I Ik zie de dingen nog net zo ls toen ik kind was" 'hematisch werk van een genreschilder leusder Icrant usdense Francien van Westering maakte boek om lang in te kijken iusdenaar Wilfried de Boer exposeert in galerie Coninck (NDERDAG 7 JUNI 1984 gevarieerd allerlei sr laatste in druk verschenen tuk is het boek ,,Boer wat zeg mijn kippen". Geen gewoon vol oude bekende versjes, ien van brave, nostalgische ss, maar een opvallend boek. end door de felle kleuren, het plaatwerk, de eigentijdse jeving, de speelse bijna ma- 'benadering en voor Leusde- komt daarbijde herken- an gezichten en plekjes. Een laann de tekst ondergeschikt :hts de aanleiding vormt voor jpassende illustratie. Een voor kinderen en volwasse- Kunst voor in de kinderka- ichreef een recesent, in de waarschijnlijk dikwijls in die temer te mogen vertoeven. gevoegde rden ;rtelde mijn uitgever dat ik een bijzonder kijkboek voor grote mensen en voor kinderen. Respect Kinderen voelen zich aangespro ken door de illustraties De felle, diepe kleuren ontstaan door de door Francien gevonden techniek van viltstiften met kleurpotloden, springen eruit. Kinderen houden van echt", weet Francien, ze hou den ook van een grapje, van span ning in een tekening, van een verrassing. Ze willen lang naar een plaat blijven kijken en daarbij steeds wat nieuws zienof be denken Francien van Westering heeft ge probeerd door haar manier van tekenen kinderen te laten zien dat zij ze respecteert. Zij beaamt dat kinderen dikwijls ondergewaar deerd worden, en tracht daaraan te ontkomen. Kinderen kunnen veel aan, veel wat echt is, veel wat eng lijkt. Kinderen weten wat zij mooi vinden en zijn heel eerlijk in hun oordeel Wanneer kinderen hun mening ge ven kun je daar op af gaan. Want hun oordeel is zonder achterliggen de, berekende, al dan niet plicht matige overwegingen." Francien haar tekeningen zijn nergens eng, agressief of negatief, maar ook nergens zacht of poeze lig en slechts een enkele keer, toepasselijk lief. ,,lk geloof dat ik nog heel veel dingen aanvoel zoals ik de zaken als kind kon aanvoelen. Ik geloof dat ik nog steeds de dingen zie zoals ik ze zag toen ik een kind was Nog steeds zie ik niet alles in het verband, met de waar den en betekenissen zoals ze lijken vast te liggen. Net als kinderen bekijk ik het allemaal graag wat dromerig. Dan zie je onvermoede dingen, haal je de figuur uit zijn nuchtere, natuurlijke verband. Dan wordt alles een beetje magisch, op de grens van droom en werkelijk heid Wie naar haar tekeningen kijkt herkent dit, begrijpt dat Francien houdt van fabels, sprookjes, van Tolkien, van dieren, vrijmoedige kinderen en eigenzinnige mensen. Dat kinderen dit ook begrijpen blijkt uit de enthousiaste reakties na geconsentreerde beschouwingen. ,,Boer wat zeg je van mijn kippen" is geen gewoon kinderboek, geen verzameling kinderrijmpjes van dertien in het dozijn, het is een boek om heel lang naar te kijken. De zwart-witte tekeningen zijn ook „zwart-wit" getekend met behulp van vele „grijze" viltstif ten. Wie iets van tekenen weet, weet dat „kleur" opbouwen door middel van „grijzen" verschrik kelijk moeilijk is. De in „full colour" (zes basiskleuren en nuances) getekende illustraties zijn in vier kleuren (met nuances) afgedrukt. De orginele moeten dus nog mooier zijn. Wie die wil gaan bekijken kan tot 19 juni terecht in de Bijenkorf te Amster dam, van 25 juni tot 28 juli in de Bijenkorf te Rotterdam, van 1 tot 25 augustus in dezelfde winkel te Eindhoven en van 27 augustus tot 29 september in de Bijenkorf van Den Haag. Kopen kan zolang de voorraad strekt. Jammer dat ze nergens in Leusden te zien zijn. Zo'n galerie prachtig ver werkte Leusdenaren zou alle aandacht waard zijn. Marianne de Valck Boer wat zeg je van mijn kippen Uitgeverij de Kem, Baarn Verkoopprijs 27,50» Francien had zich het een en ander voorgenomen. De tekeningen moesten op de haar bekende wijze, de werkelijkheid perfect weerge ven, maar met net dat tikkeltje vervreemding, dat grapje, die niet verwachte benadering of die relati vering die de tekeningen een meer waarde moesten geven. Daarmee maakte zij het zichzelf niet makke lijk. Het betekende immers dat alle acht en negentig illustraties aan deze voorwaarden moesten vol doen. Na twee jaar werken was het gelukt. Sommige illustraties kostte twee dagen van acht uren werk per dag, andere tekeningen tien da gen. Het gemiddelde per tekening was twintig uur. Iedere tekening is als een schilderijtje gevat in een kader waarmee de blik gevangen wordt. De versjes zijn voor het meren deel bekend. De illustraties zijn verrassend Dat „Jan, kleine man" voor zijn ruiter zijn, de kat als paard benutte is niet meer zo verwonder lijk gezien het formaat kat en dat „schuitje varen, theetje drinken" het varen in een theepot inhoudt, opent nieuwe perspectieven. Maar de illustraties zeggen meer, ze geven een manier van denken weer waardoor ogen gedwongen worden op meer manieren dan de ingesleten manieren te kijken Francien zegt daarover ,,lk heb geprobeerd mensen de andere kant te laten bekijken. Ze iets te laten zien op een andere manier dan traditioneel bepaald is. Ik heb een enorme hekel aan vooroorde len, aan beelden die mensen al hebben voor ze iets zagen, aan hokjes waarin mensen geduwd worden op grond van eigenzinnig gedrag, voorkeur, godsdienst of afkomst Neem nou heksen; de meeste mensen stellen zich daarbij allerlei lelijks en negatiefs voor. Terwijl heksen in feite wijze vrou wen waren. Omdat zij zich niet conformeerden aan wat de ge meenschap voor normaal hield werden zij veroordeeld Mijn hek sen zijn anders. Mijn heksen zijn zelfstandige mensen die de moed hebben het op hun eigen manier te blijven doen. Ik vind het leuk de zaken op deze manier om te draai en, anders te belichten". Herken nen en vorm kunnen geven zijn nog twee verschillende dingen. Fran cien is het gelukt. De mensen, kinderen, dieren en af en toe ge bouwen zijn door Francien mini- tieus weergegeven Ze zijn bijzon der echt en herkenbaar. Zeker voor Leusdenaren Maar al die bekende gezichten, poezen, honden, kippen en paarden hebben een toege voegde waarde, een beetje ver vreemding gekregen door de con- tekst waarin ze geplaatst zijn. Het maakt dit boek behalve mooi, tot Boer wat zeg je van mijn kippen, Boer wat zeg je van mijn haan durf met zekerheid beweren een aantal is uit Leusden vandaan. JSDEN - Francien van lering, 33 jaar. Opleiding reld Akademie in Am- lam. Sinds vier jaar jachtig in Leusden. nt zichzelf bij voorkeur kunstenares: „Bij een tenaar stel ik mij iemand die bezeten is van de I die hij beoefent. Hij kan il met niets anders bezig Tekenen is daarintegen ion mijn werk. Ik verdien jn brood mee, soms met soms met tegenzin. Zo- ivind dat ik voor die dag eg heb gedaan, stop ik a ik wat anders doen, i of wandelen, gewoon mders". lertussen maakt ze razend i tekeningen, met een eigen ek en herkenbare stijl. Om- i voor boeken, illustraties in boeken, bij rijmpjes en vers oor affiches en leerboeken ze vol plannen voor wat ze ju willen, mogen en moeten graag eens een mooi boek zou willen maken. Hij gaf me vrijheid en gelegenheid en een stapel oude versjes en rijmpjes. Het was een enorme stapel en ik ben begonnen met selecteren en combineren." Het eindresultaat: 181 rijmpjes ver werkt in 98 tekeningen. Door het combineren werd het mogelijk ver schillende rijmpjes met een over eenkomst te verbeelden in een tekening Daarna duurde het nog een hele tijd voor uitgangspunten in een vorm gegoten werden, want IJSDEN - Bij Galerie Co- Coninckstraat 20 in rsfoort, heeft de Leus- e kunstenaar Wilfried de een expositie in de be nzaal. Wilfried heeft een il thema's gepakt, en aan elk thema diverse derijen gewijd. Hij is een itijds genreschilder, zou sschien kunnen zeggen, rm „genre" opgevat in nene zin als categorie in nst, waaronder bijvoor- I het landschap en het ven vallen. fieeft ook een serie geschil de de elementen vuur, water, lucht en aarde tot thema heeft. Het achterliggende idee is om met kleu ren en vormen te spelen, en de toegepaste symboliek van de drie hoeken tot zijn recht te laten ko men. Een driehoek, die naar boven wijst, is het symbool voor vuur, naar beneden; water, naar boven met dwarsbalk: lucht, naar beneden met dwarsbalk; aarde. In de serie Steenlanden heeft hij misschien een boodschap willen leggen, hoewel die niet al te opdrin gerig is. Deze serie gaat over oude culturen, die vervallen of verdwe nen zijn. Wilfried heeft er paaltjes bij geplaatst, voorwerpen, die de mens neerzet als hij iets nieuws begint te bouwen. Die paaltjes wor den eveneens gebruikt door wis kundigen, die de meest ingewikkel de berekeningen maken. Als de mens maar goed meet, en de gegevens naast elkaar legt, zegt Wilfried, denkt hij precies te weten hoe de wereld in elkaar zit. Maar de mens ziet een heleboel over het hoofd. Gevoelens kun je niet me ten, de temperatuur op dat moment kun je niet in je meting verwerken, en ga zo maar door. Wilfried heeft zich in de serie Steenlanden bezig gehouden met volkeren, die heel plotseling zijn verdwenen, niet met volkeren, die langzaam tot decadentie zijn geko men. Die oude verdwenen culturen zijn schilderachtig, en dragen een hoeveelheid historie met zich mee. Hij is er mateloos door gefasci neerd. De Inca's bouwden met kolossale stukken steen, die in de meest grillige vormen feilloos in elkaar pasten: daar is geen mes heft tussen te krijgen! Het legenda rische Atlantis wordt door Wilfried geplaatst op Santorini, in de buurt van Kreta. De vulkanische gesteld heid van Santorini zou er de reden van kunnen zijn, dat Atlantis ver dwenen is. Reizen Wilfried mag graag reizen. Hij is naar Nepal, Marokko, India ge weest. Heeft zijn indrukken van India vastgelegd in schilderijen, maar die schilderijen waren erg druk, en de kleuren wild. De men sen schrokken ervan. Wilfried is nu veel strakker en verstilder gewor den. Hij heeft de vele mensfiguren op zijn doeken weggelaten. Heeft zijn neiging bedwongen om een hoge horizon te zetten en daar, net als in de middeleeuwen, zo veel mogelijk op te proppen. Hij heeft zichzelf aardig beperkt, vindt hij, zowel in de hoeveelheid verwerkte gegevens als in het gekozen kleur- gamma. Op de tentoonstelling zijn nog enkele wat oudere schilderijen te zien. Van de Steenlandschappen is dat van Schotland het oudst. Daar wordt nog vrij veel op verteld Uit dezelfde periode dateren de twee grafhuisjes op het Parijse kerkhof Père Lachaise. Père Lachaise is nog vrij druk: er beweegt van alles, er valt licht, er valt regen Wilfried heeft bij Galerie Coninck een schilderij van Gaia, de aarde, hangen. Voor hem is het de vrouw die uit de aarde komt. Er zit veel symboliek aan de vrouw, vindt Wil fried. Vrouwen krijgen een stempel op: ze zijn of hoeren of maagden Precies zoals de bijbel met vrou wen omgaat: Maria is de goede vrouw, Maria Magdalena de slech te. Normale vrouwen komen er niet in voor, vindt hij. Wilfried de Boer heeft ook de grafiek beoefend, en als hij meer tijd had zou hij nog wel grafisch bezig willen zijn. Omdat zowel de schilderkunst als de gra fiek tijdrovend zijn heeft hij bewust een keuze gemaakt en is hij de schilderkunst gaan uitdiepen. In de vakanties tekent hij veel. Maar, zegt hij, een tekening beschouw ik als een produkt dat niet af is. (Bij een schilderij heeft hij echt het gevoel dat het af is: alles zit er op en er aan, er zit kleur in). Wilfried heeft diverse nieuwe dingen op stapel staan. Met zijn collega van de school, waar hij les geeft, zet hij de samenwerking voort. Cor Uitham schrijft gedich ten, Wilfried maakt daar tekenin gen bij, of Cor ziet een schilderij van Wilfried, en schrijft daar een stuk tekst bij. Zij hebben al vier bundels uitgegeven Afstand, Snip- perwerk, Kopspijkers en Steenlan den. Ron Boerma uit Amersfoort heeft de bundels gedrukt, en ze zijn te koop onder andere bij de Alge mene Boekhandel aan de Leusder- weg Het lijkt hem leuk om een aantal mensen, die hij kent, in een bepaal de omgeving te zetten, hun bepaal de kleding aan te geven en ze te schilderen. Dat wil hij dan in een wat universeler context uitvoeren dan dat het alleen leuk zou zijn voor de mensen, die deze personen kennen. Andere gedachten Had hij aanvankelijk de neiging om anekdotisch te schilderen, nu zoekt Wilfried er meer naar om dingen aan te geven, die zouden kunnen gaan gebeuren. Hij hoopt mensen op andere gedachten te brengen door de manier waarop hij met zijn onderwerpen speelt. Hij is het er niet mee eens hoe over het algemeen over schilders als de Prerafaélieten wordt ge dacht (een groep Engelse schilders die sedert 1848 de eenvoud en de morele betekenis van de schilder kunst van voor Rafaël wilden terug vinden. Zij wilden de Engelse aka- demische traditie, die zj steriel von den, en de overheersende maar onbeduidende genreschilderkunst bestrijden). „Het zijn best knappe schilders, zegt men, ze hebben een grote vaardigheid, lopen over van de symboliek, maar meer is het niet. Ik vind het heel slecht dat men er zich niet van op de hoogte stelt hoe die lui geleefd hebben, en wat ze hebben gedaan, en dat men alleen oordeelt over het beeld zoals dat nu op ons overkomt Dat beeld is misschien wel heel Engels en beladen, de kleuren schetteren je tegemoet, maar omdat ze de pech hebben gehad dat ze opkwamen omstreeks dezelfde tijd als het Impressionisme in Frankrijk wordt het nu opeens afgedaan als „edel kitsch" Zulk soort stromingen, vindt hij, moet je in de tijd zelf bekijken. Hij denkt dat het in de Victoriaanse tijd echt zo geweest is De Prerafaélie ten waren best sociaal bewogen Net als Morris, die zich heeft afge zet tegen industriële vervaardiging „Je kunt bijna zeggen dat Steiner van de vrije scholen daardoor beïn vloed is. Handgemaakte dingen, het kreatief bezig zijn héél belang rijk in zijn opvattingen Daarom spreken de Prerafaélieten mij aan, omdat zij ook de combinatie van sonnetten en schilderijen hebben Ik heb dat met Cor Uitham, wij inspireren elkaar wederzijds In Duitsland had je de Nazareners (een groep Duitse en Oostennjkse schilders, die in Italië werkten Zij streefden naar een vernieuwing van de religieuze kunst, putten uit de laat middeleeuwse Duitse schil derkunst, en ontleenden hun krachtige contouren en heldere kleuren aan de Italiaanse Renais sance schilderijen) Als je van dat soort werk een tentoonstelling ge had zou hebben in de 60-er jaren, waren dat zulke jongens geweest (Wilfneds duim gaat een halve maandagmiddag in elkaar. Dat is zeker zijn genre niet. Het werk van Wilfried is nog te zien tot en met 10 juni. Galerie Coninck is op donder dag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur geopend. Vermeldenswaard is nog dat Wilfried de Boer van plan Is om In 't Claeverenblad in Leusden teken- en/of schilderles te gaan geven aan maximaal vier perso nen. Met ingang van september 1984 wil hij daarmee van start gaan. Wie wil meedoen kan hem daarover thuis bellen: 945578. meter de hoogte in!). Zeker de Nazareners, want die woonden in communeverband in een of ander klooster Ik denk dat schilderkunst heel tijdbepalend is. Sommige schilders stijgen daar boven uit Michelange lo, Rembrandt zijn van alle tijden." Het ambachtelijke, het goed aka- demisch schilderen vindt Wilfried erg belangrijk. Hij vindt wel dat iedereen dat voor zichzelf moet weten, maar hij kan zich verschrik kelijk ergeren aan werk waarvan hij denkt; dat ram ik ook op een vrije

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 9