iquid Sky" - Filmhuis Amersfoort
tart nieuw filmseizoen
.ngel", prima thriller over
ibbelleven van studente
erfilming van Stephen King's „Cujo":
delijke horror-suspence net iets te lang
Terence Hill
slaat door
Beeld van de 60-er
jaren in Dinsdag
Movie Cyclus
Tom Selleck als Lassiter,
de ongrijpbare dief
BETTE MIDLER ALS
„THE ROSE"
kijk op de film
BERT VOS)
ro). Vader Trenton heeft het druk met
zijn reclame-bureau, dat niet zo loopt
als het zou moeten lopen, moeder
Trenton heeft een verhouding die ze wil
beëindigen en zoontje Tad is bang in
het donker Door een samenloop van
omstandigheden komt het gezin voor
reoeratie aan Donna's auto buiten het
dorp terecht op een boerderij-garage,
waar Cujo, de sullige Sint Bernhards-
hond, de lieveling is van de garagehou
der en zijn gezin
Lewis Teague begint de film heel
sterk met een scène, waarin Cujo op
jacht is naar een konijntje, met z'n snuit
in een hol terecht komt en wordt gebe
ten door een vleermuis Cameraman
Jan de Bont heeft dit schitterend van
binnenuit in beeld gebracht, waardoor
de film meteen de juiste sfeer van
dreiging krijgt. Het tussenstuk van de
film zet de ontwikkeling in beweging
schetst de onderlinge verhoudingen
binnen het gezin Trenton en dat van de
garagehouder Niet opzienbarend,
maar wel steeds met een bepaalde
sfeer, waarin de dreiging onmerkbaar
gehandhaafd blijft door Tad's angst
voor het donker en de in het donker
levende monsters.
De uiteindelijke konfrontatie van
Donna en Tad met de dolgeworden
Cujo's is enerverend gefilmd. De terreur
is tastbaar, evenals de angst. Toch is dit
deel naar mijn smaak wat teveel uitge
sponnen. zonder dat sprake is van veel
verrassende wendingen. Het had - met
andere woorden - best wat korter ge
kund, ook al zullen er altijd mensen zijn,
die iuist dit soort scènes bijzonder op
prijs stellen. Inkorting van met name het
laatste deel, of het inbouv/en van tus-
senplots. zou van „Cujo" een veel
sterkere film gemaakt hebben dan het
nu is geworden. Het boek is gewoon
beter
Lewis Teague's film fs - ondanks
die tekortkomingen - bepaald niet
slecht of saai. Met name het camera
werk van Jan de Bont èn het goede
acteerspel van onder meer Dee Wal
lace zorgen voor een boeiend ge
heel. Voor de liefhebbers van (de
betere) gewone horror, van suspen-
ce alleszins de moeite van het bekij
ken waard.
il ..Cujo" met de (speciaal getraindeSt. Bemhardshond en Dee Wallace als Donna Trenton.
USA, 1984. Regie Lewis Tea-
roduktie. Daniel H. Blatt en Ro-
nger. scenario Don Carlos Du-
en Lauren Currier; gebaseerd op
•ta i|knamige roman van Stephen
,amera Jan de Bont; montage
wis; muziek: Charles Bernstein;
e eftecten/make up. Peter
on Met: Dee Wallace. Danny
o, Daniel Hugh-Kelly, Christop-
e.v.a. Genre horror-thriller.
•Amersfoort).
iller-auteur Stephen King
heeft al eerder stof geleverd voor een
horror/thriller. Denk maar aan „Car
rie", „The Shining" en recenter
„Christine". Deze drie films hadden
met elkaar gemeen, dat de basis voor
de spanning iets buiten-natuurlijks
was. Teleportatie in „Carrie", de
kwaadaardige vermenging van he
den en verleden in „The Shining" en
de boosaardige krachten die van een
ding een „levend" iets maakten in
„Christine". In „Cujo" is van geen
van deze elementen sprake. Integen
deel. Alles speelt zich op natuurlijke
wijze af: het kan u net zo goed
overkomen als het Dee Wallace als
Donna Trenton overkwam.
Waarschijnlijk heb je voor een gave
verfilming van een dergeli|k boek als
„Cujo" toch de talenten nodig van
mensen als Stanley Kubrick of Brian de
Palma. met alle respekt voor het werk
van regisseur Lewis Teague, afkomstig
uit de talentvolle Roger Corman-stal.
„Cujo" is het verhaal van mensen,
die worden geterroriseerd door een
dolle Sint Bemhardshond. De film be
gint na de intro gewoontjes Het leven
van een doorsnee middle class-gezin
Donna Trenton (Dee Wallace). Vic
Trenton (Daniel Hugh-Kelly) en het zes
jaar oude zoontje Tad (Danny Pintau-
Terreur en angst in ..Cujo gebaseerd op de bestseller van Stephen King
mc
htk
n jjle filmredaktie)
ISFOORT - Het Filmhuis Amersfoort gaat haar nieuwe seizoen
jdag 31 augustus beginnen met de aardige Amerikaanse
e fiction-film „Liquid Sky" van de vrouwelijke regisseur Slava
rman. In het vervolg loopt het Filmhuis programma van vrijdag
met maandag en het programma start om 21 uur, inplaats van
zoals in het vorig seizoen gebruikelijk was. In het eerste
Ite van het seizoen heeft het Filmhuis onder meer verschillen
de derlandse speelfilms gepland, zoals „Bastille" (kortgeleden
de reguliere bioscoop) en „Hans, het leven voor de dood".
Sky" is een modern filmsprookje, dat je onder kunt brengen
ategorie science fiction, hoewel ook dat wat betrekkelijk is. Je
iquid Sky" ook kunnen zien als een metafoor.
Het is een glitterwereldje, waarbij
iedereen zich bewust is van „the survi
val of the fittest", er is anders niet te
leven in deze stadsjungle.
'SÓ
b<
altan is het magische decor van
rmoderne sprookje Het verhaal
ich af in de New Yorkse punk-
u wave scène. Een wereld vol
ekelmgen, die niet bereid zijn
er te gaan in de grijze massa
vereldstad. Gekleed in extrava-
ileding en met fel gekleurde
komt men bijeen in de new
wave nachtclubs. De mensen in „Liquid
Sky" - dat behalve „heroïne" ook
„vloeibare lucht" betekent - zijn inder
daad lucht voor elkaar. Hun relaties zijn
sterk onderkoeld (minus 183° Celsius
wordt lucht vloeibaar!) Van erotiek is in
dit wereldje geen sprake, sex komt
alleen voor in de vorm van verkrachtin
gen.
Scène uit. ..Liquid Sky'
Het mooiste meisje van de scène is
Margaret Ze is fotomodel Terwijl er
zich in de kelders van de verdorven
wereldstad een betoverende mode
show afspeelt, landt er op het dak van
Margarets flat een vliegende schotel
Het buitenaardse wezen dat er in zit
heeft het op Margaret gemunt Zij is het
proefkonijn voor zijn expenment. Door
zijn toedoen krijgt Margaret de beschik
king over krachten waardoor haar min
naars hun orgasme niet overleven en in
het niets verdwijnen. Margaret, die zich
niet bewust is van de vliegende schotel
op het dak, begint te geloven dat ze
over uitzonderlijke krachten beschikt.
Ze maakt naar hartelust gebruik van
deze plotseling aangewaaide gave, om
zo degenen die ze niet mag uit haar
leven te laten verdwijnen. Liefde als
genadeloos moordwapen
In een appartement aan de overkant
van de straat slaat professor Hoffmann
het gebeuren gade Hij begrijpt het
waarom van de gebeurtenissen. Zijn
theorie is, dat het buitenaardse wezen
afkomt op bepaalde chemische stoffen
die de menselijke hersenen produceren
als ze een orgasme krijgen, maar ook in
heroïne zitten die chemische stoffen In
Margarets flat is van beiden (orgasmes
en heroïne) veel aanwezig.
Het buitenaardse wezen heeft dan.
volgens de professor, de behoefte om
de aanwezige mensen in het niets te
doen verdwijnen.
Zoals dat in een sprookje hoort,
besluit Hoffmann om Margaret te red
den uit de macht van het buitenaardse
wezen.
De film loopt echter anders af dan wat
we gewend zijn bij een ouderwets
sprookje.
„Liquid Sky" is geregisseerd door
Slava Tsukerman. Deze Russische
immigrante had niet de beschikking
over een groot Hollywood budget.
Dat doet aan de film niets af, maar is
bijvoorbeeld te zien aan de vliegende
schotel, die niet groter is dan een
bord waar je de warme hap van eet.
Toch doet dat niet ongeloofwaardig
aan, integendeel, de film laat bewust
veel aan de fantasie over wat betreft
dit buitenaardse wezen. Sterker nog,
dit marsmannetje is in de hele film
niet te zien, omdat het steeds In z'n
vliegende schotel blijft. Het is echter
wel duidelijk aanwezig, doordat de
kijker beelden krijgt voorgeschoteld,
waaruit blijkt hoe dit wezen de we
reld waarneemt. Dit levert onwerke
lijke beelden op, waar je als kijker
even aan moet wennen.
1984. USA. Regie. Robert
Produktie. Roy Watts
Scenario Joseph M.
irt Vince O'Neil Camera
ws; montage: Charles Born-
fïlt Henderson; muziek. Craig
et: Cliff Gorman. Susan Tyrrell,
wn, Rory Calhoun en Donna
[als Angel). Genre, thriller;
•Amersfoort).
ruwe bolster-blanke pithouding, Lana
(Graem McGavin). het hoertje dat ervan
droomt van haar verdiende geld op
Tahiti uit te kunnen rusten en Kit Carson
(Rory Calhoun), een ex-filmcowboy, die
zijn glorie-jaren herbeleeft door op Hol
lywood Boulevard te patrouilleren als
was het Dodge City.
Het lijkt allemaal één vrolijke familie,
maar dat is slechts gedeeltelijk de
werkelijkheid. Op de achtergrond ver
schijnt de dreiging van een maniakale
killer, die het op jonge vrouwen heeft
voorzien, liefst hoertjes. Als Lana één
van de slachtoffers is en Angel de
moordenaar waarschijnlijk heeft ge
zien. komt het leven van Angel in een
stroomversnelling terecht. Had ze voor
dien de zaken wat betreft haar merk
waardige dubbelleven uitstekend onder
controle, doordat de politie zich ermee
gaat bemoeien in de tiguur van inspec
teur Hugh Andrews (Cliff Gorman),
wordt het leven van het meisje door
elkaar geschud Zoals het was zal het
nooit meer worderr.
Regisseur Robert Vince O'Neil heeft
zich voornamelijk bezig gehouden met
televisie en toneel, schreef verschillen
de scenario's (o a. The Baltimore Bul-
let) en regisseerde enkele in Nederland
minder bekende speelfilms „Angel" zal
niet direkt worden uitgeroepen tot
meesterwerk van het jaar. maar be
hoort wel tot de betere films uit het
thriller-genre, vooral ook door de sfeer
volle tekening van het boulevard-milieu
De sentimenten die daarbij worden
opgeroepen zullen sommigen als sto
rend en wellicht niet ter zake ervaren,
maar het geeft „Angel" net iets meer
inhoud dan een doorsnee-thnller
De spelprestaties zijn uitstekend. Met
name Susan Tyrrell (als Mosier), Dick
Shawn als de erg aardige travestiet
Mae en Donna Wilkes als Angel, weten
vrijwel steeds te overtuigen.
Doordat O'Neil er in is geslaagd
om het onmiskenbare thriller
element met humor te vermengen
zonder dat het geforceerd overkomt,
is er een evenwichtige film ontstaan,
die de liefhebbers van het genre
zullen weten te waarderen.
V.
Scène uit Don Camillo slaat door'
(van de filmredaktie)
Als Don Camillo heeft de in 1971
overleden akteur Fernandel een on
vergetelijke rol neergezet. De strijd
bare dorpspastoor uit de boeken van
Giovanni Guareschi heeft geduren
de een lange eeks van jaren het witte
doek gesierd.
Dat laatste doet Terence Hill in een
nieuwe versie van Don Camillo zeer
zeker niet. In een door hem zelf
geregisseerde film „Don Camillo
slaat door" faalt hij op alle fronten.
Zijn regiedebuut Is zonder meer cha
otisch te noemen. Het is bijzonder
jammer dat er zo onzorgvuldig met
de legendarische rol van Fernandel
is omgesprongen.
Het verhaal van „Don Camillo slaat
door" speelt zich af in een vrij groot
Zuiditaliaans dorp De bevolking is erg
gemoedelijk - en gelukkig maar. want
de burgers zijn verdeeld in twee groe
pen. De meerderheid bestaat uit kom-
munisten en de minderheid uit katholie
ken De eersten worden vertegenwoor
digd door burgemeester Peppone (Co
lin Blakely) en de laatsten door dorp
spastoor Don Camillo.
Tussen de burgemeester en de pas
toor bestaat een soort liefde-
haatverhouding Don Camillo ziet bur
gemeester Peppone als een exponent
van het verderfelijke kommunisme, ter
wijl Peppone Don Camillo als een reak-
tionair beschouwt. Beide mannen pro
beren elkaar voortdurend een hak te
zetten en dat leidt tot soms komische
ontwikkelingen, waarbij Terence Hill
zijn vuisten niet onberoerd laat. (Grand.
Amersfoort).
dvr
Bette Midler als Rose mThe Rosete zien in de Dinsdag-Movie-Cyclus in Grand
(Van de filmredaktie)
AMERSFOORT - In de Dinsdag Mo
vie Cyclus van het Grand Theater is
het de beurt aan de reprise van de
eerste speelfilm met de bekende
Amerikaanse zangeres/entertainer
Bette Midler in de hoofdrol. Onder
regie van Mark Rydell naar een sce
nario van Bo Goldsman, Michael
Clminoen William Kerby, speelt Mid
ler in deze dramatische film een
zangeres, die door een zeer uitput
tende tournee op instorten staat. Ze
staat op de top van haar roem, maar
aansluitend wil ze nog één groot
concert geven (en wel In haar ge
boorteplaats) alvorens ze enige tijd
pauze neemt. Dat concert is belang
rijk voor „The Rose" zoals ze wordt
genoemd. Want daar zal ze tonen
hoe groot ze als ster is geworden
„The Rose" speelt zich af tegen het
eind van de zestiger jaren In een
periode, dat zangers en zangeressen in
snel tempo werden gemaakt en weer in
de vergetelheid verdwenen Ue tijd van
langdurige tournees, van snelle platen-
successen. van muziekfestivals, pop
concerten De tijd van Beatles en Rol
ling Stones. „The Rose" staat voor dat
alles en laat zien, hoe een ster geleefd
wordt door anderen èn door de drang
om nog méér geld te verdienen, nog
beroemder te worden
Bette Midler speelt die rol prachtig,
ook al bevat de film tamelijk dramatisch
sentimentele elementen, die soms af
breuk doen aan het verder goed ge-
soeelde verhaal, met Alan Bates als de
soms meedogenloze manager van
„The Rose
Midler's talenten zijn al vaker breed
uitgemeten, terwijl anderzijds ook kn-
tiek haar niet werd bespaard Ook deze
film levert die kontrastrijke reakties on
getwijfeld op. maar mede dankzij het
prachtige camera-werk van Vilmos
Zsigmond, het soms enerverende spel
van Bette Midler, de muziek en een
redelijk goed in elkaar zittend scenario,
werd „The Rose" een beeld van de
jaren zestig. Een reprise waard
poster van „Angel" in het
)aan beschouwt, zal al snel
net een wat pikante komedie
i te hebben. Althans, dat was
ste indruk. Want het gaat
over een aardige studente
e cijfers, die 's avonds haar
brengt als straathoertje op
Hollywood Boulevard. Een
omedie vol kolderieke mis-
in, denk je dan. Puberlol en
bat is een vergissing, want
's een uitstekende thriller,
n ki ok (al dan niet valse) senti-
eri een aardige aanslag doen op
yv-j vouwer.
•s de bijnaam van Molly Ste-
1 erg aardige rol van Donna
Bi) die naam kennen ze haar
de blonde travestiet Mae
wn). die haar bewaakt als een
oek. Mosier (Susan Tyrrell).
2,n van het meisje met die
Donna Wilkes als Angel in ..Angel"
(van de filmredaktie)
AMERSFOORT - Tom Selleck Is bij
iedereen bekend als „Magnum" uit
de gelijknamige televisie-serie, een
wat speelse detective, die, als het
echt moet, zich ook wel wil Inspan
nen, maar het liever op de „soft way"
doet. Selleck is de laatste tijd ook In
de bioscoop te zien geweest, en is
dat nu weer in „Lassiter" (De on
grijpbare) een avonturenfilm van re
gisseur Roger Young met verder
Jane Seymour, Laura Hutton en Bob
Hoskins in de hoofdrollen.
Het is het verhaal van Nick Lassiter
(Tom Selleck), een dief in hart en
nieren, gespecialiseerd in het stelen
van de juwelen van Londen's rijke aris
tocratie.
Het verhaal speelt zich af in
1939 vlak nadat Nazi-Duitsland
Tsjecho-Slowakije heeft bezet De Duit
sers hebben in Tsjecho-Slowakije dia
manten buit gemaakt ter waarde van 50
miljoen dollar Geld dat men wil gebrui
ken voor het opzetten van een Euro
pees en Zuid-Amerikaans spionagenet.
Als de Britse geheime dienst ontdekt
dat er voor tien miljoen van deze dia
manten naar Zuid-Amerika zal worden
gestuurd via de Duitse ambassade in
Londen, wordt Lassiter ingezet om die
diamanten te stelen
Lassiter heeft niet veel keus, omdat
hij de gevangenis ingaat als hij weigert
(voor een diefstal waaraan hij geen
enkele schuld heeft) Dus aanvaardt hij
de „opdracht" met alle gevolgen van
dien.
Tom Selleck met Jane Seymour en Laura Hutton in Lassiter
DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1984