knopt historisch overzicht van ifaamd ontwerp-bureau l/olken van genot inFlehite ITAL DESIGN IN ZONNEHOF DINSDAG 14 FEBRUARI 1984 expositie tiie 11 FOORT - In De Zonnehof ntwerpbureau Total Design erdam een inventarisatie «twintig jaar designing. De .Ontwerp: Total Design", in rondreizende tentoon- erd samengesteld door het rgf 'oor beeldende kunst „De Breda, geeft een beknopt overzicht van en een keu- oornaamste werkzaamhe- otal Design. sign werd in 1963 opgericht Crouwel, grafisch ontwerper, er, industrieel ontwerper, ling, grafisch en architecto- verper, en Dick en Paul oor de zakelijke leiding. Wim «ram van de Groningse Aka- lerva, en werkte tot 1961 sn met industriëel ontwerper Ie Hij koos voor helderheid, ig en systematische aanpak gl^ ier, die zijn opleiding kreeg huidige Rietveldakademie. r Ahrend. voor welke firma hij de Revolt- en Resultstoelen wen plaatijzer en kunststof/ multiplex ontwierp, en werkte onder andere voor de PTT Benno Wissing, die van de Rotterdamse Akademie kwam. richtte in Rotterdam de groep R op, maakte tentoonstellingen van foto's en wandschilderingen, ontwierp decors voor het Rotterdams Ballet, Ahoy en E55, catalogie en affiches voor Mu seum Boymans van Beuningen Het begrip „total'' van het bureau symboliseerde de mogelijkheid om met een brede basis van gevarieerde spe cialistische inbreng projekten in team work uit te voeren. Bovendien ging het om oplossingen van designproblemen, die een totaalbeeld zouden opleveren Het principe van het bureau was dat, hoe complex of breed vertakt de op dracht ook was, alle geledingen en details moesten verwijzen naar het „totale" concept, en van een eenheid van stijl doordrongen moesten zijn. Friso Kramer verliet het bureau in 1967, en met hem verdween voorlopig het aspect industriële vormgeving. La ter zou dit specialisme weer opduiken in de vorm van inrichtingen van de pu blieksruimten van banken en postkan toren met standaard elementen, waar bij met interieurarchitecten als Benno Premsela werd samengewerkt In de loop van de tijd groeide het bureau en wisselde het aantal mede werkers Na verloop van tijd kon een eigen kweek van jonge ontwerpers creatieve teams gaan vormen, die voor de continuïteit gingen zorgen. De na druk kwam binnen Total Design voorna melijk op de „graphic design te liggen De huidige top van het bureau wordt gevormd door Loek van der Sande, econoom, voorheen directeur van de Stichting Industriële Vormgeving, en de ontwerpers Ben Bos. Jolijn van de Wouw. Daphne Duijvelshoff-van Peski, Jelle van der Toorn Vrijthoff, Paul Mijk- senaar en Wim van der Weerd Oprich ter Wim Crouwel is als adviseur aan het bureau verbonden De expositie omvat een groot aantal deelonderwerpen, terwijl dr. Kees Broos de tentoonstelling met een boek begeleidt „Ontwerp Total Design uit gekomen bij Reflex in Utrecht Als werkeenheden van het bureau worden getoond boeken, kranten, tijdschriften. affiches, kalenders, postzegels en vormgeving voor de PTT, bewegwijze ring, de inrichting van tentoonstellin gen, industrial design, huisstijlen, mer ken en logo's, vormgeving voor musea en culturele projecten, vormgeving voor overheidsinstellingen TOTAL DESIGN: EEN BEGRIP Na twintig jaar hard en gedegen werken aan de vormgeving in zijn breedste betekenis is Total Design een begrip geworden Overal kom je de producten van Total Design tegen In Amersfoort kennen wij sinds een jaar het nieuwe interieur van het postkan toor Drie jaar geleden werd het project door Total Design opgesteld en ontwik keld tot het totale systeem, dat nu overal toepasbaar is. Amersfoort is één van de eerste plaatsen, die het nieuwe PTT interieur hebben geadopteerd Vanuit de Total Design huisstijlgroep is een beter baliesysteem ontwikkeld De PTT beambten werkten aanvanke lijk half frontaal Hun werkwijze is veran derd en aan het nieuw ingevoerde systeem aangepast. De toegepaste elementen, gebaseerd op een modulair systeem, zijn onderling uitwisselbaar De nummenng van de loketten is heel duidelijk. Omdat er veel gelddiensten door de PTT worden verleend is een veiligheidsscherm tussen de beambte en het publiek aangebracht in een open situatie met volledig doorzicht van het glas, zodat het menselijk contact op prettige wijze in stand blijft VORMGEVING ALS KUNST AL DERTIG JAAR DOOR DE OVERHEID ERKEND „Een aardige kant van de zaak is", aldus Loek van der Sande, „dat vorm geving als kunst al dertig jaar geleden door de overheid werd erkend Het is frappant om te zien wat daar bij de PTT allemaal mee gedaan is. Bovendien werken wij voor de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Onderwijs en Wetenschappen Wij werken voor diverse gemeenten als Dronten en Groningen, en voor drie musea het Stedelijk, Boymans en het Amsterdams Historisch Museum, waar we de gehele permanente inrichting hebben verzorgd. De basisstroming waarmee Willem Crouwel al die jaren voor het Stedelijk Museaum heeft ge werkt. geeft een grote herkenbare con tinuïteit. Men zegt wel es, dat de huis- stijlgedachte saai zou zijn, maar het tegendeel is waar Op een eigen ver trouwd patroon zijn oneindig vele en goede variaties mogelijk BEWEGWIJZERING Een opmerkelijk facet van het Total Design werken is de bewegwijzering. Op de tentoonstelling is de bewegwijze ring van Schiphol te zien Alle teksten zijn in twee talen aangegeven. Er is een zeer eenvoudig pijlensysteem ontwor pen. Belangrijk onderdeel van het sys teem is de kleur. Geel wordt gebruikt voor alles wat met transp^. i te maken heeft Wie naar de vliegtuigen gaat. moet altijd geel blijven volgen. De kleur groen wordt overal toegepast waar het gaat om services als liften, restaurants enzovoorts. De manier van werken van Total Design komt in het kort hier op neer niet versieren, de zaken heel sober neerzet ten. de lezer niet overbelasten met grappen, de kunst van het weglaten beoefenen Op de achterwand van De Zonnehof vertelt een TD bord hoe het proces van designing verloopt kop- voorbereiding. levering aan zetter, het vervaardigen van litho's met kleur- schaaltjes, het maken van schone films, het maken van de platen Total Design gaat zeer zuinig met pictogrammen om er is nog nooit in een onderzoek aange toond of deze werken. Voor de Europese Gemeenschap werd de bewegwijzering verzorgd in dertien officiële talen. Daarin werd maar één pictogram opgenomen. KALENDERS Een aardig onderwerp is de kalender Paul Mijksenaar ontwerpt jaarlijks ka- Uitzendbureau. Van de inrichting tot aan brochures en cadeauverpakkin gen Er is sprake van ideeontwikkeling er worden dingen bedacht, de ontwer pers laten niet alleen dingen op zich af komen. Voor Randstad Uitzendbureau is de stijl direct van benadering, helder van kleur en gericht op jonge mensen, die niet veel tijd hebben om zich in dingen te verdiepen. Ze lezen en pas sant de huisstijl heeft iets vluchtigs Ontwerpster Daphne Duijvelshoff maakt mij opmerkzaam op een heel bijzonder karwei: het typografisch ver werken van de brieven van Gauguin en Vincent van Gogh. geschreven aan de familie van Van Gogh De brieven hebben ieder hun eigen regelafstand, de zetter zou daardoor iedere keer zijn regelafstand moeten verzetten. Total Design vond er een modus voor, bracht de brieven onder in tien groepen, over zichtelijk over de pagina's verdeeld met kolommen voor notaties. Nog iets over het ontwerp voor het TD boek, dat een „scheve" vorm heeft opgeleverd Omdat er uiteraard voor alle opdrachten geen ruimte was. gaat het ontworpen stramien daarvoor drie kanten op. zodat de onderwerpen zich onderscheiden, waardoor een „abnor male" vorm ontstond Aandacht trekkend is de wand met affiches in De Zonnehof, die door de hoogte van de expositieruimte fraai tot hun recht komen. Denkend in het Total Design systeem vind ik „Vijftig jaar zitten" de topper. Een heel knap affiche, waarin vrijwel alles is wegge laten. Er Is een stoel afgebeeld in de kleuren paars en grijs die tegen elkaar in verlopen. Verwant aan de nieuwe cijferzegels in één kleur, die diepte suggereert. „Ontwerp: Total Design" duurt tot 26 februari. De Zonnehof is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Deel van een tabaksschuur die tabaksteelt ook toen (in 1760) voor Amersfoort en de omgeving nog was In 1787 wordt het aantal vaste arbeiders op 1200 geschat, waar in het seizoen nog wel een 400 bijkomen Het is zelfs zo. dat de tabaksplanters dan een afspraak met elkaar maken om een eind te maken aan de onderlinge jacht op werkkrachten, die „zeer grote confu sie en nadeelige gevolgen voor de goede ingesetenen en voor de hoofd- neringe in het algemeen had Een dertig jaar later is het echter goeddeels afgelopen met het Amers- foortse tabaksbedrijf, dat zijn aanvan kelijke markt in het Oostzeegebied al rond 1700 verloren heeft, sindsdien de tabak voor het overgrote deel uitvoert naar Frankrijk en de Zuidelijke Neder landen, waar ze of als dekblad wordt gebru-kt, dan wel tot snuif wordt verma len. Men zou eigenlijk mogen venvach ten, dat de Franse tijd, dus de öjd van de Bataafse Republiek, het Koninkrijk Hol land en de inlijving bij het Napoleonti sche keizerrijk, daardoor een bloeitijd voor de Amersfoortse tabaksteelt was. het tegendeel is echter het geval De tabaksteelt loopt hollend achteruit en in 1824 wordt de ontstellende verpaupe ring in Amersfoort hoofdzakelijk toege schreven aan de „zo ongelukkige ver- achtering van de Tabaksplantaadjen DE TENTOONSTELLING ZELF De tentoonstelling is zowel voor hem, die de betekenis van de tabak in de geschiedenis van Amersfoort kent als voorde daarmee onbekende bijzonder interessant Terwijl in de bovenzaal van Flehite het interieur van een oude ta bakswinkel staat opgesteld, waar de tabak nog zelf werd afgewogen en een lenders voor de Amsterdamse drukkerij Marl Spruijt Interessant werk elk jaar reikt Spruijt hem een ander onderwerp aan De kalender van 1981 was gewijd aan gebruiksaanwijzingen, die van 1982 aan plattegronden Voorbeelden ervan zijn op de verdieping in De Zonnehof te zien Het zijn spirituele en op veel onderzoek gebaseerde essays op het gebied van de grafische vormge ving. Je kunt je uitdrukken in de manier waarop je schrijft. In opdracht van de Verenigde Arabische Emiraten zocht Total Design naar een variant op het bestaande Arabische alfabet, dat typo grafisch beter te hanteren zou zijn Dit met het oog op gebruik bij lichtletters en schabionen bijvoorbeeld Voor NRC Handelsblad werd een nieuwe voorpa- ginaopzet gemaakt In een coproductie werd een basisopzet voor de Spectrum encyclopedie vervaardigd met werke lijk schitterende tekeningen van open gewerkte gebouwen In het ontwerpen van huisstijlen heeft Total Design naam gekregen Op de tentoonstelling is het werk te zien, dat Total Design maakte voor Randstad deel van een tabaksschuur. men ook een sigarenmaker aan de arbeid ziet, zijn in de vitrines in de benedenzalen veel attributen te zien, die met de tabak te maken hebben, van pijpen tot pijps- foudraals, van zwavelstokker.houders tot tondeldozen, van pijpepeuters tot tabaksbuidels Die attributen zijn waard om er lang bij stil te staan, om ze te bekijken en te bewonderen, want er zitten ware kunst werkjes bij Het lijkt dan profaan als men in een andere vitrine plotseling een bordje ziet met de tekst. „Verzoeke de kerk niet door spuwen te verontreini gen." En de Amersfoorter wijzen we op de kaart van goed en erve Schothorst anno 1721waarop 2 tabaksschuren te zien zijn De tentoonstelling is tot en met 11 maart in Flehite te zien. Voor wie meer over het fenomeen tabak wil weten zonder daarover de uitvoerige publica ties te lezen kaan aan de hand van de catalogus - waarin het geziene vaak als illustratie is opgenomen - zich een goed beeld vormen van wat met de wolken van genot samenhangt, liever samengehangen heeft. Want de sigaret van nu - in keurige in cellofaan verpakte pakjes van 20 of 25 stuks - heeft vooral in de pijp en het pruimen en snuiven voorlopers gehad. Rond de tentoonstelling „Wolken van genot" zal in Flehite op enkele dagen - te weten de zaterdagen 4, 11 en 18 februan. alsmede op dinsdag 14 fe bruari, steeds van 2 tot 5 uur - een sigarenmaker, die nog sigaren met de hand maakt, laten zien hoe dat gebeurt. Verder zal op dinsdagavond 14 februari om 20 uur dr. J. J. Herks In het museum een lezing houden over de geschiedenis van de tabaksver- bouw rond Amersfoort, een bedrijfs tak. die enkele eeuwen lang de kurk is geweest waarop de economie van Amersfoort dreef! Tabakswinkel meer dan 50 planters, in 1670 al 120, terwijl rond 1700 het aantal de 200 overschreden heeft, „waar door veroor zaakt is, dat rondsom deze Stad wijd en zijd alle Landen die hoog genoeg en bekwaam waren, bij florissante tijden met Tabak beplant zijn." De eerste tabaksteelt zal op onbe bouwde terreinen binnen de wallen gepleegd zijn - en resolutie uit 1650 spreekt van „tabaxlanden binnen ofte buyten de Stadt" -, geleidelijk aan zijn grote terreinen buiten de ommuring beplant Amersfoort maakte - hoewel de teelt wisselvallig was - er een periode van economische opbloei door mee. In 1637 wordt in een request aan de Staten door het stadsbestuur gezegd „de impostantie van de tabac-bouw. als aen d'welcke in onse Stadt alleen bij de dysent arme luyden off misschien meer achter 't geheele jaar deur en dan op hooge dagh huyren in den arbeyt ge houden worden Maar niet alleen zij ook de toeleveringsbedrijven, zoals we ze nu zouden noemen, als mandenma kers, timmerlieden en metselaars profi teren van de tabak en de tabakshandel Van Bemmel zegt - niet zonder retoriek -. „En niettegenstaande deze grote kosten heeft men sedert een Eeuw geleden, veele grote en kostbare Schuuren, om den Tabak in te drogen, rondsom deze Stad zien opslaan en nederstellen, waar van veele in lengte en breedte, als kerkgevaarten, ja zom- mige veel groter, zijn." Voordat die tabaksschuren gebouwd werden droogde men de tabak op de zolders van de voormalige kloosters, wilde men zelfs de St. Joriskerk - .toeback te laeten drogen op 't verwulff- de van de groote kerck" - en de zolder van het stadhuis - vandaar het verbod om „buyten orde ende toebaqs alhier op de solders vanden stadshuyse" - daartoe gebruiken Deel van de tentoongestelde collectie IN FRANSE TIJD VERVAL Wie er Van Bemmel op doorleest knjgt een cursus tabaksteelt, moet daaruit wel konkluderen hoe belangrijk ISFOORT - „De Tabaksplan- 1615 hier het eerst onderno- zeer uitgebreid, en houdt iden bezig, wel 3 millloenen worden er door de Amers- s jaarlijks geteeld, op ruim jrgensland", staat in een ;s- en Geschiedkundige be- ig der provincie Utrecht" uit ial kan gezegd worden dat 00 jaar de tabaksbouw een jk stempel op Amersfoort drukt en daarom verdient de stelling, die zaterdagmorgen J. J. Herks in museum Is geopend en er t/m 11 maart jzondere aandacht, hoewel tiet Amersfoortse als het al- aspekt belicht wordt. „Wol genot, een cultuurhistorisch it van het tabaksgebruik in nd" heet deze tentoonstel een beeld gaf van de tabaks- In ons land, de vormen van sbrulk, de toepassingen en Ij gebruikte accessoires, tegenwoordig ziet niet ieder- tabaksrook als wolken van maar dat is ook al vrij vroeg in ipese" geschiedenis van de t geval geweest. 1615 IN AMERS- •uropese" geschiedenis is al tocht van Columbus in 1492 i, in eerste instantie voor ge lige doeleinden. In 1560 wer- baksplanten geteeld in Portu- panie De Franse gezant in De tabaksarbeider aan het werk Portugal, Jean Nicot. stuurde er enkele - waarschijnlijk voor sierdoeleinden - naar het Franse hof. waar de plant de naam „Tabaco Nicotiane" kreeg. En dan weet u nu ook waar het woord nicotine vandaan komt' Het gebruik van tabak als genotmid del komt in Europa in het begin van de 17e eeuw op, vooral door Engelse zeelieden, die het „drinken" (roken) en „eten" (kauwen) van tabak in Europa in zwang brachten. Naast de oorlogen, die op zee tot blokkades en kapingen leid den zal het verbod tot de verbouw van tabaksplanten in Engeland en Schot land - de Engelse koning Jacobus I schreef eigenhandig pamfletten tegen het gebruik van tabak - bijgedragen hebben tot de „inheemse" tabaks bouw. Wat Amersfoort betreft zal daar bij. naast de gunstige bodemgesteld heid, een rol gespeeld hebben dat het gemeentebestuur het aantrekken van industrieën bevorderde Het is nl. op merkelijk. dat in hetzelfde jaar waarin volgens van Bemmel de tabaksteelt begon, ook een lakenmaker uit Breda naar Amersfoort werd gehaald, men - overigens vruchteloze - pogingen deed om in Wezel en omgeving wolwevers tot vestiging in Amersfoort te bewegen Van Bemmel schrijft „Vervolgens zijn de Inwoonders deze Stad omtrent den jaar 1615 overgegaan tot het teelen en planten van Tabak, welken handel- van tijd tot tijd zodanig heeft toegeno men, dat niet alleen in 't laatst van de voorgaande Eeuw het welvaren van de Stad daar van heefl afgehangen, maar moeten de meeste Inwoonderen voor tegenwoordig zig met de Tabaksplante- rije als noch geneeren; alhoewel mer kelijk min voordeelig als in vroeger tijden." TABAKSTEELT DOOR NIET- AUTOCHTONE AMERS FOORT Het beeld, dat men uit bovenstaand citaat zou kunnen verkrijgen, namelijk dat het Amersfoorters van origine zijn geweest, die met de tabaksteelt zijn begonnen, is onjuist. Vermoedelijk zijn het emigranten uit de Zuidelijke Neder landen - als Jan Karreman - uit het land van Kleef - als Thomas Aertsz - en uit Schotland en Engeland - als Jacob Morree en Thonuis Henrixs - geweest, die de tabaksteelt in en rond Amersfoort ter hand hebben genomen. In zijn „Amersfoort in prent" zegt dr. J Hovy „Het oudste ons bekende contract tot oprichting van een compagnie voor de tabaksbouw werd gesloten in 1625 tussen een Amersfoorts burger, een Amsterdamse koopman, die het kapi taal verschafte en een Engelsman, die de technische kennis en vaardigheid inbracht. Uit dezelfde tijd dateert een or donnantie van de Staten van Utrecht, waarbij een impost (belasting) op de ingevoerde buitenlandse tabak werd ingesteld Kennelijk wil men dus de inlandse tabaksteelt beschermen. Al snel ziet men echter ook in de inheemse tabak een inkomstenbron. „Maar alzo door de Heeren Staten 's Lands van Utrecht, een impost van drie stuivers per pond was gesteld op den Tabak, die in deze Provincie geteeld wierdt, zo hebben de Tabaksteelders alhier, zig dienaangaande in den jaare 1636 geaddresseerd aan dezelve Staten, en verzorgt dat de impost op den Tabak, die in deze Provincie geteeld en niet geconsumeerd wierdt, mogte worden afgeschaftDe eerder genoemde Tho mas Aertsz heeft zich van tabaksteler tot tabakasimporteur „opgewerkt" - behoort tot de „Virginische off anderen uitheemsche negotianten" -, is boven dien pachter van de tabaksimport van Amersfoort en Eemland, heeft dus be lang bij de belastingheffing ook op de inlandse tabak. In 1637 moet hij de bescherming van de Staten inroepen omdat „soodanich rumoer ende onlus ten op verresen dat d' selve tabackplan- ters hem auplliant over het instellen der voors. poincten niet alleen gedreycht hebben sijn huys te spoliëren ende af te loopen, maar hem oock om hals te brengen, welcke dreygementen sy nog dagelick reitererende syn PERIODE VAN ECONOMI SCHE OPBLOEI Volgens van Bemmel zijn er in 1636

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 7