„Moord in extase": Nederlandse
policier weet te overtuigen
Rechtstreeks vanuit
Tony Manero is na „Saturday Night
back in town
I -
Bureau Warmoes straat
Fever"
JOHN TRAVOLTA IN „STAYING ALIVE"
De verfilming van
A. C. Baantjer's bestseller
Veertien auto's
total loss
DONDERDAG 16 FEBRUARI 1984
kijk op de film
Het spektakel In „Moord
Extase" heeft aardig wat auto
naar de sloop gebracht. Afg
zien van de vele duizenden gi
dens blikschade zijn er, ten b
hoeve van het sensatlone
stuntwerk, liefst veertien vv
gens total loss gereden - wat
onder: vier politle-Golfjes, dr
Camaro's en één De Tomass
(nleuwwaarde: 120.000,-).
De producent heeft er n<
geen stuiver spijt van. „Elndeli
een Nederlandse speelfilm
zegt hij, „die kan méédoen Ini
internationale ere-dlvisle."
haar vingers windt en óók intieme rela
ties onderhield met twee van de bruut
vermoorde slachtoffers.
Regisseur Hans Scheepmaker heeft
met veel aandacht voor details dit ver
haal in beeld gebracht Gebruik ma
kend van het steeds weer sfeervolle
Amsterdam met haar intieme kroegen,
de nauwe grachten en ter plaatse
filmend in het Bureau Warmoesstraat
van de Amsterdamse politie, kreeg
„Moord in extase" reliëf en maakt mede
door die authenticiteit indruk. Er is veel
aandacht besteed aan de speciale ef
fecten,zoals die nodig waren tijdens de
spectaculaire roofoverval en de talrijke
achtervolgingen door de Amsterdamse
binnenstad Dit resulteerde in een film,
die nu eens niet knullig overkomt met
revolvers die klinken als klappertjes
pistolen en gevechten, waarbij je duide
lijk kunt zien dat de slagen mis zijn
Ook aan dit (voor een goede policier)
onmisbare onderdeel is de volle aan
dacht besteed. En dat mag ook wel, als
je bedenkt dat in totaal twee miljoen
gulden in deze produktie is gestoken.
„Moord In extase" Is In alle opzich
ten een verrassing, waaraan het film
publiek veel genoegen (en spanning)
zal beleven. Wat mij betreft kan het
Nederlandse filmjaar (bijna) niet
meer stuk.
Bert Vos
Joop Doderer als rechercheur De Cock met Manouk van der Meuten als Monique in
Moord in Extase van regisseur Hans Scheepmaker.
der nadrukkelijke aanwezigheid, zijn rol
nenuanceerd neerzet De Cock is ge
woon De Cock, in al zijn rust. doortas
tendheid, ietwat cynische humor en
menselijkheid En Ron Brandsteder als
inspecteur Vledder is ineens al z'n
glamour kwijt en verandert op slag in
een wat onzekere jonge politieman, vol
goeie wil,die al dan niet blunderend zijn
oudere collega helpt en vooral diens
beweegredenen en denkwijze probeert
te begnjpen Kortom als de filmprodu
centen het willen, kan uit „Moord in
extase" een voortreffelijke serie speel
films groeien, gebaseerd op de romans
van Baantjer.
Het verhaal zit goed in elkaar. De
bloedige roofoverval op een geldtrans
port in hartje Amsterdam, wordt ge
volgd door een reeks brute moorden
Het is kennelijk de bedoeling van de
dader(s) de buit voor zich alleen te
houden. En omdat eén van de slachtof
fers een penose-klantje is van de in het
vak vergrijsde rechercheur De Cock,
trekt deze zich de zaak persoonlijk aan
Samen met zijn jonge, nog onervaren
assistent Vledder opent hij de jacht op
de moordenaar(s). Alle sporen leiden
overduidelijk naar de direkteur van het
beroofde geldtransport-bedrijf, een
man met een passie voor mooie vrou
wen en een chronisch tekort aan de
kontanten, waarmee hij zich de liefde
koopt. Eén van die liefdes is een fraai
fotomodel, dat heel wat mannen rond
Het nieuwe polite-duo De Cock en Vledder (Joop Doderer en Ron Brandsteder) m
Moord in Extase, gebaseerd op de gelijknamige roman van A C. Baantjer.
(door Bert Vos)
„Moord In extase", 1984, regie Hans
Scheepmaker; produktie Henk Bos.
Scenano Felix Thijssen, muziek Ar
thur Cune, montage: Victorine Habets;
camera Rob van der Drift. Gebaseerd
op de roman „De Cock en de moord in
extase" van A C Baantjer. Met: Joop
Doderer, Ron Brandsteder, Manouk
van der Meulen, Toon Agterberg; Hero
Muller; Eric van der Donk e v.a Genre
Nederlandse politiefilm, keuring 12
jaar Première Nederland. Theater
Grand, Amersfoort
Het gaat goed met de Nederlandse
film. Nauwelijks zijn de eerste en
thousiaste kreten over „Schatjes!"
weggeëbd of we kunnen gaan kijken
naar de tweede Nederlandse filmver
rassing van 1984. Regisseur Hans
Scheepmaker tekende voor „Moord
in extase" naar de gelijknamige ro
man van A. C. Baantjer met een
uitgebalanceerde hoofdrol van Joop
Doderer als De Cock.
Nederlandse pollciers zijn dun ge
zaaid en bovendien nauwelijks van
een kwaliteit, dat je er iets memora
bels in ontdekt. In tegenstelling tot
de Franse politiefilms zijn de Neder
landse nooit echt tot wasdom geko
men. Met „Moord in extase" is in
ieder geval een keerpunt bereikt.
Gebaseerd op één van de succesvol
le detective-romans van de Amster
damse politieman A. C. Baantjer,
schreef Felix Thijssen, een uitste
kend scenario, door regisseur
Scheepmaker niet alleen flitsend,
maar ook sfeervol in beeld gebracht.
Toen bekend werd. dat Joop Doderer
de hoofdrol als inspecteur De Cock zou
gaan spelen en TV-quizzmaster Ron
Brandsteder naast zich zou krijgen als
de Cock's assistent, heb ik ietwat ver
twijfeld mijn hoofd geschud. Het leek mij
een onmogelijke kombinatie toe. Joop
Doderer was nog steeds in mijn geheu
gen blijven hangen als de Swiebertje
van de NCRV, terwijl de glittershows
van Brandsteder mij nog nooit echt
hebben kunnen bekoren Wie met deze
gedachten in het hoofd naar „Moord in
extase" gaat kijken, wacht een comple
te verrassing
Joop Doderer is - en dat ontdek je
eigenlijk nu pas - een rasecht filmac
teur, die zonder enige overdrijving, zon-
Na twee dagen onderhandelen
werd, op 16 juli 1982, het kontrakt
getekend waarmee bestseller-auteur
A. C. Baantjer toestemming gaf één
van zijn romans te verfilmen. Hij
hield één slag om de arm. Zijn veto
recht. Het recht om „nee" te zeggen
tegen de acteur die de hoofdrol
moest vertolken: de rol van recher
cheur De Cock. Want de vergrijsde
speurder De Cock Is Baantjer's twee
de ik.
Net als hij rechercheur aan het
Buro Warmoesstraat: het drukste en
meest-besproken politieburo van
Nederland. Baantjer heeft er - tot
oktober vorig Jaar - gewerkt: acht-
en-twintlg jaren lang. Een ongeëve
naarde staat van dienst. En zijn gees
teskind De Cock gaat door. Twee
romans per jaar. Nu al meer dan
vijf-en-twintig bestsellers op een rij.
Baantjer was zo ongeveer de enige
die niet tegenstribbelde toen produ
cent en regisseur op de proppen
kwamen met hun eerste en enige
keuze voor de rol van De Cock.
Gelukkig maar. Want Joop Doderer
zet In Moord In extase een kreatie
neer. Met finesse, overtuigings
kracht en nuance.
RESULTAAT
De basis voor elke geslaagde speel
film is het scenario Ruim een half jaar
lang is er aan gewerkt en gepeuterd
aan de personages, de intrige, de sub
plot, het opnieuw selekteren en rang
schikken en - waar nodig - het uitver
groten van de ingrediënten uit de ro
man Scenarioschrijver Felix Thijssen
(een man met meer dan veertig romans
- in diverse genres - en tientallen
scripts op zijn conto) is er - in voortdu
rende nauwe samenwerking met pro
ducent en regisseur - in geslaagd een
hechte basis te leggen voor de steeds
boeiende filmvertelling.
Voeg daarbij de opmerkelijke funktio-
nele muziek van Arthur Cune - muziek
die de aktie. de dreiging en de humor
accentueert - als ook de dynamische
montage van Victorine Habets en het
eindresultaat is een film, zoals er in
Nederland nog niet eerder één is ver
vaardigd een film die jong en oud
gedurende honderd minuten aan de
stoel gekluisterd houdt.
Een niet gering aandeel is hierbij
geleverd door Dicky Beer - de enige
Nederlandse stuntman, die overal in de
wereld, waar aktiefilms worden ge
maakt. emplooi vindt. Hij is de durfal die
met ogenschijnlijke doodsverachting -
maar in werkelijkheid met minutieuze
berekening en onwankelbare zekerheid
- auto's total loss rijdt, vechtpartijen
ensceneert, tientallen meters omlaag
stort en door muren heen ramt.
POLITIE
„Moord in extase" zou niet tot stand
zijn gekomen als de politie haar mede
werking had geweigerd. Rechercheur
De Cock opereert vanuit het Buro War
moesstraat: een lokatie die simpelweg
met is na te bouwen En dus werd de
komplete filmploeg spontaan onderdak
geboden in het toch al uit zijn voegen
barstende, overbelaste buro in het hart
van Amsterdams rosse buurt en
onderwereld-centrum Vijf-en-dertig
filmtechnici, met hun kolossale appara
tuur. een tiental acteurs en talloze
figuranten - heel het rumoerige filmbe
drijf, kompleet met kleding-
departement, grime-afdeling en eigen
keuken, was dagenlang te gast in de
Warmoesstraat.
Daarnaast kon er. zonder enig ge
mor. worden gewerkt in en rond het
hoofdburo, bij de verkeerspolitie en
zelfs een ME-team van de rijkspolitie
kwam desgewenst opdraven Mis
schien wel het meest verbluffende
staaltje van spontane medewerking
biedt de sensationele geldroofscêne.
De voorkeur van producent en regis
seur ging uit naar de Mr Visserplein-
tunnel. bij het Waterloo-plein en jawel
hoor - alsof het de gewoonste zaak van
de wereld was werd die tunnel tot
tweemaal toe een gehele zondag voor
alle verkeer afgesloten, van zonsop
gang tot zonsondergang Het resultaat
M
„Staying alive", 1983, USA. Regie
Sylvester Stallone, produktie: Robert
Stigwood en Sylvester Stallone, scena
rio: Norman Wexler Sylvester Stallo
ne; gebaseerd op de karakters van Nik
Cohn in „Saturda night fever"; songs:
Bee Gees; muziek Frank Stallone;
camera: Nick Maclean, met John Tra
volta, Cynthia Rhodes en Finola Hug
hes. Keuring alle leeftijden. Theater
Grand, Amersfoort.
John Travolta kreeg wereldwijde
bekendheid dankzij zijn hoofdrol In
de in 1977 door John Badham gere
gisseerde disco-speelfilm „Saturday
Night Fever", die een ware rage
onder de jongeren veroorzaakte, niet
lohn Travolta opnieuw de dansende ster in ..Staying Alive" van Sylvester Stallone en muziek van de Bee Gees
The woman In you". ..Lite goes on", breakout love vou too much" en ..Someone belonging to someone
John Travolta en Cynthia Rhodes in een scène uit ..Staying Alive", het vervolg op
Saturday Night Fever", geregisseerd door Sylvester Stallone
in het minst door de songs van de
Bee Gees. „Grease" met Olivia
Newton-John bevestigde nogmaals
het imago van vlotte danser van
Travolta, maar daarna viel er een
toch wat pijnlijke stilte rond deze
jonge acteur. „Moment by moment"
waarin hij een soort gigolo speelde,
werd allesbehalve een come back.
De film flopte terecht. Iets beter,
maar In Nederland geen overweldi
gend succes, was „Urban Cowboy",
maar Travolta kwam pas echt terug
met zijn hoofdrol In „Blow up" van
regisseur Brian de Palma. Na zes jaar
pikte producent Robert Stigwood de
uiaad weer op voor een vervolg op
„Saturday Night Fever" en Travolta
was na een gesprek dlrekt „In" voor
de hoofdrol als Tony Manero.
Stigwood benaderde Sylvester Stal
lone voor de regie en deze succesvolle
acteur, die ook verschillende films zélf
regisseerde, was direkt bereid Hij deed
samen met Stigwood de produktie en
herschreef het scenario dat Norman
Wexler reeds had gemaakt. Het enige
wat er voor hem niet in zat was de
hoofdrol.
..Staying Alive" speelt zich zes jaar
later af dan „Saturday Night Fever"
Tony Manero heeft Brooklyn verlaten
en probeert een hoofdrol te krijgen in
daarvan is dan ook een scène, die in de
geschiedenis van de Nederlandse film
zijn weerga niet kent.
Slechts één keer is het bijna misge
gaan toen een oplettende Amsterdam
mer in de Wibautstraat een geldwagen-
zag rijden, met pal daarachter een
gemaskerde man in een snelle „Ameri
kaan"; de geschrokken burger greep de
telefoon en nog geen drie minuten later
raasde het speciale overvalteam van de
Amsterdamse politie van alle kanten
naderbij, sneed de „Amerikaan" de pas
af, sleurde de gemaskerde man achter
het stuur vandaan, fouilleerde hem en
liet zich slechts met enige moeite over
tuigen dat de op heterdaad betrapte
onverlaat een onschuldige figurant
was. die z'n werk deed voor een verbor
gen camera. Daarna is de scène onge
stoord afgedraaid.
KIJK, PAPA.
VLEDDER
Een beetje zoon van twaalf wéét
waar z'n ouders mee tobben. Produ
cent Henk Bos liep met zijn zoon over
de Firato, trekt dat jong ineens aan z'n
mouw, wijst en zegt. „Kijk, pappa,
Vlèdder!"
Zo is Ron Brandsteder voor de film
„ontdekt". Er volgde een eerste ge
sprek en een screen-test, met Joop
Doderer als tegenspeler Doderer had
aanvankelijk zo zijn twijfels. „Wat moet
ik met een quiz-master?" En op de dag
van de screen-test kwam hij binnen met
de belofte: „Ik zal hem een poepie laten
ruiken."
Maar vijf minuten later was het ijs al
gebroken. Producent en regisseur ke
ken elkaar aan Ze zagen het voo
ogen gebeuren en de camera bev
de het Het klikte niet alleen li
Joop en Ron; het klikte ook tusse
en de camera Aan het eind van d
nadat Ron „uitgewrongen" verti
was. vroeg Joop alleen maar
„Jij bent een ideale De Cock," w;
antwoord. „Dat vraag ik niet," zeil
rer „Die jongen; wat denken juli
die jongen?" „We hebben zo
twijfels 's Avonds belde Doden
„Jullie zijn gék als je Brandstede
lopen. Die jongen is een natuur
Jullie hebben toch wel ogen in je
Het was duidelijk. Doderer ha
maatje gevonden. Producent
glsseur wreven zich in de ha
Het koppel De Cock-Vledder ko
meer stuk. „Moord in Extase'
om die konklusie te staven.
een grote dansproduktie. maar moet tot
nu toe genoegen nemen met onderge
schikte rollen. Zijn vriendin Jackie pro
beert hem op alle mogelijke manieren te
helpen, maar Tony laat zich niet zo snel
helpen. Jackie (voortreffelijk gespeeld
door Cynthia Rhodes) danst zelf niet
onverdienstelijk en via haar komt Tony
tenslotte in dezelfde show als haar
terecht, met Laura (Finola Hughes) als
hoofdrolspeelster. Tony ziet wel wat in
de knappe, maar hooghartige en ver
wende Laura en laat Jackie als een
baksteen vallen als Laura op een gege
ven moment op zijn avances ingaat.
Maar afkomst verloochent zich niet en
Tony Manero moet toegeven, dat hij
zich niet thuisvoelt in het bekakte milieu
waarin Laura vertoeft en bovendien is
Hughes als Laura.
Regisseur Sylvester Stallone (links) met Finola Hughes en John Travolta
voorbereiden van de grote slotshow in ..Staying Alive".
het meisje nogal ruim in haar opvattin
gen Vernederd door Laura en ontevre
den door zijn ondergeschikte rol in de
show. komt Tony met hangende
pootjes bij Jackie terug
Dat het natuurlijk allemaal best goed
komt in deze pretentieloze film, behoeft
geen betoog Tony Manero komt aan
zijn trekken en krijgt hoe dan ook toch
zijn felbegeerde hoofdrol
„Staying Alive" ademt ongeveer de
sfeer uit, die „Saturday Night Fever"
had. maar Stigwood noch Stallone is er
in geslaagd om „Saturday Nightl
te doen vergeten. Die film ha
enorme impakt, sloot perfekt aar
toen heersende gevoelens vani
geren en Travolta wist met zijn
dans de jeugd te veroveren. ,.S
Alive" mist die impakt enigs:
onwillekeurig moet je denken aa
als „Rocky", waarin de held lé
ook na enige tegenslag tnomf -e'
lone zal aan die gedachte nietv
zijn.
Travolta heeft nog steeds die
volgbare loop over zicht, met de
gen armen en handpalmen ad
als een uit een western verd<
cowboy die verdwaasd door de
stad loopt, hij danst wellicht net z en
of nog beter, maar het is géénfc
day night fever". De songs vani feb
Gees ten spijt el<
Niettemin Is „Staying Alive in
slechte film. Dat niet. Maar hel
film over de hedendaagse jeug
„Saturday Night Fever" wél w j (f|
choreografie In „Staying Ali
schitterend, wat met name p.
grandioze apotheose tot uitdn r
komt: kosten noch moeite i ra<
spaard om het publiek een n
rende show te brengen met Ti
excellerend als superstar.
muziek en goed spel in een pre
loze film. Altijd nog ruim void J\
om enkele uurtjes plezier i 'St
beleven, dat wel.