„Flashdance" -overrompelde debutante Jennifer Beals in flitsende muziekfilm „Heidi"- succesrijke tekenfilm let»s«lef krant —SST" Spektakulaire luchtgevechten boven I Los Angelos rond super-helicopter De Heinekei „BLUE THUNDER" ALS BIG BROTHER kapsel naar je zin Partout SieMatic Keukens deuren vS"16iuTn^ln9^30 - zaterdag en donde.da9 i DONDERDAG 14 JULI 1983 kijk op de film 8 Dat is nou net 't leuke van Passé Partout. Waar je nog echt met zorg wordt gekapt. Voor 'n prijs die bij je portemonnee past. Passé Partout - een kapsalon om van te houden... Leusden: Prinses Irenelaan 19 033 - 941153 Amersfoort" Muurhuizen 205 (bij t Havik) 033 - 632168 Soes!' Dorresleinweg 8 02155- 16966 j m óók maandags geopend Jepositaire van Pierre Robert, natuurzuivere cosmetica uit Zweden Verkrijgbaar bij: HERMAN V.D. HENGEL Hamersveldseweg 56 Telefoon 033-941259. De Biezenkamp 7 Telefoon 033-940282. ook al hebben we wel eens slechtere filmverhalen moeten consumeren. Ale xandra Owens (Alex voor vnenden) is een achttienjarig meisje, dat haar kost verdient in een konstruktie-fabriek in Pittsburgh als lasser, maar er van droomt ooit een beroemde danseres te worden Na haar werk inde fabriek is ze dan ook te vinden in „Mawby's Bar", waar de arbeiders na veel gedane arbeid enige ontspanning wordt gebo dendoor middel van erotisch gekleurde dans-acts Alex is één van de danseres sen. die haar liefde voor het dansen botviert op het podium van Mawby's" Uiteraard wordt ze daarbij opgemerkt door Nick Hurley (Michael Nouri), de eigenaar van de fabriek, waar ze werkt. Het duurt even. maar dan geeft Alex zich gewonnen en stort zich in de armen van de sympathieke fabriekseigenaar. Als deze echter probeert haar danscar rière positief te beïnvloeden, gaat het even goed mis Voor de rest: een happy end. dat spreekt. Scenarioschnjvers Tom Hedley (die het verhaal bedacht) en Joe Eszterhas hebben goed naar de ..Fame-formule" gekeken Naast de hoofdfiguur Alex vulden ze verschillen de bijrollen in. die op zich interessant genoeg zijn en zorgen voor kleine verhalen binnen het grote geheel. Zelfs een wat verlegen jongen die voor confe rencier studeert, ontbreekt niet. (Kyle Heffner) H serie. Kortom: wij Nederlanders staan blijkbaar tamelijk kritisch te genover films, die pretenderen een genoeglijk filmavondje uit te kombl- neren met bruisende muziek en dans, al dan niet in Dolby stereo. Deze week gaat een nieuwe film in dit veelbeproefde genre in Nederlandse première ..Flashdance", die als één van de grote zomerfilms wordt be schouwd De film werd geregisseerd door de in Nederland vrijwel onbekende Adrian Lyne Deze debuteerde in 1979 met ..Foxes", in de hoofdrol Jodie Foster, een film die het niet haalde Toch is Lyne's werk als maker van reclame-spots met de Gouden Palm in 1976 en 1978 in Cannes en dat bete kent dat deze regisseur méér in z'n mars moet hebben dan wat Foxes" ons liet zien. En dat klopt. Met „Flash- dances" zou je kunnen zeggen, revan cheerde Adrian Lyne zich, ook al kreeg hij daarbij de hulp van cameraman Don Peterman, die met films als ..Rich and Famous", en ..When a stranger calls" zijn sporen al had verdiend Voeg daar bij de perfecte choreografie van Jeffrey Hornaday én de muziek van Giorgio Moroder, bijgestaan door mensen als Irene Cara, Donna Summer en vele anderen, en je hebt een film, die muzi kaal en choreografisch gezien klinkt als een klok en er flitsend uitziet. Het filmverhaal zélf is vrij magertjes. (door Bert Vos) „Flashdance", 1983, USA Regie Adrian Lyne Produktie. Jon Peters en Peter Guber, scenario Tom Hedley en Joe Eszterhas. choreografie Jeffrey Hornaday. muziek Giogio Moroder. muzikale supervisie Phil Ramone; ca mera Don Peterman; montaqe Bud Smith en Walt Mulconery Met Jennifer Beals. Michael Noun. Belinda Bauer. Lilia Skala, Sunny Johnson. Cindy Rho des. Kyle Heffner e.v.a. Genre dans- en muziekfilm in het „Fame-genre" Première Nederland Keuring a.I. Grand. Amersfoort Sinds „Saturday Night Fever" en „Grease" een complete rage veroor zaakten, dachten producers en pla- tenfabrikanten een goudmijn te heb ben aangeboord. Het gevolg was, dat we regelmatig werden gekonfron- teerd met de „opvolgers" van de eerstgenoemde krakers. De meesten misten jammerlijk hun doel en ver dwenen vaak geruisloos op de gewil lige plank van de filmdistributeurs, die In stilte hun wonden likten. Zelfs „Fame" flopte in Nederland na het grote Amerikaanse succes en werd pas weer afgestoft voor een nieuwe roulatie in de Nederlandse biosco pen na het succes van de televisie- Jennifer Beals als Alex in Flashdance showroom enSidag 8.30-12.3" van mandag ,3.30.16^ geslo<eo De Heineken Thuistap circa 45 goed gekoelde,feestelijke pils Extra aandacht verdient de debu terende hoofdrolspeelster Jennifer Beals als Alex. Haar vertolking is opmerkelijk professioneel te noe men. Van het begin tot het einde heeft ze me weten te boelen. Een donkerharig meisje met een uiterst expressief gezicht, die niet alleen In de dans-scènes, maar voor- ai in de spelsituaties overtuigt. In feite draagt ze in belangrijke mate de film. Naast dit flitsende spel is het de muziek en de dans, die In schitteren de choreografie en bijna perfecte camera-regie van „Flashdance" een muzikale dansbelevenis maakt. De opmerkelijke belichting (een voor liefde van regisseur Lyne) zorgt voor een schoonheid, die imponeert. Kortom: hoewel je het In Nederland nooit zeker weet, lijkt het me toe, dat „Flashdance" een redelijke kans op succes maakt. Wat mij betreft: ver diend. V. Michael Nouri als Nick en Jennifer Beals als Alex in de muziek-dans-film Flashdance zijn ten faveure van eigen roem. Middelpunt van alles is de „Blue thunder", een zeer geavanceerde polltie-helicopter, die ingezet zou moeten woFden tijdens de Olympi sche Spelen van 1984 In Los Angelos In het geval dat terroristen deze gelegenheid zouden willen gebrui ken voor hun wandaden. Tot zover is er niet zoveel aan de hand, ook al heb je natuurlijk wel grote twijfels over deze moderne gevechtshelicopter en je vraagt je af of een 20 mm kanon nou wel zo nodig is boven een mil- i i joenenstad als Los Angelos. Het wordt echter heel anders, als f blijkt, dat de betrokken militairen en ClA-funktionarissen het prototype van de Blue Thunder graag willen uittesten E en de kracht van het „monster" het liefst j. zouden willen uitproberen op een op- q standige meute negers van bijvoor- f beeld de wijk Watts. Daartoe zou een opstand uitgelokt moeten worden Frank Murphy, een door de wol geverf- q de veteraan bij de Los Angelos Astro |l Devision, die dagelijks in zijn helicopter boven de stad patrouilleert, komt achter u het complot als hij de gelegenheid krijgt een keer met de „Blue Thunder" te I vliegen Via de geavanceerde afluister- 1 apparatuur van de „Blue Thunder" j vangt hij een gesprek op van de bij het complot betrokkenen. Hij neemt dan het besluit om het recht in eigen hand te S nemen, voordat hij zelf uit de weg zal I I zijn geruimd, zoals de plannen zijn Nadat hij wegens insubordinatie is B geschorst, steelt hij de „Blue Thunder" r en heeft daarmee het machtigste wa- pen van de stad in handen. Samen met a zijn vrouw (het „grondpersoneel") pro- beert hij de video-opname met het bewuste gesprek naar het plaatselijke N televisie-station te krijgen. De overheid je tracht dit met alle geweld te verhinde- ren. Resultaat een gigantisch luchtge- vecht tussen de wolkenkrabbers van de I stad. u John Badham is er in geslaagd om 3, van dit gegeven van Dan O'Bannion (scenarioschrijver van o.m. „Alien") en s Don Jakoby. een spannende spektakel- d film te maken met Roy Schelder in een 0 uitstekende hoofdrol als Frank Murphy. voormalig gevechtshelicopterpiloot in Vietnam, die daar dankzij z'n tegen- g( stander kolonel Cochrane (Malcolm g McDowell) een syndroom aan heeft p overgehouden en nu dezelfde kolonel p( als grootste tegenstander heeft De jji gevechts-scènes zijn groots van opzet, a waarbij twee F16-straaljagers worden ingezet om de „ongehoorzame" Mur- m phy met zijn Blue Thunder als „een vlieg uit de lucht te plukken" Naast het spektakelwerk. dat allure heeft, weet Badham in zijn film tevens de nodige kritiek te stoppen op de ongecontroleer de bezigheden van sommige militairen en ClA-vertegenwoordigers. die letter lijk over lijken gaan om hun vaak door egoïsme geleide plannen uit te kunnen voeren, zonder dat werkelijk wordt gelet Rk op de belangen en de veiligheid van de bevolking. Bovendien - en dat wordt aan het s begin van de film nadrukkelijk meege- J deeld - bestaan alle in de film gebruikte gevechtsvliegtuigen, wapens en gea- vanceerde technieken, werkelijk. Wat in de film lijkt op science fiction is reeds pure realiteit. Zoals het prototype van de „Blue Thun- der" elk moment gemaakt kan worden En dat zou kunnen betekenen, dat wij b binnen afzienbare tijd vanuit dit soort helicopters van minuut tot minuut geob- p serveerd kunnen worden, onze ge- 3, sprekken op video opgenomen kunnen /£j worden, al dan niet in infrarode beel- /a den „Big Brother" van George Orwell is dichterbij dan menigeen ver- moedt I (door Bert Vos) „Blue Thunder", USA. 1983 Regie John Badham Prduktie: Gordon Car- roll; scenario Dan O'Bannion Don I Jakoby Camera John A. Alonzo, mon- i tage Frank Morriss. Edward Abroms. Muziek Arthur B Rubinstein. Speciale I effecten. Chuck Gaspar en Peter Al- I biez. Genre spektakulair avontuur Met Roy Schelder. Warren Oates, j Candy Clark. Malcolm McDowell. Da- t mei Stern e.v.a Première Nederland. Theater Cinema. Amersfoort. Keuring 12 jaar. Wie nauwelijks Is bekomen van het gigantische spektakelwerk van „Oc- topussy" kan meteen aansluitend de I harde aktie en het grote spektakel in „Blue Thunder" tot zich nemen. En ook dat is niet niks. Regisseur John Badham, vooral bekend van zijn In 1977 zo succesvolle „Saturday Night Fever" met John Travolta, heeft met i „Blue Thunder" een bijzonder spek- j takulaire film gemaakt, waarin een door de wol geverfde eenling het opneemt tegen een groep tamelijk elitaire regerlngsfunktlonarissen en militairen, die behoorlijk onfris bezig ..Blue Thunder" (links) in gevecht met ..gewone helicopters boven de benedenstad van Los Angelos begin aan het project hebben meege werkt. Robert Taylor, de regisseur van Heidi - tot wiens vroegere pres taties ook „Lord of the Rings" be hoort - was uitermate geschikt voor de coördinatie van de eerder ge noemde individuele talenten en zijn eigen verbeeldingskracht en streven naar volmaaktheid zorgen ervoor dat de produktie van de film een echte dreatieve stuwkracht kreeg. Iwao Ta- kamoto, geassocieerd producent, is een veteraan-ontwerptekenaar van animatie-amusement, die voordat hij bij de Hanna-Barbera-organisatie kwam, werkte aan hoofdfilms als „101 Dalmatiërs", „De Schone Slaapster" en „Lady and the Tramp". Vanaf het eerste ogenblik waarop wij met Heidi kennismaken, voelen wij di rect haar unieke gave om van alle mensen en dieren te houden en hun liefde te winnen. Zelfs haar brompot van een grootvader, die tot zijn schrik ont dekt dat hij inderdaad een kleindochter heeft, als Heidi door haar tante Dete zonder veel plichtplegingen bij opa's voordeur wordt achtergelaten, voelt zich enigszins aangetrokken door Hei- dis verlangen om van de dingen het beste te maken Bij het einde van Heidi's eerste avond in de berghut van haar grootvader, is zij moe en valt zij gauw in slaap In haar dromen ziet zij in het „Nachtmerrieballet" een unieke we reld van fantasie en spanning. In de eerste van een aantal later nog volgen de adembenemende sequenties speelt en danst Heidi met allerlei sprookjes achtige wezens uit de bossen en de bergen Het ..Nachtmerrieballet" is in alle opzichten een verbazingwekkende en kleurrijke bijdrage tot de kunst van verhalen vertellen en van fantasierijke animatie Heidi past zich snel bij haar nieuwe omgeving aan en maakt direct veel nieuwe vrienden onder wie Gruffel, de knorrige, maar vriendelijke hond van haar grootvader, de nieuwsgierige Sprits, het jonge geitje dat erg veel van haar houdt en Peter, de geitenhoeder, die al gauw haar beste vnend wordt Heidi en haar grootvader zijn diep geschokt als aan dit idyllische leven plotseling een einde komt door de onverwachte komst van tante Dete. Deze heeft besloten dat Heidi naar de stad moet terugkeren en wel als gezelschapsmeisje van Klara Sese- mann, een ziekelijk jong meisje dat aan een rolstoel gebonden is. Klara woont In een heel groot huis onder toezicht van juffrouw Rottenmeier, de huishoudster, die even naart is als haar naam al doet vermoeden. Verder maakt Heidi hier kennis met Sebastiaan, de hatelijke en autoritai re butler, en Schnoedel, de sluwe dashond, die er behagen in schept om zowel mensen ais dieren te pla gen. Alle wrevel en voornaamdoene- rij van dit allesbehalve aardige trio - Rottenmeier, Sebastiaan en Schnoe del - is vervat in het gedenkwaardige muzikale nummer ,,'t Is een deug niet". die alles zou overtreffen wat het bio scooppubliek tot nu toe aan volledige tekenfilms had gezien zonder dat daar bij enige schade zou worden toege bracht aan de oorspronkelijkheid van het verhaal. De choreografie en muzi kale nummers betekenen een waarlijk gedurfde doorbraak in de techniek van de tekenfilm; een doorbraak waarvoor wij enkele jaren en tienduizenden voet film nodig hadden om hem te vervolma ken Om zijn droom te verwezenlijken verzamelde Barbera met omzichtigheid een team dat bestond uit een aantal van de meest gerespecteerde mensen in de filmindustrie Voor de muziek, die be slissend belangrijk zou zijn om aan het verhaal over Heidi een nieuwe dimen sie toe te voegen, koos Barbera de met een Oscar onderscheiden tekst/liedjes schrijver Sammy Cahn. die hits schreef zoals ..Three Coins in the Fountain". „High Hopes" en „Love and Marriage en de met een Grammy Award onder scheiden componist Burton Lane, die de muziek schreef voor grote Broad way-shows zoals „Finian's Rainbow" en ..On a Clear Day' Hoewel Lane en Cahn elkaar al jaren kennen, is dit d& eerste keer dat de beide mannen samengewerkt hebben En het gelukkige resultaat bestond uit vijftien originele nieuwe songs, waar van het wel zeker is dat men hen zich de komende jaren zal herinneren en ze blijft zingen De met een Award onderscheiden auteur Jameson Brewer - al meer dan veertig jaar roman- en filmschrijver - schreef het script voor deze geheel nieuwe produktie Tot de schrijversver diensten van Brewer behoren „Fanta sia" van Walt Disney en „The Last of the Curlews", de televisiefilm van 1976 waarvoor hij met een „Emmy" onder scheiden werd. „In wezen is Heidi een zeer optimis tisch verhaal door de menselijkheid en zuiverheid van de hoofdpersoon en door haar vermogen om bij iedereen die zij ontmoet het beste naar boven te doen komen Met nieuwsuitzendingen, die zo beheerst worden door een nooit eindigende litanie van slecht nieuws, is het voor ons allen een vreugde iemand mee te maken, die niet alleen goede gedachten heeft, maar ook dienover eenkomstig handelt En wij hebben aan de cast een verrukkelijke selectie toe gevoegd van dieren, die uilen, katten, honden en zelfs ratten een kenmerken de persoonlijkheid geven. De komische trekjes, die hiervan het gevolg zijn. maken het verhaal nog blijder van aard en toch zijn wij het originele verhaal van Johanna Spyri zo trouw gebleven als maar mogelijk was Voor deze 90 minuten durende film was de ervaren creatieve inzet nodig van meer dan 300 artiesten en tech nici, van wie de meesten vanaf het boven brengt. Met gebruikmaking van volledig handtekenwerk worden de onvergetelijke melodieën en le vendige dansuitvoeringen In Heidi Ingepast in het oorspronkelijke ver haal over Heidi. Op deze manier brengt deze film met succes de warmte en het amusement van de beste klassieke tekenfilms terug op een wijze, die niet alleen kinderen in zijn ban zal brengen, maar die ook volwassenen van alle leeftijden zal tonen dat de traditie van gezinsamu sement verder blijft boeien in de bekwame handen van William Hanna en Joseph Barbera. Het plan voor deze produktie ont stond al meer dan acht jaar geleden en de uitvoering daarvan betekent voor producent Joseph Barbera een waar werk van liefde „Dit is een film die ik altijd heb willen maken, maar het was voor mij even belangrijk dal het projekt ontwikkeld zou worden op een manier. (Van de filmredaktie) „Heidl". USA 1983 Tekenfilm van Robert Taylor Produktie Joseph Bar bara en William Hanna Scenario Jo seph Barbara, Jameson Brewer Ro bert Taylor, gebaseerd op de roman „Heidi" van Johanna Spyri Muziek Hoyt S Curtin; songteksten Sammy Cahn Burton Lane Nederlandse lied jes Harry Geelen Genre tekenfilm Met de Nederlandse stemmen van Natalie Weijers. Coen Flink. Annet Nieuwenhuizen, Sacco van der Made Marijke Merckens. Bill van Dijk e.v.a Keuring alle leeftijden. Theater Grand, Amersfoort Gepresenteerd in de vorm van een eigentijdse musical is Heidi van Han- na-Barbera een treffend vernieuwde en fantasierijke herverteiling van het tijdloze verhaal van Johanna Spyri over een jong weesmeisje, dat bij iedereen die zij ontmoet het goede i

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 8