„Schatjes": het zullen je kinderen maar zijn „Die constante machtstrijd tussen kinderen en ouders heb ik in de film flink opgeblazen" Reinhard Hauffs „Der Mann auf der Mauer" ABSURDE, MAAR AMUSANTE KOMEDIE „Puberty Blues": serieus èn saai „Die bijl-scène heeft Kubrick van mij gejat" REGISSEUR RUUD VAN HEMERT OVER „SCHATJES" FILMHUIS APPELMARKT: DONDERDAG 9 FEBRUARI 1984 kijk op de film 10 (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - De Australl* speelfilm „Puberty Blues" Is nieti het genre als men In de filmadvefli tie wil doen voorkomen. Het neemt wie en waar en hoe..." sug reert een film In de „Porky-st maar is dat niet. „Puberty Blues' niet alleen veel serieuzer, maan veel saaier. En dat Is erg jamn want het onderwerp op zich is rieus genoeg om een boeiende te verdienen. Regisseur Bruce Beresford bei delt in „Puberty Blues" de tienerpro matiek van twee truttige highsch meisjes Debbie en Sue. De twee v« uit de boot. wanneer het gaat orr gebruikelijke zaken binnen scholieren-gemeenschap. Ze wa niet uitgenodigd voor de surfpart* en ook op school vinden ze o aansluiting. Dat verandert op een g, ven moment, als ze enkele jongen: school helpen bij een proefwerk. V dat moment „mogen ze er bij ho: maar fungeren in feite als „hulpjes' de vuile karweitjes op mogen knap Sex. alcohol en drugs volgen da snel. ook al is dat tegen de zin va twee meisjes. Het loopt dus uit de ft „Puberty Blues" zou een boeiende film geweest kunnen; als regisseur Beresford nietzouf ben gekozen voor de wel erg li mentarische aanpak, waardoor i gens een echte verhaal-strukt valt te ontdekken. Bovendien g één van de „trutten" (Debbie) vc durend commentaar bij de beel en dat maakt de film bepaald aantrekkelijk voor het tienerpub: waar hij voor is bedoeld. „Schatjes"! Is het debuut van Ruud van Hemert als speelfllmregls- seur. Vijftien jaar geleden voltooide hij de Amsterdamse Film- en Televi sie Academie en kwam terecht bij de VPRO-tv. Hij regisseerde een groot aantal korte kinderspeelfilms, en ook kindermusicals als „Bah, septem ber" en „Leve Juffrouw Cannebier". Tot programma's waar hij als regis seur of medesamensteller bij betrok ken was, behoort o.a. de „Barend Servet"- en „Fred Haché Show". Verder Is hij de maker van o.a. de „Marathon Eet Show" en „Puur Na tuur". Ook regisseerde hij in de Herodotus-serie Willem Frederik Hermans' aflevering „Perlander". Ruud van Hemert heeft zich in zijn tv-tijd slechts actief met speelfilm bezig gehouden „door buitenge woon veel naar de film te gaan". Toch werkte hij de laatste jaren aan z'n script voor de Nederlandse speelfilm „Schatjes!" Producent Joop van den Ende vroeg Van He mert vorig jaar om de regie van „Zwarte Ruiter" op zich te nemen. v. Hemert herschreef daarvoor het sce nario van „Zwarte Ruiter". Maar uit eindelijk koos men toch voor het oude script, waarna Van Hemert voor de eer bedankte. April 1983 kregen Chris Brouwer en Haig Balian het script van „Schatjes!" in handen. Ze waren direct zo enthousiast over dit scena rio (de strekking ervan, de humor, het absurde, maar vooral ook de uitgekiende gedetailleerdheid waar mee het geschreven was), dat er binnen een paar maanden met de productie van „Schatjes!" gestart kon worden. gedonder, ik begrijp dat jullie dat ook kunnen hebben, en misschien geldt dit gezin Gisberts niet voor jullie En verder niks." En die machtsstrijd heb je in je film wat extremer voorgesteld. „Ja. natuurlijk. Kinderen, dat is altijd pure terreur, maar het is wederzijds Ik heb er zelf vier. en ik moet er niet aan denken dat ik ze niet zou hebben. Als ik ze twee minuten niet zie. begin ik alweer naar ze te verlangen. Maar als ik ze wel zie. begint het gesodemieter alweer. Dat is het ambivalente." „Nou, die constante machtsstrijd, waarvan ik veronderstel dat hij overal wel is. heb ik in de film "s flink opgebla- Regisseur Ruud van Hemert: „Ik heb met de Amerikaanse mentaliteit altijd een sterke voeling gehad. Wat is de strekking van de film „Schatjes1"? Zonder enige moralistische bedoe ling kun je constateren dat er altijd en overal een vorm van strijd is tussen ouders en kinderen, hier eens meer. daar eens minder, maar toch... En verder kun je constateren dat kinderen bepaald worden door hun ouders en op ze gaan lijken. Niet eens erfelijk, maar omdat ze in dezelfde sfeer opgroeien. En dan kan je wel zeggen met mijn kinderen ga ik dat heel anders doen, maar het is maar een fractie van een verschil vergeleken met jezelf wat je dan krijgt. Ik denk dat het vier, vijf generaties doorgaat, wil je de aller sterkste kenmerken van de betover grootvader kwijt zijn. „Je wordt geboren, dat doet iemand, maar daar hoef je helemaal geen trek in te hebben. Het is meegenomen als je het wel krijgt, maar het is niet jouw keuze En zo gaat het daarna achter elkaar door die scholen, is niet jouw keuze; zelfs je maatschappelijke ont wikkeling later is meestal opgedrongen of ergens mee verklonken Met zo'n verhaal als dat van „Schatjes'" zeg ik aan de ene kant tegen de kinderen, nou jongens, je hoeft echt niet alles te pikken; en aan de andere kant tegen de ouders ja, het is altijd overal een flink zen om er vooral geen misverstand over te laten bestaan wat mijn bedoe ling is Ik denk dat dat bij de film hoort Als je het niet opblaast, wordt het echt al gauw zéér oninteressant Het aardige van film is, dat het zo weinig met de dagelijkse werkelijkheid te maken heeft, maar daar wel aan ontleend is." Je oriënteert je vooral op Amerikaanse film? „Ik houd van Amerikaanse films om dat daarin echt élles kan, zolang het maar goed gedaan is Ik heb met die Amerikaanse entaliteit altijd een sterke voeling gehad. Omdat ze daar echt hardstikke gek zijn. In Nederland heeft men de neiging om alles te verklaren, uit te leggen, te verantwoorden. Ook in de film In Amerika kent en die remmin gen niet zozeer. De blik op oneindig en laat maar komen wat er komt, we zien wel Dat leidt tegelijk ook vaak tot een geweldige oppervlakkigheid Als je ziet hoe oppervlakkig die mensen daar soms met elkaar omgaan, hoe ze den ken. met als uitwassen die idiote kern- bommentroep Het is allemaal heel beperkt en tegelijk lijkt alles te kun nen." Je hebt Amenkaanse films bestudeerd7 „Nou. niet opdevideoof zo. Ik heb de afgelopen jaren ontzettend veel films (door Bert Vos) „Schatjes!", Nederland. 1984. Regie Ruud van Hemert; produktie Chris Brouwer Haig Balian; scenario Ruud van Hemert; camera Theo van de San- de; muziek Ruud van Hemert; monta ge Ton de Graaff, speciale effecten. Hennyv d Akker. Hans Laan de Vries. Adrian Walton Smith en Robert Ta- chovsky Met Akkemay. Peter Faber. Geert de Jong. Frank Schaafsma. Pe pijn Somer. Olivier Somer. Rijk de Gooyer e a. Première Nederland. Gen re „zwarte" komedie; leeftijd: 16 jaar; lengte 98 minuten, Theater Grand. Amersfoort. Wie regelmatig in de bioscoop komt heeft al In een vroegtijdig sta dium kennis kunnen maken met de trailer van de nieuwste Nederlandse speelfilm „Schatjes", het speelfilm debuut van (TV-)regisseur Ruud van Hemert. Een trailer die ongetwijfeld naar meer smaakte, zodat veel bio scoopbezoekers vol spanning op de premiere zullen hebben gewacht. Zover is het nu. „Schatjes" gaat donderdag in première en te oorde len naar de eerste reakties belooft de film een succes te worden in dezelf- Geert de Jong als Danny Gisberts na een aanval van haar kinderen in Schatjes de orde als „De lift" van Dick Maas. Regisseur Van Hemert heeft een schitterende film gemaakt. Ook een „on-Nederlandse" film, want de ge beurtenissen, die Van Hemert in zijn film zo treffend weet te schetsen, beho ren eerder in de categorie „Amerikaan- Dat regisseur Ruud van Hemert Schatjes maakte met een knipoog naar Hollywood, bewijst deze scène, bijna identiek aan de inmiddels befaamde bijlscèneuit Kubrick's ..The Shining se exploitation-movies" thuis Hoewel, helemaal eerlijk is dit niet, want in tegenstelling tot de meeste Amerikaan se tegenhangers is „Schat|es" op een plezierige toon gemaakt „Schatjes" is het turbulente verhaal van het gezin Gisberts. Vader Gisberts (Peter Faber) is van beroep een niet geheel geslaagde helicopterpiloot. die het niet kan laten het wel en vooral wee van zijn vier hinderlijk vervelende kinde ren vanuit de lucht te observeren Zijn knappe vrouw Danny (Geert de Jong) ontvlucht veelal het huiselijke leven om dat in te ruilen voor de tennisbaan, alwaar zij menige bal wisselt met de jonge tennisleraar Dennis (Erik Ko ningsberger). Het gezin telt vier kinde ren. This (Frank Schaafsma) is de oudste. Hij knutselt graag met allerlei technieken in z'n schuurtje, maar laat zich ook niet onbetuigd als het gaat om het pesten van zijn „slappe" ouders Madeion (Akkemay) is de vroegrijpe, sexy dochter die met haar moeder om de gunsten van de tennisleraar dingt op wie ze verliefd is De twee jongsten. Jan-Julius en Valentijn worden sterk beïnvloed door de jennerij van de oud sten en hebben al lang in de gaten dat hun moeder noch hun vader in staat zijn om de orde te handhaven Akkemay als Madeion in ..Schatjes' van Ruud van Hemert gezien Ik kijk gewoon hoe ze dat doen Heel interessant, hoe ze de mise-en- scène oplossen, het systeem van mon tage. wat voor effect dat heeft Maar vooral de opbouw ook van het scenario Hoe introduceer je mensen, hoe snel komt iets uit de verf, wat kan je wegla ten, wanneer begint het te werken Dal soort dingen vind ik echt enig om te zien. Ik heb aan m'n eigen script ook ontzettend lang zitten sleutelen." En de acteursregie? „Ik weet heel goed dat je in Neder land geen „Amerikaanse" film kan of moet maken. Dat is natuurlijk pure onzin. Het gaat me ook meer om de sfeer en verworvenheden van hun techniek. De acteurs waar je mee werkt? Degenen die al behoorlijk wat films in Nederland achter de rug hebben, beschikken lang zamerhand over een groot aantal truc dozen waar ze zich aardig mee weten te redden Rijk de Gooijer bijvoorbeeld of Peter Faber Daar kan je met serieuze inzet geweldig veel mee doen. Maar je merkt dat ze eigenlijk nooit de kans hebben gekregen om hier met een zekere continuïteit bijvoorbeeld een ei gen film-acteerstijl op te bouwen, zoals je dat bij Amerikaanse topacteurs ziet." „Met de kinderen had je dat natuurlijk minder Akkemay barst van het talent Ze heeft een geweldige uitstraling Als die kwaad wordt, dat spat het echt van het doek af En ze heeft een optimaal inlevingsvermogen, met vele nuance ringen Soms was ze bijna niet te stoppen. Dan moest je zeggen je moet wel ruzie maken met Geert, maar je moet haar geen pijn doen, want dat is gewoon vervelend Maar dat lukte niet. omdat ze haar echt haatte op dat moment „Geert de Jong heeft een groot ge voel voor timing, een van de belangrijk ste eigenschappen voor film En zeker voor een comedy als „Schatjes!". Dat kan maar op één manier: heel strak, heel secuur, heel serieus, nergens overtrokken Het groteske moet vanuit de situaties zelf komen Zijn het opzettelijke verwijzingen naar andere films: het musical-fragment: Jan-Julius met de zaklantaarn in de kelder als Elliot in „E.T.": Peter Faber met de bijl als Jack Nicholson in „The Shining' „Dat musical-fragment is zeker geen persiflage. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel aan persiflages Nee, ik ben gek op musicals. En als ik dan zit te schrijven en toe ben aan het moment dat de verliefde Dennis weg moet van die halsstarrige Madelon. dan hóór ik opeens muziek en denk: die jongen moet nu gaan zingen! Dat kan niet anders Stijlbreuk7 Wat kan mij dat schelen. Het is heel bewust gedaan." „En wat „The Shining" betreft: ik het het script voor „Schatjes!" geschreven ver voor „The Shining" gemaakt werd. Dus het zal wel toeval zijn Misschien zullen mensen nu zeggen: een beetje makkelijk gejat. Maar ik weet alleen dat Thijs Ockersen lang geleden met een i" Peter Faber als John Gisberts moet tot zijn schande konstateren, dat er iets onherstelbaars met zijn auto is gebeurd Scène uit Schatjes (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - In het Filmhuis Appelmarkt draait van zaterdag tot en met dinsdag 14 februari een west- duitse speelfilm van regisseur Rein hard Hauff: „Der Mann auf der Mauer" (De man op de muur). Dwars door Berlijn loopt een muur; De Muur. Al meer dan twintig jaar is hij het symbool van de schel ding tussen Oost en West. Twee werelden met ieder hun eigen ideolo gie en hun eigen taal raken elkaar hier. Het is de concreet geworden absurditeit van de wereld waarin we leven. In Der Mann auf der Mauer probeert Kabe aan die absurditeit te ontsnappen door voortdurend heen en weer te reizen tussen Oost en West. Op zijn eigen specifieke wijze probeert hij de muur van beton en de muur in z'n hoofd te slechten. Of hij er In slaagt? In de eerste beelden van de film vr ,rt de blik van de Oostduitser (7) Kabe naar een paar huizen niet ver van hem vandaan Toch is de weg naar die huizen eindeloos lang, want ze staan aan de andere kant van De Muur, „naast de Chinese muur het enige bouwwerk dat men vanaf de maan met het blote oog kan onderscheiden Kabe heeft een obsessie hij wil naar de andere kant van de muur. Hij wil eindelijk met eigen ogen zien wat achter dit grensbouwwerk verborgen ligt, hij wil zelf ontdekken hoe de wereld aan „de andere kant" eruit ziet Om zijn doel te bereiken is geen moeite hem te veel. Na omzwervingen in gekkenhuizen en ge vangenissen wordt hij vrijgekocht door het Westen en belandt hij in West- Berlijn Maar de muur is nog lang niet overwonnen Het enige verschil met vroeger is dat hij nu naar dezelfde muur staat te kijken, alleen van de andere kant. Niet in de laatste plaats omdat hij zijn vrouw aan de andere kant heeft achtergelaten, passeert hij de muur weer illegaal en wordt hij weer opge pakt Om hem definitief te overwinnen werkt hij een tijdje voor de Stas Oostduitse veiligheidsdienst, ome een sluiproute voor hem opent dc< muur. Aan beide zijden is er eenv waar Kabe verliefd op is. Ze I volstrekt verwisselbaar. Beide vro geeft hij de helft van een paar oorbi die weer bij elkaar moeten kom# die manier zal de muur overwo worden. Kabe zelf lijkt in het mem- land te wonen in het mijnenveld t muur. waar al twintig jaar lang mensen zijn geweest. Alleen kooi en vogels scharrelen er nog rond de CIA. noch de Oostduitse Staal ligheidsdienst hebben echt vertro in deze vreemdeling. Hij is gek, n Aan het eind van de film balan Kabe op de muur die niet is afgeb' De waarheid blijft in het midder ondervragers, de vragen, de ve' kamers in Oost zijn precies heti als die in West. Vroeger kon je k- voor of tegen. Die tijd lijkt de! voorbij. Engelse vertaling van „Schatjes!" naar Amerika is geweest. Misschien is het daar blijven liggen en heeft iemand het gelezen. Dus koester ik me nu de illusie dat Kubrick het van mij heeft gejat. Ha ha, die Kubrick! Ik krijg hem wel, als ik em ooit eens tegenkom!" Hoe was de samenwerking met Theo van de Sande? „In het begin was ik huiverig voor Theo, omdat ik zijn camerawerk altijd erg zwemmerig vond, terwijl ik mijn instellingen zo plan dat die camera alleen daar kan staan en nergens anders. Het bleek dat Theo dat juist ook wilde maar daartoe nooit de kans had gehad. Een groot deel van de werking van min film Is te danken aan zijn werk, zijn dramatische licht gebruik, zijn timing, zijn uitzoeken en het zien of Iets werkt. Hij is een jongen die ik altijd tot diep in de nacht pal naast me vond. Als ieder een al was ingestort, waren wij de shots nog aan het doornemen. Als ik hem niet had gehad, was ik nooit zover gekomen. Mijn volgende film maak ik geheid wéér met hem. beide De oorlog in het gezin Gisberts is totaal Hier een moment, dat voor b „de weg terug is afgesneden en de escalatie een hoogtepunt bereikt ..Schatjes' Pot zover is het gezin Gisberts een tamelijk doorsnee gezin, zij het met wel heel vervelende kinderen. Normaal ge sproken valt daar mee te leven, ware het niet, dat de toestand in huis zich in een snel tempo escaleert nadat moeder Danny een afspraak van Madelon met Dennis afzegt om zelf de bloemetjes met de knappe tennisleraar buiten te zetten Madelon accepteert dat niet en roept haar broer te hulp Wat de toeschouwers daarna te zien krijgen is veel meer dan van een doorsnee gezin verwacht mag worden. Het loopt heel erg gezellig finaal uit de klauw. De kinderen laten geen enkele mogelijk heid meer onbenut om het leven van de ouders zuur te maken en schuwen daarbij geen enkele methode als het maar effectief is Enfin, dat kunt u beter allemaal zélf gaan bekijken Mèt uw kinderen, dat is duidelijk. Ruud van Hemert heeft met „Schatjes" een erg amusante komedie gemaakt, ook al zullen sommigen het misschien liever een „zwarte" komedie noemen. Zwart in die zin, dat alles zwaar wordt overdreven en dat. wat normaal gesproken een redelijke reali teit in zich heeft in een snel tempo overgaat in fictie Overdrijving is in feite het credo van „Schatjes" van Ruud van Hemert. kinderen. Akkemay als Madelon en Frank Schaafsma als Thijs komen heel natuurlijk over in de meest absurde situaties. Dat acteurs en actrices als Peter Faber, Geert de Jong en Rijk de Gooijer in wel erg veel Nederlandse films te zien zijn, moeten we deze keer maar over het hoofd zien: zij spelen voortreffelijk. Dankzij misschien wel de strakke spelregie van Van Hemert. Dat het geluid niet altijd even optimaal is tijdens de dialogen, is een onuitroei baar kwaad in de Nederlandse film. Het is gelukkig niet storend. Want de beelden spreken op zich. „Schatjes" is een film, waar men met het hele gezin naar toe moet gaan. Zeker de ouders zullen dan voorbereid zijn op wat ook hen wellicht ooit eens zal kunnen overkomen... Bert Vos Peter Faber als John Gisberts. die tot het uiterste getergd tot daden overgaat in deze film. Nu kun je dat natuurlijk niet ongestraft doen Je moet je grenzen kennen om het leuk te houden. Ruud van Hemert slaagt er in om die overdrij ving in alle opzichten effectief op de kijkers over te brengen De absurde gebeurtenissen houden - ondanks dat fiks aanzetten - hun grote herkenbaar heid Voor de kinderen, maar ook voor de ouders In elk gezin worden bepaal de gebeurtenissen wel eens (vaak in gedachten) tot onevenredig grote pro porties opgeblazen. Ruud van Hemert doet dat in „Schatjes" echt Toch zitten er enkele momenten in de film, waarbij de tamelijk strakke vertel trant wordt doorbroken Het meest op vallende is dat op het moment, dat de tennisleraar Dennis plotseling in senti menteel gezang losbarst om te vertel len hoe aardig hij Madelon wel vindt. Dat moment verrast de toeschouwer ongetwijfeld, maar komt op mij tevens over als een stijlbreuk Van Hemert heeft zich niet in kunnen houden. Als liefhebber van klassieke Hollywood- musicals is hij heel even zelf over de grens der overdrijving gestapt. Dat is eigenlijk ook het geval met het zich erg goed bedachte (zij het niet originele) slot. Het is net even teveel van het goede. Resumerend kan Ik echter vast stellen, dat „Schatjes" zonder meer 'n schot in de roos is. Een publieks trekker in optima forma. Er wordt - vaak terecht - geklaagd over het spel van Nederlandse acteurs in een speelfilm. Voor „Schatjes" gaat dat niet op. Op vrijwel alle fronten wordt prima geacteerd, met name door de

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 10