[ieuwe kunst-reisgidsen en
ven kijk op groene provincies
ÜUIDBEIEREN
Achter de schermen van
de publieke opinie...
Oud Nieuws (4)
Hamersveld zou 40.000
inwoners krijgen, en
een tv met één kanaal
leu
sd
e
r
k
non
Is
r*
Ui
ii
«HM
1?
„HET OPRITSJNIK ORKEST:"
Werk van Henriëtte Versluys
in verpleeghuis Lichtenberg
-
mmm
mum
FOTO-KOPIE
FOTO-KOPIE
NODIG?
Leusder Krant
DINSDAG 17 JULI 1984
5
»DOrbereidingen van een vakantie vind ik eigenlijk bijna net zo attractief als de
e zelf Snuffelen in reisgidsen, leuke plekjes uitzoeken, aantekenen wat je
niet moet missen onderweg, het zijn stuk voor stuk voorproefjes van enkele
ontspannen, al dan niet in het buitenland
H we het in dit artikel eens hebben over de reisgidsen. U kunt eigenlijk
inder. Zelf heb ik er altijd erg veel plezier van. Eigelijk zou je elke
pas moeten bespreken nadat je zelf in de desbetreffende streek bent
ïst, maar dat is praktisch onuitvoerbaar, zodat we ons enigszins
jn beperken en de betrouwbaarheid van iedere gids bij voorbaat moeten
men.
NIEUWE 80EKEN VOOR U GELEZEN EN BESPROKEN
Samenstelling Bert Vos
heiSTREISGIDSEN
Deit(
een vande meest gedegen, maar
s allerminst saai geschreven serie
t'lsen is de befaamde „Kunstreis-
in V' van uitgeverij Cantecleer te De
deze boekenrubriek hebben we
ngede afgelopen jaren ruimschoots
Tijc.cht aan geschonken De serie is
gebaseerd op een gelijknamige uitgave
van het Duitse DuMont Buchverlag in
Keulen, voor de Nederlandse markt
bewerkt en zo nodig aangepast Inmid
dels zijn vier nieuwe delen uitgekomen
„Zuid-Beieren", „Zwitserland",
„Normandië" en „Cóte d'Azur".
Daarnaast verscheen in dezelfde serie
„Gotische kathedralen in Frankrijk",
een gids die in deze reeks wat afwijkt.
GTifiiedenis, cultuur en landschap
u ieen Donau en Alpen, Lech en Salzach
doordat het niet een bepaalde streek,
maar bepaalde objekten in een heel
land beschrijft
„Zuid-Beieren" beschrijft de streek
van Oberbayern met het landschap van
de beierse Alpen en het gebied er naar
toe het wat vlakkere land tussen Mün-
chen en Ingolstadt. Het is een uitgebrei
de gids. waarin de kunst en cultuur
ruime aandacht krijgt Toch enkele op
merkingen. Het hoofdstuk „München",
toch een dominerende stad in dit gebied
en zelfs als basis voor verschillende
tochten in de streek een goed uitgangs
punt, krijgt naar mijn gevoel een niet al
te royale plaats in het geheel Het had
allemaal best wat uitgebreider gekund
Ook het hoofdstuk „praktische informa
tie" komt er wat bekaaid af Zeker met
München erbij zou aan praktische voor
lichting ten aanzien van die stad méér
aandacht geschonken moeten worden
De geschiedenis, kunst en cultuur
van Zwitserland is zeer zeker de moei
te waard Veelal brengen we onze
vakantie in Zwitserland door om er te
wandelen, bergtochten te maken, om
ons te ontspanninen, maar dat kan
natuurlijk ook door de kunst en cultuur
van het land in ons op te nemen
Zwitserland biedt wat dat betreft bijzon
der veel fraaie dingen, temeer omdat
veel ervan nog onaangetast is. Het land
heeft - in tegenstelling met bijvoorbeeld
tot Duitsland en Franknjk - niet te lijden
gehad van oorlogen. Veel kostbaars is
hierdoor gespaard gebleven Kunstlief
hebbers van Italiaanse, Franse en Duit
se cultuur en dat manifesteert zich op
talrijke plaatsen Deze gids biedt ruim
voldoende informatie om u enkele we
ken bezig te houden. Het hoofdstuk
„Geschiedenis" is in deze gids geïllu
streerd met verschillende prachtige ou
de pentekeningen, steendrukken en
etsen De praktische informatie is vol
doende, maar wat mij betreft ook hier
niet uitgebreid genoeg
„Normandië" is een landstreek,
waar men nog veel van de oude Kelti
sche cultuur kan terugvinden en dat
heeft z'n weerslag op de inhoud van deze
schitterende kunstreisgids Maar ook de
Romeinen, Franken en Noormannen
hebben er duidelijk hun sporen achter
gelaten. Oude abdijen, kerkjes en niet
te vergeten de schitterende kathedra
len zoals van Lisieux, Bayeux (even
eens beroemd door het tapijt) en
Rouen. Verder beschnjft de gids het
unieke eiland Mont St. Michel met haar
talnjke kunstschatten, rijk aan geschie
denis Waarom in de twee voorgaande
gidsen een literatuurlijst ontbreekt en
„Normandië" wél een literatuurlijst be
zit, is mij onduidelijk, maar plezierig is
het wel voor hen.die méér willen lezen
over dit zo gevarieerde land tussen
Seine en Mont St. Michel.
„Cóte d'Azur". Een kunstreisgids
over de Cóte d'Azur? Daar ga je toch
alleen maar naar toe om aan het strand""
te liggen bakken, té zwemmen en te
varen'' Toch levert deze reisgids ruim
250 bladzijden aan kunst en cultuur op
en dat betekent, dat u uw strandgenoe-
gens best af kunt wisselen met een
snuifje cultuur Want wat dacht u van de
stad Marseille, een van de oudste
steden in dit gebied? De Cóte d'Azur
met het daarbij behorende achterland is
een idiiuMieer\. uie mei name uuoi ue
Romeinen werd bepaald wat betreft de
cultuur Talrijke overblijfselen van Ro
meinse nederzettingen zijn de stille
getuigen Daarnaast is de Cóte d'Azur
door de eeuwen heen een geliefd oord
geweest voor kunstschilders en ver
schillende musea hebben daaraan een-
rijke verzameling overgehouden
Tenslotte aandacht voor „Gotische
kathedralen in Frankrijk". Persoonlijk
ben ik wel blij met deze gids. want
tijdens het bezoeken aan de schitteren
de Franse kathedralen ontbrak het
veelal aan direkte informatie over het
ontstaan, de geschiedenis en de bouw
wijze Deze middeleeuwse bouwwer
ken, soms van ongekende schoonheid
en pracht, gaan méér leven door de
heldere informatie die deze gids te
bieden heeft. In totaal 29 kathedralen
passeren de revue in deze rijk geïllu
streerde kunstreisgids. Naast de ont
staansgeschiedenis van de gotische
bouwstijl in het algemeen en dat van de
kathedralen in het bijzonder, voert de
gids u o m langs de kathedralen van
Saint-Denis (bij Panjs) Sens, Senlis.
Noyon. Laon, Parijs. Soissons, Meaux.
Chartres, Bourges. Reims, Le Mans.
Amiens. Beauvais, Bayeux. Rouen.
Tours. Orleans en talrijke anderen.
Voor een goede overzichtelijkheid is
gekozen voor een indeling per land
streek. De praktische informatie is ge
lukkig aangevuld met een beknopte
bibliografie. Die praktische informatie is
overigens erg summier. Inlichtingen
over de meest gebruikelijke openingstij
den van de kathedralen (en dat in het
bijzonder van de in de kathedralen
ondergebrachte museu e.d.) ontbre
ken. De meer dan 270 bladzijden rijke
informatie over Frankrijks Gotische ka
thedralen vergoeden echter ruim
schoots dit gemis.
Nog tot slot een opmerking in het
algemeen. De Kunstreisgidsen van
Cantecleer behoren tot de beste gid
sen op dit terrein, maar wie alleen
met zo'n gids op stap gaat, zal toeris
tische en praktische informatie in de
meeste gevallen elders moeten zoe
ken. Het is dus beslist geen algeme
ne gids, maar duidelijk voor 99,9
procent gericht op de geschiedenis,
kunst en cultuur van de beschreven
landstreek.
KIJK OP DE GROENE PRO
VINCIES
Steeds meer mensen brengen hun
vakantie in eigen land door. En dat is
natuurlijk een goede en plezierige
ontwikkeling, want Nederland heeft
erg veel fraais te bieden aan kunst,
cultuur en landschap. Zaken, waar
men in het dagelijkse leven eigenlijk
vaak aan voorbij gaat bij gebrek aan
tijd of door onwetendheid.
Op het gebied van landschaps
beschrijvingen begint de Elsevier-reeks
„Kijk op het groene.enige faam
te krijgen. Het is een bijzonder rijk
geïllustreerde reeks gebonden kijk- en
leesboeken van Sietzo Dijkhuizen
(tekst) en Kees Scherer (foto's) Kortge
leden verschenen opnieuw drie delen
uit deze serie „Kijk op het groene
Overijssel", „Kijk op het groene
Gelderland" en „Kijk op het groene
Zeeland". Wie met name van plan is
om de komende zomervakantie Neder
land te gaan verkennen, zal met deze
naslagboeken prima uit de voeten kun
nen. al was het alleen maar om vol
doende attractieve ideeën op te doen
Hoewel de gebonden boeken (groot
formaat) niet direkt geschikt zijn om als
zakreisgids te dienen, kan ik me voor
stellen. dat ze toch best een geschikt
plaatsje in de bagage kunnen vinden.
Want de kijk van Dijkhuizen en Scherer
op onze Nederlandse provincies is de
moeite waard om mee te nemen
„Kijk op het groene Overijssel"
wordt gedomineerd door de romanti
sche landschappen van de IJssel. maar
ook het rijke merengebied van Noord-
west-Overijssel heeft veel schoons te
bieden De geheel andere gevarieerd
heid van Salland en Twente geven „Kijk
op het groene Overijssel" een boeiende
blik op een stukje Nederland waar het
waard is om een vakantie door te
brengen
„Kijk op het groene Gelderland" is
een boek. dat ie eigenlijk niet tegelijk
met dat van Overijssel moet aanschaf
fen, want dan valt op. hoezeer de
samenstellers van de reeks verliefd zijn
geworden op de toch zo fotogenieke
landschappen rond het IJssel-gebied
Ook in „Kijk op het groene Gelderland
domineert de IJssel, terwijl je toch zou
verwachten dat de Veluwe het centrale
middelpunt van deze provincie zou
vormen. Ook de fraaie Achterhoek komt
er in verhouding wat bekaaid af. Dat
neemt echter niet weg. dat het totaal
beeld van Gelderland ruimschoots
wordt gepresenteerd
Dat Zeeland groen is, verwondert
waarschijnlijk niemand. In „Kijk op het
groene Zeeland" wordt dat nog eens
geaccentueerd door de fraaie fotografie
van Scherer. Wie wel eens door het
tamelijk saaie, vlakke landschap heeft
gereden op weg naar de kust. zal zich
bij het bekijken van dit boek verbazen
over de grote variatie die Zeeland te
bieden heeft. Met oog voor details wordt
„Kijk op het groene Zeeland een ont
dekkingsreis op zich
Praktische informatie bieden de
serie kijkboeken meer dan voldoen
de en dat is juist het aardige: je
verwacht het niet direkt. Maar elk
deel heeft een apart hoofdstuk
achterin onder de titel „Op stap in
het groen", met tekeningen van Bert
Zeijlstra. In dit hoofdstuk kun je uit
de voeten met de verstrekte informa
tie, wordt aandacht geschonken aan
musea, attractie-punten, flets- en
wandelroutes. Wat ik elke keer weer
mis is een register van plaatsnamen.
Maar onoverkomelijk is dat niet
doordat elke landstreek hoofdstuks-
gewijs is ingedeeld.
Kijk op het groene Nederland be
staat nu uit acht delen.
Bert Vos
(door Bert Vos)
„De mensen in het land zijn van
mening, datDe publieke opinie.
Hoe komt die tot stand? In het alge
meen zou je kunnen zeggen, dat de
media ervoor zorgen dat het publiek
zich een mening kan vormen over
een bepaald onderwerp. Maar hoe
komen de ingrediënten daarvoor in
de kranten en tijdschriften? Wie ver
strekt de nodige informatie, wie laat
geheime gegevens uitlekken om die
publieke opinie te beïnvloeden? En:
zijn die gegevens concreet of zijn ze
bedoeld om de werkelijkheid te ca
moufleren? Wie de dagelijkse kran
ten leest en gekonfronteerd wordt
met de daarin naar voren komende
tegenstrijdigheden, Interpretaties en
al dan niet onderbouwde opinies, zal
zich wellicht vaak met moeite een
goed beargumenteerde mening kun
nen vormen. Veelal gaat men intuïtief
af op hetgeen wellicht de waarheid
kan zijn (of de waarheid zou moeten
zijn) en houdt dat beeld vast als
„zijn" of „haar" mening. Dat wordt
dan - als meer mensen die mening
toegedaan zijn - de „publieke opi
nie". Beïnvloeding van die publieke
opinie is een kunst apart. Een vaak
subtiel spel, waarbij nietsvermoe
dende mensen een belangrijke rol
spelen. Omdat ze gemanipuleerd
worden.
De in Franknjk geboren schrijver
Vladimir Volkoff werd bekend door zijn
eerste roman .Dubbelen", waarin een
subtiel spel tussen spionnen en gehei
me diensten werd gespeeld Onlangs
verscheen van zijn hand de vertaling
van „Le Montage". „Het Opritsjnik
Orkest", in Frankrijk onderscheiden
met de „Grand Prix du Roman" aan de
van'
198'
:ik M
've4. TOEKOMST van Leus-
3g.[en in groter verband' Dat
lrsu'as de kop boven het grote
rtikel m de Leusder Courant
an dinsdag 15 juli 1969,
'aarin wordt ingegaan op het
ijuist verschenen ontwerp-
treekplan 'Utrechtse Vallei
Eemland' Een voor Leus-
uiterst interessant onder-
omdat daar in grote lij-
werd overgenomen, wat
was voorgesteld in
structuurplan voor de ge-
leente. ..Hamersveld zal.
oals reeds uitvoerig in deze
ourant is beschreven, uit-
vroeien tot een stad van on-
eveer 40.000 inwoners. Dit
ieuwe gebied kan worden in-
P Bericht als woongebied met
r Ve daarbij horende voorzie-
gingenzo concludeert de
chrijver van het artikel na le-
ng van het ontwerp-streek-
jfl/an.
hij vervolgt ..De bebou-
rw/ng zal in het algemeen rui
ger van opzet zijn dan die in
rrïe noordelijke uitbreiding van
Amersfoort/Hoogland is voor-
ien. Het woongebied strekt
ich uit aan de oostzijde tot
ver het Valleikanaal. waarbij
en ruime afstand wordt be
jaard tot de natuurweten
schappelijk belangrijke delen
in het landgoed 'De Boom'
e definitieve oostelijke be-
inzing dient in verband
iermee bij de uitwerking van
gemeentelijke plannen
ie/ zorg te worden be-
udeerd Gezien de aard van
landschap is het vooral
van belang de overgang van
het stedelijke naar het lande
lijke gebied geleidelijk te
doen verlopen
Tsja, we kunnen natuurlijk
niet vooruitlopen op wat er al
lemaal nog stond te gebeu
ren. Maar in ieder geval was
hiermee het laatste woord
over mogelijke woningbouw
ten oosten van het Valleika
naal nog niet gezegd. Inte
gendeel.
In een commentaar op het
ontwerp-streekplan gaat de
redaktie met name in op de
passages over wegen, ver
keer en openbaar vervoer.
Naar de mening van de com
mentaarschrijver blijft vooral
het openbaar vervoer onder
belicht in het ontwerp-streek
plan. ..Juist door de funktie
van de nieuwe stedelijke ge
bieden van Hamersveld (mi-
gratie-forensen) blijkt het ons
noodzakelijk dat er een sys
teem voor het openbaar ver
voer wordt gezocht, die onaf
hankelijk is van het wegen
net. Een uitgezochte gele
genheid dit te realiseren is bij
voorbeeld de nu weinig ge
bruikte spoorlijn Amersfoort-
Veenendaal Aan deze lijn zal
straks het nieuwe Hamers
veld komen te liggen. Het lijkt
ons niet ondenkbaar dat deze
lijn een aftakking zal krijgen
door dat nieuwe gebied, via
de lijn Amersfoot - Apeldoorn
naar Amersfoort. Dat zald es-
gewenst boven- of onder
gronds kunnen".
U ziet het: het ontbrak de
commentaarschrijver - die
overigens de 'deskundigen
reeds het hoofd ziet schud
den' - niet aan doortastend
heid En ondertussen werd er
aan dat grotere Leusden hard
gewerkt. ..Nieuwbouw-com-
plex Meidoornhof eind van dit
jaar nog gereed", zo staat er
in dezelfde Leusder Courant.
En de stichting 'Gertrudishof'
kondigt de bouw aan van be
jaardenwoningen in 'Rossen
berg'.
In Achterveld zit men ook met
stil. Daar is het nieuwe sport
park bijna gereed, maar een
groot probleem is het ontbre
ken van geld voor een was-en
kleedaccommodatie Die ac
commodatie moet zeventig
duizend gulden gaan kosten
en het wachten is niet alleen
op een bijdrage van de Ne
derlandse Sportfederatie,
maar ook op het resultaat van
verschillende akties, die in
middels in het Achterveldse
op gang zijn gekomen SVA-
voorzitter Kersten - de man
naar wie het sportpark later is
vernoemd - zegt alle vertrou
wen te hebben in de goede
afloop van de akties: ..De be
volking is sportief en laat de
vereniging niet in de steek.
Tenslotte, in dit tijdperk van
satellieten en CAI. een aar
dige advertentie. Van de
firma Coen van den Berg, die
televisietoestellen in de oprui
ming heeft. Een Philips-
beeldbuis van 59 centimeter
kost zonder tweede net
f 129.en met tweede net
f 179—,
Het Valleikanaal In het ontwerp-streekplan werd gewag gemaakt van woningbouw aan de oostzijde er
van. Maar daar was het laatste woord dus nog niet over gezegd
Rozendaallaan 9
Leusden-C.
Académie Francaise Het „Opritsjnik-
orkest" heeft hetzelfde, vaak subtiele
niveau als „Dubbelen" Het handelt
over de manipulatie van de (Westerse)
publieke opinie op aanwijzingen van de
Russische Geheime Dienst, de KGB.
Wie dat op de achterflap leest denkt
natuurlijk meteen ah. een thriller Maar
dat is toch een wat te oppervlakkige
beschrijving van deze amusante, ironi
sche roman over een Fransman van
Russische afkomst, die wordt gestrikt
om de Franse pers te manipuleren m et
als beloning „terugkeer" naar zijn va
derland Rusland. Na zo'n dertig jaar.
wel te verstaan, als de KGB vindt, dat
de man genoeg werR Vö'of dé Sowjet-
ideologie heeft verricht
Aleksander Psar. zoon van Witrussi-
sche ouders, geboren in Frankrijk, heeft
een onbestemd verlangen ééns terug te
keren naar het land van zijn voorou
ders. De KGB ontdekt de jongeman en
paait hem voor hun dienst Aleksander.
die de kretologie van de Sowjetfunktio-
narissen snel doorziet en de uitspraken
van Lenin, Marx en andere ideologen
vnjwel uit zijn hoofd kent, ontpopt zich
als een gretige leerling van de Russi
sche kunst der manipulatie en behoort
al snel tot één der beste dingenten van
het gemanipuleerde opinie-orkest. Psar
heeft een literair agentschap, dat al snel
een bijzondere faam geniet. Niemand
verdenkt Aleksander van manipulatie
Alles gaat jaren goed. totdat de uitge
kookte misleiders van het Kremlin een
dissidente gevangene bedenken, die
op grond van westerse druk eindelijk
vrijgelaten wordt om zijn in de psychia
trische innchting geschreven opvallen
de geschriften in het vnje westen te
komen uitleggen Vanaf dat moment
gaat het fout met het Opritsjnikorkest
van Psar. Hij vindt het trouwens wel
letjes. want zijn tijd is voorbij Hij ver
langt naar Rusland en naar de vrouw en
zoon, die hij dankzij de welwillende
medewerking van de KGB heeft gekre
gen Maar het cynisme van de Sow-
hets heeft voor Psar een verrassing in
petto
Vladimir Volkoff heeft met „Het
Opritsjnik Orkest" een amusante,
ietwat ironische roman geschreven,
waarin een verhelderende kijk wordt
gegeven op de KGB-technieken in
zake manipulatie van de publieke
opinie. Het is wel wrange ironie die
de sfeer bepaalt. Naarmate het ver
haal vordert wordt de sfeer zelfs
bijna Kafkaiaans. Maar dat kon ook
bijna niet uitblijven in het wereldje
van de KGB, waarin elke daad wordt
gerechtvaardigd door de holle kreto
logie van reeds lang gestorven
partij-ideologen.
,,Het Opritsjnlk-orkest. door Vladimir VolkoH le
Montage", 1983, vertaald door Jel Geeraorts Uitga
ve Manleau-Amsterdam Papertoack, 379 blz
AMERSFOORT - In het Verpleeg
huis De Lichtenberg, Utrechtseweg
293, exposeert Henriëtte Versluys-
Vrlesendorp acrylschilderijen, teke
ningen en aquarellen. Jos van der
Pol heeft een serie tekeningen in
gemengde techniek in het Rusthuis
De Lichtenberg. Utrechtseweg 299,
hangen. De expositie van dit werk
duurt tot 15 september.
Er is veel religieus getint werk bij
de geëxposeerde schilderingen van
Henriëtte Versluys-Vriesendorp in
het Verpleeghuis. De sfeer is voor
mij die van oude bidprentjes, waar
aan vaak het werk van de Pre Rafae-
lieten ten grondslag lag. Toen ik de
tentoonstelling bekeek was er nog
geen lijst van titels aanwezig, zodat
ik naar de voorstellingen moest ra
den.
De acrylschilderijen komen op mij
geëxalteerd over, maar dat komt omdat
ik aan een dergelijke religieuze bele
ving geen deel heb Hennëtte Versluys
Vriesendorp heeft een zonaanbidding
geschilderd. Een vrouw in een door
zichtig wit gewaad, die in beide handen
bloemboeketten ophoudt, zweeft naar
het licht, terwijl tientallen bij elkaar
gegroepeerde figuren met eivormige
hoofden op kegelvormige lijven kenne
lijk naar het gebeuren staan te ki|ken.
Ook is er een rituele maaltijd van een
mannenfiguur met een groot aantal
kinderen, en zijn twee nonnen in ver
stijfde kleding en houding op een ander
schilderij afgebeeld. Ze houden elkaar
in een spitsboogvorm omklemd. Zonder
uitleg zijn deze voorstellingen voor mij
volstrekt ontoegankelijk
Dan zijn er heel fijn bewerkte zwart
wit tekeningen in sobere aanduidingen,
waarbij het wit van het papier een
belangrijke rol speelt. Een verpleegster
wandelt met een oude heer. die op een
stok leunt, aan de arm weg. Er is een rij
vrouwen met doekjes om het hoofd en
op klompen afgebeeld, en er is een
suggestieve stille aanduiding van een
aantal figuren, die in een kring op de
grond zitten
Wat minder geladen dan deze beide
categorieën van acryl en zwart-wit zijn
de spontane aquarelletjes van een
kindje bij haar moeder voor op de fiets,
kindertjes spelend op de grond, terwijl
de moeders kennelijk met elkaar staan
te praten je kijkt tegen benen op, en
een volle boodschappentas is terzijde
neergezet In even spontane noteer-
trant is een tweeluikje geaquarelleerd
van een oude vrouw met boven haar
hoofd twee rose balletschoentjes,
waarop zij waarschijnlijk in haar jeugd
heeft gedanst. Het leven is in één zucht
voorbij, als je er op terugkijkt
Van geheel andere geaardheid zijn
de gemengde techniektekeningen in
het Rusthuis van de hand van Jos van
der Pol De toegepaste techniek en de
gekozen architektuurfragmenten getui
gen van een robuuste aanpak, die
geregistreerd en niet ontbloot is van
een stevige dosis humor.
Hoekjes met oude huizen waarover
je in de lach schiet zo'n allegaartje als
het is, maar die door het picturale oog
van Jos van der Pol iets heel boeiends
hebben meegekregen Oude daklijsten,
hekken, afvalbakken, stukken gevel
met soms nog gedeeltelijk resterende
opschriften, waar in één geval zelfs een
raam doorheen is aangebracht, een
ingang waar een schildersladder en
een pot verf gereed staan, uitvergrote
fragmenten van de bekende blauwe
girobussen, een brandkraan en een
aanduiding dat de ingang naar de ach
terzijde is verplaatst
Ook Jos van der Pol laat zien hoe
vergankelijk het leven is en datgene
waarmee mensen bez zijn Zij regi-
streerd vóór het te laat is. voor een oud
pand gesloopt, een opschrift overge
schilderd, een oude telefooncel voor
goed naar een museum is verdwenen
Zij doet dat met veel gevoel voor het
detail, dat soms aandoenlijk is En met
veel gevoel voor een evenwichtige
compositie en een harmonieuze kleur-
schakenng.
Werk van Henriëtte Versluys.