F
R
E
D
Nan Schepers en de cultuur der veren
Impala-heren namen revanche
De Haaien halen
fors uit: 10-3
KORTING
57^
Dames onderuit
Uitslagen
Hockey-sr.
2.50
BIEFSTUK2ooa,,m
Emailliste exposeert in Amsterdam
leusder krant
Uitslagen en
programma
SV Achterveld
PER KILO
SCHIJVEN
i halen
4 betalen
BOEUFSTROGA-
NOFF 100 gram
GEKOOKTE
WORST <250 gram)
KEURSLAGEI
BIEZENKAMP 21-23 LEUSDEN TEL. 941455
door Anco Mali
DONDERDAG 5 APRIL 1984
gevarieerd allerlei
Bepaal zelf uw keus uit onze vleeslekkernijen en ontvang
Maandag
Vlugklaardag
ZATERDAG: BIEFSTUKDAG!
De -extra-donderdag rijksdaalderkorting geldt niet voor
de reklames.
Vrijdag en zaterdag
Bij 20.- boodschappen
stukje
voor slechts
t niet voor
Uw Keurslager GOED voor minder geld
De monumentale verencompositie ,,Soft line"
ken voor blinden Ze zocht naar
een manier om textiel te gebruiken
als tastobjecten, die niet qua vorm
maar als objekt een gevoelswaar
de oproepen. Ze vlocht op kippen
gaas divers materiaal door van
hard naar zacht. Van prikkeldraad
tot watten toe, met alle fasen die
daartussen liggen In een later
stadium wilde ze enkele materiaal-
proeven aan blinden voorleggen
om te onderzoeken of er overeen
komsten bestaan tussen kijken met
de ogen en kijken met de handen.
Zij besloot tenslotte dit onderzoek
terzijde te leggen, omdat het bij
verdere uitwerking te veel omvat
tend zou worden. Ze wilde weer
beeldend verder gaan.
Veren pasten erg mooi in het
gaas. Veren hebben een duidelijke
richting in hun vorm, ontdekte ze
Ze buigen naar links of naar rechts,
alnaar gelang aan de linker- of
rechtervleugel te hebben gezeten
Ze verwerkte de veren in vlakke
objekten. Zo ontstond er op het vlak
van gaas door de verwerking van
meerdere veren van dezelfde rich
ting een ritmische lijn, die een
grafische werking heeft
OVEREENKOMSTEN
Vanuit de andere culturen onder
zocht zij of in de toepassing van
veren door andere volkeren ele
menten aanwezig zijn die ook in de
hedendaagse kunst worden toege
past. Zelf met het verenmateriaal
werkend kwam zij tot de conclusie
dat zij, om tot bepaalde oplossin
gen te komen, tot dezelfde technie
ken als diverse volkeren vóór haar
kwam
Zij ziet overeenkomsten met de
amanteca's in Mexico en Peru uit
het verleden. Deze volkeren pas
ten de rij-op-rij-techniek toe bij het
vervaardigen van ceremoniële kle
ding. Hiervoor werden veren op
weefsels genaaid.
Op haar speurtocht door de cul
tuur der veren vond Nan Schepers
ook, dat veel volkeren zich bezig
hielden met de levitatie, het ver
schijnsel waarbij het menselijk li
chaam zich schijnt te onttrekken
aan de wetten van de zwaarte
kracht en gaat zweven. Bij vele
oude culturen heeft het los komen
de element, de levitatie, een be
langrijke plaats ingenomen. Wat
gebeurt er met de doden? Die
komen in een andere wereld aan
Veren zijn een belangrijk materiaal
geweest bij het uitbeelden van een
dergelijk proces. Op de geweven
lijkwades in Peru kwamen tasjes
voor met veren. Bundels veren
konden het levitatieproces verster
ken, konden de doden helpen om
over te gaan naar de andere we
reld.
ONTMATERIALISERING
Door een ding van de grond te
laten opstijgen vindt er een ontma-
terialisering op de grond plaats.Het
ding is niet meer op aarde aanwe
zig. het enige dat op aarde zicht
baar blijft is de schaduw die op dat
moment optreedt.
Nan Schepers laat me een foto
zien van één van haar monumenta
le verencomposities, getiteld „Soft
line" Met als uitgangspunt de naar
boven stijgende gebogen lijn. Het
gaat haar daarbij om de spanning,
die er in de lijn zit. Door de lijn loopt
een rode draad, die ook is opge
bouwd uit veren, die zij bewerkt
heeft om ze die kleur te geven. Die
lijn geeft voor haar aan. de over
gang van het bewustzijn naar het
onderbewustzijn Zij is enige tijd
met de overgangstoestand van de
slaap bezig geweest, en heeft ge-
Emailleerwerk.
Nan Schepers aan het werk
LIEFDE VOOR HET VAK
Nan Schepers kreeg les van
U kunt zich bij haar opgeven als u
belangstelling voor haar initiatief
mocht hebben Nan woont Land
weg 229, en is in de avonduren te
bereiken onder nummer 947015.
LEUSDEN - De handballers
van Impala die komend seizoen
hoogst waarschijnlijk onder de
naam Leusder Handbal Vereni
ging aan de competitie zullen
uitkomen, hebben afgelopen
weekend de zaalcompetitie afge
sloten. De heren moesten voor
de tweede keer binnen veertien
dagen tegen Voice uit Nijkerk
aan de slag, terwijl de dames
Laren op bezoek kregen. De he
ren versloegen Voice met ruime
cijfers (19-12) en namen revan
che op de onverwachte neder
laag cfie men in de uitwedstrijd
incasseerde. Zo makkelijk als
de einduitslag doet veronder
stellen, hadden Impala-heren het
niet.
Al vrij snel keken de Leusdena-
ren tegen een 0-2 achterstand aan
Doelpunten van Ron Hartogsveld
en Paul Lindeboom brachten de
LEUSDEN - in het Amersfoort-
se Sportfondsenbad hebben de
waterpoloërs van de Haaien de
opgaande lijn uitstekend weten
door te trekken. Met groot
machtsvertoon versloegen de
heren mede-degradatie kandi
daat AZU uit Beverwijk en be
haalden daarmee de tweede
overwinning in successie.
Flitsend kwamen de Leusdena-
ren uit de startblokken. Nauwe
lijks had het beginsignaal van de
scheidsrechters geklonken of de
Haaien namen een 1-0 voor
sprong. André van Harten rond
de een aanval perfect met een
tip-in af.
Even later was het wederom Van
Harten die van afstand raak kogel
de (2-0) voordat uit een nummerie-
ploegen weer op gelijke hoogte
Wederom namen de Nijkerkers
met twee doelpunten de leiding
(2-4), voordat Impala via Jos de
Valk en Paul Lindeboom weer
langszij kwam (4-4). Nog eenmaal
lukte het Voice om de Impala
keeper (John Coert) te passeren
(5-4). Gerard Voskuilen gaf het
goede voorbeeld, zóals een goed
voorzitter dat betaamt, door een
snelle uitval doeltreffend af te ron
den (5-5). Daan Bleuel liet twee
maal achtereen zijn talenten zien
(7-5). Even haakte Voice nog aan
(7-6) maar al snel was de marge via
Ron Hartogsveld weer twee pun
ten. (8-6) Toch slaagde Voice er
voor de pauze in de achterstand tot
8.-7 te verkleinen. In de tweede helft
moest Impala Voice weer naast
zich dulden (8-8) voordat de Leus-
denaren het heft voorgoed in han
den namen. Door vier doelpunten
ke meerderheid AZU voor het eerst
in de wedstrijd doelman Harry Klok
wist te verschalken (2-1). Wie
dacht dat de Beverwijkers de
smaak te pakken kregen, kwam
bedrogen uit. Simpel slaagde een
Haaien-speler erin om ondanks
een nummerieke minderheid de
AZU-aanval te onderscheppen en
de bal op de geheel vrijgelaten
Willem Burger te spelen die alleen
voor de AZU-keeper met dit buiten
kansje wel raad wist (3-1).
In de tweede periode tekende Ro
nald Speksnijder voor 4-1 Een
kleine opleving aan AZU-zijde
bracht de Beverwijkers terug in de
wedstrijd (4-3). De Haaien liet zich
niet van de wijs brengen. Twee
doelpunten van André van Harten
deden de Leusdenaren aan het slot
op rij (Daan Bleuel, Ron Hartogs
veld, Arjan Schneiders en Jos de
Valk) liepen de heren in een mum
van tijd tot 12-8 uit. Voice kwam
over deze klap niet meer heen
Impala daarentegen ging rustig
door en bracht de voorsprong op
15-9 (Paul Lindeboom, Theo Prin
sen 2x).
Over en weer wisten de ploegen
het net in de slotfase te vinden. Adri
Groenestijn scoorde vanaf de cirkel
16-10 terwijl Paul Lindeboom de
stand op 17-11 bracht. De laatste
treffers van deze wedstrijd en het
zaalseizoen '83-'84 nam Impala
voor haar rekening Ron Hartogs
veld en Theo Prinsen bepaalden de
eindstand op 19-12 in het voordeel
van de Leusdenaren. Met een
fraaie 2e plaats op de ranglijst
sloten de Impala heren de zaal-
handbalcompetitie af.
van de 2e periode ruimer ademha
len. Ronald Speksnijder liet de
grote kans om AZU op een nog
grotere achterstand te zetten kort
voor tijd liggen door een strafworp
te missen.
Een man-meer situatie leverde
voor de Haaien via Theo de Rijke
de zevende treffer op (7-3).
Achterin zat de defensie uitstekend
dicht met een prima keepende
Harry Klok als betrouwbaar sluit
stuk. Wat de AZU ook nog probeer
de, doelman Klok was niet meer te
passeren. Aan het einde van de
derde periode maakte Ronald
Speksnijder zijn misser goed door
de voorsprong tot 8-3 te vergroten.
In het laatste speldeel was de strijd
in feite al gestreden. AZU had niets
meer in de melk te brokkelen en
maakte een aangeslagen indruk.
Ronald Speksnijder en Wim Burger
profiteerden en brachten de eind
stand op 10-3 in het voordeel van
de Leusdenaren.
Dankzij deze ruime ovenwinning
hebben de Haaien de Beverwijkers
op de ranglijst achterhaald en zijn
hard op weg om het derde klasser-
schap alsnog veilig te stellen
DAMES
Zonder Hetty Tessels en Wil v.d.
Burgwal (beiden geblesseerd) be
gon het damesteam van Impala
aan de laatste zaalwedstrijd van
het seizoen. Esther Borremans en
Caren Nijhuis uit de juniorenselec
tie namen de opengevallen plaat
sen in. Slim profiteerde Laren in de
aanvangsfase van de open plek
ken van de niet op elkaar inge
speelde Impala-defensie en nam
een 0-2 voorsprong Toch slaag
den de handbalsters erin om tot 2-3
terug te komen maar veel hielp het
niet want tegen het einde van de
eerste helft stelde Laren met twee
treffers weer orde op zaken (3-5)
Veel balverlies aan Impala-zijde
bood Laren na de rust de gelegen
heid om verder uit te lopen. Het
houtwerk stond Impala in de weg
om de aansluiting te vinden. Aan de
7-10 nederlaag viel dan ook niet te
ontkomen. De Impala-treffers kwa
men op naam van: Petra Wethly
(2x), Caren Nijhuis (2x), Gien
Greefhorst, Annemiek v.d. Gun en
Esther Borremans ieder eenmaal.
Dames I Baarn I 2-0
Dames II Kampong IX 2-1
Dames III Soest III 3-1
Be Fair I Heren I 3-0
Gooische VI Heren II 4-1
Maarn II Heren II 4-1
Veteranen A Gooische C 6-1
Veteranen B Gooische D 3-1
Veteranen C Maarn B 2-0
Veteranen E Leerdam A 2-2
Leusden
Leusden JA1 Laren A2 3-0
Leusden J A4 Haaskamp A2
Leusden J B2 Baarn B1 0-5
Leusden J B3Gelderm B1 2-2
Leusden J C1 Laren C1 0-0
Leusden J C3 Laren C3 3-1
Leusden J C5 Kameleon C2 8-0
Leusden J D2 Laren D3 0-5
Leusden J D3 Be Fair D2 7-1
Leusden J D4 Huizen D3 2-0
Leusden
Leusden M A1 Schaerw A2 6-0
Leusden M A3 Gelderm. A1 1-2
Leusden M B3 Haaskamp B1 4-1
BW - Achterveld 2-3
Veensche Boys 2 - Achterveld 2
afgelast
Baarn 3 - Achterveld 3 2-1
Achterveld 5 - Achterveld 7 1 -2
Achterveld 6 - V V O G 6 2-2
dames
Minerva - Achterveld 1 -3
programma voor zondag 8 april
E M M - Achterveld 14.30 uur
Hoogl.veen 2 - Achterveld 2 11 00 uur
Actif 3 - Achterveld 3 10.30 uur
Roda 4 - Achterveld 4 11.30 uur
Achterveld 5 - Roda 5 12 00 uur
Roda 6 - Achterveld 6 11.30 uur
Achterveld 7 - Quick 12 12 00 uur
dames
Bunnik '73 - Achterveld 11 00 uur
Donderdag 5 april inhaalwedstrijd
Achterveld 2 - Quick 5 18 30 uur
Dinsdag 3 april gaat het nederlagen-
toernooi voor de lagere elftallen van
start Deze wedstrijden worden op de
dinsdagavond en donderdagavond
gespeeld op het sportpark in Achter
veld Er wordt deelgenomen door
Roda 46. D O S C uit Den Dolder,
Hooglanderveen, S D V B en Hoeve
laken
Het programma voor dinsdag is
Achterveld 3 - S D V B 5 18 30 uur
Achterveld 4 - SD V B 6 18 30 uur
donderdag 5 april
Achterveld 5 - SD VB 7 18.30uur
Achtervelde-S.D V B 9 18 30uur
Leusden M C1 Soest C1 6-1
Leusden M C3 Bunsch C1 3-2
Leusden M D1 Schaerw D1 7-1
Leusden M D4 Maarn D2 0-0
Fletiomare A1 Leusden J A2 4-3
Hilversum A3 Leusden J A3 4-0
Huizen B1 Leusden J B1 1-0
Be Fair B3 Leusden J B4 8-0
Kameleon C1 Leusden JC2 6-0
Voordaan C2 Leusden J C4 3-3
Maarn D1 Leusden J D1 0-4
CulemdorgAl Leusden MA2 1-2
SCHC B1 Leusden M B1 2-1
SCHC B3 Leusden M B2 2-6
Almere B1 Leusden M B5 3-4
Hoevelaken C1 Leusden M C2 0-1
Bunsch. C2 Leusden M C4 1-1
A'foort C4 Leusden M C5 2-4
Kampong D1 Leusden M D3 6-0
SDEN - De Leusdense Nan Schepers exposeert tot en met 21
unailles en vederwerk in de „En Passant Galerie'' aan de 1e
erdersdwarsstraat 31 in Amsterdam. Voor wie het werk wil
«len: de galerie is open van donderdag tot en met zondag van
ot 17.00 uur en op donderdagavond.
Illes en vederwerk, een wat ongewone combinatie toch. Er zijn
jlen niet zo veel emailleurs en ook niet zo veel mensen, die
ren werken. Daarom leek het ons aardig om met Nan Schepers
l aar werk te praten.
ar studie aan de Utrechtse Akademie Artibus in monumentale
evlng (en de vakken email en textiel) af te ronden blijkt zij de
e„Zo licht als een veertje" te hebben geschreven.
Schepers was zich mede door haar vele reizen tot in China en
>e, gaan bezig houden met vormgeving door middel van veren.
Navajo's In het zuidwesten van Noord-Amerika worden voor
tke veren van de adelaar straalsgewijs naar de vier windrich-
gelegd. De patronen zijn die welke de medicijnman bedenkt,
ke wordt in de magische cirkel geplaatst en neemt de kracht
gouden zonnegod en de adelaar in zich op. Wanneer de
jnman zingt - hij heeft één veer voor elke zang van de
ngsrite neergelegd - herleeft de patiënt de beproeving van
ld uit het verleden, die door de goden werd genezen.
Louis Dusée, een emailleur met
grote liefde voor het vak, die aan
haar zijn liefde voor het materiaal
heeft weten over te brengen.Hij
werkte met haar, maar helemaal
vanuit haarzelf, zegt ze.
Een tijdje geleden las Nan Sche
pers in de Leusder Krant, dat ,,'t
Claeverenblad" open was. Ze vond
het een heel leuk initiaief mensen,
die er een ruimte kunnen huren, en
die er met allerlei materiaal aan de
gang kunnen gaan. Op de open
dag zag ze de emailleeroven staan,
en die blijkt eigenlijk nog niet zo
veel gebruikt te worden Zij kwam
op de gedachte om op haar atelier
zo'n vier mensen maximaal de
beginselen van het emailleren bij te
brengen, in bijvoorbeeld zes les
sen, zodat deze mensen een mo
gelijkheid zouden krijgen om er zelf
in 't Claeverenblad mee verder te
gaan. In september wil ze er mee
beginnen. Ook zij wil er graag aan
meewerken om het emailleer\feB
„aangesloten betfnjT naarTïëJsg
den t Hf1
lianen waren erg knap in
van het vederwerk. De
bestond uit het verwijde-
de schacht, waardoor al-
baard overbleef, 's Winters
de Pomos Indianen in
gewaden van huiden of
van kalkoenveren. Bij de
Indianen werden warme
geweven uit veren, geplukt
ïme kalkoenen. De hoofd
slang en mens. Bij de Azteken
symboliseerde de groene quetzal-
vogel de hoop op verlossing uit de
banden van de tijd. Zijn wonderlijk
glimmende ongeveer één meter
lange staartveren werden gebruikt
bij de vervaardiging van de hoofd
tooi voor vorsten en hogepriesters.
WISSELWERKING
i een Dakota Indiaan was
miek die vriend en vijand
lezen. Elke veer vertelde
gsdaden.
Ie Maya's zijn muurschilde-
in aardewerk overgebleven
xjndige voorstellingen van
bd vogelvormen, veren kle-
evederde slangen en gro-
ogels met attributen van
De kennismaking met het veder
werk en de werktechnieken van
niet-westerse culturen heeft grote
invloed op Nans eigen werk uit
geoefend. Er ontstond een wissel
werking tussen het bestuderen van
en het praktisch bezig zijn met
veren. Op het materiaal veren
kwam zij overigens via een enorme
omweg. Ze wilde namelijk iets ma-
sar bij het emailleren is de oven.
Ze maakte een emailserie, waar
in ze verencomposities weergaf
Daarbij werkte ze soms met cloi-
sonnédraad voor de slagpen Bij
een aantal reliëfs treden de draden
buiten het vlak, en geven schaduw
op het vlak dat er achter ligt Diepte,
kleur, schaduw en weerspiegeling
zijn erg belangrijk voor haar Ooit
maakte ze een serie emailles over
aardlagen en verschuivingen daar
in. Van haar ruimtelijke objekten is
een piramide zeer fraai. Samenge-
-steW-olTgeëmailleerde platen ko
per, aangebracht op een houten
ondergrond.- De ópstaande randen
gaf ze allerlei beëindigingsvormen
probeerd te analyseren wat er ge
beurt als de mens in slaap valt.
Slaap en dood, eendere proces
sen. In haar akademietijd speelde
zij met de gedachte dat zij zo'n
verencompositie voor een crema
toriumruimte wilde maken. Veel
mensen hadden daar moeite mee.
Voor haar was het een boeiende
zaak De dood hoort er voor haar
bij.
Er zijn nog enkele Nederlandse
kunstenaars, die met veren hebben
gewerkt Jef Diedere verwerkte ze
in zijn magistrale Indianengrafie-
ke.i. Jan Langendijk neemt zelfs
vleugels in zijn schulderijen op,
Carel Visser en Henk Visch passen
veren in hun beeldplastiekentoe.
1