„Smorgasbord" - Jerry Lewis als pechvogel Kreatieve kader- kursussen voor vrijwilligers Een andere kijk op Nederland 1 Boekennieuws De toekomst van de aarde, modern profeten spreken „The Sting 2" INFORMATIEDAG 24 AUGUSTUS [erekijkop 'therlookat AusandererSicht Un autre regard sur Unavisióndistintade ra algemeen „Smorgasbord". Produktie: Peter Nelson en Arnold Orgollni. Scenario en regie: Jerry Lewis. Met: Jerry Lewis, Herb Edelman, Francine York, Foster Brooks, Milton Berle, Sammy Davis jr. (Grand I, Amersfoort) (Van de filmredaktie) In zijn nieuwste film speelt de komiek Jerry Lewis een pechvogel, die voor zichzelf en zijn omgeving een regel recht gevaar is. „Smorgasbordkreeg in Nederland de titel ,.Wie met pech omgaat mee en is een tyische Jerry Lewisfilm geworden. Met andere v/oorden. Lewis voegt niet zo heel veel toe aan hetgeen we van hem gewend zijn. Hoewel zijn mimiek uniek blijft, zijn grimassen wederom onnavolgbaar zijn, is „Smorgasbordweinig verrassend te noemen Het scenario, dat Jerry Lewis samen met Bill Richmond schreef, is zeer matig .Smorgasbord valt eigen lijk in talloze scènes uiteen, waardoor de rode draad nauwelijks is te volgen Met wat meer lijn in het scenario was ..Smorgasbord" waarschijnlijk nog wel te redden geweest, want aardige mo menten telt deze door Jerry Lewis zelf geregisseerde film zeer beslist Maar met grimassen alleen vul je geen ander half uur witte doek Aan de andere kant weet Jerry Lewis zich verzekerd van een groot aantal liefhebbers en voor hen valt er met de „pechvogel" Jerry lewis best het een en ander te beleven. De pechvogel heet in het filmverhaal Warren Nefron. zoals al aangestipt een konstant gevaar voor zichzelf en zijn omgeving. Daarom wil hij er maar het liefst een einde aan maken, zoals de eerste scènes ons willen doen geloven Als dat mislukt, komt Nefron bij de psychiater (gespeeld door Herb Edel man) terecht. Daar vertelt Nefron zijn levensverhaal. Over zijn voorouders, ook al mei pech behekst en de talloze mislukkin gen vanaf zijn kinderjaren. De titel „Smorgasbord" moet uiteindelijk het sleutelwoord vormen om Warren Nef ron weer in het gelid te krijgen. Maar of de behandelende psychiater daarin slaagt Ondanks een tegenvallend scenario telt „Smorgasbord" toch een aantal dolkomische situaties, die de echte Jerry Lewis-fans ongetwijfeld niet zul len willen missen' „The Sting 2". Regie: Jeremy Paul Kagan. Scenario: David Ward. Met: Jackie Gleason, Terl Garr en Karl Malden. (Grand 5, Amersfoort) (Van de filmredaktie) „The Sting" was zo'n tien jaar gele den een groot sukses. Uiteraard heb ben Paul Newman en Robert Redlord (toentertijd ook al als duo te zien in „Butch Cassidy and the Sundance Kid") veel aan dat sukses bijgedragen. „The Sting", waarvan nu dus een tweede deel is te zien is de bioscoop, laat zich het beste uitleggen als een parodie op de gangsterfilms. Ook in het tweede deel, geregistreerd door Jere my Paul Kagan, maken dieven en oplichters elkaar het leven zuur, waarbij het filmpubliek op allerlei vermakelijk heden wordt getrakteerd. Niettemin kunnen we er niet omheen, dat het tweede deel van aanmerkelijk minder gehalte is dan de eerste. De verrassing is er al snel af, ook al omdat het scenario ronduit zwak is Het verhaaltje is gauw verteld. Hoofd personen zijn opnieuw de oplichter Gondorff (Jackie Gleason) en zijn hulp Hooker (Mac Davis). Ze hebben een ingewikkeld plan bedacht om een ncchtclubeigenaar (Karl Malden) geld af te troggelen. Enfin, wie wil weten hoe het afloopt en Robert Redford en Paul Newman niet denkt te missen, moet niet nalaten het tweede deel van „The Sting' te gaan zien AMERSFOORT - Sinds een jaar of tien geeft Kreatief Centrum De Hof kaderkursussen voor vrijwilligers in het jeugd-, klub- en buurthuiswerk De laat ste jaren is daar een nieuwe categorie vrijwilligers bijgekomen de vrijwilligers op de scholen in het kader van de ouderparticipatie. Voor het komend sei zoen gaal De Hof met deze kreatieve kaderkursussen voor vrijwilligers in een andere vorm draaien. In de eerste plaats komt er een nieuwe aktiviteit bij Werken met beeld en geluid middels eenvoudige niet kost bare apparatuur, zonder dat daar een kostbare accommodatie voor nodig is. In de tweede plaats is de kursusduur van twee seizoenen teruggebracht tot één seizoen van 36 weken Er kan in het komend seizoen gekozen worden uit dans: folkloristische dansen, kinder- dansen en zelf ontwerpen van een dans; beeldende vorming: handenarbeid, tekenen, schilderen, druktechnieken; kreatief spel: poppenspel, spelen 1 met geïmproviseerde tekst, marker- spel. mime, werken met beeld en geluld: foto grafische technieken zonder kostbare apparatuur of accommodatie, werken met bandrecorders, combinatie van beide De kursus van het komend seizoen is niet alleen bestemd voor de bekende categorie mensen (de vrijwilligers in het jeugd-, klub- en buurthuiswerk, de wijk- verenigingen, het kerkelijk jeugdwerk, de speeltuinverenigingen, de padvinde rij. de ouders op de scholen), maar ook voor hen. die graag vrijwilligerswerk met bijvoorbeeld groepen kinderen zouden willen gaan doen, maar het (nog) niet aandurven, omdat ze niets te bieden hebben. Zo vaak hoor je .Ik wil best vrijwilligerswerk gaan doen. maar wat moet ik dan doen met de kinderen? Ik kan niks". Ook voor deze mensen wil de komende kursus een ruggesteuntje zijn om de drempel over te komen In de vorige kursussen. die tweejarig waren, was er een kennismakingsjaar, waarin de toen gegeven drie aktiviteiten werden beoefend Op basis van die ervaringen kozen de vrijwilligers éen van die drie aktiviteiten, en daarop gingen ze zich in het tweede jaar specialiseren. (Ze konden er zélf een drie- of vierjarige kursus van maken door steeds een andere specialisatie te doen). Dit keer voor het eerst is er van de twee jaar kursus één jaar gemaakt, omdat de tijdsduur voor de meeste vrijwilligers, die nog zoveel ènder werk en andere besognes hebben, een be zwaar bleek te zijn. ONBEKENDE AKTIVITEITEN Om alle vrijwilligers te helpen, dus ook de mensen, die van niets weten, en die niets kunnen, is ook in de nieuwe kursus weer de kennismaking inge bouwd met de onbekende aktiviteiten. In dat ene kursusjaar vindt nu èn kennismaking èn specialisatie plaats De vrijwilliger kiest één van de vier aktiviteiten, en in elke aktiviteit is inge bouwd de kennismaking met de drie andere aktiviteiten. De vrijwilliger krijgt dan driemaal drie weken kennismaking met de aktiviteiten en houdt zevenen twintig weken over voor zijn specialisa tie. Coördinator Joop van de Poll en docent kreatief spel Antoine van Roem- burg stellen zich voor. dat de specialisa tie logisch gaat voortkomen uit de aktivi teit, waarvoor de vrijwilliger gekozen heeft. Bijvoorbeeld je kiest beeldende vorming, en je bent bezig met poppen- kastpoppen maken. Daarbij hoort met de poppen spelen, en dan zit je bij kreatief spel Dat is het moment, waar op die overgang naar de kennismaking met kreatief spel plaats vindt. Zo komen er overgangen vanuit alle aktiviteiten naar de drie andere, in blokjes ver spreid over het gehele kursusjaar. Te gelijkertijd wordt aangegeven, wat er voor verdere mogelijkheden zijn, als je die aktiviteit, waarmee je kennis maakt, een volgend seizoen als specialisatie zou kiezen. DOORGEEFFUNKTIE De hele specialisatie bestaat niet alleen uit het aangereikt krijgen van vaardigheden, technieken en materia len. maar ook uit. hoe er mee te werken in je klubhuis of op de school, waar je werkt. Voortdurend ben je bezig met de doorgeefsituatie. het les geven, de didaktiek de methodiek. Hoe bied je een aktiviteit aan bij kleine kinderen, wat kan je daarbij verwachten? Hoe kan je diezelfde aktiviteit met kinderen van een andere leeftijd doen door het an- ders aan te bieden, en wat kan je daarbij niet verwachten? De groep reageert er anders op, er komen andere dingen uit In de kursus geven de vrijwilligers elkaar les. èn aan gastgroepen De specialisatie dans heeft bijvoorbeeld vorig jaar les gegeven aan een groep schoolkinderen. Voor de kinderen was dat acht dinsdagavonden een feest, en voor de vrijwilligers benaderde het veel meer de werkelijke situatie, waarin ze aan de gang zullen gaan Ook zijn de vrijwilligers in de vorige kursus naar een klubhuis toe gegaan. Dat was een heerlijke douche. Voor de inhoud van het programma heeft deze werkwijze de konsekwentie, dat die niet van A tot Z vast ligt. Aan het begin van de kursus doet de docent een programmavoorstel. Kursisten en do centen stellen geleidelijk aan de hand daarvan èn van hun wensen het defini tieve programma vast, zich er steeds van bewust zijnde dat datgene waar mee men bezig is. moet kunnen worden overgedragen op een groep kinderen of een andere doelgroep Regelmatig wordt daarom bekeken of de gemaakte afspraken nog gelden, of dat er andere gemaakt moeten worden. Daarbij is het overigens ook zo, dat docent en kursu- sinhoud zo flexibel zijn, dat ze op elk gewenst moment op elke gewenste techniek dieper in kunnen gaan voor de eigen belevingswereld van de kursis ten Er worden drie gezamenlijke werkda gen gehouden, waarbij de slotdag een opdracht aan de kursisten is om een bijeenkomst voor kinderen te organise- ren, waarin de kinderen bezig zijn met de aktiviteiten van de kursus. Daarvoor kiezen de kursisten een vorm" ruimte vaart, wereldreis. Zo n kinderfestiviteit kan in De Hof of elders worden gehou den. Deze zomer had de winkeliersver eniging Krommestraat een aktiviteit, en haakten de kursisten daar op in Groe pen hielden zich bezig met de totale organisatie, met folders, affiches, met het maken van dekors, kostuums, het realiseren van opdrachtjes. wedstrijd jes. Het resultaat kunt u op de video- opnamen van Stadsjournaal zien. En wel op de Informatiedag op woens dag 24 augustus In Kreatief Centrum De Hof, Coninckstraat 58. ledereen, die vrijwilligerswerk wil gaan doen, kan daar terecht tussen 14.00 en 16.30 uur, en tussen 19.30 en 21.00 uur. ledereen vindt daar gelegenheid om nader kennis te maken met de kursus door te werken In één of fneer van de vier aktiviteiten, te praten met de docenten van de kursus, de video-opnamen van de aktiviteiten van het vorig seizoen te bekijken. Spelmomenten uit de opdracht „Standbeelden". - Opservatle opdracht: namaken van eikaars compositie Fatale wereldrampen, door Isaac Asi- mov; „Morgen", eveneens door Isaac Asimov en „Het lot van de aarde", door Jonathan Schell resp. uitgegeven door: Servire, te Katwijk, Elsevier te Amsterdam en Van Holkema Waren- dorf te Bussum, Profeten hebben altijd bestaan. En laten we wel wezen: meestal kunnen we spreken over onheilspro feten, want zelden had de voorspel de toekomst ons iets aardigs te bieden. Altijd was er wel gedonder in de aardse glazen te verwachten. Als het niet de natuur of God was, die ons zou laten sidderen, dan zouden het wel de mensen zelf zijn, die door oorlog en vernietiging ons aardse paradijs zou veranderen in een on leefbare hel. Dat was eeuwen gele den zo en dat Is sindsdien nog niet veel veranderd. Het enig verschil met toen is mis schien, dat de profeten en toekomst voorspellers van nu meestal erkende wetenschappers zijn en dat hun bevin dingen keurig worden beschreven in soms pillen van boeken. Soms worden we zelfs verrast met fascinerende TV- serie's, die ons via animatie en trucages laten zien, wat de toekomst voor ons in petto zou kunnen hebben „Zou kunnen hebben inderdaad, veel meer dan dat zouden onze hedendaagse profe ten ook niet te bieden kunnen hebben, want alles wat zij verkaren, doen zij op J grond van hypotheses, waarbij zij in veel gevallen de hedendaagse toe stand van de wereld voorzichtig in de toekomst doortrekken, daarbij zo nodig relaterend aan het roemruchte verle den. Sommigen noemen dit futurologie, anderen vinden het moderne kwakzal verij, waardoor de mensen onnodig angst wordt aangejaagd. Een bekende futuroloog is de Ameri kaanse wetenschapper en schrijver van science fictionrorrians Isaac Asimov, die in één van zijn vele, vaak inrriiddels klassiek geworcfen boeken', '6e grond slag vastlegde voor de „wet op de robots" en ook anderszins op bijzonde re wijze zijn theorieen over heden en toekomst vastlegde. Bij de uitgeverij Servire in Katwijk verscheen nog niet zo lang geleden zijn „A choice of cata strophes" in Nederlandse vertaling als „Fatale wereldrampen". Het is een uitermate boeiend boek, waarin Asi mov, keurig verdeeld in categorieën, uitlegt hoeveel rampen ons wel zouden kunnen treffen, al dan niet door eigen stommiteit en kortzichtigheid. En dat is bepaald niet niks, wat hij beschrijft. Het vervelende daarbij is. dat hij heel goed weet, waar hij het over heeft.Tal van natuurrampen van verschillende orde kunnen een einde maken aan ons toch al wankelbare bestaan En die natuurrampen worden dan in de eerste plaats niet op aarde zelf veroorzaakt, maar zijn vooral een gevolg van gebeurtenissen, die in ons heelal plaatsvinden. Daarnaast be spreekt Asimov de mogelijkheden, die onze eigen aarde ten aanzien van totale vernietiging te bieden hebben en ook dat is niet gering. Om bang van te worden? Als men er gevoelig voor is, misschien. Maar toch denk ik, dat dit boek in de eerste plaats de mensen tot nadenken zal stemmen. Want als er iets duidelijk is, dan is het wel de vaststelling van het feit, dat de mens in feite een nietig stofje is in het gigantische heelal, Een andere kijk op Holland, door Ruud H M. Kok en Kees Scherer; Tien jaren te kijk, door Evert Werkman en Jac G Constant; Kijk op het groene Groningen en Kijk op het Groene Limburg, door Sietzo Dijkhuizen en Cees Scherer. Uitgave: Elsevier Neder land bv te Amsterdam. 1983. Elsevier heeft zich gespeciali seerd In de uitgave van plaat- en kijk boeken, waarin een bepaald deel van Nederland wordt belicht. Waar schijnlijk om ook tegemoet te komen aan de buitenlandse toeristische vraag, verscheen kortgeleden het boek „Een andere kijk op Holland", in zes talen. In hoeverre de kijk op dit Holland nu zoveel anders is dan andere kijk-boeken is nog de vraag, maar de foto's zijn wel beeldschoon, gemaakt door fotograaf Kees Scherer, die ook de foto's voor de andere Elsevier „Kijk op- boeken" verzorgt. Het boek is verdeeld in hoofdstukken, waarin foto's die een beeld geven van een bepaald tijdperk gouden eeuw, het statige Nederland, het bedrijvige Nederland, het gemoede lijke Nederland en het landelijke Neder land. In zoverre is de kijk beslist anders te noemen. De tekst is informatief en vertelt over verleden, heden en toekomst van Ne derland. Zeker voor toeristisch gebruik een goed boek, juist omdat die andere kijk op Nederland nu eens niet resulteert in weer andere molens en andere kle derdrachten, maar in een beeld (zij het fotografisch geflatteerd) van een rela tieve werkelijkheid. Naast de tientallen kleurenfoto's heeft het boek in de zoge naamde „groene pagina's" een groot aantal historische prenten verwerkt In de „Kijk op het groene"-serie belichten Sietzo Dijkhuizen (tekst) en Kees Scherer (foto's) een bepaalde provincie. Dat is niet alleen leuk voor hen, die in een bepaalde provincie wo nen, maar zeker ook voor al die andere Nederlanders, die nieuwsgierig zijn naar de schoonheid van de rest van het land. Dat Nederland vaak erg fraaie plaatsen bezit, bewijst elk nieuw boek uit deze serie. Neem nou „Kijk op het groene Groningen." Veel mensen uit de randstad zullen hun schouders op halen en mompelen, dat Groningen misschien dan wel groen zal zijn, maar voor de rest kaal, plat en uitermate saai Deze nieuwe aflevering uit de reeks be wijst overduidelijk het tegendeel Want hoewel ik Groningen vrij goed ken, was ik toch verrast door de schoonheid, die de foto's van Scherer lieten zien. Een apart soort schoonheid, die hoe dan ook indruk wekt en de konklusie rechtvaardigt, udi we uei men ons eigen land te kennen, maar dat beslist niet doen. Datzelfde geldt voor „Kijk op het groene Limburg." Natuurlijk. Limburg is niet plat, niet kaal en allesbehalve saai in de ogen van veel vakantiegan gers, maar dan spreekt men meestal over Valkenburg en wijde omgeving waar door het toeristenbos nauwelijks de natuur nog te herkennen valt. Wie Limburg echt wil ontdekken, zal dit aan de hand van dit fraaie kijkboek heel goed kunnen doen Dat „ontdekken" van de beschreven provincies wordt trouwens aangemoe digd door speciale toeristische informa tie achterin elke aflevering uit de reeks. Onder het motto: „Op stap in het groen" worden routebeschrijvingen gegeven en wordt aandacht geschonken aan toeristische bezienswaardigheden. Kortom: de „Kijk op het groe ne. ."-reeks Is de moeite van het bezitten èn lezen waard. Lezen en ge nieten van de schitterende foto's van eigen provincie, van eigen land. Ze ker In een tijd, dat steeds meer Ne derlanders hun vakantie in eigen land doorbrengen, kan de aanschaf van zo'n boek voor nieuwe Ideeën en reisdoelen zorgen. Want Nederland heeft véél meer te bieden dan strand, waddeneilanden, Veluwe of Lim burg. V. wetenschappelijk gesproken van nig of geen belang voor het geheel, dat Kosmos heet. Wie eigen doemdenken wat wetenscha lijker wil onderbouwen lijkt mij de schaf en het lezen van dit fascineri boek beslist de aangewezen we (paperback, 435 blz 35,-) Dat het voorspellen van de toek niet alleen beperkt hoeft te blijvi allerlei angstaanjagende doerm len, bewijst Asimov overigens in 2 Elsevier vertaalde boek „Mor (Change!). Het is een verzameling artikelen, die eerder verschenen „American Way Magazine" va luchtvaartmaatschappij „America lines". In deze maandelijkse n behandelt Asimov de verschillend tenschappelijke toekomstaspi Met de van hem bekende humon Asimov wat ons allemaal te wa staat als de technologie en o< medische, biochemische en a wetenschappelijke disciplines gaan op de reeds lang ingeslager Eigenlijk - maar dat wisten we langer - is niets onmogelijk, al du realisering van het éen soms iets t dan het ander. De communikaties gaat steeds sneller, eenvoudig ingewikkelder, de medische v schap knutselt driftig met DNA 0 mysterie van leven en erfelijkh doorgronden, er wordt dapper g< aan alternatieve energiebrons voor we het weten beheersen we en winter, storm, regen, sneei zonneschijn met een paar drukk een knop. ftr< Althans, dat denken we. In ho| de wetenschap vordert, schetst A ons op boeiende wijze in zijn bunl geeft hij een kijkje in de keuken I toekomst, (paperback, 14,90) Tenslotte aandacht voor angstaanjagender boek. hoevvl „angstaanjagende" in eerste irf positief is bedeldr Het is het boe lot van de aarde" (The faith earth) van Jonathan Schell, noemd wordt „het wereldschoi verslag van de nucleaire holocai daar wordt je ook eventjes Eigenlijk is het natuurlijk niet zo \j dig om dit soort boeken te leze denkt, dat er niks aan de hand 1 juist dan wordt het beeld, dat je wereld en haar wapensysteme: tamelijk ruw verstoort. Jonathan schetst in zijn boek de gevolg een atoomoorlog, maar legt er vc nadruk op, dat het noodzakelijk de mens zijn denken en politie tisch dient te veranderen, wil e cleaire holocaust worden voor en daarmee de vernietiging vtjjju grootste deel van de mensheicur hen die denken, dat niets de j hemel kan verduisteren, voor f|^n denken dat de westelijke gealli; a de sterksten zijn en derhalve^ „winnen" als er een atoomoodj breekt, voor hen, die demoi voor ontwapening, maar het fiji nog niet helemaal onder de ki benv, voor hen allemaal, allemaal, is dit boek bestemd. Ei dat eigenlijk door iedereen, ri links, oorlogszuchtig of pacifist, zou moeten worden. Want het de aarde hangt af van onze gezi ke beslissing. Aanbevolen, (papiyi 00 cn\ t( 29,50) DONDERDAG 21 JULI 1983 I leu sd e p k n 15

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 8