„Tron" - hard gevecht in de vleesgeworden computer
„Pikant plezier met Burt
Reynolds en Dolly Parton
FASCINERENDE VORMGEVING
„Donna" if
Vrouwenk!
Stir Crazi
morgenav
in De Til
„THE BEST LITTLE WHOREHOUSE IN TEXAS
FILMS IN
HET KORT
kijk op de film
OONDERDAS 17 MAART 1983 ICHSjCl* BCIMlHlr
LEUSDEN - Morgenavond,
18 maart, wordt in De Til de s|
„Stir Crazy" van regisseur
Poitier vertoond met als Nede
se titel: „Twee maffe vogels'
hoofdrollen Gene Wilder,
Pryor en anderen.
„Stir Crazy" is een tamelijk
vangenisklucht rond twee vr<
gels, die via allerlei misverstai
gevangenis terecht komen, ons
veroordeeld tot maar liefst 125j
vangenisstraf De beide heren,
een adspirant toneelschrijver erj
der een aankomend acteur, d(
best, maar het gevangenislevecj
niet helemaal wat ze ervan hat
wacht Als Skip (Gene Wilder)!
ontdekking komt dat hij uitstekt
weg kan met de elektrische r<
lijken er kansen aanwezig te zf|
de gevangenis te ontsnappen
name aan rodeo-wedstrijden tedj
dere gevangenissen Er wordl'
melijk ingewikkelde ontsnapp
raamd.
„Stir Crazy" Is een leuke]
spannende klucht met tweel
mieken In de hoofdrol. Gene'
bekend ais regisseur en a<
verschillende komedies
Saddle's onder meer) vormtf
ma tegenwicht voor Richardj
de zwarte acteur/komlek/ente
die met name in de Verenlgdt]
veel roem oogst met zijn
ces en one man shows. Bir
verschijnt van hem een film,!
een dergelijk optreden Is vas
(De Til, 20.00 uur, vrijdag 18i
11
LEUSDEN Maandag 21
wordt in het vrouwenkaféf
„Donna" vertoond. Deaanvaf
20.30 uur. De toegangsprijsb]
drie gulden.
Het uitgangspunt voor deze^
een inval van een groep fast
radiostation voor de vrouw i»
Op het moment n.l. dat j
Scholten, reglseur van deze^
zig was met het scenario vo-:
na" gebeurde dit.
De film geeft een indruk]
verzet van vrouwen;
tegen opgelegde
tegen onderdrukking in
De vrouwenradio i
vrouwen hun gevoel
de teruggeven, hun
afgestraft door het
mando
Voor vragen en/of b
kaartjes kan men konta
met Francine, telefoon
leen. telefoon 942249
foon 943689.
ger ontslagen - wordt door vrienden het
gigantische computercomplex van En-
com binnengesmokkeld om de opstand
van het brein te bedwingen, voordat er
ergere dingen gaan gebeuren En dan
gebeurt, wat je eigenlijk het Clarke-
effect" zou kunnen noemen
Arthur C. Clarke, een befaamd SF-
schrijver (2001die zich met name in
de zestiger jaren Intensief met onze
toekomst heeft beziggehouden (zie:
„Tasten in de toekomst") ontwikkel
de het idee, dat de magneetband
(voor het opnemen van geluid en vi
deo) in de verre toekomst misschien
zo zou gaan evolueren, dat ons hele
leven op één simpele tape samenge
bracht zou kunnen worden. Sterker
nog: uit rationele overwegingen zou
de technologie er wellicht toe kun
nen leiden, dat we zélf de tape zou
den worden. Een wereld vol tapes,
verbonden door en geactiveerd door
de computer. Met andere woorden:
we zouden evolueren tot louter com
puterprogramma's. Dat is, wat er in
„Tron" gebeurt. Natuurlijk niet vla
tapes, maar als Clarke toen zou heb
ben geweten van het bestaan van
chips, zou hij wellicht hetzelfde be
dacht kunnen hebben als de makers
van „Tron".
Kevin Flynn wordt - terwijl hij voor het
toetsenbord van één der computerter
minals zit - door het computerbrein
„naar binnen getrokkenvia een pas
ontdekte laserstraaltechniek Opeens
is hij gevangen in het ontzagwekkende
doolhof van menselijke technologie
Gevangen tussen micro-processors,
chips, bits, half-geleiders en printgan
gen. Maar bovenal: gevangen in een
wereld van de videospelletjes. Hij wordt
gekonfronteerd mei videoslagschepen.
Sark (David Warner) samen met het meesterbrein, de MPC, de „Master Control Program", in Walt Disney's fascinerende SF-film „Tron"
videostrijders en met door hemzelf ont
worpen programma's, die de vorm van
levende wezens hebben aangenomen,
gewapend met een uiterst handige
maar soms dodelijke identiteitsschijf.
Clu - zo blijkt - is door het computer
brein uitverkoren om als programma de
strijd op te nemen tegen zijn eigen
scheppingen. Hij wordt daarbij gehol
pen door zijn vrienden Alan (nu Tron) en
Lora (in de wereld van Tron het „pro
gramma" Yori) De grote tegenstander
is Sark, de uitverkorene van het brein
(en buiten de computer beter bekend
als Dillinger), gespeeld door David War-
Wat daarna ontstaat is in feite een
tamelijk oppervlakkige avonturenfilm,
waarin de goeden de strijd opnemen
tegen het kwaad Maar dat gebeurt in
een uitermate bizar, wonderlijk land
schap. Een elektronisch landschap,
vervuld van pure energie Het is die uit
zonderlijke vormgeving, die „Tron" tot
een filmische gebeurtenis van de eerste
orde maakt. En dat het brein, de elektro
nische god, uiteindelijk het onderspit
delft, is eigenlijk vanzelfsprekend. Maar
het gebeurt allemaal op een uitermate
fascinerende wijze, vol nieuwe verras
singen, vondsten, landschappen
„Tron" is de nieuwe trend in de ge
schiedenis van de film. „Tron" moet je
gezien hebben, ook al is het maar één
keer in je leven. Wat daarna volgt"7
Ach ik denk dat we straks mits „Tron"
een succes wordt, worden overstroomd
met imitatie„Trons" tot het onze strot
uitkomt Het wachten is dan op een in
ventieve effectenmaker, die de volgen
de stap bedenkt. Want - en dat bewij
zen de talrijke films overduidelijk - in
feite is niets onmogelijk. Alles kan in
beeld omgezet worden. En voor we het
weten, belanden we in de wereld van
Arthur c Clarke en zij we zélf computer
programma's geworden
Wat zou het aardig zijn, als we dan
Me
in die wereld naar de elektron
bioscoop zouden gaan om t
naar films over die wonderlijke
wereld buiten de computer, h
stralende zon, haar blauwe zee
groene gras. Wedden, dat
computerwereld van de toekon
mand zal komen, die een filrr
maken over een computer, fl
lastige tegenstanders uitspuw
rug in de wereld, vanwaar men
men is.
Het wordt echter tijd voore
deospelletje. Tijd voor Tron.
Be
(Van de fllmredaktle)
„Tron," 1983, USA. Regie Steven Lis
berger. produktie. Donald Kushner,
scenario Steven Lisberger, gebaseerd
op een verhaal van hemzelf en Mac-
Bird; muziek Wendy Carlos, songs
Journey; artontwerpen Jean Giraud,
Syd Mead; Peter Lloyd; speciale effec
ten Richard Taylor en Harrisson El-
lenshaw; met Jeff Bridges, Bruce
Boxleitner. David Warner, Barnard
Hughes, Cindy Morgan. Dan Shor. Pe
ter Jurasik en Tony Stephano Keuring
alle leeftijden Theater Cinema 1.
Amersfoort Première Nederland
DOOR BERT VOS
Natuurlijk kennen we allemaal die
gezellige videospelletjes, waar hele
volksstammen zo langzamerhand
verslaafd aan zijn geraakt. Van on
schuldige handzame doosjes, die
met een draad aan de TV zijn verbon
den tot de meest geavanceerde huis-
computers: videogames. In de speel
hallen, die als paddestoelen uit de
grond schieten, vermaken tiendui
zenden Nederlanders zich met de
steeds ingewikkelder wordende,
'steeds spannender spelletjes. De
eenvoudige flipperkasten worden ta
melijk eenzaam bemand door de ou-
derwetsen onder ons. Door hen, die
niks moeten hebben van al dat mo
derne gedoe, maar genoegen nemen
met de eenvoudige loden kogels op
een mechanisch speelveld. Toch is
die tijd bijna voorbij. We staan met
z'n allen op het punt de fascineren
de, maar toch ook angstaanjagende
wereld van „Tron" binnen te gaan.
Een wereld die wordt beheerst door
Scène uit de elektronische wereld van
microprocessors, Leds, bits, chips
en al die andere grootheden die sa
men de wereld van de computer vor
men.
Het is een tamelijk logische ontwikke
ling. dat filmmakers, geteisterd door
een steeds dalend bioscoopbezoek, op
zoek zijn gegaan naar nieuwe ideeën,
naar nog grotere, indrukwekkender
speciale effecten, die de filmische tove
narij van „Star Wars' zouden overtref
fen Ze kwamen terecht in de wereld
van de computer En het is computer
zélf geweest, die een deel van de beel
den heeft geschapen.
Het idee voor „Tron" is afkomstig van
Steven Lisberger en Donald Kushner.
die in 1980 naar Walt Disney stapten
Hun plan werd zo ongewoon gevonden,
dat de filmbazen eerst opdrachten ga
ven tot het maken van een twee minu
ten durend proeffilmpje Toen gaven ze
zich gewonnen en zes maanden later,
in april 1981werd gestart met de opna
men voor „Tron"
'alt Disney „Tron"
Eigenlijk is het verhaal van „Tron"
ondergeschikt aan de vormgeving en
hoewel dat misschien jammer is. doet
het niets af aan de fascinerende wereld,
die door Lisberger en Kushner - in sa
menwerking met verschillende filmto
venaars - werd geschapen De wereld
van ,,Tron" is de wereld van de vleesge
worden elektronika Want stel u voor
de computerindustrie is steeds verder
gevorderd met haar technieken De
computers zijn uitermate „intelligent"
geworden, niets is eigenlijk onmogelijk.
Te midden van al die computers staat
een computer, die net een tikkeltje op
weg is naar echte „menselijke bescha
ving". Het heeft geleerd zélf te hande
len en te denken. En hij komt in opstand
tegen zijn schepper En Dillinger. presi-
dent-direkteur van „Encom", de eige
naarvan de computer, iszijn trouwe-op
meer macht belust - profeet Maar de
schepper slaat terug, samen met vrien
den De geniale computerdeskundige
Kevin Flynn (Jeff Bridges) - door Dillin-
vriendelijk, vaak collegiale manier.
Alles zou nu nog net zo zijn, als Te
xas niet werd geteisterd door het te
levisiefenomeen Melvln P. Thorpe,
die vla zijn wekelijkse televisieshow
waakt over de maagdelijkheid van
Vrolijke scène uit „The best little whorehouse in Texas.
het pure Texaanse leven. Een televi
siester met macht, dat spreekt en de
autoriteiten beginnen al te sidderen
als Thorpe (een prima rol van Dom
DeLuise) met z'n vinger wijst. Die
Meivin P. Thorpe, kortom, komt op
het spoor van dat bordeel, dat ver
derfelijke oord van lust en besluit
een ware kruistocht tegen de Chic
ken Ranch te beginnen.
Sheriff Ed Earl is daar echter allesbe
halve van gediend. Hij heeft maling aan
Meivin P Thorpe en zijn blaaskakerige
vrienden en mikt de televisieheld tijdens
een opruiende toespraak in het stadje in
de nabijgelegen vijver. En daarmee
wordt de oorlog verklaard tussen Thor
pe en sheriff Dodd. die zelf niet hele
maal onbaatzuchtig tegenover deze
zaak staat vanwege zijn tamelijk intie
me vriendschap met Miss Mona. Maar
toch. moet hij uiteindelijk zwichten
voor hogere politieke machten, als zelfs
de gouverneur (gespeeld door Charles
Durning) buigt voor de televisiemacht
van kruisvaarder Thorpe Dat is echter
nog maar een begin van alle ellende,
want ver voordat Thorpe zijn dikke neus
in de Chicken Ranch stak, was er een
afspraak gemaakt met een voetbalteam
voor een verblijf van een nacht in het
bordeel als de cupwedstrijd werd ge
wonnen. En de knapen winnen de wed
strijd. dat spreekt
„The best little whorehouse of Te
xas" is ongetwijfeld een plezierige ko
medie Burt Reynolds, Dolly Parton en
Dom DeLuise zijn prima op elkaar inge
speeld en het resultaat komt erg ont
spannen over. waaraan de aanstekelij
ke songs van en met Dolly Parton (al
dan niet met koor en dansgroepen) wat
mij betreft ook voor een belangrijk deel
debet zijn. Zonder dat „The best little
whorehouse of Texas" een echte musi
cal wordt, is het muzikale gedeelte de
moeite waard en ongemerkt een geïn
tegreerd onderdeel van de film gewor
den
Een musical voor boven de zestien,
maar verder dan wat onschuldige pi
kanterieën komt het niet in deze film
Het blijft allemaal netjes voor zover je in
een bordeel van netjes kunt spreken.
Burt Reynolds en Dolly Parton vormen
een schitterend comedyduo en het zou
aardig zijn die twee eens wat vaker in
dit soort ontspannen films te zien
„The best little whorehouse In Te
xas" is een film, zoals André van
Duin ze bij voorbeeld had kunnen
maken, als hij wat méér fantasie en
schrijverstalent achter zich had
staan. En daarmee Is ongeveer het
genre aangegeven, denk Ik.
Gewoon entertainment voor een
ontspannend avondje uit. Niet meer,
maar beslist ook niet minder.
Dom DeLuise als de zedelijkheidsprofeet
Meivin P Thorpe, belager van het aardig
ste bordeel in Texas
„The best little whorehouse in Te-
THE SWORD AND THE
SORCERER
In navolging van Conan - of liever
gezegd in het kielzog van Conan de
barbaar - was het duidelijk, dat het
zwaard-en-magie-genre niet tot die ene
film beperkt zou blijven Bovendien
hadden we „Excalibur" ook al gehad en
het was bewezen, dat er een publiek
voor was Dus maakt de mij onbekende
regisseur Albert Pyun zijn „The Sword
and de Sorcerer" en het is geen slechte
debuutfilm geworden. (Als je tenminste
van het genre houdt). In deze film heet
de held met Conan. maar Talon, de
zoon van koning Richard, heerser van
een rijk in vervlogen tijden. Talon neemt
de strijd op tegen de snoodaard Titus
Cromwell, die zijn vader en moeder
heeft gedood Talon mét toverzwaard
gaat de tiran te lijf, uiteraard met de hulp
van een magiër „The sword and the
scorcerer" is in ieder geval geen slechte
vertegenwoordiger van dit opbloeiende
genre. De speciale effecten zijn goed
en liefhebbers van avontuur, magie,
spektakel, geweld en sex zullen beslist
aan hun trekken komen Te zien in
Grand 4, Amersfoort, keuring 12 jaar
THE CANTERBURY TA-
LES
In de Dmsdag-Movie Cyclus van het
Grand Theater draait voor de echte lief
hebber van films van Pier Paolo Pasoli-
ni „The Canterbury Tales" naar het
boek van G. Chaucer. Klassiek werk,
dat door Pasolini met de nodige vrij
moedigheid wordt verfilmd, ook al zijn
de normen intussen behoorlijk gewij
zigd. Het verhaal is wellicht bekend
pelgrims op weg naar Canterbury ver
tellen elkaar verhalen om de tijd te do
den. Pikante verhalen en wat dat betreft
lijkt de opzet veel op de Decamarone.
waarin dit procédé ook wordt gehan
teerd. Pasolinfs manier van filmen is
tamelijk apart te noemen en je moet van
deze stijl houden om het op prijs te kun
nen stellen De film kreeg in 1972 de
Gouden Beer van het Filmfestival van
Berlijn. In de hoofdrollen Laura Betti,
Franco Citti, Alan Webb en anderen
Dinsdag in het Grand Theater in de
Dinsdag-Movie Cyclus. Keuring 18
jaar
LA PASSANTE DE
SANS SOUCI
In Grand 5 kan men deze week kijken
naar de film „La passante du Sans-
Souci", een film van Jacques Rouffio en
tevens de laatste film, waarin Romy
Schneider een hoofdrol speelde. „Een
xas. USA, 1983 Regie Colin Higgins,
produktie: Thomas L Miller. Edward K
Milkis en Robert L Boyett. Scenario
Larry L. King, Peter Masterton en Colin
Higgins, gebaseerd op het toneelstuk
van King Masterton Muziek teksten
Caron Hall. met songs van Dolly Parton.
camera William A Fraker. choreogra
fie Tony Stevens; muziek: Patrick Wil
liams. Met Burt Reynolds, Dolly Parton,
Dom DeLuise, Charles Durning en Jim
Nabors. Genre komedie; keuring 16
jaar Theater Euro Cinema. Amers
foort
Door Bert Vos
Scène uit „The sword and the scorcerer'
leven vol liefde" zoals de Nederlandse
titel luidt, zou omschreven kunnen wor
den als een fraai gemaakt melo-drama
en de film zou wellicht ongemerkt zijn
gebleven, ware het niet, dat Romy
Schneider hier haar laatste rol speel
Hoewel we ongetwijfeld een sterkere
afscheidsfilm hadden kunnen voorstel
len, is Schneider als Elsa'Linda, vrouw
van een Joodse eigenaar van een Zwit
sers verzekeringsbedrijf, groots in haar
spel naast Michel Piccoli. Het verhaal
zelf - de lijdensweg van een Joods jon
getje via concentratiekampen - kun je
zonder meer klasseren als melo-drama
omdat regisseur Fouffio niets heeft ge
daan om cliché's te voorkomen Voeg
daarbij de oogstrelende fotografie van
cameraman Jean Penzer en je hebt een
film, die aan de ene kant zeer fraai oogt.
met een weer uitstekend acterende Ro
my Schneider, maar aan de andere
kant door de clichématige aanpak niets
opwindends te bieden heeft Voor de
fans van Romy Schneider niettemin
een must. (alle leeftijden).
SOLO SUNNY
In het weekprogramma van het Film
huis Appelmarkt deze week de Oost-
Duitse speelfilm „Solo Sunny" van re
gisseur Konrad Wolf uit 1979 In de
hoofdrol Renate Krössner als Sunny.
Ingrid Sunny") Sommer heeft haar
werk op een fabriek voor een karrière
als zangeres bij de popgroep De Torna
do's. Ingrid is non-komformistisch en
niet gemakkelijk in de omgang Haar
gedrag is een doorn in het oog van de
brave burgerij in de woonkazerne waar
zij haar kamer heeft. In werkelijkheid is
Ingrid onzeker en eenzaam Voortdu
rend is zij op zoek naar mensen die haar
liefde en een gevoel van eigenwaarde
kunnen geven Zij heeft echter niet veel
geluk op dit gebied De leden van de
groep zijn of onverschillig of vallen haar
lastig. Een van hen wordt zelfs hand
tastelijk Wanneer Ingrid met de groep
op toernee is ontmoet zij Ralph, een in
zichzelf gekeerde filosoof en saxofoon-
Renate Krössner als „Sunny"
speler Zij wordt serieus verliefd op hem
en na wat aarzelingen van zijn kant ont
staat er een verhouding. Maar het ware
geluk wil voor Ingrid toch nog niet ko
men. Haar pogingen om als solozange
res op te treden worden door de leidei'
van de groep getorpedeerd, en haar
plaats wordt bedreigd door een andere
zangeres. Ingrid krijgt nu de ene teleur
stelling na de andere te verwerken zij
wordt uit de groep gegooid en Ralph
blijkt in de tussentijd een andere vrien
din te hebben Opnieuw doet Ingrid een
poging om als solozangeres te begin
nen maar het wordt een jammerlijke
mislukking. Ten einde raad probeert zij
zelfmoord te plegen Terug in het zie
kenhuis gaat Inqrid in op de avances
van een reeds lang achter haar aan zit
tende taxichauffeur, een degelijke, bur
gerlijke figuur die haar graag zou willen
trouwen Maar het lukt haar niet
werkelijke gevoelens voor hem op te
brengen, zij kan zichzelf niet bedriegen
Zoals zij leeft, zal zij blijven leven, en
blijven zoeken naar echte liefde Als
zangeres van een andere popgroep be
gint zij op nieuw Renate Krössner. de
hoofdrolspeelster in Solo Sunny. kreeg
op het Filmfestival van Berlijn in 1980
een Zilveren Beer uitgereikt voor haar
spel in deze film. (Filmhuis, zaterdag tot
en met dinsdag, 20 15 uur).
De „Chicken Ranch" is een fraai
bordeel ergens In de woestijn In Te
xas, niet zo ver van de gokpaleizen
van Las Vegas, als je tenminste geld
hebt om het speciale vliegtuig naar
dit bijzondere bordeel te nemen. De
madam van het bordeel is miss Mona
(een fraaie rol van de al even fraai
geproportioneerde Dolly Parton) en
de verdediger van law and order is
sheriff Ed Earl Dodd (Burt Reynolds),
die naast al het andere saaie werk,
ook nog een oogje houdt op de
„Chicken Ranch" en ook wel iets
méér dan datJe zou de „Chicken
Ranch" een erg net bordeel kunnen
noemen. Alles gaat daar volgens de
regels. Miss Mona heeft wat dat be
treft de wind eronder, zij het op een
Burl Reynolds als sheriff Ed Earl Dodd. hier met Dom DeLuise die wat problemen
heeft met zijn corset. Scène uit: The best little whorehouse in Texas