„Wijsbegeerte is een brede paraplu, maar daar kun je niet alles onder zetten" leusiler» hrMit Paul Wouters, nieuwe direkteur School voor Wijsbegeerte: Wij proberen de drempel te verlagen, maar met behoud van de kwaliteit" HET STRAMIEN VAN WVC door Anco Mali GEEN VOR MINGSINSTI TUUT GEKOMEN OM TE WERKEN KLASSIEKE BENADERING WETEN APART TUUT BASIS VAN WIJS BEGEERTE VLAAMSE-NE- DERLANDSE KULTUUR 1 STRIJD OM DE SUBSIDIES VRIJDAG 27 MEI 1983 interview 4 de wijsbegeerte, en dan zo breed mogelijk geïnterpreteerd, voor een zo breed mogelijk publiek Nu staan we voor het feit, dat deze werkvorm nog maar moeilijk subsidiabel is voor het ministerie, wat 't ministerie wél subsidieert is voornamelijk werk met minder heidsgroepen.1' Lachend, daartus sen voegend, zegt hij: „Ik denk, dat absoluut de meeste subsidies zou den binnenrollen, als wij werkten met lesbische zwarte, islamitische vrouwen!" Zoals uit de aard van de school blijkt, is duidelijk, dat een en ander niet zo voor de hand ligt. Toch zal de nieuwe direkteur moeten probe ren binnen het stramien van WVC het kursuspakket een zodanige oriëntering te geven, dat het zoveel mogelijk in aanmerking kan komen voor subsidie. Wat geenszins mag betekenen dat de doeleinden van de school verlaten mogen worden De heer Wouters zal met dit ge geven aan het werk gaan. Hij er kent, dat het een aantal nuttige as- pekten kan hebben Hij zal zich moeten afvragen wat de school in funktie van dat beleid kan bijsturen ten aanzien van bepaalde voor- rangsg roepen „Wat onvermijdelijk zal beteke nen," zegt hij, „dat die groepen be ter aan bod zullen komen. Dat kan positieve effekten hebben Zo zijn we ervan overtuigd geraakt aan de hand van een paar experi menten die gunstig zijn uitgeval len, dat het heel zinvol kan zijn voor de school om specifieke aandacht te richten op werklo zen. Niemand moet er van over tuigd worden, dat het nuttig is om bijzondere inspanningen te doen met betrekking tot werkloosheid Meer bepaald: met betrekking tot de mens, die werkloos is En dat vanuit een wijsgenge confrontatie met dat verschijnsel zijn eigen waarde niet zal verliezen. Het zou bijzonder mooi zijn, als dat zou kun nen worden bewerkstelligd! Maar. het resultaat van wijs gerige reflektie is moeilijk te voor spellen Men zou óók tot de conclu sie kunnen komen zie je wel het is werkelijk zéér erg om werkloos te zijn in deze tijd. De menselijke waarde in deze kuituur hangt ge woon af van de job, die je uitoefent. Dus ja: het gevolg is, dat we nu heleméél in de put zittenJe ziet (hij leunt achterover en lacht hartelijk), wijsbegeerte is een hachelijke on derneming, je weet bij voorbaat niet wat er uit komt Maar dat is natuur lijk zo voor elk onafhankelijk denk werk Trouwens als je bij voorbaat wèl wist wat de uitkomst is, dan zou de hele zaak nogal overbodig zijn ,,lk denk dat daarbij ook zéér veel athangt van de manier van reageren van de werkenden ot de rationeel afstandelijke manier van denken van de werkloze stand kan houden, en niet voortdurend wordt aangetast door de werkenden. Paul Wouters: „Ik ben het daar volkomen mee eens. Dat is een al gemene kritiek, die men op het be leid vanuit het ministerie kan heb ben Het toespitsen van het werk op minderheidsgroepen situeert de problemen ook bij minderheids groepen, die in wezen de proble men kunnen zijn bij meerderheids- groepen. Dus als meerderheids- groepen met zo diskrimineerden, dan zouden er gewoon geen gedis- krimineerde groeperingen be staan. Natuurlijk, de persoonlijke pro blematiek is wel degelijk aanwezig bij de minderheidsgroepering, zij zijn uiteindelijk de mensen, die las ten van de toestand dragen In die zin lijkt het me nuttig om die men sen een extra steun te geven. En dat kan ook vanuit een reflektie met worden Nu maak ik mij geen illu sies, dat de kulturele minderhe den van Amersfoort daar aan te pas komen. Waarom? Omdat de drempel van de school voor niet- geschoolden vrij hoog blijkt te zijn, en omdat zij daar ook al niet zoveel kunnen komen doen. Bij veel van de ethnische minderhe den Is de taalbeheersing van het Nederlands nu niet altijd in die mate aanwezig, dat zij daar iets aan zouden kunnen hebben. Zou het intellektueel nivo van de uiteen zettingen en diskussies misschien ook iets te hoog zijn' Ja, dat voegt wel voor een stuk uit de identiteit van de school. Wij proberen de drempel te verlagen, maar met behoud van kwaliteit. Dat is het eerste vereiste Het is dank zij die kwaliteit, dat wij ons nationaal een zekere faam verworven heb ben, en in eerste instantie moeten we er voor waken, dat we die faam kunnen behouden, en ook verstevi gen. De School voor Wijsbegeerte in Leusden-Amersfoort richt zich niet in de eerste plaats op lokaal vlak Wat uiteraard niet betekent, dat alle mensen in Amersfoort en omge ving niet zeer welkom zouden zijn Als we onze eigen identiteit zou den prijsgeven, kunnen we net zo goed zeggen, stop maar met de subsidie, we hebben de school op. Dan dient ze niet meer waarvoor ze bestéét Het is niet onze bedoeling om welk vormingscentrum dan ook te gaan vervangen Er zijn vor- mingsinstellingen genoeg. Zij kun nen waarschijnlijk veel beter dan wij inspelen op lokale ethnische en kulturele problemen. Het nevenef- fekt van de ministeriële beleids- richtlijnen is wel, dat vele vormings- instellingen en volkshogescholen min ol meer gedwongen worden op eikaars terrein te gaan werken. On ze school ligt daar voor een groot deel buiten." Direkteur Wouters kan wat de strijd om de subsidies betreft trou wens rustig doorgaan in de voet stappen van zijn voorganger Henk Procee, die zijn uiterste best heeft gedaan om het onheil van de subsi- dat bepaalde wijsgerige aspek- ten heeft, staat buiten kijf. In die zin, dat werkloosheid, en wat mensen daar erg aan vinden, voor een groot deel te maken heeft met een waardepatroon, waarvan deze kuituur doordron gen Is. En te maken heeft met een ekonomlsche en sociale struktuur, waar toch ook funda mentele vragen over te stellen zijn. Een kritische reflektie daarop met werklozen lijkt me dan ook bij zonder nuttig. Het kan een beter begrip verschaffen in eigen proble men, en het lijkt me niet uitgesloten dat daaruit ook een heilzaam effekt zou voortkomen. Ik bedoel bij voor beeld dat. als men terdege bewust raakt van de mechanismen, die daar achter zitten, en van de eigen houding ten opzichte van werkloos heid en van het eigen werkloos zijn, men daar dan op een veel ratione ler manier tegenover kan staan. Dat men tot de overtuiging zou kun nen komen - maar ik zeg dat onder alle voorbehoud, omdat ik de con clusie niet kan trekken voor de werklozen - dat iemand, zelfs lang durig, werkloos kan zijn, en toch een wijsgerige optiek op mens en maatschappij." .Ziet u een mogelijkheid om heel praktisch in uw direkte omgeving Amersfoort met minderheden aan de gang te gaan?" „Het uitgangspunt voor onze in stelling moet altijd onze identiteit zijn. Die identiteit schuilt ook in haar benaming, namelijk de wijsbegeer te. We zijn een school voor wijsbe geerte. Wijsbegeerte is een brede paraplu, maar dat betekent toch niet, dat je daar alles kunt onder zetten. We kunnen een aantal dingen doen Onlangs was er bij voorbeeld een open conferentie over wereld godsdiensten, waar tijdens een drietal dagen de grote wereldgods diensten de revue passeren, en die met elkaar geconfronteerd gaan dieintrekking af te wenden Procee heeft in eerste instantie de schok opgevangen, en heeft het nieuwe beleid van de school 'na de grote klap van WVC' uitgestippeld Wou ters probeert zo zorgvuldig moge lijk in de voetsporen van zijn voor ganger te stappen Als hij daarin zal slagen beschouwt hij de eerste fa se van zijn werk hier als suksesvol De vraag is nog niet voldoende uitgediept wie Paul Wouters is. Wouters behaalde een onderwijs akte aan een pedagogische aka- demie, gaf les als onderwijzer, en besloot daarna de Stedelijke School voor Sociale Studie in Ant werpen te bezoeken, een sociale akademie, die opleidt tot maat schappelijk werker. Hij deed dat vanuit bepaalde interessen, maar raakte op die school wat gefru streerd, omdat het onderricht zéér praktijkgericht was. en zijn interes se duidelijk veel theoretischer ge richt was. In de loop van het tweede jaar zat hij meer in de bibliotheek dan dat hij de lessen volgde Hij deed er zijn eerste echte wijsgerige ervaring op, las 'Inleiding tot de lo gica' van Tarski Dat deed hij zeer grondig, en toen wist hij dat zijn 'roeping' toch eigenlijk op dèt ge bied lag Een fascinerende wereld ging voor hem open Hij besloot om naar de Universi teit te gaan. Stond voor de keuze van twee hoofdinteressen Ener zijds de sociologie, anderzijds de wijsbegeerte Hij kwam al spoedig tot de ontdekking dat hij in de vroe ge 70'er jaren in Vlaanderen niet op een behoorlijke manier sociologie kon studeren. De fakulteiten socio logie waren uiterst mager verte genwoordigd. waren niet veel meer dan een annex van de richting rechten Wijsbegeerte was op dat ogenblik een ontluikende interesse voor hem, die zich vooral ontwik kelde vanuit de logika. Met zijn bes te vriend, die wiskunde studeerde, was hij in die tijd trouwens ook vaak met wiskunde bezig. „Als ik tenslotte voor wijsbegeer te gekozen heb," vertelt hij, „was dat voor éen gedeelte ook. omdat ik dat in Gent zou doen, en omdat ik daar samen met mijn vriend kon optrekken. Maar dat heeft niet zo mogen zijn, omdat hij kort daarop is overleden Veel van de mooie din gen, waarvan ik nu nog geniet, heb ik van hém aangereikt gekregen Zo heeft hij mij bij voorbeeld in de muziek van Bach binnengeleid Bij het spelen van een partijtje schaak waren wij samen op ontdekkings tocht in de Brandenburgse Konser- ten Hij ging naar de Universiteit met het idee om er te werken Herinnert zich, dat hij pas in het tweede jaar van zijn studie in het centrum van Gent kwam, en dacht tsjonge, wat een grote stad is dat! Hij verdeelde zijn tijd tussen de colleges en zijn kamer had zijn vleugeltjes al es eerder uitgeslagen. Paradoxaal genoeg kwam hij met zijn belang stelling binnen de wijsbegeerte eerder sociaal-wetenschappelijke belangstelling aan de Universiteit, maar groeide hoe langer hoe meer naar de natuurwetenschappen toe Hij studeerde af bij de hoogleraar Leo Apostel met een verhandeling over de epistemische logika, de lo gika van het kennen. „Dat is de letterlijke vertaling," legt hij uit, „maar eigenlijk heeft het een technische betekenis. Een zeer beroemd Fins wijsgeer in de Verenigde Staten, Hintikka, schreef een boekje „Knowledge and belief" Dat werkje heeft de aanzet gegeven tot een hele ont wikkeling op dat gebied, en die ont wikkeling noemt men epistemi sche logika. Het gaat om een for mele logika. er wordt gewerkt met symbolen en met bewijsvoering. Het is een poging om te kijken hoe ver men kan komen met het exact praten over kennis Anders gezegd: welke zijn de for mele eigenschappen van het be grip kennis. Met daarbij vraagjes als dat begrip kennis, is dat één geheel, of zijn er eigenlijk verschil lende begrippen van kennis, van kennen, van weten. Een eenvoudig voorbeeld: als ik weet dat het regent, dan lijkt daar uit te volgen, dat het regent. Als het waar is, dat ik weet dat het regent, dan is het ook war, met logische noodzakelijkheid, dat het regent. Geldt dat nu voor elk begrip van kennen? Of is er misschien ook een begrip van kennis mogelijk, waarin deze wetmatigheid niet zou op gaan' Dit alleen maar bij wijze van voorbeeld om te illustreren waar het over gaat Als ik hem vraag of het werk, dat het regent wel of niet aan beperkin gen is gebonden bij voorbeeld van het visueel waarnemen daarvan, antwoordt hij, dat er voor weten in de wijsbegeerte wel een klassieke benadering bestaat, die de laatste twintig jaar onderwerp is van veel kritiek en discussie. „Het is de gewone definitie van: wat betekent het om te zeggen: ik weet, dat het regent Dat betekent ten eerste, dat het regent; dus dat het wéér is wat men beweert te we ten Ten tweede, dat men gelóóft, dat het regent, dus dat er ook een subjektieve komponent moet zijn. Ten derde dat men voldoende evi dentie heeft voor het feit, dat het regent Want men kan iets geloven, en dat kan nog waar zijn ook, maar men kan het geloven onder ver keerde reden. „Weten" wil zeggen dat iemand het wéét om de goede redenen Het is een vrij sterk be grip. We komen daarbij op het ter rein van de wetenschapsfilosofie: wat adekwate kennis precies in houdt: hoe we die kunnen berei ken, hoe we die kunnen systemati seren, formuleren enzovoorts Ik heb met deze kleine uitweiding een aantal dingen aangeraakt, die mij als wijsgeer interesseren. Wijs begeerte is een bijzonder uitge strekt domein, net als andere vak ken trouwens, als biologie en wis kunde. Wijsbegeerte is dat mis schien toch wel bij uitstek. Omdat het tussen al de andere disciplines toch wel een enigszins apart statuut heeft Het is bij voor beeld méér dan andere disciplines begaan met allerlei andere vakken. Wijsbegeerte is, of zou moeten zijn: een interdisciplinaire aktiviteit. Om dat toch altijd problemen worden aangesneden, die niet zo maar in een bepaald hokje te plaatsen zijn. Zaken als kennis bij voorbeeld vor men daar een goede illustratie voor. Als we spreken over kennis, en we proberen daar de betekenis van na te gaan, een stukje op taal kundig gebied, een stukje op lo gisch gebied. Als we kennis inhou delijk willen begrijpen, dan stelt zich de vraag hoe een levend orga nisme als de mens tot kennis kan komen. Daar spelen psychologi sche, neurologische, biologische inzichten een rol. Ik denk, dat de wijsgeer zich niet kan afsluiten van welk van die as- pekten ook als hij zich een beeld wil verwerven over kennis. Kennis is één voorbeeld, maar praktisch alle grote thema's van de wijsbegeerte bezitten tot een bepaald vakgebied behoren, maar dat ze grensover schrijdend zijn. Dat is één van de moeili|ke aspekten van de wijsbe geerte, dat het een mens wel ver plicht om op vele verschillende wei den te grazen, om een zeer wijde blik te behouden. Men kan niet te gelijkertijd wiskundige, bioloog, taalkundige zijn. Dat lijkt me sinds de achttiende eeuw onmogelijk ge worden Dus men is als wijsgeer min of meer verplicht om een dilet tant te zijn op vele vakgebieden." Omgekeerd zou het ook het ge val moeten zijn, dat allerlei vak mensen een basis van wijsbegeer te zouden moeten hebben om be paalde inzichtelijke kanten van hun vak te kunnen verwerven. Wouters: „Ja, daar ben ik van overtuigd. Ik denk dat de meeste vakmensen daar óók wel van over tuigd zijn. Het is trouwens zeer op merkelijk, (daar zullen wel uitzon deringen op zijn), dat mensen, die op een bepaald vakgebied zeer ho ge prestaties leveren of hébben ge. lëverd, op de één of andere mam aansluiten bij wijsbegerige the. ma's, en dat zéér bewust doen. Ik zal één voorbeeld geven, e zijn er zeer vele te noemen. Één van de grote revoluties in de mens- wetenschappen in de twintigs". eeuw is ongetwijfeld de vernieu wing van de grammatica d Chomsky. Dat is voor een g- deel een technisch werk gew- Hij heeft een hele theoreti" grammatica ontwikkeld op exacte manier, ontwikkeld van een wijsgenge visie op een z- bewuste manier. Chomsky met zijn wetenschappelijk werk ei pliciet aan bij het filosofisch ratio lisme van de achttiende eeuw noemt zijn bijdrage tot de taalku- dan soms ook: een Carthesia- linguïstiek, een linguïstiek in de ditie van Descartes. Dat wat zijn inspiratie betr- Maar anderzijds ook wat de invï den betreft van zijn werk. Als Chomsky vraagt, waarom is technische werk zo belangrijk, zal hij u verwijzen naar het beb van dat werk voor wijsgerige ma's, zoals een visie op ken-1 een visie op de mens, dus mensbeeld. In hoeverre moet wezen van de mens toegesc ven worden aan natuuriijke c ken, die vaak onveranderlijk zijn, In hoeverre is dat een kwestie v~ kuituur, wordt dan aangeleerd, is dat eventueel gemakkelijker anderbaar of beïnvloedbaar? D~ zijn we bij één van de klassi' strijdvragen, die overigens ook wat politieke konsekwenties hebben, en die door Chomsky zéér duidelijk getrokken worden Ik geloof dat dit een zeer duid" voorbeeld is, omdat de fi" Chomsky door veel mensen kend wordt. Ook op het terrein de natuurwetenschappen zijn voorbeelden te noemen dat i daad wetenschappers beh hebben aan wijsgenge vorm'" vaak om hun eigen werk dieper breder te begrijpen. Anderzijds zij met hun werk ook veel inv' hebben op wijsgerig denken, dat wijsbegeerte en wetenschap kaar wederzijds ondersteunen, kaar nodig hebben. Al die vakgebieden zijn in de gentiende eeuw in aparte ho gestopt. Er zijn aparte leerstoe aan de universiteiten voor kreëerd. De specialist is op het neel verschenen, en daarmee vens de vakidioot. Maar het is tuurlijk niet de vakidioot, die ook het eigen terrein het grens schrijdende onderzoek gaat (Uitzonderingen weer niet te nat sproken.) Dat is de meer universt geest, die toch over de omhein gen rond het eigen vakje kan h« kijken. Al die disciplines makeni eindelijk toch deel uit van één k tuur." t»« I :«t in I NN „Mag ik u tenslotte vragen om u in Nederland bent kor werken?" Lachend: „Ja, ik had er bepaald behoefte aan om lm ander land te gaan werken, nu ik had er ook geen weerstand gen. Ik denk, dat dat verrijk! kan werken, om es ondergeflr peld te worden In een ar* werkmilieu. Er kan natuui geen sprake zijn van een and kuituur. Tenzij op heel mlnlm punten. Er zijn wel een paai of meer oppervlakkige veri len tussen Vlaanderen en N land, wat taal betreft bij vo beeld, en nog een aantal kk gewoonten die In het begin even verwondering wekken, een beetje vervreemd werken. Ik denk niet, dat die klooi groot is. Ik denk daarentegen de verenigende elementen Vlaanderen en Nederland i ker benadrukt moeten won Tenslotte voor alles wat In w vorm verschijnt vormen wij gebied. De grote schrijvers Nederland zijn ook de 9 schrijvers van Vlaanderen, omgekeerd. Dus Nederland voor mij niet zo vreemd. Ik daar niet zeer lang over ma nadenken. Dus gewoon hol om ,n Nederland te werken,d geen probleem geweest Wel een probleem was de plaatsing, maar dat zou ne goed een probleem zijn ge* als Ik mij hondervijftig kilolf binnen Vlaanderen had mo verplaatsen. Want zo groot afstand ongeveer. Antwet Amersfoort Is ongeveer derdvijttlg kilometer. Gfl gen-Amersfoort Is ongei even ver." Sinds 1 april van dit jaar heeft de Internationale School voor Wijsbegeerte aan de Dodeweg een nieuwe direkteur. Met ingang van die datum nam de Vlaming Paul Wouters het roer over van de naar de TH in Twente vertrokken Henk Procee. Anco Matiging kennismaken met de nieuwe direkteur. Wie is hij? Wat zijn zijn achtergronden? Welke beleidslijnen gaat hij als nieuwkomer uitstippelen? „Je ziet, wijsbegeerte Is een hachelijke onderneming. Je weet bij voorbaat niet wat er uit komt. Maar dat is natuurlijk zo voor elk onafhankelijk denkwerk. Trouwens, als je bij voorbaat wél wist wat de uitkomst is, dan zou de hele zaak nogal overbodig zijn." LEUSDEN - Paul Wouters Is filosoof, en het leiden van 'een filosofisch bedrijfje' als de Leus- dense School voor Wijsbegeerte leek hem uitermate boeiend en interessant. Toen de school voor zijn management een wijsgeer zocht, die op organisatorisch ge bied zijn mannetje stond, sollici teerde hij vanuit zijn achter grond, zo kan hij gewoon stellen, bleek hij daar wel geschikt voor te zijn. Voor hem persoonlijk kwam daar het aantrekkelijke punt bij om weer in de wereld van de filosofie te kunnen toeven. Als afgestudeerde In de wijsbe geerte was hij daar de laatste ja ren een beetje van verwijderd. Zijn dagtaak bestond uit onder wijskundig onderzoek aan de Universiteit van Antwerpen. Dat was een heel nuttige en leerzame periode voor hem, maar het be zorgde hem tevens enige fru stratie, omdat hij zijn meest cen trale Interesse, de wijsbegeerte, volledig naar zijn vrije tijd moest terugdringen. „Door dit zó te stellen," licht hij toe in zijn zonnige werkkamer in het nu lenteachtige Leusdense bosge bied, geef ik misschien wel een ver keerde indruk van mijn taak hier. Ik zal in eerste instantie hier niet aan wijsbegeerte doen, maar proberen een wijsgerig bedrijfje te leiden. Maar men kan waarschijnlijk een schoenfabriek leiden zonder dat men zelf af en toe een schoen maakt. Ik denk niet, dat men een wijsgerig bedrijfje kan leiden, zon der dat men zelf. als stukje van die dagtaak, aan wijsbegeerte doet Zonder dat men binnen die wijsbe geerte blijft studeren en onderzoe ken. Het dringendst is wel, dat ik orga nisatorisch een beetje vat op de zaken krijg De eerste paar maan den zal ik mij vooral op een aantal dossiers moeten toeleggen Ik hoop echter en ik ben ervan over tuigd, dat ik na mijn inwerkperiode toch een behoorlijke proportie van mijn tijd zal kunnen besteden aan de wijsbegeerte zelf. En dat dan in funktie natuurlijk van het kunnen overdragen binnen de school, en hel nuttig kunnen maken van het wijsgerig onderzoek ten bate van de school." De nieuwe direkteur zal zich strijdbaar moeten opstellen. Al in de tijd van het ministerie van CRM dreigde de subsidiekraan voor de Leusdense school en enkele ande re instellingen te worden dichtge draaid. Daar is een procedure te gen aangespannen, en als gevolg daarvan heeft het ministerie die be slissing ingetrokken „Er komt nu nog wel subsidie binnen," aldus Paul Wouters, „hoewel die sterk verminderd is. Het gevolg daarvan is tweeëlerlei enerzijds is het nodig om te strijden voor méér subsidie voor het overle ven van de school, anderzijds moet het aktiviteitenpakket van de school zowel worden uitgebreid als enigszins énders georiënteerd.' Wat al deze zaken betreft moet ge werkt worden in een Nederlandse institutionele context, die ik niet op één dag kan kennen Ik moet me daar zo vlug mogelijk, wat wettelij ke en sociale aspekten betreft, in inwerken. Wat betreft de bijstelling van hel aktiviteitenpakket De Stichting In ternationale School voor Wijsbe geerte heet „school" omdat op een voortdurende manier gestreefd wordt naar kennisoverdracht op wijsgerig gebied of in verband met

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 4