„Der Kandidat"politiek
engagement in optima forma
Drie kunstenaars in
expositie Ploeghhuis
Expositie van twee
vrouwen met een
uitbundige fantasie
ProgramiTL
i WITTE ZAAL
Voorspelbare grappen
in „Porky's 2"
DONDERDAG 20 OKTOBER 1983
Ieu5der hrant
Uit in Amersfoort
10
Der Kandidat, Duitsland 1980 Regie en
scenario Stefan Aust. Alexander Kluge. Vol-
ker Schlondorff en Alexander von Eschwege
Camera Igor Luther. Werner Luring en Jörg
Schmidt-Reitwem.
Duur 125 minuten
Van zaterdag 22 tot en met dinsdag 25
oktober dagelijks om 20 15 uur in het filmhuis
Appelmarkt Toegang: f 6met CJP
/5-
(vart onze filmredaktie)
AMERSFOORT - „Der Kandidat"
is om twee redenen een interessante
film. In de eerste plaats omdat ze een
indringend beeld geeft van de handel
en wandel van de aardsconservatie-
ve Joseph Strauss, voorman van de
Beierse Christen Sociale Unie (de
CSU). In de tweede plaats omdat
deze lange documentaire gemaakt is
door een collectief van vooraan
staande Duitse filmers, waaronder
Alexander Kluge en Volker Schlon
dorff (die Blechtrommel).
In 1978 maakten zij „Deutschland
im Herbst", waarin de dood van de
RAF leden in de Stammhelmgevan-
genls en de moord op de zakenman
Schleyer centraal stond. „Der Kandi
dat" uit 1980, was hun tweede geza
menlijke film en onlangs maakten zij
de documentaire film „Krieg und
Frieden" over de dreiging van een
kernoorlog. De regisseurs weten met
dergelijke documentaire films hun
vak uitstekend te combineren met
Film en filmsterren
hun betrokkenheid bij de wereld
waarin zij leven. Geëngageerde
kunst in optima forma!
De film is opgezet als een bijdrage
aan de verkiezingsstrijd in de zomer en
herfst van 1980. Strauss werd plotse
ling een bedreiging voor de socialisti
sche bondskanselier Schmidt
De regisseurs pogen in de film een zo
compleet mogelijk beeld te geven van
het opklimmen van Strauss op de poli
tieke ladder Het was niet de bedoeling
om een anti-Strauss-film te maken met
hel oog op de verkiezingen Het zijn de
daden van Strauss zelf die controver
sieel genoeg zijn om de kiezer tot
nadenken te manen over deze Beierse
politicus.
Het gonsde immers altijd van schan
dalen en schandaaltjes Vooral tijdens
zijn optreden als minister van defensie
in het kabinet Adenauer waren er de
geruchten over corruptie, b v de aan
koop van starfighters en 10.000 pant
servoertuigen bij een bijna failliet
Spaans-Zwitsers bedrijf
Begin jaren zestig maakte Strauss ech
ter de blunder van zijn leven Hij liet
huiszoekingen doen bij het weekblad
Der Spiegel, omdat het blad volgens
Strauss staatsgeheimen zou hebben
gepubliceerd. De ware reden was ech
ter dat het blad Strauss kritisch volgde
in zijn doen en laten. Zij publiceerde
over persoonlijke verrijking en andere
Een scène uitPorky's 2. the next day
(van de filmredaktie)
Nieuw in het Amersfoortse bioscoop
programma is de film .Porky's 2" Een
film, die je eigenlijk in twee drie woorden
kunt afdoen, want er is eenvoudigweg
voortgebouwd op het sukses van ..Por
ky 1Regisseur Bob Clark blijkt nog
steeds te worstelen met zijn puberteit
en in Porky 2". een film die als
ondertitel meekreeg „The next day'
kan hij zich opnieuw naar hartelust
uitleven met voorspelbare grappe
Fantasieloos, flauw, vulgair „Porkj
2" weet niets nieuws toe te voegen a;
genre komedie.
Niettemin loopt het - voorname!
jonge - filmpubliek warm voor de v,
richtingen in Porky De eerste ven
alleen al bracht 110 miljoen dollar im
laadje en bij een dergelijk sukses l=
een herhaling niet lang op zich wac
ten
Ook in „Porky's 2" zetten leerling
van de highschool in het badplaat
Angel Beach de boel op stelten. Voo
Reverend Bubba Flavel moet het o
gelden Peewee, een van de jongen:
nog steeds op zoek naar de erv&
vrouw' en Tommy haalt grappen uit r
de gymlerares De rest van het groe;
pest ontuchtige politici en korru;
ambtenaren, maar zijn bovenal be
hun jeugdige nieuwsgierigheid n
seks te bevredigen.
Kortom, wie nog eens even terug
naar 1954 en niet op ziet tegen
middelmatige humor, moet ..Porky's
the next day" beslist gaan zien. Def
draait in Grand 4
ALLIANCE
FRANQAISE
Dinsdag 8 november brengt
Ambassadeur van Frankrijk. Clau
de Kémoularia, vergezeld van
Conseiller Culturel, Alain Roittot
de Délégué Général van de Allian
Frangaise des Pays-Bas, Jean J;
ques Faucher, een werkbezoek a
de Alliance Franpaise Amersfoc
Ter gelegenheid van dit bezo
houdt het Bestuur van de Allian
Frangaise Amersfoort, een recep
op dinsdag 8 november 1983
18.00 tot 19.30 uur in Museum Fle
te, Westsingel 50.
voor Strauss minder welgevallige za
ken Zes redacteuren werden gearres
teerd. waaronder een in Spanje verblij
vend journalist door de Spaanse politie
werd opgepakt. Tijdens het daar op
volgende debat in de Bondsdag bleek
na talloze leugens en verdraaiingen,
dat Strauss zelf voor de arrestatie in
Spanje had gezorgd, door simpelweg
de Spaanse autoriteiten om de tuin te
leiden. Snel bleek toen dat voor de
arrestatie geen enkele rechtsgrond be
stond. waardoor hij het veld moest
ruimen
Volgens Schlondorff is de politieke
wederopstanding van Strauss niet zo
zeer te verklaren uit de man zelf. als wel
uit de grote onverschilligheid die de
huidige Duitse samenleving kenmerkt.
FILM NADER BEKEKEN
In het kader van de cursus met
bovengenoemde titel die de Volksu
niversiteit in samenwerking met het
Filmhuis Amersfoort heeft georgani
seerd. wordt op 27 oktober a.s. in net
Filmhuis „Hiroshima, mon amour"
van regisseur Resnais vertoond.
Vooraf houdt Albertien Pareau Du-
mont een inleiding, waarin zij de
bedoeling van de regisseur, zijn wij
ze van filmen, de rolbehandeling
door de spelers e.d. zal belichten. De
avond begint om 20.00 uur; na afloop
van de film kan nagepraat worden
met Albertien Pareau Dumont. De
avond kan door niet-cursisten wor
den bijgewoond tegen betaling van
12,-.
„Hiroshima mon amour" is een goed
voorbeeld van de nouvelle vague die
in Frankrijk aan het eind van de
vijftiger jaren ontstond. Vooral film
critici als Chabrol en Truffaut begon
nen zelf te filmen als reactie op de
imiddelmatigheid en de verstarde
Franse filmkunst. Er werd gekozen
voor een directe en realistische film
stijl met thema's als liefde en andere
menselijke relaties
AMERSFOORT - Een gevarieerde
tentoonstelling in het Ploeghhuis
van drie zeer verschillende kunste
naars. Ria Fortuijn: textielapplica-
ties, Karei Sirag olieverfminiatuur
tjes en Jo de Recht de Graaff brons-
plastieken. Tot en met 5 november
van woensdag tot en met zaterdag te
Expositie
zien van 11.00 tot 16.00 uur aan het
Grote Spui 13.
Met een uitstekend gevoel voor ma
teriaal. kleur en compositie hanteert Ria
Fortuijn haar textielapplicaties Ze ex-
Theater
Thalia speelt Sar
tres ,,Met gesloten
deuren"
De Amersfoortse toneelgroep Tha
lia is voor vele Amersfoorters al een
„oude bekende". In maart van dit
jaar heeft Thalia echter (in een ande
re vorm en samenstelling) een nieu
we start gemaakt. Het komende win
terseizoen brengt Thalia een serie
voorstellingen van de Franse filo
soof, politiek aktivist en schrijver
Jean-Paul Sartre. De produktie staat
onder regie van Frans van Baaren.
bestuurslid van het Stichts Centrum
voor Amateurtoneel te Utrecht.
„Met gesloten deuren" is ontstaan
tijdens de Tweede Wereldoorlog en is
doortrokken van de treurige constate
ring dat de mensen eenzaam zijn en
verstrikt in egoisme. angst en machte
loosheid Sartre benadrukt in dit stuk
echter ook dat een mens juist ten tijde
van oorlog en massale vernietiging,
moet proberen het goede te kiezen
voor zichzelf en daarmee ook voor
anderen Volgens Sartre zijn wij in
wezen vrij om te handelen en keuzes te
maken, en moeten we daarom ook de
volle verantwoordelijkheid voor onze
daden aanvaarden.
In het stuk zien wij een man en twee
vrouwen, die verkeerd hebben gekozen
en voor die keuze moeten boeier
straf zijn zij voor eeuwig opgeslot
een kamer van de hel. Ze zijn ge&'
drieën in staat de anderen te beg'
of te vertrouwen Liefde is uiige?
en voor berouw is het te laai
uitspraak van Sartre De hel9 D'-
de anderen
Op 28 oktober zal deze pro#
Amersfoort te zien zijn in de Witt'
Voorts zal Thalia met dit stu'-
deelnemen aan de éénakteru*
den in Leusden (Groot Krakhorst!
oktober en in de Flint op 15 noV
Er zijn ook plannen „Met ge>
deuren" te spelen op middelbar'
len en in diverse instellingen
maakt van het grote een miniatuur, en
speelt zijn spel met het woord Hij houdt
van landschappen in vogelvlucht, waar
door hij veel diepte kan bereiken In zo n
landschapje plaatst hij een kers of een
eikel in reuzenformaat, waar hij bergbe
klimmers tegen op laat klauteren, en er
zelfs een vlag op laat planten In eén der
miniatuur landschapjes is een honkbal
ingegraven een kolossaal object,
waaromheen hij een hekje heeft ge
plaatst. het is een vreemd monument
geworden Er zijn stemmingsland
schapjes. in nevelen gehuld, woest
romantische kasteelachtige fantasiear-
chitektuur hangt tegen rotsen aan. waar
het licht mee speelt, een luchtschip is
op weg naar een luchthaven, hoog op
de ruines Karei Sirag is een virtuoos in
de geestige spelletjes met vissers, dol
fijnen, vogeltjes hij levert kostelijke
kleinoden.
Van geheel andere allure is het ruim
te vragende werk van Jo de Recht de
Graaff. Haar brons plastieken staan
stoer overeind. Worden gekenmerkt
door een brede lijn, die in eén opvatting
de karakteristiek van het voorgestelde
dier of de mens samenvat Bij de
moeder, die haar kind, in het gras
gelegen, voedt zijn de lijnen lang uitge
drukt wordt een afstandelijke gevoels
waarde. Er is ook een moeder met kind
in innige omstrengeling-'korte gedron
gen en gebogen lijnen. Jo's oude liefde.
de kikkers, symbolen van de vru
baarheid, vragen ook weer aanda
sommige in tedere omstrengeling
grote lijnen vangl zij stieren, een wal'
een rollend paard. Heel fraai is
portret van Mirjam, met aanzet tot
stralende lach. Het ware te wensen,
Jo de Recht zich door opdrachten
meer aan het portretteren zou kun
wijden1
poseert haar werktekeningen erbij, zo
dat de toeschouwer kan zien hoe nauw
keurig zij zich bij de uitwerking in stof
houdt aan de door haar op tekening
vastgelegde ideeën Dingen uit haar
omgeving, die heel vanzelfsprekend
zijn, probeert zij zo op te stellen, dat ze
het gewone verliezen, en eigenlijk een
dubbele betekenis krijgen. Wanneer zij
een loep over een aantal veren legt. en
duidelijker nog. wanneer zij dat doet
over een runderbot met kiezen heen,
ontstaat er een interessant vertekend,
vervreemdend beeld. Ria Fortuijn past
de kleur van haar stoffen aan bij de
onderwerpen, trekt graag lagen tule
over haar voorstelling heen, zodat er
boeiende structuren ontstaan Ze gaat
veelal symbolisch te werk. en past
getemperde kleuren toe. Er zijn prachti
ge bijbelteksten Het klaaglied. In het
duister laat hij mij wonen als een dode.
ik ben gestraft, toch blijf ik hopen Zij
werd hierbij geïnspireerd door de tulp,
die zij van licht naar donker liet bloeien
en verwelken Zij filosofeert over alle
fijne dingen, die voorbij gaan in delicate
blauwen. Heel sterk is haar opengebro
ken bessenschede. waar in zwarte
baarmoederbanen stralend rode bes
sen tevoorschijn komen.
Karei Sirag is de schepper van het
kostelijke grapje in miniatuur. Hij stoeit
met dimensies, vergroot het kleine.
AMERSFOORT - Twee vrouwen
met een uitbundige fantasie stellen
hun sieraden en keramiek tentoon in
het Kapelhuis. De Engelse Caroline
Broadhead en de Amerikaanse Betty
Woodman. Hun ontwerpen zijn wel
doordacht, stoelend op langdurig
materiaalonderzoek. Bij Caroline
Broadhead. die een stipendium
kreeg om rustig in de Nederlandse
sieradenwereld rond te kijken, staat
duidelijk voorop haar uitgesproken
mening over de funktie en de draag-
mogelijkheid van het sieraad. Terwijl
bij Betty Woodman toonaangevend
Is het observeren, experimenteren
en interpreteren van vormen vooral
uit de mediterrane culturen.
Caroline Broadhead geeft nieuwe
impulsen aan het hedendaags gebeu
ren met sieraden veel vakmensen wor
den door haar geïnspireerd Zij werkt
grensoverschrijdend Haar sieraden
gaan over in kleding, haar kleding is
sieraad en objekt In het Kapelhuis zien
wij haar speelse, geestige sieraden
gebasseerd op van ouds bekende pa
pierknipsels, uitgevoerd in een vloei
baar gemaakte rubbersoort, alsmede
netshawls, die verwarmd in water, naar
het eigen lichaam vorm kunnen aanne
men. Caroline Broadhead is. op zeer
natuurlijke wijze van de flexibele kragen
in witte zijde en katoen, en de met wit en
zwart band gevlochten armband
manchetten. vloeiend naar de er bij
gedragen kledingstukken toe. al enige
tijd bezig met textiel. In het Kapelhuis
zien we heerlijk gekke jakjes van haar
Jakjes met vier mouwen, lange en korte
die je over elkaar heen kunt trekken;
jakjes met ellenlange mouwen, die je
eindeloos kunt opstropen; jakjes met
zeven halzen, die je naar eigen goed
dunken om je hals kunt draperen, zelfs
jakjes met zeven mouwen. Caroline
Broadhead schijnt niet door welke tradi
tie dan ook gehinderd te worden. Zij
gaat haar eigen weg ontwikkelt haar
ideeën, en zorgt op inventieve wijze
voor een grote flexibiliteit van vormen,
waarover de draagster van haar sie-
raadkledij kan beschikken
Betty Woodman gaat vrij en na
tuurlijk om met oudere vormen van
keramiek en architectuur, die zij in
Italië aantreft, waar ze vier maanden
per jaar woont en werkt. Landschap
en cultuur rond Florence boeien en
inspireren haar dermate, dat haar
keramische kunst er zijn vanzelf
sprekende uitqanqsbasis in vindt.
Werk van Betty Woodman
De rijke ornamentiek van de Italiaan
se beeldhouw- en bouwkunst, in
grote mate neigend naar barokke
weelderigheid, geeft eveneens een
sterke impuls aan haar werk.
Zij draait haar voorwerpen, en ver
vormt ze daarna Ze beperkt zich tot
één glazuur, en stookt één keer. Haar
kannen, potten en manden zijn van
kloek formaat. De forse handvaten en
overige elementen, die ze er op aan
brengt, snijdt ze uit grote met de hand
gedraaide cylinders. Je moet Betty
Woodmans aardewerk zo blanco mo
gelijk tegemoet treden. Je moet voor de
door haar toegepaste ornamentiek as
sociaties om maar een voorbeeld te
noemen met walnoten en moccacreme
uit het hoofd zetten. Het zou niet eerlijk
zijn om haar op die manier te benade
ren. Dezelfde vrijheid, die zij zich geeft
om aan bestaande vormen iets toe te
voegen, moet de beschouwer van haar
werk zich verloorloven om te kunnen
genieten van die werkelijk exuberante
vormen.
De tentoonstelling is te zien tot en
met 25 oktober in het Kapelhuis,
Krankeledenstraat 11 van dinsdag
tot en met zaterdag van 11.00 tot
17.00 uur.
waarin drie maanden werd geïmprovi
seerd. Er ontstonden twee hoofdthe
ma s die de voorstelling dragen
- Waarheid en waarneming Hoe meer
ie weet des te minder houvast heb je
- Afscheid Als ie iets nieuws begint,
moet je afscheid nemen van iets ouds
De hoofdpersoon in deze produktie
waar alles om draait, ofwel de kompo-
nist, komt er zelf niet in voor Nog voor
het stuk aanvangt is hij al gestorven
Waar het om gaat is zijn nalatenschao
Muziek en
muziektheater
Het wordt in „De Witte Zaal" een
muzikaal weekend. Vrijdagavond (21
oktober) wordt er met een optreden
van „The Tuners" afscheid genomen
van de zomer. En zaterdagavond (22
oktober) is de muziektheatergroep
„Da Capo" in het theatertje aan de
Stadsring 31.
,.The Tuners" is een jonge formatie
die in de relatief korte tijd dat zij bestaat
al zoveel succes heeft geoogst, dat er
moeilijk kan worden gesproken over
een beginnende band. Het geheim van
het succes ligt in stage-act en natuurlijk
in de muziek die zij brengen Het is
zonder meer een ..feest-band' die haar
publiek altijd weet mee te krijgen
De muziekstijl kan omschreven wor
den als ska-, reggae-, rock steady
beat-, met calypso- soca invloeden
Vrijdag 21 oktober, aanvang 20 30 uur;
entree 5.-- in theater De Witte Zaal.
Stadsring 31 te Amersfoort
Zaterdag 22 oktober speelt muziek
theatergroep Da Capo ..De kompo-
nist
Da Capo is een nieuwe groep be
staande uit dertien spelers, waaronder
vier musici, allen afkomstig uit verschil
lende theaterdisciplines De twee regis
seuses, Carla Delfos en Selma Susan
na. stelden de groep samen en schre
ven tevens het muziektheaterstuk. Rut-
ger Laan had bij dit project de muzikale
leiding.
,De Komponist" werd in nauwe sa
menwerking met de groep gecreëerd
Deze vond zijn vorm in workshops
- .Da Capo'zaterdagavond in ..De Witte Zaal
Werk van Caroline Broadhead
zijn muziek, zijn vrouw en dochter
zijn minnaar
Achtereenvolgens laten zij zien h
veel kanten er aan de persoon var
komponist zitten. Zijn muziek w;
bijvoorbeeld door iedereen weer
ders ervaren Zijn vrouw en doe?
hebben elk hun eigen herinneringer
zo ook de minnaar De sleulelfiguu
dit stuk is de journaliste Jet zij dui>
het verleden van de komponisi
zoekt kontakt met de echtgenote,
dochter en de minnaar
Het gaat niet om de komponist n
om zijn dood. maar juist om hoe anc
mensen reageren Het gaat om
anderen De muziek is daarbij
essentiéel bestanddeel ..De Kor
nist" werd veertien dagen met sue
uitgevoerd in het Shaffy theate
Amsterdam Aanvang 20 30 uur en
10.- CJP en Pas 65/ 7.50 In the
De Witte Zaal. Stadsring 31 te Arr
fport