Christine", de duivel in een anzende Amerikaan Start twaalf uur lange film marathon van horror en aktie utterende hoofdrol van Gérard Ferriri's „Tales of ordinary madness" in Filmhuis „Aria voor een atleet" als nachtfilm in Filmhuis „Le Battant" met Alain Delon pardieu inDanton" HN CARPENTER'S NIEUWE HORROR- THRILLER: Verfilming van Stephen King's bestseller ie-cyclus dinsdag VRIJDAGNACHT 13 APRIL A.S., 24 UUR: kijk op de film USA 1984 - regie John Produktie Richard Kobritz. Bill Phillips, gebaseerd op de ge roman van Stephen King. Jonald M.Morgan; montage: (thman; muziek: John Car- samenwerking met Alan Ho- fciale effecten Roy Arbogast Keith Gordon, John Stoc- tandra Paul; Robert Prosky lean Stanton. Genre- horror- jring: 16 jaar Première Ne- heater Grand Amersfoort. hrillers. Dat is ongeveer waarmee regisseur John in de loop der jaren be- geworden. Hij kreeg die ld met films als „Hallo- eerste de beste), „The e Thing" (SF-horror), „Es- iNew York" (SF-thlller) en i of Laura Mars". Een vrij uvre. Aan deze reeks voeg- ortgeleden opnieuw een iller toe: „Christine", ge- p een roman van de ook al schrijver van dit soort »n, Stephen King, er - en dat mag best eens trden - behoort tot de kleine inkaanse regisseurs die er in ns te maken van kwaliteit dkope exploitationfilms a la man zoals het genre al gauw oeden, maar films, die met pgebouw, waarin alle aan- le effecten is besteed en die de eerste plaats moeten Het begin van alle ellende, de heer LeBay (Roberts Blossom) overhandigt de sleutel van de Plymouth Fury 1958. Scène uit „Christine verstem, kent ook het recept van een auto, die onverwacht een geheel eigen wil blijkt te bezitten en die ook duidelijk laat gelden Christine is ook zo'n auto. Een rood-witte 1958 Plymouth Fury, die al op de lopende band enige eigenaar dige trekjes vertoonde, zonder dat er toen bijzondere aandacht aan werd besteed. Twintig jaar later is het de 17-jarige Arnie Cunningham (Keith Gordon), die op een goede dag het wrak van de Plymouth ergens ziet op een verwaar loosd erf en op slag verliefd wordt op de wagen Hij koopt het stuk oud roest van een zekere LeBay (Roberts Blossom) en sleept de kar naar de „doe-het-zelf"- garage van Will Darnell (overigens een opvallende rol van Robert Prosky) Daar begint hij „Christine", zoals de vorige eigenaar de wagen noemde, op te knappen. Arme is een wat verlegen longeman, die op school voortdurend het onderspit delft tegenover enkele ruwe knapen. De plymoutf} Fury veran dert hem volkomen. Arnie wordt een zelfverzekerde knaap, die tegen de zin van zijn ouders al zijn tijd en geld in de auto stopt. Zelfs zijn beste vriend Den nis (John Stockwell) kijkt toe aan de zijlijn. Hij moet zelfs konstateren, dat Arnie het meisje, waar hij een oogje op had, voor zijn neus wegkaapt. Leigh (Alexandra Paul) kiest voor Arnie en z'n Plymouth die een al even opzienbaren de metamorfose heeft ondergaan en er als nieuw uitziet Dat is de aanloop tot de nachtmerrie. hebben van golven bloed. En met name dat laatste aspekt tilt ook een film als „Christine" ver boven de grauwe mid delmaat uit. Het idee voor „Christine" is niet helemaal origineel, hoewel de uitwer king dat bepaald wel is Wie kent „The Car" herinnert van regisseur Elliott Sil- lalcolm De.tare) heeft Arme nogal dwarsgezeten en dat is nog zacht uitgedrukt Christine neemt het op voor eigenaar en gaat achter de doodsbange Mooch ie aan Scène uit „Christine". GRATIS NAAR CHRISTINE. (Van de fllmredaktie) AMERSFOORT - Wie een ech te Amerikaanse wagen bezit, die vóór 1975 gebouwd Is en daar aan de kassa van Cinema een foto van laat zien, krijgt een gratis toegangsbiljet voor John Carpenter's horror-thriller „Christine", het macabere ver haal van een Plymouth Fury uit 1958. Voor de liefhebbers zullen de binnengekomen foto's in de hal van Cinema tentoongesteld worden. die John Carpenter vakkundig in beeld brengt; Christine komt echt tot leven, bepaalt wat wel en niet is toegestaan en eist Arnie voor zich alleen op. Arnie's Alexandra Paul als Arnie's vriendin Leigh in Christine, die dat helemaal niet op prijs haat ten opzichte van enkele mede- stelt.. Scène uit „Christine". scholieren die hem het leven zuur hebben gemaakt slaat over op de auto, die voor wraak zorgt „Christine" is een spannende horror thriller, origineel uitgewerkt en verras send, dankzij de knappe effecten van Roy Arbogast en zijn medewerkers. In totaal zijn voor de film veertien verschil lende Plymouth Fury's gebruikt van de jaargang 1958 Het thema van Stephen King's boek: de grote liefde van de Amerika nen voor de auto, die het bijna be schouwen als een sexueel symbool en de aanvulling daarop: een auto met een eigen geest, komt in „Chris tine" van Carpenter goed uit de verf. En daarom zal het best mogelijk zijn, dat u na afloop van de film in uw eigen auto stapt om dan toch even wat nadenkend het dashboard te bekijken. Want stel je voor, dat. (Van de fllmredaktie) AMERSFOORT 8 In het Filmhuls draait van zaterag tot en met dinsdag (elke avond 20.15 uur) „Tales of ordinary madness" van de tamelijk omstreden filmregisseur Marco Fer rer!. TALES OF ORDINARY MADNESS Is gebaseerd op een boek van Char les Bukowski uit 1972, „Erections ejaculations, exhibitions and gene ral tales of ordinary madness". De hoofdfiguur In de film, de dlchter- alcohollst Charles Serking, vertoont vele overeenkomsten met Bukowski, die een aantal boeken schreef in de stijl van Burroughs en Salby. In Tales of Ordinary Madness levert Hollywood-Los Angeles het onder gangsdecor Wat eens het domein was van de bloeiende Amerikaanse filmin dustrie, wordt nu bevolkt door pooiers, hoeren, alcoholisten, zwervers en mis lukkelingen. Ferreri is steeds een meester geweest in hel vinden van aan het menselijk geluk vijandige locaties. De olieraffinaderij en de moderne Parij- se slaapstad Creteil in La Dernière Femme, de moderne voorstad van Bo logna in Chiedo silo. de nauwe door ratten onveilig gemaakte straten van New York in Bye, Bye Monkey, de straten van Los Angeles in Tales of ordinary Madness, ze zijn onderling verwisselbaar. Steeds zijn het locaties. waar de absurditeit van een maat schappij die alles regelt, maar de pri maire menselijke verlangens vergeet, zichtbaar wordt. Bij Charles Serking is de dissonant die eind vorige, en begin deze eeuw het rijk der schone kunsten binnendring, tot basis en wezen van de kunst uitge groeid. Zijn dichterschap heeft niets meer te maken met verheven schoon heidsidealen Serkings inspiratie ligt in de goot. bij de outcasts, de ongelukki- gen, de mislukten, de hopelozen en de uitzichtslozen Voor hem zijn de out casts niet de slachtoffers van de maat schappij, maar de enigen die de chaos en wanzin van die maatschappij inzien en aanvoelen Serking kan hierdoor ook gezien worden als een nazaat van de poètes maudits. Serking zocht de riolen van het men selijk ongeluk in Los Angeles uit vrije wil op. Wat vanuit de gevestigde cultuur abnormaal, ziek, gestoord is, is dat voor hem juist niet. Voor Serking is het officiële aangetast en rot. Naast het portret van een kunstenaar is Tales of ordinary madness ook het relaas van de betekenis van het vrouwe lijke voor een man. Dit relaas staat gedeeltelijk op zichzelf en is gedeeltelijk met het kunstenaarsportret verweven. Tales omhult iets over de man/vrouw, relatie en over de relatie erotiek/ creativiteit. In de film ontmoet Serking een aantal nogal verschillende vrou wen. Wat hij bij hen zoekt en wel of niet van ze krijgt, wordt uitgedrukt in het gedicht dat hij voor één van hen. Cass, maakt: „My love, kiss me. kiss my fingers, kiss my lips, kiss my eyes, kiss my hair, kiss my brains, kiss my cock, kiss my balls, make me forget" Een bede om vergetelheid, om verlossing, om heling van de wonden die het leven hem toebracht. (Van de fllmredaktie) AMERSFOORT- In de nachtvoorstellingen van het Filmhuis op zaterdag en zondagavond (23 uur) kan men kijken naar de Poolse uit 1979 daterende speelfilm van regisseur Filip Bajon: „Aria voor een atleet slotte gaat hij toch in op de uitdaging van de oudste Abs, die zijn overwinnin gen meer te danken heeft aan dierlijke kracht en wreedheid dan aan zijn tech niek Tijdens het gevecht dringt Abs zijn brute stijl aan Góralewicz op en gaat er dan jammerlijk aan tenonder De vrouw van Góralewicz gaat er echter vandoor met de knappe tenor en hij blijft alleen achter, starend naar het magnifieke operagebouw, terwijl hij in de verte een aria hoort De hele film is een terugblik in de vorm van herinneringen van een oude man, die zijn collectie vergulde Allasfi- guren uit de hele wereld schenkt aan aan operagebouw. Hij wordt daarbij geïnterviewd over zijn verleden, de jaren tachtig van de vorige eeuw, la belle epoque De jonge leraar Wladyslaw Górale wicz sluit zich aan bij een rondreizende kermis, wanneer deze in zijn dorpje verschijnt Hij wordt aangenomen om als worstelaar op afspraak van anderen te verhezen en zo de beurzen van de gokbazen te spekken Wanneer hij met de regel breekt en een gerenommeerd tegenstander verslaat, haalt hij zich de woede van de directeur en collega's, de gebroeders Abs. op de hals Ze nemen hem flink te grazen, waarna hij hen verlaat, maar niet zijn favoriete sport Spoedig verwerft hij door zijn stijlvolle manier van worstelen een grote faam en treedt op in de grootste arena's. Hij krijgt de smaak te pakken van dure vrouwen, verdovende middelen en roem. Een beroemde tenor raakt zo onder de indruk van zijn worstelstijl, dat hij vanaf een balkon spontaan een aria voor hem zingt. Ondanks al het gekon kel en geïntrigeer om hem heen weet Góralewicz zichzelf te blijven. Hij ver slaat de jongste van de gebroeders Abs, wordt de beroemdste worstelaar ter wereld, heeft een mooie vrouw en een kostbare collectie sculpturen. Ten- Ana voor een atleet (Van de fllmredaktie) AMERSFOORT - In Euro draalt deze week voor de liefhebbers van de Franse pollcier èn van Alain Delon als gangster de door Delon zelf gere gisseerde film „Le Battant" (De killer keer terug) naar een script van Jean Tournier. Naast Delon zijn er hoofd rollen voor Francois Perier, Pierre Mondy en Anne Parillaud. Het is het verhaal van Jacques Dar- nay, die na tien jaar uit de gevangenis komt. Hij zat voor een overval op een diamanthandelaar, die de dood vond. Niemand weet precies hoe het is ge beurd. Werkte Darnay alleen of had hij een medeplichtige? Waar zijn de dia manten gebleven? Nogal wat mensen wachten Darnay op als hij vrjkomt, ook al lijken de straten nog zo leeg en verlaten De politie staat klaar, evenals een bende aasgieren, waaronder de beste vrienden van Darnay. Hij weet niet eens wie er precies aan de touwtjes trekken Hij kon dus ook niet raden, dat hij een meisje op zijn pad zou vinden, dat hem zou kunnen redden, of mogelijk zijn dood zou kunnen veroorzaken „Le Battant" Is een prima film voor de liefhebbers van dit door Delon veelbeproefde genre. ONDERDAG 22 MAART 1984 volk en Robespierre, de meer intellek- tuele leider In de pers werd onmiddel lijk een vergelijking getrokken met de recente Poolse geschiedenis, maar Wajda deed dat in verscheidene inter views min of meer als toeval Eigenlijk is een beetje kennis van de Franse geschiedenis wel nodig om „Danton" goed te kunnen volgen, aan de andere kant kan de film ook worden gezien als symbool van om het even welke revolutie. De hoofdrollen in „Danton" worden gespeeld door Gérard Depardieu, die een werkelijk schitterende rol neerzet en de Poolse acteur Wojciech Pszo- niak, de laatste speelt de rol van Robes pierre. In 1793 verkeert de Franse revolutie nog in een komplete chaos. In de centrale macht (Comité de Slaut Public) zijn verschillende stromingen aangeko men, die elk een rol van betekenis voor zich opeisen Robespierre stelt zich bijzonder doctrinair op. hij wil tenkoste van alles de revolutie aan regels bin den De populaire Danton heeft echter een hele andere weg voor ogen Hij wil dat er een einde komt aan het bloedvergie ten en het volk weer rust en vrede kent. De machtsstrijd tussen Danton en Ro bespierre wordt scherper en scherper en eindigt uiteindelijk in een proces tegen Danton voor het volkstribunaal Danton ziet tenslotte zijn revolutie eindi gen onder de guillotine, waarmee een eerdere stelling in de film wordt bewaar heid de revolutie is als Saturnus, het eet haar eigen kinderen op dvr (Van de fllmredaktie) AMERSFOORT - Voor nog geen vier tientjes twaalf uur lang filmkijken. Dat kan, als men er tenminste een nachtrust voor op wil offeren. Op vrijdagavond 13 april, om 24 uur scherp, begint de Amersfoortse Filmmarathon 1984 met twee verschillende programma's in het Grans Theater. Er Is een programma met horror-films en eentje met voor elck wat wils, ook al moet men dat laatste met een korreltje zout nemen. De direktie van Jogchems Theaters noemt het dan ook een „cocktaH"-programma. In het horror-programma kan men kijken naar „De Lift", „Evil Dead", „Bloody Birthday", Psycho II, Piranha en „The Brood". Het cocktail-programma biedt „Class of 1984, Blue Thunder, Porky's I, „Le Professlonel, 48 Hours en Magnum Force. Al met al een programma dat met name Is gericht op de liefhebbers van horror en aktie. HORROR In de horror-afdeling worden er in ieder geval twee films gedraaid die boven het gemiddelde uitsteken en dat zijn „De Lift" en „Psycho II". „De Lift" is het succesvolle debuut van regisseur Dick Maas. De film is ook internationaal een succes aan het worden met name in Frankrijk en Duitsland. Wie de film heeft gemist bij de premiere kan die schade nu inhalen, mits met ook de andere films in het programma op prijs weei ic oieiicn. „Psycho II" is het vervolg op de vermaarde thriller van Alfred Hitchcock, opnieuw met Anthony Perkins in de hoofdrol, als Norman Bates Regisseur Richard Franklin maakte een niet onverdienstelijk ver volg, maar kon ons Hitchcock niet doen vergeten Voor het overige biedt het horror-programma films, die tot de mid delmaat behoren, maar uitblinken door bloederigheid. Ik zou dan nog een uitzondering willen maken voor „The Brood" vanwege het uitstekende sce nario. maar ook in deze film ziet het er allemaal niet zo fris uit. Kortom voor de hele echte liefhebbers COCKTAIL Het Cocktail-programma biedt een wat'merkwaardig mengelmoesje, maar heeft wel als rode draad, dat het ele ment „aktie" in ieder geval in elke film aanwezig is. .Porky I" valt daarbij ietwat uit de toon, maar een beetje sex is nooit weg. nietwaar? „Class of 1984" is niet zo'n erg frisse film van regisseur Mark Lester Het geweld erin viert hoogtij, is bepalend voor de sfeer „Blue Thunder" daarentegen van regis seur John Badham behoort ongetwij feld tot de betere aktiefilms van de laatste tijd met Roy Scheider in een schitterende rol als helicopterpiloot, die in z'n eentje een nationale samenzwe ring te lijf gaat. Een film met Jean-Paul Belmondo is nooit weg en „Le profes- sionel" van de Franse regisseur Geor ge Lautner is niet direkt de slechtste „48 Hours" van Walter Hill staat onge veer op hetzelfde niveau als „Magnum Force een Dirty Harry-film met Clint Eastwood. Vakkundig gemaakt, vol doende aktie en in sommige opzichten net iets boven de grauwe middelmaat uitstekend ONTBIJT We hebben, eerlijk gezegd, wel eens betere marathon-programma's onder ogen gehad. Deze marathon aan het begin van de paasvakantie biedt met name voor jongeren die van horror en aktie houden wellicht voldoende vertier. Voor hen, die andere genre s prefere ren, zit er geen slapeloze nacht in Het ontbljt-pakket zit in de prijs begrepen. Als men tenminste na zoveel bloederigheid en geweld nog echt trek heeft. Voor mensen met minder sterke zenuwen dan ze had den gedacht Is er EHBO aanwezig. Tijdens de marathon zijn de buffet ten geopend voor koffie, frisdran ken, warme snack en broodjes. Men kan in het Grand dagelijks voor de marathon reserveren, 's avonds van 19 tot 22 uur.Er zijn In totaal 700 plaatsen beschikbaar. »an de filmredaktie) wie-cyclus draait komende )antoneen film van de "(en Poolse regisseur An te. De film „Danton" verhaalt over een episode (1793-1794) uit de Franse Revolutie, in het bijzonder over de strijd om de macht in deze revolutie De Poolse filmer Wajda werd vooral bekend om zijn film „De man van ijzer" in 1981, waarmee hij eigenlijk openlijk Lech Walesa en Solidariteit steunde „Danton" is het verhaal van twee sleu telfiguren in de Franse revolutie: Dan ton, de populaire held van het Franse Danton (Gérard Depardieu) eindigt voor het volkstribunaal

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 11