„Star 80": Bob Fosse en de mythe van een playmate ■eusder krant Riskante, pikante zaken in „Risky Business" „Palermo oder Wolfsburg" in Filmhuis Amersfoort Ook Sir John Gielgud kan slappe komedie niet redden „Making Love" homo-sexualiteit in het huwelijk DINSDAG-MOVIE-CYCLUS DONDERDAG 10 MEI 1984 kijk op de film 10 „Star 80". USA 1984 Regie Bob Fosse Produktie: Wolfgang Glattes Kenneth Utt. Scenario: Bob Fosse, gebaseerd op een deel van het verhaal ..Death of a Playmate" van Teresa Carpenter Camera Sven Nykvist Muziek. Ralph Burns Montage: Alan Heim Met: Muriel Hemingway, Eric Roberts, Cliff Robertson. Carroll Baker en Roger Rees. Genre historisch moord-drama. (door Bert Vos) Als ze geen Playmate van het Jaar geweest zou zijn, zou het verhaal van fotomodel Dorothy Stratten wellicht nooit geplaatst zijn in „The Village Voice", dan zou Teresa Carpenter met dat verhaal nooit de Pulitzer-prijs gewonnen hebben en regisseur Bob Fosse zou zeker niet op het idee zijn gekomen om er een hele speelfilm aan op te hangen. Uit het feit, dat Fosse het levensverhaal van Dorothy Stratten als „Star 80" In beeld heeft gebracht, zou je tevens kunnen konkluderen, dat er brood zit In de dood van sterren. Bob Fosse is niet de eerste de beste regisseur. Hij tekende voor films als „Sweet Charity", „Cabaret", „Lenny" en „All that Jazz" en al die films hebben met elkaar gemeen, dat ze over artiesten gaan, over showbusiness en het drama dat achter elke artiest schuil gaat. Wat dat betreft was het niet zo opmerkelijk, dat Fosse was aangetrokken door de moord op een aankomend fllmsterretje, dat dankzij Hugh Hefner's mannenblad „Playboy" en het predikaat „Playmate van het jaar" zich op kon werken van eenvoudige serveerster In Vancouver tot veelgevraagd fotomo del. Het is het veelvuldig vertelde verhaal van „the American Dream". achtige knaap Paul Snider, die haar achter de kassa vandaan haalde en haar er toe bracht voor hem te poseren. Hij zag direkt hoe foto-geniek ze was en met de opnamen slaagde hij er in een fotograaf zover te krijgen, dat deze professionele opnamen van haar maakte. Kortom die foto's komen te recht op het bureau van „Playboy"- eigenaar Hugh Hefner (in de film schit terend gespeeld door Cliff Robertson) die haar tot „Playmate van de maand' maakt. Paul Snider (zeldzaam onsym pathiek vertolkt door Eric Roberts) ziet via haar een kans door te dringen tot de extra-vagante wereld van het Playboy- imperium. maar Hefner en de zijnen lusten hem niet Door met Dorothy te trouwen tracht hij alsnog Hefner te dwingen hem te accepteren, maar die blijkt daar ongevoelig voor te zijn. Paul Snider voelt zich gekwetst in zijn IJdel heid Hij, als ontdekker van Dorothy, wordt buitengesloten. Het duurt niet lang of er vindt een verwijdering plaats tussen het meisje Mariel Hemingway als Dorothy Stratten in „Star 80 het verhaal van de op komst en ondergang van een playmate Dorothy Stratten. in de film gespeeld door de aantrekkelijke, maar eigenlijk wat al te lieve en naïeve Muriel Heming way. werd ontdekt door een wat pooier- Pat// Snider (Eric Roberts) in „Star 80 en de parasitaire knaap, die teert op het geld, dat zij hem regelmatig toeschuift. Als een bekende filmregisseur, Aram Nicholas (de alter-ego van Peter Bog- danovich) iets in Dorothy ziet. wordt Snider verteerd door jalouzie. In een laatste wanhopige poging probeert hij Dorothy voor zich terug te winnen, maar het meisje wijst hem af. Dan slaan bij de onevenwichtige Paul Snider de knop pen door en hij vermoord haar om daarna de hand aan zichzelf te slaan De afloop van „Star 80" is vanaf het begin natuurlijk duidelijk en Bob Fosse onderstreept dat nog eens door met korte scènes van de moord te begin nen. wat steeds tussen het verhaal door verder wordt uitgebouwd. Niet zo'n erf inventief idee en het leidt bovendien de aandacht af van het verhaal, dat daar door extra lang wordt uitgesponnen. Het verhaal van „Star 80" is tevens het verhaal van Hugh Hefner's Playboy imperium Het hoeft geen betoog, dat Hefner niet zo gelukkig was met deze film. die de glans van zijn glamour- en glitterwereld danig aantastte. Fosse laat Hefner dan ook zien, zoals hij ook in werkelijkheid overkomt: als een vrijwel altijd in pyama rondwandelende spin in zijn Playboy-web. omringt door z'n al dan niet geklede playmate's. Cliff Ro bertson zet de man - volgens insiders - feilloos neer Ook regisseur Peter Bogdanovich, die ooit een verhouding had met Doro thy Stratten en haar een rolletje aan bood in ..They all laughed", voelde zich minder prettig bij de gedachte, dat hij een rol zou spelen in Fosse's film, maar kan dat niet tegenhouden. Wel kreeg Bogdanovich het klaar, dat niet zijn werkelijke naam zou worden gebruikt. Maar iedereen herkent in Aram Nicho las de regisseur, die nog zelden een film maakt. De vraag is is „Star 80" een goede film9 De hoofdrollen worden onmisken baar uitstekend vertolkt Mariel He mingway. de kleindochter van Heming way. die een Oscar-nominatie kreeg voor haar rol in Woody Allen's „Manhat tan", zet de figuur Dorothy Stratten aandoenlijk neer, misschien wel iets te naïef, maar het maakt de sympathie van de toeschouwer voor het gemani puleerde meisje alleen maar groter. Eric Roberts maakt van Paul Snider een ongelooflijke rotzak en Cliff Robertson's vertolking van Hugh Hefner is precies wat het moest zijn. Toch kun je je twijfels hebben over „Star 80". Bob Fosse, toch niet de eerste de beste, heeft het verhaal volgens mij teveel uitgesponnen, waardoor met name de steeds weer terugkomende scènes van de moord op de duur irritaties opwekken. Eni ge verrassing zit er niet In en dat maakt de scènes overbodig. Maar het belangrijkste aspekt is wel, dat als de film niet gemaakt zou zijn door een vakman als Bob Fosse, niet zou zijn vertolkt op zo'n sterke wijze. „Star 80" zou kunnen worden om schreven als een wat sensationeel, opgepept „Prlvé"-verhaal, ook al geeft het een ontluisterende kijk ach ter de schermen van Hollywood en diens randgebieden. Mariel Hemingway als bunny Dorothy Stratten Scène uit „Star 80" (door BERT VOS) „Risky Business". USA. 1984. regie Paul Brickman. Produktie. Jon Avnet en Steve Tisch Scenario: Paul Brickman. camera: Reynaldo Willalobos en Bruce Surtees Muziek: Tangerine Dream Montage: Richard Chew; met Tom Cruise. Rebecca de Mornay. Curtis Armstrong. Bronson Pinchot. Raphael Barge en Joe Pantollano e.v.a. Genre jongeren-komedie. Keuring alle leeftij den. Theater Grand Even denk je, dat je met de film „Risky Business" op dezelfde toer zit als de „Porky' -reeks, maar geluk kig is dat niet het geval. Hoewel sex In deze film een niet onbelangrijk bestanddeel vormt, is het niet de hoofdzaak, of toch wel? De kern van de zaak Is eigenlijk: hoe slaag ik er als rechtgeaard Amerikaan-ln-de- notedop in om geld te verdienen. De jongelui in deze wel typisch Ameri kaanse film krijgen er zelfs les in op school, houden een competitie, waarin het er om gaat met nieuwe ideeën een zaak op te zetten en winst te maken. Voor Joel Goodsen, ze ventien jaar oud, schept dit allemaal nogal wat problemen, want hij heeft niet zulke goede winstgevende ideeën. Bovendien zijn z'n gedach ten elders. Hij droomt van fraaie meisjes, ook al weet hij zich In werkelijkheid geen houding te geven als hij ze ontmoet. Dat verandert als een vriend van hem uit een advertentie een telefoonnum mer haalt van een callgirl. Joel wil er niets van weten, ook al zijn z'n ouders net vertrokken voor een korte vakantie en heeft hij het rijk alleen. Vriend Miles belt daarom maar zelf op naam van Joel. maar de vrouw die 's avonds bij hem op de stoep staat is nu niet direkt het ideaal van de zeventienjarige pu ber De vrouw weet echter wel een betere partner voor hem Lana Wat begon als een geintje loopt binnen de kortst mogelijke keren finaal uit de hand. Lana komt en het blijkt, dat Joel haar niet alleen erg aardig vindt, maar de nacht met haar doorbrengt en een tikkeltje verliefd op haar wordt. Lana, ondanks haar jeugd, een brutale meid die van wanten weet, neemt - als ze de volgende ochtend het huis van Joel verlaat, een kostbaar stuk glas werk mee omdat Joel haar niet voldoen de kan betalen voor de verleende dien sten. Dat is het begin van een dolle komedie met op de achtergrond de dreigende thuiskomst van moeder en vader Goodsen Lana s pooier is boos, geeft Joel de schuld Joel op zijn beurt beschermt Lana, die in het prachtige huis van de familie Goodsen een ideale rendez vous plaats ziet. Eigenlijk tegen de wil van Joel ontwikkelt zich een situatie. Rebecca de Mornay als Lana en Tom Cruise als Joel in de amusante jongerenkomedie „Risky Business". hebben we het niet eens over de Porsche van pa. De chaos in huis wordt steeds groter, Tientallen schooljongens worden via uitgebalanceerde reclame-methoden uit snackbar en bioscoop gehaald om hun geld op een plezieriger manier te besteden Totdat het moment aan breekt, dat de nietsvermoedende vader en moeder Goodsen terugkeren naar hun woning. En juist op dat moment loopt voor Joel letterlijk alles uit de hand „Risky Business" Is een amusante film. Pretentieloos, ook al zal het wel duidelijk zijn, dat zeventienjarige Amerikaanse scholieren In het alge meen hun tijd wel anders besteden dan de film laat zien. Van enige werkelijkheidszin Is dan ook vrijwel geen sprake, maar het laat op aardi ge wijze zien, hoe puberdromen kun nen ontaarden in de meest waanzin nige realiteit. Goed gefilmd, goed geacteerd. V. W;.w. Paul SmderfEric Roberts) probeert zijn vrouw Dorothy (Mariel Hemingway) van zijn liefde voor haar te overtuigen. Scènt „Star 80" van Bob Fosse. (Van de filmredaktie) Michael Ontkean, Kate Jackson en Harry Hamlin spelen de hoofdrollen In de film „Making love" van regis seur Arthur Hlller. De film, gemaakt in 1982 en nu te zien in de dinsdag- movie-cyclus van het Grand- Theater, vertelt het liefdesverhaal van een jong echtpaar dat na een huwelijk van acht jaar gekonfron- teerd wordt met het feit, dat de man homofiel blijkt te zijn. Zack Elliot (Michael Ontkean) speelt de jonge arts, die na jaren van onzeker heid en twijfel uiteindelijk zijn homofiele geaardheid accepteert en daaruit de konsekwenties trekt. Kate Jackson als een succesvolle zakenvrouw bij de televisie, ziet haar huwelijk stranden, maar na innerlijke strijd komt ze tot de ontdekking, dat ze ondanks alles nog steeds van Zack houdt en hem niet kan missen. Op zich een interessant thema voor een boeiende film Het is al heel wat dat Hollywood ontdekt heeft, dat er ook zoiets als homosexualiteit bestaat, maar noch scenario-schrijver Barry Sandler, noch regisseur Hiller zijn er in geslaagd om van dit gegeven iets te brouwen, wat echt overkomt. Geheel naar Amerikaans recept wordt ons een verhaal voorgeschoteld. Michael Ontkean en Kate Jackson als het echtpaar Elliot in Arthus Hitler s Love", te zien in de dinsdag-movie-cyclus. dat niet alleen een tikkeltje hypocriet overkomt, maar bovendien uitmunt door saaiheid en een chronisch gebrek aan echte emoties. Zo n onderwerp moet je zo clean mogelijk brengen, zullen de bazen in Hollywood hebben gedacht, maar Hiller's faam als de maker van „Love Story" is niet alleen voldoende om deze film tot een succes te kunnen maken. Daarvoor Is op z'n minst inlevingsvermogen nodig van de acteurs wordt het verwacht. Mede dankzij het lende emotie-loze scenario is king Love" een saaie film Dit neemt echter niet weg, dat lijke films wellicht een nen leveren aan de zich. FILMS IN HET KORT (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - Het is alweer een tijdje geleden, dat we kennis maakten met een nieuw filmgenre: de Ninja- cultuur als opvolger van het hakwerk van Bruce Lee en consorten. „Reven ge of the Nlnja" (Wraak van de Ninja) behoort tot dit genre en werd geregis seerd door Sam Firstenberg, wie dat dan ook moge zijn. De film vertelt het verhaal van Cho, een Japanse Ninja, die in de Verenigde Staten verzeild raakt in heroïne smokkel en talrijke moorden. De tilm komt uit de stal van de Cannon Group van Menahem Golan en Yoram Globus. Kijken we naar wat dit duo de laatste tijd aan films produceert, zou je haast gaan denken, dat Golan en Globus de rol van B-film-producent Roger Corman heb ben overgenomen. „Revenge of the Ninja" is in ieder geval een film voor de liefhebbers van dit soort geweld. (Cine ma 1) Een reprise die beslist de moeite waard is, is Francis Coppola's excellen tie oorlogs-epos met Martin Sheen, bert Duvall en Dennis Hopper hoofdrollen. Geïnspireerd door Conrad's ..Heart of Darkness" Coppola het intrigerende en vaa: 9 troversiële verhaal van CIA-agen|Pn tin Sheen, die steeds dieper Vietn moet trekken om de excentrieke^ kaanse officier Brando te vinden doden Befaamd is het optrede Robert Duvall als fanatieke Amef se militair, die zo van de geu napalm houdt (Euro) Wolfsburg" van regisseur Werner Schroeter. De film werd in 1980 in Berlijn bekroond met de Gouden Beer. Nicola Zarbo komt uit een arm gezin, waarvan de moeder is weggelopen Zijn vader wil het land kopen dat hij zijn levenlang bewerkt heeft maar telkens verhoogt de eigenaar de prijs zodanig dat hij het net niet kan betalen Om zijn familie te helpen besluit Nicola naar het Noorden te gaan en werk te zoeken Van de dorpspastoor krijgt hij 'een aan tal goede raadgevingen mee, teneinde zich in die vreemde industriecultuur staande te kunnen houden. Na een lange reis komt hij aan in Wolfsburg, de Volkswagenstad in West-Duitsland Na een nacht langs de weg geslapen te hebben ontmoet hij zijn eerste landgenoten, die hem hel pen bij het vinden van onderdak en werk. Óndanks de dagelijkse teleurstel lingen, de spanningen door de ploegen- arbeid. de taalbarrière, de eenzaam heid en het verlangen naar Sicilië is Nicola gelukkig zijn vnendin Brigitte maakt alles wat draaglijker Maar dan overkomt hem op een bedrijfsfeest iets wat hij niet kan begrijpen Brigitte laat hem in de steek. Wat stellen liefde, eer en trots voor in dit land? In zijn verwar ring doodt hij twee medeminnaars, waarna hij door de politie wordt opge pakt en er een proces tegen hem wordt gevoerd Maar zowel tijdens het voor onderzoek als tijdens het proces zwijgt Scène uit „Risky Business met Tom Cruise in een penibele situatie rond de Porsche van zijn vader. waarin Joel in zaken gaat hij geeft gelegenheid tot Het geld stroomt binnen Joel is een echte zakenman geworden en zou on getwijfeld op school hoge ogen kunnen gooien, ware het niet dat Joel's riskante zaken wat uit de toon vallen En dan (Van de filmredaktie) AMERSFOORT - In het Filmhuls Amersfoort draait vanaf zaterdag tot en met dinsdag (aanvang 29 uur) de Westduitse speelfilm „Palermo oder Swedlins slechte verhouding tot zijn echtgenote vervelend genoeg. Temeer daar Swedlin van zijn vak meer schoon zoon dan journalist is. Schoonpapa is namelijk eigenaar van het televisiesta tion waar Swedlin zijn stand als journa list ophoudt. Dat de echtgenote zelf in het geheel niet brandschoon is - en het zelfs blijkt te hebben aangelegd met de mallotige politie-inspecteur Crisp (Jim Dale) - is van ondergeschikt belang aan haar door onder verdachte omstan digheden. Het brengt Swedlin in een uitzonderlijk lastig parket, temeer daar sir John Gielgud er zelfs niet voor blijkt terug te deinsen om als bejaarde punk een concert van de groep „Bow Wow Wow" bij te wonen. Ik zit er hier werkelijk de draak niet mee te steken zo zit het domme, kleffe, niet leuke en niet spannende verhaaltje van „Scandalous" in elkaar. Een slap pe komedie, die zelfs tegen het geredu ceerde maandagavond-tarief de toe gangsprijs niet waard is. Beter is het om te wachten tot TROS of AVRO „Scan dalous" een keer op de late vrijdag- of zaterdagavond programmeren En dan nog moet men in een uiterst melige bui verkeren om het einde van deze film te halen M. K. de jonge Siciliaan. Voor zijn ogen ont rolt zich een spektakel waarbij mensen met elkaar wedijveren om het recht een ander mens te veroordelen Rechters en getuigen worden kari katuren in zijn ogen en in zijn ver beelding ziet hij scènes uit een reli gieus Siciliaans lekenspel. De zen tussen realiteit en fictie gen al meer. Door gebrek aan wordt Nicola tenslotte vrljgi ken, waarna hij plotseling zij' gen doorbreekt en een bijzo wending aan het gebeuren ge B Scène uit Palermo oder Wolfsburg van Werner Schroeter (van onze filmredaktie) „Scandalous". Engeland. 1983, regie Rob Cohen; hoofdrolspelers: Robert Hays. John Gielgud. Pamela Stephen son, Jim Dale. M Emmet Walsh en Nancy Wood Lengte: 93 minuten, kleur; genre komedie; te zien in: Grand. „Scandalous" Is het voorbeeld van een mislukte film. Het heet „a comedy disguised as a mystery" te zijn, maar het is geen van beide. Voor een komedie is het bij lange na niet leuk genoeg, voor een mystery-film niet spannend genoeg. Het is een halfbakken produkt, waaraan zelfs de aanwezigheid van een klinkende naam als die van sir John Gielgud niets kan verbeteren. En wat niet het minst mislukt Is aan „Scandalous" Is wel de titel. Niets maar dan ook niets in deze rolprent van Rob Cohen heeft ook maar de smakelijke geur van schandaal. Wat er met name schort aan de film is het verhaal. Een door een gentleman- oom (John Gielgud) en zijn appetijtelij ke nichtje (Pamela Stephenson) ge vormde oplichtersbende heeft als zijn jongste slachtoffer de televisie- journalist Frank Swedlin (Robert Hays) uitgezocht Hij wordt door het duo ge chanteerd met behulp van een serie compromitterende foto's Niet van het echt luxe genre, maar in verband met

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 10