irafiek bij Galerie Coninck i Leusder Krant eslaagd BV'7 5 aastoernooi )e Witte Zaal gaat open Tekeningen van Meisl en ijzerplastieken van Pheil Mimespeler Ton Klappe in theater Appelmarkt leusden krant IN GALERIE ROSART leater annex werkvloer FOTO-KOPIE NODIG? WOENSDAG 6 APRIL 1983 UK In Amersfoort De acht deelnemers aan het Paasbiljarttoernooi. ronde toen hij in Gerton zijn meer dere moest erkennen. Hierdoor kwam de spanning weer enigszins terug. In de zesde ronde was er sprake van topspanning toen er drie man aan kop stonden met drie achter volgers op twee punten. Mark v. d Woude wist de leiding te behouden en werd onbedreigd winnaar van het Paastoernooi De hoogste serie was met 21 voor Gerton Bos. De eindstand was als volgt (respectievelijk gesp.; pnt 1 Markv.d. Woude 7 10 94 2. Edwin Hofman 7 8 86,8 3. Robin Dammers 7 8 86.6 4. Leon v d. Pol 7 8 85 5 GijS Kas 7 6 88 6 Gerton Bos 7 6 86 7 Andries Buitink 7 6 76 8. Cornév.d Pijl 7 4 83 Rozendaallaan 9 Leusden-C AMERSFOORT - Vrijdagavond 8 april speelt de Kampense mlmespe- ler Ton Klappe In theater Appel markt. In juni 1981 won Ton Klappe een talentenjacht die was georgani seerd door de stichting jeugdwerk Genemuiden en zo rolde hij eigenlijk door via een straatfestival naar schouwburg. „Pure mime Is het uit drukken van gevoelens, zonder mu ziek, decors en schmink" vertelt Ton Klappe in het Nieuw Kamper Dag blad, „de gevoelens moeten uitslui tend met het lichaam worden uitge drukt. Hij richt zich dan ook op de oorspronkelijke mimekunst, waarbij hij gebruik maakt van hedendaagse muziek. In hetzelfde artikel van bo venstaande krant zegt hij dat hij pas ideeën krijgt als hij de muziek hoort. Zijn voorstelling begint om half ne gen en een kaartje kost ƒ6,50, CJP- ers en 65-plussers betalen vijf gul den. Het Mimetheater Kruimels uit Rotter dam speelt zaterdagmiddag „Kunsten en Kunstjes" voor kinderen van 5 tot en met 12 jaar Hanka en Peter, die dit theater vormen, gaan ervan uit dat je kinderen in hun eigen omgeving moet benaderen De voorstelling wordt na drukkelijk eenvoudig gehouden met si tuaties die voor alle kinderen herken baar zijn. Het begint met een soort intro- duktieprogramma dat overloopt in scè nes met een theatraal karakter Voor kinderen van 7 lot en met 12 jaar is er woensdagmiddag 3 april een voor stelling van het Witte Circus dat speelt „Spiegels". Het programma gaat over de vraag waarom Saskia altijd op stap is met haar levensgrote spiegel en waar om ze nooit iemand anders wil ontmoe ten dan haar eigen spiegelbeeld, die haar altijd gelijk geeft Schijnbare ver anderingen omtrent Saskia's persoon worden door middel van een spiegel- staking in de fantasie doorgevoerd Maar het is nog maar de vraag of die veranderingen nu wel zo goed zijn. Bei de kindervoorstellingen beginnen om half drie en de toegang kost ƒ3,50, waarvoor de kinderen ook een glaasje ranje krijgen. Mimespeler Ton Klappe. flERSFOORT - In Galerie Co ls tot en met zondag 1 mei een ektentoonstelling te zien. Celes- Plattl, Franclo Mean, René Car- Jan Latlnne, Cobbaert, Andl- Brlllant en Rla Zurné tonen re- werk. lestino Piatti laat sterk expressief zien, dat heel duidelijk de essen- an een gekozen motief naar voren )t. Zijn wijze van weergave is di- Als illustrator van boeken, ontwer- an affiches en boekomslagen is hij nd zijn thema's compact in kleur samen te vatten. Hij past stevige luren toe, waardoor de dieren, die beeldt, geducht body krijgen Zijn et straatmuzikanten, zijn hanen en bezitten een dramatische zeg- kracht. a Gilou Brillant kunt u abstrakte en zien in grote kleurvlakken Van lobbaert prenten met imaginaire n in een wervelend spel van lijnen [urne is aanwezig met kleurenli- van architektuurfragmenten en rit- mgedeelde landschappen. Jan ie met zachtgekleurde zeefdruk- lie wemelen van de mensfiguren ne Carcan heeft landschappelijk ch werk. waarin kleur, atmosfeer AMERSFOORT - Galerie Rosart exposeert tot en met zondag 1 mei werk van Gordon Pheil (Swami Anand Narottama) en Franz Meisl. Franz Meisl, die zijn opleiding ont ving aan de Amsterdamse Rietveld Akademie, Is van huls uit beeldhou wer. Geleidelijk aan Is hij gaan schil deren. In Galerie Rosart toont hij nu portretten van vrouwen, gedaan met oliekrijt. Het zijn Imaginaire portret ten, fantasieën, waarbij hij zich een groot aantal beperkingen oplegt. Als thema heeft hij zich beperkt tot portretten uitsluitend van vrouwen Kwa bewegingsrichting kijken ze vrijwel alle maal naar rechts, wat hij de positieve richting noemt (in wezen kijken ze dus naar links) Wat het formaat betreft heeft hij zichzelf opgelegd om binnen een drietal afmetingen te werken, alle in het vierkant hun begrenzing vindend. Het materiaal, dat hij gebruikt, is olie- krijt De kleurkeuze ligt binnen rood. blauw, groen, geel en oranje. Vrij zacht van toon Door het karakter van het ma teriaal is de toon nergens fel of schreeu wend Alleen een heel enkele keer wat donkerder van tint In de kleur zit vaak een gering verloop, een spaarzaam ge bruik van nuancen. Het is heel moeilijk om binnen die beperkingen steeds tot weer andere, verrassende verschijningsvormen te komen Dat is een uitdaging voor de fantasie, die steeds nieuwe vormen en kleurcombinaties moet aanboren Op de expositie zijn drie tekeningen aanwezig, die uit een eerdere periode stammen Meisl werkte toen in Cobra achtige stijl, hoewel zijn kleuren minder schreeuwend waren dan die welke de Cobra-mensen graag toepasten Deze fase van Meisl kan gezien worden als een aanloop naar zijn huidige werk toe. waarin hij een volkomen eigen visie is gaan tonen De portretten hebben iets breeds. De koppen der vrouwen zijn breed beme ten. Gezicht en hals lopen in elkaar over. of worden behandeld als massa, geplant op een forse steel. Die steel kan werkt met gelast en gesmeed ijzer. Hij werd geboren in Detroit, waar zijn vader bij de hoogovens werkte. Hij raakte heel jong al in de ban van het indrukwekken de ovenvuur en het gloeiende ijzer. Aanvankelijk ging hij musiceren en rondzwerven. Sinds enkele jaren woont hij in Amsterdam en verdeelt zijn tijd tussen het werken in het Bhagwan Cen trum in Amsterdam, muziek maken en het vervaardigen van ijzeren sculpturen en kleinplastieken. Hij werkt veel met wielen, die slechts in een enkel geval rond zijn De „get away car" heeft ronde wielen. Het is een harmonisch stuk ijzerplastiek, dat drie elementen samenbindt. De draad- vorm van de wielen, de giet-bronsachtig behandelde delen van het frame- en middengedeelte. Plus de massief beeldhouwachtige vorm van het boven ste deel. Een werk als Mirror (1 en 2) vertoont die zelfde harmonie van vorm en mate riaalgebruik Het is een abstrakte weer gave van een figuur, die een handspie gel voor zich houdt. Uit een robuuste basis stijgt een langgerekte figuur om hoog. die in een elastisch gebaar, het lichaam soepel meebuigend, een spie gel ophoudt Sommige van zijn draad plastieken spreken mij niet aan Ik vind het materiaalgebruik niet goed. en de vorm onlogisch. Waar Gordon Pheil mensen uitbeeldt in hun verwondering, bij het converseren, of wanneer zij met het laatste nieuws komen aanhollen, is zijn werk op zijn best. Ook de grap met de naakte man en vrouw aan weerszij den van een telefoontoestel, door spie gels in het oneindige gerepeteerd, is zeer geslaagd te noemen U kunt bij Galerie Rosart terecht: op zondag, donderdag en vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur, P. J. Troel- stralaan 2. JSDEN - Het paasbiljart- ooi van BV'75 waaraan acht jongens van vier ver- ngen werd deelgenomen is portief succes geworden 'cel spannende momenten, in uit Huizen was vertegen- digd met Corné v. d. Pijl en in Bos; 't Gooi met Mark v. ude en Leon v. d. Pol, de ilaar met Andries Buitink s Kas en van BV'75 deden mee Edwin Hofman en Robin Dammers, die de zieke Vincent Steenbeek verving. De eerste ronde bracht de club genoten tegen elkaar en na de vol gens competitiemoyenne te maken caramboles bleek dat alle spelers met het hoogste aantal caramboles hun clubgenoten de baas te zijn. Al in de tweede ronde nam Mark v. d Woude de leiding en zijn voor sprong bleef hij houden tot de vijfde de spelers in a kt ie op het groene laken en ruimte heel belangrijk zijn. Francis Mean laat zijn op rijstpapier gestrooide steen-indrukken zien, waarbij hij hoog druk en tule toepast. Heel erg terugge houden, en in sobere kleuraangifte. heeft als resultaat, dat komende vrijdag en zaterdag iedereen welkom is kennis te maken met het geheel tijdens de „Enige Echte Opening in Kleur" Het is de bedoeling, dat van dan af er gedurende het theaterseizoen iedere vrijdag- en zaterdagavond een pro gramma geboden gaat worden De vrij dagavonden zullen geprogrammeerd worden in al dan niet plaatselijke ama teursfeer, terwijl de zaterdagavonden gebruikt worden voor landelijke profes sionele voorstellingen en speciale voor deze zaal bedachte avonden vol avon turen en verrassingen De werkvloer moet voor een groot deel zijn beslag nog gaan krijgen Er zijn plannen voor een cursus dansexpres- sie, workshopachtige aktiviteiten in sa menwerking met onder meer de Mu ziekschool en het Kreatief Centrum, De BAM, enzovoort. Mensen, die geïn teresseerd zijn in deze mogelijkheden, of die graag als vrijwilliger willen mee werken worden verzocht kontakt op te nemen met Tim Kloots. tel. 033-13507. Op vrijdgavond 8 april beleeft het theater zijn première met een avond in muzikale sfeer, waarin o.a. het kersver se huisorkest zijn opwachting zal ma ken en naast de muziek ook het bewon deren van de kleuren niet vergeten moet worden. De benieuwdheid van het publiek en de onwennigheid van de vrijwilligers zijn naast de van tevoren bedachte leu ke momenten de ingrediënten, die een boeiende avond moeten garanderen. Het programma begint om 20 30 uur en kost aan entree 5.-. De zaal gaat om 20.00 uur open. Zaterdagmiddag wordt de zaal offi cieel geopend met een programma voor genodigden Zaterdagavond 9 april wordt de eer ste „gewone" theatervoorstelling ge houden. Deze voorstelling zal worden gegeven door het theaterduo de „Duo's" met hun produktie „Ter Illu stratie". Arjan Ederveen en Kees Prins, als gastspelers verbonden aan het Werk theater, spelen een improvisatietoneel, waarvan wordt gezegd, dat het vrolijk, maar meer dan komisch alleen is. De voorstelling gaat over een relatie- conflct die tussen twee vrienden met totaal verschillende karakters De zach te figuur die graag alles zo wil houden als het is en bang is voor elke verande ring en de stoere jongen die altijd net het tegenovergestelde wil of vindt. Het enorme gebrek aan communicatie tus sen deze twee leidt tot een climax Het boeiende spel van Kees Prins en Arjan Ederveen en de gebruikte licht- en ge luidtechnieken maken de voorstelling de moeite waard De voorstelling begint om 20 30 uur. de zaal is open om 20 00 uur. Entree 10 gulden. knooknachtig zijn Het kan een ook for se stut zijn. Bij één portret doet de hals- vorm denken aan een maisplant, en zijn er op het gezicht verschillende vrucht en plantenvormen te herkennen. Ook bij dit portret doet de behandeling van het haar denken aan kiemende plan tjes. tuinkers Het werk van Frans Meisl is fascinerend voorzien van een geheel eigen persoonlijk handschrift zijn vrou wenportretten vergeet je niet licht. Ze zijn markant en zonnig. Gordon Pheil. die sinds zijn reis naar India in 1979 een discipel van Bhagwan Shree Rajneesh werd. en zich sinds dien Swami Anand Narottama noemt, Antonio Andrivero heeft kleine ele gante etsjes op geschept papier Ten slotte hangen op de expositie enkele fijn gedetailleerde zacht gekleurde grafi sche prenten van Teizo Ogahi De openingstijden van Galerie Co ninck, Conlnckstraat 20, zijn: van donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur. weer om te doen was. Enige jaren geleden werd de behoefte gevoeld om naast theater Appelmarkt en de Flint een podiumgelegenheid in de stad te hebben, die qua capaciteit er gens tussen die twee in ligt. De ge dachte hierbij was, dat er naast de Appelmarkt een uitgebreidere facili teit nodig was, om de ontwikkelingen op het gebied van theater in de „mar gesfeer" (d.w.z. kleinere produktles/ theatergezelschappen op experi menteel gebied) een eigen plaats In Amersfoort te bieden. Dit met de ge dachte, dat In deze hoek van podium kunsten een boelend aanbod van creatieve ontwikkelingen te vinden Is, waar heel wat mensen een reis naar een andere plaats voor over hebben, om daar Iets aan te kunnen beleven. Deze voorstellingen wor den over het algemeen gegeven In wat kleinere theaters die met een ei gen sfeer een programmabeleid een publiek voor zich hebben gewonnen. In dit beeld wil de Witte Zaal een aanvulling betekenen op het be staande podium- en theater aanbod in Amersfoort. Verder leefde de indruk, dat er in Amersfoort behoefte is aan werkruimte voor mensen, die in deze geest zelf standig en op eigen initiatief aan thea- terprodukties willen werken De bedenkers van het Witte Zaal plan zagen dan ook een inspirerende en min of meer logische mogelijkheid een en ander met elkaar te verbinden. De ruimte in het gymnastieklokaal van het oude schoolgebouw aan de Stadsring bleek geschikt om de plan nen te kunnen verwezenlijken Toen de gemeente dan ook besloot het plan een financiële basis mee te geven kon ge werkt gaan worden aan de uitvoering ervan. De vereniging „De Witte Zaal" kon vrijwilligers werven de zaal ingrij pend aan te passen aan haar nieuwe gebruik en de organisatie van het ge heel op poten te zetten. Een en ander De buitenkant van het onderkomen van de Witte Zaal aan de Stadsring. ERSFOORT - Al enige jaren is tijd en wijle in de plaatselijke sprake geweest van de Witte Zaal. In afwachting van de opening voor publiek op 8 en 9 april een sa menvatting van waar het nu ook al- e uitTer Illustratie".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 7