Ouderwetse James Bond in „Never say never again" Pink Floyd's „The Wall": hallicunerende film ÉÉNMALIGE AANBIEDING VAN SEAN CONNERY j Alle Bond films op j 'n rijtje Kerstkaarten maken bij Blijhof UITSTEKENDE REMAKE VAN „THUNDERBALL" r IN DINSDAG MOVIE CYCLUS L kijk op de film DONDERDAG 8 DECEMBER 1983 Klaus Maria Brandauer en Kim Basinger in Never say never again öor Bert Vos) lever say never again", GB, 1983. =gie: Irvin Kershner. Produktie. Jack chwartzman; scenario: Lorenzo Sem- 3 Jr.; camera: Douglas Slocombe; «ciale effecten David Dryer en Ian fagrove; animatie-modellen Carole Jong; montage Bob Lawrence; met: Ban Connery, Klaus Maria Brandauer, ax von Sydow, Barbara Carrera, Kim ssinger, Bernie Casey en Edward Keuring: jaar Première Neder- "d. Grand Theater Amersfoort is De verrassingen zijn de we ld nog niet uit, te beginnen is j James Bond. lan Fle- 1 ing's fameuze schepping kt zo langzamerhand het iuwige leven te hebben. Het et er in ieder geval naar uit, at we nog wel de nodige lond-films kunnen verwach- n, nu de Britse schrijver ohn Gardner de licensie van n Fleming heeft overgeno- en en verder is gegaan met l"|et beschrijven van de span ende, kleurrijke en ook hu- oristische avonturen van het grootste aanvalswa- en waarover Groot- momenteel be- alle kruisraketten en ten spijt. Maar af- van de ongetwijfeld bezigheden van Gardner, hebben we nu maken met een nieuwe de remake van de enige, alias Connery in de hoofdrol. ien met loyaliteitsgevoe- ten opzichte van 007 Sean Connery en Kim Basinger in een scène uil ..Never say never again" Roger Moore zullen het bij het zien van „Never say never again" eventjes moeilijk krij gen, want deze remake van „Thunderball" is een feest der herkenning en kan be schouwd worden als een ge slaagde reünie van oud gedienden. Toen Sean Connery in 1971 na „Diamonds are forever" de finitief besloot een streep te zetten achter zijn glanzende carriere als geheim agent in de spektakels van Albert Broccoli I's Gr één echte Sinterklaas is. is er maar één echte James Bond: Sean Connery kever say never again terzijde gestaan door de mooie Kim Bassinger en Harry Saltzman, had hij niet kunnen vermoeden, dat je „nooit nooit moet zeggen" en dat hij nu, anno 1983, opnieuw in een James Bond-film zou verschijnen, ook al schijnt dat volgens berichten de aller, al lerlaatste keer te zijn. Maar toch die aller- allerlaatste keer is desondanks de moeite van het bekijken alleszins waard. Zoals gezegd hebben we te maken met een feest der her kenning, waarbij superschur ken als Blofeld (ditmaal ge speeld door Max von Sydow) en een schurken-organisatie als SPECTRE weer ten tonele worden gevoerd. De James Bond van het elektronische su perspektakel is door regisseur Kershner (The empire strikes back) samen met scenario schrijver Lorenzo Semple Jr (Paptllon, Three days of the Condor en King Kong) weer teruggebracht tot de wat over zichtelijker proporties van een hardwerkende spion, die voor allerlei hete vuren komt te staan zonder in het bezit van een brandblusser te zijn. Kortom.de enige, echte, ouderwetse Ja mes Bond is terug van wegge weest. De James Bond van „Dr. No" en „From Russia with love". En ik moet zeggen, dat bevalt uitstekend, alle super- spektakelstunts van Roger Moore in „Octopussy" ten spijt „Never say never again" is - zoals gezegd - een remake van de in 1965 gemaakte Bond-film (mèt Connery): „Thunderball". De Bond-aanhangers zullen zich nog wel herinneren, dat in deze film sprake was van de kaping van een Vulcan Vindica tor met twee atoombommen, door de internationale misdadigers-bende Spectre. In „Never say never again" is de situatie geactualiseerd en krijgt Bond te maken met de kaping (op vernuftige wijze) van twee kruisraketten, eveneens voor zien van atoomkoppen. Voor het overige zijn de grote lijnen van het verhaal aangehouden. Wie „Thunderball" heeft ge zien, zal met mij kunnen konklu- deren, dat „Never say never again" veel beter uit de verf is gekomen. Dat komt onder meer ook, omdat „Thunderball" niet tot de beste James Bondfilms gerekend kan worden. Regis seur Terence Young kreeg na Sean Connery is wel wat ouder geworden, maar voor de rest is het net, alsof hij nooit weggeweest is. Met zichtbaar gemak opereert Connery op nieuw als de flegmatieke Ja mes Bond, charmant ten op zichte van de ook nu weer verschillende, aanwezige schoonheden (Barbara Carre ra, Kim Basinger), onwrikbaar tegenover zijn misdadige oppo nenten (Max von Sydow, Klaus Maria Brandauer). Scenario-schrijver Loren zo Semple Jr. heeft de sfeer van Flemings romans uitste kend aangevoeld en heeft de dialogen zoals gebruikelijk weer gekruid met aanstekelij ke humor en understate ments, zodat in het kort ge zegd alle ingrediënten om van „Never say never again" aanwezig zijn om van deze in feite unieke Bond-film als eenmalige aanbieding een even groot succes te maken, zo niet groter, dan concur rent „Octopussy". De recente-cijfers in de Verenig de Staten hebben dat reeds bewezen. Blijft over dat loya- liteitsgevoel ten opzichte van Roger Moore. Kiezen tussen Connery en Moore is niet gemakkelijk, maar gelukkig heeft Connery al vastgesteld, dat hij niet wéér als Bond op zal treden, zodat een echte keus ons wellicht bespaard zal blijven in de toekomst V. (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Speciaal voor I de geïnteresseerde liefhebbers j zetten we alle tot nu toe gemaakte Bond-films nog eens voor u op een rijtje. I 1. Dr. No, 1962. Met Sean Con nery en Ursala Andress 12. From Russia with love, 1963, Sean Connery. Tatiana Romanova. 3. Goldfinger, 1964, Sean Con nery, Claudine Auger. 4. Thunderball, 1965. Sean Connery, Claudine Auger. 5. You only live twice. 1967, Sean Connery. Akiko Maka- bayashi, Karin Dor 6. On her majesty's secret ser vice, 1969, George Lazenby, Diana Rigg. 7. Diamonds are forever, 1971, Sean Connery, Jill St John. 8. Live and let die, 1973. Roger Moore, Jane Seymour 9. The man with the golden gun, 1974 Roger Moore. Britt Ekland. 10. The spy who loved me, 1977, Roger Moore, Barbara Bach. 11. Moonraker, 1979, Roger Moore, Lois Chiles. 12. For your eyes only, 1981, Roger Moore, Carole Bou quet. 13. Octopussy, 1983, Roger Moore, Maud Adams 14. Never say never again, 1983, Sean Connery, Barbara Carrera, Kim Basinger De stand is nu: zeven Bondfilms met Sean Connery, zes voor Ro ger Moore. George Lazenby mocht één keer Bond voor zijn rekening nemen, maar dit was geen onverdeeld succes. Overi gens is het natuurlijk wel een unieke situatie, dat over één hoofdfiguur nu al veertien films zijn gemaakt. Een dergelijke, langduri ge reeks is zeldzaam in de ge schiedenis van Hollywood. de opnamen nogal wat proble men met de kontinuiteit, waar door verschillende essentiële opnamen moesten vervallen, maar de oplettende toeschou wer zal dat zeker hebben ge merkt. Never say never again" heeft dat euvel niet en loopt als een trein. Ook al ligt de nadruk minder op het spektakulaire, het elektronische vernuft van de laatste Bond-films, dat bete kent allerminst, datNever say never again" géén spektakulai- re scènes zou hebben. Bond gebruikt naast de fiets ook een super-snelle, van verschillende handige snufjes voorziene, mo tor, waarmee hij als een ge vaarlijke snelheidsmaniak door de nauwe straatjes van Nice en omgeving suist en met name de ontsnapping uit het midde leeuwse kasteel behoort tot de hoogtepunten van de film, die wordt afgesloten met een al even spektakulair onderwater gevecht en de strijd in een ondergrondse tempelgrot. James Bond (Sean Connery) in het hol van de leeuw in Never say never again' (door Bert Vos) AMERSFOORT - Omdat - naar mijn mening - Alan Parker s film „Pink Floyd's The Wall" bij het uit brengen in 1982 bij het publiek een beetje onopgemerkt is gebleven, is het goed, dat er een herkansing plaats vindt in de Dinsdag Movie Cyclus van het Grand Theater. Het is overigens de op één na laatste film In de movie-cyclus van dit jaar. Op 20 december wordt 1984 afgesloten met een reprise van de geruchtmakende film „Last tango in Paris" met Marlon Brando en Maria Schneider. „Pink Floyd's The Wall is de verfil ming van het gelijknarrvge platenalbum van de popgroep Pink Floyd. Pink Floyd's Roger Waters schreef dan ook het scenario voor deze, door Alan Parker geregisseerde film rond een populaire popzanger, die steeds verder wegzinkt in een poel van eenzaamheid en lethargie, het isolement, waarin hij zijn hele leven verkeerde nu geheel in de praktijk te brengen door zich van iedereen af te sluiten. Dromend, hallicu- nerend, fantaserend op het bed van een hotelkamer beleeft de knaap opnieuw zijn leven zoals hij die geleefd heeft of geleefd zou willen hebben, doorspekt met macho-fantasieën, pijnlijke herin neringen en al even pijnlijke waanzin In feite een soms chaotische aanklacht tegen de wereld, tegen oorlog, tegen fascisme, tegen de commercie, eigen lijk tegen alles. ,,The Wall" is de muur, waarmee de popzanger (goed ge speeld door Bob Geldof) zich geheel heeft omringd. Maar het is ook de muur. waarin de namen van de oorlogshelden worden gegrift, het is het enige wat van de mens overblijft een naam in een steen gegrift „Pink Floyd's The Wall" is niet direkt^een gemakkelijke film, juist door de soms wat chaotisch aan doende vermenging van hallucina tie, fantasie, droom en realiteit. Toch bevat „The Wall" aangrijpende scè nes, op zeer knappe wijze geaccen tueerd door de schitterende animatie van Gerald Scarfe. „The Wall" Is - in samenhang met de muziek van Pink Floyd's album „The Wall" een soms schokkende orgie van beeld en ge luid. Voor de één een nietszeggende „puinhoop waar geen broodje uit te bakken valt'voor anderen zo helder als glas met tal van belangwekkende thema's in schitterende beelden uit gewerkt. t LEUSDEN - Aanstaande za terdag zijn kinderen vanaf 6 jaar en ouders van harte welkom op de Blijhof-instuif om kerstkaar ten te komen maken. De instuif wordt gehouden van 's middags half 2 tot half 5. Het betreft hier een nieuwe aktiviteit voor jong en oud van de speel- en rekreatieverenlging Blijhof aan de Ansfriduslaan. Men kan die middag borduren, silhouet knippen, met wasco en inkt werken en ijskristallen maken. Ook kaarten vervaardigen in de vorm van een kerstklok, kerstbal en kerstboom behoren tot de mogelijk heid. De kosten voor deelname bedra gen 1,50 voor leden en niet-leden betalen 2,50 per persoon, inclu sief een consumptie. Voor de ou ders staat er ook een glaasje war me wijn klaar. uit „Pink Floyd's The Wall".

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1983 | | pagina 11