„Brandende liefde" van Jan Wolkers zwierig en amusant verfilmd I ll Margarethe von Trotta's „Die Freundin" deel 3 in 3D Comencini's „L'lngorgo" in Filmhuis Appelmarkt Vrijdag de 13e, MET DE SPEELSHEID VAN ITALIAANSE OUDE MEESTERS Gouden Leeuw voor Jean Luc Godard Kim Basinger naast Sean Conner] in nieuwe Bond-film DINSDAG MOVIE CYCLUS NEVER SAY NEVER AGAIN FELLINI HEEFT SUCCES VII- l DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1983 J IWMlBlfc kijk op de film 10 Een beroemde filmster (wie anders dan Marcello Mastroianni moest hem spelen) wordt belaagd door fans die hem herkennen Hij zoekt een veilig heenkomen in een huis aan de kant van de weg en wordt verleid door de jonge vrouw des huizes, die, hoewel zwanger, vreselijk geïmponeerd blijkt te zijn door de beroemde ster Achteraf zal blijken dat het een vooropgezet plan van haar en haar man is om de ster een baan af te troggelen als chauffeur in de filmstu dio's. En zo zijn er meer situaties die in hun bizarheid escaleren naarmate de filevorming iets oneindigs krijgt en de mensen wanhopig beginnen te worden Een verkrachting waarbij een aantal po litiemannen toezien en een verkoop van gestolen babyvoeding zijn een paar voorbeelden van wat de mensen in staat zijn te doen of na te laten. Comencini is terecht een pessimist genoemd, want zijn kijk op de mensen in deze film is die van een man die de grootste twijfels over ze heeft Er zitten niet veel aardige personen in de film. Alleen misschien het meisje dat slacht offer van de verkrachting is en de jon- Peter Jan Rens als Jan in ..Brandende liefde" naar het gelijknamige boek van Jan Wolken een openbaring. Zonder de toneei ge overdrijving (vaak het grote f van acteurs en actrices die zo va toneel voor de camera worden g slaagt Ellen Vogel er in om de; dame levensecht neer te zetten, debutant Peter Jan Rens zullen i gezien zijn natuurlijke acteertalem wel vaker in een Nederlandse film zien. En wat Monique van de Ve- treft: zij behoort, mèt Renée Soute tot het beste wat Nederland mom$ aan filmactrices te bieden heeft. I goed uitgebalanceerde spel ove en bloeit. „Brandende liefde" is kortom amusante, zwierige film, die zo twijfel weer een groot publiek zal ken, ook al zullen bepaalde liefheo van geketende vrouwen - afgaan de nogal suggestieve reclame-pos bedrogen uitkomen: een dergelijke ne komt niet in de film voor. Watd« betreft getuigt „Brandende liefde rigens toch al van een terughoud heid, die Nederlands' meest inver en commerciële filmproducer sier Bert „Die Freundin" een complex van rela ties, die langzaam maar zeker ver stoord raken. De man-vrouw-verhou dingen. maar ook die van vrouw-vrouw, door haar in beeld gebracht, doen bijna dokumentair aan. Toch is deze film an ders dan „Schwestem". Von Trotta blijft in „Die Freundin" veel meer aan de op pervlakte dan in haar vorige films. De toeschouwer moet zelf aan de hand van beelden en reakties de motieven trach ten te vinden van de bij dit drama be trokken hoofdfiguren. Niettemin is „Die Freundin" een boeiende film geworden. Hanna Schygulla (Olga) en Angela Winkler (Ruth) in Heller Wahn(Die Frex der Bonnema, die bedlegerig is gewor den, gaan verzorgen. En op die manier is de kans om Anna vaker te ontmoeten aanmerkelijk gestegen Zowel Jan Wolkers als De Jong en Houwer schetsen in „Brandende Lief- Scène uit Brandende liefde „Brandende liefde", 1983, Nederland. Reoie: Ate de Jonq. Produktie Rob Houwer. Scenario Ate de Jong en Rob Houwer, gebaseerd op het gelijknami ge boek van Jan Wolkers Camera. Paul van den Bos; muziek: Laurens van Rooyen en John Lion (titelsong); mon tage: Edgar Burcksen. Met in de hoofd rollen: Peter Jan Rens (Jan), Monique van de Ven (Anna), Ellen Vogel (made moiselle Bonnema), Siem Vroom (va der Bonnema), Huub van der Lubbe (Kees) en Berend Boudewijn (Louis La- man). Keuring: 16 jaar Première Ne derland. Grand 3, Amersfoort Het is eigenlijk niet niks wat Rob Houwer's Verenigde Nederlandschë Filmcompagnie presteert: drie hoofdfilms In een jaar. Na de Bom melfilm en „De Vierde Man" Is op nieuw gekozen voor literair werk als basis: „Brandende liefde" van Jan Wolkers. Nu Is het verfilmen van een boek van Jan Wolkers al eens eerder door Rob Houwer met veel succes gedaan: „Turks Fruit", evenals In „Brandende Liefde" met Monique van de Ven In de hoofdrol. Het zijn deze twee elementen, Wolkers en Monique van de Ven, die „Branden de Liefde" soms doen lijken op die eerste Wolkers-verfilming van Hou wer. Toch Is er een aanmerkelijk ver schil, ondanks hetzelfde milieu waarin het verhaal zich afspeelt, die van de kunstenaars. „Brandende liefde" Is gracieuzer, zwieriger en flitsender van opbouw, bij het frag mentarische af en heeft - In tegen stelling tot „Turks Fruit" - een min der dramatische verhaalstruktuur dan die film had. „Brandende Liefde" Is dan ook meer een komedie, soms uitbundig van toon, soms met Ingehouden pret In beeld gezet. „Brandende liefde" (de titel slaat op een plant van die naam) is het verhaal van de aankomend kunstschilder Jan (voortreffelijk vertolkt door debutant Pe ter Jan Rens). die Franse lessen volgt bij mademoiselle Bonnema (Ellen Vo gel) in het grote huis bij het Vondelpark. Villa Betty, ooit de machtige residentie van een rijke Amsterdamse tabakshan delaar. Die Franse lessen acht Jan no dig, omdat hij een kunst-beurs voor Frankrijk wil winnen. Daarbij komt, dat mevrouw Bonnema een belangrijke stem in het kapittel heeft, zodat Jan en zijn collega's zich behoorlijk uitsloven om bij mademoisel le Bonnema in de gunst te komen. In het grote huis wonen verder vader Bonne ma (goed opgeborgen op de zolderver dieping) en het echtpaar Laman. Louis Laman (Berend Boudewijn) is een be kend violist en zelden thuis. Hij is ge trouwd met Anna (Monique van de Ven). Anna is mooi en kunstenaars in het bijzonder zijn niet blind. Jan ziet wel wat in Anna en doet dan ook verwoede pogingen om bij de jonge vrouw in de gunst te komen. Hij wil dat zij voor hem poseert. Mademoiselle Bonnema vindt Anna een kreng van een wijf, maar Jan vindt In haar ogen genade Haar proté gé krijgt een ruimte in de villa toegewe zen, maar moet als tegenprestatie va- (Van de fllmredaktle) VENETIE - De Gouden Leeuw van Venetië Is gewonnen door de Franse regisseur Jean Luc Godard met zijn film „Prénom: Carmen". Een moder ne variatie op de romanfiguur van Prosper Mérlmée uit 1847. Overigens werd de show op het filmfestival van Venetië gestolen door de Italiaanse regisseur Frederlco Felllnl. Van hem werd „E la nave va" getoond. Het is het verhaal van een zeereis, die zes tig jaar geleden zou hebben plaats gevonden. Op het schip bevindt zich een gezelschap van Engelsen, Fran sen en Duitsers, die een urn met as van een overledene begeleiden op het moment, dat de eerste wereld- oorlog uitbreekt. De boot neemt een groep Servische vluchtelingen op. Het Is een droomreis die eindigt In I een harde realiteit. Deze nieuwe film van Felllnl zal In januari In Nederland In première gaan. Scène uit Fellini's E la nave va" met Freddie Jones en S. Jane Varley. (Van de fllmredaktle) AMERSFOORT - In het Filmhuis Is september, zoals geschreven, uitge roepen tot Italiaanse maand en dat Is ook de reden, dat voor de komende week (van zaterdag tot en met dins dag, 20.15 u.) de uit 1979 daterende film „L'lngorgo" op het programma staat. Commenclni maakte met „L'lngorgo" opnieuw een maat schappelijke satire, deze keer op ba sis van een auto-file. Luigi Comencini wordt beschouwd als een geëngageerd Italiaans filmer die zijn publiek wel het een en ander te vertellen heeft. Hij heeft een pessimisti sche levensvisie, waaruit altijd nog iets optimistisch kan komen. Een paar jaar geleden werd een retrospectief van zijn werk op Film International vertoond, waardoor hij ook hier enige bekendheid kreeg. Toen werd ook wel duidelijk dat hij op z'n slechtst sentimenteel kan wor den, maar op z'n best heel kritisch, ve nijnig en scherp. En in „L'lngorgo" is hij op z'n best. De film handelt over een gigantische file auto's die er plotseling is en die waarschijnlijk altijd wel zal blijven be staan. Zover geeft de regisseur het wel aan. Er is iets onvermijdelijks aan die rij van stalen monsters, waar Comencini een grondige hekel aan heeft. Toen hij desondanks een keer in de auto zat, kwam hij op het idee van zijn film In het begin kan het nog wel allemaal met die automobilisten die graag naar hun plaats van bestemming willen ko men. Een heleboel van die mensen lij ken best aardig, maar naarmate de irri taties van het wachten toenemen en de nood hoger wordt, laat Comencini de gemeenheden van zijn personages dui delijker te voorschijn komen. Er is een uitgeblust echtpaar (annie Girardot en Fernando Rey), waarvan de man de vrouw verwijt dat ze altijd alles kwijt is. In dit geval de huissleutel, terwijl die toch in de jaszak van de man blijkt te zitten. De vrouw verwijt de man dat hij haar vele malen bedrogen heeft, ze is dodelijk ongelukkig Een socialistisch kamerlid (Alberto Sordi) is op weg naar een jachtpartij en gedraagt zich alles behalve socialis tisch Hij probeert overal munt uit te slaan en op de voorgrond te treden. Zijn secretaris moet hem daarbij helpen Een rol In een James Bond-film Is (ets waar veel jonge actrices en foto modellen van dromen. Vandaar dat het ook dit keer een enorme opgave was voor producer Jack Schwartz- man en regisseur Irvln Kershner om uit de honderden jonge vrouwen die zich hadden aangemeld de juiste te kiezen voor de vrouwelijke hoofdrol de" het woelige Amsterdamse kunste naarswereldje van de jaren zestig op onstuimige wijze. Het is die sfeer van nauwelijks ingehouden uitbundigheid en opgewonden toekomstverwachtin gen, die de film bepaalt. Door de snelle montage krijgt de film - vooral in het eerste deel - een bijna fragmentarische aanpak, waardoor je nauwelijks de tijd krijgt de mensen echt te leren kennen, maar naarmate de film vordert, wordt dit vacuum langzaam maar zeker opgevuld. Ate de Jong en cameraman Paul van den Bos slagen er in om die typische sfeer van de oude villa op knappe wijze te kombineren met de zwierige en statige bewoners. Op sommige momenten laat „Brandende liefde" de schoonheid van de Italiaanse oude meesters zien. Frivool, gedrenkt in een zuivere kleurenharmonie. De dramatische verhaalstruktuur blijft gedurende de hele film - op enkele momenten na - licht van toon. De ver houding tussen Jan en Anna blijft plato nisch. Het is meer een speelse relatie, de pas aan het eind van de film meer diepte krijgt Voor het overige heeft de film mo menten van melancholie en vergane glorie, gesymboliseerd door het oude huis en haar laatste bewoners. Ellen Vogel als mademoiselle Bonnema is Monique van de Ven als Anna in ..Brandende liefde" van regisseur Ate de Jong en producent Rob Houwer verwierf met „Das Zwelte Erwachen der Chrlsta Klages" en Schwestern", maakte met „Heller Wahn", (in Ne derland: Die Freundin) een film over relaties. Het is het verhaal van Ruth, de con- tactarme vrouw van Franz, een be roemd polemoloog Bang voor mensen trekt ze zich vaak terug in musea, waar ze beroemde schilderijen kopieert. Zij schildert èn droomt in zwart-wit. Olga, literatuurdocent en de vrouw van een succesvolle theaterregisseur, ontmoet Ruth tijdens een vakantie in de Proven ce bij vrienden. Op een avond blijkt Ruth tijdens een nogal alcoholische maaltijd plotseling verdwenen te zijn en Olga gaat op zoek naar haar Ze is net op tijd om te voorkomen, dat Ruth zelf moord pleegt Dat is het begin van een nogal merk waardige vriendschap tussen Olga en Ruth, daarbij aangemoedigd door Franz, die op die wijze denkt zijn con- tactarme, mensenschuwe vrouw een dienst te bewijzen. Olga slaagt er in een tentoonstelling van Ruth's schilderijen te organiseren, maar Franz verhindert deze expositie, omdat hij bang is dat Ruth - net als haar broer - zelfmoord zal plegen nog voordat de tentoonstel ling is geopend Margarethe von Trotta schetst met (van de fllmredaktle) AMERSFOORT - De horror komt een stapje verder de zaal In. Nu moet men daar niet teveel van voorstellen, maar feit is, dat het derde deel van „Vrijdag de dertiende", geregisseerd door Steve Miner, In drie-dimensionaal effect zal J worden vertoond. Dat Is niet nieuw. Al geruime tijd Is men in de filmindustrie bezig met het ontwikkelen van procedé's, waarbij een drie dimensionaal effect op wat eenvoudiger manier kan worden verkregen dan door het ge bruik van de bekende rood-groene brilletjes. Tot nu toe Is men er nog niet In geslaagd om een dergelijk procédé te ontwikkelen. Wie echter het bloed de zaal in wil zien druppelen, moet beslist de gruwelijkheden van „Vrijdag de dertiende deel III" in ogenschouw gaan nemen. De film zelf is opgebóuwd uit dezelfde elementen als de voorgangers en biedt op zich dus niets nieuws. gens was zij naast Jan-Michael V te zien in de bioscoop-film „Ha/di try" en naast Charlton Heston in her Lode". De aanbieding om dee maken van „Charlie's Angels" sk af omdat zij niet vast wilde zilta een jarenlang contract Met haaf „Never say never again" hoopt Ki singer wereldwijd door te breken Op dit moment woont zij m* man, acht honden en zeven tö Califomië, waar zij aan een filmsa en een musical werkt. Een ding delijk Blonde Kim weet wat ze haar volgende stap is een hoot haar eigen musical op Broadwi „Never say never again" met! Sean Connery en Kim Basinger.T ra Camera, Klaus Maria Brad Max von Sydow, Bernie Casey 4 ward Fox, gaat met Kerst in NaT in première. (Van de fllmredaktle) gen die niets heeft kunnen doen en zelf in elkaar werd geslagen. Van Comenci ni mogen zij nog elkaar de hand toerei ken Er kan om „L'lngorgo" hard gelachen worden, maar Comencini zet zijn pu bliek een spiegel van de waarheid voor. i Voor zijn film heeft hij kunnen reke nen op een keur van acteurs en actrices I die meestal in hoofdrollen te zien zijn, maar die nu genoegen hebben geno- men met opvallende bijrollen. Met zo n cast kan je bijna niet misgaan en de film heeft dan ook aan deze selectie veel te danken. Niettemin is het vooral het ver haal dat Luigi Comencini te vertellen heeft dat „L'lngorgo" tot zo'n bijzonde re film maakt, die ook iedereen buiten Italië heel erg moet aanspreken. Want dat de auto naast een nuttig voertuig een onding kan zijn, zal iedereen be kend zijn en dat is de „charme" van deze film. Kijken naar egoïsme, bruut heid, inhaligheid, opportunisme, etc. De menselijke kwaliteiten die nodig zijn om je op de weg of in een file te handhaven Comencini heeft dat met „L'lngorgo" j heel goed aangevoeld. Scènes uit „De opstoppingvan Comencini. Te zien in het Filmhuis. naast Sean Connery. Uiteindelijk Is de keus gevallen op Kim Basinger. Al op jonge leeftijd wist de blonde Kim, geboren in Athens in de staat Georgia, dat zij actrice wilde worden. Op 16-jarige leeftijd werd zij na een Miss-verkiezing ontdekt door Eileen Ford, de grote vrouw achter 's werelds bekendste modellenbureau Ondanks een zeer hechte band met haar familie vertrok zij naar New York om carrière te maken als fotomodel. Vanaf het begin j heeft zij geen dag zonder werk gezeten 1 en was er praktisch geen modeblad waar zij niet de cover sierde. Na zeven jaar vond zij het tijd worden haar geluk te beproeven in de filmwereld en ver huisde naar Californië Ondanks het feit dat zij geen enkele scholing als actrice had, was zij al snel te zien in allerlei TV-series, waarvan I „From Here 'o Eternity" de meest be- 1 kende en succesvolste was. Vervol- Scène uit het derde deel van „Vrijdag de dertiende, deel III" AMERSFOORT - In de Dlnsdag- I Movle-Cyclus, het Arthouse-gebeu- I ren van het Grand theater, kan men volgende week dinsdag kijken naar de film „Die Freundin" (Heller Wahn) van de Duitse regisseuse Margare the Von Trotta. De hoofdrollen wor- I den vervuld door Hanna Schygulla I (Olga), Angela Winkler (Ruth), Peter I Strlebeck (Franz) en Franz Buschrie- ser (Dieter). Margarethe von Trotta, die (ook In Nederland) bekendheid

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 10