ichard Pryor steelt de
show in „Superman III"
ijfde SF-film-marathon
art vrijdag 21 oktober
I
Absurde humor in
meaning of life"
Monty Python's
Eetavond
Vrouwen-
kafé
Douanespel
met Juid
„Bad Boys"- rotzakken
in jeugdgevangenis
Eerste internationale
filmweek Amsterdam
1
1
j
4
„Nena de film"
muziek, muziek
3NDERDAG 13 OKTOBER 1983
kijk op de film
d Pryor (links) als Gus Gorman (deze keer In de vermomming als
biedt Superman een kwaadaardig geschenk aan. Scène uit „Super-
van Richard Lester.
planeet Krypton en Gorman gaat met
z'n computer aan het werk om de juiste
samenstelling van deze materie te vin
den Op één enkel onbekend element
na lukt hem dat
SCHIZOFREEN
Superman wordt schizofreen. Het
goede en het kwade in hem splitst
zich en het gevolg is chaos. Niemand
in Metropolis begrijpt nog iets van
Superman, die zich blijkbaar aan de
kant van het kwade heeft geschaard.
En wie moet de wereld redden als
Superman dat niet meer wil doen?
Kortom: Ross Webster en zijn com
puter-tovenaar lijken te hebben ge
wonnen.
Maar Superman bindt de strijd aan
tegen zijn kwade alter ego en overwint
(uiteraard). Webster en zijn handlan
gers besluiten dan om een supercom
puter te konstrueren, die in staat moet
zijn Superman voorgoed uit te schake
len
Regisseur Richard Lester heeft zich-
evenals in zijn Superman ll-verfilming -
nogal laten leiden door twee door elkaar
heen lopende verhaalstrukturen Aan
de ene kant de romance tussen Super
man Clarke Kent en anderzijds de strijd
tegen de kwade genius Webster En
zoiets wreekt zich natuurlijk. In de twee
uur durende film zitten heel wat opzien
barende effecten, achtervolgingen en
vergelijkbare trucages, maar een film
als ..Superman" moet het juist hebben
van een verhaal zonder storende on
derbrekingen en die zijn er teveel.
Daardoor is Superman III vlees noch
vis. om nog maar te zwijgen van vol
doende logika in het verhaal, ook al is
dat wellicht wat teveel gevraagd in een
stripverhaal.
Zo werd mijn nieuwsgierigheid ge
wekt naar de figuur van Lorelei Ambro
sia. voortreffelijk gespeeld door Pamela
Stephenson, één van de leden van de
Britse show ..Not Necessarily the Nine
O'Clock News Met haar adembene-
dend figuur doet ze zich steeds voor als
een dom blondje, maar achter die faca
de verbergt zich een intelligente vrouw
Het waarom van dit toneelspel wordt
niet duidelijk. Lester gebruikt haar als
een steeds terugkerende gimmick,
maar het had allemaal zoveel beter en
wellicht ook verrassender gekund Nu
blijf ik met een rol zitten, die eigenlijk
niet goed thuis te brengen is. En dat is
jammer, want Pamela Stephenson
heeft duidelijk méér in haar mars dan
een goed figuur
De echte ster in het geheel - ik
schreef dat reeds - is Richard Pryor. In
Amerika is hij naast filmacteur vooral
bekend als befaamd top-komick, die
met z'n shows volle zalen trekt. Pryor
maakt z'n image in ..Superman III"
volledig waar. Als de underdog Gus
Gorman die zich dankzij z'n feeling voor
computers opwerkt van werkeloze bor
denwasser tot computer-tovenaar en
desondanks blijft doorstumperen, zich
zelf blijft, zet Pryor een formidabele rol
neer. een Oscar waard. Zijn spirituele,
komische optreden overschaduwt alle
anderen, inclusief Superman zelf.
Op de keeper beschouwd is „Super
man III" ondanks Pryor's aanwezigheid
teleurstellend te noemen. Er is geen
sprake van een overtreffende trap. zo
als we dat bijvoorbeeld gewens zijn van
de Star Wars-cyclus Richard Lester
borduurt teveel voort op z'n vorige
Superman-aflevering zonder iets
nieuws toe te voegen (op Pryor na) De
science fiction-aspekten in Superman
III zijn zelfs aanmerkelijk minder na
drukkelijk aanwezig dan in de vorige
delen. Natuurlijk. Superman vertoont
zijn inmiddels bekende trucjes, maar
echt opzienbarend is het allemaal niet.
Tijdens de decors van Superman III
op zich uiterst modern zijn, hoort de
supercomputer, die uiteindelijk zijn
menselijke tegenpool moet vernietigen,
duidelijk thuis in de stripfantasie van de
jaren veertig. Terwijl de hedendaagse
computers steeds kompakter worden,
is de supercomputer van Gus Gorman
en Ross Webster uitgegroeid tot een
onwezenlijk monster van buitengewone
proporties met bijna mytafysische ei
genschappen. Wél gewapend met ver
vaarlijke raketten (waaronder een MX)
Maar die worden bestuurd via een
scherm als van een video-game, com
pleet met een scorebord. Aardig be
dacht en wellicht bedoeld als een soort
persiflage op de videospel-rage. maar
nét niet leuk genoeg om „Superman III"
de grootste finale te geven waar dit
soort spektakelfilms om vragen. „Su
perman III" gaat dan ook uit als een
nachtkaars, alle effekten in de „eind
strijd tussen goed en kwaad" ten spijt
Regisseur Richard Lester heeft
daarmee een film afgeleverd, die op
teveel verschillende verhaalstruktu
ren doorborduurt, balancerend tus
sen persiflage op de strip en de
strip-struktuur zélf Desondanks is
„Superman III" voor de liefhebbers
onderhoudend genoeg om twee uur
lang te blijven boeien en zal de film
best z'n geld opbrengen.
Scène uit ..Bad Boys van Rick Rosenthal.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In Duo kan men
o m. de komende week kijken naar de
film „Bad Boys" van de Amerikaanse
Bert Vos)
rman lil", USA 1983. Regie
d Lester Produktie. Ilya Salkind/
Spengler; scenario: David Les-
wnan; muziek. Giorgio Moroder,
tiorne; Montage John Victor
camera: Robert Paynter; specia-
fen. Colin Chilvers Roy Field,
ïristopher Reeve; Richard Pryor.
Cooper; Annette O'Toole; Annie
Robert Vaugn; Margot Kidder,
a Stephensons en Marc McClu-
nière Nederland.
fait niet mee om bijvoorbeeld
raditle van de James Bond-
pr\.serie door de jaren heen
id te houden. Neem nou „Su-
i". Hét eerste deel, geregls-
loor Richard Donner werd een
succes „all over the world",
erst onderhoudende en dyna-
geregiseerde verfilming van
de befaamde strip van Jerry Siegel
en Joe Shuster. Toen kwam de Britse
regisseur Richard Lester, die „Su
perman deel II" op z'n geheel eigen
wijze aanpakte. Financieel gezien
overtrof het tweede deel Superman I,
maar de film was anders, veel meer
volgestouwd met typische Lester-
humor met daarnaast een onevenre
dig portie romantiek tussen
Christopher Reeve en Margot Kid
der, wat de aandacht van het verhaal
zo nu en dan danig afleidde. Datzelf
de euvel heeft deel III, waarin
Christopher „Superman" Reeve als
Clark Kent een romance heeft met
Lana Lang (Annette O'Toole), die hij
in Smallville tijdens een schoolreü
nie opnieuw heeft ontmoet.
Maar gelukkig Richard Pryor als Gus
Gorman die zich van bordenwasser
opwerkt tot computer-tovenaar, redt de
Superman-show Regisseur Richard
Lester begint het derde deel van „Su
perman" veelbelovend op de slapstick-
toer. waarin op straat van alles fout
gaat. Dat wordt zo'n tien minuten volge
houden voordat het eigenlijke verhaal
begint Een verhaal, dat een satire moet
zijn op het wonder van de moderne tijd.
de computer, en daarin ook regelmatig
slaagt dankzij de schitterende escapa
des van Gus Gorman
Deze Gus ontdekt op een gegeven
moment, dat hij gouden hersens heeft
ir. combinatie met een computer
terminal. Hij kan lezen en schrijven met
iedere computer en slaagt er in dingen
te doen, waar anderen zelfs niet van
droomden. Gus Gorman wordt een
belangrijk man en valt in handen van de
multi-industrieel Ross Webster (Robert
Vaughn), die er op uit is de wereld te
veroveren. Gus Gorman moet daartoe
de weersatelliet Vulcan manipuleren,
die dan voor een verwoestende orkaan
kan zorgen, nodig om het koffieland
Colombia plat te leggen Want Webster
heeft op Colombia na vrijwel de gehele
koffiehandel in handen
Webster heeft echter niet op een
ingrijpen van Superman gerekend
Natuurlijk is de industrieel ontzettend
boos en geeft Gorman opdracht om
Superman te doden. Dat kan alleen met
een stuk materie van de verwoeste
an (Christopher Reeve) in het nauw gebracht door de supercomputer
i
(van de filmredaktie)
In Grand 2 draait vanaf donderdag de
laatste nieuwe film van het Monty Py
thon-team „The meaning of life"
Wat heeft het leven te betekenen7 In
een razendknappe satire van „slechts"
anderhalf uur wordt de filmliefhebber
dat duidelijk gemaakt.Monty Python's
Meaning of life" is volgens insiders de
beste bioscoopfilm van Monty Python
tot nu toe
Ze gaan ouderwets anarchistisch te
werk, herinneringen oproepend aan
hun tv-shows. In tegenstelling tot eer
dere films als Monty Python and the
holy drail" en „Life of Brian", wordt in
„The meaning of life" geen verhaal
gevolgd De scènes volgen elkaar in
snel tempo op, zelfs kun je spreken van
enige spanning.
„The meaning of life" kent een eigen
aardige start, want de eerste beelden
laten een hele andere film zien. We zien
een aantal bejaarde kantoorklerken in
Londen, die het neerbuigende regime
van hun flitsende managers aan hun
laars lappen, in opstand komen en
letterlijk en figuurlijk het roer in handen
nemen Als een groep schrikaanjagen
de zeerovers varen ze met hun komple-
te kantoorgebouw over de financiële
wereldzeeën
Pas daarna begint „The meaning of
life", een lange reeks sketches, die op
wel zeer wonderlijke wijze aan elkaar
gekoppeld zijn. Volstrekte waanzin, ab
surdisme. anarchisme, alle filmwetten
worden weer eens gebroken in „The
meaning of life".
De katholieke kerk wordt op de korrel
genomen, een vette man kotst een
restaurant vol, een Zulu-opstand, blote
borsten in achtervolgingsscène, niets is
het team van Monty Python te gek
Kortom, „The meaning of iife", een
film voor liefhebbers van absurde hu
mor.
Scène uit ..Monty Python's meaning of life
(Van de filmredaktie)
De eerste Internationale Filmweek
Amsterdam vindt plaats van 16 tot en
met 23 november 1983 in de vijf
bioscopen van Theater Tuschinski.
De Internationale Filmweek Amster
dam heeft medewerking van het Mi
nisterie van WVC en de Gemeente
Amsterdam. Het streven is erop ge
richt tot een kwalitatief hoogstaande
programmering van nog niet In ons
land vertoonde hoofdfilms te komen.
met het doel het landelijk vergroten
van de publieke belangstelling voor
het medium film.
In Tuschinski 1 en 2 zullen premières
plaatsvinden van films die in het komen
de seizoen in ons land te zien zullen
zijn. In eerste instantie zijn hiervoor
geselecteerd:
Zelig
HannaK.
L'EteMeurtrier
War Games
Staying Alive
- Woody Allen
- Costa-Gavras
- Jean Becker
- JohnBadham
Sylvester Stallone
redaktie)
- Vrijdagnacht 21
om 00.00 uur start in het
Amersfoortse Grand Theater alweer
de vijfde filmmarathon (ook deze
keer met science fictionfilms). De
liefhebbers van zeer langdurig film-
kijken (twaalf uur achtereen is niet
3d Warriors
niks) kunnen weer hun hart ophalen
en zij, die alle vijf marathons hebben
volgemaakt, krijgen een extra vaan
tje als bewijs (als ze dit van tevoren
kenbaar hebben gemaakt). Mis
schien kunnen deze stugge doorzet
ters zich een volgende keer melden
als deelnemer aan het wereldrecord
kontinue filmkijken, dat vorige week
plaats vond In de Arnhemse bio
scoop Euro Cinema.
Op het programma van deze vijfde
marathon in Amersfoort staat ..Battle
beyond the stars" met Jimmy T Murika-
mi, één van de betere films uit de Roger
Corman-stal. In feite een SF-versie van
„The Seven Samurai", waarbij zeven
zeer verschillende ruimteleden een be
dreigde planeet van de ondergang red
den.
De speciale editie van „Close en-
counters of the third kind" van Steven
Spielberg behoort (uiteraard zou ik bij
na zeggen) tot het gevarieerde mara
thonprogramma Over „CEOTK" is al
heel wat geschreven. Ik volsta met de
mededeling, dat deze tweede, herziene
versie van „Close encounters" aan
zienlijk beter is dan de eerste versie,
dankzij een wat kompaktere montage
en een nieuw, beter uitgewerkt slot En
dat. terwijl de eerste versie al uitstekend
was
Het tweede deel van „Stam Trek"
(De wraak van Khan) behoort tot de
betere space opera's en overtreft wat
kwaliteit en verhaal betreft de eersteling
„Star Trek The Movie" Wat die film aan
vaart miste, wordt in „De wraak van
Khan" ruimschoots goed gemaakt.
Voor de liefhebbers van dit soort SF
prima amusement
„The Road Warrior" was nog niet zo
lang geleden in Amersfoort te zien. Dit
vervolg op ..Mad Max" mag er zijn en
overtreft de eersteling. Leek „Mad
Max" nog teveel op een uitbuitende
exploitation-movie met teveel geweld
en te weinig diepgang. „The Road
Warrior" heeft wat dat betreft méér te
bieden, ook al is het geweld-element
allerminst verdwenen.
Al wat van oudere datum is „Ont
snapping van de Apenplaneet", een
vervolg op de succesvolle eersteling,
die gebaseerd was op de klassieke
SF-roman van Pierre Boulle. Dit derde
deel wordt door velen de beste van de
reeks genoemd. Geregisseerd door
Don Taylor, met Roddy MacDowell,
Kim Hunter en Bradford Dillman
Voor de slotfilm van deze marathon.
Superman III, verwijs ik u elders in deze
rubriek
Never say never again
- Irvin Kershner
Eine liebe in Deutschland
- Andrzej Wajda
Bovendien zal een groot aantal films
uit het buitenland worden betrokken
speciaal met het oog op de Filmweek. In
samenwerking met Cinemathema zal
een retrospectief gehouden worden
met werk van Eric Rohmer Extra aan
dacht zal worden besteed aan de nacht
voorstellingen in Tuschinski 1waaron
der de toegezegde volledige versie van
A star is born, de wereldberoemde film
met Judy Garland (voor het eerst in
dolby-stereo). Deze film zal worden
vertoond in samenwerking met The
American Film Institute in Washington
Diverse acteurs, actrices en regis
seurs hebben inmiddels hun komst
naar Nederland toegezegd, waaronder
Eric Rohmer, Costa-Gavras, Isabelle
Adjani, Irvin Kershner, Kim Basinger,
Barbara Carrera en Sean Connery
Befaamde scène uit ..Close encounters of the Third Kind" van Steven Spielberg. Scène uit ..Battle beyond the Stars".
regisseur Rick Rosenthal Het is een
film over jeugdcriminaliteit, zich afspe
lend in Chicago. Rosenthal heeft ge
tracht niet alleen een zo realistisch
mogelijk getekend portret van Chica
go's onderwereld te maken, maar ook
een film, waarin (ook al is het niet
zoveel) méér wordt gedaan dan het
tonen van die criminaliteit alleen. Ro
senthal heeft zich aardig in weten te
houden, zodat „Bad Boys" niet alleen
een redelijk goed gemaakte explota-
tion-movie is geworden, maar ook aan
dacht schenkt aan het hoe en waarom.
Niettegenstaande blijft „Bad Boys" - op
enkele sentimentele ogenblikken na -
een tamelijk harde film.
V
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Voor de liefheb
bers van Duitse popmuziek (deels orti-'
schreven als die Neue Deutsche Welle)
draait vanaf donderdag in Euro „Nena,
de film" met (uiteraard) de inmiddels
bekende Duitse zangeres Nena in de
hoofdrol Het is een ongecompliceerde
film, waarin naast Nena ook de Duitse
zanger Markus een hoofdrol speelt. Het
verhaal is eigenlijk onbelangrijk (letter
lijk en figuurlijk), want het gaat uiteinde
lijk om de muziek En die is ruim
vertegenwoordigd, dat spreekt. „Nena,
de film" is een film voor de groeiende
schare aanhangers van de Duitse pop
muziek, waarin zangeres nena momen
teel zo'n vooraanstaande rol speelt met
bekende hits als „99 Luftballons", Nur
getraümt" en „Leuchtturm" Een film
voor een jong publiek om naar uit te
kijken
i
i
LEUSDEN - Maandag 17 okto
ber heeft het Vrouwenkafé een
eetavond. Op het menu staat
bruine bonensoep met verse
groente, spek en brood of vege
tarisch. De aanvang is om 20.30
uur. Bonnen a 5,50 zijn tot
zaterdag 15 oktober verkrijgbaar
bij Ans van Bergen, Akkerwinde
23, tel. 944394; Marjolein Groos,
Albast 17, tel. 943078 of Cato
Esseboom, Vlasland 15, tel.
942147.
Het Vrouwenkafé is iedere maan
dag geopend van 20.00 tot 24.00
uur in eetcafé De Hakhorst,
Waarden 25a.
V
9
m
LEUSDEN - De jongerenver
eniging Juid uit Leusden-zuid
organiseert op maandag 17 ok
tober een douanespel voor kin
deren van 8 tot 13 jaar. De start is
om 13.15 uur bij het politiebu
reau in zuid. waar ze om half vijf
weer zullen terugkeren. Voor li
monade en iets lekkers wordt
gezorgd. De kinderen worden
wel aangeraden oude kleren aan
te trekken. Deelname is gratis en
je kan je telefonisch opgeven bij
Hennie van Staveren, telefoon
943848 of Henk Jan Abbring,
telefoon 942047. Bij slecht weer
zal de aktiviteit geen doorgang
vinden.