het Utrecht?
Kroecenboek
Tot eind april ieder
weekend nachtvoor
stellingen in Filmhui
Programma
■■APPELMARKT
Meest recente film
gebroeders Taviani
Programma*™"?"
i WITTE ZAALJL
deze week in Filmhuis
„La Notte di
San Lorenzo"
Leusdenaar en Amersfoorter maken Utrechts kroegenboek
Kan Henk
het weten?
Kan Henk
het weten? (2)
Nieuwe kapsalon
loep op Leusden
DONDERDAG 3 NOVEMBER 1983 j IffflftTtffP IbB'IMlij
Leusden doet al jaren moeite
om een directe aansluiting te
krijgen op rijksweg 28. Die zou in
de buurt van de tennishal aan de
Groene Zoom in de richting van
deze snelweg getrokken moeten
worden. Zo n aansluiting zorgt
ervoor dat Leusden veel beter
bereikbaar is voor auto's, en dat
diezelfde voertuigen ook weer
snel onze gemeente kunnen
verlaten. Ministerie en provincie
zijn het met Leusden eens dat er
een verbinding moet komen met
de rijksweg. Alleen, iedereen is
het erover eens dat er geen geld
voor is. Een dergelijke
aansluiting kost namelijk
miljoenen guldens, die normaal j
gesproken door het Rijk en
provincie voor het leeuwendeel
worden gedragen.
Er is echter een piepklein
alternatief. Leusden tast zelf
eens diep in de beurs en betaalt
mee aan de aanleg van de
gewilde aansluiting. De vraag is:
hoeveel zou Leusden moeten
bijdragen? CDA-raadslid Henk
van der Sloot weet het antwoord.
Vorige week in de
begrotingsvergadering van de
raadscommissie financiën
meldde hij dat de bijdrage van de
gemeente „zeker vijftig procent
dient te zijn". Waar haalt Henk
deze wijsheid vandaan? Hij
werkt bij Rijkswaterstaat. Zou hij
per ongeluk uit de school zijn
geklapt en de raadscommissie
kond hebben gedaan van een
financieringsregeling
betreffende de aansluiting? Het
leek er veel op, want hij riep
tegen de Leusder
Krant-verslaggever; „Wil de
krant wat ik heb gezegd niet
opschrijven".
Uhh, daar beginnen we niet
aan. Gezegd is gezegd.
Nieuwsgierig als we zijn toch
maar eens nader informeren
naar de opmerking van Henkvan
der Sloot. Is de gemeente in de
slag met Rijk en provincie over
de financiering van de
aansluiting op de rijksweg,
vroegen we gemeentesecretaris
Reijer van Gooi die ambtelijk is
belast met het project. Het
antwoord van de
gemeentesecretaris was in feite
hoed noch rand. Er wordt wel
met de provincie gepraat over
een financiële regeling, maar die
gesprekken zijn zuiver
oriënterend. Over hoeveel
procent Leusden zou moeten
bijdragen in de kosten van de
aanleg van de aansluiting is nog
niets bepaald. „En wij gaan
uiteraard geen percentages
noemen die we eventueel
zouden kunnen opbrengen. Da'
zou de positie van Leusden, in
de mogelijke onderhandelinger
met het Rijk en de provincie,
minder sterk maken", aldus Va»
Gooi die enigszins verbaasd is
over de uitlating van Henk van
der Sloot, dat Leusden minsten
de helft moet bijdragen in de
kosten.
„Ik snap niet waarop hij
dat baseert".
LEUSDEN - Burgemeester J. W. M. Rademaker heeft maandagmiddag een nieuwe herenkapsi
Ion aan de Hamersveldseweg 26 officieel geopend. Hij deed dat door het naambord met ..Charly"
onthullen De eigenaar van deze kapperszaak is het echtpaar Charly en Els Make. Maar het is Chai\
zelf die de heren knipt, want Els heeft haar eigen kapsalon in Achterveld.
„Utrecht heeft prachtige café s. Dit boekje kan wellicht
helpen ze te ontdekken", schrijft prof. dr. G. H. Jansen, auteur
van het boek „de Eeuwige Kroeg" in het voorwoord van Het
Utrechts Kroegenboek. Dit 112 pagina's tellende drukwerk is
uitgegeven door de 21 -jarige Michiel Kuyper uit Leusden in
samenwerking met Studio Fix uit Voorthuizen.
De tekst is aan de hand van Edward Delfgou (22) uit Amersfoort.
Het citaat van prof. Jansen geeft wat de bedoeling is van Het
Utrechts Kroegenboek, waarvan burgemeester Vos van
Utrecht maandagmiddag het eerste exemplaar mocht
ontvangen.
Maar nu het waarom van deze uitgave? Edward Delfgou zegt,
dat er een gat in de markt voor dit soort boeken is. Michiel
Kuyper vult aan: „Ik liep altijd al een tijdje rond met het idee een
kroegenboek over Utrecht te maken. Het Amersfoortse
Kroegenboek had ik in 1981 al uitgebracht. Overigens is het
Utrechtse veel beter". Michiel kende Edward en wist dat hij
ambities heeft op het schrijversvlak.
En zo mocht hij de 144 kroegen in de Domstad beschrijven.
Om een indruk te geven lichten we er een beschrijving uit:
„Café Engelenburgh, Aquamarijlaan 15. In dit café lusten de
mensen wel een pilsje en het is hier vrijwel onmogelijk om je
glas niet op één van de vele viltjes te zetten. Zoals de tafels
bezaaid zijn met deze van reklame voorziene onderleggers, zo
is de muur, waar de toiletten zich bevinden, geheel overdekt
met stickers. Voor nieuwkomers met hoge nood is het al
menige keer lastig geweest bij de keuze voor de juiste deur".
De korte beschrijvingen worden afgewisseld door wat
langere beschouwingen van kroegen, geïllustreerd meteen
foto van de betreffende tent. Het waarom heeft een
commerciële achtergrond: deze kroegen hebben bijgedragen
in de kosten van de produktie van het drukwerk. „Maar dat
betekent niet dat we zonder meer positief over deze kroegen
schrijven verduidelijkt Edward Delfgou.
Het boekje, waaraan een half jaar is gewerkt, is van
tekeningen voorzien van Herman Brood. Deze zonderlinge
popster is een kennis van Michiel Kuyper. Het Utrechts
Kroegenboek kost 14,95 en ligt in een eerste oplage van 2000
exemplaren in de Domstedelijke boekhandels.
De firma Veenendaal in de Langestraat in Amersfoort verkoopt
het boekje ook. Laatste vraag aan de twee jonge ondernemers;
worden jullie er nu rijk van? Ze denken van niet. Wellicht dat een
tweede druk wat geld in het laatje brengt, maar dat zal worden
gebruikt voor nieuwe produkties.
De omslag van Het Utrechts Kroegenboek.
kijk op de film
Roma,
Italië 1972
Regi. Frederico Fellini,
in de hoofdrollen Peter Gonzales. Britta
Barnes en anderen
128 minuten, kleur;
te zien in Filmhuis Appelmarkt op zaterdag 5
november om 23 00 uur;
toegang 6.-; CJP 5.-
(van onze fllmredaktle)
AMERSFOORT - Vanaf deze week
tot eind april heeft Filmhuis Appel
markt op elke zaterdag - en vanaf
december ook op zondag - een
nachtfilm geprogrammeerd. Deze
nachtvoorstellingen beginnen
steeds om 23 uur.
De komende twee weken zijn klas
siekers van Frederico Fellini aan de
beurt. Zaterdag 12 november „Saty-
ricon", waarin Fellini het Rome uit de
oudheid als decor gebruikt. Zaterdag
(5 november) wordt „Roma" ver
toond, waarin Fellini zijn visie geeft
op zijn meest favoriete stad
Van jongs af aan heeft alleen al het
noemen van de naam van Rome de
wildste fantasieën opgeroepen bij de
Italiaanse regisseur Frederico Fellini
Geboren in Rimini had hij in zijn jon
gensjaren maar éen verlangen eens
Roeli Walraven en
Jos van Langen
Op de planken van het theater Appel
markt (Groenmarkt 9) staat vrijdag
avond (4 november) Roeli Walraven
met haar programma „Dichter(s) bij
mij".
Roeli Walraven (1950, Alkmaar)
groeide op in Amsterdam waarna ze in
Utrecht aan de Academie voor Expres
sie studeerde. Afgestudeerd ging ze in
1973 naar Groningen waar ze in diverse
produkties bij Genesius. bi) het Gro
nings Studententoneel en in produkties
van de Stadsschouwburg/Oosterpoort
meespeelde. Ze speelde Brecht en
regisseerde Molière, werkte met mu
ziek enzovoorts. Een en ander resul
teerde in het initiatief tot de muziekthea-
tergroep ..Werk in uitvoering", waar
Roeli Walraven als actrice en regisseu
se aan vier stukken heeft meegewerkt
In 1981 wprWto 7ii mee aan de hijzonde-
deze stad met eigen ogen te mogen
aanschouwen En toen hem dat als
18-jarige in 1938 gelukte was het een
kwestie van liefde op het eerste gezicht
Dat was al duidelijk merkbaar in zijn film
..La dolce vita", steeds voelbaar in z'n
deels autobiografische „QVz", maar
kwam toch nergens zo sterk naar voren
in de gespeelde documentaire „Ro
ma
Wat „Satyricon" deed voor het Rome
in het oude Romeinse keizerrijk, doet
„Fellini's Roma" voor het Rome tussen
1938 en heden In prachtige kleurrijke
beelden geeft de regisseur zijn zeer
persoonlijke visie op de stad. die hem al
jaren zo fascineert. Hij neemt ons mee
naar het Rome uit de dagen van Musso
lini, waar de jonge Fellini zijn ogen
uitkijkt op een terrasje waar kostelijke
volkstypen - waar haalt hij ze altijd toch
weer vandaan - in de open lucht gulzig
hun maaltijd verorberen en introduceert
ons in een warenhuis van lichte zeden,
waar verlepte dames zich onbe
schaamd trachten te verkopen aan een
horde getige kijkers. Hij leidt ons binnen
in een goedkoop varieté-theater. waar
het publiek zijn appreciatie voor het
gebodene niet onder stoelen of banken
steekt en laat zijn fantasie de vrije loop
tijdens een kostelijke modeshow voor
kerkelijke gewaden. Daar tussen door
laat hij ons ook het hedendaagse Rome
re produktie „Orgon" bij stichting noor
delijk theater De Voorziening
Dit seizoen is Roeli op de solotoer met
haar nieuwe programma ..Dichter(s) bij
mij", een programma dat alles en soms
niets met poezie te maken heeft Een
avond theater waarop Roeli haar eigen
verhaal d m.v teksten van verschillen
de schrijvers en schrijfsters op zeer
uiteenlopende wijze laat zien. Wat zij
brengt geeft aan de 26 letters van het
alfabeth een nieuwe dimensie die me
nigeen bij het lezen ontgaat
Het programma behandelt geen the
ma of stroming, of een bepaalde figuur
uit de literatuur, maar tracht de koppe
ling te laten zien tussen het geschreve
ne en het gespeelde vanuit een per
soonlijke betrokkenheid.
Opmerkelijk in dit programma is dat er
veel teksten van vrouwen in zijn ver
werkt. ..Dat is niet vanuit één of ander
feministisch standpunt, maar vanuit het
feit dat vrouwen vaak direkter dan
mannen schrijven. Ik vind trouwens dat
zien. maar dan op een wijze zoals
toerist deze stad nooit te zien
krijgen Hij voert ons mee door
gangen van de al zo lang in aanbo
zijnde Metro, belemmerd in zijn aart
door tal van unieke historische vo"
sten als verloren gewaande patriae
huizen en onderaardse kerkhoven
laat ons met de camera eens een h
andere blik werpen op de krankzinn
chaos op de „peripherique", de rr
baan. die het verkeer rond Ron
oude stad leidt en gunt ons eens e
heel ander beeld van nachtelijk Ra
tijdens een lawaaiige rit van gemcA
seerde hippies door de stadskern
Fellini's „Roma" gezien heeft durftc
woon de volgende keer met vakanU
Rome zijn filmcamera niet meer ma
men
Met een bijna fotografisch gebeu
laat Fellini zien hoe Rome in 1938
hem afkwam, met een grote lié
vooral voor de inwoners toont hij
hoe hij het Rome van nu ervaart W
een ding is duidelijk' de mens staal
Fellini op de eerste plaats, de v
bezienswaardigheden van Romev
men slechts het natuurlijke decor I
maakt deze ..Roma" tot één be
grote en vaak ook groteske kale
scoop, die geen enkele filmminnai
bewonderaar van de stad Rome r
missen
teksten van vrouwen vaak meer iH
gankelijk zijn dan mannen aldus B
Walraven. Ze is voor het overige uits
tend in de kwaliteit van een geo
geïnteresseerd
In ..Dichter(s) bij mij" zijn teksten
werkt van o a Kees Schippers, R&'
Campert, Ans Wortel. Hanny Micba:
Annie M G Schmidt en Cees 6
dingh Addy Scheele onderstreepte
met Debussyaanse, aan de jazz'
leende en rechtstreeks illuslrab
klanken. De laatste vier jaar was hj
vaste pianist verbonden aan het ci
retgezelschap van Rients Gratama
Vrijdagavond om 20.30 uur in „Af
markt" Toegang 7.50: met
6,50.
Kindervoorstelling
Zaterdagmiddag (5 november) Is
weer een kindervoorstelling in
pelmarkt". Kindertheater „Jos
Langen" brengt „Thedoor II". Hl
de derde produktie van deze kif
theatergroep. Het verhaal gaat®
een koning die net Iets te dom i$
In de gaten te hebben dat zijn U
langzaam zijn rijk probeert ovf
nemen. De gegevens vermelden
voor welke leeftijdsgroep de
stelling geschikt is.
Toegangsprijs: 4,00 (inclusie"
ranja); aanvang 14.30 uur.
BAM-mamfestatie
en „Foreign Bodies"
Aanstaande vrijdagavond (4 novem
ber) is er in „De Witte Zaal" (Stads-
ring 31) een manifestatie van de
Bond van Amersfoortse Musici
(BAM). Het is een manifestatie, waar
in de BAM zichzelf zal presenteren in
fle vorm van muziek met voordracht.
Er wordt informatie uitgewisseld
over de toekomstmogelijkheden van
de BAM. De Salsa-band „El Nuevo
Sonido" zal de avond swingend af
sluiten.
De manifestatie is in de eerste plaats
bedoeld voor leden van de BAM. die
dan ook allemaal een uitnodiging ont
vangen Maar ook andere belangstel
lenden zijn welkom. De aanvang is om
20.30 uur en de entree bedraagt 5,-
Foreign Bodies
Het voor vorige week zaterdag aange
kondigde programma voor ..De Witte
Zaal" werd een week uitgesteld in
verband met de grote vredesdemon
stratie in Den Haag. Daarom aanstaan
de zaterdag (4 november) het optreden
van het Engels'Nederlandse theater
duo ..Foreign Bodies" Zij brengen een
programma onder de titel ..Melvin's
Revenge".
Foreign Bodies bestaat uit Tim Jones
en Reinier van Schagen. Zij brengen
een uiterst dynamische en visuele ko
medie, die zich afspeelt in de dagen
toen het westen nog wild was, en de
wet, de wet van het pistool.
Het is de geschiedenis van de misluk
keling Meivin McMullon en zijn grote
liefde, Mary Sue Zijn tegenstander
vindt hij in Big Mac. een gewetenloze
schurk, die met zijn komst naar Cripple
Creek, waar de actie plaatsvindt, het
slaperige stadje doet opschrikken. Mel-
vin bindt de strijd aan met Big Mac. om
zo Mary Sue voor zich te winnen,
daarbij terzijde gestaan door de briljan
te Sidney Freud
Wanneer de Soggy Moccasin-
indianen op het toneel verschijnen zijn
de verwikkelingen niet van de lucht. En
dan dragen barkeeper Pierre en zange
res Dolores ook hun steentje aan de
verwarring bij.
Naast zang en dans wordt gebruik
gemaakt van mime, commedia delf
arte, slapstick- en clownstechnieken
Met Melvin's Revenge traden Foreign
Bodies eerder dit jaar op in London en
deze zomer tijdens het Internationale
We zien die tijd vol onzekerheden,
twijfels, verwachtingen en teleurstellin
gen geconcretiseerd in het dorp San
Martino door de ogen van het kind De
inwoners van San Martino kragen van
de bijna verslagen Duitsers het bevel
zich in de kerk te verschansen omdat ze
van plan zijn het dorp in de lucht te laten
vliegen Een aantal dorpelingen ver
trouwt het echter niet en besluit 's
nachts de kerk te ontvluchten en de
Amerikanen tegemoet te gaan. Het zijn
„de roden" die. onder leiding van de
oude Galvano, op wiens gezicht de
strijd getekend is. op weg gaan, hun
bevrijders tegemoet De plaatselijke
bourgeoisie en de clerus zijn wel bereid
de Duitse orders op te volgen zij blijven
achter in de kerk.
De mannen, vrouwen en kinderen
onder leiding van Galvano wagen de
stap in de onzekerheid, het avontuur
tegemoet. Ze leggen hun lot niet in
andere handen maar maken hun eigen
geschiedenis We zien hen op hun tocht
door het niemandsland waar nog een
enkele verdwaalde fascist rondloopt,
maar waar ook de bevrijders hun spo
ren al hebben achtergelaten Het ver
haal krijgt het karakter van een sprook
je; het rijk der vrijheid lijkt aangebroken
Maar die illusie wordt ruw verstoord
In een korenveld komt het nog éénmaal
tot een grootscheeps treffen tussen
plaatselijke fascisten en Galvano's
groep, voordat de schoonwassende
regen en de tegelijkertijd schijnende
zon de volgende morgen de nieuwe tijd
definitief aankondigen. De nacht van
San Lorenzo is voorbij.
Festival of Fools '83 in Kopenhagen Aanvang 20 30 uur/entree 7.50. CJP
De voorstelling is Engels gesproken en ^as 65 f 5.-.
- Foreign Bodies zaterdag in „De Witte Zaal
La Notte di San Lorenzo.
Italië, 1982.
regie Paolo en Vittorio Taviani.
met Omero Antonutti. Margarita Lozano.
Claudio Biqaali en anderen;
106 minuten, kleur;
te zien in Filmhuis Appelmarkt van zaterdag 5
tot en met dinsdag 8 november, dagelijks om
20 15 uur.
toegang 6.-. CJP 5.-
(van onze filmredaktie)
AMERSFOORT - La Notte di San
Lorenzo, de meest recente film van
Paolo en Vittorio Taviani draait deze
week van zaterdag t/m dinsdag in
filmhuis Appelmarkt, aanvang 20.15
uur.
Vanaf het begin van hun carrière in
1950, tot op heden zijn de broers
onlosmakelijk met elkaar verbon
den. Ze maakten vele films, waarvan
in Nederland bekend zijn: Allonsan-
fan uit 1974 en Padre Padrone, waar
mee ze in 1977 De Gouden Palm In
Cannes wonnen.
Ook La Notte di San Lorenzo gooi-
fe hoge ogen en kreeg in 1982 in
Cannes de speciale prijs van de jury.
Peter van Bueren schreef daarna in
de Volkskrant: „Ik vond in Cannes La
Notte di San Lorenzo eén van de
fijnste films die ik daar zag."
In La Notte di San Lorenzo vertelt een
moeder in de nacht van San Lorenzo
haar dochtertje voor het slapengaan
over haar herinneringen aan dezelfde
nacht, veertig jaar geleden. Het was
toen 10 augustus 1944 en de moeder
was net zo oud als haar dochtertje nu.
In het eerste shot van de film is de
camera gericht op een hemel vol ster
ren. Als er een ster valt is dat voor de
moeder het teken om een wens te doen
en ze wenst het verhaal te vertellen van
haar belevenissen als jong meisje.
10 augustus 1944 stond Italië op de
drempel van de bevrijding. De Duitsers
waren praktisch verslagen; de Amerika
nen waren in aantocht Het was de tijd
waarin het oude regiem nog niet was
weggevaagd en het nieuwe gezag nog
niet was aangetreden.