De verzamelde werken van Loeb, uitgevers Alle verhalen van iLLAN POE SSÏ Elseviers Almanak voor de Sociale Verzekering 1983 Nieuw handboek voor de kunstgeschiedenis na '45 De Impressionisten leusiien krant Overzichtelijke Elseviers wegenatlas, maar wat zwak in de band Twee nieuwe delen Schilderen als hobby' Van eenvoudige middelen tot uniek „kunstwerk" DE LEUSDER KRANT Samenstelling: Bert Vos Olieuerf Kleur en sfeer jjja^ De Leusder Krant doet meer dan het geven van een portie plaatselijk nieuws MARMEREN OP PAPIER: DONDERDAG 23 JUNI 1983 ,Alle verhalen van Edgar Allan Poe", Dood en duisternis (griezelverhalen), Griezelverhalen van H P Lovecraft, Van Edgar Allan Poe tot Dashlell Hammet, De spannendste spionage verhalen en De griezeligste spook verhalen. Uitgegeven door Loeb. uitge vers te Amsterdam, 1982/1983. Sa menstelling: Peter Loeb, J. J. Strating en Erik Lankester. Spoken, griezelen, moorden en spioneren. Het is zo langzamerhand een specialiteit geworden van uitge ver Peter Loeb. Het is deze uitgever, die In de afgelopen jaren bezig is met het uitbrengen van dikke pillen van verhalenbundels, die een bepaald genre moeten samenbrengen. Ach ter elkaar zagen bundels als „Alle verhalen van Edgar Allen Poe", Dood en Duisternis", „Griezelverha len van H. P. Lovecraft, „De spón- nendste spionageverhalen en „De griezeligste spookverhalen" het licht en ik kan me zo langzamerhand voorstellen, dat de argeloze lezer door de bomen het bos niet meer kan zien. Het is eigenlijk ook wel wat teveel van het goede, nog afgezien van de talrijke doublures waarmee de koper van al de ze bundels wordt gekonfronteerd. Het lijkt er op, alsof met zeer grote regel maat kasten worden opengerukt om snel even een bundel te vullen. Dat Loeb er naar streeft om zoveel mogelijk verhalen in een bepaald genre vertaald uit te brengen per bundel, dót is zeer lofwaardig. Maar een iets meer geor dende redaktie zou daarbij zo langza merhand welkom zijn. Wie-zoals ik-in de loop der jaren een respectabele bi bliotheek heeft opgebouwd van vertaal de horror, fantasie, science fiction en aanverwante literatuur zal zich een beetje bekocht voelen bij de aanschaf van zo'n kloeke Loeb-bundel. Tenzij van tevoren goed wordt gekeken naar de inhoud. Verschillende verhalen ver schenen reeds eerder in vertaling, met name bij Bruna, die vroeger nogal wat griezelwerk en SF in haar fonds had en ook verschillende (kleinere) verzamel bundels heeft uitgegeven (H P Love craft, bijvoorbeeld) Goed, dat waren de negatieve aspek- ten van de verhalenbundels van Loeb. Wie zich dus geheel maagdelijk op het griezel-, spooken horrorgenre stort, zal behoorlijk wat kwaliteit aantreffen in de bundels. Aan te bevelen is bijvoorbeeld „Alle verhalen van Edgar Allan Poe" (gebonden, 580 blz., 55,-). Dat is een complete bundel, waarin alle korte ver halen van Poe (en daar_zitten verschil lende héél sterke tussenjzijn samenge bracht, al dan niet voor het eerst ver taald. Wie selectief wil zijn, doet er ook goed aan om de Griezelverhalen van H. P. Lovecraft te kopen, waarvoor W. F Hermans de inleiding schreef Met deze bundel heeft men kwaliteit in handen. Pas dan wordt het wat moeilijker selec teren, want de bundel ,,De griezeligste spookverhalen" biedt weliswaar tal van prima nachtmerries, maar vrijwel alle in deze bundel samengebrachte verhalen zijn reeds eerder in Nederlandse verta ling bij andere uitgevers verschenen (Paperback, 438 blz. 29,50) Een se lect gezelschap, dat wel maar ook met verhalen, die uit andere genres (zoals de SF) zijn geplukt Maar zónder Poe en Lovecraft. In „Dood en duisternis" opnieuw een selectie griezelverhalen, deze keer niet door Enk Lankaster, maar J. J Strating samengesteld. Opvallend bij deze bun del is, dat elk verhaal tenminste is voor zien van een korte introduktie van de desbetreffende auteur, iets wat ik jam mer genoeg mis bij de bundels, die Lan kaster samenstelde. Een tamelijk ster ke selectie van verhalen, geschreven door bekende Europese auteurs, die niet uit Groot-Brittannië afkomstig zijn Verhalen van schrijvers als Honoró de Balzac, Alexandre Dumas, Heinrich von Kleist, Franz Kafka en ga zo maar door. Strating koos voor deze bundel nog onvertaald werk en dat maakt het allemaal meteen een stuk plezieriger (paperback, 320 blz., prijs 29,50). Van de twintig verhalen in ,,De span nendste spionageverhalen" versche nen twaalf verhalen reeds eerder in ver taling en dat is een redelijke score, te meer omdat verschillende van die ver halen al lang niet meer verkrijgbaar zijn Bovendien is dit typisch een bundel, die de moeite waard is voor de liefhebber van het spionageverhaal, omdat er in de afgelopen jaren weinig bundels in dit genre zijn uitgegeven. Verhalen van Eric Amble, lan Fleming, Len Deighton, Graham Greene, John Le Carré, Peter Cheney e a. Helaas zonder introduktie van de auteurs. (Paperback, 416 blz., prijs 29,50.) Tenslotte aandacht voor de bundel „beste misdaadverhalen" onder de titel „Van Edgar Allan Poe tot Dashiell Ham- matt". Met die bundel heb ik opnieuw problemen, want ondanks de goedge kozen verhalen, zijn ze vrijwel allemaal afkomstig uit eerder vertaalde bundels, zelfs uit door Loeb zelf eerder uitgege ven bloemlezingen. Opnieuw geldt, dat alleen zij. die voor het eerst kennisma ken met het genre, veel nieuws zullen ontdekken De verhalen hebben alle een inleiding, waarin het nodige over de auteur wordt verteld. (Paperback, 408 blz prijs 29,50.) het nogal ongebreidelde uitgavebe- leid van Loeb, die er goed aan zou doen om veel zorgvuldiger te selec teren en te redigeren, Is het aan de andere kant natuurlijk plezierig, dat er tenminste een uitgever Is, die moeite doet de honderden verhalen In allerlei veelgelezen genres te bun delen tot bloemlezingen, die op en kele uitzonderingen na, een tamelijk goed overzicht geven van wat er op deze terreinen is verschenen. Ook al wordt naar mijn gevoel te weinig aan dacht besteed aan korte verhalen van de wat minder bekende auteurs. Misschien dat hier een dankbaar ter rein voor Loeb braak ligt. Bert Vos. Bij de uitgeverij Annoventura is een nieuwe, en opmerkelijke, Alma nak verschenen op het gebied van de sociale verzekeringen en voorzienin gen. Het opmerkelijke is niet alleen dat deze uitgave - „Elseviers Almanak voor de Sociale Verzekering 1983" - een bron van Informatie Is voor le dereen die met deze materie te ma ken krijgt, maar ook, en vooral, de wijze waarop die Informatie gegeven wordt: de unieke benadering van de - zelfs voor deskundigen vaak nog ontoegankelijke - doolhof van wet ten en regelingen. .Elseviers Almanak voor de Sociale Verzekering 1983" gaat namelijk niet uit van de afzonderlijke wetten die er op dit gebied bestaan, maar - en dat is bijzon der praktisch - van de onderwerpen en gebeurtenissen waarop onze sociale verzekeringswetgeving van toepassing is. Voorbeeld. U wilt weten welke wet ten een rol spelen bij ziekte en wat de gevolgen daarvan zijn in het kader van de sociale verzekering. Voor een ant woord op deze vraag was tot dusverre altijd een tijdrovend opzoeken, bestu deren en analyseren van talrijke wetten en wetsartikelen noodzakelijk. Elseviers nieuwe Almanak geeft u het antwoord op een presenteerblaadje, compleet met alle bijbehorende infor matie. Kort en bondig worden achter eenvolgens behandeld: de Ziektewet; langdurige ziekte; het onverzekerd zijn krachtens de Ziektewet; ziekte en uitke ringen krachtens de AAW. AKW. AOW, WW, WWV; kosten van geneeskundige behandeling en wat er verder nog bij komt kijken. Een schat aan gegevens in kort bestek, met verwijzing naar andere delen van de Almanak waarin op deze onderwerpen dieper wordt ingegaan- Hetzelfde geldt voor onderwerpen als: geboorte, zwangerschap, bevalling - kortdurende en langdurende arbeids ongeschiktheid - werken in dienstver band - zelfstandige beroeps- en be drijfsuitoefening - werkloosheid - hu welijk - echtscheiding - 65 jaar worden - pensionering - verhuizing - emigratie - langdurig verblijf in het buitenland - overlijden. De vooral praktische opzet wordt on dersteund door een gedetailleerde be handeling van alle belangrijke wetten die er op dit gebied bestaan: van AKW tot AWBZ. van WAO tot WW. WWV en RWW Daarnaast vindt u in deze Almanak een verhelderende uiteenzetting over het arbeidsrecht, dat voor de toepas sing van bepaalde verzekeringen en voorzieningen van beslissende beteke nis is. Uiteraard wordt de uitgave gecom pleteerd door overzichten van de meest recente gegevens: premie-percenta ges en premievrijstellingen, dagloon- en uitkeringsbedragen, vereveningsbij- dragen en -toeslagen En niet te verge ten belangrijke (informatie-)adressen Bijgestaan door „Elseviers Alma nak voor de Sociale Verzekering 1983" wordt het eenvoudig een weg te zoeken, en te vinden, in de doolhof van sociale wetten en voorzieningen boeken.voor u besproken „Nieuw handboek voor de kunstge schiedenis - Kunst na '45", door drs Natascha Bar 1982 Uitgave: Cante- cleer te De Bilt, in de serie. „Uit de kunst." 147 blz. Prijs 45,- Wle weieens In een museum komt of een tentoonstelling van beelden de kunst bezoekt, zal gekonfron teerd worden met kunst, die na de Tweede Wereldoorlog tot stand kwam. Kunst soms, die anders is dan wat er voordien werd gemaakt. Nieu we vormen, nieuwe Ideeën. Soms puur absurdisme tot het uiterste doorgevoerd, soms zeer boelende kunstwerken, die méér te zeggen hebben, dan men zo op het eerste gezicht zou denken. De doorsnee museumbezoeker zal allang de draad zijn kwijtgeraakt en wellicht met onzekere tred de gang langs de hedendaagse kunst hebben ge maakt. Soms schouderophalend, soms verrast of zelfs geboeid. Maar ook voor studenten kunstgeschiede nis blijkt het niet zo eenvoudig te zijn om de weg te vinden In de doolhof van hedendaagse kunstuitingen. Weinig of geen literatuur over dit on derwerp blijkt beschikbaar te zijn, laat staan een handboek, waarin op overzichtelijke wijze de verschillen de stromingen zijn samengebracht. Drs. Natascha Bar. zelf docente kunstgeschiedenis, heeft dit geruime tijd als een ernstig gemis ervaren, totdat ze besloot er zelf iets aan te doen. Het resultaat is „Nieuw handboek voor de kunstgeschiedenis - kunst na '45", dat kortgeleden bij Cantecleer verscheen in de reeks „Uit de kunst". De schrijfster weet de lezer te boeien met haar ver handeling over de nieuwe schilder-, beeldhouwkunst en architectuur, in het kader van vandaag gezet. En zelfs de leek zal eindelijk wellicht kunnen ont dekken, welke kunstwaarde gehecht dient te worden aan vijf spijkers op een plankje, waarom een touwtje is gewon den. Ik bedoel maar. Serieus bekeken is dit nieuwe handboek een welkome aanvulling op de talrijke kunstbeschouwingen door de samenhang, waarin de kunst na 1945 wordt gepresenteerd. Met talrijke kleuren- en zwart-wlt illu straties, museumlijst, lijst van afge beelde kunstwerken, maar helaas geen index. Misschien In een volgen de druk. V. „De Impressionisten," door John Re- wald, 1979. Vertaling: O. M. Maters en E Dabekaussen, 1982. Uitgave: Can tecleer De Bilt. 376 blz Met zwartwit en kleurenillustraties. Prijs 49.50 „In de lente van 1847 organiseerde een groep jonge schilders uit onvre de met de officiële Parijse Salon een eigen tentoonstelling. Een dergelijke onderneming druiste In tegen de tra ditie en bovendien maakte ook het werk dat ze lieten zien een uiterst revolutionaire indruk. De reaktie van bezoekers en pers was allesbehalve welwillend; men beweerde dat het de kunstenaars louter om de publiciteit te doen was of om de draak te steken met eerzame burgers. Pas na jaren lange strijd konden ze het publiek zo niet van hun talent dan toch van hun oprechte bedoelingen overtuigen. Tot deze groep behoorden Monet, Renoir, Plssarro, Sisley, Degas, Cé- zanne en Berthe Morisot. Min of meer door het toeval bijeengebracht en niet altijd eensgezind in hun opvat tingen hadden ze hun leeftijd en hun ervaringen gemeen en bevochten ze dezelfde tegenstander. Uiteindelijk namen ze zelfs een door een journa liste bedachte spotnaam over: „de Impressionisten." Zo begint John Rewald zijn boeiende verhaal over de impressionisten in zijn gelijknamige boek. dat kortgeleden in de serie „Uit de kunst" van uitgeverij Cantecleer verscheen Er is al veel ge schreven over deze groep beeldende kunstenaars - getuige de literatuurop gave in de noten achter in het boek - maar tot nu toe weinig boeken, die het impressionisme in haar totaliteit onder de loep namen, geschreven als een brok cultuurgeschiedenis. John Rewald heeft dat wel gedaan en het resultaat is een boek, dat zich laat lezen als een roman, maar bovenal een standaard werk is geworden over deze later zo belangrijke groep schilders, die tot op de dag van vandaag de schilderkunst beïnvloedt. „De impressionisten" geeft een zorg vuldig beeld van de impressionisten, geplaatst in het kader van hun tijdperk. Aan de hand van brieven, kritieken, ooggetuigeverslagen, literatuur en vele andere dokumenten komt die kunste naarswereld van toen opnieuw tot le ven, worden verbanden gelegd en lij nen naar het heden doorgetrokken. „De Impressionisten" volgt het le ven van de kunstenaars, die In 1874 de basis legden voor een kunststro ming, die nadien befaamd werd. Voor de liefhebbers van schilder kunst een naslagwerk om te bezitten, te lezen en te herlezen. V. die ons van geboorte tot overlijden vergezellen. Een Almanak voor ieder die er rechtstreeks of zijdelings mee te maken krijgt: personeelchefs en loonadmlnfstrateurs, bedrijfslei ders, afdelingschefs, ondernemers en andere (kleine) zelfstandigen, stu denten aan sociale academies en in het middelbaar of hoger beroepson derwijs. En natuurlijk ook voor elke particulier die antwoord op zijn vra gen wil hebben. Uitgave: B.V. Uitgeversmaat schappij Annoventura (Elsevier), Amsterdam. Prijs: 37,50 (Inclusief BTW). „Elsevier Wegenatlas", met index en 46 stadsplattegronden Uitgave Else vier Nederland. Amsterdam Een goede wegenatlas van Europa is nooit weg. Hoewel er al tal van gidsen en atlassen zijn verschenen, dacht uitgeverij Elsevier er goed aan Akwarel, kleur en sfeer en „Olieverf, kleur en sfeer", twee afleveringen uit 1e serie „Schilderen als hobby" van uit geverij Cantecleer te De Bilt, door Wen- Ion Blake. Prijs per deel 19,50 Uitgeverij Cantecleer Is één van de Nederlandse uitgevers, die \4eel boe- ken over schilderen en tekenen als hobby in hun fonds hebben. Een be kende serie uit het fonds van Cante cleer is „Schilderen als hobby" waarvan tot nu toe reeds 16 delen verschenen (Inclusief de twee delen in deze bespreking). Het zijn aantrekkelijke boekjes, waar in aan de hand van korte teksten en veel voorbeelden, stap voor stap naar een kleurig eindresultaat toe wordt gewerkt Nieuw in deze serie is „Olieverf in kleur en sfeer" (deel 15) en „Akwarel in kleur en sfeer" (deel 16). Deze delen sluiten aan op de eerdere uitgaven in deze reeks op het gebied van olieverf en akwarel, waann de algemene techniek, landschappen, portretten en zeege zichten werden behandeld. Wendon Blake, terzijde gestaan door Ferdinand Petrle, die de werk stukken maakte, geeft In heldere taal aanwijzingen aan de beginnende amateur, maar ook de wat gevorder den In deze schildertechnieken zul len nog veel profijt kunnen hebben van hetgeen Blake te vertellen heeft. V. Wat dacht u van het verzorgen van trouwkaarten. Een ruime sortering biedt het aanstaand echtpaar voldoende keus. Een romantische kaart, een vrolijke of zakelijke kaart, ze komen stuk voor stuk voor in de collectie trouwkaarten die elk jaar wordt aangepast. In ons kantoor liggen boeken met voorbeelden klaar. U kunt ze meenemen om thuis de juiste keuze te maken De tekst op de kaarten kan worden gezet in hand- of machineletter. Rozendaallaan 9, telefoon 941495. Het kantoor is op werkdagen geopend van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. r* 4 te doen een nieuwe wegenatlas voor Europa het licht te doen zien, geba seerd op de uitgave van Kümmerly Frey uit Bern, specialisten op het ge bied van cartografie. Deze atlas, op een schaal van 1 1 000.000 (Oost-Europa 1 2 750.000), voldoet aan een basis-behoefte Tame lijk compact, redelijk overzichtelijk (ook al geef ik de voorkeur aan een wat ge detailleerder schaal) en met de stads plattegronden en de index snel en ge makkelijk te hanteren. Motels, cam pings. strandbaden, kuurbaden, na tuurlijke en geschiedkundige monu menten en andere bezienswaardighe den staan op de kaart aangegeven en dat is natuurlijk een vereiste. Gebergten en bosgebieden zijn duidelijk te herken nen, zodat men ook wat dat betreft niet voor verrassingen komt te staan. Kort om ene wegenatlas voor hen, die een overzicht willen hebben en de details wel op de detail-kaarten opzoekt, Het is echter jammer - en de laatste jaren zie je dat steeds meer gebeuren - dat de band. waarin de atlas is ..ver pakt" tamelijk zwak is voor regelmatig gebruik. Het lijkt me een eerste vereis te. dat een wegenatlas meerdere vakanties kan overleven. Dat is bij deze atlas een duidelijk vraagteken Bij voor zichtig doorbladeren liet bij mijn exem plaar een deel van het omslag al los. Aan de andere kant is de prijs (24,90) natuurlijk erg redelijk, gezien de prijzen van hedendaagse wegenatlassen. Overigens ontbrak de door de uitgever aangekondigde lijst van attracties. V „Marmeren op papier," door Karli Frigge. 1983. Uitgave Cantecleer te De Bilt in de serie „Werken en spelen." Papiermarmeren. Nooit van ge hoord? Toch vast wel eens gezien, ook al wordt gemarmerd papier niet zoveel meer gebruikt dan vroeger het geval was. Misschien hebt u een oud boek in de boekenkast staan, dat schutbladpapier heeft in allerlei pa tronen. Of misschien een boek met als omslag papier in allerlei kleurige patronen: dat is marmerpapier. En met een beetje handigheid kun je dat papier zelf maken. Zoals de mensen dat vroeger ook zelf maakten, toen er nog geen machines waren om het papier te kleuren. Papiermarmeren Is een kunst. Vooral als het wordt beoe fend door zeer ervaren specialisten zoals Karll Frigge er een is. Papiermarmer kunt u op verschillen de manieren maken. U kunt het een voudig doen met wat stijfsel en verf, maar er zijn ook ingewikkelder recepten voor het maken van het wat fijnere werk In het boekje „Marmeren op pa pier" wordt alles helder uitgelegd en de talrijke kleurige voorbeelden zullen ze ker inspireren. Wie er een keer aan be gint zal geboeid raken door het grote aantal mogelijke kleurvariaties. zal zelf proberen eigen patronen te ontwerpen in allerlei kleurenschema's Kortom wie langer bezig is met zo'n boeiende hob by als het marmeren van papier, zal misschien opeens tot de ontdekking ko men, dat een waar kunstwerk is ge schapen. Overigens - en dat is op zich al erg aardig om te weten - in veel ge vallen is elk gemaakt stuk marmerpa- -pier uniek. V.

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 9