Aandoenlijke hoofdrol Danny de Munk
filmmarathon van horror en aktie
Start van twaalf uur lange
„SCARFACE" IN
VOORPREMIÈRE
„Merry Christmas Mr. Laurence"
in Dinsdag Movie Cyclus
Guido Pieters verfilmde ,,Ciske de Rat"
HALLO-
WEEN 3
„Lianne"v
John Sayle
in Filmhuii
„Le Batard'
Filmhuis
nacht
VRIJDAGNACHT 13 APRIL A.S., 24 UUR:
DONDERDAG 29 MAART 1984
kijk op de film
12
Het is fascinerend om drie top
acteurs uit de Westerse wereld hun
krachten te zien meten met twee
gelijkwaardige acteurs uit Japan, in
een film die met verbazingwekkende
kracht inzicht geeft in de tegenstrij
digheden van het menselijk bestaan.
Willeke van Ammelrooy.
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - „Hallo»
Season of the witch" werd ger«
Tommy Lee Wallace, maar te
te maken met ..Halloween I er
beide eerstelingen komen min
voor verantwoordelijk voor n
John Carpenter (van de eerss
de regie voor de tweede proc
hij en schreef met Debra Wt
scenario), met „Halloween II
Carpenter niets te maken end
hij blij om zijn Na de „Fn
13"-reeks krijgen we nu te ma
„Halloweensen de prakti|ki
elk volgend deel slechter 15
voorafgaande. „Halloween lin
dat betreft zonder meer in <fe
Bloederige horror in een weli
mager verhaal. Derhalve voer
echte liefhebber die er maar
noeg van kan krijgen.
AMERSFOORT - In heil
draait van 31 maart tot 3 2?
avondvoorstelling „Lianr*
John Sayles. De aanvangst*
avondvoorstelling is 20.001*
John Sayles, succesvol s
schrijver van onder meer Pira
Lady in red, Battle beyond if?
The Howling, en vorig jaar infl
een verrassing met zijn r«
Return of the Seacaucus Ser
een tweede film gereed Lianr
Lianne is begin dertig, gew j r
een hoogleraar en moede'
kinderen. De man houdt er a c
affaires op na met studentes
dat Lianne een keer verte"
ander geworden is, grijpt M
aan om te scheiden en haar df
te nemen Voor de eerste kes
leven moet Lianne haar 0?
vinden, een huis. een baan?
vrienden.
De dertienjarige Danny de Munk speelt de rol van Ciske de Rat in de gelijknamige film naar een boek van Piet Bakker.
gen tussen haar en Ciske. Bij een van
die uitbarstingen doodt Ciske zijn moe
der en belandt hij voor een aantal
maanden in een tuchtschool.
Een verhaal dat in elk tijdsbeeld zou
kunnen worden geplaatst, niettemin
koos Guido Pieters voor het dekor van
de roerige dertiger jaren.
Misschien waren mijn verwachtingen
enigszins te hoog gespannen, omdat ik
me nog heel goed kan herinneren dat ik
Piet Bakker's „Ciske' vroeger ver
slond, maar van het tijdloze en univer
sele karakter van het bijna mythologi
sche verhaal van een zoon die zijn
moeder vermoordt en zijn schuld moet
inlossen om verder kunnen te leven,
blijft in Pieters' verfilming niet veel over
Het verhaal speelt zich daarvoor te
nadrukkelijk af in de dertiger jaren
Pieters hoeft dat geenszins te zien als
een punt van kritiek, die gaan namelijk
in een hele andere richting Problemen
heb ik bijvoorbeeld met de casting. Rijk
de Gooyer. Willeke van Ammelrooy,
Peter Faber, Linda van Dyck, het lijkt
wel of Nederland geen andere akteurs
en aktrices meer heeft! De veelheid aan
rollen die een handvol akteurs voor zich
opeist, begint steeds meer een storend
element te worden in Nederlandse
speelfilms.
De uiteindelijke keuze voor Danny de
Munk die Ciske speelt, is weer wel
goed uitgepakt. Het verhaal speelt zich
volledig af vanuit de ogen van Danny de
Munk en hij bewijst dat ook grotendeels
aan te kunnen. Toch kleeft aan deze
werkwijze van Pieters een groot nadeel,
de dramatische hoogtepunten rusten
teveel op de schouders van Danny de
Munk en op sommige momenten li|kt
dat net wat teveel gevraagd. Ontroerd
heeft de film mij dan ook nauweli|ks,
maar misschien is dat ook te wijten aan
de fragmentarische aanpak van Pie
ters Ik had soms net het idee een groot
prentenboek door te bladeren, het duurt
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de naci
stellingen van het Filmhuis
markt op zaterdag en zoni
maart en 1 april (aanvang l
draait de Franse film „Le Bat*
Bertrand van Effenterre.
Bertrand van Effenterre ti
zijn derde speelfilm op de rorr
Bastard van Erskine Caldwell
tard behandelt de rouwperiode
volwassen zoon van een prosit
zijn geestelijke rijping Na een r
sche ontmoeting belandt de to
soon in een Vietnamees vlucto
kamp bij een steengroeve in dei
ce. die met straffe hand gelei
door een wrede opzichter. Des
Patrice belandt verder in een a
bare reeks gebeurtenissen d
nen met een moord en eindiger
geboorte
„Ciske de Rat 1984. Produktie:
Matthijs van Heijningen. Regie. Gui
do Peters. Scenario: Karin Loomans.
Kamera: Frans Bromet. Muziek: Erik
van der Wurff. Met: Danny de Munk,
Peter Faber, Willeke van Ammelrooy.
Herman van Veen, Rijk de Gooyer en
Linda van Dyck. (Amersfoort, Grand-
theater, a.l.).
(door Dick van Rheenen).
Donderdag a.s. gaat in een groot
aantal bioscopen een nieuwe Neder
landse speelfilm in première: „Ciske de
Rat", de verfilming van het gelijknamige
boek, dat onderwijzer Piet Bakker tus
sen 1942 en 1946 schreef
De 13-jarige Danny de Munk speelt
Ciske, zonder meer een aandoenlijke
hoofdrol Willeke van Ammelrooy speelt
zijn moeder in de film en Peter Faber
zijn vader Andere belangrijke rollen in
„Ciske de Rat" worden gespeeld door
Linda van Dyck, Rijk de Gooyer. Her
man van Veen en Willem Nijholt
„Ciske de Rat" is een film van regis
seur Guido Pieters en producent Mat
thijs van Heijningen, naar een scenario
van Karin Loomans. terwijl Frans Bro
met achter de kamera stond. Piet Bak
ker's Ciske de Rat groeide in de vijftiger
jaren uit tot een soort nationale held Uit
dezelfde tijd dateert ook de eerste
verfilming van het boek, van de Duitse
cineast Wolfgang Staudte Jan Teu-
lings en Kees Brusse speelden onder
andere mee in deze film.
„Ciske de Rat" vertelt het aangrijpen
de levensverhaal van een Amsterdams
jochie van ongeveer 11 jaar. Een jon
gen. die door de relatieproblemen van
zijn ouders, die weliswaar gescheiden
van elkaar leven, maar nog wel ge
trouwd zijn, veel liefde tekort komt en
met wanhopige kwajongensstreken de
aandacht op zich wil vestigen Zijn
moeder Marie, een wanordelijk leven
leidend, wil dat maar niet inzien en het
komt dan ook voortdurend tot uitbarstin-
AMERSFOORT- Op zaterdagnacht 31 maart 24 uur precies start in het Grand Theater de voorpremière van Brian de
Palma's nieuwste film „Scarface" met Al Pacino in de hoofdrol als Tony Montana, een Cubaanse vluchteling die
binnen de kortst mogelijke tijd zich op heeft gewerkt tot de grootste drugs-baas van Miami. De Palma, ooit genoemd als
de opvolger van Alfred Hitchcock, maakt met „Scarface'' een film, die in niets meer doet denken aan 't vermaarde
i voorbeeld. Het is een tamelijk recht-toe-recht-aan gefilmde, keiharde gangsterfilm, waarin het geweld overheerst. Al
Pacina speelt voortreffelijk, dat wel, maar is in de twee uur en drie kwartier dat de film duurt, steeds in elke scene zeer
nadrukkelijk aanwezig en dat kan soms v/el eens wat teveel van het goede zijn. Als de film in première komt komen we
er nog uitgebreid op terug.
HORROR
In de horror-afdeling worden er in
ieder geval twee films gedraaid die
boven het gemiddelde uitsteken en dat
zijn „De Lift" en „Psycho II". „De Lift" is
het succesvolle debuut van regisseur
Dick Maas. De film is ook internationaal
een succes aan het worden met name
in Frankrijk en Duitsland Wie de film
heeft gemist bij de première kan die
schade nu inhalen, mits met ook de
andere films in het programma op prijs
weet te stellen. „Psycho II" is het
vervolg op de vermaarde thriller van
Alfred Hitchcock, opnieuw met Anthony
Perkins in de hoofdrol, als Norman
Bates Regisseur Richard Franklin
maakte een niet onverdienstelijk ver
volg, maar kon ons Hitchcock niet doen
vergeten. Voor het overige biedt het
horror-programma films, die tot de mid
delmaat behoren, maar uitblinken door
bloederigheid. Ik zou dan nog een
uitzondering willen maken voor .The
Brood" vanwege het uitstekende sce
nario, maar ook in deze film ziet het er
allemaal niet zo fris uit Kortom voor de
hele echte liefhebbers
COCKTAIL
Het Cocktail-programma biedt een
wat merkwaardig mengelmoesje, maar
heeft wel als rode draad, dat het ele-
in ieder geval heel lang. voordat er
enige lijn in de film komt. maar over het
geheel genomen is „Ciske de Rat" best
nog een aanvaardbare film geworden
Hoewel ik vermoed dat het verhaal
van Ciske vrij algemeen bekend is, wil ik
heel in 't kort toch iets vertellen over de
inhoud Ciske de Rat. staat bekend als
een onhandelbaar kind. Tot zijn grote
verdriet woont hij bij Marie, zijn moeder
(Willeke van Ammelrooy). met wie hij
helemaal niet kan opschieten.
Wanneer Cor, zijn vader (Peter Fa
ber), een andere vrouw (een prachtige
rol van Linda van Dyck) leert kennen
waar hij erg op gesteld raakt, stelt hij
Marie voor eindelijk te gaan scheiden.
In eerste instantie vindt Marie het een
prima idee, te meer, daar Cor bereid is
Ciske mee te nemen en alimentatie te
betalen voor hun andere twee kinderen
Ciske is door het dolle heen en kan
nauwelijks wachten, tot het zover is
Een van de redenen, dat Marie in
stemde met de scheiding, is dat ze een
minnaar (gespeeld door Willem Nijholt).
(Van de filmredktie)
AMERSFOORT - In de Dinsdag
Movie Cyclus draait volgende week
dinsdag de inmiddels veelbespro
ken en succesvolle film „Merry
Christmas mr. Lawrence" van de
Japanse regisseur Nagisha Oshima
met David Bowie, Tom Conti, Ryuichi
Sakamoto en Beat Takeshi in de
hoofdrollen. De film komt in de
plaats van de eerder geprogram
meerde klassieker „An American in
Paris".
JAVA - 1942 Kort nadat de Japan
ners het voormalig Nederlands Indië
onder de voet hebben gelopen en het
land op wrede wijze bezet houden, zien
twee Engelse officieren elkaar terug in
een Japans krijgsgevangenenkamp
John Lawrence (Tom Conti) en Jack
Celliers (David Bowie) kennen elkaar
van de tijd dat zij zijn ingezet in de strijd
in Noord-Afrika De Japanners begrij
pen niets van deze twee Engelsen. Wat
zij ook proberen, zij zijn niet klein te
krijgen. Toch gebeurt het ondenkbare,
er groeit een band tussen de twee
Engelsen en twee leidinggevende Ja
panners in het kamp Lawrence, voor
de oorlog diplomaat in Tokyo, spreekt
Scène uit. „Merry Christmas Mr. Lawrencete zien in de Dinsdag Movie Cyclus
vloeiend Japans en worot door de
wrede sergeant Hara (Beat Takeshi)
gekozen als kontaktpersoon tussen
hem en de overige gevangenen.
Op een avond zegt Hara tegen Law
rence „Hoe bestaat het, dat een Engel
se officier zich gevangen heeft laten
nemen Ik zou respekt voor je hebben
gehad als je zelfmoord had gepleegd
Een nog grotere aantrekkingskracht
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Voor nog geen vier tientjes twaalf uur lang filmkijken. Dat
kan, als men er tenminste een nachtrust voor op wil otteren. Op vrijdagavond
13 april, om 24 uur scherp, begint de Amersfoortse Filmmarathon 1984 met
twee verschillende programma's in het Grans Theater. Er is een programma
met horror-films en eentje met voor elck wat wils, ook al moet men dat laatste
met een korreltje zout nemen. De direktle van Jogchems Theaters noemt het
dan ook een „cocktair'-programma. In het horror-programma kan men kijken
naar „De Lift", „Evil Dead", „Bloody Birthday", Psycho II, Piranha en „The
Brood". Het cocktail-programma biedt „Class of 1984, Blue Thunder, Porky's
I, ,,Le Professionel, 48 Hours en Magnum Force. Al met al een programma dat
met name is gericht op de liefhebbers van horror en aktie.
Roy Scheider in aktie in John Bad ham's „Blue Thurder
menl „aktie" in ieder geval in elke film
aanwezig is. „Porky Ivalt daarbij
ietwat uit de toon. maar een beetje sex
is nooit weg, nietwaar? „Class of 1984
is niet zo'n erg frisse film van regisseur
Mark Lester. Het geweld erin viert
hoogtij, is bepalend voor de sfeer
„Blue Thunder" daarentegen van regis
seur John Badham behoort ongetwij
feld tot de betere aktiefilms van de
laatste tijd met Roy Schelder in een
schitterende rol als helicopterpiloot. die
in z'n eentje een nationale samenzwe
ring te lijf gaat Een film met Jean-Paul
Belmondo is nooit weg en „Le profes
sionel" van de Franse regisseur Geor
ge Lautner is niet direkt de slechtste
„48 Hours" van Walter Hill staat onge
veer op hetzelfde niveau als „Magnum
Force" een Dirty Harry-film met Clint
Eastwood Vakkundig gemaakt, vol
doende aktie en in sommige opzichten
net iets boven de grauwe middelmaat
uitstekend
is ook merkbaar tussen de onverwoest
bare Celliers en de commandant van
het kamp. kapitein Yonoi (Ryuichi Sa
kamoto). De spanning bereikt een
hoogtepunt in een zéér dramatische
scène, waarin de Australische officier
Hicksley (Jack Thompson) op het puht^
staat door de Japanners onthoofd fe 4
worden. Celliers doet het onmogelijke,
hij komt, als door een bovennatuurlijke
kracht gedreven, tussenbeide en ver
nedert Yonoi ten aanschouwe van het
volledig aangetreden kamp. Door deze
daad is het leven van de Australische
officier gered, maar Celliers moet het
met een afschuwelijke dood bekopen.
Naast de gruwelijke en gewelddadige
omstandigheden die binnen deze leef-
gemeenschappen heerst, wordt in
„Merry Christmas Mr. Lawrence" voor- J
al de nadruk gelegd op het onbegrip i
tussen mensen, die tot geheel verschil-
lende culturen behoren
Scène uit „Scarface' met Al Pacino
Scène uit „De Lift" de succesvolle horror-thriller van Dick Maas
echt trek heeft. Voor mensen met
minder sterke zenuwen dan ze had
den gedacht is er EHBO aanwezig.
Tijdens de marathon zijn de buffet
ten geopend voor koffie, frisdran
ken, warme snack en broodjes. Men
kan In het Grand dagelijks voor de
marathon reserveren, 's avonds van
19 tot 22 uur.Er zijn in totaal 700
plaatsen beschikbaar.
V.
heeft Op een dag zet deze haar echter
aan de kant en Marie verandert van
gedachten. Ze gunt Cor en Ciske niet,
dat ze gelukkig worden. Voor Cor en
Ciske betekent dit een ramp Cors
vriendin, die Ciske helemaal in haar
hart gesloten heeft, is zwanger.
De spanningen nemen toe, de sfeer
wordt ondraaglijk en dan gebeurt het
vreselijke tijdens een uit de hand gelo
pen ruzie doodt Ciske zijn moeder Hij
moet voor de rechtbank verschijnen en
wordt veroordeeld tot een zwarei
zes maanden tuchtschool. Een na
breekt aan, maar aan een verre to
wacht uiteindelijk nieuw geluk
Met name in de slotfase van^
wordt er sterk geakteerd. Peterf
laat zien elke rol aan te kunr«
Herman van Veen verrast als des
wijzer Bruis. Wat minder is het a
van Willeke van Ammelrooy enï
Nijholt, of 't zou moeten zijn datP
daarmee de grens tussen got
kwaad heeft willen aangeven'
Rest eigenlijk nog een laatstei
is „Ciske de Rat" een kinderfün
wel een film voor het hele gezr
antwoord moet ik in het midden
de film is goedgekeurd voor alle
den, maar ik denk dat twaalf js
meer recht zou hebben gedaans
dramatische ontwikkeling van h-
haal.
ONTBIJT
We hebben, eerlijk gezegd wel eens
betere marathon-programma s onder
ogen gehad Deze marathon aan het
begin van de paasvakantie biedt met
name voor jongeren die van horror en
aktie houden wellicht voldoende vertier
Voor hen, die andere genre s prefere
ren, zit er geen slapeloze nacht in
Het ontbijt-pakket zit in de prijs
begrepen. Als men tenminste na
zoveel bloederigheid en geweld nog
Scène uit „Bloody Birthday"