„The day after" - de gruwelijke
verschrikking van eenatoomoorlo
films in Dinsdag
Movie Cyclus
„Excalibur" in
Dinsdag Movie Cyclus
Het jaar
van de haas
„Colpire al Cuore
in Appelmarkt
Nieuwe reeks
Vader, zoon en terrorisme
„Close encounters of the third
kind" in Cinemaclub De Korf
Bijeenkomst
jongeren
vredesgroep
Nachtfilm in filmhuis:
n
OP DONDERDAG 19 JANUARI 1984
DONDERDAG 12 JANUARI 1984
kijk op de film
12
Scène uil ..Excalibur".
LEUSDEN - Het ligt in de be
doeling in Leusden te komen tot
de oprichting van een Jongeren
Vredesgroep onder auspiciën
van het Vredesplatform Leus
den. Hiertoe zal op vrijdag 13
lanuari a.s. een aantal jongeren
bijeenkomen om met elkaar te
praten over het hoe, wat en waar
om. Jongeren, die ook interesse
hebben en willen deelnemen,
kunnen zich opgeven bij Jeanne
Kal, tel. 946685.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de Dinsdag
Movie Cyclus van het Grand Theater
kan men volgende week dinsdag
kijken naar de fantasy-film van regis
seur John Boorman „Excalibur". Het
is het fantasierijke verhaal over ko
ning Arthur en de Heilige Graal,
nauw verbonden aan het magische
zwaard Excalibur.
Dit verhaal - een samenvatting van
alle romantische legenden - geeft een
beeld van de oorlogen van geharnaste
ridders, van de betovering van Came-
lot, de burcht van Koning Arthur, waar
idealisme wordtondermijnd door ver
raad, tot aan de uiteindelijke overwin
ning van Arthur en zijn afscheid van de
sterfelijke wereld.
Magische betovering omringt de ge-
de TV gerust te stellen Zeker is. dat de
Amerikanen op een nogal ruwe wijze
wakker werden geschud.
Het is wat pijnlijk dat al die honder
den boeken en artikelen over de
verschrikkingen van een atoomoor
log relatief zo weinig effect sorteer
den, terwijl één goed gemaakte ge
dramatiseerde film over hetzelfde
onderwerp miljoenen mensen
schokt en tot nadenken stemt. Het Is
net, alsof de beelden pas een gevoel
van realiteit hebben gegeven. En zo
Is het In feite ook.
Wie naar „The Day After" kijkt, heeft
het gevoel er heel nauw bij betrokken
te zijn, juist omdat het gaat om de
mensen, de slachtoffers. Juist om
dat het zo'n angstaanjagende bijna-
reallteit is geworden. Het gevoel van
onmacht en afschuw bij het zien van
deze film is groot, maar de uiteinde
lijk vraag is of wij er als mensheid
iets van zullen leren. Zullen we onze
leiders inspireren tot vredeshande-
lingen?
Regisseur Nicholas Meyer („Time
after time. Star Trek II) heeft op basis
van een scenario van Edward Hume
een film gemaakt, die de verschrikkin
gen van een nucleaire oorlog op angst
aanjagende wijze zichtbaar maakt. Kille
woorden en dito cijfertjes werden door
Hume na zes maanden studie van
officiële rapporten vertaald in beeldtaal
en het effect is gruwelijker dan woorden
kunnen uitdrukken. Waarbij bedacht
moet worden, dat de werkelijkheid naar
alle waarschijnlijkheid vele malen gru
welijker zal zijn
Meyer situeerde de film in Kansas
City en Lawrence, een kleine universi
teitsstad in de buurt ervan. Het begint
allemaal vreedzaam met het leven van
alle dag De chirurg die een operatie
doet, studenten die met hun jonge
problemen worstelen, de boeren,
werkend op het land. het jonge paartje,
dat over enkele dagen zal gaan trou
wen Een gewone dag zoals alle andere
dagen Een mooie zomerse dag vol
boorte van Arthur. Zijn bestemming
wordt geleid door de tovenaar Merlijn
tot hij het zwaard Excalibur uit de steen
weet te trekken, waar het door zijn
stervende vader was geplaatst, en zijn
koninkrijk opeist.
Arthur en zijn koningin Guenevere
houden hof in Camelot, waar zij recht en
vrede brengen De ridders van de Ron
de Tafel, wier idealen worden geperso
nifieerd in de ridderlijke Lancelot, ver
breiden de vrede van Camelot door het
land. Maar de toverkracht van Merlijn,
die deze edele opzet steunt en leidt, kan
geen weerstand bieden tegen de slechte
bedoelingen van Morgana, die een net
weeft van verraad en wraak.
Vele jaren lang trekken de ontgoo
chelde, verzwakte ridders door de wil
dernis op zoek naar de heilige Graal,
die het recht weer zal herstellen
De Graal wordt uiteindelijk gevonden
door Parcival en dan overwint weer de
macht van het goede. De stervende
Arthur vaart weg naar een geesteswe
reld, vanwaar hij volgens de legendes
eens terug zal keren.
Met in de hoofdrollen Nigel Terry. Helen
Mirren. Nicholas Clay, Cherie Lunghi,
Paul Geoffrey en Nicol Williamson.
(Dinsdagavond, dinsdag movie cyclus
Grand Theater)
AMERSFOORT - Als nachtfilm In
filmhuls Appelmarkt draalt op zater
dag 14 en zondag 15 januari „Het jaar
van de haas" van Rlsto Jarva. De
aanvangstijd Is 23.00 uur.
Vatanen (Antti Litja) is copywriter bij
een reklamebureau en in het geheel
niet tevreden met zijn lot. De verwach
tingen, die hij in zijn jonge jaren omtrent
het leven koesterde, zijn niet in vervul
ling gegaan Op het bureau wordt hij
voortdurend onder druk gezet. Zijn
vrouw oefent pressie op hem uit. Zijn
omgeving in Helsinki bevalt hem niet.
Moet dat altijd maar zo doorgaan?
Op zekere avond brengt een haas
verandering in Vatanen's leven. Hij zit in
een auto en rijdt een jonge haas aan
Vatanen gaat achter het dier aan en
weet het te vinden. Het verbindt de
beschadigde poot. De auto kan hij niet
meer terug vinden. Hij overnacht in het
bos en wordt de volgende morgen
wakker in een nieuwe wereld, die hem
veel beter bevalt dan die van tot dusver
Hij besluit dan ook niet meer naar zijn
werk en huis terug te keren doch samen
met de haas, die hem volgt als een
hondje, een vrij, zwervend leven te
gaan leiden. Hierbij ontmoet hij allerlei
merkwaardige mensen en komt hij naar
vanzelf spreekt in konflikt met de autori
teiten. Ook ontmoet hij een vrouw, die
hem en zijn haas mee wil nemen naar
Italië...
Een hoogtepunt van de film is zijn
aanslag op een moderne computer,
waarin gegevens over honderdduizen
den mensen zijn vastgelegd. Met een
enkele druk op de knop weet hij al deze
gegevens te wissen Dit keer kan hij niet
ontsnappen maar moet hij voor de
rechter verschijnen Hij houdt een plei
dooi voor natuur en vrijheid. Dat is in
v/ezen ook het pleidooi dat de I
Regisseur Risto Jarva met deze gJ£1
ge. soms poëtische film heeft vL
leveren. I
7.0
AMERSFOORT - In het filmhuis
Appelmarkt, Groenmarkt 9, draalt
van zaterdag 14 tot en met dinsdag
17 januari de film „Colpire al Cuore"
van Gianni Amello. De aanvang Is om
20.00 uur.
Deze film van Gianni Amelio vertelt
het verhaal van een moeizame relatie
tussen een vader en zijn 15-jarige zoon
tegen de achtergrond van het Italiaanse
terrorisme. Jean-Louis Trintignant is de
vader - een hoogleraar die een tweede
huis heeft op het platteland De jonge
Emilio (Fausto Rossi) vraagt zich af
waarom tijdens de weekends zo dikwijls
een nogal bazige student in het buiten
huis op bezoek komt. De student is altijd
in gezelschap van zijn vriendin, die op
de verlegen Emilio grote indruk maakt.
Hoewel de zoon zich meestal op een
afstand houdt, maakt hij wel foto's van
zijn vader en de twee bezoekers Als hij
op een dag in de stad getuige is van een
terreurdaad en onder de slachtoffers de
student herkent, besluit hij een van die
foto's aan de politie te tonen De vader
wordt bij de politie ontboden en weer
vrijgelaten, ook al kloppen de verhalen
van vader en zoon over de bezoeken
2U
van de terrorist aan het buitenhuislget
met elkaar. Ülk
ooi
Het meisje wordt door de pi:dn
gezocht en als Emilio haar op straalt 1
lopen, volgt hij haar naar het adres114
zij woont. Hij vertelt het aan zijn vjf
maar die reageert nauwelijks. Als|
het meisje weer op bezoek komt, rr
hij een foto waarop zij met zijn vl
een krant inkijkt. Uit de datering vu
krant blijkt dat de foto genomen isj.
periode dat het meisje voortvluchif
Vader en zoon krijgen ruzie. me|
resultaat dat de hoogleraar
voortaan een beterè vader te zullef
Maar Emilio heeft zijn besluit al dien
men: hij geeft het meisje aan t^t
politie. Ook zijn vader wordt geq:wc
teerd. QO t
LEUSDEN - De eerste voor
stelling van de Cinemaclub De
Korf vindt plaats op donderdag
19 januari 1984 in het aktlvitei-
tencentrum De Kort. Gekozen Is
voor de toekomstfilm van Steven
Spielberg: „Close en counters of
the third kind", waarin gewone
mensen worden gekonfronteerd
met vliegende schotels. Wie
denkt te maken te hebben met
een film met alleen maar sensa
tie, zit verkeerd, want Spielberg
is er niet op uit om de „buiten
aardse mannetjes-rage" van fa
natieke UFO-fanaten nog eens
dunnetjes over te doen.
Waar het Spielberg in „Close
encounters of the third kind" om
gaat is het thema, wat doen we als
mensheid op het moment dat er
werkelijk buitenaardse wezens
kontakt met ons zoeken. Beginnen
we dan direkt met wapengekletter
of proberen we op wezenlijke
wijze met hen. te kommuniceren?
Spielberg gaat in deze film uit van
een positieve benadering, it|a
verpakt dat wel in een speltaknnl
re soms beklemmend-spann^.do
film met veel hoogtepunten t(
aardige van de film is, daipp
gewone mensen zoals u en ifpR
die de vliegende schotels het ^Dels
ontmoeten en niet de overheid''
al, wordt die nauw bij de kom;
kónfrontatie betrokken. „ClosEN
counters of the third kind" isjQ]
film om te gaan zien. Op dondë^,
19 januari 1984 kan dat. De
open om 19.30 uur De film b^enl
om 20.00 uur. j2k|
Voorverkoop van kaarten^
leden kan vanaf heden op,. d.
kantoor van de Leusder Kr'
Rozendaallaan 9, te Leusde
dens kantooruren. Of aaifHl
kassa van het aktlvlteltenflC]
trum De Kort, Smidse 2, elkfsew,
na 14.00 uur. Kar:
irt
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de reeks
dinsdag-movie cyclus van het Grand
Theater kan men (tot en met 13 maart)
de volgende films tegemoetzien.
dinsdag 24 januari - The year of living
dangerously
dinsdag 31 januari - An officer and a
„The day after", USA. 1983 Produk-
tie ABC, regie Nocholas Meyer Sce
nario Edward Hume; camera: Gayne
Rescher, muziek David Raksin en Vir
gil Thomson (The River); montage
William Paul Dornisch en Robert Florio,
speciale effecten Robert Blalack. Pra
xis Filmworks Inc eh Robert Dawson.
Make Up Mike Westmore en Zoltan
Elek. Met Jason Robards, Jobeth Wil
liams. Steven Guttenberg, John Col-
lum. John Lithgow en vele anderen.
Première Nederland. Grand Theater
Amersfoort. Lengte 125 minuten; keu
ring. 12 jaar
Door Bert Vos
In de afgelopen jaren - sinds de
uitvinding van de atoombom en het
gebruik daarvan op Hiroshima en
Nagasaki - zijn heel wat boeken,
tijdschriften en pamfletten volge
schreven over wat er met de mens
heid zou gebeuren, wanneer de
grootmachten hun zelfbeheersing
zouden verliezen en het noodlottige
sein tot een nucleaire aanval zouden
geven. Talrijke vooraanstaande ge
leerden hebben even zo talrijke ver
klaringen afgelegd over de waanzin
van een nucleaire oorlog. De enige
konklusle die getrokken kon en kan
worden is: er zullen geen winnaars
zijn, louter verliezers. De verschrik
kingen van Hiroshima en Nagasaki
hebben de wereldmachten er niet
van weerhouden hun onvoorstelba
re vernietigingswapens verder te
perfectioneren en de aantallen wa
pens sterk op te voeren. Die wapen
wedloop is nog steeds aan de gang
met de plaatsing van kruisraketten
en Pershlngs op Europese bodem en
SS 20 raketten op Oost-Europese
bodem als laatste bod. Massale pro
testmarsen in talrijke Europese ste
den hebben schijnbaar weinig of
niets uitgehaald. Overleg over wa
penvermindering tussen oost en
west is opgeschort voor onbepaalde
tijd. De koude oorlog-sfeer van de
vijftiger jaren is bijna weer terug en
niets is zo funest voor de wereldvre
de dan wantrouwen en onbegrip tus-
The Day After van regisseur Nicholas Meyer.
sen twee landen die het lot van de
wereld in feite in handen hebben.
Het Is dan ook niet zo maar, dat
diskussies over een derde wereld
oorlog groter worden, dat mensen,
die zich voordien niet voor deze
belangrijke zaak interesseerden nu
mee zijn gaan praten en zich er in zijn
verdiepen. Wetenschapsmensen,
artsen, maar ook gewone mensen
als u en ik doen een steeds groter
beroep op de wereldleiders om ein
delijk hun verstand te gaan gebrui
ken. Want nogmaals: na een derde
wereldoorlog zullen er geen over
winnaars zijn. We hebben letterlijk
niets te winnen, alles te verliezen.
Wie zich nog steeds niet bewust is
van de gevolgen van zo'n derde wereld
oorlog op nucleaire schaal, doet er
goed aan om naar de Amerikaanse
(televisie-) film „The Day After'" te gaan
kijken De Amerikaanse televisiemaat
schappij ABC heeft deze film gemaakt
over de dag na de derde wereloorlog,
nadat de atoombommen zijn gevallen.
Zo'n vijftig miljoen Amerikanen hebben
via de televisie kunnen zien, wat het
voor hen zal gaan betekenen als de
bommen vallen. De film veroorzaakte
veel deining in de Verenigde Staten,
want het was de eerste keer dat het
publiek zo rechtstreeks met de nucleai
re verschrikking werd gekonfronteerd
De minister van buitenlandse zaken
draafde zelfs op om het volk via dezelf-
Russische atoombommen komen tot ontploffing Met gruwelijke gevolgen, die worden getoond in The Day After''
van Nicholas Meyer.
beloften met de vakantie voor de deur
Hoewel de nieuwsberichten melding
maken van een toenemende spanning
aan de Duitse grens, waar troepen van
het Warschau-pakt een grootscheepse
oefening aan het houden zijn, wijst niets
er nog op, dat het nog maar één
seconde voor twaalf is op de grote
wereldklok. Pas als Oostduitse troepen
in opstand komen, West-Berlijn op
nieuw door de Russen voor het westen
wordt geblokkeerd en protesten in de
Veiligheidsraad van de hand worden
gewezen, beginnen ook de Amerikanen
in dat rustige Lawrence zich enigszins
ongerust te maken Een (nog) conven
tionele oorlog begint als Russische
troepen Oost-Duitsland bezetten en de
grens met West-Duitsland overschrijdt.
De NAVO, in de hoogste staat van
alarm gebracht, kan niet anders dan
maatregelen treffen Hoewel onduide
lijk wordt welke partij het eerst op de
fatale knop heeft gedrukt, vallen korte
tijd later de eerste atoombommen op de
Verenigde Staten en ook op Kansas
City, waar een belangrijke raketbasis is
gevestigd. Zo zou het kunnen beginnen
en zo begint het in „The Day After".
Meyer laat zien wat de afschuwelijke
gevolgen zijn In één verschrikkelijke
vuurstorm wordt Kansas City van de
aardbodem weggevaagd. En niet Kan
sas City alleen Alle verbindingen wor
den op slag verbroken, alle elektronika
laat verstek gaan (voor zover nog niet
gesmolten) door de magnetische wer
king van de ontploffingen. Alle fraaie
brochures en veiligheidsvoorschriften
hoe te handelen na het vallen van de
bom falen jammerlijk. De chaos is groot,
het aantal slachtoffers niet meer te
tellen. De hulpverlening is minimaal,
omdat ook de ziekenhuizen en de
meeste artsen het slachtoffer zijn ge
worden en wie er nog zijn blijven leven,
sterven in de meeste gevallen een
afschuwelijke dood door de sterfce radio
actieve straling, die onzichtbaar, on
hoorbaar en zonder reuk over de puin
hopen van een verdwenen maatschap
pij waait.
Dat is „The Day After", een film die -
en dat is voor Amerikaanse begrippen
toch wel uitzonderlijk - zonder overac
ting, zonder glamour de realiteit van
een derde wereldoorlog uit de doeken
doet. In feite hebben regisseur Meyer
en scenarioschrijver Hume zich inge
houden, omdat de film aan het slot zegt
„de werkelijkheid nog vele malen erger
zou kunnen zijn dan nu is getoond".
„The Day After" behoort tot de
reeks films, die de laatste tijd Is
gemaakt over een eventuele derde
gentleman
dinsdag 7 februari - Ordinary People
dinsdag 14 februari - Kagemusha
dinsdag 21 februari - La Béte
dinsdag 28 februari - The Verdict
dinsdag 6 maart - History of the world,
part I
dinsdag 13 maart - The world accor
ding to Garp
Paul Newman als advokaat is te zien op 28 februari in de uitstekende filn
Verdict'' In de dinsdag movie cyclus.
Jason Robards als dr. Oakes op zoek in de puinhopen van Kansas City naar
huis. Scène uit The Day After".
wereldoorlog. Het Is niet de meest
plezierige, maar wel de beste film
over dit gruwelijke onderwerp, ook al
Is In de herinnering aan Peter Wat-
kln's „Wargame" uit 1967 nog
scherp in ons geheugen gegrift als
de meest schokkende dokumentalre
over dit onderwerp.
Het is juist, dat film en televisie de
gevolgen van een nucleaire oor
hebben aangepakt In een film
„The Day After".
De enorme impakt van dit medi
kan er misschien voor zorgen, dat
met z'n allen nog méér na g
denken over wat we met deze wei
aan het doen zijn.
Bert!