r Hommage aan Rod Serling's befaamde televisie-serie Ds. W. S. Duvekot sprak over joodse gebruiken .Permanent Vacatioi nachtfilm in Filmhui „Diner", in de dinsdag-movie-cyclus „The Postman always rings twice, do. 22 maart bij de Cinemaclub Videomiddag in De Geut Arbeidsmarkt aan de orde in Vrouwenkafé „TWILIGHT ZONE - THE MOVIE" Op maandag goedkoop naar de film „Stalker": Tarkovski's nieuwste in Filmhuis Punker in New York Ontmoeting* ochtend Blijh FOTO-KOPIE FOTO-KOPIE L NODIG? Leusder Krant kijk op de film DONDERDAG 15 MAART 1984 „Twilight Zone, the movie", USA 1984 Geregisseerd door John Landis Steven Spielberg, Joe Dante en Geor ge Miller Geschreven door George Clayton Johnson en Richard Matheson; camera: Steven Larner, Allen Daviau en John Hora. muziek Jerry Goldsmith, Speciale make-up effecten van Rob Bottin, Craig Reardon en Michael McCracken Speciale effecten Mike Wood en Gene Grigg/Kevin Pike. Monster-ontwerp Ed Verreaux; Met Dan Aykroyd. Vic Morrow. Sctaman Crothers, Kathleen Quinlan, Jeremy Light, John Lithglow e.v.a. Wie herinnert zich niet de inmid dels legendarische woorden van Rod Serllng aan het begin van iedere aflevering van „Twilight Zone" op de Nederlandse televisie in het begin van de zestiger jaren?" You're trave ling through another dimension: a dimension not only of sight and sound, but of mind. A journey Into a wonderous land whose boundaries are that of Imagination. That's the signpost op ahead: Your next stop: The Twilight Zone". In Nederland verscheen de serie onder de titel „Tweeduuster", de grens tussen werkelijkheid en fantasie, zoals de schemer het grensgebied is tussen dag en nacht Het waren stuk voor stuk verhalen vol wonderlijke avonturen, tochten van de geest, een spel met magie en mystiek, met realiteit en soms vergaande fantasie. Een fascinerende mengeling van science fiction, fantasy, en magisch-realisme. Veelal met een sterk slot. zoals we dat ook gewend zijn van bijvoorbeeld de meester van het korte gruwelverhaal Roald Dahl De hoofdrollen in deze serie werden ver vuld door acteurs en actrices, die nu wereldbekend zijn Namen als Burgess Meredith. Burt Reynolds. Carol Bunette en Robert Redford prijkten op de credit- lijsten, evenals regisseurs als Don Sie- gel, Richard Donner en Alan Parker De serie liep vijf jaar in de Verenigde Staten, van 1959 tot eind 1964 Befaamd en overal geciteerd als ken merkend voorbeeld van „Twilight Zo ne" is de aflevering, waarin een man - stapelgek op lezen - zich stiekem met een boek terugtrekt in een kluis, terwijl buiten de derde wereldoorlog een eind aan de beschaving maakt Als de man eindelijk naar buiten gaat en ontdekt, dat hij alleen op de wereld is achterge bleven. verheugt hij zich op de tijd. die hij nu kan besteden aan het lezen van boeken Op de trap van de grote biblio theek. terwijl hij met handen vol boeken afdaalt, valt zijn bril, zijn onmisbare bril, van zijn neus en zijn voeten verpulveren knerpend het glas. Dat is „Twilight Zone" zoals de serie in de herinnering is blijven voortleven. Eén van de beste SF-series die ooit op TV is gebracht. Als een hommage aan Rod Serling, die in die tijd de meeste scenario's voor de serie zelf schreef gebaseerd op verhalen van bekende SF-schnjvers. besloten vier bekende hedendaagse filmregisseurs een film te gaan maken, die op dezelfde wijze als „Twilight Zone" belevenissen zouden bevatten, zich afspelend in het mysterieuze nie mandsland tussen werkelijkheid en fan tasie „Twilight Zone, the Movie", gere gisseerd door John Landis. Steven Spielberg, Joe Dante en George Miller .Twilight Zone the Movie" bevat vier verhalen van een half uur en werd grotendeels gebaseerd op korte verha len van Richard Matheson, die ook al zo n grote inbreng had in Serlings TV- serie. Met de sterke afleveringen van Rod Serling in het achterhoofd is het zien van de film in eerste instantie een lichte teleurstelling. Dat komt denk ik vooral door het feit, dat we als bioscoopbezoeker de laatste ja ren al enorm verwend zijn met gigan tische spektakels als „Star Wars", met talrijke horror-films als die van John Carpenter en John Landis en fantasy als „Excallbur" en dergelij ke. De daarin verwerkte speciale effecten zijn we zo langzamerhand als normaal gaan beschouwen en we zijn dan ookniet zo snel meer te verbazen of te schokken. Achteraf moet je echter vaststellen, dat „Twi light Zone the movie" een boelende film Is, gemaakt door regisseurs, die al verschillende keren hebben bewe zen films van topklasse te kunnen maken. De intro van de vier verhalen (ge maakt door John Landis) is sterk. De sfeer is er dan meteen. Landis tekent daarna voor het eerste verhaal, waarin de man Bill in een café zijn gal spuwt over Joden, negers, gele spleetogen en al dat andere minderwaardige gespuis. Als hij afrekent en de kroeg verlaat, komt hij tot zijn verbijstering in de wereld van Nazi-Duitsland terecht Wat er daarna allemaal volgt kan alleen maar in de twilight zone, maar weer houd je er misschien van om in het vervolg rascistische opmerkingen te maken Overigens kwam de hoofdrol speler in deze episode, Vic Morrow, tijdens de opnamen om het leven, wat regisseur John Landis een proces ople verde. De tweede episode is geregisseerd door Steven Spielberg. Was de eerste episode gebaseerd op een origineel verhaal van Landis zelf, Spielberg ba seerde zich op een verhaal van George Clayton Johnson In deze aflevering wordt de veelgebezigde uitdrukking „je jong van geest voelen" ook lichamelijk voor een aantal bejaarden een verbij sterend feit, dankzij een mysterieuze bewoner van het bejaardentehuis, ge speeld door good old Scatman Cro thers. Joe Dante (afkomstig uit de filmstal van Roger Corman) regisseerde episo de 3. waarin een jonge lerares nogal verbijsterende ervaringen heeft met het jongetje Anthony Anthony (gespeeld door Jeremy Light) heeft de gave om zich alles te wensen wat hij wil en dat levert een ongekende diktatuur op voor de mensen uit zijn nabije omgeving Helen Foley (voortreffelijk gespeeld door Kathleen Quinlan) laat zich niet door deze jonge geweldenaar impone ren en slaagt er tenslotte in op pedago gische gronden de jongen in te to men De vierde en laatste aflevering van „Twilight Zone" is wat mij betreft de beste De aflevering is geregisseerd door de Australische regisseur George Miller (Mad Max, The Road Warrior) en gaat over de man Valentine (sterk gespeeld door John Lithglow), die dui delijk een enorme vliegangst heeft Als hij bovendien tijdens de vlucht in een fikse onweersbui ontdekt dat een gru welijk monstertje knoeit aan de vlieg tuigmotoren. is er geen land meer met hem te bezeilen Al met al biedt „Twilight Zone, the Movle" twee uur lang een uiterst gevarieerde mengeling van verha len, die zich afspelen in het onbeken de niemandsland tussen werkelijk heid en fantasie. Een film, waar je geboeid naar blijft kijken. Geheel gemaakt in de traditie van Rod Ser ling met altijd een bepaalde morali serende ondertoon, zoals dat ook het geval was In de afleveringen van de televisie-serie. Een stukje herken ning en een stuk kennismaking met een helaas niet meer teruggekeerd fenomeen. (Van de filmredaktle) AMERSFOORT - „Diner" Is het filmdebuut van regisseur Barry Le- vlnson en het is meteen een goede film. Een film, die je zou kunnen omschrijven als „Enkele dagen uit het leven van vijf jonge Amerikanen aan het eind van de jaren vijftig" en dan heb je meteen de ambiance van deze film gekarakteriseerd. Wie gelijksoortige films als „The last picture show" en „American Graffiti" kent, en zich daarmee amuseerde, zal ook uitstekend uit de voeten kunnen met „Diner" Het verhaal is eigenlijk eenvoudig van opzet, de plaats van handeling is het cafetaria Fells Point Diner", waar de vijf hoofdfiguren uit de film regelmatig bijeenkomen. Daar han gen ze rond. eten en drinken wat. maken grappen en sluiten wedden schappen af Boogie, een fraaie jongen, wedt met de anderen dat hij een be paald meisje zal versieren En dat gaat hem probleemloos af Problemen heeft hij echter wel met een stel onderwereld figuren waar hij een speelschuld bij heeft. Fenwick gedraagt zich uitdagend en drinkt al snel teveel Shrevie is als enige getrouwd en een muziekfanaat. Zijn vrouw begrijpt niks van muziek en dat levert de nodige diskussies op Eddie is een enthousiast supporter van de Baltimore Colts en dat is de reden dat zijn verloofde eerst een soort examen over dit onderwerp moet afleggen alvo rens Eddie bereid is met haar in het huwelijksbootje te stappen Blijft over Billy, de intellectueel van het stel Op het gebied van de liefde heeft hij proble men, maar hij begrijpt Bergman's „Zwevende Zegel". „Diner" Is een plezierige film van een plezierige soort indirektheld met geestige dialogen. Een film met erg veel sfeer, ook al kun je misschien van mening zijn, dat wat meer aktie de film geen kwaad zou hebben gedaan. Niettemin Is „Diner" een plezierige gebeurtenis. Pretentie loos en onderhoudend. V. (Van de filmredaktle) AMERSFOORT - Op de maan dagen van 12 maart tot en met maandag 16 april kan men In de Amersfoortse bioscopen aan merkelijk goedkoper terecht dan gebruikelijk. Wie op maan dag tijd en zin heeft om een „bioscoopje te pikken" hoeft daar nu niet meer zoveel voor neer te tellen: voor zes gulden heeft men een plaats. Amers foort is daarmee niet de eerste die het maandag-tarief van de bioscopen heeft verlaagd. Reeds eerder was dat het geval in de grote steden als Amster dam, Den Haag en Rotterdam en in Nijmegen, waar Jogchem's Theater met veel succes op het goedkope maandag-tarief draait. Er is één beperking: het goed kope toegangskaartje geldt niet, wanneer er sprake is van een extra lange film waarvoor ver hoogde toegangsprijzen gel den. Scène uit „Diner van Barry Levinson, te zien in de Dinsdag Movie Cyclus (Van de filmredaktie) LEUSDEN - Donderdagavond 22 maart a.s. presenteert de Ci nemaclub De Korf de Ameri kaanse speelfilm „The postman always rings twice" van regis seur Bob Rafelson. Er zijn maar weinig boeken te noemen, die zo vaak zijn verfilmd als „The postman always rings twice" van James M. Cain, die met dit boek in het begin van de dertiger jaren in de Verenigde Staten veel roem vergaarde De versie, die de Cinemaclub De Korf a.s. donder dag draait is de vierde en dateert van 1981 „The postman always rings twice" kan men rangschikken onder de zogenaamde „film noir", een filmstroming in Amerika, die vooral in de veertiger jaren opgang deed Thriller-achtige films, geba seerd op romans zoals die van Raymond Chandler Humphrey Bogart heeft er zijn faam als filmac teur grotendeels aan te danken. Het zijn vaak films met aan de ene kant een romantische inslag, maar nooit overheersend dramatisch. Anderzijds wordt de sfeer bepaald door vaak hard realisme „The postman always rings twice" heeft alle kenmerken van deze filmstijl, wat vooral na een wat aarzelend begin duidelijk tot uiting komt. Regisseur Bob Rafelson vertelt in deze film het verhaal van Frank Chambers (Jack Nicholson), een zwervend figuur die op een gege ven moment terecht komt in een cafeetje langs de weg. Twin Oaks, ergens in California Het is de tijd van de grote crisis, een periode waarin veel mensen op drift raken, zonder werk, zonder specifiek doel. Arm en berooid door het land zwer vend. afhankelijk van goedwillende automobilisten, zo nu en dan een karweitje opknappend om in ieder geval een hap eten en een bed te kunnen verdienen. In „Twin Oaks" ontmoet Chambers de Griekse ei genaar Nick Papadakis (John Coli- cos) en diens knappe vrouw Cora (Jessica Lange). Hij krijgt werk van Nick als klusjesman, pompbedien de en automonteur. Het verhaal ontrolt zich daarna volgens een bepaalde logica. Frank wordt verliefd op Cora, pro beert haar op een nogal grove manier te verleiden en ontketend bij de vrouw daardoor een schier ontembare hartstocht, die beiden meesleurt in een maalstroom van gebeurtenissen Daarmee wordt de basis gelegd voor een drama, waarbij het (nood-)lot toeslaat „The postman always rings twi ce" behoort wat mij betreft tot de betere films. Dankzij ook het voor treffelijke camera-werk Sven Nyk- vist, die de melancholieke sfeer van het Californische landschap knap weet te vermengen met het filmverhaal. De film begint om 20.00 uur, de zaal is vanaf 19.30 uur open. Leden kunnen vooraf een plaats reserveren op kantoor Leusder Krant, Rozendaallaan 9 tijdens kantooruren en dagelijks na 14.00 uur bij De Korf, Smidse 1. En 's avonds aan de zaal. Rozendaallaan 9 Leusden-C. LEUSDEN - In het Diensten centrum aan de Burgemeester de Beaufortweg «varen afgelo pen maandag de leden van NCVB-centrum bijeengekomen om te luisteren naar ds. Willem S. Duvekot. Dominee Duvekot vertelde deze avond over Israël en dan met name over de gods dienst. De bedoeling van deze kennismaking met Israël was de aanwezigen vertrouwd te maken met de gebruiken en met de wijze waarop joden met God omgaan. Ds. Duvekot zei onder meer in zijn inleiding: „Orthodoxe joden benaderen God op een andere wijze dan Christenen het doen. Het uitgangspunt van een Ortho dox Christen Is eerlijkheid en goed in de leer. Om het joden dom goed te kunnen typeren zou je moeten spreken over ortho- praxi (ortho recht; dox leer; praxi handelen). Een jood zegt dat je pas God goed kunt dienen door eerst te leren handelen Hij ging hierop verder door op te merken dat wanneer geluisterd wordt naar de overtuiging nog zo gek niet is Over de voorschriften die door de Orthodoxe joden nauw gezet gevolgd worden vertelde ds. Duvekot: ,,De Torah is belangrijk voor de joden In de Torah staan 613 geboden en verboden, waar van niet afgeweken wordt. Wij zijn bezig met woorden maar een jood is er met heel zijn wezen bij." De theoloog sprak vol warmte over het loodse volk. Hij heeft zich verdiept in datgene wat voor de joden be langrijk is. Al vele malen bezocht hij Israël en van al deze reizen nam hij wel iets mee wat te maken heeft met het Jodendom. Een aantal dingen ging maandag avond in het Dienstencentrum van hand tot hand. Onder andere het keppeltje dat het hoofd zal bedek ken, wanneer een jood de Synago ge betreedt. Ds. Duvekot legde bij Scène uil ..Stalker1' (van de filmredaktie) AMERSFOORT - In het Filmhuls Appelmarkt draait de komende da gen ..Stalker", de ionnstP film van Ho Russische cineast Andrei Tarkovski. Rond Andrei Tarkovski, één van de belangrijkste filmers uit de S.U. sinds Eisenstein is in het westen een soort mythevorming ontstaan, gevoej de terughoudendheid waarm$ Sovjet-autoriteiten zijn films vn» ven voor vertoning in binnen- enb. land. Verboden is het werk vs kovski echter nooit, en al zijn film-,, ons land te zien geweest Zijn mei film, Stalker, gaat over de gehein ge gids Stalker die een wetensd» en een schrijver de zgn verbod» binnenleidt, een door militairen h tisch afgesloten gebied, waardi van logika en gezond verstap meer gelden Sommigen zeggeng een meteoriet is neergekomen, ren beweren dat er een boodscn van een buitenaardse beschaw, is er gevaarlijk, maar in ieder ge, saai, zegt Stalker Alleen zij d hoop hebben laten varen, worde de Zone toegelaten tot de Kam* hun innigste, hun vurigste wem vervulling zullen gaan De beide nen van wetenschap en kultuurg eenmaal op die drempel aangek konfrontatie met hun eigen innei aan. tot grote teleurstelling van$ die zelf niet naar binnen mag> keert terug in de buitenwereld; vrouw, die hem een onnozele naj de slotscène is het de kleine dodi door een stille kracht een aantal op een tafel ziet bewegen schudt onder het geraas van e bijrazende trein (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - In de nachtvoor stellingen van het Filmhuis Appel markt draait dit weekend „Perma nent Vacation", de eerste speelfilm van Jim Jarmusch. Jarmusch is een uit New York afkom stige filmer, schrijver en musicus, die vorig jaar zijn eerste speelfilm onder meer op festivals in Berlijn en Rotterdam presenteerde. „Permanent Vacation" volgt tweeën halve dag uit het leven van Aloysious Parker, een jongen zonder vaste woon plaats, zonder een thuis, zonder school en zonder werk. Hij heeft alle mogelijke situaties en de meest uiteenlopende mensen leren kennen, bijna allemaal mensen die uit het gewone leven gesto ten zijn. Nu, op zijn zestiende, maakte Allie kennis met andere niet- aangepasten en hij verliest ze weer uit het oog; voortdurend is hij in beweging, altijd vooruit, onverschillig wat het is dat hem opjaagt. DROP-OUTS Jim Jarmusch (1954) draaide zijn film in de meest vervallen wijken van Man hattan, ten oosten van de Bowery en ten noorde van Houston Street, waar planten de huizen overwoekeren en de politie zich nog maar zelden laat zien. Het is een gebied, waar drop-outs en kunstenaars wonen, die zich de dure appartementen van de stad niet kunnen permitteren Hier leerde Jarmusch ook Chris Parker kennen, die als veertienja rige graffiti-kunstenaar door het leven ging Hij is gefascineerd door de Beat nikperiode. ziet er uit als iemand uit de vroege jaren vijftig en is een hartstoch telijke fan van de jazz-musicus Charlie Parker. Op grond van diens en zijn eigen ervaringen schreef Jarmusch het scenario voor zijn eerste speelfilm, waarvan overigens tijdens de opnamen door spontane invallen nogal eens af geweken werd Aloysious Parker heeft een vage filoso fie Mensen lijken op kamers, waarin ze wonen Na een bepaalde tijd vult iedere kamer zich met de eigen, bijzondere angstgevoelens. De oplossing is dat steeds voor te zijn, steeds verder te trekken. Allie is dan ook permanent onderweg en ontmoet ook allerlei men sen. Bij een vriendin danst hij op een be-bopplaat, terwijl zij wezenloos uit het raam staart en geen zin heeft om te praten Allie wil zijn moeder bezoeken, die in het ziekenhuis ligt, maar eerst moet hij nog naar het stadsdeel waarin hij geboren is een gebied dat door bommen in een denkbeeldige oorlog verwoest is Hier hoort hij in de verte bommen exploderen. Hij schrikt als een oorlogsveteraan hem plotseling tegen de grond drukt Met zijn moeder kan hij nauwelijks praten, omdat haar buurvrouw in het ziekenhuis een lachstuip heeft Verder ontmoet hij een meisje dat een Spaans kinderliedje zingt, een popcornmeisje bij een bioscoop en een junkie die hem een „grap' vertelt over zwam musici, die in Europa gestrand; daar probeerden zelfmoord lep Allie kan er niet om lachen, probeert een relatie met zijn bestaan te ontdekken. Een san speelt voor hem op straat eenh serende improvisatie. De volgen steelt hij bij een brievenbus ee van een meisje Hij verkoopt a voor achthonderd dollar Dal veel, maar nu heeft hij geld gen naar een andere stad te gaan, naar een ander land. SCHIP In het huis van zijn vriendin, dc is, pakt hij zijn koffer in en zijn p hij ook maar bij zich De v morgen staat hij in de haven moet een jongen die er .pree* hijzelf uitziet De jongen is netu gekomen, om te zien of een plaats een geneesmiddel vo rusteloosheid kan zijn. Als vraagt of hij denkt dat Parijs 1 bevallen, antwoordt hij beve: Dan gaan hun wegen uiteen. A> van een schip, dat de stad ach laat. denkt Allie na over zijn het meisje en de behoefte vand te vluchten: „Ik denk, dat ik e ben,. een rourist die perma vakantie is" Naast het maken van enkel films, werkte Jim Jarmusc* andere mee aan de produfc Lightning over Water van Wu ders en Nicholas Ray. Van de was hij een persoonlijke vrif LEUSDEN - Zondag 18 maart om 14.00 uur wordt er In het OJJC De Geut weer een video middag gehouden. De toegangs prijs bedraagt twee gulden. Vertoond worden „Raiders of the lost Ark" en „Heil night". „Raiders of the lost Ark" is een spannende film, geregisseerd door Steven Spielberg met on der andere Harrison Ford. „Heil Night" is een horror film over een stel studenten in een spookachtig kasteel. Met in de hoofdrol Linda Blair en Peter Barton (bekend als Matthew Star). LEUSDEN - Hoe liggen de kansen voor vrouwen op de ar beidsmarkt, is het thema van aanstaande maandag in het vrouwenkafé. Vrouwen die graag willen werken maar voor wie de oplei ding die zij nu hebben niet toerei kend is, zouden wel graag een cursus of opleiding volgen maar kennen vaak de mogelijkheden niet. Ook na een VOS-cursus, Moedermavo of Open School is de weg naar bijvoorbeeld een vakopleiding onbekend. Het vrouwenkafé organiseert maandag 19 maart een avond over de mogelijkheden voor vrouwen in de regio. Karina van den Heykant en Lyd van Veen, medewerksters van het arbeidsbureau vertellen op deze avond iets over de werksituatie in het algemeen, over solliciteren, scholing, herscholing en beroeps keuzeadviezen Ida, die een tech- elk voorwerp uit waartoe het diende en welke betekenis er aan gehecht wordt. Ook hierbij kwamen de vele voorschriften weer naar voren Waarbij de dominee echter op merkte „Het is zeker geen kinder achtig gedoe. Men mag best op bepaalde dingen letten die voor een ander belangrijk zijn." nische vakopleiding heeft gevolgd praat over haar ervaringen Van alle opleidingen en cursus sen die de werkgroep heeft kunnen inventariseren is informatiemate riaal aanwezig. De avond begint om 20.30 uur Na de pauze is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Het vrouwenkafé is iedere maan dagavond geopend in de schuur van boerderij „De Hakhorst' Voor verdere informatie kan men bellen naar Tea Middelkoop, tel 943724 en Jopie van de Wiel. tel. 943726. GEVONDEN EN VERLOREN ACHTERVELD - Bij de politie te Achterveld, tel. 1607, zijn de navol gende goederen als gevonden en verloren opgegeven. Gevonden: blauw kinderbeursje met inhoud; zwart horloge, merk Casio; sterrenbeeld (weegschaal); twee zwar leren handschoenen, maat 8; bril; herenpolshorloge en oorbel. Verloren: Europas N.B.M nr 65 29.10 343 t.n.v. de Gans; blauw damesgympak met naam Inge; donkerbruine dameshandschoen, merk Lambeck, autosleutels; don kerblauw dameshorloge met zwart bandje en langwerpig klokje; beige muts. LEUSDEN-Maandagl komt Wil Meyer naar tijdens de wekelijkse meeting", een ontmoetii tend waar iedereen vaa welkom is, enkele h< beidtechnieken te pres In de daaropvolgende we dan een groep geïnteress met deze technieken aan gaan. Wil Meyer is zeer veet het gebied van handvaa' Zo zal zij de aanwezigen r zien van batikken, eiersd (Pasen) en composities i pierstrukturen maken De begint om 10.00 uur en omstreeks twaalf uur De is gratis, de koffie kost een diagonaal motief 159.- Velours met loodrechj diagonaal strepenmotf blauw, grijs, beige enl 400 cm| LIESHOUT INTERIEURVERZORGING TAfIJT -Cr GORDIJNEN •Cr MEUBELS •Cr slaapkamers Tussen „Hamershof| „Biezenkamp"

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 10