„Liedjes maken is leuker dan ze zingen. Zoals een taart kakken leuker is dan 'm opeten" ik maar als ndré Hazes schrijven ferd ik schatrijk" 3 X c door Marnix Kreyns Rijmpjes Handige jongens Dertigers 10.000 nummers Tijdelijk Als u gaat trouwen, wilt u dat natuurlijk weten ook. TROUWKAARTEN Zaterdag worden er in de sporthal van „De Korf" zo n drieduizend bezoekers verwacht voorde live-uitzending van het NCRV-radioprogramma „Los Vast". Een deel van het merendeels jonge publiek zal ongetwijfeld komen voor „Het Goede Doel", de Utrechtse popformatie, die van zijn eerste elpee „België" meer dan 100.000 exemplaren verkocht zag worden. Het bekendste gezicht van „Het Goede Doel" is zonder twijfel zanger Henk Westbroek. Niet alleen de vertolker van hits als „De Gijzelaar" en „België", maar tevens wekelijks te horen als de onnavolgbare presentator van VARA's VIP-spel. Daarnaast is Westbroek ook nog eens medewerker van een instituut voor sociaal-sexuologisch onderzoek. Marnix Kreyns sprak in het Muziekpaviljoen van Hilversum III met de thans zeer druk bezette socioloog. Over trouwen in Nederland, een hetze van de TROS, de verhouding tussen tekst en muziek, „Hou van mij" als zwaktebod en de druk van platenmaatschappij en publiek. „Ik denk altijd maar: wat je één keer kan, kan je ook een tweede keer. Geef me drie weken waarin ik niets anders hoef te doen en ik schrijf twee nummers. Geen gelul. Ik geloof in vakmanschap." Zaterdag zal hij in „De Korf" aanwezig zijn waarschijnlijk samen met invaller-zanger Guus Willemse. De zanger van het voormalige „Solution" vervangt momenteel „andere Henk" (Temming), die drie maanden absoluut niet mag zingen. „Hou van mij" en vermoedelijk „Anders dan iedereen" zullen worden gezongen met begeleiding van een orkestband. „Wat ik van zo'n band vind? Een beetje lullig, ja. Schrijf dat maar op. Dat is de juiste formulering." uc VERSUM-„Weetje hoe iet de meeste meisjes Eerst hebben ze kon iet een paar lossere jon- En als het dan serieus t te worden, kiezen ze Iegelijk. Voor een dege- ongen. Dat is degene, nee ze trouwen. Verlie- e even uit het oog, dat vens de jongen is, waar- :e langer dan 25 jaar in uilen liggen. Maar ze voor degelijkheid. En Igens komen de onver- are sexuele wensen roren." (spraak Is die met de zan- s leen thans populaire Ne- f dse popgroep. Maar Henk Cv°ek blijkt een veelzijdige i. De portier van het NOS- :x herkent zijn naam als de presentator van het VIP-spel dat jongstleden ig zijn zoveelste verras wending aan Westbroek ten had. En als hij naar zijn mlljke gegevens wordt ge- doet de zanger van „Het Doel" mededeling van tlviteiten op sociaal-sex- sch onderzoeksterrein. 31 |aar oud Werd geboren "hl, een stad die hij als lts nooit verlaten heeft. Hij er de HBS-A en studeerde lologie. In 1976 was hij studie klaar Volgden één in een bibliotheek en en en van werkloosheid. In itte hij samen mei anderen it motto „Toch Niks Te n bandje op. Anderhalf 'en kon hij voor een perio- 'ee jaar mee gaan werken onderzoek bij een sociaal- lisch onderzoeksinstituut, irzoek richt zich op „vor- geslalte van het moderne "dse huwelijk", wijzend naar bovenver- euze voor degelijkheid zegt 'sk: „Als je dat soort dingen >o ze elkaar leren kennen like gronden ze voor elkaar an kun je een beetje voor- II er later gebeuren. Dat "^tenaal kan de basis vor- r het geven van voorlich- i het huwelijk. Voorlichting het betekent. Individuele Ikringen afstoten. Kinder- "n. Daardoor het huis niet meer uit kunnen en gedwongen zijn om avonden met elkaar te praten Vervelend als je elkaar daar nou net niet voor gekozen hebt Maar proberen om de ander zo veel mo gelijk bij te sturen En als dat niet lukt. er mee zien leren te leven Vergoeielijken." Hij is natuurlijk niet perfekt, maar valt eigenlijk best wel mee En ondertussen ouders en buren maar over de schouder kij ken of het boodschappenlijstje dat bij Het Huwelijk heet te horen wel naar behoren wordt afgewerkt We zouden het over „Het Goede Doel" hebben. Want zaterdag zingt Westbroek in Leusden, waarschijn lijk vergezeld van één van zijn ma ten en begeleid door een orkest band, twee nummers in het pro gramma „Los Vast" De andere le den van de groep zijn dan onder tussen in Bussum al bezig met de voorbereidingen voor een televisie opname, die zaterdagmiddag zal plaatsvinden „Het Goede Doel" heeft het druk. Succes, dat in be trekkelijk korte tijd gekomen is. „Het fundament, zegt Henk Westbroek, „werd al heel lang ge leden gelegd. De andere Henk ken ik al vanaf mijn vijftiende. Hij was vroeger altijd met muziek bezig. Ik maakte wel eens rijmpjes. Maar er was vroeger geen goede Neder landse artiest te vinden, die Neder lands wilde zingen In 1978 is daar verandering in gekomen Toen be gonnen ineens allerlei wat gelou terde muzikanten - |ongens die met zo nodig de grens meer over hoef den - Nederlands te zingen Al die groepjes zijn zo n beetje tegelijker tijd begonnen. „Doe Maar" was de eerste die een platencontract kreeg. En die hebben de anderen in hun kielzog meegenomen In 1978 begon dat zalencircuit ook zo'n beetje op gang te komen Weet je dat we twee jaar geleden samen met „Doe Maar" en nog een paar andere groepen in het Fiaterpop festival stonden en dat daar toen 31 betalende toeschouwers op af kwamen7 Nu is zo'n festival in twee uur uitverkocht." Is de vraag, waarom in 1978 of daaromtrent plotseling allerlei Ne derlandstalige groepjes van de grond kwamen Westbroek zegt er geen sluitende verklaring voor te weten „Hef was geen samenzwe ring of zoiets. We hadden geen contact met elkaar Maar wat ik al zei. jongens die niet zo nodig naar Amerika hoefden, die wilden best eens iets in het Nederlands probe ren. En dan kun je nog wel naar verdere verklaringen gaan zitten zoeken, maar dat is praten achter af Moest je in '76, '77 eens bij een platenmaatschappij aankomen met de mededeling, dat je een Ne derlandstalig nummer op de plaat wenste te zetlen. Zaten ze van ha- ha-ha, Nederlands Nu beginnen ze van ha-ha-ha wanneer een Ne derlandse groep iets Engelstalig wil opnemen. Terwijl je nu toch ook weer uitstekende Engelstalige bands in Nederland hebt. zoals TCM-atic en de Nits." „Nee. wij zijn niet met Engels be gonnen. Wij hebben altijd in het Ne derlands gezongen. Nu ja, zingen. Ze hebben me echt overgehaald jij schrijft altijd die rijmpjes, zou je ze ook niet eens zingen7 Dat leek me eigenlijk wel leuk en in drie weken heb ik zingen geleerd Maar toen durfde ik nog helemaal niet op. Het eerste optreden. Zou beginnen met een drumsolo en dan zou ik opko men en een leuke opmerking ma ken Ik durfde niet. Die drumsolo heeft 35 minuten geduurd. Die drummer was geslóopt. En toen ik eindelijk op was, kon ik die leuke opmerking ook helemaal niet meer." Het opkomen gaat nu stukken beter, het zingen is inmiddels „niet groots, maar wel accepta bel" en het aantal bezoekers bij optredens van „Het Goede Doel" is verveelvoudigd. Westbroek: „Het heeft niet die voor Neder landse begrippen ongekende aantallen van „Doe Maar", maar het ligt wel Iedere keer tussen de 800 en 2500 man. Ja, wij hnbben net zulke problemen met kleine zalen als „Doe Maar" heeft. Als je voor een zaaltje van 450 man optreedt, geheld dat de kaartjes dan zwart 25,- doen. En bij „Doe Maar" 100,-. Het is echt geen onwil, dat we niet in kleine re zalen willen optreden, maar het kan gewoon niet meer. Je hebt altijd handige jongens, die driekwart van de kaartjes weten te bemachtigen en ze dan onder hands voor de drievoudige prijs verkopen." Het aantal optredens houdt „Het Goede Doel" streng in de hand. Het zijn er nooit meer dan twee per week. „Willen we niet", zegt Westbroek; „kijk, vannacht lag ik om vier uur in mijn bed en ik moest er vanmorgen om acht uur uit om op tijd bij de VARA te zijn. Drie dagen per week heb ik ook nog een andere baas. Dat gaat niet. Dan komt de sleeter in, wanneer je meer dan twee keer per week zou optreden. En je kunt bij optredens niet op routi ne gaan werken. Om klote er in te brengen moet je fris zijn. Verder hebben andere Henk en ik nogal gevoelige stemmen, die af en toe rust nodig hebben." Henk Westbroek heeft tot nog toe alle teksten van „Het Goede Doel" geschreven. De vraag naar de manier waarop hij dat doet, kan hij niet zonder meer beantwoorden. Westbroek: „Daar zit geen systeem in. Zat er maar systeem in. Soms heb je een leuke zin, soms een heel pre cies idee. Dat is heel verschil lend. En de laatste tijd ben ik nauwelijks toegekomen aan het schrijven van teksten. Dat Is jam mer. Het maken van liedjes is leuker dan het zingen er van. Zo als het bakken van een taart voor degeen die hem bakt leuker is dan hem opeten. Maar soms gaat het snel en soms moeizaam. Aan „Iets van Gevoel" hebben we twee jaar gewerkt. Iedere keer was het 't net niet en dan moest er weer geschaafd worden. „Bel gië" was twee middagen werk. „Vriendschap" heeft weer veel langer geduurd." ,,Veel kritiek gehad op de tekst van ..Vriendschap is een illusie' Welnee. Ach. wat is nou kritiek? Natuurlijk is het een onzinliedje. Al hoewel. ik dacht het is typisch een dertigerslied De leeftijd, waarop je vrienden blijkt te zijn kwijtgeraakt Om de meest banale redenen Jij had toch ook je vrienden op de mid delbare school, die je nu niet meer ziet. Omdat je verhuisd bent, omdat je ouder geworden bent? Nee, .Vriendschap" is niet het lied, dat het meest aan kritiek heeft bloot gestaan. .,De Gijzelaar". Daar is door de TROS een ware hetze te gen ontketend. Het was op zich al schandalig om te zingen ..Ach, was ik maar een gijzelaar", maar het zou ook nog eens kwetsend zijn vooroud-gegijzelden Dat is er ove rigens met de haren bijgesleept." Hij haalt een tot op de draad ver sleten telefoonboekje tevoorschijn en leest een telefoonnummer op. ..Dat is het nummer van George Klapper, een ex-gegijzelde van De Punt, met wie ik nu nog contact heb. Die had geen enkel bezwaar tegen dat lied. In de eerste plaats, zei hij, gaat het niet over ons En in de tweede plaats: al zou het wel over ons gaan, we zijn toch geen geesteszieken, die dat niet mogen horen? Maar in een uitzending die de TROS aan ..De Gijzelaar" heeft gewijd, mocht die man niet aan het woord komen Paste niet in de het ze. Ik had ook in de die tekst kunnen gebruiken ..redenaar-woordje klaar" of ..goochelaar-trucen klaar" Maar dat was het gewoon niet." Met een vies gezicht en wal ging in zijn stem:.Ik houd ook hele maal niet van dat plaatsvervan gend gedoe Eerst die mensen gaan stigmatiseren als ex-gegijzel- den. die door die tekst gekwetst zouden zijn en vervolgens zeggen, dat ik dat gedaan heb. Als je het geen leuk liedje vindt, zeg dat dan gewoon zelf Dat heeft de AVRO gedaan Vonden het niet leuk Best Als je je maar niet gaat beroe pen op vermeende gekwetste ge voelens van anderen Verder over wat Westbroek van belang vindt voor een tekst. Onder werpen zijn geen probleem zegt hij. ..Geef maar een eerste zin. Onder werpen liggen voor het oprapen. Waar het mij om gaat: de vorm moet interessant zijn. Het ritme in taal en muziek, daar gaat het om. dat is dominant. Verder moeten vooral ook de klemtonen kloppen. En het moet leuk zijn. als het even kan Hij verbiedt me om twee regels op te schrijven, die hij op enig aan dringen heeft gedeclameerd De vraag was een onderwerp te noe men. waarover hij nog zou willen schrijven. De regels sloegen op een hetero-sexuele jongen, die verliefd is geworden op een meisje, dat lesbisch blijkt te zijn. ,,Een leuk en aktueel onderwerp", deelt de tekstdichter mee en voegt daar aan toe ,,En de natuur, het allerlaatste taboe, de heilig verklaarde natuur, daar wil ik ook nog eens een liedje over schrijven." Heftig instemmend knikken. Of er teksten zijn, die hij ge schreven had willen hebben. Westbroek: „Is dat alles?" van „Doe Maar", dat had ik graag zelf geschreven. En „I love L.A." van Randy Newman. Een het gehele oeuvre van The Kinks". En nog tienduizend andere nummers, denk ik." Dingen die hij persé niet kan schrijven? Westbroek: „het re pertoire van Johnny Hoes, dat zou ik absoluut niet kunnen, 't Is geniaal, vergis je niet, maar ik kan het niet. Voor de gein heb ik eens een nummer a la de Heikre kels proberen te schrijven. Ken je dat nog? „Waarom, waarom, waarom", ja. precies. Met die ab surde wendingen. Ik kon het niet. Ik leid geloof ik een beetje aan 'n overmatig gevoel voor logica. Kon ik maar als Andre Hazes schrijven. Werd ik schatrijk. Nee, dat zou ik niet erg vinden, haha- ha. Wat de muziek aangaat, zegt Westbroek dat ,,Het Goede Doel" van het breedst mogelijke uit gangspunt uitgaat: ,,We doen wat we leuk vinden. Nou heb ik nogal een doorsnee-smaak. Ik vind van alles wel mooi en er zijn dan ook allerlei soorten muziek terug te vin den in nummers van ons. Toch is er een eigen sound. We hebben dui delijk gekozen voor de muziek. Een strakke ritme-basis, gelegd door drum en bas En daaroverheen de melodie Gekozen hebben voor de mu ziek. beaamt Henk Westbroek, be tekent dat de tekst op de tweede plaats komt Maar hij is het er niet mee eens. dat dat frustrerend voor de tekstschrijver zou zijn. West broek „Natuurlijk, er zijn teksten, waarvan ik vind dat ze in concept mooier waren. Maar er zijn ook tek sten, waarbij dat andersom is. „Ge voel" is volgens mij in het bijscha ven met de muziek veel mooier ge worden. Het is bij ons toch een kwestie van samenwerken. Je hebt een basistekst van mij en een ba- sisdeun van andere Henk Dan gaan andere Henk en ik aan het werk. Zeg ik bijvoorbeeld: zou het niet een beetje lager kunnen. En van de andere kant: zo'n prachtzin als „Met Pasen denk ik aan Sin terklaas" is van andere Henk. Zo gaat dat bij ons. Knutselen, dat is het juiste woord Het geknutsel heeft tot nog toe geleid tot de negen nummers tel lende elpee „België", waarvan er in Nederland zo'n 110.000 exempla ren verkocht zijn Van de van de elpee getrokken singles gingen er ongeveer 40.000 over de toonban ken. Een radio-presentator merkte zeer onlangs nog op, dat het tijd werd voor een nieuwe elpee van „Het Goede Doel". „Hou van mij" was immers al de derde single, die van „België" gehaald werd. West broek „Dan vergiste hij zich. „Hou van mij" is de vierde single van „België". Alles van die elpee is nu op single verschenen. Maar ik ben het op zich met die deejee wel eens, het is een beetje een zwakte bod. Maar het kwam zo. nadat „België" op single was versche nen zouden we een nieuw nummer opnemen. Dat was helemaal klaar, zou „Ergens ben je nergens" he ten. Het hoefde alleen nog maar opgenomen te worden en ook daarvoor was de studio al afge huurd. Maar toen kreeg andere Henk een absoluut verbod voor drie maanden om te zingen. En toen kon het dus niet. Moesten we op een andere manier even die drie maanden opvullen en daarom is „Hou van mij" nog op single uitge bracht. Nou ja, kennelijk had alles de kwaliteit om als single te worden uitgebracht. Fleetwood Mac en de Beatles hebben dat ook wel eens gedaan. We bevinden ons dus in goed gezelschap Toch valt niet te ontkennen dat er een zekere druk is. Van de kant van de platenmaat schappij. Van de kant van het publiek. Is die druk niet be nauwend, wanneer het er op aan komt nieuwe nummers te schrijven? Westbroek: „Die druk Is er. Nou en. Zal het een paar maanden niet lukken. Dan komt het daarna wel weer. Ik denk altijd maar: wat je één keer kan, kan je ook een tweede keer. Als jij met je auto ergens veilig bent heen gereden. dan denk je toch niet de tweede keer: laat ik het maar niet meer doen, want het is me al een keer ge lukt? Nu dan is het bij mij nu een keer of zes gelukt; komt er ook nog wel weer een ze vende keer. Ach, er zullen echt wel mindere nummers komen. En één keer houdt het helemaal op, al ben ik daar voorlopig niet bang voor. Ben je gek. Geef me drie we ken, waarin ik niets anders hoef te doen en ik schrijf twee nummers. Geen gelul. Ik ge loof in vakmanschap." Tegelijkertijd beseft Henk Westbroek dat het bestaan van „Het Goede Doel" niet van eeuwigdurende aard is. De vraag of hij na augustus, wanneer zijn contract bij het onderzoeksinstituut atloopt, zich volledig met de muziek zal gaan bezighouden, beant woordt hij ontkennend. „Als het even kan, doe ik er iets anders bij. Hoelang ga je nou toch helemaal mee als lid van „Het Goede Doel"? Twee jaar? Vijf jaar? Of valt „Hou van mij" al in slechte aarde en is het nu al afgelopen? Jongen, het is zó tijdelijk. Daar kun je niet je hele be staan op afstemmen. Het pu bliek is je zo weer vergeten." Zoals het nu gaat, vind je het leuk? Westbroek: „Ik geniet er best van, zeker. We hebben de zaken best in de hand. Ik kan nog goed over straat. En ik voel me gevleid door al die aardige dingen, die ze over me zeggen." Anders zou u wel een andere samenlevingsvorm hébben gekozen. Ja toch? Al uw familieleden, vrienden en kennissen kunnen snel op de hoogte zijn van het heuglijke feit met één van de fraaie Kantoor Leusder Krant, Rozendaallaan 9, Leusden-centrum. Kantoor geopend, op werkdagen van 9 tot 12 en van 13 30 tot 17 00 uur. Desgewenst kunt u de modellenboeken thuis bekijken als u ons even van tevoren een seintje geeft. Dan reserveren we de boeken voor u. uit de selectie 1982 van de LEUSDER KRANT

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 5