaar van de De Gouden Palm voor de beste film van het festival. Yol is tot nu toe Güney's meest om vattende film wat betreft het tonen van de situatie in Turkije. Deed hij dat in zijn voorgaande films aan de hand van een persoon of groep, in Yol combineerde hij de verhalen van vijf mannen, die een BEKROONDE FILM - In het Amersfoort- kan men in het weekpro- Les Valseuses Yol week vrijaf krijgen uit de strafgevange nis van Imrali. Per boot worden ze naar het vasteland overgebracht en dan gaan ze allen naar de plaatsen waar hun familie woont. Een van hen valt al snel af, omdat bij een militaire controle onderweg blijkt dat hij zijn papieren kwijt is. Voor de anderen blijkt in de week vrijaf dat er weinig overblijft van de illu sies die ze koesteren over het vrij-zijn Ze zijn gevangenen van een systeem, waarin militaire repressie en morele on derdrukking hand in hand gaan „LES VALSEUSES" In het nachtprogramma van het Film huis kan men zaterdagavond kijken naar de uit 1973 daterende Franse speelfilm van Bertrand Blier „Les Val seuses", een film waarmee met name de hoofdrolspelers Miou-Miou, Gerard Dépardieu en Patrick Dewaere aan hun internationale filmcarrière begonnen Een film, die een groot succes werd en nogal wat tongen los maakte in 1974. De regisseur werd van een fascisti sche mentaliteit beschuldigd, omdat hij in zijn film het kwaad van de hoofdper sonen niet laat straffen maar juist voor hun meedogenloze daden sympathie opwekte bij het publiek. Ondanks (of misschien wel dank zij) die discussie werd Les Valseuses een groot publiek succes en betekende het vooral voor Gerard Depardieu de doorbraak naar een grote carrière Jean-Claude en Pierrot zijn twee jongens die in de mo derne en saaie voorsteden van Parijs wonen daar beroven ze uit verveling bejaarden, vallen vrouwen lastig en proberen zelfs iemand te vermoorden. Ze worden bijna zonder onderbreking achtervolgd door de politie, wat weer tot nieuwe diefstallen leidt. En daarnaast proberen ze iedere vrouw in hun omge ving te pakken te krijgen, totdat ze er achter komen dat ze daar geen van bei den lol in hebben als de vrouw in kwes tie dat ook niet heeft. Dan maar naar een plaats waar vrouwen om mannen zitten te hunkeren: de vrouwengevan genis. waar ze Jeanne Moreau oppik ken Even lijken de drie gelukkig, maar Jeanne is dat niet want ze pleegt zelf moord. Dan vinden ze opnieuw geluk bij de mooie Miou-Miou, idyllisch wonen ze in een boerderijtje en laten een vrijgela ten gevangene delen in hun geluk. Maar ze moeten voor de jongen vluch ten. weten onderweg nog een auto te stelen van een picknickend echtpaar en krijgen gezelschap van hun dochter. Vrij gaan ze ervandoor Blier over zijn hoofdpersonen: „Ik ben hun tijdgenoot en ik heb net als zij gebrek aan lucht." FILMNIEUWS Deze maand werd begonnen met de filmkomedie „The Survivors" met Ro bin Williams (Garp), Walter Matthau en Jerry Reed in de hoofdrollen De film wordt geregisseerd door Michael Rit chie, die al eens eerder met Matthau samenwerkte in de film „The bad news Bears". Het camerawerk zal worden gedaan door Billy Williams, die dit ook voorGandhi" deed. Gebaseerd op een verhaal van Erich Segal verfilmde regisseur Dick Richard een love-story met Martin Sheen en Blythe Danner in de hoofdrollen, „Man, woman and child" De film is een mixing van „Oliver's Story" en „Love Story" en is ook binnen afzienbare tijd in ons land te verwachten Lamont Johnson is de regisseur van de science fictionfilm „Spacehunter, adventures in the forbidden zone" met Peter Strauss en Molly Ringwald in de hoofdrollen. De film gaat over een speurtocht door het heelal naar drie ver- De film „Gandhl" van regisseur Sir Richard Attenborough heeft maar liefst elf Oscar-nominaties gekregen en dat betekent, dat deze spektaku- laire film opnieuw een grote kans maakt op het behalen van onder scheidingen nadat „Gandhl" enkele weken geleden Golden Globes kreeg als beste buitenlandse film, voor Ben Klngsley als de beste akteur, Ri chard Attenborough als de beste re gisseur, John Brlley voor het beste script en een tweede voor Ben Klngsley als de nieuwe ster van het jaar. Daarmee is er geen eind gekomen aan de prijzenregen, want Gandhi" werd door de National Board of Review aangewezen als de beste film, terwijl Kingsley de prijs kreeg als „beste ac teur" Dezelfde prijzen kreeg „Ghandi" van de New York Critics Circle. Sir Ri chard Attenborough kreeg de Martin Luther King-prijs van 1983, een prijs die jaarlijks wordt toegekend voor buiten gewoon werk en inzet op het gebied van de idealen en de vrede Attenborough is verder door de Indiase president Zail Singh benoemd in de orde Padma Bhushan, de Indiase „adelstand". Ten slotte staat „Gandhi" op de nominatie voor de beste film voor de1982 Direc tors Guild of America Award", een insti tuut samengesteld uit 6700 regisseurs en produktie-managers. Attenborough werd ook hier weer voorgedragen als de beste regisseur van 1982. En dat alles maakt erg nieuwsgierig naar de miste ruimtereizigsters. Een speur- i tocht, die door de verlaten overblijfselen van een hoog-technologische samenle- j ving voert, waarbij de ruimtespeurders •n kontakt komen met zowel leden van het menselijk ras als buitenaardsen. De speciale effecten worden verzorgd door de technische effecten-makers van „E,T „Star Wars", „Star Trek II" en „Halloween". Deze maand start regisseur Blake j Edwards met de opnamen voor een nieuwe hedendaagse komedie. „The man who loved women" met Burt Rey nolds en Julie Andrews in de hoofdrol len Zoals gebruikelijk schrijft Edwards zelf het script, regisseert en produceert de film zelf De Italiaanse regisseur van recla me-spots, Giacomo Battiato, is aan zijn speelfilmdebuut begonnen „Hearts in Armor" is de titel van deze film, die zich afspeelt tegen de achtergrond van de oorlog tussen Moren en Christenen en zal in veel opzichten te vergelijken zijn met „Excalibur". Voor de hoofdrollen werd gekozen uit onbekende acteurs en actrices film zelf, die op donderdag 10 maart a.s in Nederlandse première gaat. TOOTSIE De film „Tootsie" van regisseur Sid ney Lumet behoort eveneens tot de gro te kanshebbers voor Oscars. Deze film komedie, met Dustin Hoffman in een travestie-rol, kreeg tien Oscar-nomina ties (o.a voor beste film, beste regie, beste acteur) „Tootsie" kreeg overi gens al drie Golden Globes als beste film in de categorie komedie/musical, voor de beste acteur (Dustin Hoffman en de beste vrouwelijke bijrol (Jessica Lange). Van de New York Film Critics Circle kreeg „Tootsie" prijzen voor de beste regie, de beste vrouwelijke bijrol en het beste script (Larry Gelbart en Murray Schisgal). „Tootsie" staat ook op de nominatie voorde „1982 Directors Guild Award" als beste film. terwijl regis seur Pollack op de nominatie staat als „beste regisseur". De „National Society of Film Critics" wees „Tootsie" aan als de beste film, verdere prijzen gingen naar Jessica Lange en de beide scnpt- schrijvers. Dustin Hoffman werd aange wezen als de beste acteur. Overigens staat Tootsie (Dustin Hoffman) opde lijst van de slechtst geklede vrouwen, naast Prinses Diana, Bette Middler e.a. Hoff man is de eerste man die op de Earl Blackwell's jaarlijks terugkerende lijst prijkt. „Tootsie" gaat op donderdagavond 24 maart in Nederlandse première. VERDERE OSCAR-NOMINA TIES In de categorie „Beste film" kregen naast „Gandhi" en „Tootsie" ook Ste ven Spielberg's „E T „The Verdict" van Sidney Lumet en „Missing" van Costa-Gravas een Oscar nominatie. Voor de categorie „beste regisseur" kregen Attenborough. Spielberg, Pol lack, Lumet en Wolfgang Petersen (Das Boot) een nominatie. Nominaties als „beste acteur" waren er voor: Ben Kingsley (Gandhi), Dustin Hoffman (Tootsie), Jack Lemmon (Missing), Paul Newman (The Verdict) en Peter O'Toole (My favorite year). De strijd om de Oscar voor de beste actrice gaat tussen Julie Andrews (Victor/Victoria) Jessica Lange (Frances), Sissy Spacek (Missing) Meryl Streep (Sophie's Choi ce) en Debra Winger (An officer and a gentleman). „E.T kreeg in totaal negen nomina ties. „Victor/Victoria" zeven. Een nomi natie voor de categorie „beste buiten landse film" kregen „Coup de torchon" (Bertrand Tavernier- Frankrijk), „Alsino en de Condor" (Miguel Littin, Nicara gua), „Privé-leven" (Yuri Rajzman, Sowjet Unie) „De vlucht van de ade laar" (Jan Troell-Zweden) en „Volver a empezar" (van Jose Luis Garoia. Span je). De Nederlandse inzending „Van de koele meren des doods" van Nouchka van Brakel kreeg geen nominatie Scène uit ..Gandhi" met van links naar rechts: Rohmi Hattangady (als Kasturba Gandhi). Ben Kingsley als Gandhi en Geraldine James als Mirabehn.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 11