„Het is niet zo dat mensen net zo moeten zijn als ik. Ik ben er voor hen" Dominee J. J. Ruitenberg, de nieuwe predikant van de Hervormde Wijkgemeente Leusden-Zuid Misschien is dat een heel groot deel van je werk, het horen wat de bijbel je te zeggen heeft, wat mensen je te zeggen hebben, en hoe die twee dingen samen te brengen zijn". Nou, als God er plezier in heeft, hebben de mensen er ook plezier in". DONDERDAG 1 MAART 1984 interview ..Kinderen bij het Avondmaal?'' „Dat zijn de zaken, die hier in de Dorpskerk nog niet zo spelen. In de Marcuskerk dacht ik dat daar wel ruimte voor is. Hier voor zover ik weet niet. Van die dingen moet ik eerst maar eens horen hoe het hier allemaal ligt. Daar wil ik niet direct een standpunt in geven, anders is de discussie meteen al gesloten. Samen wil ik op zoek gaan naar wat hier het beste is, en hoe het hier zou kunnen. Uiteraard moet er van mij een stukje openheid verwacht wor den op dat terrein, omdat ik geen predikant hier geworden zou zijn als ik er onoverkomelijke bezwaren tegen gehad zou hebben dat de kinderen in de Marcuskerk wel het Avondmaal kunnen vieren. Dat wil niet zeggen dat dat in mijn eigen wijkgemeente een goeie oplossing zou zijn De verantwoordelijkheid ligt bij de kerkeraad daar." Driebergen om de oude talen „bij te werken". Studeerde van 1965 tot 1970 in Groningen. Werd op 7 februari 1971 bevestigd in zijn eerste gemeente, Nieuw Vennep Abbenes. Vanaf 1975 was hii predikant in Vianen. Hij trouwde in 1969, heeft drie kinderen, een meisjestweeling van 13 (die nu ook weer op het Corderius zit) en een dochtertje van 8. Ik vraag hem hoe hij in de praktijk omgaat met het evangelie, wat hij er mee doet. „Ik vind dat je als pastor bij de mensen moet wezen, dat je moet kijken wat de mogelijkheden zijn in de gemeente Als je het zou kunnen vergelijken met een weg die men sen mogen gaan, zou je eerst moeten kijken hoe ver zijn mensen op een bepaalde weg, en op welke wijze zou je ze mogelijkerwijs daar bij iets verder kunnen helpen. Heel belangrijk is voor mij, het is behoorlijke groep mensen is die de schouders eronder wil zetten. Die aktiviteiten wil en kan ontwikkelen. Ik denk dat je als predikant de taak hebt om dat wat te coördineren en te stimuleren, mensen toe te rusten waar dat nodig is Als je naar binnen toe een ge meenschap bent denk ik dat je naar buiten toe ook iets kunt betekenen. Ik denk dat dat dicht bij huis zou moeten beginnen. In de onderlinge omgang zou dat merkbaar moeten zijn Daar wil je een beetje aan werken, hoewel ik natuurlijk ook wel weet: het blijven mensen, ook al zijn het christenen, leder mens laat steken vallen, stelt mensen teleur. Dan zijn er natuurlijk ook de wereldproblemen waar je als kerk mee bezig mag zijn. Waarbij ik niet het gevoel heb dat de kerk een aktiegroep zou moeten zijn. Maar op het terrein van het werelddiako- naat is het belangnjk dat je je ogen denk dat ik meer capaciteit heb wat betreft het individuele pastoraat dan om leiding gevend denkwerk te verrichten ten aanzien van de grote wereldvraagstukken." „Ik denk dat het zeker invloed heeft als je in je eigen omgeving zaken aanreikt, waardoor ver draagzaamheid zou kunnen ont staan. „Dat vind ik heel erg belangrijk Daar probeer ik ook in de persoon lijke verhoudingen aan te werken Meer dan dat ik de barricades op zal gaan. Ik kan me best voorstel len dat er momenten zijn dat dat zal moeten, hoor, ik ben geen voorlo per, maar ik ben er niet op tegen om je stem te laten horen als er onrecht geschiedt of mensen in de knel komen. Het zijn vaak de kleine dingen die belangrijk zijn. Daar gaat dan toch iets van een uitstraling van uit, als het goed is. Gelukkig ontmoet je wel zulke mensen, aan wie je kunt Vrouwen Vrouwen in de kerk? Kunt u daarmee o verweg „Dat vind ik eigenlijk zo vanzelf sprekend'" Weer die spontane open lach. „Ik zou geen kerkeraad willen waar overwegend vrouwen in zitten. Dat vind ik weer de andere kant. Het moet een beetje in natuurlijk even wicht zijn. Dat moetje ook allemaal niet op een goudschaaltje wegen. Eigenlijk moet je op een gegeven moment kijken: wat is iemand die op die plaats goed zou kunnen funktioneren Dominee Ruitenberg is gebo ren in 1944 in Amersfoort. Ging op de Handelsschool en het Cor- deriuslyceum. Deed administratief werk op een warmtetechnische afdeling bij Bronswerk. Werkte anderhalf jaar voor Sociale Zaken in Soest. Ging daarna in dienst, en besloot tijdens die periode om theologie te gaan studeren. Zat 2 jaar op „Nieuw Ruimzicht", het Her vormd opleidingscentrum in erg idealistisch hoor. en ik weet best dat het in de praktijk ook anders is, dat een kerk ook kerk is, een gemeenschap waar het goed vertoeven is, waar mensen zich op hun gemak kunnen voelen. In dat kader vind ik het ook belangrijk, u haalde het straks al even aan. dat vooroordelen afgebroken worden. In mijn vorige gemeente heb ik een dienst en een gesprekkenserie over huwelijk en samenwonen ge had. Het blijkt ook dat mensen met echtscheidingsproblemen vaak zit ten met theologische vragen. Vaak is daarbij het pastorale werk dat je moet doen noodzakelijkerwijs zorgvuldig en minutieus. Je moet goed luisteren, en dan kijken in hoeverre er ook voor hen een goede weg te vinden is, in overeen stemming met hun geloofsbele ving. Niet met mijn geloofsbele ving. Het is niet zo dat mensen net zo moeten zijn als ik ben Ik ben er voor hen." Schouders eronder „Ik heb het idee dat er hier een goed open hebt. Gelukkig zijn er organen in onze kerk. die daarover adviseren Ik denk ook dat zulke zaken in de kerkdiensten in de voorbeden aan de orde moeten komen Natuurlijk moet de reikwijdte ook weer niet te groot in kilometers zijn, want het is vaak makkelijker om abstract of financieel met de derde wereld bezig te zijn dan met je eigen omgeving „Ja. dan is het te vrijblijvend. Dat blijft altijd een beetje een probleem. Dat is met die vredesvraagstukken ook zo. Je bent bezig in werkgroe pen of voor mijn part ga je naar Den Haag toe. Ik vind dat heel moeilijke zaken, zoals zo'n oorlog Irak-Iran en in de Libanon Je probeert te signaleren welke dingen daar spe len, maar ik ben geen politicoloog, geen socioloog. Maar. u had het net over fascisme: dat soort ten densen kun je natuurlijk wel probe ren te bespeuren, ook in je eigen samenleving. Je kunt het aan de kaak stellen, mensen erop attent maken. Maar ik moet u zeggen, ik zien dat er iets positiefs van uit gaat. En dan vermoed je dat de bron het chnstelijk geloof is. Daar hoeft niemand mee te koop te lopen, maar als je met mensen nader kennismaakt merk je vaak dat dat de inspiratiebron is. Daar hoop je dan een beetje op, en dat is ook de motivatie voor je werk. Ik vind het erg belangrijk in een kerk dat de tegenstellingen over brugd worden, dat mensen met elkaar in gesprek blijven, ook al lijken de tegenstellingen onover brugbaar. Ik denk dat het typisch Hervormd is, het rare dat ultra rechts en ultra links in één kerk kunnen. Soms vind ik dat ongelofe lijk lastig, maar aan de andere kant vind ik het ontzettend boeiend. Ik wil niet zeggen dat je als predikant een bindmiddel bent, maar ik wil toch wel graag wat samenbindend bezig zijn. Ook weer omdat ik vind dat die gemeenschap een eenheid moet zijn. En dan vind ik het al erg genoeg dat ik moet zeggen, dat ik Hervormd predikant ben, hoewel ik die kerk lief ben gaan krijgen. Maar het gaat om de gemeente van Christus. Die is groter en paste niet precies in onze hokjes. Men pro beert zo gauw te vragen: welk etiketje heb je? Ben je van die club of van die club? Ik vind het al erg genoeg dat de kerk gescheiden is door zo veel naambordjes. Dan zeg ik. verleid me er alsjeblieft niet toe om me binnen die Hervormde kerk ook nog met een naambordje te tooien Ik geloof ook niet dat ik in een hokje pas. Ik wil predikant zijn voor de hele gemeente als dat enigszins kan." Bij bron beginnen Dominee Ruitenberg benadrukt dat er vanuit het evangelie naar de mens moet worden gekeken. Van uit zijn diepste wezen weet hij dat de mens geliefd is door God. We praten dan over de vele andere nationaliteiten, die er momenteel in Nederland leven. „Als mijn mede mens geliefd is door God, wie ben ik dan om met die medemens onzorgvuldig om te gaan?", vraagt hij zich af „Ik vind het heel belang rijk om bij de bron te beginnen. Je moet wel vanuit het evangelie zelf werken als predikant Als je er oog voor hebt dat God ons zo lief heeft gehad, dat hij zijn zoon gegeven heeft voor ons, dan heeft hij dat niet alleen voor mij gedaan, maar ook voor u en een ander, ook al wil die ander daar helemaal niets van weten Als ik dan in God geloof dan betekent dat voor mij, dat ik pro beer te leven, met vallen en op staan uiteraad, dat God er plezier in heeft, dat het fijn is voor God. Dat betekent dat ik om te beginnen moet laten merken dat ik ook die medemens zie als iemand waar God ook van houdt. Nou, als God er plezier in heeft, hebben de mensen er ook plezier in, denk ik." Wat is voor u het criterium dat een mens plezierig voor God bezig is?" „Ik denk dat het heel moeilijk is om dat in het algemeen te zeggen. Er zijn geen recepten voor te ge ven. Was dat maar waar Of eigenlijk nee: gelukkig dat dat niet meer waar is, dat was vroeger zo. In de moraaltheologie werd tot in de de tails voorgeschreven: in zo'n situa tie moet je zus, in zo n situatie zo Dan komt de mens aan de leiband van de theologen te lopen, en dat is niet de bedoeling De Geest is niet voor niets gege ven aan de gemeente en aan de mensen. Het is belangnjk dat men sen open staan voor de Heilige Geest. Dat kan denk ik alleen als er voeling blijft met het woord van God zelf. Je moet natuurlijk er ook voor uit kijken dat wat jij voor Heilige Geest laat doorgaan, niet je eigen geest is. Het zit heel subtiel. Echt scheiding kan in het ene geval zonder meer verwerpelijk zijn. In het andere geval kan het zelfs geboden zijn, waarbij het toch een kwaad blijft voor mij. Het is niet met zwart-wit te zeggen wat goed is en wat kwaad is Ik denk dat je je eigen denkwijze voortdurend moet toetsen aan de bijbel zelf. Er zijn behoorlijke mis verstanden gegroeid. We hebben dat gezien in Duitsland waar het mis gegaan is, dat men dacht, en dat kwam door een verkeerde theo logie, dat God wel achter de ster ken zou staan. Terwijl als we de bijbel lezen je juist een andere indruk krijgt. God wil verbondspart- ner zijn van iedereen, maar Hij neemt het in het bijzonder op voor de zwakken. Dat is dan de manier waarop ik het nu lees. maar ik realiseer me dat ik het lees door de bril van deze tijd. Daarom is het ook goed dat je weet hoe de geschiedenis van de kerk geweest is, dat je de dingen ook wat leert relativeren en in hun verband zien. Ook de geschiedenis van de Schrift zelf, hoe die ontstaan is. Je kunt ook maar niet ergens een tekst uit de bijbel plukken en zeggen: Er staat in de bijbel zus Dat zul je in zijn verband en tegen de achtergrond moeten plaatsen Dat is in feite het zorgvuldige werk van een theoloog, wat veel studie en bezinning vraagt, wil je op een verantwoorde manier bezig zijn. Ik denk dat dat moet. Anders worden het verhaaltjes die je ophangt. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dan niet de mist in kunt gaan, maar je moet je zelf er in oefenen om kritisch te zijn en open te blijven staan." Open blijven „Dat vind ik eigenlijk de grootste opgave: dat je open blijft staan We leven in de natuurwetenschappelij ke periode (we komen er een beetje op terug), alles moet bewe zen worden, alles moet concreet zijn, je moet het hard kunnen ma ken, alleen wat je doet, de zichtba re dingen zijn van belang. De aktivi- teit wordt sterk benadrukt, waar door de ontvanghouding op de achtergrond wordt geschoven. Ter wijl ik juist denk dat dat een heel vervolg op pagina 10 kennismakingstijd, waann hij vele gesprekken zal hebben met de verschillende instanties. Een groot aantal weken waarschijnlijk maan den zal hij oriënterend bezig zijn. Zal hij trachten groothuisbezoeken bij te wonen om op die manier zo veel mogelijk met de mensen in zijn wijk kennis te maken. Hij gaat eerst luisteren naar wat er speelt in de gevariëerde wijkgemeenschap. Eerst registreren om dan in overleg met de kerkeraad te bekijken wat hij zal kunnen gaan doen, wat goed is. door Anco Mali SOEN - Na het vertrek aar van dominee Weer- kan de Hervormde meente Dorpskerk ;n dezer dagen zijn predikant, Ds. J. J. iberg, installeren. Wat ien man is hij? In de chets waaraan hij zou voldoen staat over inte en dominee onder lenoteerd: isden is een boeiende gevariëerde gemeen- Ik in Leusden ervaart ontkerkelijking maar het meewerken van emeenteleden. De ker- zoekt een predikant de verkondiging even confessionelen kan eken als ook jonge n die naar nieuwe vor- in kerkzijn zoeken, ter- ook Gereformeerden erlei schakering onder hoor zullen zijn. Een >nt die, samen met ledewerkers, in goed ispel met de Hervorm- Gereformeerde kolle- lexibel en pastoraal (ze gemeente wil bou- i is er dus naar een brug- rer gezocht, die mee- en ouwt aan een bestaande niet onfraaie brug, die weliswaar hier en daar onderhevig is aan bouwvalligheid en sloop. Die door een coöperatie van brugbouwvak- kers in stand wordt gehouden. En waarvan de bouwcommissie naar een architect zocht, die richtlijnen kan aanreiken zowel aan de oude ambachtslieden als aan de jonge arbeiders die naar nieuwe bouw vormen zoeken. Terwijl ook allerlei andere disciplines met die richtlij nen zullen moeten kunnen om gaan Om in goed overleg met architecten van naburige bruggen tot een beweeglijk en solide sa menspel te komen De nieuwe dominee is net gearri veerd als ik met hem kom praten Nauwelijks geïnstalleerd in de witte pastorie aan de Amhemseweg. Heeft de oriënterende fase ten aanzien van zijn werkzaamheden nog geheel voor zich. Het is nog niet het moment dat hij zich heeft op het geheel van taken dat op hem wacht in Leusden-zuid met bijbe horend buitengebied en de wijken Groenhouten. Hamershof. Akker hoeve. Noordwijck, Langenbeek. Zwanenburg. Munnikhove. Bos veld. Claeverenblad en Wilden burg. Uit een dossierkast trekt hij een kaartje met zijn wijk erop, maar het is nog helemaal papier voor hem. Gesprekken Uiteraard ziet Ds. Ruitenberg de eerstkomende tijd vooral als een staande zondag doet J. Ruitenberg zijn de in in Amersfoort Ruitenberg is de ds. Weernekes, jaar de pastorie aan ihemseweg verliet, de vooravond van zijn naar Leusden sprak ledewerkster Anco iet de nieuwe ingervande rmde Gemeente. In oriënterend gesprek over onder meer vrouwen en kinderen in de kerk, de reikwijdte van het werkterrein van de predikant en de lijnen naar het Joodse geloof. „Heel veel mensen denken dat God achter dingen zit die gebeuren. Maar zo is het gelukkig niet. Wat is dat voor God? Ik weet het niet. Als ik in die God zou moeten geloven zou ik hier niet zitten. Alsjeblieft, zeg! Dan zou ik het ook niet volhouden.'' Als eerste punt noemt hij in ons gesprek, maar ik weet niet of dat als eerste punt op zijn prioriteitenlijstje staat, de samenwerking met de Gereformeerden, die hier verder uitgebouwd moet worden. Hij heeft begrepen dat er al aardig wat samen gaat. De kerkdiensten zijn voor het grootste deel samen. Daar moet nog meer in gebeuren, zegt hij, maar hoe ver het allemaal precies zit, daar moet hij nog hele maal over ingepraat worden, 's Middags zal hij zijn eerste gesprek daarover voeren. Op het lijstje staat zeker de integratie van de nieuwingekome- nen. Heel belangrijk ook vindt hij het kontakt met jongeren. Hij weet nog niet wat er nodig is en wat de mogelijkheden zullen zijn op dit punt, maar hij acht het van wezen lijk belang dat de kinderen en jongeren bij het gemeentewerk worden betrokken Zij moeten zich ook in de gemeente huis voelen. Het moet niet alleen een kerk voor oudere mensen zijn. Mensen moe ten met hun gezin naar de kerk kunnen, als ze dat willen. Er zijn kindemevendiensten, jeugddien sten, maar de diensten zelf moeten natuurlijk ook zo zijn, vindt hij, dat kinderen er zich bij betrokken voe len. „Nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan", lacht hij heel ontwa penend, ,,'t moet niet kinderachtig worden, niet kinderlijk, en toch zo dat jongeren en ouderen er wat aan hebben."

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 5