Spaanse ontboezemingen Kantliji „Le choix des armes", policier van Corneau The Draughtsman's Contract deze week in het Filmhuis Wachten op druk IMIIIIIIkiiim DINSDAG MOVIE CYCLUS „Psycho 2" EXPOSITIES AMERSFOOl Van dichtbij en verre Politiehond kampioen Uitkeringen in nieuwste Vrouwenkrant ■■■■■■■TflTTTTlMMmi..- Gemiddelde leeftijd ambtenaar neemt toe DONDERDAG 17 NOVEMBER 1983 loep op Leusden 18 In verband met ziekte van Kantlijner zult u deze rubriek even moeten missen. DE ZONNEHOF Zonnehof 8, Werk van Emil Nolde en met 15 januari 1984 Open dinj tot en met zaterdag van 10 00 tot i) uur. Op zon- en feestdagen van 13 17.00 uur. Maandag en Nieuwjaars gesloten. 24 en 31 december gesi na 15.00 uur. MUSEUM FLEHITE Westsingel 50 Werk van Jords Hoorn, stadstekenmeester, en zijn Amersfoortse tekenschool. Tot en met 20 november Q dinsdag tot en met vrijdag van 10.0 17.00 uur. Zaterdag en zondag 14 00 tot 17.00 uur HET KAPELHUIS Krankeledenstraat 11De magie in pottenbakken van Nel Houtman. Tot en met 22 november Q dinsdag tot en met zaterdag van i tot 17.00 uur. HET PLOEGHHUIS Grote Spui 13 Etsen van Sjoerdi ker en Peter Bes, sieraden van Postma. Tot en met 26 november 0 woensdag tot en met zaterdag 11 00 tot 18.00 uur. GALERIE CONINCK Coninckstraat 20. Werk van Lau( en Arie van Selm. Tot en met 20 november C donderdag tot en met zondag vanl tot 17.00 uur. GALERIE ROSART P J. Troelstralaan 2 Sieraden Asnat, gouaches van Philip Boj beelden van Henk de Vis. Tot en met 18 december Ope- donderdag en vrijdag van 110? 17.00 uur. Op zondag van 14.0 ii 17.00 uur. Geopend van 20 no ber. ZIEKENHUIS DE LICHTENBERG Utrechtseweg 160. Archeologi 11 kijk op een oude artsenpraktijk. Tot en met 15 december dagelijks van 8.00 tot 20.00 uur f RUSTHUIS DE LICHTENBERG s( Utrechtseweg 279. Aquarellen 1 Anneke van Steenbergen Sr. Tot en met 15 december. Open lijks van 14.00 tot 17.00 uur. 1 VERPLEEGHUIS DE LICHTENBERG Utrechtseweg 293. Tekeningen a Theo van den Nahmer. Tot enr december. Open. dagelijks van 14.00 tol uur. SINT ELISABETH 5 ZIEKENHUIS Ringweg Randenbroek 110 Obji ,n van Annelies Pont en schild 8 van Sietse Goverts. Tot 15 december Open dsa van 8.00 tot 20 00 uur En nu ook weer boerderij „De Rosmolen" aan de Ha mer sveldseweg, die terwille van de nieuwbouw weg moet en Munnikhove die al bijna verdwenen is; zo raken we aardig door onze boerderijen heen. Vanuit het Zuiden ko mend is de Hamersveldseweg nog een toonbeeld van lande lijkheid. Weilanden, hier en daar een maïsveld, links en rechts boerderijen en een en kel bescheiden woonhuis waartussen zelfs een minia tuur-dierentuintje niet ont breekt. 'k Heb me kostelijk geamuseerd bij die razend snelle apen. 't Lijken me echte pestkoppen onder elkaar Het gejudas en gekhjs is niet van de lucht in dat apenhok. Het is jammer dat sommige dorpelin gen zo n verrekte haast heb ben met het autootje dat je als fietser soms het vege lijf moet zien te redden om niet in de rubriek verkeersongevallen te komen. Toch is die weg nog een goed beeld van het oude Ha- mersveld. De Rosmolen, nog bewoond door een soort com mune wat best schijnt te gaan, staat dus op de nominatie om ook te verdwijnen. Hoewel geen schoonheid van bouw is het toch een karakteristiek van deze omgeving waarin van lie verlee alles verdwijnt wat nog aan vroeger herinnert. De strijd om de weg te laten zoals ze was is geloof ik bij voorbaat al verloren. Hier wat weg en daar wat weg en we hebben een snelle „doorgaande" weg. Het kostbare Claeverenblad is al bijna ingepakt door de geslo ten bouw eromheen. Zodoen de moet elk stukje grond pro- duktief gemaakt worden en geld opbrengen want er is veel nodig, onder meer door grote „tegenvallers" in 'tgemeente lijk beleid. Wat ook verdwenen is, maar niet zo zichtbaar, zijn die fraaie eiken betimmeringen in ge meentehuis no 1. Prachtige eiken deuren en lambrizerin- gen gaven het interieur stijl, 'k Vond dat er iets voornaams uitging van dat oude raadhuis, maar in een sportschool past dat niet meer. Volgens enkele bewoners aan de Zwarteweg geeft het zwaar verkeer al weer over last. Er prijken daar wel enkele borden: verboden voor vracht wagens, maar omdat er nooit gecontroleerd wordt gaan de vrachtwagens gewoon door, zou ik ook doen. Nu komen er waarschijnlijk belemmenngen die het de vrachtwagens moei lijk gaan maken maar die ook de toegang naar het dorpscen trum voor ander verkeer kun nen beperken. Als 't Ruige Veld bebouwd is, gaat dat vast en zeker problemen geven. Een en ander zal ook weer veel geld gaan kosten. En dan zou je als simpel denkend mens zeggen: zet een paar keer een politievrouw of -man neer en deel wat dure bonnen uit aan die vrachtwagenbestuurders, dan komt er nog geld binnen en dat hele dure plan hoeft niet. De overlast, voor zover die er is, is voorbij. Misschien komt er nog een gemeente raadslid op deze simpele ge dachte. Een beetje doorgere deneerd zou je kunnen zeg gen: haal al' die hónderden borden maar weg die het dorp ontsieren; 'k heb eens gehoord dat zo'n neerzetten bijna twee honderd gulden kost. Er hing een zware herfst geur in Den Treek toen bij die Hubertusjacht! 't Was erhuive- hg en kil door de tussen de bomen zwevende dikke mist. Het was ook niet zo n schilder achtig tafereel als in vorige jaren, de kleuren der jachtstoet waren fletser en het anders zo uitbundige geel en goud der bladeren was killer van tinten. We gingen als vanouds naar de luisterrijke Heetvelderweg, dat vind ik zo n romantische weg, om de terugkomst der ruiters te zien. Maar dat duurde zolang, het werd alsmaar killer en de mist steeds dikker, en nog steeds niks te zien. 'k Heb het hek maar nagetekend waar we tegenaan bungelden. Een paar honderd mensen huiver den met ons mee. Toen de meute kwam, waren wij allang weg. En toen was er nog een ander evenement waar ik naar uitzag. In het Haags Gemeentemu seum was een grote tentoon stelling van de meesters der Haagse School, een groep schilders die omstreeks 1900 bijna het peil van de zeventien de eeuwse schilders benader de. Het was een dag voor de grote vredesdemonstratie, zonder problemen met het openbaar vervoer naar de Hof stad. Eigenlijk is Den Haag geen stad. het heeft nooit stadsrechten gehad, dus nog steeds een dorp. 't Was een heerlijk weerzien met het werk van Mesdag. Jozelf Israëls, Weissenberg en al die anderen. Ongelooflijk mooi vind ik de koeien aan de waterkant van Willem Maris en de droomfiguren van z'n broer Matthijs. 'k Had wat droeve herinne ringen aan het museum. De laatste keer dat ik er 'was, was met een jonge vriend, een jon gen uit een wat arm gezin maar met een geweldige tekenaan- leg. Er was toen een tentoon stelling van Jan Sluyters die later in Parijs z 'n grote bekend heid kreeg; de moffen vonden het ontaarde kunst. M n vriend had een beurs van de kunstacademie verworven en werkte vlijtig. We bezochten samen veel musea totdat hij bij de razzia 's in Rotterdam werd opgepakt en naar Duitsland afgevoerd werd; hij is niet meer Netto gaat het hier om een bedrag van circa 250 gulden. Het ziekteverzuim onder de Leusdense ambtenaren in 1982 was 4,55 procent. In 1981 lag dat percentage op 2,7. Volgens de samenstellers van het verslag mag hieruit geen verontrustende conclusie worden getrokken, „omdat Leusden ten opzichte van het landelijke ziekteverzuim (8,1 een gunstige positie blijft innemen". Onder het kopje „Varia 1982" in het sociaal verslag lezen we nog een paar aardige dienstmededelingen: vorig jaar zijn vier ambtenaren in het huwelijk getreden, terwijl in gezinnen van gemeentepersoneel twee kinderen werden geboren. De aktiviteiten van de personeelsvereniging bestonden uit het organiseren van een weekend Londen, dropping, barbecue, fondue-avond, Sinterklaasfeesten en Kerstbingo's. Wachtmeester Ringer Bos van de groep rijkspolitie Leusden is erg trots op zijn politiehond Iron. De viervoeter wist namelijk deze week op een onderlinge wedstrijd van de afdeling district Utrecht de eerte prijs te behalen, in totaal sleepten Ringer en Iron 433 punten in de wacht. Hun beloning was een faale beker die volgend jaar verdedigd moet worden. De Vrouwenkrant van november besteedt ruim aandacht aan uitkeringen. In het artikel „Vrouwen en sociale wetgeving" is door Franclne van der Vaart op een duidelijke manier een globaal overzicht gegeven van de soorten wetten die er zijn, waarvoor ze bedoeld zijn en welke regelingen discriminerend kunnen werken voor vrouwen. Bijstandsvrouw Linda vertelt hoe ze niet rond kan komen van haar bijstandsuitkering. „Ik sta wel eens bij de HEMA met een trui of jurkje in mijn hand. Je zou het zo in je tas kunnen laten glijden. Ik zou willen dat ik het durfde!" Naast een verslag van een gesprek met een vrouw die in de BKR (beeldend kunstenaarsregeling) zit, is er een interview met ambtenaar van Nlmwegen van de Sociale Dienst. In dat gesprek komt naar voren dat de belangstelling van de politieke partijen en ook van de eigen wethouder voor die afdeling zeer gering is. Het aantal mensen dat aanspraak kan maken op een uitkering groeit, terwijl het ambtenarental gelijk blijft. De hulpverlener komt klem te zitten tussen „de regels van Den Haag" en de cliënten. Verder nog een artikel over bruidenmoord in India, nieuws over het vrouwenontmoetingscentrum (the continuing story) en het programma van het vrouwencafé. De krant is voor een gulden te koop in de boekhandel in de Hamershof, de bibliotheek in Leusden-Centrum en vanaf deze maand ook in de bieb in Leusden-zuid. Het is misschien een beetje l-lig om erover te beginnen, maar dit p-straalt/e waarmee deze brandweerman de brand in Boerderij Munnikhove te lijf gaat. geeft te denken Moest de leegstaande boerderij blijven branden, omdat afbraak als het zwaard van Damocles boven haar dak hing. maar bij het CDA nogal gevoelig lag? Niks van deze verdachtmakingen. Het ielige straaltje uit de brandweerslang was het gevolg van te weinig druk. die na een paar'minuten weer terugkwam. Redaktie: Caspar van Loo Bijdragen: Noortje Klinkenberg De gemiddelde leeftijd van de Leusdense ambtenaar neemt toe. Op de laatste dag van 1982 was 38 procent tussen de 35 en 44 jaar, terwijl dat percentage eind 1981 op31 lag. Toen was ook 31 procent tussen de 25 en 34 jaar, terwijl in 1982 deze leeftijdscategorie met 5 procent is afgenomen. De gemiddelde leeftijd van het Leusdens gemeentepersoneel was per 31 december van het vorig jaar 38 jaar. De wetenswaardigheden staan vermeld in het sociaal jaarverslag van de gemeente. Zo n verslag verscheen in mei 1980 voor het laatst. Door een ondercapaciteit van het stafbureau personeelszaken is pas nu weer een nieuw sociaal jaarverslag verschenen. Daarin zijn cijfermatige en grafische overzichten, zonodig met toelichting, gepubliceerd over zaken die betrekking hebben op de ambtenaar in Leusden. Deze verzameling gegevens beslaat de jaren 1980,1981 en 1982. Uit het verslag blijkt verder dat door de werkloosheid het aantal sollicitanten op vacatures bij de gemeente aanzienlijk is toegenomen. Telde men in 1979 voor twintig wervings- en selectieprocedures nog 354 sollicitanten, in 1982 kreeg de gemeente op negen vacatures (inclusief het onderwijs) 565 sollicitanten te verwerken. Ook aardig om te constateren is het feit dat er maar weinig vrouwen in hoge funkties werkzaam zijn. Op de secretarie werken twee vrouwen in funktieniveau 7 (de schaal gaat tot en met 13) en bij gemeentewerken één vrouw in funktieniveau 5. De rest zit lager. Het overzicht van de ontwikkeling van het gemiddeld netto-inkomen van de Leusdense ambtenaren per funktiegroep laat zien dat de ambtenaren in de laagste funktiegroepen ongeveer hetzelfde salaris hebben als op 1 januari 1980. De grafiek laat echter geen rechte maar een op-en-neer-gaande lijn zien. Hun collega's in de hogere funktiegroepen (van 7 tot en met 13) hebben echter fors moeten inleveren ten opzichte van 1 januari 1980. Dat geldt met name voor de ambtenaren in de funktiegroepen 7 tot en met 9. „Psycho 2", 1983. Produktle: Hilton A. Green. Regie: Richard Franklin. Scenario: Tom Holland. Muziek: Jer ry Goldsmith. Met: Anthony Perkins, Vera Miles, Meg Tilly, Robert Loggia (Amersfoort, Grandtheater). heeft van Mrs. Herbert, die hem in ruil daarvoor haar gunsten in bed verleent Haar man is voor twee weken naar Southampton. Allengs komt de met de Duitser Mr. Talmann gehuwde dochter erachter dat de tekeningen van Mr. Neville details bevatten, die verwijzen nëar^éen geheim, een mysterie. Ze beloöft de tekenaar echter haar mond te zullen houden, als hij ook bij haar in bed zal kruipen. En zo raakt Mr. Neville almeer betrokken in een complot, ge richt tegen de eigenaar van het land huis, die tegen het einde van de film vermoord in een gracht wordt gevon den Verbaasd door alles wat er tijdens zijn verblijf in het landhuis is voorgeval len, stelt Neville Mrs. Herbert voor een dertiende tekening te maken. Ze stemt daarin toe op dezelfde voorwaarden. En dan komt Neville achter de alarme rende waarheid achter zijn oorspronke lijke contract. The Draughtman's Contract is een film met een volstrekt unieke, geheel eigen sfeer, die weliswaar zeer Brits is, maar ook zeer toegankelijk voor een met-Engels publiek. Het verhaal is uit stekend te volgen, hoewel er na iedere vertoning heftige discussies zullen los barsten over wie nu de moordenaar is van Mr. Neville. Greenaway heeft een aantrekkelijke speelfilm gemaakt zon der al te veel concessies te hebben gedaan aan zijn voorliefde voor het inventariseren van zaken. De film is een ode aan de teken- en schilderkunst, het Engelse landschap en de Engelse taal. Prikkelend daarbij is ook de bizarre humor, onder meer in de vorm van de dialogen, waarbij diverse personages elkaar voor rotte vis uitmaken, zonder dat er ook maar één onvertogen woord valt. teruggekomen. Enig kind van een wat oud echtpaar, hun enkel en trots bezit. Ze kregen van de autoriteiten bericht dat hun zoon aan een hartkwaal was overleden, hij rust ergens in een massagraf in de buurt van Hamburg. Het was een stille beschei den jongen met één hartstocht: schilderen. We zagen eens het werk van de onlangs overle den A. C Willink, toen huilde hij bijna. „Zo kan ik het nooit, stamelde hij, en dan ik weer: „Joh. je bent nog zo jong en hebt nog een heel leven voor je," niet wetende dat.En nu, bij Mesdag, Mans en al die anderen was het of-ie naast me liep en z'n jeugdige kritb gaf. Als ik soms op z 'n zolder was kon-ie woest worden 3 het niet ging zoals hij wilde l vader is van verdriet gestor*: en moeder heeft nog ja® geteerd op de herinnering (Van de fllmredaktle) Bij een schietpartij met collega's raakt de gangster Serge gewond. Zijn maat Mickey brengt hem naar een oude vriend van Serge, de inmid dels zeer rijke en achtenswaardige Noël Durieux en zijn vrouw Nicole. Durleux en Mickey liggen elkaar niet en Mickey vertrekt. Serge sterft. Mic key keert terug, maar treft de politie bij Durieux aan. Hij verdenkt deze ervan de politie getipt te hebben en bedreigt hem. Durieux vat het plan op om Mickey met hulp van vrienden te doden. Bij zijn opsporingsactie ontdekt hij het verleden en de achter grond van Mickey, waarin hij veel van zijn eigen jeugd herkent. De Franse regisseur Alain Corneau is vooral bekend geworden door verschil lende uitstekende politie-thrillers, die behalve de gebruikelijke elementen ook een flinke dosis human interest bevat ten Films van zijn hand waren o m „Police Python 357" en „La Menace" Dat. in kombinatie met het acteurstrio Yves Montand, Catherine Deneuve en Gerard Depardieu, moet in principe een goede film opleveren, is dan ook de eerste gedachte De meest boeiende kant van „Le choix des armes" is de konfrontatie tussen de jonge, door zijn milieu praktisch tot criminaliteit ge dwongen Mickey (Depardieu) en de grijzende nouveau rich Durieux (Mon tand), die zich zij het op niet geheel ..Het was huiverig en kil door de tussen de bomen zwevende mist" (Van de fllmredaktle) Bijna een kwart eeuw nadat Alfred Hitchcock „Psycho" maakte, worden we met een nieuwe versie gekonfron- teerd. In „Psycho 2" akteert opnieuw Anthony Perkins als Norman Bates, de psychopatische moordenaar. Kregen we in Hitchcock's „Psycho" slechts een schim te zien van deze moordenaar, in de versie van de Australische regisseur Richard Franklin (maker van de thriller „Patrick") krijgen we Norman Bates volledig in beeld. AMERSFOORT - „The Draught man's Contract" Is de eerste lange speelfilm van Peter Greenaway, een voormalige filmcutter en thans ook nog steeds actief als kunstschilder, boekenschrijver en -illustrator. Sinds 1966 maakte Greenaway een groot aantal korte films, waarin hij vooral bezig was met het rangschik ken van allerlei zaken, zoals tele fooncellen en landkaarten eri bij voorbeeld gegevens verschafte ovef mensen die de dood vonden door uit het raam te vallen of door de bliksem getroffen waren. Drie jaar geleden maakte hij een zeer lange fictie-documentaire over 92 slachtoffers van „Unknown Violent Events" onder de titel The Falls. In datzelfde jaar legde hij het British Film Institute een eerste scenario voor van The Draughtman's Contract, dat er na veel geharrewar uiteindelijk 180.000 in stak. Na de eerste draaidagen was dat geld al praktisch op, waarna het nieuwe televisiestation Channel Four nog eens met 150.000 over de brug kwam Daarna restte Greenaway nog de oplossing voor het probleem de film van 3Vz uur terug te brengen naar bioscooplengte. De versie van The Draughtman's Contract zoals die nu te zien is, is een film met vaart, niet in de laatste plaats door de flitsende (en schitterende) dia logen en de muziek van Michael Ny- man De tekenaar, Mr Neville, produ ceert in hoog tempo de twaalf tekenin gen van het landhuis in Wiltshire en de omgeving, waarvoor hij een opdracht Scene uit „Le choix des armes van Alain Corneau, te zien in de dinsdag movie-cyclus Met Catherine Deneuve en Gerard Depardieu legale wijze, aan zijn afkomst ontwor steld heeft. Toch kleven er aan deze film van Corneau verschillende negatie ve zaken Zo wordt het in het eerste deel van de film allesbehalve duidelijk wie op wie schiet, laat staan waarom Bovendien had de film (nu 135 minuten) best wat korter kunnen zijn door een aantal overbodige scènes simpelweg te schrappen, omdat ze geen wezenlijk onderdeel van het verhaal vormen. Voor het overige is „Le choix des armes" een boeiende „policier", die met name door het spel van Montand, Deneuve en Depardieu boven de mid delmaat wordt uitgetild Voor de liefheb bers van dit genre beslist de moeite van het bekijken waard. In het verhaal van „Psycho 2" komt Norman Bates na 22 jaar vrij. Bij zijn terugkeer in de maatschappij wordt hij opgewacht door Vera Miles, de zuster van de vermoorde Janet Leigh. Vera is het geenszins eens met de vrijlating van Bates. Ze krijgt het gelijk al spoedig aan haar zijde, want ook in „Psycho 2" worden mensen op afschuwelijke wijze vermoord U moet daarbij niet denken aan aller lei bloederige toestanden, daarvoor is Richard Franklin teveel een fan van Hitchcock Hij benadert diens werkwijze in grote lijnen, maar heeft - gelukkig - ook een eigen visie aan „Psycho" toegevoegd. Scène uit „The Draughtsmans Contract te zien in het filmhuis

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 18