Gerrit 't Hart brengt oude zangstemkuituur weer tot leven Hamershof BRADERIE VADERDAGvanvoeterOjankietot fauteuil. SEIiKTMEUBEL LIESHOUT B.V. Een ander gebruik van de resonantieholtes AKTIV/TEITFM IN VADERD AGKADO' S JACCO's 20 juni zitjeslipnietgoed, dan zitje zeik in een Rolls niet lekker Cafetaria Jacco's Cafetaria WIM VAN ROOMEN ZUIVELHUIS JONGE GRASKAAS Q9 JONGE EDAMMER GRASKAAS r< 1 Waarheen in uw vrije tijd? Naar Sauna Soesterberg. suna [Witness ceiïfcrum M VRIJDAG 15 JUNI 1984 LEUSDER KRANT AMERSFOORT - Op dinsdag 19 juni houdt de organist Gerrit 't Hart, die aan het Conservatorium in Utrecht orgel, kerkmuziek en koorleiderschap heeft gestudeerd, en die begeleider is van het nu twee jaar bestaande koor Voce Antiqua, in de Sint Aegtenkapel (aanvang 20.00 uur) een lezing over stemgebruik. Aan de hand van muzikale illustraties met het koor Met het doel om de ideeën van de Stichting Voce Antiqua te verspreiden. Gerrit 't Hart is een waar pionier op het gebied van oude zangtechnieken, waarin In Nederland nog niets is gedaan. Bij stukjes en beetjes is hij onderzoek gaan plegen naar het gebruik van de menselijke stem met betrekking tot de uitvoeringspraktijken van muziek uit de Renaissance en de vroege Barok. Hij hoopt daarmee een diskussie op gang te brengen in de zin van de diskussie, die destijds ontbrandde naar aanleiding van het schokef- fekt dat ontstond toen de Mattheus Passion voor het eerst werd uitgevoerd met oud instrumentarium. Renaissancemuziek was een aantal jaren geleden nog helemaal niet inte ressant. Door de uitvoeringspraktijk met oude instrumenten kreeg deze muziek nieuwe impulsen en wordt op nieuw gewaardeerd Wat Gerrit 't Hart beweegt om die oude zangtechnieken boven water te halen is zijn piëteit voor de componisten, voor de schoonheid van de in de bibliotheken liggende tientallen meters totaal vergeten mu ziek Al die Nederlandse componisten Wat wordt er tegenwoordig van uitge voerd? Bijna niets Een enkel koor neemt mondjesmaat iets van hen op zijn repertoire. Vocaal wordt oude muziek nog steeds uitgevoerd met de middelen van deze tijd. Vocaal wordt er gezongen op de hedendaagse manier, en dat bevre digt 't Hart niet Hij is nieuwsgierig geworden naar de oude stemtechnie- ken. Het gaat hem er om de oude uitvoeringspraktijk aan te pakken. nieuw leven in te blazen, en daarmee de oude kuituur in onze aandacht terug te brengen De oude zangstemkuituur kan op die manier de nieuwe tevens een impuls geven, hoopt hij Nieuwe dingen zetelen op traditie. Musicerea zonder wetenschap kan boeiend zijn, vindt hij, maar in wezen gaat het er toch om om de muziek zo optimaal mogelijk te doen klinken GELIJKENIS Hoe is 't Hart tot zijn oude uitvoerings praktijk met Voce Antiqua gekomen'' Het oude instrumentarium gal hem gelijkenis, het weerspiegelt als het ware de menselijke stem Citaten, brokken tekst van oude zangonderrichten, oude afbeeldingen ook van zangers, ver schaften hem waardevolle gegevens Ook reikten groepen mensen in Neder land en het buitenland die op een traditionele manier zingen, dialektspre- kende mensen, die op een geïsoleerde manier hebben geleefd, hem diverse karakteristieke gegevens aan Bestudering van de oude muzikale stijl zette hem ook op de rails, want bij elke muzikale stijl behoort immers een eigen instrumentarium en stemgeluid Hij nam kennis van de geschiedenis, constateerde wat er veranderd was. en redeneerde als het ware terug In de geschiedenis vond hij het ideaal van de gelijke toon, dat in het begin van de vorige eeuw was ontstaan, een toon die van hoog tot laag helemaal gelijk moest zijn. In de speeltechniek moesten alle toetsen op dezelfde manier worden ingedrukt zonder onderlinge accenten 't Hart kwam er ook achter, dat de stem. naar gelang de moderne tijd zijn intrede deed, veranderde in een oe-achtig ge luid. minder boventoonrijk. De piano, die eerst licht was van toon. werd steeds donkerder van kleur, en was op zijn beurt in de plaats gekomen van het licht klinkende clavecimbel, dat omstreeks 1750 helemaal werd afgeschaft. De carslip van Bon Giorno is de enige die daar rekening mee houdt Woensdagmiddag gesloten Vrijdag koopavond. Hessenweg 72. Stoutenburg. Tel. 003-940844 opcrangvl-idvn lonöjg I'm oc«v>-*Oj zoekt twee jongens die op parttime basis willen werken. Ook schoolverlaters zijn welkom. Bel voor meer informatie: Jacco's Cafetaria: 941244. c^Twa.si sserT»^- Leusden heeft haar eerste selfservicestation, compleet met ruime overkapping, hypermoderne carwash en een Total shop met een breed assortiment artikelen. U kunt er behalve voor super- en normaal-benzine en dieselolie tegen voordelige selfserviceprijzen, tevens terecht voor meng smering, tabak, snoep, lektuur, onderhoudsartikelen, auto-accessoires, vakantie- en huishoudelijke artikelen, bloemen, ijs, speelgoed en natuurlijk de uitstekende Total- kwaliteitsolie. I „Lisiduna "en de officiëfpn^ van muziekk°rps I burgemeester J. Wagenaatd°°' '°co~ I m de periode van 14 tnt 01 knots9ekke legpuzzel vJTf[er voorueen bemaal gratis 324stukjes klaar. TO TA L SEL FSER VICES TA Tl ON Mulderij 9, Leusden. „Het is een ontzettende puzzel ge weest om het oude stemgeluid weer terug te krijgen", vertelt Gerrit 't Hart. „Het is een gebruik van eeuwen gele den, dat in de loop van de tijden veranderd en aangepast is aan de smaak van de tijd. Er ontstond bij mij een nieuwsgierigheid hoe mensen in vroeger tijd hadden gezongen. Je bent als musicus veel met klanken bezig, en je bespeelt regelmatig oude instrumen ten. Je hoort vaak regalen, kromhoorns en trombones, en daar gaat een heel andere intentie van uit Er zijn geschriften bekend, waarin wordt gezegd dat bijvoorbeeld regaal en zink lijken op de menselijke stem Vergeleken met het hedendaags stem gebruik is daar zo n enorme kloof tus sen, dat ik op zoek ben gegaan naar die andere techniek Niet om de techniek zelf. maar omdat ik vind dat je de muziek meer recht doet als je van diè techniek gebruik maakt. De moeilijkheid was, dat er weinig over genoteerd is. Er zijn zangonderrichten. waarin zo af en toe een stukje staat Al die stukjes moet je naast elkaar gaan leggen, en vergelij ken en dan kom je tot een sluitende conclusie Daarbij kun je gebruik maken van het oude instrumentarium, zo zal het ongeveer geweest zijn Je hebt eigenlijk alles bij elkaar nodig. Het leuke voor ons is. dat er nog bepaalde culturen zijn, die niet zijn beïnvloed door onze moderne zangwij ze. Ik denk aan gebieden in Grieken land, Schotland. Joego-Slaviè, Honga rije. Ook in eigen land vond ik mensen die zingen in de traditie van eeuwen her Welke de verschillen zi/n „Globaal gezegd kunnen we stellen dat we momenteel veel holler, minder glansrijk en minder boventonig praten en ook zingen In vroeger tijden was het zo dat men bij het zingen de spreek stem ontwikkelde. Tegenwoordig is het zo dat men met de spreekstem andere dingen doet Bij het zingen denk ik aan de enorme hoge en lage tonen, die tegenwoordig van de zanger worden gevraagd, bijna buiten de natuur van het gewone stemapparaat om. Dat zijn belangrijke dingen, want dan ga je ook wezenlijke dingen veranderen aan je stemtechniek om dat te bereiken De stem kun je verdelen in verschillende registers. Als je laag praat maak je gebruik van het borstregister. Als je hoog praat maak je gebruik van het hoge register falset Vroeger werden die registers ook gehoord Als je laag zong hoorde je die lage toon echt ronken, en die hoge toon hoorde je heel fijntjes. Een lage of hoge toon gaf een heel andere kleur. Tegenwoordig gaat men er van uit, dat iedere toon één kleur moet hebben, of ie nou hoog of laag zit. De lage toon is meer ingehouden, de hoge toon heeft iets van de diepte van die lage toon. Tussen 1800 en 1840 hebben zich grote veranderingen voltrokken Wat de ligging van het strottenhoofd betreft werd vóór die tijd de stand aangenomen van de hoogte van de toon. Bij lage tonen lag het strottenhoofd laag. bij hoge tonen hoog Daardoor kreeg je een enorme versterking van kleur. In de vorige eeuw heeft men voor het eerst de techniek toegepast om het strotten hoofd ook in hoge tonen voortdurend laag te houden, waardoor de holte in de keel wordt vergroot en het geluid meer naar de oe gaat klinken Er wordt een heel ander gebruik gemaakt van de resonantieholtes. de keel- en neushol te." Gerrit 't Hart traint de zangers van Voce Antiqua er dan ook in om de neusholte te gebruiken naast de keel holte. Als de zangers de huig wat laten zakken en niet optrekken, gaat de neus weer mee-resonneren, en dat geeft dat specifieke geluid aan de zang, dat je ook vindt bij kromhoorns en regalen COMPOSITIETECHNIEKEN De compositietechnieken zijn in de loop van de tijd veranderd Vóór 1600, de polyfone tijd, de tijd van de compo nisten van de Nederlandse school, Jo- han Walter en Lassus. hadden de sopraan, de alt, de tenor en de bas alle een eigen boekje met afzonderlijk uitge schreven partijen. Iedere melodie was goed bewerkt en sprak voor zichzelf. De tenorpartij had vroeger vaak de melo die, de sopraanpartij was een tegenme- lodie, die later wel de melodie is gewor den. In de Barok heb je dat nog wel. maar in veel mindere mate. Maar vanaf Beethoven worden die samenklanken meer kleur en heel langzamerhand komen ze ook los te staan van de harmonische basis. „Je krijgt een belangrijk kleurver- schijnsel Voor het orkest waren een heleboel instrumenten nodig, niet om allemaal losse stemmetjes te spelen, maar om gezamenlijk één groot kleu renpalet te krijgen. Het grootste voor beeld is Mahler met zijn enorm grote koor en orkest. Je krijgt een kleurver- smelting Het hangt samen met de filo sofie van die tijd. waarin de gelijkheid een grote rol speelde. Wij nchten ons mo menteel op muziek van 1500 tot 1600 Ik wil dat gaan doortrekken, want het is ook interessant om wat latere barokmu ziek op authentieke wijze uit te voeren HET KOOR Het koor bestaat uit veertien zangers Gerrit 't Hart zingt zelf ook vaak mee. Hij treedt niet op als een modern dirigent De rol van de dirigent was vroeger zo belangrijk Vroeger zat de koorle meestal achter zijn instrument en met zijn hoofd de maat aan Tegenw dig speelt de dirigent bijna een sol sche rol. hetgeen nodig is om een koor- en/of orkestapparaat in toon houden Ook is de muziek veel sub tiever geworden, moet er veel mee gelegd worden, en moet er veel aangegeven worden om het koor moedigen, om het koor achter te gen. enzovoorts Welke zangers zingen bij Gerr Hart9 Zangers, die geïnteresseerd in oude muziek, en die gemotiveerd om die vocaal op de oude manier voeren Eigenlijk zou Gerrit 't Har nog graag een paar stemmen bij ben om wat meer dubbelkorige wer te kunnen doen Hij heeft met het een zesstemmig werk van Sweel ingestudeerd, en heeft zijn vier sq nen moeten verdelen in twee groe; Per partij twee sopranen is wel uiterst minimum! Wat moeten zangers kunnen oi Voce Antiqua te kunnen meezing Men moet goed van het blad kun lezen. Men moet een goede hebben, al selekteert Gerrit 't heel anders dan dit bij een mot koor gebeurt. Men moet intere hebben voor de oude muziek, enthousiast ervoor zijn. Wie er over wil weten, en wie wil horen de oude vocale muziek klinkt kar 19 juni naar Gerrit 't Hart en Antiqua gaan luisteren. 00k uw a0ris voor biologische pr00ukten Hameisveldseweg 10 (hoek Rozendaailaan) 3833GP LeusdenC Tel 033 947452 Maandag de gehele dag open Woensdagmiddag gesloten Wij staan ook op de braderie met kiloO. 95 hele 131 75 fc Ie Optiek - Goud - Zilver Hessenweg 311 Achterveld. Sauna Soesterberg biedt u Sauna - Turks bad - Hot Whirlpool - Trimzaal - Tennisbaan - Buitenzwembad met zonne terras. Dag-, maand- en 10-baden-abonnement verkrijgbaar. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 13.00 tot 24.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 24.00 uur, zondag-gezinsdag van 13.00 tot 18.00 uur. Kinderen half geld. Amersfoortsestraat 105-107 Tel. 033-622460/622988 Raadt het gezamenlijk gewicht van onze medewerkers op deze foto. Uw oplossing kunt u inleveren tijdens de braderie woensdag 20 juni tussen 14.00 en 21.00 uur. Deelname gratis. Wij stellen 15 leuke prijzen beschikbaar. O KEURSLAGER DE BIEZENKAMP NO 21 - LEUSDEN-C. - TEL 941455 Uw Keurslager GOED voor minder geld Hamersveldseweg 22, Leusden-C. Tel 033-941331

Historische kranten - Archief Eemland

Leusder Krant | 1984 | | pagina 8